- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 620
AMD on antanut CES-messujen yhteydessä ensimaistiaiset uuden sukupolven Vega-arkkitehtuurista. Vega on suurin muutos AMD:n grafiikkapiirien arkkitehtuurissa sitten GCN-arkkitehtuurin, ja heittää hyvästit muun muassa vanhoille ja tutuille Compute Unit -yksiköille.
Ensimmäinen suuri uudistus on näytönohjaimen muistiarkkitehtuuri. AMD on nimennyt Vegan HBM2-muistit High-Bandwidth Cacheksi (HBC), jonka tukena on muistiohjain eli High-Bandwidth Cache Controller (HBCC) sekä maksimissaan 512 teratavun virtuaalinen muistiavaruus. HBCC osaa käsitellä HBM-muistin lisäksi esimerkiksi verkkolevyjä, järjestelmän RAM-muistia sekä erilaisia NVRAM-muisteja lisämuistina.
AMD on uusinut myös Vegan geometriayksiköt täysin. Siinä missä Fijin neljä geometriayksikköä kykenivät käsittelemään neljä polygonia kellojaksoa kohden, käsittelee neljä Vegan geometriayksikköä parhaimmillaan 11 polygonia per kellojakso. Verteksi- ja geometriavarjostimet (Vertex, Geometry Shader) voidaan korvata jatkossa uusilla primitiivivarjostimilla (Primitive Shader) ja paranneltu käskynjakaja osaa tasata rasituksen entistä paremmin.
Raakaa laskentavoimaa tarjoavat laskuyksiköt on uudistettu niin ikään täysin. Aiemmista arkkitehtuureista tutut Compute Unitit ovat saaneet väistyä NCU:n eli Next-Generation Compute Unit -yksiköiden tieltä. Uudet NCU-yksiköt kykenevät suorittamaan kellojaksoa kohden 128 32-bittistä, 256 16-bittistä tai 512 8-bittistä käskyä. 64-bittisten eli tuplatarkkuuden käskyjen suoritusnopeus on konfiguroitavissa, mutta AMD ei kertonut sen rajoituksista tarkemmin. AMD ei myöskään selvittänyt vielä tarkemmin kuinka monta laskentayksikköä kussakin NCU:ssa on, mutta ne suorittavat kaksi käskyä kerrallaan, ja ne on optimoitu GCN Compute Unit -yksiköitä korkeammille kellotaajuuksille.
Pixel Enginen rasteroija on Vegan myötä nimetty Draw Stream Binning Rasterizeriksi. Sen luvataan parantavan hyötysuhdetta merkittävästi muun muassa paremman välimuistien hyödyntämisen ja lopullisessa kuvassa näkymättömien pikseleiden hylkäämisen kautta. Siinä missä aiemmissa GCN-arkkitehtuureissa ROP-yksiköt olivat yhteydessä suoraan muistiohjaimeen, ne on Vegassa kytketty L2-välimuistiin. Tämän kerrotaan parantavan suorituskykyä etenkin deferred shading -tekniikoita hyödyntävissä tilanteissa.
AMD:n Radeon Technology Groupin johtaja Raja Koduri esitteli joulukuun Tech Summit -tapahtumassa lehdistölle myös aitoa Vega-grafiikkapiiriä, jonka tukena samalla interposerilla on kaksi HBM2-muistipinoa. 2048-bittisen muistiväylän jatkeena on siis 8 gigatavua muistia.
Jäämme odottamaan AMD:lta lisätietoa Vega-arkkitehtuurin yksityiskohdista ja erityisesti NCU-yksiköiden konfiguraatiosta. Alla olevasta galleriasta löydät kaikki AMD:n Vega-diapaketin oleelliset diat.
Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
Viimeksi muokattu: