Kuten tuossa aikaisemmin oli puhe, kyseessä on segmentointi ja kysyntä. Jos kaikki, hinnasta riippumatta, menee kaupaksi niin miksi jonot on halvoissa korteissa pitkät ja kalliissa lyhyet? Jos saanti olisi ainoa kriteeri niin jonot olisi jokaisessa saman pituiset jos tuotanto on tasainen. Yrittäkää nyt ystävät tajuta että kysyntä ei ole sama kuin tänään myytävien varastossa olevien korttien kappalemäärä. Kysyntä on (myytyjen korttien kappalemäärä +) jonot + potentiaalit. Miksi se on vaikea ymmärtää että markkinaosuudella tarkoitetaan kokonaismarkkinaa ja jos/kun tavoitteena on nostaa markkinaosuutta pitää miettiä miten tuotanto jaetaan niin että markkinaosuustavoite saavutetaan.
On tää nyt käsittämättömän vaikea tajuta suomalaiselle perusinsinöörille. Kyse ei ole miten kortit on jaettu nyt (markkinaosuus nyt) vaan mikä on tavoite ja että tavoitteeseen päästään on toimenpiteet tehtävä nyt. Jokainen teistä puhuu että markkinaosuus nyt, tuotanto nyt, myynti nyt mutta se on mennyttä aikaa. Historiaa. Argeologiaa. Se tuotanto on suunniteltu vähintään monta kuukautta sitten. Tämä päätös että jatketaan refujen tekemistä ei todellakaan tarkoita että ylihuomenna joulumyyntiin tulee sitten 50% enemmän refuja. Tuo on yrityssuunnittelua jota yritän korostaa ja sitä taustaa vasten tämä päätös refujen tuotannon jatkamisesta on loistava päätös. Kaverit on miettineet missä haluavat olla keväällä eikä miltä meidän tilauskirjat näytti kesäkuussa kun tehtiin päätöksiä loppuvuoden tuotannoksi.
Tuo on kyllä uskomaton harha ja idiotismi tuo "Ei yritykset tavoittele markkinaosuutta, vaan euroja". Suomalainen ei vain ymmärrä että eurot on liiketoiminnan tulos tehdyistä päätöksistä. Markkinaosuus eli suuruuden ekonomia on tärkein asia kilpailuilla markkinoilla jos joudutaan rajusti investoimaan tuotekehitykseen ennen myyntiä. Markkinaosuus = syy, eurot = seuraus. Nokia meni täysin eurot (=johdon optiot) edellä ja mites kävi?
Käsittämätöntä poruhkaa ...
Ihan kaikki joutuu vääntämään rautalangasta eikä sittenkään jengi tajua. Mutta työpaikoilla törmää aivan samanlaisiin "insinööreihin" jatkuvasti joten ei sen mitenkään uutta ole. Ja tämä on syy miksi suomalainen ei osaa myydä.