AMD julkaisi odotetun Ryzen 7 9800X3D -prosessorin 2. sukupolven 3D V-Cache -välimuistilla

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 392
amd-ryzen-9000-x3d-reimagined-20241021.jpg

AMD ilmoitti aiemmin tässä kuussa julkaisevansa Ryzen 9000X3D:n 7. päivä marraskuuta. Yhtiön kalenterit ovat ilmeisesti halloweenin haamujen sotkemat, sillä yhtiö täräytti tänään julki Ryzen 7 9800X3D -prosessorin ilman ennakkovaroituksia.



Ryzen 7 9800X3D perustuu Zen 5 -arkkitehtuuriin ja toisen sukupolven 3D V-Cache -teknologiaan. Toisen sukupolven 3D V-Cache eroaa ensimmäisestä sukupolvesta siten, että nyt 64 megatavun kokoinen välimuistisiru on sijoitettu paketoinnissa CCD-prosessorisirun alapuolelle, kun aiemmin se on ollut sen päällä.

Ratkaisu mahdollistaa Zen 5 CCD-prosessorisirun aiempaa tehokkaamman jäähdytyksen ja sen myötä jo itsessään aiempaa korkeammat kellotaajuudet, mutta monelle harrastajalle iloisena yllätyksenä myös ylikellotuksen. AMD menee tiedotteessaan niin pitkälle, että puhuu jopa extreme-ylikellotuksesta, mikä yleensä viittaa nestemäisellä typellä tai heliumilla tehtäviin ennätysajoihin.

Ryzen 7 9800X3D:ssä on käytössä yksi CCD-siru ja sen myötä kahdeksan Zen 5 -prosessoriydintä, jotka kykenevät suorittamaan SMT-teknologian avulla 16 samanaikaista säiettä. Prosessoriydinten peruskellotaajuus on 4,7 ja maksimi Boost-kellotaajuus 5,2 GHz. CCD-sirulla on valmiiksi 32 Mt L3-välimuistia ja sen alle sijoitetun 2. sukupolven 3D V-Cache -sirun ansiosta yhteensä L3-välimuistia on käytössä 96 Mt. Prosessorin TDP-arvo on asetettu 120 wattiin.

AMD:n omien testien mukaan Ryzen 7 9800X3D on peleissä keskimäärin 8 % nopeampi, kuin yhtiön edeltävä Ryzen 7 7800X3D, ja jopa 20 % nopeampi kuin kilpailijan prosessorit. Lisäksi yhtiö nostaa esille Star Wars Outlawsin, jossa ero 7800X3D:hen on merkittävästi keskiarvoa suurempi, eikä sen pitäisi olla ainut vastaavalla tavalla käyttäytyvä peli.

Keskimääräisen suorituskyvyn paranemisen lisäksi yhtiö kehuu suuremman välimuistin mahdollistavan myös paremmat minimi FPS:t, vaikka keskimääräinen suorituskyky ei erottuisikaan joukosta. Yhtiön nostaa esimerkiksi Last of Us: Part 1:n, jossa uuden 9800X3D:n keskimääräinen suorituskyky vastaa i9-14900K:ta, mutta 1 %:n minimi FPS on jopa 31 % parempi.

AMD on hinnoitellut Ryzen 7 9800X3D:n verottomana 479 dollariin, minkä pitäisi Suomen verokannalla kääntyä noin 555-560 euroon. Prosessorin myynti alkaa 7. marraskuuta.

Lähde: AMD
 
Viimeksi muokattu:
Lievä pettymys, koska odotin että välimuistia olisi lisätty. Peleissä, mitkä hyötyvät välimuistista hyötyvät sen määrän takia, ja siinä ei parisataa mhz paljoa paina. Jatketaan 5700x3D:llä.
 
Eli pari kymppiä halvempi kuin 7800X3D tällä hetkellä. ( Ihmiset jotka lukevat arvosteluja, vertaavat kaupan hintoja, ei julkaisuhintoja. )
 
Milloinkahan mahdollisen 9950X3D julkistus on? Vai jääkö tältä erää ainoaksi X3D-malliksi?
 
Yritin etsiä noita endnoteja (GNR-21) jne. Mutta en löytänyt.
Tuo että joissain peleissä yli 50% nopeampi kuin 285K on todella hurja asia.
Saa nähdä miten paljon AMD on onnistunut näitä valmistamaan julkaisupäivään mennessä, suurella todennäköisyydellä saatavuus ei tule olemaan hyvä tämän vuoden puolella, sen verran hyvältä vaikuttaa pelaajille.
 
Ihan ok tuotteelle kuulostaa. Tuskin enää AMD menee ainakaan liikoja luoailemaan. Ihan kiva boosti tulossa, kun vaihdan 5800X3D --> 9800X3D.
 
Joo kait se pitää nyt sitten uskoa että "ylimääräinen" välimuisti on laitettu ns alapuolelle joka on kyllä hemmetin hyvä homma. Toivottavasti vielä julkaisuhinnat ei myöskään nouse spekuloituja korkeammiksi vaan mielummin alakanttiin.

EDIT: Itseasiassa tuossahan lähdesivun linkissähä ja artikkelin lopussakin se hintakin taitaa olla:
SEP
(USD)

479$
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti 12 ja 16 ytimiset mallit tulevat molemmilla ccd sirun 3d välimuistiratkaisulla niin hyöty niissä olisi pelikäytösssä hieman parempi.
Testejä joutuu tietysti odottelemaan kun 9000 sarjan pelisuorituskyky on ollut aika ailahteleva tietyissä peleissä.
 
ee
Toivottavasti 12 ja 16 ytimiset mallit tulevat molemmilla ccd sirun 3d välimuistiratkaisulla niin hyöty niissä olisi pelikäytösssä hieman parempi.
Testejä joutuu tietysti odottelemaan kun 9000 sarjan pelisuorituskyky on ollut aika ailahteleva tietyissä peleissä.
Miksi uskot että pelisuorituskyky olisi selvästi parempi jos molemmilla CCD:illä olisi iso cache? Nythän nimenomaan pelisuorituskyky heikkenee 12 ja 16 ytimisillä malleilla sen takia kun niitä säikeitä ajautuu sinne toiselle CCD:lle jolloin viive kasvaa selvästi. Tietääkseni toinen CCD ei voi lukea toisen CCD:n cachesta dataa muutenkaa, jolloin joudutaan data siirtää ihan RAM-muistin kautta? (hidasta)
 
ee

Miksi uskot että pelisuorituskyky olisi selvästi parempi jos molemmilla CCD:illä olisi iso cache? Nythän nimenomaan pelisuorituskyky heikkenee 12 ja 16 ytimisillä malleilla sen takia kun niitä säikeitä ajautuu sinne toiselle CCD:lle jolloin viive kasvaa selvästi. Tietääkseni toinen CCD ei voi lukea toisen CCD:n cachesta dataa muutenkaa, jolloin joudutaan data siirtää ihan RAM-muistin kautta? (hidasta)
Kyllä se varmaankin parempi olis tilanteissa vs ilman omaa lisättyä välimuistia. Mutta toisaalta enemmän tuossa varmasti vaikuttaa myös se miten pelit on optimoitu. Taitaa monet pelit edelleen olla optimoituja 6-8 ytimelle (vanhemmat neljälle ja alaspäin) ja siitä ylemmäs pitelee hiljasta. Ehkä jokunen peli saattaa löytyä. Oliko cyberpunk ja jokunen muu jotka käyttää enempää kuin 8 ydintä hyödyksi :hmm: Toki pitää myös kysyä onko edes ideaalia ajaa tällä hetkellä pelejä suurella määrällä ytimiä koska näytönohjaimillakin tulee vastavuoroisesti rajoitteita vastaan piirtää kuvaa riittävän nopeasti. Tuo suurempi määrä ytimiä siis tulee joka tapauksessa operoimaan parhaimmillaan tyyliin puolella teholla. Onko tämä sitten energian kulutuksen kannalta parempi kuin ajaa vähempää määrää ytimiä isommalla käyttöasteella. Ehkä ei riippuu hyötysuhteesta. Toki jos multitaskaa ja pyörittää vaikka kahta peliä samaan aikaan niin silloin luonnollisest tuollanen isompi ydinmäärä ja kaikilla omat lisätyt välimuistit toimii varmasti jouhevammin, mutta nämä on taas niitä erikois caseja.

Toki enemmän tämä ytimien välimuistin puute tai tarve taitaa käsittääkseni koskettaa jälleen windowsin paskaa scheduleria ja ytimien hallintaa ja allokointia prosesseille. Välimuistin ulottaminen kaikille ytimille varmasti ratkaisisi windowsin osalta tämän ytimillä kikkailun. Linuxissahan ei tunnetusti kyseistä ongelmaa ilmene kun ytimiä voi eristää huomattavasti yksinkertaisemmin ja jouhevammin.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kait se pitää nyt sitten uskoa että "ylimääräinen" välimuisti on laitettu ns alapuolelle joka on kyllä hemmetin hyvä homma. Toivottavasti vielä julkaisuhinnat ei myöskään nouse spekuloituja korkeammiksi vaan mielummin alakanttiin.

EDIT: Itseasiassa tuossahan lähdesivun linkissähä ja artikkelin lopussakin se hintakin taitaa olla:
SEP
(USD)

479$
Olisi ollut ihan siinä uutisessa, ei olisi tarvinnut klikata mitään.
 
Kyllä se varmaankin parempi olis tilanteissa vs ilman omaa lisättyä välimuistia. Mutta toisaalta enemmän tuossa varmasti vaikuttaa myös se miten pelit on optimoitu. Taitaa monet pelit edelleen olla optimoituja 6-8 ytimelle (vanhemmat neljälle ja alaspäin) ja siitä ylemmäs pitelee hiljasta. Ehkä jokunen peli saattaa löytyä. Oliko cyberpunk ja jokunen muu jotka käyttää enempää kuin 8 ydintä hyödyksi :hmm: Toki pitää myös kysyä onko edes ideaalia ajaa tällä hetkellä pelejä suurella määrällä ytimiä koska näytönohjaimillakin tulee vastavuoroisesti rajoitteita vastaan piirtää kuvaa riittävän nopeasti. Tuo suurempi määrä ytimiä siis tulee joka tapauksessa operoimaan parhaimmillaan tyyliin puolella teholla. Onko tämä sitten energian kulutuksen kannalta parempi kuin ajaa vähempää määrää ytimiä isommalla käyttöasteella. Ehkä ei riippuu hyötysuhteesta. Toki jos multitaskaa ja pyörittää vaikka kahta peliä samaan aikaan niin silloin luonnollisest tuollanen isompi ydinmäärä ja kaikilla omat lisätyt välimuistit toimii varmasti jouhevammin, mutta nämä on taas niitä erikois caseja.

Toki enemmän tämä ytimien välimuistin puute tai tarve taitaa käsittääkseni koskettaa jälleen windowsin paskaa scheduleria ja ytimien hallintaa ja allokointia prosesseille. Välimuistin ulottaminen kaikille ytimille varmasti ratkaisisi windowsin osalta tämän ytimillä kikkailun. Linuxissahan ei tunnetusti kyseistä ongelmaa ilmene kun ytimiä voi eristää huomattavasti yksinkertaisemmin ja jouhevammin.

Lisätään vielä se että lisätty välimuisti ei aina lisää suorituskykyä- Jos tarvittava data jo valmiiksi mahtuu pienempään muistiin, on se sieltä myös nopeampi hakea koska pienemmässä cachessa on pienempi latenssi. Lisäksi välillä pelit ja ohjelmat 7950X3D ajavat sillä ei 3d chipsetillä koska ovat siinä nopeampi kovemman kellotaajuden ansiosta. Aika näyttää miten uusien prossujen todelliset kellotaajudet ovat verrattuna normaalin ja 3d variantin välillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 159
Viestejä
4 471 086
Jäsenet
73 896
Uusin jäsen
halfbrite

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom