AMD julkaisi uuden Radeon RX 7900 GRE -näytönohjaimen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 615


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD on julkaissut Kiinassa pidetyillä China Joy -messuilla uuden Radeon RX 7900 GRE -näytönohjaimen. RX 7900 GRE tai epävirallisemmin Golden Rabbit Edition tulee jälleenmyyntiin vain Kiinassa, mutta se on maailmanlaajuisesti tietokonevalmistajien käytettävissä ja esimerkiksi Saksassa on jo ehditty listaamaan ensimmäiset valmiskokoonpanot ko. näytönohjaimella.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="89557,89555"]

Radeon RX 7900 GRE perustuu Navi 31 -grafiikkapiiriin isoveljiensä tavoin, mutta sitä on leikattu entisestään. Grafiikkapiirissä on käytössä 80 Compute Unit -yksikköä eli 5120 streamprosessoria, 80 teksturointi- ja RT-yksikköä sekä 160 AI-kiihdytintä. Muistiohjain on leikattu 256-bittiseksi eli käytössä on neljä muistiohjainsirua ja sen myötä 64 Mt Infinity Cache -välimuistia. Grafiikkapiirin Game- ja Boost-kellotaajuudet ovat 1880 ja 2245 MHz. Näytönohjaimen TDP-arvo on 260 wattia.

Vaikka käytössä on Navi 31, siru on istutettu fyysisesti aiempia Navi 31 -malleja pienempään paketointiin. AMD ei ole antanut eri paketoinnille mitään suoraa selitystä, mutta oletettavasti muistiväylän ja tehonkulutusbudjetin rajoittaminen ovat mahdollistaneet vähempien pinnien käytön ja sen myötä pienemmän paketin. Itse GCD-grafiikkasirun rinnalla on pienemmästä paketoinnista huolimatta kuusi muistiohjainsirua, mutta kaksi niistä on pois päältä tai ns. ”dummy-siruja” eli tyhjää piitä.



AMD vertailee uutuutta ensisijaisesti edeltävän sukupolven Radeon RX 6800 XT -malliin. Yhtiön omien testien mukaan RX 7900 GRE peittoaa RX 6800 XT:n keskimäärin 13 % erolla. Suurimmillaan ero on Call of Duty Modern Warfare II:ssa, jossa 7900 GRE on jopa 26 % nopeampi, mutta toisaalta joukosta löytyy myös selkeänä poikkeuksena Rainbow Six Siege, jossa 6800 XT voittaa 7900 GRE:n. Toisissa AMD:n testeissä näytönohjain on pelistä riippuen joko suurin piirtein tasoissa, tai muutamia prosentteja nopeampi, kuin GeForce RTX 4070. Expreviewin riippumattomissa testeissä tulokset ovat samankaltaisia AMD:n lukujen kanssa.

Radeon RX 7900 GRE:n viralliseksi verottomaksi suositushinnaksi on listattu 649 dollaria, mutta koten jo todettua, näytönohjain ei ole tulossa jälleenmyyntiin länsimarkkinoilla. Tähän mennessä omia mallejaan ovat julkistaneet täälläkin tunnetuista merkeistä ainakin Sapphire, PowerColor ja XFX.

Lähteet: WCCFTech, VideoCardz, Tom's Hardware, TechPowerUp

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
324
Taitaa vastata pitkälti 6900 XT:tä, TDP:tä saatu viilattua alaspäin ja hintaa leikattu.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 457
Vaikuttaa tämä julkaisu hieman siltä että venyttävät 7800/7700 sarjan julkaisua heikon markkinatilanteen takia.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 844
Yllättävän järeä jäähdytys vaikka piiri on pieni. RTX 4070 suorituskyky alle 700€ kuulostaa jo ihan myyvältä konseptilla. Olisi mielenkiintoista tietää miksi eivät tuo tätä kaikille markkinoille.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 130
Ihan näyttää 6950XT kopiolta pienemmällä L3:lla. Veikkaan että tasoissa ovat.
 

Makina

#LifeAt150BPM
Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2022
Viestejä
415
Noh eipä tuosta hirveämmin voi innostua jos RTX 4070 tasoinen rasterointimehu alle 700€ hintalapulla missä 4070:set pyörivät tällä hetkellä. Siinä lähtee heti alta AMD:n suurin valttikortti eli halvempi hinnoittelu millä niitten kortit on kilpaillut hyvin Nvidian kanssa. Jos rantautuisi 600€ hinnalla niin heti olisi eri tarina.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Yllättävän järeä jäähdytys vaikka piiri on pieni. RTX 4070 suorituskyky alle 700€ kuulostaa jo ihan myyvältä konseptilla. Olisi mielenkiintoista tietää miksi eivät tuo tätä kaikille markkinoille.
No onhan tuolla hintaa kuitenkin se 780€ suomilisineen (alv). Todella erikoinen tilanne kyllä kaikenkaikkiaan, kun AMD:lla on vain 7900-sarja ja 7600-sarjasta osa(?) ulkona. Luulisi, että kiinnostaisi tuutata ulos ne paljon enemmän myyvät 7700- ja 7800 sarja kuin tälläinen vielä vähän lisää lohkottu 7900 kortti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Yllättävän järeä jäähdytys vaikka piiri on pieni. RTX 4070 suorituskyky alle 700€ kuulostaa jo ihan myyvältä konseptilla. Olisi mielenkiintoista tietää miksi eivät tuo tätä kaikille markkinoille.
Varmaan siksi että tähän on tungettu roska sirut ja niitä ei välttämättä tule niin paljoa että vois myydä isommalla volumella.
Eli sama kuvio kuin vaikka Ryzen 5 5600X3D:n kanssa.
 
Liittynyt
12.11.2017
Viestejä
352
Viime viikolla sai vielä 6950XT kortteja Jimmsiltä ja proshopista 680€ ja starfield kaupan päälle. Eipä saa enää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
959
Yllättävän järeä jäähdytys vaikka piiri on pieni. RTX 4070 suorituskyky alle 700€ kuulostaa jo ihan myyvältä konseptilla. Olisi mielenkiintoista tietää miksi eivät tuo tätä kaikille markkinoille.
Eihän se piiri erityisen pieni ole, yhteenlaskettu pinta-ala on jotain 446mm^2 luokkaa(kun ei lasketa mukaan noita dummypiirejä) niin kyllähän siinä virtaa menee.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
65
Taitaa vastata pitkälti 6900 XT:tä, TDP:tä saatu viilattua alaspäin ja hintaa leikattu.
Ainut mikä tekee tästä itselleni kiinnostavan. 6900XT:lle pitäis vaihtaa power, mutta 650W gold ehkä jaksais tähän hikiseen, kuitenkin 6700XT:stä olisi vaihto, missä 230W vaatimukset. 4K pelaamiseen kyllä vaatisi jo lisää potkua. Mutta tuskin hinta olisi riittävän alhaalla itselle, ja varmastikkin saatavuus on heikko, niin jää varmaan ostamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2023
Viestejä
22
Kovasti mietin kumman leiristä se ensimmäinen näytönohjain kannattaa hankkia. Tarkoitus oli rakentaa max 700e kokonaisuus mutta meni jo se 500 ja vielä uupuu näytönohjain ja psu.
 
Liittynyt
12.11.2017
Viestejä
352
Ainut mikä tekee tästä itselleni kiinnostavan. 6900XT:lle pitäis vaihtaa power, mutta 650W gold ehkä jaksais tähän hikiseen, kuitenkin 6700XT:stä olisi vaihto, missä 230W vaatimukset. 4K pelaamiseen kyllä vaatisi jo lisää potkua. Mutta tuskin hinta olisi riittävän alhaalla itselle, ja varmastikkin saatavuus on heikko, niin jää varmaan ostamatta.
6900XT vetää 300W vakiona ja 250W alivoltitettuna. Ei noita järkihintaan enää kylläkään saa. Tietysti jos on joku 250W intel kiuas kaverina niin voi olla tiukkaa mutta ei nuokaan peleissä paljoa 100W enempää syö.
 

Blackwell

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
08.07.2023
Viestejä
9
6900XT vetää 300W vakiona ja 250W alivoltitettuna. Ei noita järkihintaan enää kylläkään saa. Tietysti jos on joku 250W intel kiuas kaverina niin voi olla tiukkaa mutta ei nuokaan peleissä paljoa 100W enempää syö.
Onko kyseessä siis jokin Intel palvelinpuolen suoritin, pyytäisin tarkentamaan mitä suoritinta mietit?

1690818370445.png
 

Blackwell

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
08.07.2023
Viestejä
9
Hyvä kuva! 10900 pieksee 13900:n. Ei ollenkaa näyttisrajoitteinen skenaarioo kyseessä.
Okei no sit pieksee, hyvä homma. :tup: FHD ja CPUa testaillen ja pelinä tuossa WZ... jäin vaan suu auki ihmettelemään 250W Intel-tuotetta, kun tuossa 100W kantimissa olleet puolin ja toisin. Vaikka iltalehdessä ja ylellä värikynää onkin jutuissa, vastuun ollessa lukijalla, niin ei sielläkään noin kovin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 615
Okei no sit pieksee, hyvä homma. :tup: FHD ja CPUa testaillen ja pelinä tuossa WZ... jäin vaan suu auki ihmettelemään 250W Intel-tuotetta, kun tuossa 100W kantimissa olleet puolin ja toisin. Vaikka iltalehdessä ja ylellä värikynää onkin jutuissa, vastuun ollessa lukijalla, niin ei sielläkään noin kovin.
Jos oikein suurennuslasilla katsot sitä viestiä mikä sen huomiosi kiinnitti, niin saattaisit huomata että siinä luki nimenomaan " ei nuokaan peleissä paljoa 100W enempää syö. "
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
65
6900XT vetää 300W vakiona ja 250W alivoltitettuna. Ei noita järkihintaan enää kylläkään saa. Tietysti jos on joku 250W intel kiuas kaverina niin voi olla tiukkaa mutta ei nuokaan peleissä paljoa 100W enempää syö.
Nyt ajossa 5600X PBO säädöillä, siitä luonnollisesti 5800X3D, ei kamalasti lisää tehonkulutusta. Ei onneksi ole kyseistä kiuasta, 650W powerista karkaisi voimasavut jos avaisi blenderin.
 

KiD83

Persu
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
1 027
Vaikuttaa tämä julkaisu hieman siltä että venyttävät 7800/7700 sarjan julkaisua heikon markkinatilanteen takia.
Markkinatilanne ei ole heikko, jos hinta/teho kohtaa. Mutta kyllähän tämä vähän siltä vaikuttaa, kuten sanoit.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Markkinatilanne ei ole heikko, jos hinta/teho kohtaa. Mutta kyllähän tämä vähän siltä vaikuttaa, kuten sanoit.
Ei ne vaan kohtaa. Pitäisi tulla sinne 400€ tuntumaan 20-25% nopeampi kuin 6750xt ja alle 600€ 20-25% nopeampi kuin 6800xt - eikä sekään mullistaisi, kun 6950xt on ollut alle 700€ uutena. Se, että julkaistaan samantehoista samaan hintaluokkaan vaan pistää miettimään miksei vaan tee niitä vanhoja halvemmalla prosessilla ja nimeä uusiksi.
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
356
Hassua kun vuosi 2023 ja vieläkään nämä vertailut ei ole oletuksena 4K, vaan 1440p tai pahimmassa tapauksessa 1080p. Mikään ei ole muuttunut sitten 2015 minnekkään. Oudointahan on se että tämä "uusi" teknologia on niin kuluttajaa aliarvioivaa sontaa että huhhuh. Täytyy maksaa priimaa ja vielä vähän enemmän priimaa marginaalisista tehopäivityksistä verrattuna edeliseen sukupolven komponentteihin. Se Appleko ainavaan hamstraa niitä piirejä vai mikä tuossa oikein ongelma... PC markkinoilla bisnes mottona näyttää olevan "tyhmiltä massit pois". Onneksi on toimiva tietokone, eikä tarvitse juuri tähän hätään päivitellä mitään eikä osallistua tähän sirkukseen. Toivottavasti tämä tästä normalisoituu ja tähän touhuun saadaan jotain järkeä.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
65
Hassua kun vuosi 2023 ja vieläkään nämä vertailut ei ole oletuksena 4K, vaan 1440p tai pahimmassa tapauksessa 1080p. Mikään ei ole muuttunut sitten 2015 minnekkään. Oudointahan on se että tämä "uusi" teknologia on niin kuluttajaa aliarvioivaa sontaa että huhhuh. Täytyy maksaa priimaa ja vielä vähän enemmän priimaa marginaalisista tehopäivityksistä verrattuna edeliseen sukupolven komponentteihin. Se Appleko ainavaan hamstraa niitä piirejä vai mikä tuossa oikein ongelma... PC markkinoilla bisnes mottona näyttää olevan "tyhmiltä massit pois". Onneksi on toimiva tietokone, eikä tarvitse juuri tähän hätään päivitellä mitään eikä osallistua tähän sirkukseen. Toivottavasti tämä tästä normalisoituu ja tähän touhuun saadaan jotain järkeä.
Ainakin itsellä jäi vähän sellainen kuva, että kun kryptobuumi räjäytti hinnat taivaaseen, niin firmat tajusivat että porukka on valmiina maksamaan ihan käsittämättömiä summia näistä näyttiksistä. Hinnat ei ole ikinä tullut alas siitä. Siis rx 6000 ja rtx 3000 msrp hinnat on mielestäni, varsinkin silloin kun nuo kortit tuli, ihan kohtuullisia. Nyt ei ole mitään kryptobuumia, mutta korteilla on samat riistohinnat. Ja porukka silti ostaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 615
Hassua kun vuosi 2023 ja vieläkään nämä vertailut ei ole oletuksena 4K, vaan 1440p tai pahimmassa tapauksessa 1080p. Mikään ei ole muuttunut sitten 2015 minnekkään.
Nyrkkisääntönä nopeimpia testataan oletuksena 4K:lla, pykälää hitaampia (kuten tämä) 1440p:llä ja siitä sitten jossain kohdaan tipautetaan vakio 1080p-resoluutiolle.
Näyttöjen resoluutiot eivät kasva kuten komponenttien suorituskyky. Näin vuonna 2023 meillä on kuitenkin aika tavalla korkeahertsisempiä näyttöjä, kuin 2015.
Esimerkiksi Steamissa 1080p on edelleen ylivoimainen ykkönen 62 % osuudella, toiseksi suosituin on 1440p 13,23% osuudella. 4K-resoluution käyttäjiä on vaivaiset 3,04%.
(ja jos resoluutiot kasvaisivat jatkuvasti meidän pelit näyttäisivät aika pirusti huonommilta kuin ne nyt näyttävät, koska suorituskyky loppuisi kesken muuten)
Oudointahan on se että tämä "uusi" teknologia on niin kuluttajaa aliarvioivaa sontaa että huhhuh. Täytyy maksaa priimaa ja vielä vähän enemmän priimaa marginaalisista tehopäivityksistä verrattuna edeliseen sukupolven komponentteihin.
Se Appleko ainavaan hamstraa niitä piirejä vai mikä tuossa oikein ongelma... PC markkinoilla bisnes mottona näyttää olevan "tyhmiltä massit pois". Onneksi on toimiva tietokone, eikä tarvitse juuri tähän hätään päivitellä mitään eikä osallistua tähän sirkukseen. Toivottavasti tämä tästä normalisoituu ja tähän touhuun saadaan jotain järkeä.
Uusista valmistusprosesseista saatava hyöty kutistuu jatkuvasti, jonka lisäksi käytännössä vain logiikka skaalautuu enää järkevästi. Analogiset jutut kuten muistiohjaimet PHYineen eivät skaalaudu käytännössä lainkaan, SRAMin skaalautuminen loppuu oikeastaan kuin seinään 5nm:n kohdalla jne. Uudet prosessit ovat myös jatkuvasti entisiä kalliimpia, joten kaipaat nyt mahdotonta yhtälöä toteutettavaksi.

Ainakin itsellä jäi vähän sellainen kuva, että kun kryptobuumi räjäytti hinnat taivaaseen, niin firmat tajusivat että porukka on valmiina maksamaan ihan käsittämättömiä summia näistä näyttiksistä. Hinnat ei ole ikinä tullut alas siitä. Siis rx 6000 ja rtx 3000 msrp hinnat on mielestäni, varsinkin silloin kun nuo kortit tuli, ihan kohtuullisia. Nyt ei ole mitään kryptobuumia, mutta korteilla on samat riistohinnat. Ja porukka silti ostaa.
Sillä oli myös oma vaikutuksensa, mutta kyllä ne sieltä ovat tulleet alas siitä huolimatta (vaikkei ehkä ihan samalle tasolle asti kuin missä oli alun perin)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Uusista valmistusprosesseista saatava hyöty kutistuu jatkuvasti, jonka lisäksi käytännössä vain logiikka skaalautuu enää järkevästi. Analogiset jutut kuten muistiohjaimet PHYineen eivät skaalaudu käytännössä lainkaan, SRAMin skaalautuminen loppuu oikeastaan kuin seinään 5nm:n kohdalla jne. Uudet prosessit ovat myös jatkuvasti entisiä kalliimpia, joten kaipaat nyt mahdotonta yhtälöä toteutettavaksi.
Eikö se oleellisin hyöty ole siinä kuinka monta gpu:ta saadaan ulos per kiekko?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 615
Eikö se oleellisin hyöty ole siinä kuinka monta gpu:ta saadaan ulos per kiekko?
Ei ehkä se oleellisin, mutta yksi niistä. Ja kuten todettua, sekin hyöty pienenee jatkuvasti kun vain logiikka skaalautuu enää uusien prosessien osalta käytännössä järkevästi.
Ja vaikka saisit miten monta GPU:ta ulos per kiekko niin ei se auta jos suorituskykyä ei ole vastaamaan tarpeisiin.
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
356
(ja jos resoluutiot kasvaisivat jatkuvasti meidän pelit näyttäisivät aika pirusti huonommilta kuin ne nyt näyttävät, koska suorituskyky loppuisi kesken muuten)
Mielestäni tämä olisi oiva tapa testata komponenttien suorituskykyä. Resoluution pönkittäminen on paljon parempi tapa rasittaa itse näytönohjainta kuin matalalla resoluutiolla jossa on enemmän väliä prosessorilla ja softalla. Eikä tuo 4K mikään utopinen ole enää. Nyky konsolit ja Parin sukupolven takaiset näytönohjaimet kykenee hyvinkin 4K pelaamiseen.
Esimerkiksi Steamissa 1080p on edelleen ylivoimainen ykkönen
Steamin laitekyselyt on täyttä huuhaata sillä siellä on suurinosa jotain kiinalaisia nettikahvilakäyttäjiä sekä paljon käyttäjiä köyhistä maista. Tulee varsin ilmi kun menee GPU puolelle niin siellä on suurin osa sellaista mitä löytyy valmiista budjetti pakettikoneista joita noihin kahviloihin juuri ostetaan.
joten kaipaat nyt mahdotonta yhtälöä toteutettavaksi
Valmistusprosessin nm:ät eivät estä laitevalmistajaa lisäämään grafiikanprosseintiyksikköjä piiriin. Valmistusprossessin tarkkuudet eivät myöskään ole syy miksi näitä "nerffaillaan" ja laitteita myydään alakanttiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
Mielestäni tämä olisi oiva tapa testata komponenttien suorituskykyä. Resoluution pönkittäminen on paljon parempi tapa rasittaa itse näytönohjainta kuin matalalla resoluutiolla jossa on enemmän väliä prosessorilla ja softalla. Eikä tuo 4K mikään utopinen ole enää. Nyky konsolit ja Parin sukupolven takaiset näytönohjaimet kykenee hyvinkin 4K pelaamiseen.
Näyttiksellä lasketaan myös geometriaa, joka ei skaalaudu pikselimäärän mukaan. Se, että testattaisiin suurella resolla tositilannetta pienemmällä FPS:llä kuormittaisi sitä geometriapuolta vähemmän.

Mutta riippuu tosiaan hyvin paljon pelistä, että millä resolla se pyörii tarpeeksi hyvin.

Steamin laitekyselyt on täyttä huuhaata sillä siellä on suurinosa jotain kiinalaisia nettikahvilakäyttäjiä sekä paljon käyttäjiä köyhistä maista. Tulee varsin ilmi kun menee GPU puolelle niin siellä on suurin osa sellaista mitä löytyy valmiista budjetti pakettikoneista joita noihin kahviloihin juuri ostetaan.
Ei tämä tee siitä mitään huuhaata.

Ja länsimaatkin on täynnä niitä pakettikoneita. Jollain keskimääräisellä yläasteteinillä ei todellakaan ole mitään tehokasta pelikonetta. Kaikilla ei ole vanhempina atk-harrastajaa tai muuten niin rikkaita vanhempia että muuten vaan ostaa lapsilleen tehokkaita koneita parin vuoden välein.

Valmistusprosessin nm:ät eivät estä laitevalmistajaa lisäämään grafiikanprosseintiyksikköjä piiriin.
Valmistusprosessien kallistuminen käytönnässä estää. Ei kukaan niitä piirejä valmista hyväntekeväisyyttäänsä, vaan saadakseen niistä voittoa.

Jos uusi valmistustekniikka on esim. 1.5x kalliimpi pinta-alaa kohden, mutta tarjoaa piirille vain 1.3-kertaisen tiheyden ja vain 10% lisää kellotaajuutta, lopputuloksena on että suorituskyky hintaa kohden vaan huononee uuden valmistustekniikan myötä.

Valmistusprossessin tarkkuudet eivät myöskään ole syy miksi näitä "nerffaillaan" ja laitteita myydään alakanttiin.
Mitä ihmettä oikein tarkoitat sanalla "tarkkuudet" tässä?
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
356
Näyttiksellä lasketaan myös geometriaa, joka ei skaalaudu pikselimäärän mukaan.
Mitä sinä oikein horiset jostain geometriasta kun sillä nättiksellä tehdään muutakin? Pointtina onkin että pelejä testattaisiin isolla resoluutiolla, silloin jäisi pullonkaulat prossu puolelta sekä mahdolliset softa puolen optimointi virheet minimiin.
Ei tämä tee siitä mitään huuhaata.
Kyllä tekee. Yli satamiljoonapäinen bottiarmeija kiinassa vaikuttaa noihin lukuihin hieman enemmän mitä länsimaiden pelailijat joita pitää yhdistellä monesta maasta että saadaan sama määrä mitä löytyy noista nettikahviloista. Suosittelen tutustumaan mediaanilukuihin sekä ordinaaliasteikkojen ihmeelliseen mailmaan.
Steamin suosituin näytönohjain on GTX1650 (5.5%) ja RTX 3060 (4.6%). Jimssin ostetuimmat ovat RTX3060 ja RTX4070 jolla 0.35% steamissa, alempana mitä GTX 960 (0.57%). 3060 on siellä siillä on vieläkin varsin hyvä valinta kilpailukykyisen hinnan puolesta tehoonsa nähden ja osittain antaa myös osviittaa miten surkeaa uudet näytönohjaimet ovat sillä porukka valitsee mielummin edellisen sukupolven budjettimallin.
Maininnan arvoista että myös tuolla 3060 näyttiksellä taittuu 4K pelaaminen sen ajan ja myös uudemmissakin optimoiduissa peleissä, asetuksia saattaa joutua säätelemään.
Valmistusprosessien kallistuminen käytönnässä estää.
Ei estä. Porukka ostelee 4090:kin jossa ei olla säästelty. Hyvä tuote menee aina kaupaksi. Tuo on sellaisen puhetta joka on markkinointi jargonin uhri kun pitää vängätä huonomman tuotteen puolesta kun on täysi mahdollisuus parempaan.
Mitä ihmettä oikein tarkoitat sanalla "tarkkuudet" tässä?
Siinäpä vasta arvoitus.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 615
Mitä sinä oikein horiset jostain geometriasta kun sillä nättiksellä tehdään muutakin? Pointtina onkin että pelejä testattaisiin isolla resoluutiolla, silloin jäisi pullonkaulat prossu puolelta sekä mahdolliset softa puolen optimointi virheet minimiin.
Ei se ole mitään horinaa ja liittyy vahvasti juuri siihen pelien testaamiseen isommilla resoluutioilla. Eikä sillä ole yhtään mitään vaikutusta mihinkään "softapuolen optimointivirheisiin".
Kyllä tekee. Yli satamiljoonapäinen bottiarmeija kiinassa vaikuttaa noihin lukuihin hieman enemmän mitä länsimaiden pelailijat joita pitää yhdistellä monesta maasta että saadaan sama määrä mitä löytyy noista nettikahviloista. Suosittelen tutustumaan mediaanilukuihin sekä ordinaaliasteikkojen ihmeelliseen mailmaan.
Ei tee, nettikahvilat vaikuttavat mutta ei niin paljoa kuin selvästi kuvittelet. Lisäksi niiden vaikutuksen kitkemiseksi on tehty toimia Valven puolelta.
Steamin suosituin näytönohjain on GTX1650 (5.5%) ja RTX 3060 (4.6%). Jimssin ostetuimmat ovat RTX3060 ja RTX4070 jolla 0.35% steamissa, alempana mitä GTX 960 (0.57%). 3060 on siellä siillä on vieläkin varsin hyvä valinta kilpailukykyisen hinnan puolesta tehoonsa nähden ja osittain antaa myös osviittaa miten surkeaa uudet näytönohjaimet ovat sillä porukka valitsee mielummin edellisen sukupolven budjettimallin.
Maininnan arvoista että myös tuolla 3060 näyttiksellä taittuu 4K pelaaminen sen ajan ja myös uudemmissakin optimoiduissa peleissä, asetuksia saattaa joutua säätelemään.
Jimmsin ostetuimmat ovat yhden pienehkön kaupan tietyn ajan sisällä myymiä näytönohjaimia.
Jos meillä on vaikkapa 1000 näytönohjainta X joita ei enää myydä ja uusi myydyin näyttis Y, jota myydään 10/vko, siihen menee aika tovi ennen kuin se Y on suositumpi kuin X.

Ei estä. Porukka ostelee 4090:kin jossa ei olla säästelty. Hyvä tuote menee aina kaupaksi. Tuo on sellaisen puhetta joka on markkinointi jargonin uhri kun pitää vängätä huonomman tuotteen puolesta kun on täysi mahdollisuus parempaan.
Hyvin pieni joukko ostaa ja mitä korkeammalle hinta nousee sitä pienempi joukko niitä ostaa.
Siinäpä vasta arvoitus.
Niin, se on kyllä arvoitus kun puhut määrittelemättömistä "tarkkuuksista" kertomatta mitä ihmettä niillä tarkoitat. Tarkoitatko sillä valon aallonpituutta? Jonkun tietyn sirun osan minimikokoa? Jotain muuta?
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
356
Ei se ole mitään horinaa ja liittyy vahvasti juuri siihen pelien testaamiseen isommilla resoluutioilla. Eikä sillä ole yhtään mitään vaikutusta mihinkään "softapuolen optimointivirheisiin".
On se horinaa ja irrelevanttia kun sillä näyttiksellä tehdään muutakin. Ja softapuolen optimointivirheet eivät ole mikään olankohautksien arvoinen sivuseikka.
nettikahvilat vaikuttavat mutta ei niin paljoa kuin selvästi kuvittelet
Kyllä vaikuttaa.. Ottaen huomioon miten paljon kauppabotteja valven pelit on täynnä heillä ei mitenkään riitä miesvoima sellaiseen, kun käyttäjiä on niin paljon. Jotkin helpot tapaukset tietty helppo kitkeä.
Jimmsin ostetuimmat ovat yhden pienehkön kaupan tietyn ajan sisällä myymiä näytönohjaimia.
Tällä ei ole merkitystä kun edellinen postaaja selitti siihenmalliin ettei nuoriso osta muuta kuin sitä kaikista huonointa budjetti osaa, jos kyseinen väitös pitäisi paikkaansa olisi myydyimpien listalla esim tuota GTX 1650:stä jota on jimmssinkin varastossa tällä hetkellä. Mutta kun ei ole, ei edes top 10 myydyimpien. Valitsin jimmssin esimerkiksi koska se on suomen tunnetuin elektroniikkaan perehtynyt liike.
se on kyllä arvoitus
Ei tuo nyt ole mikään arvoitus. Kun puhutaan komponenttien valmistusprosessien tarkkuudesta niin kuinka monesti olet nähnyt valon aallonpituuden olevan mainittu? Kyllä tuo on aina oletuksena piirien valmistustekniikkaan viittaava.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Nyky konsolit ja Parin sukupolven takaiset näytönohjaimet kykenee hyvinkin 4K pelaamiseen.
Nykykonsolit joutuu turvautumaan dynaamiseen resoluutioon heti kun puhutaan vähänkään vaativammista peleistä. Se siitä 4k-pelaamisesta. Eli kyllä se 4k vaatii kompromisseja konsoleilla sekä pari sukupolvea vanhoilla korteilla.

Maininnan arvoista että myös tuolla 3060 näyttiksellä taittuu 4K pelaaminen sen ajan ja myös uudemmissakin optimoiduissa peleissä, asetuksia saattaa joutua säätelemään.
Techpowerup testeissä aikanaan huikeat 48fps keskimäärin 4k:na, mitä veikkaat kuinka monelle tuollainen riittää PC:llä? Älä nyt jaksa väittää että joku budjetti kortti on hyvä 4k kortti, kun se ei pidä yksinkertaisesti paikkaansa. Nykypeleissä 4k:na ei riittäisi edes asetusten lasku tuollaisella kortilla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 615
On se horinaa ja irrelevanttia kun sillä näyttiksellä tehdään muutakin. Ja softapuolen optimointivirheet eivät ole mikään olankohautksien arvoinen sivuseikka.
Ei ole. Geometria ei muutu samaan tapaan raskaammaksi kuin moni muu asia, kun resoluutio nousee. Tällöin keinotekoisen korkeilla resoluutioilla ajetut testit eivät anna realistista kuvaa näytönohjaimen suorituskyvystä sille sopivammilla resoluutoilla.
Kuka mistään olankohautuksista puhui? Sanoin ettei pullonkaulan siirtämisellä näyttikselle ole mitään vaikutusta "softapuolen optimointivirheisiin", ei ne siitä mihinkään katoa.
Kyllä vaikuttaa.. Ottaen huomioon miten paljon kauppabotteja valven pelit on täynnä heillä ei mitenkään riitä miesvoima sellaiseen, kun käyttäjiä on niin paljon. Jotkin helpot tapaukset tietty helppo kitkeä.
Sinulla varmasti on jotain muutakin heittää asian taakse, kuin mutua? Esimerkiksi Valven toimet nettikahviloiden vaikutusten kitkemiseksi ei ole mutua.
Tällä ei ole merkitystä kun edellinen postaaja selitti siihenmalliin ettei nuoriso osta muuta kuin sitä kaikista huonointa budjetti osaa, jos kyseinen väitös pitäisi paikkaansa olisi myydyimpien listalla esim tuota GTX 1650:stä jota on jimmssinkin varastossa tällä hetkellä. Mutta kun ei ole, ei edes top 10 myydyimpien. Valitsin jimmssin esimerkiksi koska se on suomen tunnetuin elektroniikkaan perehtynyt liike.
Ei selittänyt, vaan totesi ettei suurimmalla osalla ole mitään huippupelikoneita tai atk-harrastajia vanhempina, vaan pakettikoneita kaupasta mikä pitää täysin kutinsa. Ja niissä on mm. niitä 1650:siä ja muita hitaamman pään näyttiksiä. Se on pieni osa kun ostaa komponenttinsa "irrallisina" ja vielä pienempi osa niistä kun ostaa high endiä. Ja komponenttimarkkinat ovat pienet verrattuna tietokonemarkkinoihin.

Ei tuo nyt ole mikään arvoitus. Kun puhutaan komponenttien valmistusprosessien tarkkuudesta niin kuinka monesti olet nähnyt valon aallonpituuden olevan mainittu? Kyllä tuo on aina oletuksena piirien valmistustekniikkaan viittaava.
Tarkoitatko nyt siis niitä valmistajien tuulesta tempaamia markkinointi"nanometrejä"? Se vähä mitä niillä on ollut pitkään aikaan tekemistä todellisuuden kanssa katosi viimeistään kun siirryttiin FinFETteihin
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 196
Geometria ei muutu samaan tapaan raskaammaksi kuin moni muu asia, kun resoluutio nousee.
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt tämä riippuu mitä lasketaan. Joo, jos lasketaan yksiväristä tiiliseinää, niin joo, niitä muotoja ei tule, mutta jos taasen lasketaan jotain, jossa on paljon yksityiskohtia, jotka matalammalla resolla jää peittoon, niin se geometrian määrä kasvaa myös reilusti.

Korjaa, jos ymmärsin jotain jotenkin väärin.
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
356
Geometria ei muutu samaan tapaan raskaammaksi kuin moni muu asia, kun resoluutio nousee
Voitko kertoa miksi jankkaatte jostain geometriasta? Edelleenkin sillä näytönohjaimella tehdään muutakin. Jos jonkun geometrian piirtäminen vie vähän resursseja miten se liittyy alkuperäiseen viestiini jossa totesin, että testattaisiin näyttiksiä suuremmalla resoluutiolla. Ketä kiinnostaa jos geometrian piirtäminen ei ole yhtä vaativaa? Ja jos se kerta on täysin mitättömän kevyttä miksi edes tuoda asiaa esille sillä siihen kykenee mikä tahansa näytönohjain?
Esimerkiksi Valven toimet nettikahviloiden vaikutusten kitkemiseksi ei ole mutua.
Sinulla on varmaan jotain dataa tarjota miten paljon on botit hävinny steamista sekä valven peleistä.
komponenttimarkkinat ovat pienet verrattuna tietokonemarkkinoihin
Ehkä toimistopuolella, pelaajien keskuudessa taas ei ole. Moni ostaa myös komponentit ja laittaa IT-alan liikkeiden ukot kasaamaan. Hajontaa löytyy ja varakkaimmissa länsimaissa päivitetään uudempiin myös useammin.
valmistajien tuulesta tempaamia markkinointi"nanometrejä"?
Ja mitähän ne nämä ovat?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 615
Voitko kertoa miksi jankkaatte jostain geometriasta? Edelleenkin sillä näytönohjaimella tehdään muutakin. Jos jonkun geometrian piirtäminen vie vähän resursseja miten se liittyy alkuperäiseen viestiini jossa totesin, että testattaisiin näyttiksiä suuremmalla resoluutiolla. Ketä kiinnostaa jos geometrian piirtäminen ei ole yhtä vaativaa? Ja jos se kerta on täysin mitättömän kevyttä miksi edes tuoda asiaa esille sillä siihen kykenee mikä tahansa näytönohjain?
Ei kyse ole siitä miten kevyttä tai raskasta se on, vaan siitä että se ei skaalaudu samaan tapaan muiden grafiikkatehtävien kanssa ja siten resoluution nosto "prosessoripullonkaulan poistamiseksi" voi aiheuttaa tilanteita, joissa suorituskyky ei kuvaa millään muotoa realistisesti ko. näytönohjaimen suorituskykyä sille käyttökelpoisilla resoluutoilla (unohtamatta muita yksittäisiä pullonkauloja)
Sinulla on varmaan jotain dataa tarjota miten paljon on botit hävinny steamista sekä valven peleistä.
Sinä esitit väitteen, että niitä on "satoja miljoonia", muttet ole esittänyt mitään dataa väitteesi tueksi.
Sitä odotellessa voin tarjota vaikka tämän tapauksen, kun nettikahviloiden vaikutusta lukuihin on korjattu Steam Hardware Survey Fix - Overcounting of Asia Cybercafes :: Steam Discussions
Ehkä toimistopuolella, pelaajien keskuudessa taas ei ole. Moni ostaa myös komponentit ja laittaa IT-alan liikkeiden ukot kasaamaan. Hajontaa löytyy ja varakkaimmissa länsimaissa päivitetään uudempiin myös useammin.
Tämä on yleinen harhakäsitys mikä pääsee syntymään harrastajafoorumeilla ja -piireissä helposti (samoin kuin se illuusio high end gpuiden käytöstä). Me harrastajat olemme kuitenkin pieni joukko edes pelaajien keskuudessa. Suurin osa ostaa kaupasta x sen valmiin kokoonpanon y.
Ja mitähän ne nämä ovat?
Minkä tahansa valmistajan "x nanometrin prosessi" on näitä. Viimeistään FinFETteihin siirryttäessä katosi viimeisetkin kytkökset todellisuuteen noiden lukujen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Ja softapuolen optimointivirheet eivät ole mikään olankohautksien arvoinen sivuseikka.
Kannattaa varmaan siirtää katseet synteettisiin testeihin jos aidot käyttötapaukset kuten pelit ei kiinnosta. Peleissä kun ajurit ja pelienginen tapa käyttää rautaa on pelkkää softaa ja siten alisteisia näille mainitsemillesi optimointivirheille kun taas synteettinen testi pystyy vain nakuttamaan laskutoimituksia ilman monimutkaisia riippuvuuksia.
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
356
resoluution nosto "prosessoripullonkaulan poistamiseksi" voi aiheuttaa tilanteita, joissa suorituskyky ei kuvaa millään muotoa realistisesti ko. näytönohjaimen suorituskykyä
Ei aiheuta. Turhaan selittelette geometrioista. Siinä nimenomaan selviää näyttiksen raaka teho ja selviää ollaanko säästelty muistiväylissä ja ties missä. Tietysti muut resoluutiot on sisällytettävä demoihin myös, niiden poissaolo enteilee pahaa ja aiheuttaa sika säkissä tilanteita. Kyseessä on sitäpaitsi high end näyttis eikä mikään budjetti rimpula. Tuosta ei ole parempi kuin XT ja XTX mallit.
Sinä esitit väitteen, että niitä on "satoja miljoonia", muttet ole esittänyt mitään dataa väitteesi tueksi.
No ei ehkä satoja miljoonia mutta ei varmasti ole kaukana. Tuossa ketjussa mainitaan myös että on tapahtunut ja havaittu äkillinen nousu kiinan kielen prosenteissa tuon "korjauksen" jälkeen.
Tämä on yleinen harhakäsitys mikä pääsee syntymään harrastajafoorumeilla
Pelaajat foorumeiden ulkopuolella joilla varaa uusivat kyllä koneitaan. Ei ole mikään harhakäsitys.

Kannattaa varmaan siirtää katseet synteettisiin testeihin
Niin kannattaakin, mutta ei tarvitse katsoa testejä. Laskemalla piirin teoreettisen suorituskyvyn teraflopsien sekä pikseli että tekstuurien käsittelytehokkuuden avulla saat varsin osuvan lopputuloksen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 263
Niin kannattaakin, mutta ei tarvitse katsoa testejä. Laskemalla piirin teoreettisen suorituskyvyn teraflopsien sekä pikseli että tekstuurien käsittelytehokkuuden avulla saat varsin osuvan lopputuloksen.
No ei saa. Molemmilla valmistajilla on ollut omat teraflops-hirmunsa, joiden suorituskyky ei ole kääntynyt peleihin ja toisinpäin

Esim HD 5870 vs GTX 580, ensimmäisellä 10% enemmän pixelratea, 30% enemmän tekstureratea ja lähemmäs tuplat glfopseja ja kymmeniä prosentteja huonompi suorituskyky peleissä (toki myös 2/3 kulutus ja vain 80% muistikaistaa), molemmilla sama valmistusprosessi (geforcella ehkä uudempi steepping)

Vain käytännön testeillä on väliä. 3D-markit kiinnostavat näin pelaajana tasan niin kauan, kun suorituskyky niissä vastaa suunnilleen sitä, mitä se on peleissä
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
Mitä sinä oikein horiset jostain geometriasta kun sillä nättiksellä tehdään muutakin? Pointtina onkin että pelejä testattaisiin isolla resoluutiolla, silloin jäisi pullonkaulat prossu puolelta sekä mahdolliset softa puolen optimointi virheet minimiin.
Pointtisi on huono. Koska silloin jäisi pullonkaulat sen graffapiirin geometriapuolessa totaalisesti huomaamatta/testaamatta.

Voitko kertoa miksi jankkaatte jostain geometriasta? Edelleenkin sillä näytönohjaimella tehdään muutakin. Jos jonkun geometrian piirtäminen vie vähän resursseja miten se liittyy alkuperäiseen viestiini jossa totesin, että testattaisiin näyttiksiä suuremmalla resoluutiolla. Ketä kiinnostaa jos geometrian piirtäminen ei ole yhtä vaativaa? Ja jos se kerta on täysin mitättömän kevyttä miksi edes tuoda asiaa esille sillä siihen kykenee mikä tahansa näytönohjain?
Kukaan muu kuin sinä ei ole jankuttanut mitään mistään "geometriaan piirtämisestä". Se, että sinä puhut jostain "geometrian piirtämisestä" tajuamatta mitä sillä geometrialla tarkoitetaan taas kertoo että olet niin totaalisen pihalla 3d-grafiikan piirrosta, että et edes tajua, että rasteroidessa sen pelimaailman objektien geometriset kordinaatit pitää ensin muuttaa ruututason kordinaatteihin ennen kuin niitä voidaan alkaa piirtämään ruudulle. Ja tästä koituu laskentaa.

Vuonna miekka ja kypärä (ajalla voodoo1-voodoo2) tämä tehtiin CPUn toimesta, mutta jo geforcesta alkaen eli viimeiset yli 20 vuotta tämä on tehty itse graffapiirillä.

Säteenjäljityksessä ei samaa kordinaattimuunnosta tarvi tehdä, mutta sielläkin on esim. BVH-puun rakennus laskentaa, jonka raskaus ei riipu resoluutiosta, ja ainakin nVidian piirit tekee tämän shader-koodina GPUlla.

Ei estä. Porukka ostelee 4090:kin jossa ei olla säästelty. Hyvä tuote menee aina kaupaksi. Tuo on sellaisen puhetta joka on markkinointi jargonin uhri kun pitää vängätä huonomman tuotteen puolesta kun on täysi mahdollisuus parempaan.
Kannattaa nyt katsoa peiliin, että kuka täällä vänkää ollen totaalisen pihalla asioista, mistä höpisee.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt tämä riippuu mitä lasketaan. Joo, jos lasketaan yksiväristä tiiliseinää, niin joo, niitä muotoja ei tule, mutta jos taasen lasketaan jotain, jossa on paljon yksityiskohtia, jotka matalammalla resolla jää peittoon, niin se geometrian määrä kasvaa myös reilusti.

Korjaa, jos ymmärsin jotain jotenkin väärin.
Ei kasva.

Perustapauksessa pikselimäärä ei nosta kolmiomäärää, se scene on sama riippumatta siitä, millä resoluutiolla se ruudulle piirretään.
se, jääkö jotain peittoon selviää vasta sen jälkeen, kun se geometria on jo laskettu. Kaikkien ihan samojen kolmioiden kaikkien verteksien paikat pitää laskea resoluutiosta riippumatta.

Eroja tulee ainoastaan tapauksessa, että käytetään jonkinlaista tesselointia (jolla kolmioita luodaan itse näyttiksellä lisää esim jonkun korkeuskartan perusteella), ja suuremman resoluution kanssa käytetään aggressiivisempaa tesselointia.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
549
Ainakin itsellä jäi vähän sellainen kuva, että kun kryptobuumi räjäytti hinnat taivaaseen, niin firmat tajusivat että porukka on valmiina maksamaan ihan käsittämättömiä summia näistä näyttiksistä. Hinnat ei ole ikinä tullut alas siitä. Siis rx 6000 ja rtx 3000 msrp hinnat on mielestäni, varsinkin silloin kun nuo kortit tuli, ihan kohtuullisia. Nyt ei ole mitään kryptobuumia, mutta korteilla on samat riistohinnat. Ja porukka silti ostaa.
Itse täysin samaa mieltä. Käytännössä näytönohjainten hinnassa maksetaan edelleen kryptovaluuttojen hiilidioksidipäästöjä. Oikeastaan tällä hetkellä tuntuu että ainoa tie miten näytönohjainten hinnat palautuisi sinne "normaalille tasolle" vaatisi vähintään kryptovaluuttojen/AI kuplan romahtamisen. Mutta tämän toteutumista saadaan odottaa vielä useita vuosia todennäköisesti.

Käytännössä moni vanhoja hintoja haluava joutuu joka tapauksessa jossain vaiheessa ostamaan naurettavan kalliin kortin. Riippuen täysin siitä miten pitkään valmistajat onnistuvat jarruttamaan kehitystä ja pitämään 5 vuotttavanhoja kortteja ylihintaisina varastoissaan. Kyllähän tämä markkina kysyisi niin paljon sitä kolmatta osapuolta joka yllättää kaikki takavasemmalta tuomalla markkinoille keskiluokan 1440p kortin 300-400 eurolla joka kilpailee rasterointitehoissa nykyisten 800-900 korttien tasolla.
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
356
Kukaan muu kuin sinä ei ole jankuttanut mitään mistään "geometriaan piirtämisestä"
Paitsi sinä. Väität että resoluution nostaessa geometrian piirtäminen ei skaalaudu kuten muut, että se ei ole yhtä vaativaa mitä kaikki se muu mitä näytönohjain tekee. Miksi edes välittää tästä kun tarkoitus on testata suurempaa kokonaisuutta? Miksi toit sen edes alunperin esille?
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Riippuen täysin siitä miten pitkään valmistajat onnistuvat jarruttamaan kehitystä ja pitämään 5 vuotttavanhoja kortteja ylihintaisina varastoissaan.
Takaan että yksikään valmistaja ei halua pitää kortteja varastoissa, siitähän tässä alempien korttien viivästämisessä on kyse kun edellistä generaatiota tehtiin liikaa ennen markkinoiden romahdusta ja ne pitäisi saada liikkumaan että rahat saataisiin pois.

Tapa jolla NVIDIA pystyy reagoimaan huonoon menekkiin on vain olla tekemättä lisää kortteja. Varattu tuotantokapasiteetti ainakin ymmärtääkseni ja jollain aikavälillä voidaan kääntää muihin tuotteisiin eikä NVIDIAa hirveästi tällä hetkellä itketä tehdä AI-kiihdyttimiä pelikorttien sijaan. AMD tekee saman prosessoreillaan; jos ei Radeonit myy niin tehdään Rytsölöitä. Miksipä kumpikaan alentaisi hintoja, ainakaan uusille tuotteille. Jos ei myy niin tehdään niitä toisia tuotteita jotka myy sen sijaan että tingitään katteista.

Intel on tällä hetkellä ainut jolla on aitoa kiinnostusta maksimoida myyntilukuja (markkinaosuutta haaliakseen) mutta sillä puolella tuotteiden viehätys on vähän laimeaa vielä (ajurit, teholuokka).
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 377
Ei kasva.

Perustapauksessa pikselimäärä ei nosta kolmiomäärää, se scene on sama riippumatta siitä, millä resoluutiolla se ruudulle piirretään.
se, jääkö jotain peittoon selviää vasta sen jälkeen, kun se geometria on jo laskettu. Kaikkien ihan samojen kolmioiden kaikkien verteksien paikat pitää laskea resoluutiosta riippumatta.

Eroja tulee ainoastaan tapauksessa, että käytetään jonkinlaista tesselointia (jolla kolmioita luodaan itse näyttiksellä lisää esim jonkun korkeuskartan perusteella), ja suuremman resoluution kanssa käytetään aggressiivisempaa tesselointia.
Ainakin Crysis Remasteredissa resoluutio vaikuttaa LOD asetuksiin ja korkeammalla resoluutiolla CPU-kuorma on kovempi, kun pienempiä objekteja piirretään kauemmas. Lähde: Crysis Remastered PC tech review: brutal performance limits can't be overlooked

En tiedä, onko muissa peleissä samanlaista, mutta äkkiähän sen joku testaisi uudemmilla open-world peleillä ottamalla kuvankaappauksia vaikka 1080p ja 4K resoilla ja vertaamalla niitä.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
549
Takaan että yksikään valmistaja ei halua pitää kortteja varastoissa, siitähän tässä alempien korttien viivästämisessä on kyse kun edellistä generaatiota tehtiin liikaa ennen markkinoiden romahdusta ja ne pitäisi saada liikkumaan että rahat saataisiin pois.
Niin jossain vaiheessa ne varastojen tappiot on pakko kirjata alas. Veikkaan että kuluttaja jos yhtään valveutunut ei tule ostamaan vanhentunutta tekniikka ylihintaisena. Tällä hetkellä myös 1080p-käyttäjien massasta (käytännössä kaikki indoaasian halpamaat ja kiina) tai edes länkkärikuluttajallakaan ei ole monella varaa heittää seteleitä taivaalle. Varsinkin kun myytävä tuote ei ole future proofinkaan kannalta miltään osin järkevä hankinta. Ahdistavinta tässä toki se että valmistajat pyrkii paikkaamaan tilannetta printtaamalla vielä halvempia siruja ja pakkeloimalla puutteet huijausfreimi upscalereilla pitäen hinnat edelleen tapissaan. Tämä kupla tulee puhkeamaan onneksi viimeistään siinä vaiheessa kun intel saa viimein kilpailukykyisen tuotteen oikealla hintaa markkinoille tai AI-kupla puhkeaa. Toki näitäkin odotellessa tuleekin sitten kulumaan taas useampi vuosi. Toivoisin lisäksi että kryptovaluutat kuoleutuisivat lopullisesti kokonaan jolloin näytönohjainvalmistajilta häviäisi edes ajas kyseisen markkinan "mahdollisuudesta".
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 133
ruudun geometriaan ei rasteroitessa vaikuta LOD kun se yleensä toteutetaan tekstuureilla.
Sekoitat nyt MIP-mappingiin. MIP-mapping on se, että tekstuureista käytetään kauempana oleville objektelle pienemmän resoluution versiota. MIP mäppingiä ei tehdä vain suorityskyvyn/muistintarpeen takia vaan myös aliasointiartifaktien välttämikseksi.

LOD tarkoittaa sitä, että objekteista on yksinkertaisemman ja monimutkaisemman geometrian versioita (tasoja voi olla enemmänkin kuin 2). Yksinkertaisin käyttötapa on se että pelin asetuksista valitaan staattisesti eri tasojen välillä.

Kehittyneempi ja yleisempi tapa on että valinta tehdään dynaamisesti etäisyyden mukaan(*), tosin silloinkin pelin graffa-asetuksissa yleensä on joku säätö että millä etäisyydellä tasojen välillä vaihdellaan tai mitä versioita malleista ylipäätän käytetään.

Mutta en tosiaan ollut aiemmin kuullut minkään pelin ottavan etäisyyden lisäksi suoraan resoluutiota tuohon LOD-valintaan mukaan.

(*) se etäisyys pitää silloin tehdä vaan jonkun objektin origon kordinaatin mukaan, ei voi laskea etäisyyttä objektin lähimpään kohtaan ilman catch-22-ongelmaa
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 414
GRE:tä saa nyt saksasta 999€ hintaan.

Mukaan tulee täysi PC (5600, 16GB, 1TB SSD ym).
Satasta kalliimmalla saa 7600x -kokooonpanon (tosin ilman keskusmuistia).
Ei paha hinta pelikoneesta.
1691392206268.jpeg
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 215
Viestejä
4 216 353
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Raxe

Hinta.fi

Ylös Bottom