AMD esitteli seuraavan sukupolven Vega-arkkitehtuurin näytönohjaimiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 620
amd-vega-architecture-20170105.jpg


AMD on antanut CES-messujen yhteydessä ensimaistiaiset uuden sukupolven Vega-arkkitehtuurista. Vega on suurin muutos AMD:n grafiikkapiirien arkkitehtuurissa sitten GCN-arkkitehtuurin, ja heittää hyvästit muun muassa vanhoille ja tutuille Compute Unit -yksiköille.

amd-vega-memory-20170105.jpg


Ensimmäinen suuri uudistus on näytönohjaimen muistiarkkitehtuuri. AMD on nimennyt Vegan HBM2-muistit High-Bandwidth Cacheksi (HBC), jonka tukena on muistiohjain eli High-Bandwidth Cache Controller (HBCC) sekä maksimissaan 512 teratavun virtuaalinen muistiavaruus. HBCC osaa käsitellä HBM-muistin lisäksi esimerkiksi verkkolevyjä, järjestelmän RAM-muistia sekä erilaisia NVRAM-muisteja lisämuistina.

amd-vega-geometry-20170105.jpg


AMD on uusinut myös Vegan geometriayksiköt täysin. Siinä missä Fijin neljä geometriayksikköä kykenivät käsittelemään neljä polygonia kellojaksoa kohden, käsittelee neljä Vegan geometriayksikköä parhaimmillaan 11 polygonia per kellojakso. Verteksi- ja geometriavarjostimet (Vertex, Geometry Shader) voidaan korvata jatkossa uusilla primitiivivarjostimilla (Primitive Shader) ja paranneltu käskynjakaja osaa tasata rasituksen entistä paremmin.

amd-vega-ncu-20170105.jpg


Raakaa laskentavoimaa tarjoavat laskuyksiköt on uudistettu niin ikään täysin. Aiemmista arkkitehtuureista tutut Compute Unitit ovat saaneet väistyä NCU:n eli Next-Generation Compute Unit -yksiköiden tieltä. Uudet NCU-yksiköt kykenevät suorittamaan kellojaksoa kohden 128 32-bittistä, 256 16-bittistä tai 512 8-bittistä käskyä. 64-bittisten eli tuplatarkkuuden käskyjen suoritusnopeus on konfiguroitavissa, mutta AMD ei kertonut sen rajoituksista tarkemmin. AMD ei myöskään selvittänyt vielä tarkemmin kuinka monta laskentayksikköä kussakin NCU:ssa on, mutta ne suorittavat kaksi käskyä kerrallaan, ja ne on optimoitu GCN Compute Unit -yksiköitä korkeammille kellotaajuuksille.

amd-vega-rasterizer-20170105.jpg


Pixel Enginen rasteroija on Vegan myötä nimetty Draw Stream Binning Rasterizeriksi. Sen luvataan parantavan hyötysuhdetta merkittävästi muun muassa paremman välimuistien hyödyntämisen ja lopullisessa kuvassa näkymättömien pikseleiden hylkäämisen kautta. Siinä missä aiemmissa GCN-arkkitehtuureissa ROP-yksiköt olivat yhteydessä suoraan muistiohjaimeen, ne on Vegassa kytketty L2-välimuistiin. Tämän kerrotaan parantavan suorituskykyä etenkin deferred shading -tekniikoita hyödyntävissä tilanteissa.

amd-vega-10-hbm2-doom-20170105.jpg


AMD:n Radeon Technology Groupin johtaja Raja Koduri esitteli joulukuun Tech Summit -tapahtumassa lehdistölle myös aitoa Vega-grafiikkapiiriä, jonka tukena samalla interposerilla on kaksi HBM2-muistipinoa. 2048-bittisen muistiväylän jatkeena on siis 8 gigatavua muistia.

Jäämme odottamaan AMD:lta lisätietoa Vega-arkkitehtuurin yksityiskohdista ja erityisesti NCU-yksiköiden konfiguraatiosta. Alla olevasta galleriasta löydät kaikki AMD:n Vega-diapaketin oleelliset diat.



Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tulis kunnollista. Ja jos tämän lisäksi Zen lyö läpi niin hemmetin hieno homma.
 
Toivottavasti tulis kunnollista. Ja jos tämän lisäksi Zen lyö läpi niin hemmetin hieno homma.

Saa nähdä mutta vaikuttaa lupaavalta kyllä, pieni kopsu (anteeksi) toisesta artikkelista:

http://www.pcworld.com/article/3153...w-about-amds-cutting-edge-graphics-cards.html

In a preview shown to journalists and analysts in December, AMD played 2016’s sublime Doom on an early Radeon Vega 10 graphics card with everything cranked to Ultra at 4K resolution. Doom scales like a champ, but that’s hell on any graphics card: Even the GTX 1080 can’t hit a 60 frames per second average at those settings, per Techspot. Radeon Vega, meanwhile, floated between 60 and 70fps. Sure, it was running Vulkan—a graphics API that favors Radeon cards in Doom—rather than DirectX 11. But, hot damn, the demo was impressive.

A couple of other sightings in recent weeks confirm Vega’s speed. At the New Horizon livestream that introduced AMD’s Ryzen CPU to the world, the company showed Star Wars: Battlefront running on a PC that pairs Ryzen with Vega. The duo maxed out the 4K monitor’s 60Hz speed with everything cranked to Ultra. The GTX 1080, on the other hand, hits just shy of 50fps, Techspot’s testing shows

Meanwhile, a since-deleted leak in the Ashes of the Singularity database in early December showed a GPU with the Device ID “687F:C1” surpassing many GTX 1080s in benchmark results. Here’s the twist: The Device ID shown in the frame rate overlay during AMD’s recent Vega preview with Doom confirmed that Vega 10 is indeed 687F:C1.
 
Varsin hyvältä vaikuttaa ainakin tähän mennessä. AMD saattaa vihdoin päästä kunnolla kilpailemaan niin Intelin kuin Nvidiankin kanssa. Ehkä kyseisten yhtiöiden monopoliasetelmat murtuvat ja komponenttien hinnatkin putoavat. Voin sanoa olevani varovaisesti optimistinen asian suhteen
 
Aika teaseri oli taas tuo julkistus. Kerrottiin niin vähän kun mahdollista. Vaikuttavaa on kyllä varsinkin geometriapuolen tehonlisäys.
 
Aika teaseri oli taas tuo julkistus. Kerrottiin niin vähän kun mahdollista. Vaikuttavaa on kyllä varsinkin geometriapuolen tehonlisäys.
Niinhän se laskurikin jo lupasi, "Countdown to Vega Architecture Preview"
 
Kun kattelee kuinka paljon muuttuu asioita, niin ihmetyttää kuinka hyvin kortti niillä "puukotetuilla" Fijin ajureilla toimi. Taitaa paljos suorituskykyä olla vielä piilossa.
 
Kun kattelee kuinka paljon muuttuu asioita, niin ihmetyttää kuinka hyvin kortti niillä "puukotetuilla" Fijin ajureilla toimi. Taitaa paljos suorituskykyä olla vielä piilossa.
Diojen perusteella olen aika lailla samaa mieltä. Toisaalta olisi aika peliliike AMD:ltä julkaista kortti, joka pieksee julkaisuajureilla 1080:n ja siihen myöhemmin ajurit, joissa kaikki rajoitteet on poistettu ja vauhti on auki taivasta myöten.

Muistelen että Polariksessa niiden uusien ominaisuuksien tuen puute alun ajureissa söi noin 10% nopeudesta ja diojen perusteella Vega on muuttunut paljon enemmän
 
Toisen nimeltämainitsemmaton sivuston mukaan näytönohjain esiteltäisiin kunnolla myöhemmin, mutta en tiedä onko totta.

E:siis myöhemmin tänään.
 
Kun kattelee kuinka paljon muuttuu asioita, niin ihmetyttää kuinka hyvin kortti niillä "puukotetuilla" Fijin ajureilla toimi. Taitaa paljos suorituskykyä olla vielä piilossa.
Ainakin dx12/vulkan jne. Softilla ajureiden merkitys on varsin vähäinen.
 
"AMD esittelee tänään uusia Vega-arkkitehtuurin perustuvia näytönohjaimia CES-messuilla. Yhtiö kertoi uudesta arkkitehtuurista hieman yksityiskohtia jo ennakolta." Lähteet Muro.

Vähän epäselvä uutinen Muron puolelta, koska uutisessa kerrottiin nimenomaan yksityiskohdista eikä näytönohjaimen esittelystä.
 
"AMD esittelee tänään uusia Vega-arkkitehtuurin perustuvia näytönohjaimia CES-messuilla. Yhtiö kertoi uudesta arkkitehtuurista hieman yksityiskohtia jo ennakolta." Lähteet Muro.

Vähän epäselvä uutinen Muron puolelta, koska uutisessa kerrottiin nimenomaan yksityiskohdista eikä näytönohjaimen esittelystä.

Tuolla lukee: "AMD julkaisee CESissä odotetun Vega-näytönohjaimensa":

http://muropaketti.com/uutiset/ces-...opaketti-seuraa-tiiviisti-uusia-julkistuksia/

Tämä ei pidä paikkaansa, nyt esiteltiin ennakkoon Vega-arkkitehtuurin ominaisuuksia. Vega ei myöskään ole näytönohjain.
 
Tehoja epäilemättä löytyy, mutta virrankulutus on edelleen mysteeri.
 
Tehoja epäilemättä löytyy, mutta virrankulutus on edelleen mysteeri.

Ainakin siellä on nyt käytössä samantyyppinen "tile-based" rasterointi, jolla Nvidia sai niin ison hyötysuhde-edun Maxwelliin ja Pascaliin:

Anandtech sanoi:
The architecture will add support for what AMD calls the Draw Stream Binning Rasterizer, which true to its name, will give Vega the ability to bin polygons by tile. By doing so, AMD will cut down on the amount of memory accesses by working with smaller tiles that can stay-on chip. This will also allow AMD to do a better job of culling hidden pixels, keeping them from making it to the pixel shaders and consuming resources there.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävää että ovat pistäneet arkkitehtuuria uusiksi ihan huolella. Toisaalta nykymallin pipeline taitaa olla peräisin jo HD5XXX sarjasta.
 
Tehoja epäilemättä löytyy, mutta virrankulutus on edelleen mysteeri.

Aika turha mysteeri. Highend vie aika pitkälti aina saman 200W+-30W. Jos tehoja on niin aika sama.
Jep. Se on ollut pitkään yksi Nvidia "salaisista" aseista, jolla Nvidia nosti kerralla näytönohjaintensa hyötysuhteen kovaan nousuun. Ehdottomasti uudistus, joka kannatta "parastaa" Nvidian puolelta.
Tekisi Nvidia vain samaan Adaptive-Sync teknologian mukaan. Ihan sama vaikka nimeäsivät sen vaikka miksi.
NV-sync? Kunhan vain ottaisivat sen käyttöön...

Mutta jep, AMD näyttää ottavan Nvidia kiinni juuri heikeimmilla osa-alueillaan ja luultavasti parantaa niitä osa-alueita joissa on ollut jo vahvoilla. Ilolla odottelen jo Voltaa, niin pitkästä aikaa molemmat ovat paljon lähempänä toisiaan kuin aikoihin! AMD opettelee temppuja Nvidialta hyötysuhteen osalta ja Nvidia siirtyy HBM:n käyttöön.
Ei paha! Ainut mikä huolestuttaa on se, että Nvidia on totuttanut jo kuluttajat 1000 euron näytönohjaimiin. Saattaa kallein Vega mennä eyli tonninkin täällä rakkaassa kalliissa kotomaassa.
 
Jep. Nykyinen arkkitehtuuri on viisi vuotta vanhaa. Korkea aika tuulettaa ja pistää juttuja uusiksi.
Eniten kiinnostaa koska tällä uudella arkkitehtuurilla tulee näytönohjaimia keskihintaluokkaan ja sen alle. Ehkä ensi syksynä?
 
Juu. AMD uhoo ja sitten pettyneet kuluttajat toteavat että oli vain uhoa. Paljon savua ilman tulta jne. Mutta jos ei ole pelkkää lupailua ja Ryzen ja Vega ovat sitä mitä niiden pitäis olla niin jees. Tykkään tilanteesta missä AMD laittaa Intelille ja Nvidialle kapuloita rattaisiin. Näin vanhana AMD miehenä tykkäisin siirtyä takaisin siihen leiriin jos ovat edes auttavasti kilpailykykyisiä vs. kilpailijat.
 
Hieman epäillyttää, kun tähän mennessä Vegaa on demottu ainoastaan Dicen DX12 peleillä ja Doomilla.
Missä DX11 pelit..? Häviääkö edelleen Nvidialle..
 
Tuossahan pitäisi noiden diojen perusteella tulla sinne front-end puolelle parannuksia ja optimointeja, joten toivoa on. Mutta tuotteita ja testejä odotellessa..
 
Kovasti on nyt demottu ja esitelty ominaisuuksia. Onko mitään havaintoa, milloin Vegaa ja/tai Ryzenia saa kaupasta?
 
Kovasti on nyt demottu ja esitelty ominaisuuksia. Onko mitään havaintoa, milloin Vegaa ja/tai Ryzenia saa kaupasta?

Ryzen julkaistaan virallisesti Q1/2017, kaupasta oletettavasti H1/2017. Vega julkiastaan oletettavasti H1/2017 ja kaupasta kenties Q2-Q3/2017(?)
 
Ryzen julkaistaan virallisesti Q1/2017, kaupasta oletettavasti H1/2017. Vega julkiastaan oletettavasti H1/2017 ja kaupasta kenties Q2-Q3/2017(?)

Ohhoh. Kaiken rummutuksen keskellä olin kuvitellut, että nämä on ihan nurkan takana. Toivottavasti sieltä sitten tulee loppuunsa hiotut tuotteet. RX480 oli pettymys hypeen suhteutettuna, vaikka ihan kelpo kortti onkin.
 
Ohhoh. Kaiken rummutuksen keskellä olin kuvitellut, että nämä on ihan nurkan takana. Toivottavasti sieltä sitten tulee loppuunsa hiotut tuotteet. RX480 oli pettymys hypeen suhteutettuna, vaikka ihan kelpo kortti onkin.

No itseasiassa on alkanut kyllä vituttamaan tämä AMD:n touhu.
Ollaan varmaan vuosi jo höpötetty että pian tulee jotain. Pian tulee. Pian tulee.
 
Eivät kovin vakuuttavan näköisiä dioja, mutulla sanoisin että feikkejä.
 
Ryzen julkaistaan virallisesti Q1/2017, kaupasta oletettavasti H1/2017. Vega julkiastaan oletettavasti H1/2017 ja kaupasta kenties Q2-Q3/2017(?)

Pitkä odotus edessä. Kuvittelin, että niitä olisi saanut jo alku vuodesta. Ei tässä varsinaisesti kiirettä ole, vanhalla koneella pärjäillyt tähänkin asti.
 
AMD kaipaisi nopeasti kyllä tuota Vegaa markkinoille, niin kauan on mennyt aikaa että olisi siellä high endissä amd näyttistä nähty... :sori:
 
Pitkä odotus edessä. Kuvittelin, että niitä olisi saanut jo alku vuodesta. Ei tässä varsinaisesti kiirettä ole, vanhalla koneella pärjäillyt tähänkin asti.
Sanotaanko näin että odotuksissa ei kannata nojata noiden ulkomaalaisten sivustojen raportteihin, suuri osa vaan toistaa jotain huhuja ja vuotoja ilman lähdekritiikkiä. Io-tech.fi ei tule julkaisemaan huhuja, jos niitä ei pidetä uskottavana vaikka olisi kuinka herkullisia ja vastaavasti joitain vuotoja pystymme uutisoimaan, koska meillä itsellä on ensi käden tietoa asioista, mutta emme voi itse suoraan asiaa kertoa.
 
Hmm.. on kynsinauhat päässy vähän kuivumaan tuossa hanskakuvassa...
 
Sanotaanko näin että odotuksissa ei kannata nojata noiden ulkomaalaisten sivustojen raportteihin, suuri osa vaan toistaa jotain huhuja ja vuotoja ilman lähdekritiikkiä. Io-tech.fi ei tule julkaisemaan huhuja, jos niitä ei pidetä uskottavana vaikka olisi kuinka herkullisia ja vastaavasti joitain vuotoja pystymme uutisoimaan, koska meillä itsellä on ensi käden tietoa asioista, mutta emme voi itse suoraan asiaa kertoa.

Perinteinen kikka...
"Sampsa uutisoi huhusta NDA päällä" -> huhu todennäköisesti totta.
"Sampsa ei uutisoi huhusta NDA päällä" -> huhu todennäköisesti virheellinen.
:)
 
Perinteinen kikka...
"Sampsa uutisoi huhusta NDA päällä" -> huhu todennäköisesti totta.
"Sampsa ei uutisoi huhusta NDA päällä" -> huhu todennäköisesti virheellinen.
:)

Näin se menee, kunnioitamme valmistajan kanssa solmittua NDA:ta mutta sitten taas jos valmistaja on kykenemätön pitämään tiedot salassa NDA asettaa meidät huonompaan asemaan kuin ne, jotka eivät ole kirjoittaneet NDA:ta.

edit: ja kyllä tässä ihan porukalla aiheet käsitellään eli Petruksen uutisoinnit myös validia tavaraa, loppupeleissä minä otan sisällöstä vastuun :kahvi:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 440
Viestejä
4 537 960
Jäsenet
74 798
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom