AMD:n Radeon Software 17.4.1 -ajurit lisäävät tuen DisplayPort 1.4:lle ja 8K-resoluutiolle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 620
amd-radeon-software-relive-20170117.jpg



AMD on julkaissut uudet Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.4.1 -ajurit näytönohjaimilleen. Ajurit tukevat kaikkia yhtiön GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia. Ajurit ovat saatavilla 32- ja 64-bittisille Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille sekä 64-bittiselle Windows 8.1:lle.

Radeon Software 17.4.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset keskittyvät virtuaalilaseihin ja päivitettyyn DisplayPort-tukeen. Uusien ajureiden myötä Radeon RX 400 -sarjan näytönohjaimet saavat virallisen tuen DisplayPort 1.4 HBR4 -protokollalle ja sen myötä tuen 8K-resoluutiolle (7680x4320). 8K-resoluutiota voi hyödyntää sitä tukevilla näytöillä 30 hertsin virkistystaajuudella käyttäen yhtä DisplayPort-kaapelia tai 60 hertsin virkistystaajuudella käyttäen kahta kaapelia.

Ajurit lisäävät Radeon R9 290-, R9 390- ja R9 Fury -sarjojen näytönohjaimille tuen Oculuksen Asynchronous Spacewarp -ominaisuudelle (ASW). ASW mahdollistaa VR-käytössä täyteruutujen luonnin vertailemalla edellisiä renderöityjä ruutuja. Täyteruudut mahdollistavat sulavamman liikkeen tapauksissa, joissa näytönohjain ei syystä tai toisesta ehdi renderöidä seuraavaa ruutua ajoissa. Ajureissa lisäävät lisäksi Radeon RX 470- ja RX 480 -näytönohjaimille tuen SteamVR Asynchronous Reprojection -ominaisuudelle Windows 10 -käyttöjärjestelmällä. Ominaisuus toimii vastaavalla tavalla, kuin Oculuksen ASW. SteamVR Asynchronous Reprojection -tuki on rajoitettu Windows 10 -käyttöjärjestelmälle ainakin toistaiseksi.

Tuttuun tapaan ajureista löytyy myös liuta korjattuja vanhoja bugeja unohtamatta tietenkään tiedossa olevia, vielä korjaamattomia bugeja. Voit lukea ajureiden bugeista ja muista muutoksista tarkemmin niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Kuka omistaa 8K näytön niin nostaa käden pystyyn nyt!
 
8k näytön omistaminen ei liene järkevää ennen kuin on näyttiksiä jotka sitä pyörittävät?
 
8k näytön omistaminen ei liene järkevää ennen kuin on näyttiksiä jotka sitä pyörittävät?
Johan niitä pyörittää kahdella DP1.4 piuhalla järkevästi (60Hz). :confused:
Sitten on vähän eri asia, minkä kokoinen näytön pitää olla saadakseen etua verrattuna 4K ruutuun.
 
Ei 8K-tuki ole pelkille kuluttajille tarkoitettu vaan isommissa mittasuhteissa on suunnattu myös yrityksille, ketkä haluavat mainostaa tuotteitaan valtavissa mainoslituissaan 100 tuumaa + enemmän ja siinä se 8K on juuri sopiva, ettei kuva ole vain pelkkää pikselimössöä läheltä katsottuna.

Kännyköissä tai tableteissa mainostettu 2k tai 4k on pelkkää markkinaharhaa, kun mitään hyötyä ei niissä ole kuin ainoastaan jättikokoisissa tauluissa.
 
Johan niitä pyörittää kahdella DP1.4 piuhalla järkevästi (60Hz). :confused:
Sitten on vähän eri asia, minkä kokoinen näytön pitää olla saadakseen etua verrattuna 4K ruutuun.

Ok, käsitin et ajurituki olisi tähän mennessä puuttunut, mutta seison korjattuna sikäli mikäli näin ei ole.
 
Ei 8K-tuki ole pelkille kuluttajille tarkoitettu vaan isommissa mittasuhteissa on suunnattu myös yrityksille, ketkä haluavat mainostaa tuotteitaan valtavissa mainoslituissaan 100 tuumaa + enemmän ja siinä se 8K on juuri sopiva, ettei kuva ole vain pelkkää pikselimössöä läheltä katsottuna.

Kännyköissä tai tableteissa mainostettu 2k tai 4k on pelkkää markkinaharhaa, kun mitään hyötyä ei niissä ole kuin ainoastaan jättikokoisissa tauluissa.
Kyllä sen 2K ja 4K eron jo huomaa ihan normi tietokonemonitori kokoluokassa. Ei tarvi olla mitään jättitaulua.
4K ja 8K näytöt auttaa myös lääketieteessä ihan kivasti.
 
Näyttävät korjanneen Elder Scrolls Onlinen välkkyvän ruohon näissä ajureissa.
 
"Download more WAM" tyyppinen tapaus, kun ajureilla DP-portti hyppää 1.3-> 1.4. Hieno homma :)
 
"Download more WAM" tyyppinen tapaus, kun ajureilla DP-portti hyppää 1.3-> 1.4. Hieno homma :)
Kyllä se oli tiedossa jo näytönohjainten julkaisun aikaan että tukevat 1.4 HBR3 -asti kunhan sille saa sertifikaatit. NVIDIAlla luvassa luultavasti vastaava päivitys GeForce 10 -sarjalle lähiaikoina.
 
ESO:n ruohon välkkyminen korjattu. :sclap:

Edit. Jaa rikko sitten kellotuksen :facepalm: Ihmettelinkin miksi suorituskyky todella heikko kun kellot laahas 300/500...
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sen 2K ja 4K eron jo huomaa ihan normi tietokonemonitori kokoluokassa. Ei tarvi olla mitään jättitaulua.
4K ja 8K näytöt auttaa myös lääketieteessä ihan kivasti.

Ei näe, ellei katso jotain sentin päästä ruudusta.
 
VESA’s Display Stream Compression (DSC) technology. VESA guarantees that DSC is visually lossless, while achieving up to a 3:1 compression ratio

tuki usb 3 type c

:)
 
Viimeksi muokattu:
Huh huijaa, kun tökkikin ajurien päivittely tällä kertaa. Eihän siinä tarvinnut loppuviimeksi kun wintöötti asentaa uudelleen, niin taas pelittää. Pitää vissiin asennella jatkossa pelkästään yhdellä monitorilla jonka kiinnittää ensimmäisen paikan korttiin :comp:

Näillä ajureilla muuten toimii näköjään taas EDID-override "lennosta".
 
Huh huijaa, kun tökkikin ajurien päivittely tällä kertaa. Eihän siinä tarvinnut loppuviimeksi kun wintöötti asentaa uudelleen, niin taas pelittää. Pitää vissiin asennella jatkossa pelkästään yhdellä monitorilla jonka kiinnittää ensimmäisen paikan korttiin :comp:

Näillä ajureilla muuten toimii näköjään taas EDID-override "lennosta".

Kai koitit ensin vikasietotilassa poistaa ajurit, ennen kuin lähdit windowsia asentamaan uusiksi? :confused:
 
Kai koitit ensin vikasietotilassa poistaa ajurit, ennen kuin lähdit windowsia asentamaan uusiksi? :confused:
En, vaan koitin palauttaa järjestelmän ajurien päivittämistä edeltäneeseen aikaan siinä toivossa, että nuo vaivalla väännetyt näyttöprofiilit säilyisivät (mikä helvetti siinä on, että pitää puolet tiedoista piilottaa rekisteriin ties minne). Yllätys yllätys, siellä oli joku .dll, jota ei saatu palautettua ja koko operaatio ilmeisesti tyssäsi siihen. Jostain syystä myös Logitechin hiirisofta heitti kuperkeikan (kirjoitti kaikki hiirien profiilit nullia täyteen), ja Windows hukkasi loput palautuspisteet kun koitin vielä aikaisempaan palauttaa, toki tuokin palautus meni reisille.

Syynä tähän härdelliin pidän tätä kolmen näytön sekasikiökokoonpanoa, aikaisemminkin samansisältöistä BSODia heittänyt kun on näiden kanssa säätänyt. Nyt sitten vain teki tuon kesken ajuriasennuksen eikä olosuhteet olleet ihan optimaaliset korjausliikkeiden kannalta.
 
Ei näe, ellei katso jotain sentin päästä ruudusta.
Pelaan ajosimuja Panasonicin 40" UHD VA-paneelilla. Silmien etäisyys ruudusta on 80-100 cm, kun pelaan@UHD. Jos joskus joudun tyytymään FullHD-resoon saadakseni vakaan 60 fps, niin on pakko siirtyä reilu 1,5 m päähän, ettei pehmeä kuva häiritse liikaa. Tässä esitetyt etäisyydet ovat vielä käytännön kompromisseja, kun yritän maksimoida kuvan suuruuden näkökentässä. Jos keskitytään vain täydelliseen kuvan tarkkuuteen, niin näen tarvetta reunanpehmennykselle vielä 2 m päästä@3840x2160. Vinot suurikontrastiset viivat ovat sahalaitaisia, esim. tuulilasinpyyhkimet, aidat, puunoksat.

En tiedä pidätkö minun 40" näyttöä jo jättitauluna, mutta 24-tuumaistakaan ei tarvitse katsella sentin päästä vaan eron näkee metrin päästä ja sahalaidat hiukan kauempaakin.

Kännyköissä amoledien pentile-alipikseliasettelu tuo omat lisävaatimuksensa resoluutiolle. Nettisurffailussa@35 cm 5-5,1-tuumaisilla pienet tekstit ovat pehmeämpiä FullHD vs. 2560x1440. Tarkkarajaisia kirjaimia on helpompi lukea, eikä silmät rasitu niin paljon. Galaxy S6:n 5,1" 2560x1440 riittää peruskäyttöön, mutta virtuaalilaseihin asennettuna kaipaisin vähintään 5-8K tarkkuutta, jotta pentile-rasteri pysyisi piilossa. LCD-RGB on eri juttu ja niissä 5,5" 1440p on sen verran ok, että 4-5K olisi jo hyvä.

Kovia ovat siis vaatimukset virtuaalilasikäytössä. Itselleni oli suuri järkytys huomata vuoden 2013 5" pentile-FullHd:n olevan siinä käytössä kuin paluu johonkin 80-luvun kolikkopelisaliin. Niin karkeaa oli grafiikka. Piti ihan miettiä mihin noin 2 megapikseliä tuhlattiin. Ruutu jaetaan kahtia, jolloin on käytössä 1 Mpiks. per silmä. Ruudun puolikkaista rajataan vielä reilusti reunoilta, jolloin on jäljellä luokkaa puoli megapikseliä per silmä. Loput syö pentile, jolloin jäljelle jää noin 1/3 Mpiks. per silmä, mikä selittää 80-lukukokemuksen.

Tälläisiä havaintoja 30 vuotta laseja käyttäneeltä noin 40v mieheltä. Syitä miksi tarkkuudentarpeesta syntyy väittelyä:
-erot katseluetäisyydessä
-erot näöntarkkuudessa
-vanhat silmälasit
-ei ole käyttänyt eri näyttöjä vierekkäin
-ei käytä kännykkää virtuaalilaseina
-ei oteta huomioon eroja alipikseliasettelussa
-erilaiset aivot, eli miten tarkkaan hyödyntää silmistä tulevaa informaatiota ja mihin asioihin keskittyy näyttöä käyttäessään
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 300
Viestejä
4 534 317
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom