AMD:n grafiikkapomo Raja Koduri eroaa

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
Vega on ensimmäinen suuressamäärin uusi GPU suunnittelu Kodurin aikana kailki aikaisemmat on olleet sidoksissa vanhempaan suunnittellun jota Koduri ei ole ollut alusta-alkaen suunnittelemassa eli Vegassa näkyy vasta se mihinsuunta Koduri halusi GPU:ita viedä.
Tosin Vegahan ei ollut mitenkään puhtaalta pöydältä tehty vaan se pohjaa edelleen hyvin vahvasti GCNään.

Koduri oli ollut aiemmin ATIlla/AMDllä 2001-2009 eli Terascale(Radeon HD2000-6000-sarjat) oli ainakin täysin Kodurin aikana suunniteltu, ja GCNn suunnittelussa varmasti meni enemmän kuin kaksi ja puoli vuotta joten GCN pääpiirteiltään pohjautunee myös Kodurin ideoihin, mutta jotkut toteutusyksityiskohdat on sitten päätetty Kodurin jälkeisenä aikana.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Se on siitähuolimatta paljon korkeammalla kun mitä se oli ennen kuin Rajeev Surista tuli sen johtaja.

Mutta joo tämä on tavallaan offtopic harmitaa vain ihmisten putkiaivoinen tuijotus ihmisten lähtökohtiin täysin sivuuttaen faktat tuloksista mitä ne tekee.

Mikä kaikkein surkeinta Suri oli Nokain johtajistossa jo ennen Nokia Eflop johtaja valinta mokaa niin että jo silloin olisi ollut valittavissa hyvä johta ja siten oltaisiin ehkä voitu vältää pahin sukellus ja Microsoft käyttis puhelin sekoilut (kuinkahanpaljon putkiaivoiset Nokian omistajat oli syypäitä tähän mokaan).

Eli nämä asenteelliset näkemykset yritysmailmassa voi tulla hyvin kalliiksi, Nokian kohdalla se hyvinkalliiksi ei ollut miljoonia eikä edes satojamiljoonia vaan yli 10 miljardia.

Kai sä nyt tajuat, että Intialaisia on maailmassa yli miljardi. Se, että maailmalla on muutama hyvä tekijä, on poikkeus eikä sääntö. Joo, joku Suri tai Koduri on ihan päteviä, mutta jokaista Koduria kohtaan on yli miljoona epäpätevää IT-alan työntekijää.

Tästä voit ottaa lukemista alkuun:
Suurin osa Intian it-insinööreistä ei osaa ohjelmoida | Kauppalehti

Ja kommenteissa oli hyvin lisätty: "Ja siitäkin 4.77%:sta 1% tekee sen vielä niin hyvin että ohjelma olisi ylläpidettävissä ja ymmärettävissä.".

Intialainen koodaus on ihan käsite alalla ja se ei suinkaan tarkoita mitään positiivista. Tietty voit poimia kirsikat kakun päältä ja ottaa esimerkiksi jonkun Kodurin, mutta et voi vetää hänen osaamista kaikkien Intialaisten osaamiseksi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 617
On Vegassa muitakin ongelmia: piiri on lähimpään kilpailijaansa verrattuna iso ja kuluttaa paljon sähköä. Näillä asioilla, samoin kuin HBM2:lla, on vaikutusta valmistuskustannuksiin. Ja kun suorituskyky on vain Nvidian GTX 1080:n luokkaa, ei kortteja voi kovin korkealla hinnalla kuitenkaan myydä ainakaan pelikäyttöön. Uudet ominaisuudet (Direct3D feature level 12_1 -tuki, hyvä maksimisuorituskyky 16-bittisillä liukuluvuilla ja HBCC) eivät taida pelaajia suuresti kiinnostaa, niistä kun voi olla iloa joskus tulevaisuudessa.
Tuo on ihan selvä tradeoff suorituskyky vs joustavuus vs kulutus. Aiemmin AMDllä oli vähemmän joustavat ja vähemmän kuluttavat arkkitehtuurit kuin NVIDIAlla, nyt AMD:lla on joustavammat ja enemmän kuluttavat kuin NVIDIAlla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 048
Nvidialla on mennyt sen verran paljon paremmin viime vuosina, että sillä on ollut varaa suunnitella erilliset arkkitehtuurit eri käyttötarkoituksiin.

AMD:llä taas on ollu reippaasti rajoituksia tuotekehitysbudjetin kanssa kun rahaa ei ole tullut ovista ja ikkunoista sisään firmaan, joten sen on ollut pakko keskittyä pienempään määrään tuotteita ja arkkitehtuureita.

Ryzenistä tehtiin varmastikin sellainen kuin se on ihan vaan sen takia, että se saataisiin modulaarisena skaalattua desktopilta datacenteriin ilman useiden eri corejen kehitystä.

Ja siinä missä Nvidialla on ollut pitkään erilliset dp-compute ja single precision compute ja nyttemmin vielä puolen tarkkuuden liukulukupiirit matriisioperaatiolla, niin AMD:llä on vain muutama eri piiri ja nekin muodostuvat käytännössä vain kahdesta arkkitehtuurista.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
118
Tuo on ihan selvä tradeoff suorituskyky vs joustavuus vs kulutus. Aiemmin AMDllä oli vähemmän joustavat ja vähemmän kuluttavat arkkitehtuurit kuin NVIDIAlla, nyt AMD:lla on joustavammat ja enemmän kuluttavat kuin NVIDIAlla
Millä tavalla AMD:n arkkitehtuuri on joustavampi? Entä onko Nvidian arkkitehtuurien joustavuus vähentynyt Keplerin jälkeen? Tänä aikanahan Nvidialla on ollut energiatehokkuudessa yksi selkeästi arkkitehtuuriin liittyvä iso harppaus, Maxwell, AMD:llä ei yhtään.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 617
Millä tavalla AMD:n arkkitehtuuri on joustavampi? Entä onko Nvidian arkkitehtuurien joustavuus vähentynyt Keplerin jälkeen? Tänä aikanahan Nvidialla on ollut energiatehokkuudessa yksi selkeästi arkkitehtuuriin liittyvä iso harppaus, Maxwell, AMD:llä ei yhtään.
Keplerissä taisi juurikin tulla se isoin muutos NVIDIAlla kun skedulerirauta karsittiin minimiin ja annettiin ajureille siihen liittyviä tehtäviä. Esimerkiksi context switchit ovat hitaita, kun GCN:llä ne eivät ole mikään ongelma ja tapahtuvat nopeasti, siihen(kin) liittyen Async computen NVIDIA sai miten kuten toimimaan vasta Pascalissa eikä sekään ole yhtä joustava kuin GCN:llä
Muistelisin lukeneeni myös ettei NVIDIA kykene siirtämään säikeitä eri warppien (=wave/wavefront, riippuu miltä firmalta kysyy) välillä lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Keplerissä taisi juurikin tulla se isoin muutos NVIDIAlla kun skedulerirauta karsittiin minimiin ja annettiin ajureille siihen liittyviä tehtäviä. Esimerkiksi context switchit ovat hitaita, kun GCN:llä ne eivät ole mikään ongelma ja tapahtuvat nopeasti, siihen(kin) liittyen Async computen NVIDIA sai miten kuten toimimaan vasta Pascalissa eikä sekään ole yhtä joustava kuin GCN:llä
Muistelisin lukeneeni myös ettei NVIDIA kykene siirtämään säikeitä eri warppien (=wave/wavefront, riippuu miltä firmalta kysyy) välillä lainkaan.
Toisaalta kyseessä on ollut ihan tietoinen päätös, joten voisi olettaa muutoksesta tulevien hyötyjen olevan myös merkittäviä?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 617
Toisaalta kyseessä on ollut ihan tietoinen päätös, joten voisi olettaa muutoksesta tulevien hyötyjen olevan myös merkittäviä?
Ihan samalla tapaa se oli AMD:lta tietoinen päätös tehdä GCN:stä niin joustava kuin tekivät sen joustavuuden merkittävien hyötyjen vuoksi.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 993
Toisaalta kyseessä on ollut ihan tietoinen päätös, joten voisi olettaa muutoksesta tulevien hyötyjen olevan myös merkittäviä?
Tottakai se on tietoinenpäätös mutta ei kysytty Nvidian tietoisistapäätöksistä vaan siitä miten AMD GPU on joustavaa.

Nvidia teki tarvittavan joustavuuden sillä että on 3 erilaista GPU toteusta eri käyttötarkoituksiin kun AMD:n oli pakko pärjätä sillä yhdellä jonka sisään oli pakko suunnitella riittävä justavuus.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 993
Kai sä nyt tajuat, että Intialaisia on maailmassa yli miljardi. Se, että maailmalla on muutama hyvä tekijä, on poikkeus eikä sääntö. Joo, joku Suri tai Koduri on ihan päteviä, mutta jokaista Koduria kohtaan on yli miljoona epäpätevää IT-alan työntekijää.

Tästä voit ottaa lukemista alkuun:
Suurin osa Intian it-insinööreistä ei osaa ohjelmoida | Kauppalehti

Ja kommenteissa oli hyvin lisätty: "Ja siitäkin 4.77%:sta 1% tekee sen vielä niin hyvin että ohjelma olisi ylläpidettävissä ja ymmärettävissä.".

Intialainen koodaus on ihan käsite alalla ja se ei suinkaan tarkoita mitään positiivista. Tietty voit poimia kirsikat kakun päältä ja ottaa esimerkiksi jonkun Kodurin, mutta et voi vetää hänen osaamista kaikkien Intialaisten osaamiseksi.
Yli miljardista on helppompi löytää ne muutama hyvä jotka tarvitaan kuin jostain kuudesstamiljoonasta, enhän misäänvaiheerssa väittänyt että jokaikinen Initalailen IT alalla työskentelevä olisi Koduri.

Mutta tämä että Intiasta pystyt löytämää miljardi koodauskyvytöntä ei tarkoita sitä että Koduri olisi yhtään huonompi eli se että Koduri sattuu olemaan Intiasta lähtöisin ei tee hänestä yhtään huonompaa niin kuin ihonvärin perusteella koodaustaitoja arvostelevat väittää.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Yli miljardista on helppompi löytää ne muutama hyvä jotka tarvitaan kuin jostain kuudesstamiljoonasta, enhän misäänvaiheerssa väittänyt että jokaikinen Initalailen IT alalla työskentelevä olisi Koduri.

Mutta tämä että Intiasta pystyt löytämää miljardi koodauskyvytöntä ei tarkoita sitä että Koduri olisi yhtään huonompi eli se että Koduri sattuu olemaan Intiasta lähtöisin ei tee hänestä yhtään huonompaa niin kuin ihonvärin perusteella koodaustaitoja arvostelevat väittää.
Miten yli miljardista kyvyttömästä on helpompi löytää hyvää tekijää, kuin pienestä määrästä hyviä tekijöitä? Eihän näissä sun jutuissa ole mitään järkeä.

Koduri on juurikin poikkeus tilastossa, mutta tilastollisesti jos otat Intialaisen töihin, olet erittäin suuressa vaarassa saada kyvyttömän työntekijän.

Tuohon ihonvärikommenttiin: Yritätkö pelata rasismikorttia vai luuletko itse, että ihonvärillä on väliä ja olet itse rasisti?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 993
Miten yli miljardista kyvyttömästä on helpompi löytää hyvää tekijää, kuin pienestä määrästä hyviä tekijöitä? Eihän näissä sun jutuissa ole mitään järkeä.

Koduri on juurikin poikkeus tilastossa, mutta tilastollisesti jos otat Intialaisen töihin, olet erittäin suuressa vaarassa saada kyvyttömän työntekijän.

Tuohon ihonvärikommenttiin: Yritätkö pelata rasismikorttia vai luuletko itse, että ihonvärillä on väliä ja olet itse rasisti?
Minä en ole se joka alkoi väittää että Koduri ei voi olla hyvä koska on Intialainen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 617
Miten yli miljardista kyvyttömästä on helpompi löytää hyvää tekijää, kuin pienestä määrästä hyviä tekijöitä? Eihän näissä sun jutuissa ole mitään järkeä.

Koduri on juurikin poikkeus tilastossa, mutta tilastollisesti jos otat Intialaisen töihin, olet erittäin suuressa vaarassa saada kyvyttömän työntekijän.
Eiköhän hän tarkoittanut että miljardissa on todennäköisemmin huippuosaaja kuin kuudessa miljoonassa, ei varsinaisesti sitä että sen huippuosaajan löytäminen kaikkien joukosta olisi helpompaa.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
118
Keplerissä taisi juurikin tulla se isoin muutos NVIDIAlla kun skedulerirauta karsittiin minimiin ja annettiin ajureille siihen liittyviä tehtäviä. Esimerkiksi context switchit ovat hitaita, kun GCN:llä ne eivät ole mikään ongelma ja tapahtuvat nopeasti, siihen(kin) liittyen Async computen NVIDIA sai miten kuten toimimaan vasta Pascalissa eikä sekään ole yhtä joustava kuin GCN:llä
Grafiikka- ja laskentatehtävien samanaikaisesta suorittamisesta AMD tosiaan hyötyy Nvidiaa enemmän. Skeduloinnin osalta tehtiin Kepleriin muutoksia, mutta niitä on harmillisen usein myös liioiteltu. Eikä tuolta osin ole juuri vertailua GCN:ään näkynyt, ainoastaan Fermiin.

Muistelisin lukeneeni myös ettei NVIDIA kykene siirtämään säikeitä eri warppien (=wave/wavefront, riippuu miltä firmalta kysyy) välillä lainkaan.
Ehkä ei, mutta AMD:n GCN ei sellaista ainakaan tee. Oikeastaan wavefrontia voisi GCN:n tapauksessa kutsua säikeeksi, ellei nimitys olisi aiemmin vakiintunut tarkoittamaan "pikkusäikeitä", jotka vastaavat OpenCL:ssä lähinnä work-itemia. GCN:ssähän noiden pikkusäikeiden toteuttaminen on kääntäjän tehtävä, se käyttää siinä mm. eksplisiittisiä SIMD-käskyjä. Pikkusäikeiden ohjelmallisen toteutuksen takia esim. ehdolliset hypyt näyttävät käännettynä kivalta, kun niissä pitää ottaa huomioon kaikki saman wavefrontin pikkusäikeet ja puljata execution maskia, jotta eri haaroissa vain haluttujen pikkusäikeiden tila muuttuu. Omaa ohjelmalaskuriakaan noilla pikkusäikeillä ei ole, Nvidialla ainakin uudessa Voltassa on.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Mitä tekemistä tällä on ihonvärin kanssa?
Ei tainnut olla mitään tekemistä ihonvärin kanssa vaan kyse oli siitä että se on intialainen?.Noilla on vähän huono maine.Koduri taitaa tietää mitä tekee koska tuskin se olisi muuten ollut pomona tuolla.Aloittanut S3:lla joten oppirahat on todennäköisesti jo maksettu.:)

/edit
Raja Koduri returns to lead AMD's Visual Computing group
Toi muuten "keksi" sen s3 piireissä olleen texture compressionin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
228
Heh, tulipahan vain mieleen: Eikös Navinkin arkkitehtuurin pitäisi olla jo käytännössä valmis eli Kodurilla myös tietynlainen "my job here is done"-tilanne vrt. Keller & Zen :geek:

Viitaten osin siihen että olen saanut sen käsityksen että vasta Navi olisi ensimmäinen kokonaan Kodurin alla syntynyt tuotos (tällä vuosikymmenellä AMDllä siis).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Heh, tulipahan vain mieleen: Eikös Navinkin arkkitehtuurin pitäisi olla jo käytännössä valmis eli Kodurilla myös tietynlainen "my job here is done"-tilanne vrt. Keller & Zen :geek:

Viitaten osin siihen että olen saanut sen käsityksen että vasta Navi olisi ensimmäinen kokonaan Kodurin alla syntynyt tuotos (tällä vuosikymmenellä AMDllä siis).
Ihan mahdollsita tuokin. Nythän AMD lähinnä odottelee josko GlobalFoundries saisi jotain omaa prosessiaan toimintakuntoon eikä joltain toiselta lainattua...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 266
Viestejä
4 212 925
Jäsenet
71 031
Uusin jäsen
Juho I

Hinta.fi

Ylös Bottom