AMD BC-250 (PS5 HW)

Ostin viime viikolla hsalosen kakkoslankun ja virittelin sen valmiiksi. Vaihdoin hänen kanssaan pari privaviestiä, mutta tässä vielä koko yleisölle muokattu versio tarinoista:

Dynaamisen muistinhallinnan saa käyttöön päivitetyssä biosissa, kun VRAM arvoksi laitetaan vain 512MB. Selitystä aiheesta: VRAM Configuration - AMD BC250 Documentation

Muita suositeltuja BIOS-asetuksia täällä: BIOS Flashing Guide - AMD BC250 Documentation

Itse taisin ekaksi laittaa jotain väärällä tavalla ristiin kun ei enää postannut. Sitten ymmärsin väärin mitä clrcmos jumpperi tekee, mutta aikani kun tavasin dokumentaatiota sain taas koneen käyntiin, oikeat pinnit kiinni ja asetukset kohdilleen.

Discordin puolelta (Discord - Group Chat That’s All Fun & Games ) löytyi keskustelua CPU governerin ja swappien säädöstä. Itse päädyin ottamaan tämmöisen paketin käyttöön: GitHub - NexGen-3D-Printing/SteamMachine: Information and fixes for my DIY Steam Machine using the BC-250.

CoolerCtrl ohjelmalla tein vielä tuuletinkäyrät ja asensin ProtonPlussalla uusimman Proton GE version. Kaiken tämän jälkeen ensimmäiset pelit pyörivät ainakin vakaasti ja tuuletinkin pysyi rauhallisena.

Nyt lankku on ruuvien ja nippusiteisen yhteispelillä kellumassa vanhassa mATX kopassa, mutta taidan vaihtaa tuollaiseen yllämainittuun Ikean telineeseen. Tavoite on saada sopivan pieneen pakettiin tämä ja kaveriksi mukaan kulkemaan 16” kannettava näyttö, joka löytyy jo ennestään.

IMG_0541.jpeg
Täälläkin pienen tauon jälkeen viritykset jatkuu. Nyt on rauta muuttanut Varieraan väliaikaisella nippusidevirityksellä ja liittimiin on tullut täytettä.

Wlania varten nappasin tämmöisen USB-mokkulan, jossa oli varmasti Linux-tuettu chipset sisällä: Comfast 1300Mbps USB3.0 WiFi Adapter Dual Band 2.4G&5G Wireless Network Card MU-MIMO WiFi Dongle AP for Linux Windows Vista MAC - AliExpress 7. Se lähtikin toimimaan plug n play.

DP-HDMI -adapteriksi vaihdoin tämän: UGREEN DP to HDMI Adapter Cable 4K 30Hz DisplayPort Male to HDMI Female Converter for PC Laptop Monitor Projector Gaming Theater - AliExpress 44 ja nyt toimii äänetkin oikein sekä 4k@60hz. HDR ei lähtenyt toimimaan napin painalluksella, joten sitä pitää tutkia vielä. Minulla oli aiemmin nurkista löytynyt aktiivinen DP-adapteri tässä ja sillä näkyi kuva kyllä, mutta äänet toistui ”epävireisesti ja särkien”.

Kolmas palikka on vanha markettimallinen bluetooth-adapteri. Ohjaimena Dualshock 4 ja sen kaverina bluetooth-näppäimistö, joille tuo riittää ainakin samassa tilassa hyvin.

Nyt kaikki on sinänsä kasassa, mutta hommaan tähän vielä älypistorasian eteen jolla voin kotioloissa käynnistää ja sammuttaa tämän kokonaan sen kautta. Varieran parempi kotelointi myös jatkoprojektina. Softan puolella seuraava etappi on virittää pelit aina käynnistymään 1080p resolla ja siitä skaalauksen kautta 4k. Optiscaler kaveriksi, jotta skaalaimet voi vaihtaa parempiin.

IMG_0669.jpegIMG_0670.jpeg

Viimeksi muokattu:
Täälläkin pienen tauon jälkeen viritykset jatkuu. Nyt on rauta muuttanut Varieraan väliaikaisella nippusidevirityksellä ja liittimiin on tullut täytettä.

Wlania varten nappasin tämmöisen USB-mokkulan, jossa oli varmasti Linux-tuettu chipset sisällä: Comfast 1300Mbps USB3.0 WiFi Adapter Dual Band 2.4G&5G Wireless Network Card MU-MIMO WiFi Dongle AP for Linux Windows Vista MAC - AliExpress 7. Se lähtikin toimimaan plug n play.

DP-HDMI -adapteriksi vaihdoin tämän: UGREEN DP to HDMI Adapter Cable 4K 30Hz DisplayPort Male to HDMI Female Converter for PC Laptop Monitor Projector Gaming Theater - AliExpress 44 ja nyt toimii äänetkin oikein sekä 4k@60hz. HDR ei lähtenyt toimimaan napin painalluksella, joten sitä pitää tutkia vielä. Minulla oli aiemmin nurkista löytynyt aktiivinen DP-adapteri tässä ja sillä näkyi kuva kyllä, mutta äänet toistui ”epävireisesti ja särkien”.

Kolmas palikka on vanha markettimallinen bluetooth-adapteri. Ohjaimena Dualshock 4 ja sen kaverina bluetooth-näppäimistö, joille tuo riittää ainakin samassa tilassa hyvin.

Nyt kaikki on sinänsä kasassa, mutta hommaan tähän vielä älypistorasian eteen jolla voin kotioloissa käynnistää ja sammuttaa tämän kokonaan sen kautta. Varieran parempi kotelointi myös jatkoprojektina. Softan puolella seuraava etappi on virittää pelit aina käynnistymään 1080p resolla ja siitä skaalauksen kautta 4k. Optiscaler kaveriksi, jotta skaalaimet voi vaihtaa parempiin.

IMG_0669.jpegIMG_0670.jpeg
Kiitos vinkistä Wifi-mokkulan suhteen. Olinkin etsinyt siihen hyvää laitetta. Joku BT-mokkula pitäisi hankkia vielä kaveriksi.

Minkälaisia lämpöjä saatte Furmarkissa? Olen miettinyt kannattaako vaihta orkkistahnoja PTM-materiaaliin, mutta toistaiseksi en ole vaivautunut. Itsellä ei mene yli 75C ja peleissä kymmenisen astetta vähemmän. GPU kellotettu 2000Mhz ja prossu vakio. Tiedä sitten saisiko lämpöjä enää tuosta alas PTM-materiaalilla.

Oma yksilöni on muistien puolelta kiinni aika järeässä siilissä, Ja prossu jäähtyy Arctic P12 pro tuulettimella, sekä jäähyyn on bonuksena vielä liimattu muutama ylimääräinen siili päälle. Suhteellisen overkill, mutta tykkään että laitteet käyvät viileänä. Nyt pitäisi vielä jaksaa paskarrella varsinainen kotelo luultavasti ihan puusta. Etupaneelin voisi 3D-tulostella.

IMG_6642.jpeg

Viimeksi muokattu:
Alissa tarjoushinta ja kupongilla vielä -20€ pois, jäi 151,99€. Pitihän se laittaa tilaukseen.

Itse olen askarrellut virtalähteen kanssa, mutta en ole tyytyväinen omaan kädenjälkeen, niin säädän vielä tämän kanssa.

1776053305102.png

Lisäksi 3d-printterin extruderissa on vielä joku tukos, mutta pikkuhiljaa omakin projekti etenee.

No menin sitten kuitenkin avaamaan tämän kapistuksen ja pistin muisteille sekä piirisarjalle thermal puttyä (CX-H1300 13.5w/mk). VRMille jätin alkuperäiset padit kun putty ei riittänyt kaikkeen. Lisäksi tein vähän eksperimentaalisen homman, eli laitoin knöölit thermal puttyä myös kortin alapuolelle APU:n ja VRM:ien kohdille. Tarkoituksena siirtää lämpökuormaa enemmän kortin pohjapuolelle, kun minulla on siellä aika överi siili. Ja itse APU:lle laitoin toki PTM 7950.

Ensitesteissä lämpötilat heikkenivät suorastaan järkyttävän paljon ja varauduin jo avaamaan kortin uudelleen, mutta noin tunnin sisään PTM oli asettunut ja lämmöt ovat selvästi paremmat kuin alussa, eli taisi olla ihan onnistunut operaatio.

Tällä hetkellä kellot:
  • CPU 3850Mhz @ 1100mV
  • GPU 2100Mhz @ 970mV
Noilla asetuksilla toiminut vakaasti ainakin Furmark & Cyberpunk. Alemmillakin jänöillä toimi, mutta esim. CPU @ 1050mV antoi kertaalleen green screeniä desktopilla, niin ruuvasin vähän ylös. Tuntuu että matalilla jänöillä tämä kippaa helpommin idlessä kuin rasituksessa. Kerran vedin prossulle todella matalat jänöt ja toimi ongelmitta esim. Furmarkissa, mutta seuraavalla käynnistyksellä en päässyt enää desktopille, kun kippasi heti :D

Nykyisillä asetuksilla Furmark (VK) pyörii 78C lämmöillä ja pitää 2100MHz kelloja vaikka loputtomiin. Tuuletinkaan ei huuda täysillä. Jos haluatte verrata omaa korttianne, niin huomatkaa, että nimenomaan tuo VK eli Vulkan -versio, sillä se on paljon raskaampi kuin GL-versio.

Peleistä kokeilin Cyberpunkkia ja FHD resolla (FSR 2.1 quality) benchmark antaa High-presetillä 72 FPS AVG (90 MAX, 57MIN). Oikeassa pelissä raskaimmissa kohdissa kuitenkin kyykkäilee joskus nelosella alkaviin lukuihin, kun kaahaa keskustan ruuhkaisimmilla alueilla. Nuo kyykkäykset ovat siitä jänniä, että GPU tuntuu käyvän melkein tyhjäkäynnillä ja CPU pyörii jossain 75% kuormituksessa, vaikka tuo ilmeisesti johtuu CPU-pullonkaulasta. Miksi CPU ei siis mene lähemmäs 100% jos siitä ahdistaa? Useimmilla alueilla peli kuitenkin pysyy lukittuna 60FPS, mihin olen laittanut capin.

Mites muilla projektit etenee? Itsellä jo kovassa käytössä ja hyvin on pelittänyt. Nyt pikkulinnut visertävät, että näistä on vissiin mahdollista avata lukitut shaderit, jolloin suorituskyky paranee aika rutkasti. Tämä on aivan tuore löydös ja ilmeisesti discordissa aktiivista keskustelua aiheesta. Pistin nyt varmuuden vuoksi toisenkin yksilön tilaukseen 160€ alekoodilla :D

IMG_2190.jpeg

Oma projekti saatu koteloa vaille valmiiksi. Kyllä sanoisin että tähän 185€ (apu + virtalähde kilkkeineen) hintapisteeseen tää on aika kova pelimylly. Modattu bios meni heittämällä sisään ja bazzitekin asentui ilman mitään ongelmia. Suurin työ toistaiseksi on liittynyt tuohon jäähdytyssiilin aukaisemiseen. Se vaati vähän näpräämistä että sai siistin.

Itsekin harkinnut toisen tilaamista, mutta kun ensimmäisen sai niin sopivaan rahaan niin ihan nykyisiä hintoja en ole valmis maksamaan.

Redditissä tosiaan huhuiltiin yli 50% tehonlisäyksistä corejen unlockauksen jälkeen, eli jos pitää edes etäisesti paikkansa, niin tämän vehkeen hinta-teho suhde muuttuu aivan järjettömän kovaksi.

IMG_2190.jpeg

Oma projekti saatu koteloa vaille valmiiksi. Kyllä sanoisin että tähän 185€ (apu + virtalähde kilkkeineen) hintapisteeseen tää on aika kova pelimylly. Modattu bios meni heittämällä sisään ja bazzitekin asentui ilman mitään ongelmia. Suurin työ toistaiseksi on liittynyt tuohon jäähdytyssiilin aukaisemiseen. Se vaati vähän näpräämistä että sai siistin.

Itsekin harkinnut toisen tilaamista, mutta kun ensimmäisen sai niin sopivaan rahaan niin ihan nykyisiä hintoja en ole valmis maksamaan.

Jännä asennus tuulettimille, ei puske ilmaa sisään, vaan imee sitä kehikon läpi. Tuo ratkaisu voi tuoda enemmän pölyä. Ja uskoisin, että yksi tuuletin riittää, ainakin minulla pysyi normaalilämmöt kurissa. En ole kellottanut, enkä avannut shadereita. Tietenkin enempi parempi, mutta nostaa hintaa :)

Ja itsellä meni siinä ritilän avaamisessa yksi ilta, ei tullut kaunis (kuva aloituksessa) ja totesin vaan "nyt riittää". Mutta se on joko se, tai sitten hankkii semmoisen blower-serverituulettimen:
Pari tuollaista tuottamaan hirveästi ääntä eteen..

Mites muilla projektit etenee?

Minä taas kehitin uusia projekteja, ennenkuin tämä on edes valmis. Hankin osat semmoiseen <400€ linux-pelikoneeseen, ja ajattelin verrata sen suorituskykyä tähän. Kustannussyistä siellä on vanhempaa rautaa sisällä, ja RX 6600.
Sitten 3d-tulostimineni extruder on vieläkin rikki, täytyy sille tehdä jotain. Ja olin ulkomaillakin tässä välissä. Ja niitä reissuja voi kohta taas pukata.
Lisäksi käynnissä on näytönohjaimeni vaihto AMD-puolelle, suorituskyky (RT:tä ja DLSS:ää lukuunottamatta) suunnilleen sama.
VARIERA on hankittuna, johdot on askarreltu ja minulla on varmaan sama virtalähde kuin @miu . Se on hyvä.
Niin ja ostin niitä jonkun suosittelemia wifi-adaptereita. Myös semmoisen oldlamerin suositteleman 3.5" näytön, jos saisi sen kiinni.
Eli taas on hirveästi suunniteltu , mutta pitäisi suorittaa.

Redditissä tosiaan huhuiltiin yli 50% tehonlisäyksistä corejen unlockauksen jälkeen, eli jos pitää edes etäisesti paikkansa, niin tämän vehkeen hinta-teho suhde muuttuu aivan järjettömän kovaksi.

Jos tuo tapahtuu, ostan toisen. Vaikka ensimmäinenkään ei ole valmis. Odotan kyllä semmoista <160€ hintaa.

Eihän siinä mitään järkeä ole, kun minulla oli toinen (ja myin sen), mutta ei harrastuksessa aina ole.

Jos tuo tapahtuu, ostan toisen. Vaikka ensimmäinenkään ei ole valmis. Odotan kyllä semmoista <160€ hintaa.

Eihän siinä mitään järkeä ole, kun minulla oli toinen (ja myin sen), mutta ei harrastuksessa aina ole.
Kyllä tämä taitaa ihan totta olla. Discord-ryhmässä useat kokeilleet ja saaneet ihan peleissä 40-60% suorituskykyparannuksia. Toki myös piilotosta kiinni toimiiko kaikki 40 CU:ta, mutta aika monella näyttää toimivan. Jonkun heiton mukaan jos tämä kapistus 24CU:lla vastasi kellotettuna noin RX6600 näyttistä, niin 40CU:lla ollaan jo RX6700 tasolla.

Aamukahvia ryystäessä ennen töihin lähtöä piti hieman tutustua tähän.
Näkyy ainakin omassa saavan loput ytimet auki.
Työt haittaa harrastusta ja vasta pääsin tarkistus vaiheeseen, sitten illasta kokeilut käyntiin.

20260521_060651.jpg

Aukeavat lisätehot ja PoE2 0.5 päivitys toivat draivia omaan projektiin.

Oma kuivakasaaminen suoritettu, virtajohto ja tuulettimen jatko tuli tilattua väärällä liittimellä. Ensi viikolla pitäisi ehtiä kolvaamaan ja kasaamaan.

20260520_165548.jpg20260520_170145.jpg20260520_170410.jpg

Aukeavat lisätehot ja PoE2 0.5 päivitys toivat draivia omaan projektiin.

Oma kuivakasaaminen suoritettu, virtajohto ja tuulettimen jatko tuli tilattua väärällä liittimellä. Ensi viikolla pitäisi ehtiä kolvaamaan ja kasaamaan.

20260520_165548.jpg20260520_170145.jpg20260520_170410.jpg
Itse myös mietin tuota 3d tulostettua koteloa, miten jäähtynee blowerilla kortti tuossa kotelossa?

Itse myös mietin tuota 3d tulostettua koteloa, miten jäähtynee blowerilla kortti tuossa kotelossa?
Itseä ei niinkään huoleta tuo jäähdytysteho koska kotelo tekee aika hyvän tuulitunnelin. Enemmän kauhistuttaa äänen määrä :vihellys:

Viimeksi muokattu:
Itseä ei niinkään huoleta tuo jäähdytys teho koska kotelo tekee aika hyvän tuulitunnelin. Enemmän kauhistuttaa äänen määrä :vihellys:
Tämä on asia minkä moni tuppaa unohtavan, mutta pidemmän päälle on todella tärkeää. On rasittavaa kuunnella kovaa ääntä jatkuvasti.

Oman yksilöni keskeisenä periaatteena oli tehdä siitä hiljainen:
1779348447080.png

Onnistui sikäli hyvin, että pitää lähinnä vaimeaa suhinaa kovassakin rasituksessa (Furmark VK), vaikka kellotettu GPU 2100Mhz ja CPU 3850Mhz. Lämmöt eivät normaalissa käytössä mene juuri yli 60C. Edessä on 14CM tuuletin hyvin hitailla kierroksilla.

Aamukahvia ryystäessä ennen töihin lähtöä piti hieman tutustua tähän.
Näkyy ainakin omassa saavan loput ytimet auki.
Työt haittaa harrastusta ja vasta pääsin tarkistus vaiheeseen, sitten illasta kokeilut käyntiin.

20260521_060651.jpg
Raportoihan sitten oliko helppo nakki ja mikä lopputulos. Tekisi mieli itsekin jo testailla, mutta kun saanut pelit ja vehkeet vasta juuri hinkattua hyvään käyttökuntoon, niin ehkä ei parane heti lähteä sotkemaan experimental-jutuilla. Annetaan isojen poikien ensin setviä pahimmat lastentaudit ja ansakuopat :) Tehoa tässä on riittänyt hyvin omiin tarpeisiin ilman ylimääräisiä corejakin. Oikeastaan tähän mennessä CPU ollut se isompi pullonkaula tietyissä peleissä. Jos kaikki CU:t saa käyttöön, niin tämä lienee monessa pelissä kyvykäs jo 1440p resolla 1080p:n sijaan...

Raportoihan sitten oliko helppo nakki ja mikä lopputulos. Tekisi mieli itsekin jo testailla, mutta kun saanut pelit ja vehkeet vasta juuri hinkattua hyvään käyttökuntoon, niin ehkä ei parane heti lähteä sotkemaan experimental-jutuilla. Annetaan isojen poikien ensin setviä pahimmat lastentaudit ja ansakuopat :) Tehoa tässä on riittänyt hyvin omiin tarpeisiin ilman ylimääräisiä corejakin. Oikeastaan tähän mennessä CPU ollut se isompi pullonkaula tietyissä peleissä. Jos kaikki CU:t saa käyttöön, niin tämä lienee monessa pelissä kyvykäs jo 1440p resolla 1080p:n sijaan...
Jees, laittelen tunnelmia kun päässyt tässä eteenpäin. Itsellä näitä kaksin kappalein ja toisen voi "uhrata" testeihin.

Itsellekkin tuo tuli hommattua muutaman Youtube videon ja @hsalonen innoittamana pari kuukautta sitten

Pitää koittaa ottaa käyttöön kaikki 40CU kun ehtii. Nyt on kotelon etsintä käynnissä ja itselläni sattuu olemaan ylimääräisenä Alista ostettu flex-atx 600W virtalähde, jota ajattelin käyttää tämän kotelon kanssa:
Seuraavaksi joku tulostamaan tuo boksi, kun oma tulostin on edelleen kaupassa.

Pitää vielä hommata jokin siili tuonne taakse, niin ei muistit käy kuumana.

Jees, laittelen tunnelmia kun päässyt tässä eteenpäin. Itsellä näitä kaksin kappalein ja toisen voi "uhrata" testeihin.
No itsekin tilasin toisen Alista näihin leikkeihin. Vaimo pyörittelee jo silmiään eli varsin onnistunut ostos :hmm:

Vielä pitäisi jostain repäistä kohtuuhintainen SSD tähän uuteen yksilöön, mikä onkin sitten hankalampi homma tällä hetkellä.

Eikös tämän saane boottaamaan USB-tikulta bazziteen vaikka SSD levyä ei olisi? Pitää näet kokeilla sen uuden yksilön toiminta kun saapuu, eikä minulla sillä hetkellä välttämättä ole sopivaa SSD-levyä käytössä.

No itsekin tilasin toisen Alista näihin leikkeihin. Vaimo pyörittelee jo silmiään eli varsin onnistunut ostos :hmm:

Vielä pitäisi jostain repäistä kohtuuhintainen SSD tähän uuteen yksilöön, mikä onkin sitten hankalampi homma tällä hetkellä.

Eikös tämän saane boottaamaan USB-tikulta bazziteen vaikka SSD levyä ei olisi? Pitää näet kokeilla sen uuden yksilön toiminta kun saapuu, eikä minulla sillä hetkellä välttämättä ole sopivaa SSD-levyä käytössä.
Saa boottaamaan myös usbilta, itsellä m.2 paikkaan adapteri jossa 6kpl sata paikkoja. Saa normaali SSD aseman tuohon kiinni.

Saa boottaamaan myös usbilta, itsellä m.2 paikkaan adapteri jossa 6kpl sata paikkoja. Saa normaali SSD aseman tuohon kiinni.
Kuinkahan hidas tuollainen adapteri on SATA SSD:n kera verrattuna normaaliin m.2 SSD -levyyn? Tuleeko ongelmia esim. joissain peleissä, missä paljon levynkäyttöä? Tässähän ei muutenkaan ole tukea kovin nopeille levyille, eli liekö tuolla adapterilla suurempaa merkitystä?

Kuinkahan hidas tuollainen adapteri on SATA SSD:n kera verrattuna normaaliin m.2 SSD -levyyn? Tuleeko ongelmia esim. joissain peleissä, missä paljon levynkäyttöä? Tässähän ei muutenkaan ole tukea kovin nopeille levyille, eli liekö tuolla adapterilla suurempaa merkitystä?
KdiskMark, Kingston SA400 480gb, luku 543mb/s ja kirjoitus 493mb/s.
M.2 asemalla Kingston NV3 1tb, 1064mb/s ja 970mb/s

Enemmän tässä hidastaa väylän 2.0 x2 nopeus 1gb/s.

Eikös tuo speksien mukaan syö suoraan myös m.2 SATA-levyjä? Olisi M.2 SATA tuolla varastossa, kun tuli hankittua joskus kauan sitten. Ei niitä uutena kannata ostaa, mutta minulla olisi kaapissa.

Eikös tuo speksien mukaan syö suoraan myös m.2 SATA-levyjä? Olisi M.2 SATA tuolla varastossa, kun tuli hankittua joskus kauan sitten. Ei niitä uutena kannata ostaa, mutta minulla olisi kaapissa.
Syö myös suoraan, kokeilin 128gb ssd asemalla. Vaihdoin normaaliin adapterilla kun tuo oli liian pieni.

Tämähän on kyllä mielenkiintoinen laitos.

Pikainen furmark testi vakiona antoi 69fps.
Kaikki ytimet unlocket onnistuneesti.
Ensi furmark ajo 110fps, 41fps enemmän 😮
Kylläkin itsellä tuossa vakio tahnat ja tyynyt, lämmöt pomppasi yhdellä ajokerralla reipas 100 asteeseen.
Pitää varmaan perehtyä tuohon Covernorin käyttöön jotta saa voltteja alas ja kelloja ylös sekä laittaa PTM7950 "ihmeaine" tilaukseen 😎

20260521_145519.jpg

20260521_153010.jpg

20260521_153203.jpg

Kylläkin itsellä tuossa vakio tahnat ja tyynyt, lämmöt pomppasi yhdellä ajokerralla reipas 100 asteeseen.

Oletko kuitenkin avannut sen rivaston ja laittanut kunnon tuulettimen?
Käyttämäni Arctic P12 Pro menee 3000RPM ja olen avannut sen rivaston siinä - että ei jää tuuletuksesta kiinni minulla. Tahnat olen myös vaihtanut, mutta tyynyjä en..

Oletko kuitenkin avannut sen rivaston ja laittanut kunnon tuulettimen?
Käyttämäni Arctic P12 Pro menee 3000RPM ja olen avannut sen rivaston siinä - että ei jää tuuletuksesta kiinni minulla. Tahnat olen myös vaihtanut, mutta tyynyjä en..
Khyllä, avattu rivasto ja 2xP12 Pro tuuletin, edessä ja takana jäähdyttämässä muisteja.

Tämähän on kyllä mielenkiintoinen laitos.

Pikainen furmark testi vakiona antoi 69fps.
Kaikki ytimet unlocket onnistuneesti.
Ensi furmark ajo 110fps, 41fps enemmän 😮
Pitää varmaan perehtyä tuohon Covernorin käyttöön jotta saa voltteja alas ja kelloja ylös sekä laittaa PTM7950 "ihmeaine" tilaukseen 😎

20260521_145519.jpg

20260521_153010.jpg

20260521_153203.jpg
Melkoinen pomppaus tehoissa, mutta samalla tuo paljastaa, että sinulla on reilusti parantamisen varaa jäähdytyksessä, kun lämmöt noinkin kovat ennen corejen unlockausta vaatimattomilla 1500Mhz kelloilla.

Verrokkina oma yksilöni 2100Mhz kelloilla saa Furmarkissa (VK) kymmenen minuutin ajolla noin 75C lämpötilat tauluun ja tuuletin ei edes huuda läheskään täysillä. Ja huomioi, että sinulla on Furmark GL käytössä, mikä ei kuormita läheskään yhtä paljoa kuin itse käyttämäni Furmark VK -asetus.

Sen verran isot erot lämmöissä, että tuskin on pelkästään vanhoista tahnoista kiinni. Kannattaa parannella jäähdytystä ennen lisätestejä.

Ja onnea hyvästä yksilöstä, kun kaikki CUt aukesivat!

Khyllä, avattu rivasto ja 2xP12 Pro tuuletin, edessä ja takana jäähdyttämässä muisteja.
Vielä edelliseen liittyen: varsin erikoista jos saat näillä eväillä noinkin kovat lämmöt vain 1500Mhz vakiokelloilla. Jotain on radikaalisti pielessä, sanoisin. Itselläni rivastossa vain yksi P12pro ja se pitää lämmöt mainiosti kurissa aika pienillä kierroksilla.

Onko tämä Aliexpressistä ostettu kortti, joka oli täysin uuden näköinen? Itselläni myös sellainen ja tahnat oli vakiona ihan kelvolliset, mutta PTM-materiaalilla ja thermal puttyllä sai silti lämpöjä pudotettua joillakin asteilla.

Aliexpress kortti, rivasto keskeltä auki. P12 tuulettimet standardilla.
Ei ollut uusi kortti kyseessä, takapelti oli hieman vinossa ja rivastossa sormen jälkiä.
Voi olla tahnat kuivuneet yms. Rivastoa en irti vielä ole käyttänyt.
Takatuuletin noin 5mm irti levystä jotta jäähdyttää muistit.

20260521_164603.jpg

20260521_164551.jpg

Aliexpress kortti, rivasto keskeltä auki. P12 tuulettimet standardilla.
Ei ollut uusi kortti kyseessä, takapelti oli hieman vinossa ja rivastossa sormen jälkiä.
Voi olla tahnat kuivuneet yms. Rivastoa en irti vielä ole käyttänyt.
Takatuuletin noin 5mm irti levystä jotta jäähdyttää muistit.

20260521_164603.jpg

20260521_164551.jpg
Okei. En ainakaan kuvasta huomaa mitään selvää "virhettä", eli olisiko sitten vaan täysin korpuksi palaneet tahnat. Saanet sitten massiivisen parannuksen jos vaihdat PTM & putty -setteihin. Älä sitten säikähdä PTM-lämpöjä ensiajolla. Menee hetki, että asettuvat. Minusta tuntuu, että vieläkin on lämmöt hieman parantuneet vaikka asennuksesta viikkokaupalla aikaa.

Onko sun tuuletinprofiili ihan se BIOSin vakio? Ja oletko kokeillut sillä sun toisella yksilöllä lämpöjä?

Jotain tuossa kortissa on vinksallaan.
Käytin auki, tahnat hieman kovettuneet. Vaihdoin tahnat, (laatikossa kylläkin MX-4). Padeihin en koskenut, oli vielä ihan ok kuntoiset, eikä kyllä olekaan vielä uusia.
Koteloon takaisin ja furmarkit. Nyt lämmöt nousi n. 90 asteeseen, laski edellisestä -10 astetta.

Toinen kortti kiinni, tässä vain yksi P12 tuuletin, tässä max lämmöt 68 astetta kahden furmark ajon jälkeen.

No, tuo eka kortti onkin räpellystä varten, jotta saa testattua rauhassa.
Tuuletinprofiilit bios standart.

Bytheway, onko mitään hyvää softaa Linuxille, jolla seurata lämpöjä ja voltteja?
Voikohan jokin ajaa liikaa jännitettä nyt?

Viimeksi muokattu:
Jotain tuossa kortissa on vinksallaan.
Käytin auki, tahnat hieman kovettuneet. Vaihdoin tahnat, (laatikossa kylläkin MX-4). Padeihin en koskenut, oli vielä ihan ok kuntoiset, eikä kyllä olekaan vielä uusia.
Koteloon takaisin ja furmarkit. Nyt lämmöt nousi n. 90 asteeseen, laski edellisestä -10 astetta.

Toinen kortti kiinni, tässä vain yksi P12 tuuletin, tässä max lämmöt 68 astetta kahden furmark ajon jälkeen.

No, tuo eka kortti onkin räpellystä varten, jotta saa testattua rauhassa.
Tuuletinprofiilit bios standart.
Aika mielenkiintoista mistä noin suuri ero tahnojen vaihdon jälkeenkin. Veikkaisin, että edelleen huono core-kontakti joko kieron jäähyn tahi liian paksujen lämpötyynyjen tjsp vuoksi. Sen vuoksi tuo thermal putty on loistavaa, kun ei jää ainakaan kantamaan.

Katsoitko jo toisella kortilla aukeaako siitäkin kaikki CUt?

Ja millä asetuksilla tuo toisen kortin 68C lämmöt oli? Mitkä kellot ja oliko nyt se raskaampi VK furmark vai köykäisempi GL furmark (saa valittua drop-downista)?

Aika mielenkiintoista mistä noin suuri ero tahnojen vaihdon jälkeenkin. Veikkaisin, että edelleen huono core-kontakti joko kieron jäähyn tahi liian paksujen lämpötyynyjen tjsp vuoksi. Sen vuoksi tuo thermal putty on loistavaa, kun ei jää ainakaan kantamaan.

Katsoitko jo toisella kortilla aukeaako siitäkin kaikki CUt?

Ja millä asetuksilla tuo toisen kortin 68C lämmöt oli? Mitkä kellot ja oliko nyt se raskaampi VK furmark vai köykäisempi GL furmark (saa valittua drop-downista)?
Käytin toista korttia vain pikaiseen päällä ja vertasin lämmöt tähän "projekti" korttiin.
En sen enempää testannut saako cudat auki.
Testin ajoin stock asetuksilla, kellot 1500, molemmat kortit ajettu köykäisemmällä GL.

Toinen kortti kokeilt, tästä myös aukesi kaikki 40 cudaa. Furmark pyörityksessä tämän lämpötila nousi 72 asteeseen. Tässä myös jäähyssä keskeltä rivit auki ja 3d tulostettu tuuletin kehikko paikallaan, jossa P12, samoin kuin edellisessä.

Nyt pitää ruveta tutustumaan Governor käyttöön jotta saadaan kaikki irti :cool:

Toinen kortti kokeilt, tästä myös aukesi kaikki 40 cudaa. Furmark pyörityksessä tämän lämpötila nousi 72 asteeseen. Tässä myös jäähyssä keskeltä rivit auki ja 3d tulostettu tuuletin kehikko paikallaan, jossa P12, samoin kuin edellisessä.

Äh.. te menette kaikki ohi oikealta ja vasemmalta. Koetan viikonloppuna tehdä sen core unlockin, että en jää itse pahasti jälkeen. Governorin käyttöä sitten myöhemmin.
(ja jos lämmöt räjähtää, täytyy miettiä ratkaisuja siihen ensin)

Hyvä kuulla. Mielenkiintoista nähdä minkälaisia lämpöjä saat vaikkapa 2000mhz kelloilla kaikki coret avattuna. Mitä nyt lueskellut, niin kaikilla coreilla saa alkaa jo vähän tarkkailemaan virtapiuhan/liittimen lämpöjä, kun mennään aika reippaasti yli 8-pin virtaliittimen speksien. Vielä kun joku keksisi miten ne 2 CPU corea saadaan avattua... tämä on ennen kaikkea prosessorirajoitteinen vehje tällä hetkellä.

Olen vielä itse pidättäytynyt tekemästä core unlockia tähän "tuotantokäytössä" olevaan yksilöön, kun lukemani mukaan tuo tämänhetkinen ratkaisu Bazzitelle on vielä vähän viritelmä, joka voinee hajota päivitysten yhteydessä. Kovasti kyllä tekisi mieli testailla, kun tämä yksilö vielä alivoltittuu poikkeuksellisen hyvin.

Projekti oli vähän aikaa jäissä kun virtalähde kävi takuussa (uusi kunnostettu tuli tilalle).
Kaikki coret aukesi. Kokoonpano perus P12 nippusiteillä kiinni ja siilissä keskeltä rivat auki. Vakiotahnat ja -tyynyt, tavoite jos nyt viikonloppuna vaihtaisi nuo.
Furmark VK FHD muutama roundi testiä:
- 2000MHz @ 880mV
- 150-155W
- 75C
- 8725pts // 145fps avg
Takalevy kyllä lämpenee aika kovasti, tiedä pitääkö tuohon kuitenkin virittää jokin aktiivijäähdytys.

Projekti oli vähän aikaa jäissä kun virtalähde kävi takuussa (uusi kunnostettu tuli tilalle).
Kaikki coret aukesi. Kokoonpano perus P12 nippusiteillä kiinni ja siilissä keskeltä rivat auki. Vakiotahnat ja -tyynyt, tavoite jos nyt viikonloppuna vaihtaisi nuo.
Furmark VK FHD muutama roundi testiä:
- 2000MHz @ 880mV
- 150-155W
- 75C
- 8725pts // 145fps avg
Takalevy kyllä lämpenee aika kovasti, tiedä pitääkö tuohon kuitenkin virittää jokin aktiivijäähdytys.
Jos minulta kysyt niin kyllä pitäisi. En mitannut kuinka kuumaksi se levy menee, mutta ”polttavan kuumaksi”. Itse asiassa jos sulla on konsti mitata, niin olisi mielenkiintoista kuulla mihin asti se levy lämpeää?

Mutta anyways, alkuperäisessä käytössä näissä ilmavirta jäähdyttää myös takalevyä, eli jotain jäähdytystä olisi syytä lisäillä. Saattaa myös parantaa coren lämpöjä, kun vie takaa lämpökuormaa pois.

Itselläni on takana järeä alumiinisiili jota myös kotelon edestä puhaltava tuuletin jäähdyttää.

Nopea testi n. 15min, GPU lämpötila nousi 80C asti koska kortti oli nyt "väärinpäin" pahvilaatikoiden välissä, niin lämmin ilma jää taskuun. Mutta takapelti 57.7C.
1000055234.jpg

Nopea testi n. 15min, GPU lämpötila nousi 80C asti koska kortti oli nyt "väärinpäin" pahvilaatikoiden välissä, niin lämmin ilma jää taskuun. Mutta takapelti 57.7C.
1000055234.jpg
Okei. Vähemmän kuin ajattelin, mutta silti muistipiirien sisäinen lämpö varmaan reilusti enemmän. Näissähän ei ole muistella sensoria, eli arvausleikiksi menee.

Itsellekkin tuo tuli hommattua muutaman Youtube videon ja @hsalonen innoittamana pari kuukautta sitten

Pitää koittaa ottaa käyttöön kaikki 40CU kun ehtii. Nyt on kotelon etsintä käynnissä ja itselläni sattuu olemaan ylimääräisenä Alista ostettu flex-atx 600W virtalähde, jota ajattelin käyttää tämän kotelon kanssa:
Seuraavaksi joku tulostamaan tuo boksi, kun oma tulostin on edelleen kaupassa.

Pitää vielä hommata jokin siili tuonne taakse, niin ei muistit käy kuumana.
Coret unblokattu ja toimii. Lämmöt nopealla testillä hallinassa. Governor asennettu.
Vielä pitäisi bios päivittää. Onko tuohon uudempaa biossia, kuin tuo miltei vuoden vanha?

Coret unblokattu ja toimii. Lämmöt nopealla testillä hallinassa. Governor asennettu.
Vielä pitäisi bios päivittää. Onko tuohon uudempaa biossia, kuin tuo miltei vuoden vanha?
Omassa oli valmiina jo se "uusin bios" mitä yleisesti suositellaan. Versionumeroa en muista. Lisäksi on olemassa joku experimental BIOS, missä enemmän ominaisuuksia, joilla voi paskoa lankun helposti. Sitä ei yleisesti suositella, ellet ole täysin varma siitä mitä teet.

edit: jos sun biosissa on mahdollisuus säätää VRAMin allokaatiota, niin sulla lienee jo se "uusin" versio mitä suositellaan.

Itsellenikin saapui tämä, laitoin sen siihen ikean varieran kehikkoon. Nurkissa pyöri vanha corsairin PSU jonka laitoin kiinni, sähköjohdon pätkällä hyppylanka jotta sen saa päälle.

Biosia en vielä päivittänyt ja nyt mietin että tarviiko edes päivittää? Käyttiksenä nyt linux fedora 43 ja hyvin tuntuu toimivan.

Millä softalla voisi linuxissa ajaa benchmarkeja? 3DMark ei näytä toimivan. Ajoin Tomb Raider 2013 benchmarkin kun sen pelin satun omistamaan, se näytti 134 average fps, ultra 1080p asetuksilla.

Sain motivaatiota taas jatkaa tämän kanssa harrastamista nyt kun tuo unlokkaus mahdollisuus tuli. Revin jäähdytysrimasta suikaleet irti tuulettamista varten. Siinäkin meinasi mennä hermot, kun se oli hidasta ja puuduttavaa työtä. Keksin sitten, että jos leikkaa siitä metallista pienen suikaleen alkuun ja sitten pihdeillä ottaa siitä kiinni ja repäisee, niin lähtee suikale koko matkalta irti ja se nopeutti prosessia huomattavasti. Jälkikin oli repäistessä siistimpi, vaikka ei sillä niin väliä olekaan, koska siihen tulee tuuletin päälle.

Lämmöt tuulettimen kanssa oli Elden Ringiä pelatessa 1080p tasainen 70 astetta, mikä on ihan ok. Käyttämäni tuuletin on hiljainen, eikä koko laitteesta kuulu käytännössä mitään ääntä, mikä on positiivista.
PSU on toisella puolella kiinni muistien lämpölevyssä ja imee itseensä hiukan sen lämpöä, en tiedä onko tämä hyvä vai huono asia BC 250:n tai PSU:n kannalta. Ei se nyt kovin lämpimäksi mene. Pitkäikäisyyteen haluaisin panostaa, eli pitäisikö kuitenkin parantaa muistien jäähdytystä?

Sellainen takapakki tuli, että kun käytin käyttiksenä Fedoraa, niin se coren unlokkaus skripti ei siinä toimi, vaan vaatisi Debian pohjaisen linuxin. Pitää siis vaihtaa käyttistä, joka taas vaatii hieman aikaa, kun kaikki pitää asennella uudestaan. Mutta kyllä tästä vielä toimiva pelikone tulee.

3.0 on se perusfirmis ja 5.0 se joka antaa määrittää sen vramin dynaamisen allokoinnin.

Tää on kyllä mielenkiintonen laite. Erityisesti nyt kun/milloin se steammachine tulee ulos. Itseä kiinnostais erityisesti miten hyvän budjettihaastajan tästä sais kuristettua vs steammachine. Kyllähän se on selvä että steammachine on hiukan energiatehokkaampi ja parempi suorituskyvyn osalta mutta ei paljon. Ja se ero kuroutuu vielä enemmän umpeen jos aletaan puhumaan 1000€+ hintalapusta machinen kohdalla. Erityisen hyvän tästä BC-250 saa tehtyä se jos joku onnistuu tinkeroimaan vielä FSR 4.1:n tähän vuoden vaihteen jälkeen. Jos kyseinen on totta niin menee ehkäpä jopa hankintaan. Ehkä aikaisemminkin hankintaan jos tässä ei lähde hinnat nousemaan kun tulee vielä laajempaan tietoisuuteen.

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom