AMD CPU-spekulaatio (Zen5/Zen6 ...)

Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 029
Kyllä tuollaisen 20 teraa saa nopeastikkin täyteen kun nykyään esim. pelit tahtoo viedä sen 50-100Gt...
sille 20TB poolille sä saat asentaa 266kpl tollasia pelejä jotka vie 50-100GB kun otetaan tuosta keskiarvoksi 75GB. Millon kukaan ehtii niitä pelejä noin montaa pelaamaan edes vuodessa, siis silleen että ihan oikeasti jopa pelaa niitä eikä vaan kato alku introa?

Todellisuudessa aika harvalle on himassa tarvetta 20TB poolille. Kyllä ittelläni sellainen on. Tarvinko sellaista välttämättä? No en. Miksi minulla sitten sellainen on? Ihan sen takia kun tykkään räpeltää linux ympäristössä kaikenlaista.
Jotenkin sen nyt vielä ymmärtää jos tuollainen pooli on HDD:llä viritelty, mutta jos himoitaan samaa SSD/NVMe ja pelkästään joksikin pelikirjastoksi, niin sitten kyllä on aika tutkia että toimiikohan ne ajovalot nyt varmasti.

Mulla on tässä windows koneessa eli ns. pelikoneessa 500GB NVMe, 500GB SSD ja 1TB HDD. SSD ja HDD on naitettu yhdeksi, storage poolin kanssa niin että se on tiered storage. Eli paljon ladattu roju siirtyy automaattisesti SSD:lle. Tuota poolia käytän peleille. NVMe on pääasiassa käyttikselle ja muille softille.
En ole missään vaiheessa oikeastaan kokenut että tarttisin tähän lisää tallennustilaa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 261
5x4tb levyjä muutenkin maksaa edelleen vähintään jotain 2500-3000€, joten luulisi että siinä vaiheessa ei oo niin nöpönuukaa että tuleeko ne kiinni 1000€ maksavaan (prossu +emo +muistit) kuluttaja-alustaan vai 1500€ maksavan HEDT/Workstation-alustaan...

Toki nyt isosti I/O:ta vaativia harrastajia vähän kuritetaan kun Threadripper ei ole päivittynyt 2019 jälkeen ja joutuu ostamaan Epyc-sarjaa ja silloin alustan hinta nousee 2000-2500€ tienoolle
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Alder lakessa alkaa olemaan enemmän kuin tarpeeksi io:ta. Toivottavasti zen4:ssa kopsataan ainakin chipset-cpu kaistan tuplaaminen. Nihkeää, kun yhdellä nvme gen4 levyllä voi syödä kaiken kaistan chipset-cpu väliltä. Toki harvinainen keissi ja kaistaa voidaan throttlettaa, mutta kiva olisi jos ei olisi edes teoreettista rajoitetta koneessa, joka voi tuottaa random lagailua.

Mun nykyinen desktop on ollut käytössä reilun 8v, seuraava kone voi mennä 10v. Se mikä ei ole tänään pullonkaula voi olla huomenna ei optimaalista. Kuvittelisin, että zen4:en/raptor lake voi hyvinkin mennä käytössä 10v, kunhan ostaa riittävän highend osat alkuunsa. SSD:ta lisää matkanvarrella ja gpu:ta vaihtoon. Ehkä zen5 menee samaan emoon zen4:en kanssa ja koneen elinikä pitkittyy entisestään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Alder lakessa alkaa olemaan enemmän kuin tarpeeksi io:ta. Toivottavasti zen4:ssa kopsataan ainakin chipset-cpu kaistan tuplaaminen. Nihkeää, kun yhdellä nvme gen4 levyllä voi syödä kaiken kaistan chipset-cpu väliltä. Toki harvinainen keissi ja kaistaa voidaan throttlettaa, mutta kiva olisi jos ei olisi edes teoreettista rajoitetta koneessa, joka voi tuottaa random lagailua.
Höpöhöpö.

Käytännössä ainoa tosimaailman kotikäytön käyttötilanne missä nopeilla flash-ssd-levyillä päästään lähellekään niiden teoreettisia siirtonopeuksia on koneen herättäminen hibernatesta ja koneen laittaminen hibernateen. Ja silloin koneella ei tehdä mitään muuta kaistaa käyttävää yhtä aikaa, joten sillä, että siihen hibernateen laittamiseen/hibernatesta heräämiseen kuluu kaikki IO-kaista ei ole mitään väliä.

Kaikessa muussa normaalissa levy-IOssa levyjen hakuajan dominoivat ja todellinen käytetty kaista on murto-osa neutraalista.

Että nyt on kyllä keksitty täysin tyhjästä täysin olemattomia ongelmia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Höpöhöpö.

Käytännössä ainoa tosimaailman kotikäytön käyttötilanne missä nopeilla flash-ssd-levyillä päästään lähellekään niiden teoreettisia siirtonopeuksia on koneen herättäminen hibernatesta ja koneen laittaminen hibernateen.
Yksi ssd cpu:ssa kiinni olevaan pcie väylään, toinen chipsettiin ja dataa backupin/tilansiirron vuoksi levyltä toiselle ja kaikki kaista on käytetty.

Unreal Engine5 käyttää erittäin paljon striimausta. UE5 voi tuottaa piikkikuormia missä kaista chipset-cpu saturoituu. Piikkikuorman aikana voidaan joutua throttlettamaan,

Maailma on erilainen, jos ajattelee koneen eliniäksi 5-10vuotta sen sijaan että päivittäisi useammin. En mä pidä mitenkään mahdottomana ajatuksena, että koneen käyttöiän puitteissa olisi useampi maksiminopea ssd koneessa kiinni, kun ssd:t halpuvat ja tilaa tarvii aina lisää.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Ehkä zen5 menee samaan emoon zen4:en kanssa
Lähes varmasti menee, ellei taas tehdä idioottimaisia lukituksia. Uskoisin että amd olisi sen jo oppinut.

Terveisin asus c6h omistaja. Asus tekee kaikkensa että tämän emon käyttäjät eivät saisi uusia prossuja. Uusimmassa biosissa lähinnä estoja ja vanhoja bugeja uudelleen tuotuna.

Tähän emoon siis "ei mahdu" riittävä bios. Silti porukka flashaa eri valmistajan beta bioseja ja ajelee zen3 oikein hienosti. Flashback niin ei kauheasti väliä rikkinäisellä biosilla. ;)

En siis suosittele kellekään asusta. Rauta ihan hyvää, mutta tämän softatuen kanssa en vain voi suositella kellekään. Huippuemo saa paskempaa kohtelua kuin hinnat alkaen mallit. Jes.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Yksi ssd cpu:ssa kiinni olevaan pcie väylään, toinen chipsettiin ja dataa backupin/tilansiirron vuoksi levyltä toiselle ja kaikki kaista on käytetty.
Saisiko nyt jotain valoja päälle siihen,
1) kuinka paljon kaistaa saa millään tosimaailman tiedostonsiirrolla keskimäärisillä tiedojen koilla hyödynnettyä? Edelleenkin tiedostoja kopioitaessankin ne hakuajat dominoi käytännössä täysin, ellei kopioida jotain todella isoja mediatiedostoja.
2) kuinka usein tällaisia operaatiota tehdään ja kuinka kauan ne siirrot kestää, jos nillä onnistuttaisiin sitä kaistaa paljon hyödyntämään?
Tavassa käyttää konetta on jotain pahasti viella jos pitää kymmeniä kertoja päivääässä kopoioida samat datat levyltä toiselle kun yhdestä levystä loppuu tila.

Että edelleen, todella typeriä esimerkkejä joilla ei ole mitään tekemistä todellisen koneenkäytön ja tosilmaailman ongelmien kanssa.

Maailma on erilainen, jos ajattelee koneen eliniäksi 5-10vuotta sen sijaan että päivittäisi useammin.
Maailman muuttuminen muuttaa hyvin vähän siten, mikä on keskimäärisen tiedoston koko levyllä.

Ja se, että "varaudutaan tulevaisuuteen" vaatimalla vääriä ja typeriä asioita joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mihin suuntaan kehitys menee, on vaan typerää, ja vaan haittaa varautumista siihen todelliseen toteutuvaan tulevaisuuteen.

IOlta tarvitaan tulevaisuudessa pienempää viivettä ja kunnollista tavuosoitettavuutta, ei lisää huonosti hyödynnettävää teoreettista kaistaa muinaisilla arkkitehtuureilla, huonolla viiveellä ja puutteellisilla ominaisuuksilla.
 
Viimeksi muokattu:

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 940
Kuvittelisin, että zen4:en/raptor lake voi hyvinkin mennä käytössä 10v, kunhan ostaa riittävän highend osat alkuunsa.
Laitteen kapasiteetin kannalta ehkä, kun itse kumminkin päättää, millä vielä pärjää.
Tietoturvan kanssa ei ennalta niin tiedä.
Windowsin kanssa saatetaan olla alle 10 v päästä tilanteessa, jossa seuraava Windows edellyttää jotain erillistä
tietoturvaprosessoria tms.

Jos toisaalta onnistun laittamaan AMD 300-sarjan emolevylle Ryzen 5000 prosun, saan tosi halvasta setistä (2 kpl) hyvät 8 v irti.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 523
Yksi käytännön tilanne viimeisen muutaman vuoden ajalta tulee mieleen missä massiivisesta siirtonopeudesta on ollut itselle iloa. Eli aiemmin minulla oli vain yksi ssd-levy koneessa jolla sitten sijaitsi sekä käyttöjärjestelmä että steam-kirjasto. Levyn alkaessa täyttyä ostin toiseenkin slottiin m.2-levyn ja siirsin sitten 500 gigatavun kokoisen kirjaston sinne. Aika harvoin tällaista joutuu kyllä tekemään.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Ja se, että "varaudutaan tulevaisuuteen" vaatimalla vääriä ja typeriä asioita joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mihin suuntaan kehitys menee, on vaan typerää, ja vaan haittaa varautumista siihen todelliseen toteutuvaan tulevaisuuteen.
Hienosti tiedät mihin minä tulen käyttämään seuraavaa desktop-konettani. Onneksi intelin alder-lakessa/raptor lakessa on kaikki se IO + enemmän kuin mitä minä tarvitsen jos amd feilaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Hienosti tiedät mihin minä tulen käyttämään seuraavaa desktop-konettani.
No jos tulet käyttämään seuraavaa desktop-konettasi pääasiallisesti isojen tiedostojen siirtelyyn levyltä toiselle niin se on ihan sinun oma ongelmasi. Kannattaa muuten huomioida, että tuolla käytöllä ne SSD-levyjen kirjoitussyklit tulee aika nopeasti täyteen.


AMD ja intel kehittävät prosessoreitaan siihe mihin järkevät ihmiset koneitaan käyttävät, ja se käyttötarkotus ei ole pääasiallisesti isojen tiedostojen siirtely levypartitioiden välillä.

Onneksi intelin alder-lakessa on kaikki se IO + enemmän mitä minä tarvitsen jos amd feilaa.
Tällä ei ole mitään tekemistä tarvitsemisen kanssa vaan haluamisen ja typerien pähänpinttymien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
No jos tulet käyttämään seuraavaa desktop-konettasi pelkästään isojen tiedotojen siirtelyyn levyltä toiselle niin se on ihan sinun oma ongelmasi.

AMD ja intel kehtitävät prosessoreitaan siihe mihin järkevät ihmiset koneitaan käyttävät, ja se käyttötarkotus ei ole isojen tiedostojen siirtely levypartitioiden välillä.
En tule käyttämään pelkästään isojen tiedostojen siirtoon. Mut se on yksi ihan realistinen esimerkki tavasta saturoida levyt. Samoin se ue5:en piikkikuorma striimatessa on ihan realistinen esimerkki. Mut ei tästä enempää, kunnnioitan sun mielipidettä, mutta toivottavasti ymmärrät että on myös käyttäjiä jotka eivät vain webbisurffaa koneellansa. Tällä hetkellä mun kotiprojektit on lähinnä jäissä siihen asti että saan koneen päivitettyä, wanha kone ei vaan jaksa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
En tule käyttämään pelkästään isojen tiedostojen siirtoon. Mut se on yksi ihan realistinen esimerkki tavasta saturoida levyt. Samoin se ue5:en piikkikuorma striimatessa on ihan realistinen esimerkki. Mut ei tästä enempää, kunnnioitan sun mielipidettä, mutta toivottavasti ymmärrät että on myös käyttäjiä jotka eivät vain webbisurffaa koneellansa. Tällä hetkellä mun kotiprojektit on lähinnä jäissä siihen asti että saan koneen päivitettyä, wanha kone ei vaan jaksa.
Edelleenkin kaikessa normaalissa IO-intensiivisessä kamassa levyn suhteen ongelma on hakuajoissa, ei kaistassa.

Et tarvi lisää teoreettista kaistaa vaan tarvit levyjä, joilla on nopeampi hakuaja. Mars ostamaan Optane-levyjä!
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Unreal Engine5 käyttää erittäin paljon striimausta. UE5 voi tuottaa piikkikuormia missä kaista chipset-cpu saturoituu. Piikkikuorman aikana voidaan joutua throttlettamaan,
Ja mitä väliä sillä on jos se saturoituu? Meinaatko samaan aikaan ladata netistä > 10Gbps jotain matskua koneelle vai mitä ihmettä? Jos pcie4x4 ei riitä niin aika kalliiksi käy.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Mä jätän nää offtopicit tässä threadissä välistä. Selkeesti oon jossain muualla kuin gaussin käyrän keskellä eikä tää ole oikea ketju mun tarpeiden puimiseen. Intel teki mulle sopivan alustan alder lakessa, kun satsasivat io:hon. Intelihän tuplas cpu-chipset kaistan. Ehkä ne intelillä tietää enempi kuin palstalla tai sitten ei. Toivon, että amd seuraa intelin jalanjälkiä.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 523
Onhan AMD:kin tuplannut kyseisen kaistan tässä viime vuosina. B450-piirisarjassa esimerkiksi CPU-piirisarja-välillä on 4x PCIe3.0 kaista ja B550:ssä se päivitettiin 4.0:ksi (tuplaus). Tuplaantuminen tapahtuu taas jos se päivitetään 5.0:ksi.

edit: Taisinkin muistaa väärin ja X570:llä on vain se pcie4.0-kaista prossun ja piirisarjan välissä, ja täten myös toinen m.2 slotti tukee 4.0:aa.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Vuotokuvia 16-core Zen4 EPYCistä.
Röntgenkuvassa on nähtävissä, että tilaa on hyvin 12 CCD:lle (8 x Zen4) 96 CPU-ytimelle.
Bergamon tapauksessa kai käyttöön tulisi 8x (16x Zen4c) eli 128 CPU-ydintä.
(3nm mahdollisesti 12x16 Zen4c = 192 Zen4C:tä - tämä omaa spekulaatiota).


1641819818010.png
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Mun nykyinen desktop on ollut käytössä reilun 8v, seuraava kone voi mennä 10v. Se mikä ei ole tänään pullonkaula voi olla huomenna ei optimaalista.
Itse huomasin kun pidempään käytin (2011 - 2017) samaa emo+prosessori+muistit comboa että:
- Prosessorin ytimien & säikeiden määrä alkoi tulla ongelmaksi (4-ydin / 8-säie, paras mitä kuluttajamarkkinoilla rahalla sai eli 2600K). Varmasti vielä enemmän jos olisin käyttänyt aina vuoteen 2021 saakka.
- Muistin määrä (se suositeltu 8Gb riittää kaikkeen niin pitkään kuin käytät...) vaikka käytössä olikin 16Gb DDR3 1600MHz muistia.
- Emolle saatavat liitännät (PCI-E nopeus, SATA nopeus, uusi teknologia kuten M2, USB 3 jne)

Eli suosittelen ostamaan heti sen 32 tai 64Gb muistia, PCI-E 4 tai 5, 16-ydin prosessori, tarpeeksi järeä virransyöttö (nyt jos yrität ostaa hyvää emolevyä 2600K prosessorille se maksaa enemmän kuin uutena, vaikka sen prosessorin saattaisit saada 40-60€ hintaan).

Lisäksi auttaa jos löytyy paikkoja mihin voit laittaa lisäkortteja (jos huomaat tarvitsevasi jotain ja sen saa PCI-E väylään lisäkortin avulla hyvä juttu). Toki muutaman euron voi maksaa myös siitä että emossa on jo itsessään esim. wlan, bluetooth, kohtuu hyvä äänipiiri missä optista ulostuloa jne. niin ei tarvitse jos tilanteet muuttuvat sitten alkaa erikseen ostelemaan niitä varten uusia kortteja. Siksi itse päädyin MSI:n MAG X570 Tomahawk WIFI version emoon (itselleni se tarjosi parasta hinta/laatusuhdetta).

Nykyisin trendi tuntuu olevan pikemminkin että ennen yleiset laitteet (diskettiasema, CD-asema, DVD-asema, BR-asema) poistuvat, myös sisäisen tilan tarve vähenee (ei enää tarvetta 6-10 levyä sisältävälle levykelkalle) joten mahdollisuus 2x M.2 + 6x SATA 6Gb/s tuntui ainakin vielä riittävän enempi kuin omaan tarpeeseen. Myös 2 x USB 3.2 Gen 1 5Gbps Type A, 3 x USB 3.2 Gen 2 10Gbps Type A ja USB 3.2 Gen 2 10Gbps Type C unohtamatta 2 x USB 2.0 tuntui riittävältä määrältä. Saahan niitä sitten lisää eteen ihan kotelosta. Jos sitä vertaa Asrockin Z68 Extreme 3 niin onhan siinä nyt jonkun verran uudistuksia.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Mä jätän nää offtopicit tässä threadissä välistä. Selkeesti oon jossain muualla kuin gaussin käyrän keskellä eikä tää ole oikea ketju mun tarpeiden puimiseen. Intel teki mulle sopivan alustan alder lakessa, kun satsasivat io:hon. Intelihän tuplas cpu-chipset kaistan. Ehkä ne intelillä tietää enempi kuin palstalla tai sitten ei. Toivon, että amd seuraa intelin jalanjälkiä.
Intelillä saat UE5 pelissä kaistaa käyttöösi 22,5Gt/s ottamatta mitään pois näyttiksen väylästä, x570:llä saat vain 15Gt/s. Onko kyseessä iso ero? kyllä Onko erolla mitään käytännön merkitystä? ei. x570 alustalla saat tuohon päälle vielä 40Gb/s kaistaa erilaisista USB laitteista, jotka jakavat kaistaa alder lakella noiden chipset kilkkeiden kanssa, ja se huomioiden ero on IO:n raa'assa määrässä vain 2,5Gt/s (jos jätetään se näyttiksen liitin huomiotta). Eli jos vaan kokonais IO:sta puhutaan, niin ero on IMO aika mitätön. Käytännön tilanteita joissa nämä rajoitteet oikeasti osuvat on tulossa n. 0 kappaletta. Prossuilta ja näyttiksiltä loppuu laskentaresurssit kauan ennen kuin tuota kokonaiskaistaa voidaan mihinkään oikeasti hyödyntää.

Vuotokuvia 16-core Zen4 EPYCistä.
Röntgenkuvassa on nähtävissä, että tilaa on hyvin 12 CCD:lle (8 x Zen4) 96 CPU-ytimelle.
Bergamon tapauksessa kai käyttöön tulisi 8x (16x Zen4c) eli 128 CPU-ydintä.
(3nm mahdollisesti 12x16 Zen4c = 192 Zen4C:tä - tämä omaa spekulaatiota).


Tästä saakin sit varmaan ihan oivan NVME serverin! Alder lake desktopin kaveriksi vaikka sit.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Vuotokuvia 16-core Zen4 EPYCistä.
Röntgenkuvassa on nähtävissä, että tilaa on hyvin 12 CCD:lle (8 x Zen4) 96 CPU-ytimelle.
Bergamon tapauksessa kai käyttöön tulisi 8x (16x Zen4c) eli 128 CPU-ydintä.
(3nm mahdollisesti 12x16 Zen4c = 192 Zen4C:tä - tämä omaa spekulaatiota).
128 core on ollut "tiedossa" jo jonkun aikaa, mutta sen yli tuskin menee Zen4c kanssa. Zen5 näyttää olevan edelleen tuloillaan niin eiköhän sieltä sitten pyöräytetä tuollainen 256 core cpu pihalle parin vuoden päästä. Niitä pari per palvelin ja saat kivasti 1024 säiettä/1U. Kunnon ydinsota käynnissä. :D


Itse huomasin kun pidempään käytin (2011 - 2017) samaa emo+prosessori+muistit comboa että:
- Prosessorin ytimien & säikeiden määrä alkoi tulla ongelmaksi (4-ydin / 8-säie, paras mitä kuluttajamarkkinoilla rahalla sai eli 2600K). Varmasti vielä enemmän jos olisin käyttänyt aina vuoteen 2021 saakka.
- Muistin määrä (se suositeltu 8Gb riittää kaikkeen niin pitkään kuin käytät...) vaikka käytössä olikin 16Gb DDR3 1600MHz muistia.
- Emolle saatavat liitännät (PCI-E nopeus, SATA nopeus, uusi teknologia kuten M2, USB 3 jne)

Eli suosittelen ostamaan heti sen 32 tai 64Gb muistia, PCI-E 4 tai 5, 16-ydin prosessori, tarpeeksi järeä virransyöttö (nyt jos yrität ostaa hyvää emolevyä 2600K prosessorille se maksaa enemmän kuin uutena, vaikka sen prosessorin saattaisit saada 40-60€ hintaan).

Lisäksi auttaa jos löytyy paikkoja mihin voit laittaa lisäkortteja (jos huomaat tarvitsevasi jotain ja sen saa PCI-E väylään lisäkortin avulla hyvä juttu). Toki muutaman euron voi maksaa myös siitä että emossa on jo itsessään esim. wlan, bluetooth, kohtuu hyvä äänipiiri missä optista ulostuloa jne. niin ei tarvitse jos tilanteet muuttuvat sitten alkaa erikseen ostelemaan niitä varten uusia kortteja. Siksi itse päädyin MSI:n MAG X570 Tomahawk WIFI version emoon (itselleni se tarjosi parasta hinta/laatusuhdetta).

Nykyisin trendi tuntuu olevan pikemminkin että ennen yleiset laitteet (diskettiasema, CD-asema, DVD-asema, BR-asema) poistuvat, myös sisäisen tilan tarve vähenee (ei enää tarvetta 6-10 levyä sisältävälle levykelkalle) joten mahdollisuus 2x M.2 + 6x SATA 6Gb/s tuntui ainakin vielä riittävän enempi kuin omaan tarpeeseen. Myös 2 x USB 3.2 Gen 1 5Gbps Type A, 3 x USB 3.2 Gen 2 10Gbps Type A ja USB 3.2 Gen 2 10Gbps Type C unohtamatta 2 x USB 2.0 tuntui riittävältä määrältä. Saahan niitä sitten lisää eteen ihan kotelosta. Jos sitä vertaa Asrockin Z68 Extreme 3 niin onhan siinä nyt jonkun verran uudistuksia.
Vanhasta LGA1366 koneesta loppui ekana väylät. Ei ollut nopeita SSD-väyliä saatika M.2:a. Ei ollut USB3:sta tai muitakaan. Nykyisessä 5v vanhassa Ryzen koneessa taas pullonkaulaksi alkaa muodostua se että on vain yksi USB 3.2 Gen 2 10Gbps liitin. Tällaista 5+ vuotista konetta hankkiessa pitää todellakin ostaa enemmän muistia kuin sillä hetkellä tarvitsee ja kaikin puolin "järeää" rautaa. VRM:t sun muut pitää mitoittaa kestäviksi. Silti isoimmat puutteet 5v jälkeen alkaa olla ne uusimmat väylät. Ei ole USB4:sta tai 5v päästä jo USB5:sta jne. Menee kuitenkin pahasti OT joten ei tästä enempää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
(3nm mahdollisesti 12x16 Zen4c = 192 Zen4C:tä - tämä omaa spekulaatiota).
Ei siihen 12 * 16 zen4C-ytimeen tarvita mitään tiheämpää valmistustekniikkaa, niiden mahduttaminen tuohon sokettiin onnistuisi pinta-alan puolesta ihan hyvin TSMCn N5lla/N4lla, Ja Samsungin 3GAE/3GAP ei ole kovin paljoa näitä tiheämpi.

Sen sijaan lämpö/virrankulutus voi olla asia minkä takia sitä 192-ytimistä ei ehkä ole tulossa, voi olla että kelloja joutuisi laskemaan liikaa että nopeusero 192 jäisi pieneksi. Tai sitten vaan jätetään odottamaan markkoinatilannetta, jossa se tarvitaan ja jossa valmistuskapasiteetin saatavuus paranee.

TSMCn N3 (joka tulee olemaan tiheämpi) taas tullee sen verran myöhemmin että siihen mennessä AMDllä on jo vähintään zen5 ulkona.

128 core on ollut "tiedossa" jo jonkun aikaa, mutta sen yli tuskin menee Zen4c kanssa. Zen5 näyttää olevan edelleen tuloillaan niin eiköhän sieltä sitten pyöräytetä tuollainen 256 core cpu pihalle parin vuoden päästä. Niitä pari per palvelin ja saat kivasti 1024 säiettä/1U. Kunnon ydinsota käynnissä. :D
256 vaatisi uuden IO-piirin jossa kytkennät useammalle CCDlle. Ei vaikuta realistiselta lähiaikoina. 192 on se määrä mihin päästään tuolla uudella IO-piirillä ja mitä on järkeä odotella seuraavan 2-3 vuoden aikana.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 940
- Prosessorin ytimien & säikeiden määrä alkoi tulla ongelmaksi (4-ydin / 8-säie, paras mitä kuluttajamarkkinoilla rahalla sai eli 2600K).
Kuten edellä juttelin niin Sandyt hidastui tietoturva-aukkojen (spectre/meltdown) takia kun ne korjattiin.

Mulla oli lähes samanlainen sandy-e i7-3820 setti joka oli myös oikein kiva. Kun vaihdoin sen ekan
sukupolven Ryzeniin, vauhtia ei vielä sillä ekalla yrityksellä tullut lisää.

Sandy bridge-e ei ollut kovin kallis alusta tai ainakin oma emolevy oli aikanaan halpa.
6-ydinprosu 3930k oli myös hinnaltaan nykymittapuulla melko edullinen, joku 600 dollaria.
Noihin aikoihin ei ollut tapana panostaa atk-hankintoihin yhtä paljon kuin nykyään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Terveisin asus c6h omistaja. Asus tekee kaikkensa että tämän emon käyttäjät eivät saisi uusia prossuja. Uusimmassa biosissa lähinnä estoja ja vanhoja bugeja uudelleen tuotuna.

Tähän emoon siis "ei mahdu" riittävä bios. Silti porukka flashaa eri valmistajan beta bioseja ja ajelee zen3 oikein hienosti. Flashback niin ei kauheasti väliä rikkinäisellä biosilla. ;)

En siis suosittele kellekään asusta. Rauta ihan hyvää, mutta tämän softatuen kanssa en vain voi suositella kellekään. Huippuemo saa paskempaa kohtelua kuin hinnat alkaen mallit. Jes.
Tästä syystä vaihdoin reilu vuosi sitten C6H emosta MSI paremman pään B550 lautaan kun jäi vain 20€ väliä koska verkkokaupalla oli silloin niin hyvät alet päällä MSI emoista.
Ja samalla sai sitten toisen nvme paikan ja pci-e gen4 ja lisäksi järeämmän virransyötön. Eli ei ollut järkeä jäädä C6H emon kanssa odottelee että josko se 5000-sarjan tuki joskus tulisi, ja hyvä että en jäänytkään, vaikka en vielä ole zen3 prosessoria ostanut.
Katsotaan sitten kun 5800X3D tulee markkinoille ja mihin hintaan. Tai laskeeko missään vaiheessa 5900X cpu:n hinta sopivaan tasoon. Tai sitten siirtyy loppuvuodesta suoraan zen4 kokoonpanoon.
Nykyäänkin noi Asuksen X570 Hero emot maksaa hunajaa, ettei mitään järkeä ostaa niitä jos ei ole jotain extreme kellotuksia tekemässä.

Edit. Tosin Asuksen biokset ovat ihan kultaa verrattuna tähän MSI:n biokseen, mutta onneksi siellä ei tarvitse paljoa säätää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 097
Yksi käytännön tilanne viimeisen muutaman vuoden ajalta tulee mieleen missä massiivisesta siirtonopeudesta on ollut itselle iloa. Eli aiemmin minulla oli vain yksi ssd-levy koneessa jolla sitten sijaitsi sekä käyttöjärjestelmä että steam-kirjasto. Levyn alkaessa täyttyä ostin toiseenkin slottiin m.2-levyn ja siirsin sitten 500 gigatavun kokoisen kirjaston sinne. Aika harvoin tällaista joutuu kyllä tekemään.
Ja tuossakin kerran muutamassa vuodessa ilmenneessä tarpeessa 500 Gt:n siirto olisi ketjussa mollatun "hitaan" väylän (PCIe4 x4) puolesta hoitunut noin yhdessä minuutissa. Sopiva lyhyen taukojumpan kesto. En tiedä millaista silppua Steam-kirjastosi sisälsi, mutta uskoisin hommaan kuluneen useammankin minuutin, koska hakuajat.



Puhuttiin myös väylän riittävyydestä, kun samaa konetta käyttää pitkään, eli vaikkapa yli 8 vuotta. Silloin voisi ajatella 500 Gt levyn kaveriksi Sata III -väylää. Väylän puolesta koko levyn siirto kestää 14 min. Suunnilleen isompi taukojumppa, eli ei paha kerran muutamassa vuodessa.

Nyt tuli mieleen, että väylähän on nopeutunut selvästi enemmän kuin mitä väylästä kaiken irti ottavien levyjen kapasiteetti on kasvanut.

Tuollaisia 500 Gt:n SSD:tä liitettiin Sata III:lla, eli teoriassa 600 Mt/s -> koko levy alle 14 min, kuten yllä jo totesin.

Nykyään järkevän hintainen nopea levy on enintään 2 Tt:a. Sen siirtäminen kestäisi PCIe4 x4:llä vain reilut 4 minuuttia.

Toisaalta PCIe4 x4:n taival taisi alkaa vasta alle 3 v sitten. Eiköhän siihen ehditä tulevina vuosina iskeä 8 Tt:n tikkuja kiinni, jolloin koko siirto kestää 17 minuuttia.



Minulla oli 2008 vuoden rautaa ykköskoneena vielä 2020 käytössä. Väylä oli Sata II ja koneessa oli nopeina levyinä Intelin ja Samsungin 120-500 Gt:n SSD:eitä kiinni. Testiohjelmien mukaan nopeus oli 280 Mt/s. Nopeammalla väylällä levyt olisivat kulkeneet tuplavauhtia. Käytännön nopeus oli kuitenkin hyvä, enkä huomannut tavallisessa käytössä hitautta verrattuna isän parempiväyläiseen koneeseen.

USB2 jäi aivan liian hitaaksi kamerahommissa, 50 s/Gt. Hommasin noin 25 eurolla USB3 PCIe -lisäkortin, jolloin kortinlukijan kautta liikahtivat loppuvuosina jopa järjestelmäkameran RAW-kuvat ja 4K-videot riittävän nopeasti koneelle, noin 11 s/Gt.

Jo tuota ennen olin hommannut ensimmäiseksi lisäkortiksi äänikortin, jotta sain 5.1-monikanavaäänet optisena vahvistimelle, kun pelasin videotykillä.

Kolmas ja viimeinen lisäkortti oli PCIe wifi AC.

Väylät ja liitännät eivät minun käytössä tulleet rajoitteeksi, vaikka käytin konetta peräti 12 v 5 kk ykköskoneena. En usko, että edes antiikkinen PCIe 1.1 x16 hidasti (ainakaan merkittävästi) menoa, koska GTX 1050 Ti ja museoneliytiminen. Ainoat käyttöä loppuvaiheessa hankaloittavat asiat olivat liian hidas suoritin (4 * 3,7 GHz X5470) ja ahdistava muistimäärä (8 Gt DDR2-800). Peleissä piti kokeilla asetukset läpi, jotta sai tasaisen 60 fps. Videoeditointi oli takkuista. Pakkaaminen hyvällä laadulla kesti monta kertaa videon keston verran. Photarin ja Lightroomin liukusäätimien käyttö oli hidasta, koska muutokset näkyivät kuvassa vasta sekunnin tai jopa parin viiveellä.

Tilalle tuli 1 v 2 kk sitten 5900X ja 64 Gt, joilla on tarkoitus mennä 11/2030 asti. Joutunen hommaamaan jossain vaiheessa USB4-lisäkortin. Wifin otin emolle integroituna ja emolta lähtee äänet optisena.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 029
kohtuu hyvä äänipiiri missä optista ulostuloa jne. niin ei tarvitse jos tilanteet muuttuvat sitten alkaa erikseen ostelemaan niitä varten uusia kortteja.
Voi sille jotain käyttöä vielä löytyä sille optiselle liitännälle, mutta siitä on aika ajanut ohi jo vuosia sitten. Siitä kun ei EAC-3 ja DTS ääniä kummempaa mene vahvistimelle.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 097
PCI-e 5.0 ja DDR5 virallisesti.

Tosin nimenomaan KANNAN on sanottu tukevan pci-e 5.0 mutta Zen4 osalta tai tulevilta piirisarjoilta kuten (oltetetulta nimeltään) X670 ei tätä vielä ole vahvistettu.
Myös hyvin luotettavat huhut kertovat, että kanta tulee tukemaan TDP:tä vähintään 170W asti.

Eiköhän isossa kuvassa AM5 pysy lähellä Intelin kuluttaja-alustan tasoa ominaisuuksien ja liitäntöjen osalta
Anandtechin viikon vanhasta uutisesta saa sen käsityksen, että AMD olisi vahvistanut Zen4:n tukevan PCIe 5.0:aa:

"AMD has confirmed that Zen 4 based Ryzen CPUs coming in 2022 will be built on TSMC’s 5nm process (we assume N5), will be built on the AM5 socket, and feature DDR5 as well as PCIe 5.0."



Edit. Joko Ianilla on parempaa tietoa, tai sitten hän on tulkinnut liian hätäisesti Lisa Sun CES 2022:ssa sanomaa:
"And just as we did with Ryzen 6000 mobile our next-gen Ryzen desktop processors will be paired with next-generation memory and connectivity...".

Muisti tarkoittanee DDR5:tä, mutta liitettävyys mielestäni tarkoittaa USB4 ja Wi-Fi 6E, kun kerran Sun mukaan samoin kuin Ryzen 6000 mobilessa.

Kohdassa 39:23:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 261
Juu ja Su sanoi tuossa CES2022 esityksessä nimeomaan että AM5 tukee DDR5 ja PCI-e 5.0, mutta ei vahvistanut Zen4 tukevan näitä (tosin DDR5 se tukee ihan varmasti). Kyllä Zen4 ihan hyvin voi tukea uudempaa liitintä myös, mutta sitä ei ole vielä varmistettu
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Juu ja Su sanoi tuossa CES2022 esityksessä nimeomaan että AM5 tukee DDR5 ja PCI-e 5.0, mutta ei vahvistanut Zen4 tukevan näitä (tosin DDR5 se tukee ihan varmasti). Kyllä Zen4 ihan hyvin voi tukea uudempaa liitintä myös, mutta sitä ei ole vielä varmistettu
Kyllä ne AM5 Zen4 -prosessorit tukevat PCIe Gen5:sta - ainakin osalla piirisarjoista.
Toki ei ole taattua, etteikö OEM -valmistajille ym. tulisi halvemman piirisarjan versioita, joissa esim. kustannussyistä olisi rajoitettu PCIe Gen 5 -tuki pois.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
539
AMD:n Warhol on ilmeisesti vielä mysteeri? Eli ei tietoa julkaistaanko Zen 3+ pöytäpuolen prosessoria AM4-kannalle?
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 330
Kyllä ne AM5 Zen4 -prosessorit tukevat PCIe Gen5:sta - ainakin osalla piirisarjoista.
Toki ei ole taattua, etteikö OEM -valmistajille ym. tulisi halvemman piirisarjan versioita, joissa esim. kustannussyistä olisi rajoitettu PCIe Gen 5 -tuki pois.
Ei piirisarjan tarvitse tukea PCIe Gen 5 vaikka emolta / prosessorilta löytyisi PCIe Gen 5 tuki.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 961
Ei piirisarjan tarvitse tukea PCIe Gen 5 vaikka emolta / prosessorilta löytyisi PCIe Gen 5 tuki.
Vaatii varmaan sen 4xPCIE5 piirisarjalle uusia USB ym standardeja varten.

Edit. Mutta varmasti samoin kun AM4 kanssa, että tulee vaan kalleimpaan piirisarjaan.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Ei piirisarjan tarvitse tukea PCIe Gen 5 vaikka emolta / prosessorilta löytyisi PCIe Gen 5 tuki.
AM4 B450/x470 emolevyt eivät tue PCIe Gen 4:aa, vaikka tukevat Ryzen 3000/5000 -sarjoja (joissa on PCI4 Gen4 -tuki).
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 591
AMD:n Warhol on ilmeisesti vielä mysteeri? Eli ei tietoa julkaistaanko Zen 3+ pöytäpuolen prosessoria AM4-kannalle?
Eiköhän se oo se Ryzen 7 5800X3D?
Ainakaan mitään viitteitä siitä ettei olisi ei ole, myös roadmapeissa se oli 7nm vielä kun Rembrandt 6nm
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Eiköhän se oo se Ryzen 7 5800X3D?
Ainakaan mitään viitteitä siitä ettei olisi ei ole, myös roadmapeissa se oli 7nm vielä kun Rembrandt 6nm
Mutta eihän 5800x3d ole zen3+ ytimillä. Ainakin kaikki muut zen3+ ytimiä sisältävät prossut on ollu 6000 sarjaa.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 940
Mutta eihän 5800x3d ole zen3+ ytimillä. Ainakin kaikki muut zen3+ ytimiä sisältävät prossut on ollu 6000 sarjaa.
Kauppoihin nämä saattaisi kumpikin tulla keväällä. Paitsi 5800X3D:n saatavuudesta ei uskalla arvata mitään.

Harmi ettei Zen 3+ tule AM4-desktoppiin enää.

Saa nähdä kumpi näistä on nopeampi samoilla kelloilla, mutta ihan eri muisteilla.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 330
AM4 B450/x470 emolevyt eivät tue PCIe Gen 4:aa, vaikka tukevat Ryzen 3000/5000 -sarjoja (joissa on PCI4 Gen4 -tuki).
Ja B550 piirisarja ei tue PCIe Gen4:aa vaikka emoilta se tuki löytyy.

Prosessorin ja B550 piirisarjan välillä on PCIe 3.0 4x.
X570 tukee PCIe Gen 4 Prosessorin ja piirisarjan välillä on PCIe 4.0 4x.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 591
Mutta eihän 5800x3d ole zen3+ ytimillä. Ainakin kaikki muut zen3+ ytimiä sisältävät prossut on ollu 6000 sarjaa.
Ei siinä ytimessä tiettävästi ole mitään varsinaisesti uutta ja ainakin osassa roadmappeja ne oli molemmat myös merkattu zen3:ksi eikä +:ksi
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Ei siinä ytimessä tiettävästi ole mitään varsinaisesti uutta ja ainakin osassa roadmappeja ne oli molemmat myös merkattu zen3:ksi eikä +:ksi
Odotellaan IPC ja tehonkulutusarvioita ennen kun väitetään että AMD on huvin vuoksi sen plussan sinne lisännyt. Ainakin powergating hommia on lisätty valtavasti.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 591
Odotellaan IPC ja tehonkulutusarvioita ennen kun väitetään että AMD on huvin vuoksi sen plussan sinne lisännyt. Ainakin powergating hommia on lisätty valtavasti.
Itselläni on saatavilla olevasta materiaalista sellainen käsitys että ei oo ei tuu, vaan tilanne vertautuu enemmän Renoir/Lucienne-tyyppiseksi (siru on noissa kahdessa sama mutta jälkimmäisessä on viritetty toimimaan pitkä lista virranhallintajuttuja mitä ei ollut Renoirissa)
Ja jos jotain IPC-parannuksia olisi niin eiköhän niitä olisi mainostettu myös
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Itselläni on saatavilla olevasta materiaalista sellainen käsitys että ei oo ei tuu, vaan tilanne vertautuu enemmän Renoir/Lucienne-tyyppiseksi (siru on noissa kahdessa sama mutta jälkimmäisessä on viritetty toimimaan pitkä lista virranhallintajuttuja mitä ei ollut Renoirissa)
Ja jos jotain IPC-parannuksia olisi niin eiköhän niitä olisi mainostettu myös
AMD is claiming up to 1.3x Multi-thread performance for the Ryzen 7 6800U


Kellontaajuus tuskin on noussut kuitenkaan ihan 30%. Arvosteluja odotellessa. Osa tulee varmaan paremmasta muistituesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
AMD is claiming up to 1.3x Multi-thread performance for the Ryzen 7 6800U


Kellontaajuus tuskin on noussut kuitenkaan ihan 30%. Arvosteluja odotellessa. Osa tulee varmaan paremmasta muistituesta.
Tuossa ei sanota IPC:n nousseen 30%.

Kun ytimien virtaa pystytään hallitsemaan paremmin, voidaan niitä ajaa kovemmilla kelloilla. Erityisesti MT-suorituskyky paranennisi silloin. Myös hieman parempi prosessi antaisi siihen mahdollisuuksia, en ylläty vaikka IPC on tasan sama kellolta kellolle.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Tuossa ei sanota IPC:n nousseen 30%.

Kun ytimien virtaa pystytään hallitsemaan paremmin, voidaan niitä ajaa kovemmilla kelloilla. Erityisesti MT-suorituskyky paranennisi silloin. Myös hieman parempi prosessi antaisi siihen mahdollisuuksia, en ylläty vaikka IPC on tasan sama kellolta kellolle.
Sitä sitten seuraamaan, että onko kellot noussu 30%, samalle tehonkulutukselle (mielestäni aika kova saavutus), vai onko jotain IPC parannuksiakin mukana. 30% parempi suorituskyky edes jossain on kyllä ihan validi syy sille plussalle @Kaotik
Edit: ”ei ole tiettävästi mitään uutta” ja 30% suorituskykyero on mielestäni aika kaukana toisistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Sitä sitten seuraamaan, että onko kellot noussu 30%, samalle tehonkulutukselle (mielestäni aika kova saavutus), vai onko jotain IPC parannuksiakin mukana. 30% parempi suorituskyky edes jossain on kyllä ihan validi syy sille plussalle @Kaotik
Edit: ”ei ole tiettävästi mitään uutta” ja 30% suorituskykyero on mielestäni aika kaukana toisistaan.
Onhan siellä muuta uutta kuin mikä on itse ytimessä IPC:n suhteen. DDR5 ja virranhallintaa sekä se parempi prosessi. DDR5 varmaan myös vaikuttannee MT suorituskykyyn kun onkin useampi kanava kuin ennen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 591
Sitä sitten seuraamaan, että onko kellot noussu 30%, samalle tehonkulutukselle (mielestäni aika kova saavutus), vai onko jotain IPC parannuksiakin mukana. 30% parempi suorituskyky edes jossain on kyllä ihan validi syy sille plussalle @Kaotik
Edit: ”ei ole tiettävästi mitään uutta” ja 30% suorituskykyero on mielestäni aika kaukana toisistaan.
Niin siis puhuin prosessoriytimistä, en koko prosessorista, kun sanoin ettei tiettävästi ole mitään uutta.
Sen 30% takaa löytynee muistikaistasta hyötyviä testejä (DDR5), parempaa virranhallintaa ja korkeampia kelloja monisäikeisessä loadissa
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 624
Niin siis puhuin prosessoriytimistä, en koko prosessorista, kun sanoin ettei tiettävästi ole mitään uutta.
Sen 30% takaa löytynee muistikaistasta hyötyviä testejä (DDR5), parempaa virranhallintaa ja korkeampia kelloja monisäikeisessä loadissa
Mistä lähtien prosessoriytimien sisäinen virranhallinta ei ole osa prosessoriytimiä? Tai ytimien virrankulutus ole oleellinen ominaisuus?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
AMD:n Warhol on ilmeisesti vielä mysteeri? Eli ei tietoa julkaistaanko Zen 3+ pöytäpuolen prosessoria AM4-kannalle?
Käsittääkseni Warhol oli vaan Vermeer valmistettuna N6-valmistustekniikalla, ja se peruttiin, 5800X3D tulee perustumaan ihan samaan Vermeer-CCD-piilastuun.

Spekulaatio:
Voi olla, että Warholin tappoi valmistusprosessin saatavuusongelmat, Warholin sijaan sijaan N6lla valmistetaan aluksi piirejä joista ei ole vanhan valmistustekniikan versioita, Rembrandtia(Ryzen 6000G/Mobile) sekä uutta halpisnäyttistä Navi24sta. Amd olisi ehkä halunnut valmistaa kaikkia mutta Vermeer on ihan kelpo piiri edelleen ja se saa nyt elää puolisen vuotta pidenpään kunnes sitten kerralla korvataan zen4lla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 591
Käsittääkseni Warhol oli vaan Vermeer valmistettuna N6-valmistustekniikalla, ja se peruttiin, 5800X3D tulee perustumaan ihan samaan Vermeer-CCD-piilastuun.
Warhol oli vuotoroadmapeissakin (tai ainakin osassa niitä) 7nm
Mistä lähtien prosessoriytimien sisäinen virranhallinta ei ole osa prosessoriytimiä? Tai ytimien virrankulutus ole oleellinen ominaisuus?
Kuka sanoi että se olisi välttämättä prosessoriydinten sisäistä virranhallintaa? On siellä paljon muutakin missä voi olla parannettavaa (taas huom Renoir/Lucienne, siru oli tismalleen sama, virranhallinta päivittyi)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Mistä lähtien prosessoriytimien sisäinen virranhallinta ei ole osa prosessoriytimiä? Tai ytimien virrankulutus ole oleellinen ominaisuus?
Parannettu virranhallinta voi olla toteutettu puhtaasti softalla uncore-puolella olevalla pienellä mikrokontrollerilla, ei välttämättä tarkoita mitään rautamuutoksia itse CPU-ytimiin. Toki riippuu siitä, mitä muutetaan, että tarviiko.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 029
AMD is claiming up to 1.3x Multi-thread performance for the Ryzen 7 6800U


Kellontaajuus tuskin on noussut kuitenkaan ihan 30%. Arvosteluja odotellessa. Osa tulee varmaan paremmasta muistituesta.
Twitterin puolella oli paskamyrsky tästä että AMD veti nyt Intelit ja vertaili 15W vs 28W. Eli että 5000 sarjalaisia ajettiin 15W kun taas 6000 sarjalaisia ajettiin 28W
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 516
Viestejä
4 202 023
Jäsenet
70 918
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom