AMD julkaisee Zen 3 -arkkitehtuurin Ryzen-prosessorit lokakuun alkupuolella

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 569


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
RDNA2:n lisäksi AMD on ilmoittanut julkaisevansa tänä vuonna myös Zen 3 -arkkitehtuurin ja siihen perustuvia prosessoreita. Uudet työpöytäprosessorit nostavat painetta Intelin 10. sukupolven Core -prosessoreita vastaan ja Milan-koodinimelliset Epyc-prosessorit näyttävät ehtivän palvelinpuolelle rinta rinnan Ice Lake -arkkitehtuurin kanssa.

AMD on tiedottanut tänään sekä RDNA2:n julkaisupäivän että Zen 3 -arkkitehtuurin julkaisupäivän, 8. lokakuuta. Twiittien perusteella ensimmäisenä on luvassa nimenomaan uudet Vermeer-koodinimelliset Ryzen-työpöytäprosessorit, sillä Zen 3 -twiitti julkaistiin nimenomaan Ryzen-tilillä, jonka lisäksi Lisa Su liitti omalla tilillään ilmoitukseen hashtagin #AMDRyzen.

Zen 3 -arkkitehtuurin uudistuksista tiedetään tällä hetkellä lähinnä sen verran, että CCD-sirun (Core Complex Die) sisällä tulee olemaan jatkossa yksi 8-ytiminen CCX (CPU Complex) 32 Mt:n L3-välimuistilla, kun Zen 2 -arkkitehtuurissa CCD:ssä on kaksi neljän ytimen CCX:ää ja kaksi 16 Mt:n L3-välimuistilohkoa. AMD:n mukaan Zen 3 on täysin uusi arkkitehtuuri, siinä missä Zen 2 oli jatkokehitetty Zen. Luotettavana lähteenä pidettävän HardwareLuxxin mukaan Zen 3:n IPC (Instructions per Clock) tulisi paranemaan kokonaislukutehtävissä noin 15 % Zen 2:een verrattuna. Prosessorit tulevat sopimaan nykyisiin B450-, X470-, A520-, B550- ja X570-emolevyihin.

Lähde: AMD Ryzen @ Twitter

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 153
Olisi nyt voinut uutisessa mainita, että tarkka päivämäärä on 8. lokakuuta. Vai enkö huomaa. :hmm: Edit: Nyt korjattu näköjään. :)

Joka tapauksessa olen myönteisesti yllättynyt julkaisuaikataulusta. Eri asia tietysti, että milloin tuotteita saa kaupasta.
 
Viimeksi muokattu:

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Kuinkahan pitkään menee tuosta julkaisutilaisuudesta siihen, että tuote on oikeasti kauppojen hyllyllä? Zen 2 kohdalla taisi mennä 7kk.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 569
Kuinkahan pitkään menee tuosta julkaisutilaisuudesta siihen, että tuote on oikeasti kauppojen hyllyllä? Zen 2 kohdalla taisi mennä 7kk.
Jos kyseessä on Ryzen-prosessoreiden julkaisutilaisuus niin pitäisi olla saatavilla heti tai ainakin ihan lyhyen ajan sisään. Jos kyseessä on sen sijasta vain Zen 3:n esittelytilaisuus niin sitten viive voi olla mitä vaan. AMD ei silloin CES 2019, mistä tuon 7kk nappasit, julkaissut mitään, vaan esitteli Zen 2 -arkkitehtuurin.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 028
Zen 2:ta esiteltiin E3:ssa ja siitä n. kuukauden päästä tuotetta hyllyssä. Ehkäpä marraskuussa tämä sitten.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 843
Learn More, kuulostaa enemmän siltä että arkkitehtuurin yksityiskohdista tulee enempi tietoa kuin että varsinaisia tuotteita julkistettaisiin.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Zen 2:ta esiteltiin E3:ssa ja siitä n. kuukauden päästä tuotetta hyllyssä. Ehkäpä marraskuussa tämä sitten.
Tämä oli 7kk ennen Ryzen 3000 sarjan prossujen julkaisua:


Toivottavasti nyt on oikea julkaisu, eikä mikään tuollainen esittely.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 153
Tämä oli 7kk ennen Ryzen 3000 sarjan prossujen julkaisua:


Toivottavasti nyt on oikea julkaisu, eikä mikään tuollainen esittely.
Silloin puhuttiin arkkitehtuurista. Nyt kuitenkin sanamuoto oli tämä:
With the next wave of AMD Ryzen processors and the all-new Zen 3 architecture,
@AMD is taking its PC gaming and content creation leadership to new heights. Learn more October 8.

Mun mielestä kun suoraan sanotaan Ryzen ja "learn more" ja päiväys, niin kyllä sieltä sitten pitäisi tulla ihan oikeaa tietoa.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Silloin puhuttiin arkkitehtuurista. Nyt kuitenkin sanamuoto oli tämä:
With the next wave of AMD Ryzen processors and the all-new Zen 3 architecture,
@AMD is taking its PC gaming and content creation leadership to new heights. Learn more October 8.

Mun mielestä kun suoraan sanotaan Ryzen ja "learn more" ja päiväys, niin kyllä sieltä sitten pitäisi tulla ihan oikeaa tietoa.
Katoitko tuota videota edes minuuttia tuosta timestampista, jonka tuohon laitoin? Ilmeisesti et, sillä 48 sekuntia tuosta timestampista eteenpäin on jo 3rd Gen Ryzen ruudulla...
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 569
Katoitko tuota videota edes minuuttia tuosta timestampista, jonka tuohon laitoin? Ilmeisesti et, sillä 48 sekuntia tuosta timestampista eteenpäin on jo 3rd Gen Ryzen ruudulla...
Katsoitko itse? Kyseessähän oli kiusoittelu, "preview", siitä mitä julkaistaisiin myöhemmin sinä vuonna, ei mikään julkaisutapahtuma 3rd gen Ryzeneille.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 153
Katoitko tuota videota edes minuuttia tuosta timestampista, jonka tuohon laitoin? Ilmeisesti et, sillä 48 sekuntia tuosta timestampista eteenpäin on jo 3rd Gen Ryzen ruudulla...
Joo en koskaan katso linkitettyjä videoita, yleensä menee vartti hukkaan. ;) Mutta meillä ei ole videota tulevan lokakuun eventistä. Tuota viime CESin keynotea ei markkinoitu Ryzen-termillä. Silloin twitterissä oli paljon vähemmän konkreettinen mainos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 099
Joo-o, sitä ennen tulee Radeonit ja Big Navi.

Voisin ennustaa, että näitä bundletetaan Radeoneiden kanssa myynnin boostamiseksi ja sitten voi minulle huomautella asiasta loppuvuoden, jos näin ei käynytkään. Mutta pistetään se tämän vuoden tekniikkaennustukseksi ja katsotaan, miten käy.

Otan vastaan kritiikkiä sitten jouluun asti, jos olin väärässä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 569
Joo en koskaan katso linkitettyjä videoita, yleensä menee vartti hukkaan. ;) Mutta meillä ei ole videota tulevan lokakuun eventistä. Tuota viime CESin keynotea ei markkinoitu Ryzen-termillä. Silloin twitterissä oli paljon vähemmän konkreettinen mainos.
Väärä vuosi. 2019 CES-mainokset keskittyivät Lisa Sun keynoteen

Joo-o, sitä ennen tulee Radeonit ja Big Navi.

Voisin ennustaa, että näitä bundletetaan Radeoneiden kanssa myynnin boostamiseksi ja sitten voi minulle huomautella asiasta loppuvuoden, jos näin ei käynytkään. Mutta pistetään se tämän vuoden tekniikkaennustukseksi ja katsotaan, miten käy.

Otan vastaan kritiikkiä sitten jouluun asti, jos olin väärässä.
Katsopa nyt päivämäärät uudelleen, tämä tulee 8. lokakuuta, Radeonit 28. lokakuuta.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Kyllähän aika selvästi siellä julkistetaan Zen 3 ja RDNA2 & Big navi, ei siis esitelllä julkaistavaksi ensi vuonna. Myynti ja toimitukset voi alkaa jotain puoli kuukautta myöhemmin, korkeintaan kuukauden.

Mutta kokonaan eri asia onko suosittuja malleja tarpeeksi vai joutuuko niitäkin odottamaan mahdollisesti kuukauden tai pari jos ei onnistunut ihan julkaisussa saamaan tilauksen sisään.

Mä olen maininnut tän aiemminkin, mä olisin mielelläni ostanut B450 emon ja 3300x prossun sille. Mutta AMD ei halunnut valmistaa ja myydä noita sitä julkaisussa saatavilla ollutta alkuerää enempää, saati kertoa potentiaalisille asiakkaille suunnitelmistaan, joten Intelillä mennään taas monta vuotta eteenpäin :)
 
Liittynyt
13.04.2019
Viestejä
251
Kyllähän aika selvästi siellä julkistetaan Zen 3 ja RDNA2 & Big navi, ei siis esitelllä julkaistavaksi ensi vuonna. Myynti ja toimitukset voi alkaa jotain puoli kuukautta myöhemmin, korkeintaan kuukauden.

Mutta kokonaan eri asia onko suosittuja malleja tarpeeksi vai joutuuko niitäkin odottamaan mahdollisesti kuukauden tai pari jos ei onnistunut ihan julkaisussa saamaan tilauksen sisään.

Mä olen maininnut tän aiemminkin, mä olisin mielelläni ostanut B450 emon ja 3300x prossun sille. Mutta AMD ei halunnut valmistaa ja myydä noita sitä julkaisussa saatavilla ollutta alkuerää enempää, saati kertoa potentiaalisille asiakkaille suunnitelmistaan, joten Intelillä mennään taas monta vuotta eteenpäin :)
Vastaus siguun: tuskimpa.

Toivottavasti 4000 Ryzeneistä löytyy Intelin voittaja.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Kyllähän aika selvästi siellä julkistetaan Zen 3 ja RDNA2 & Big navi, ei siis esitelllä julkaistavaksi ensi vuonna. Myynti ja toimitukset voi alkaa jotain puoli kuukautta myöhemmin, korkeintaan kuukauden.

Mutta kokonaan eri asia onko suosittuja malleja tarpeeksi vai joutuuko niitäkin odottamaan mahdollisesti kuukauden tai pari jos ei onnistunut ihan julkaisussa saamaan tilauksen sisään.

Mä olen maininnut tän aiemminkin, mä olisin mielelläni ostanut B450 emon ja 3300x prossun sille. Mutta AMD ei halunnut valmistaa ja myydä noita sitä julkaisussa saatavilla ollutta alkuerää enempää, saati kertoa potentiaalisille asiakkaille suunnitelmistaan, joten Intelillä mennään taas monta vuotta eteenpäin :)
Jos prossut pystyy toimimaan xt:nä niin onko ihme ettei noita x versioita ole myynnissä?.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
XT:t perustuu eri siruun kuin muut Ryzenit ja 3300:sta ei ole edes mitään XT-versiota
Jep tuo 3300x oli erikoinen tapaus. Mä luulen että AMD yksinkertaisesti ei halunnut valmistaa niitä sitä alkusatsia enemmän koska ne oli tehty priimoista CCX:stä, eli noista missä kaikkia neljää ydintä voi ajaa aika hyvillä kelloilla. Silloin sitä ei me kuluttajat vielä tiedetty mutta AMD siis halusi käyttää nuo priimat CCX:t noihin (silloin) tuleviin 8&16 ytimisten XT malleihin, koska niistä saadaan parempi kate ja jos ne menee riittävän hyvin kaupaksi, niin siinäpä se.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 246
Viestejä
4 195 500
Jäsenet
70 880
Uusin jäsen
sammyjj

Hinta.fi

Ylös Bottom