Amazon tilaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Ihmeellisen paljon varianssia näiden saapumisaikataulujen suhteen. Itsellä tuli tilattua ihan perus "dispatched by amazon" tuotteita 30.11, mikä saapuu sitten huomenna ja sitten toinen 3.12, mikä pitäisi tulla tsekin kautta perjantaiksi 12.12.
 
Täällä kanssa 1.12 tilattu "in stock" tuotteita joululahjaksi, mutta mulle amazon näyttää sentään 26.12 mennessä saapuvaksi. Voiko siellä olla vielä noin kauhea black friday ryysis... :hmm: Ärsyttävää jos ei ehi jouluks tulla 🥸
"In stock":han ei tarkoita, että tuote olisi BER8:ssa hyllyssä valmiina lähtöön Suomeen alle viikon toimitusajalla. Veikkaisin, että lähtee liikkeelle jostain Etelä-Euroopan varastosta ja siirtyy Amazonin sisäisillä kuljetuksilla ensin Saksaan lähetettäväksi.
 
Yksi pikkupaketti nyt pyörinyt Helsingissä kohta viikon. Luulisi mahtuvan vaikka kuljetusauton hansikaslokeroon. Mahtaakohan ongelmana olla, että paikallinen pakotettu kotiinkuljetus on ollut ja on edelleen täynnä jonossa olevia paketteja? Paketti sitten odottelee toimitusajankohtaa Helsingissä. Mielelläni olisin tuon hakenut vaikka pakettiautomaatista, mutta kun ei noille sitä vaihtoehtoa anneta vaan tuodaan väkisin kotiin - sitten joskus.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi pikkupaketti nyt pyörinyt Helsingissä kohta viikon. Luulisi mahtuvan vaikka kuljetusauton hansikaslokeroon. Mahtaakohan ongelmana olla, että paikallinen pakotettu kotiinkuljetus on ollut ja on edelleen täynnä? Paketti sitten odottelee toimitusajankohtaa Helsingissä. Mielelläni olisin tuon hakenut vaikka pakettiautomaatista, mutta kun ei noille sitä vaihtoehtoa anneta vaan tuodaan väkisin kotiin - sitten joskus.
Itsellä tulee kyllä aina tekstiviesti näistä amazon toimituksista, että haluatko vaihtaa kotiinkuljetuksen pakettiautomaatiin. Outoa ettei sulle ole tullut samaa.
 
Itellä tilattu 20.11 ja näyttää nyt että perjantaina 12.12 tulee. Ekaa kertaa näyttää nyt tosiaan siltä, että paketin "yrittää" toimittaa Postnord. 🤮Toivottavasti tämä ei ole mikään pysyvä ratkaisu Amazonilta.

E:Voi vittu näitä Amazonin selityksiä: "This package is delayed due to severe weather in the delivery area." Paketti jo saatu Suomeen, mutta Postnord jatkaa vahvoja esityksiä. Asun siis PK-seudulla.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä tulee kyllä aina tekstiviesti näistä amazon toimituksista, että haluatko vaihtaa kotiinkuljetuksen pakettiautomaatiin. Outoa ettei sulle ole tullut samaa.
Ei tule noista pikkupaketeista, ne tulee kotiin kysymättä ja pyytämättä. Tässäkin kävi vielä niin, että tilasin isomman tilauksen, mutta jostain Amazon logistiikkasyistä tuo yksi tuote eriytettiin tuohon pikkupakettiin. Isommasta paketista kyllä kiltisti tuli tuo kysely ja se onkin jo haettu postista, kun lokerot oli täynnä, mutta nuo ns. "pikkupaskiaiset" ei kysele mitään.
 
"In stock":han ei tarkoita, että tuote olisi BER8:ssa hyllyssä valmiina lähtöön Suomeen alle viikon toimitusajalla. Veikkaisin, että lähtee liikkeelle jostain Etelä-Euroopan varastosta ja siirtyy Amazonin sisäisillä kuljetuksilla ensin Saksaan lähetettäväksi.
Minulle lähetettiin Amazonista tilattu kiintolevy suoraan Italiasta.
 
Kymmenen päivää sitten Saksan Amazonilta tehdyssä tilauksessa ei ole tapahtunut mitään. Toimituspäiväksi on nyt luvattu 23. joulukuuta, eli aika kauas tavanomaisiin alle viikon toimitusaikoihin verrattuna. Osa tulevista tuotteista oli vielä tarkoitus lähettää sukulaisille, mutta taitaa toimitukset tällä kertaa siirtyä joulun jälkeiseen aikaan.

Tilauksessa kuusi eri tuotetta, ja se ihmetyttää, että kaksi niistä on muuttunut "ei toimiteta valitsemaasi lokaatioon". Nämä tuotteet kuitenkin oletettavasti ovat minulle tulossa. Ennenkin olen huomannut, että joillekin tuotteille toimitukset ja ei toimiteta vaihtuvat välillä aika tiheäänkin. Onkohan kyseessä se, että varastosaldon pienetessä priorisoidaan toimitukset lähialueille...
 
Kymmenen päivää sitten Saksan Amazonilta tehdyssä tilauksessa ei ole tapahtunut mitään. Toimituspäiväksi on nyt luvattu 23. joulukuuta, eli aika kauas tavanomaisiin alle viikon toimitusaikoihin verrattuna. Osa tulevista tuotteista oli vielä tarkoitus lähettää sukulaisille, mutta taitaa toimitukset tällä kertaa siirtyä joulun jälkeiseen aikaan.

Tilauksessa kuusi eri tuotetta, ja se ihmetyttää, että kaksi niistä on muuttunut "ei toimiteta valitsemaasi lokaatioon". Nämä tuotteet kuitenkin oletettavasti ovat minulle tulossa. Ennenkin olen huomannut, että joillekin tuotteille toimitukset ja ei toimiteta vaihtuvat välillä aika tiheäänkin. Onkohan kyseessä se, että varastosaldon pienetessä priorisoidaan toimitukset lähialueille...
Keräävät sisäisesti noita kamoja ja optimoivat lähetysten määriä paikasta toiseen. Tuohon usein varaavat vähintään viikon, kun tilaan itse jonkin useamman tuotteen paketin ja sen aikana ei näennäisesti tapahdu mitään. Sen jälkeen alkaa sitten paketti tulla yleensä kohtuu vauhdilla perille, kun arvioitu toimitusaika lähestyy. Joskus sitten päättävätkin lähettää jonkin tuotteen suoraan jonkin toisen maan varastosta sisäisen keräilyn sijaan kuten kävi tuossa ylläolevan pikkupaketin kanssa.

Tuossa omassa tapauksessasi on todennäköisesti mukana jokin tuote, jota ei ole tällä hetkellä edes Euroopassa tai sitten vaihtoehtoisesti logistiikka on yksinkertaisesti tällä hetkellä niin täynnä, että lähetykset/siirrot odottavat jonossa vuoroa.
 
Tilasin 22.11 läjän kamaa, kaikki oli "In stock", tilaus ei ole hievahtanutkaan ja lukee vain ilmoitus että tilaus saapuu tammikuun lopulla. Aspasta ei ole hyötyä (jo kaksi valitusmailia sisässä...) mutta pitänee peruuttaa tilaus ja hakea joululahjat sitten muualta. Kieltämättä harmittaa kun toivoi saavansa hyvän diilin mutta jos joululahjat ei ehdi jouluksi, niin minkäs teet.
 
Keräävät sisäisesti noita kamoja ja optimoivat lähetysten määriä paikasta toiseen. Tuohon usein varaavat vähintään viikon, kun tilaan itse jonkin useamman tuotteen paketin ja sen aikana ei näennäisesti tapahdu mitään. Sen jälkeen alkaa sitten paketti tulla yleensä kohtuu vauhdilla perille, kun arvioitu toimitusaika lähestyy. Joskus sitten päättävätkin lähettää jonkin tuotteen suoraan jonkin toisen maan varastosta sisäisen keräilyn sijaan kuten kävi tuossa ylläolevan pikkupaketin kanssa.

Tuossa omassa tapauksessasi on todennäköisesti mukana jokin tuote, jota ei ole tällä hetkellä edes Euroopassa tai sitten vaihtoehtoisesti logistiikka on yksinkertaisesti tällä hetkellä niin täynnä, että lähetykset/siirrot odottavat jonossa vuoroa.
No eivät ne paljoa siirtele, kun esim. kuukausi sitten tuli samantapainen kuuden tuotteen lähetys kolmessa erässä. Yksi lähti Bielefeldistä Posti jakelijana, toinen Schönefeldistä UPS jakelijana ja kolmas Pozdanista UPS jakelijana, mutta tuli kuitenkin Berliinin kautta. Eli aika lähellä lähetyspaikat olivat toisiaan, eikä näitä kuitenkaan yhdistetty.

Tällaisia tyypillisesti kuuden nimikkeen 100 euroa ylittäviä tilauksia teen suunnilleen kerran kuukaudessa. Kertaakaan ei lähetys ole tullut yhtenä eränä, aina kaksi tai joskus kolmekin erää. Toimitusajat ovat kuitenkin olleet sitä viikon luokkaa. Mitään isokokoista en Saksan Amazonilta ole tilannut.
 
Tilasin 22.11 läjän kamaa, kaikki oli "In stock", tilaus ei ole hievahtanutkaan ja lukee vain ilmoitus että tilaus saapuu tammikuun lopulla. Aspasta ei ole hyötyä (jo kaksi valitusmailia sisässä...) mutta pitänee peruuttaa tilaus ja hakea joululahjat sitten muualta. Kieltämättä harmittaa kun toivoi saavansa hyvän diilin mutta jos joululahjat ei ehdi jouluksi, niin minkäs teet.
Muistitko vasta tilaamisen jälkeen, että tammikuun lopulla joulusta on tullut kuluneeksi jo kuukausi?

Ei ole tietysti tavatonta, että Amazon antaa toimitusaika-arvioita jopa puolen vuoden päähän, mutta saavatkin tavaraa nopeammin liikkeelle ja toimitusaika-arvio lyhenee. En nyt silti ymmärrä tätä valitustulvaa, kun ennen tilaamista toimitusaika-arviot ovat sanoneet joululahjalähetysten saapuvan vasta joulun jälkeen. :btooth:
 
No eivät ne paljoa siirtele, kun esim. kuukausi sitten tuli samantapainen kuuden tuotteen lähetys kolmessa erässä. Yksi lähti Bielefeldistä Posti jakelijana, toinen Schönefeldistä UPS jakelijana ja kolmas Pozdanista UPS jakelijana, mutta tuli kuitenkin Berliinin kautta. Eli aika lähellä lähetyspaikat olivat toisiaan, eikä näitä kuitenkaan yhdistetty.

Tällaisia tyypillisesti kuuden nimikkeen 100 euroa ylittäviä tilauksia teen suunnilleen kerran kuukaudessa. Kertaakaan ei lähetys ole tullut yhtenä eränä, aina kaksi tai joskus kolmekin erää. Toimitusajat ovat kuitenkin olleet sitä viikon luokkaa. Mitään isokokoista en Saksan Amazonilta ole tilannut.
Mulla taas tulee yleensä useampi tuote yhtenä tilauksena, mutta sillä alun viiveellä eli toimitusaika on n. 2 viikkoa ruuhka-ajan ulkopuolella. Nyt tuli taas poikkeuksellisesti tuo yksi tuote erikseen eli niitäkin kyllä välillä tulee. Vaikea sanoa, mikä näissä tarkkaan vaikuttaa, kun ei tuon mustan laatikon sisään näe :)
 
Viimeksi muokattu:
Muistitko vasta tilaamisen jälkeen, että tammikuun lopulla joulusta on tullut kuluneeksi jo kuukausi?

Ei ole tietysti tavatonta, että Amazon antaa toimitusaika-arvioita jopa puolen vuoden päähän, mutta saavatkin tavaraa nopeammin liikkeelle ja toimitusaika-arvio lyhenee. En nyt silti ymmärrä tätä valitustulvaa, kun ennen tilaamista toimitusaika-arviot ovat sanoneet joululahjalähetysten saapuvan vasta joulun jälkeen. :btooth:
Tilaushetkellä kaikki tuotteet olivat "In stock" ... enpä muuten tässä nillittäisikään.
 
Amazonissa kannattaa mieluummin katsoa annettua toimituspäivää kuin varastossa olemista, kun varastossa oleminen ei välttämättä tarkoita nopeaa toimitusta.
Ikävä kyllä näin. Eikä "luvattu" toimitusaikakaan ole mikään takuu, sillä amazon ei tuota kunnioita tuota päivää mitenkään jos toimitus venyy yli tilaushetkellä ilmoitetun. Aspasta saa kuulemma postikulut takaisin tuollaisessa tapauksessa, jos on maksanut nopeammasta toimituksesta. Ilmaisen toimituksen kanssa ei vaan auta mikään, jos toimitus myöhästyy. Onneksi palautukset on amazon.de:hen (vielä toistaiseksi ainakin) ilmaiset
 
Itse tilasin maanantaina, ja toimitus luvattiin ensi viikon tiistaille. Mielenkiintoisesti pikatoimituksen olisi saanut torstaille, 50 eurolla?? Ennen tuo maksoi muistaakseni tyyliin kympin pari. Tuotekaan ei paina kuin jotain 5-6kg, mistään isosta ei ole kyse.
 
Ikävä kyllä näin. Eikä "luvattu" toimitusaikakaan ole mikään takuu, sillä amazon ei tuota kunnioita tuota päivää mitenkään jos toimitus venyy yli tilaushetkellä ilmoitetun. Aspasta saa kuulemma postikulut takaisin tuollaisessa tapauksessa, jos on maksanut nopeammasta toimituksesta. Ilmaisen toimituksen kanssa ei vaan auta mikään, jos toimitus myöhästyy. Onneksi palautukset on amazon.de:hen (vielä toistaiseksi ainakin) ilmaiset
Tulee normaalisti jopa automaattisesti tuo postikulujen palautus jos myöhästyy, myös standardiposteista (viimeksi kesäkuussa itsellä). Tuo ei toki tosiaan auta jos postitus oli jo ilmainen.
 
Hyvä tuo amazon.de asiakaspalvelu. Kysyin vaan, että onko -10€ äppi tarjous voimassa kun kuulin sellaisesta, niin sanoivat että ei ole mutta vähentävät 10€ mun seuraavasta tilauksesta.
Tein eilen tilauksen ja huomasin tänään että tuotteen hinta tippunut 10€:llä, siitäkin tarvi vain kysyä, niin muutamassa minuutissa korjasivat hinnan tilaukseen.

e: Höh, olivat sittenkin laittanut 10€ lahjakortin eikä korjannut tilausta. Periaatteessahan mä nyt voisin peruuttaa tilauksen ja tilata 10€ halvemmalla listatun tuotteen, vähentää hinnasta 10€ lahjakortin ja sitten vielä saan 10 euron alennuksen tilauksen jälkeen, mutta en taida enää alkaa säätää :D
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisia kokemuksia teillä on noista näytönohjaimien tai pc-osien tilauksista amazonin kautta? Onko tullut perille ja kuinka pitkään on kestänyt?
 
Minkälaisia kokemuksia teillä on noista näytönohjaimien tai pc-osien tilauksista amazonin kautta? Onko tullut perille ja kuinka pitkään on kestänyt?

Ainakin yksi näyttö, näytönohjain, sähköisiä kirjanlukulaitteita muutamia, USB tikkuja, muistikortteja, virtalähde sekä muistisettti on sieltä tullut tilattua. Yleensä viikossa tai parissa tullut perille. Kaikki toiminut, ei mitään ongelmia. Tosin en ole ns. kolmannelta partylta tilannut vaan siten että sen toimittaa / lähettää Amazon.
 
Minkälaisia kokemuksia teillä on noista näytönohjaimien tai pc-osien tilauksista amazonin kautta? Onko tullut perille ja kuinka pitkään on kestänyt?

Amazonin myymänä yksittäisiä osia tullut tilattua, ja takuuthan tuolta toimii hyvin ainakin jos Amazonin myymä ja toimittama tuote.
 
Ainakin yksi näyttö, näytönohjain, sähköisiä kirjanlukulaitteita muutamia, USB tikkuja, muistikortteja, virtalähde sekä muistisettti on sieltä tullut tilattua. Yleensä viikossa tai parissa tullut perille. Kaikki toiminut, ei mitään ongelmia. Tosin en ole ns. kolmannelta partylta tilannut vaan siten että sen toimittaa / lähettää Amazon.
Amazonin myymänä yksittäisiä osia tullut tilattua, ja takuuthan tuolta toimii hyvin ainakin jos Amazonin myymä ja toimittama tuote.
Eli jos oikein ymmärsin, niin tuossa Storen kohdassa pitäisi luke "Amazon Store" että olisi silleen luotettava ja jos siinä lukee jokin muu kuten "Lenovo Store" tai "Asus Store" niin ne olisi kolmannen osapuolen myyjiä?

1766502273928.png
 
Eli jos oikein ymmärsin, niin tuossa Storen kohdassa pitäisi luke "Amazon Store" että olisi silleen luotettava ja jos siinä lukee jokin muu kuten "Lenovo Store" tai "Asus Store" niin ne olisi kolmannen osapuolen myyjiä?

1766502273928.png

Shipper/Seller kohdassa lukee Amazon, joten Amazon myy ja toimittaa omasta varastostaan. Taitaa melkein kaikilla isoilla brändeillä olla oma ns storefront Amazonissa, jonka kautta löytyy sen valmistajan tuotteet jotka Amazonin kautta myynnissä. Vaikka myyjä ja toimittaja on Amazon. Sieltä tulee sitten firman omien edustajien kautta viestiä, jos esittää tuotteesta jotain kysymyksiä tms.

Edit. Klikkaat siitä visit Lenovo store kohdasta, niin menee sinne valmistajan storefrontiin Amazonin sivuilla.

tldr eli voi turvallisesti ostaa tuolta.

Edit2. Ja tuo myyjä/toimittaja tietohan löytyy tuolta osta/lisää koriin painikkeen alta oikeasta laidasta.
 
Viimeksi muokattu:
Shipper/Seller kohdassa lukee Amazon, joten Amazon myy ja toimittaa omasta varastostaan. Taitaa melkein kaikilla isoilla brändeillä olla oma ns storefront Amazonissa, jonka kautta löytyy sen valmistajan tuotteet jotka Amazonin kautta myynnissä. Vaikka myyjä ja toimittaja on Amazon. Sieltä tulee sitten firman omien edustajien kautta viestiä, jos esittää tuotteesta jotain kysymyksiä tms.

Edit. Klikkaat siitä visit Lenovo store kohdasta, niin menee sinne valmistajan storefrontiin Amazonin sivuilla.

tldr eli voi turvallisesti ostaa tuolta.

Edit2. Ja tuo myyjä/toimittaja tietohan löytyy tuolta osta/lisää koriin painikkeen alta oikeasta laidasta.
Nice! Nyt ymmärsin miten tämä toimii nyt. Mietinkin tuota, jos noilla olisi joku varasto Amazonin kanssa. Oletan että kaikki takuu-asiatkin menee myös sitten Amazonin asiakaspalvelun kautta?

Kappas en huomannutkaan tuota myyjä kohtaa. Ei ole silleen tullut käytyä tässä sivussa niin on vaikea löytää näitä :rofl:

Kiitti paljon avusta :thumbsup:
 
Nice! Nyt ymmärsin miten tämä toimii nyt. Mietinkin tuota, jos noilla olisi joku varasto Amazonin kanssa. Oletan että kaikki takuu-asiatkin menee myös sitten Amazonin asiakaspalvelun kautta?

Kappas en huomannutkaan tuota myyjä kohtaa. Ei ole silleen tullut käytyä tässä sivussa niin on vaikea löytää näitä :rofl:

Kiitti paljon avusta :thumbsup:

Jep kaikki takuut ym onnistuu suoraan Amazonin kanssa.
 
Hei, Pahoitteluni heti alkuun, kun esitän muutaman typerän kysymyksen, joihin olisi varmaan löytynyt vastaus pidempään ketjua selaamalla.

Haluaisin siis tietää, miten tuo Amazon DE:stä Suomeen tilaaminen käytännössä toimii, eli:
  1. Tuleeko tilauksiin mukaan jotain lisäkustannuksia (esim. tullimaksut Suomen korkeamman ALV:n takia), vai näyttääkö Amazon DE suoraan lopullista oikeaa hintaa?
    • Mikäli tullimaksu tai muu kulu pitää maksaa, miten tämä tapahtuu ja hoidetaanko se sähköisesti esim. tullin sivuilla?
  2. Mikä yritys hoitaa perille toimituksen Suomen puolella ja mihin se ensisijaisesti tapahtuu, eli tuleeko lähetys aina oletuksena noudettavaksi lähimpään postin pisteeseen vai esim. suoraan kotiovelle?
  3. Kauanko tuotteiden saapuminen yleensä kestää?
  4. Millaisia kokemuksia muilla on aiemmista tilauksistanne, sekä palautusten ja takuun toimivuudesta?
    • Onko Amazonilla esim. jokin typerä rajoitus ettei edes avatuttua ei-hygienia tuotetta voi palauttaa, eli takuuseen hyväksyttäisiin vain kokonaan avaamattomat pakkaukset?
  5. Mitä muuta uuden tilaajan olisi hyvä huomioida, että pahemmilta kömmähdyksiltä vältytään?
Yritin siis kyllä selailla ketjua aloituspostauksen sekä parin viimeisen sivun osalta, mutta valitettavasti luettavaa löytyisi tuhansia viestejä, joten päätin kysyä asiat näin kootusti.

Tarkoitukseni olisi siis tilailla uudet keskusmuistit Lenovo Legion Slim 5 16APH8 -pelikannettavaan, ja olin alkuperäisen tutkinnan perusteella päätymässä Crucialin 32GB 5600MHz kittiin. Tuo vaikuttaisi ainakin kirjoitushetkellä maksavan 317€, kun Suomessa halvin vastaava on 419€, joten Amazonista tilaamalla säästöä tulisi siis noin 100€. Mikäli tuohon tulisi kuitenkin päälle jotain muita maksuja tai esim. takuuasiat olisivat ihan retuperällä alkaisi suoraan Suomesta tilaaminen houkuttaa enemmän.

Kiitokset jo etukäteen mahdollisista kommenteista ja hyvää vuoden vaihdetta!
 
Viimeksi muokattu:
Hei, Pahoitteluni heti alkuun, kun esitän muutaman typerän kysymyksen, joihin olisi varmaan löytynyt vastaus pidempään ketjua selaamalla.

Haluaisin siis tietää, miten tuo Amazon DE:stä Suomeen tilaaminen käytännössä toimii, eli:
  1. Tuleeko tilauksiin mukaan jotain lisäkustannuksia (esim. tullimaksut Suomen korkeamman ALV:n takia), vai näyttääkö Amazon DE suoraan lopullista oikeaa hintaa?
    • Mikäli tullimaksu tai muu kulu pitää maksaa, miten tämä tapahtuu ja hoidetaanko se sähköisesti esim. tullin sivuilla?
  2. Mikä yritys hoitaa perille toimituksen Suomen puolella ja mihin se ensisijaisesti tapahtuu, eli tuleeko lähetys aina oletuksena noudettavaksi lähimpään postin pisteeseen vai esim. suoraan kotiovelle?
  3. Kauanko tuotteiden saapuminen yleensä kestää?
  4. Millaisia kokemuksia muilla on aiemmista tilauksistanne, sekä palautusten ja takuun toimivuudesta?
    • Onko Amazonilla esim. jokin typerä rajoitus ettei edes avatuttua ei-hygienia tuotetta voi palauttaa, eli takuuseen hyväksyttäisiin vain kokonaan avaamattomat pakkaukset?
  5. Mitä muuta uuden tilaajan olisi hyvä huomioida, että pahemmilta kömmähdyksiltä vältytään?
Yritin siis kyllä selailla ketjua aloituspostauksen sekä parin viimeisen sivun osalta, mutta valitettavasti luettavaa löytyisi tuhansia viestejä, joten päätin kysyä asiat näin kootusti.

Tarkoitukseni olisi siis tilailla uudet keskusmuistit Lenovo Legion Slim 5 16APH8 -pelikannettavaan, ja olin alkuperäisen tutkinanan perusteella päätymässä Crucialin 32GB 5600MHz kittiin. Tuo vaikuttaisi ainakin kirjoitushetkellä maksavan 317€, kun Suomessa halvin vastaava on 419€, joten Amazonista tilaamalla säästöä tulisi siis noin 100€. Mikäli tuohon tulisi kuitenkin päälle jotain muita maksuja tai esim. takuuasiat olisivat ihan retuperällä alkaisi suoraan Suomesta tilaaminen houkuttaa enemmän.

Kiitokset jo etukäteen mahdollisista kommenteista ja hyvää vuoden vaihdetta!

1) Ei tule, erikseen ilmoitetaan jos vaaditaan esim. postimaksuja (yleensä ilmainen jos tilaa 99€)
2) Se riippuu, eli voi olla mikä vaan. Yleensä tulee kotiovelle ja ITSELLÄNI on ollut mahdollisuus sopia että jättävät oven taakse jos en ole paikalla (jonkun pitäisi olla kotona avaamassa yleensä, mikäli kerrostalo mihin ei pääse sisälle en mene sanomaan mitä tapahtuu). USEASTI (ei aina) postin Express-paketti on toimitusmuoto.
3) se riippuu, yleensä huomattavasti nopeammin kuin luvataan, joskus voi kestää useita kuukausia pidempään (jos ns. ennakkotilaa tuotteen mitä ei ole vielä edes julkaistu). Sanoisin että viikon-parin sisällä.
4) Hyvin toimineet tilaukset, jos tuote jäänyt saapumatta rahat takaisin. Jos ongelmaa niin tuote takaisin => rahat takaisin (esim. luvattu olikohan 2Tb muistitikku oli huijaus.. ei hirmuinen yllätys joten rahat takaisin kun valitin)
Toki sanoisin että esim. ruokatuotteet, mausteet jne. jos olet avannut ja aloittanut palautus voi olla hieman hankalaa... Sieltähän voi siis ostaa vaikka kuivalihaa, limsaa, karkkia jne...
5) Itse suosittelen pankkikortin käyttöä, samaten eivät ymmärrä "skandeja" välttämättä kovin hyvin (eli osoite luokkaa "Örämöygäreen katu Härmälä" voi näyttää erilaiselta kun tulee perille)
ÄLÄ toimi kuten moni ostaja tällä foorumilla (eli tee tilausta perjantaina, kirjoita viestejä mihin ei vastata ja ala valittamaan la-su että pakettia ei vielä näy seurannassa, sinua on kusetettu, myyjä ei vastaa sähköposteihin, ei kerro puhelinnumeroaan ja teet kohta ilmoituksen poliisille) vaan odota rauhassa...


EDIT: toki jos tuote on tarpeeksi pieni osaavat ihan omatoimisesti tipauttaa postiluukusta, mutta isommat paketit... tuo siis kohtaan 1.
 
Hei, Pahoitteluni heti alkuun, kun esitän muutaman typerän kysymyksen, joihin olisi varmaan löytynyt vastaus pidempään ketjua selaamalla.

Haluaisin siis tietää, miten tuo Amazon DE:stä Suomeen tilaaminen käytännössä toimii, eli:
  1. Tuleeko tilauksiin mukaan jotain lisäkustannuksia (esim. tullimaksut Suomen korkeamman ALV:n takia), vai näyttääkö Amazon DE suoraan lopullista oikeaa hintaa?
    • Mikäli tullimaksu tai muu kulu pitää maksaa, miten tämä tapahtuu ja hoidetaanko se sähköisesti esim. tullin sivuilla?
  2. Mikä yritys hoitaa perille toimituksen Suomen puolella ja mihin se ensisijaisesti tapahtuu, eli tuleeko lähetys aina oletuksena noudettavaksi lähimpään postin pisteeseen vai esim. suoraan kotiovelle?
  3. Kauanko tuotteiden saapuminen yleensä kestää?
  4. Millaisia kokemuksia muilla on aiemmista tilauksistanne, sekä palautusten ja takuun toimivuudesta?
    • Onko Amazonilla esim. jokin typerä rajoitus ettei edes avatuttua ei-hygienia tuotetta voi palauttaa, eli takuuseen hyväksyttäisiin vain kokonaan avaamattomat pakkaukset?
  5. Mitä muuta uuden tilaajan olisi hyvä huomioida, että pahemmilta kömmähdyksiltä vältytään?
Yritin siis kyllä selailla ketjua aloituspostauksen sekä parin viimeisen sivun osalta, mutta valitettavasti luettavaa löytyisi tuhansia viestejä, joten päätin kysyä asiat näin kootusti.

Tarkoitukseni olisi siis tilailla uudet keskusmuistit Lenovo Legion Slim 5 16APH8 -pelikannettavaan, ja olin alkuperäisen tutkinnan perusteella päätymässä Crucialin 32GB 5600MHz kittiin. Tuo vaikuttaisi ainakin kirjoitushetkellä maksavan 317€, kun Suomessa halvin vastaava on 419€, joten Amazonista tilaamalla säästöä tulisi siis noin 100€. Mikäli tuohon tulisi kuitenkin päälle jotain muita maksuja tai esim. takuuasiat olisivat ihan retuperällä alkaisi suoraan Suomesta tilaaminen houkuttaa enemmän.

Kiitokset jo etukäteen mahdollisista kommenteista ja hyvää vuoden vaihdetta!
1. Saksa on eu maa josta ei tule tulleja tai muuta, alv ero on ainoa joka näkyy sitten ostoskorissa ennen tilauksen lähettämistä.

2. Tuntuu hieman vaihtelevan mutta yleisä posti toimittaa, monesti tulee viesti jossa saa päättää haluaako kotiin vai noudettavaksi. Itselle joskus myös jopa soitettu kotia tuotaessa tosin harvoin.

3. Amazon näyttää arvioidun ajan ja pysyy yleensä hyvin siinä vaikka tuntuu että ei kerkiäisi siihen. Noin viikko kestää jos se on amazonilla varastossa.

4. Palautukset ja hyvitykset onnistunut hyvin helposti, hygienia tuotteista ei kokemusta.
 
Hei, Pahoitteluni heti alkuun, kun esitän muutaman typerän kysymyksen, joihin olisi varmaan löytynyt vastaus pidempään ketjua selaamalla.

Haluaisin siis tietää, miten tuo Amazon DE:stä Suomeen tilaaminen käytännössä toimii, eli:
  1. Tuleeko tilauksiin mukaan jotain lisäkustannuksia (esim. tullimaksut Suomen korkeamman ALV:n takia), vai näyttääkö Amazon DE suoraan lopullista oikeaa hintaa?
    • Mikäli tullimaksu tai muu kulu pitää maksaa, miten tämä tapahtuu ja hoidetaanko se sähköisesti esim. tullin sivuilla?
  2. Mikä yritys hoitaa perille toimituksen Suomen puolella ja mihin se ensisijaisesti tapahtuu, eli tuleeko lähetys aina oletuksena noudettavaksi lähimpään postin pisteeseen vai esim. suoraan kotiovelle?
  3. Kauanko tuotteiden saapuminen yleensä kestää?
  4. Millaisia kokemuksia muilla on aiemmista tilauksistanne, sekä palautusten ja takuun toimivuudesta?
    • Onko Amazonilla esim. jokin typerä rajoitus ettei edes avatuttua ei-hygienia tuotetta voi palauttaa, eli takuuseen hyväksyttäisiin vain kokonaan avaamattomat pakkaukset?
  5. Mitä muuta uuden tilaajan olisi hyvä huomioida, että pahemmilta kömmähdyksiltä vältytään?
Yritin siis kyllä selailla ketjua aloituspostauksen sekä parin viimeisen sivun osalta, mutta valitettavasti luettavaa löytyisi tuhansia viestejä, joten päätin kysyä asiat näin kootusti.

Tarkoitukseni olisi siis tilailla uudet keskusmuistit Lenovo Legion Slim 5 16APH8 -pelikannettavaan, ja olin alkuperäisen tutkinnan perusteella päätymässä Crucialin 32GB 5600MHz kittiin. Tuo vaikuttaisi ainakin kirjoitushetkellä maksavan 317€, kun Suomessa halvin vastaava on 419€, joten Amazonista tilaamalla säästöä tulisi siis noin 100€. Mikäli tuohon tulisi kuitenkin päälle jotain muita maksuja tai esim. takuuasiat olisivat ihan retuperällä alkaisi suoraan Suomesta tilaaminen houkuttaa enemmän.

Kiitokset jo etukäteen mahdollisista kommenteista ja hyvää vuoden vaihdetta!
Hintaan tulee lisää Saksan ja Suomen ALV:n erotus. Viime aikoina Amazonista paketit ovat tulleet postilla ja UPS:lla. Amazonin arvio toimitusajasta pitää yleensä paikkansa.
 
Hei, Kiitokset @Taneli- , @GhostDriver & @Johan_V nopeista vastauksista!

Iskin tilausta sisään, eli nyt vaan rauhassa odottelemaan, koska toimituskin on alustavasti arvioitu vasta Tammikuun 23 päiväksi. Saapumisella ei ole sinänsä ole kova kiire, mutta ajattelin, että tilaus on hyvä hoitaa viimeistään tässä vaiheessa, kun nuo muistien hinnat tulevat todennäköisesti korkeintaan nousemaan.

En valitettavasti itse osaa saksaa yhtään, niin aiemmin tilaaminen on vähän hirvittänyt, mutta eiköhän tuo tuki tarvittaessa englanniksikin palvele, jos jostain syystä jotain ongelmia ilmenee.
 
Itse olen aika usein pystynyt valitsemaan suoraan Postin noutopisteen mistä haluan noutaa, myös automaatit. Ei tosin ole toiminut ihan kaikkien tuotteiden kohdalla.

Kerran olen ollut Amazonin aspaan yhteydessä vuonna 2019 kun muistikitin toinen kampa oli viallinen ja se meni muistaakseni täysin automaattisten lomakkeiden kautta ("tuote viallinen, haluan palauttaa", "haluatko, että lähetämme uuden tilalle heti ja lähetät sitten viallisen takaisin. Veloitamme uuden hinnan jos vanhaa ei palauteta") ja palautuksen jälkeen viesti palautuskulujen palautuksesta. Nykyään Amazon.deltä kaiketi saa maksetut postituslapun suoraan eikä tarvitse itse maksaa ja sitten erikseen pyytää palautusta niistä.
 
Tarkoitukseni olisi siis tilailla uudet keskusmuistit Lenovo Legion Slim 5 16APH8 -pelikannettavaan, ja olin alkuperäisen tutkinnan perusteella päätymässä Crucialin 32GB 5600MHz kittiin. Tuo vaikuttaisi ainakin kirjoitushetkellä maksavan 317€, kun Suomessa halvin vastaava on 419€, joten Amazonista tilaamalla säästöä tulisi siis noin 100€. Mikäli tuohon tulisi kuitenkin päälle jotain muita maksuja tai esim. takuuasiat olisivat ihan retuperällä alkaisi suoraan Suomesta tilaaminen houkuttaa enemmän.
Tuossa kannattaa huomioida, että kyseessä on kolmannen osapuolen myyjä!
Näyttäisi olevan joku yksittäinen henkilö, joka asuu Saksassa. Lisätiedot löydät kun klikkaat myyjän nimeä tuosta...

Amazon.png
 
Amazonin tarjoama turva on kyllä aika hyvä kolmannen osapuolen kauppiaiden kanssa, muistaakseni siitäkin on ollut juttua tässä keskustelussa. Kannattaa vain muistaa, että mitään maksuja ei saa lähettää Amazonin ulkopuolella.

 
Amazonin tarjoama turva on kyllä aika hyvä kolmannen osapuolen kauppiaiden kanssa, muistaakseni siitäkin on ollut juttua tässä keskustelussa. Kannattaa vain muistaa, että mitään maksuja ei saa lähettää Amazonin ulkopuolella.

Kyllä, käytännössä siihen asti että saat tuotteen. Mutta jos myöhemmin tulee vaikka valmistusvirhe vastaan eikä myyjä ota asiasta vastuuta, niin taitaa amazon nostaa kädet pystyyn. Luottokortilla nuo kannattaa kyllä maksaa muutenkin, mutta varsinkin tästä syystä mahdollinen tuoteturva on erinomainen olla takana
 
Tuossa kannattaa huomioida, että kyseessä on kolmannen osapuolen myyjä!
Näyttäisi olevan joku yksittäinen henkilö, joka asuu Saksassa. Lisätiedot löydät kun klikkaat myyjän nimeä tuosta...

Amazon.png
Hei, Ei ollut tuo kuvasi myyjä tässä tapauksessa kyseessä, mutta vaikuttaa kyllä ikävästi itsellänikin yksityishenkilöltä.

Enpä kyllä tajunnut tilaukseni yhteydessä, että Amazon tosiaan listaa oletuksena mukaan, myös yksityishenkilöiden myynnit, ellei myyjäksi erikseen rajaa Amazonia. Mielestäni tuo on ehkä hieman tyhmästi toteutettu, koska ainakin itselleni olisi loogisempaa, että olisi juuri toisin päin, eli ulkopuoliset myyjät on sallittava erikseen näkyviin.

Tarkastin myös vielä tarkemmin noita myyjän palautteita, niin näkyy olevan joukossa muutamia 1-tähden palautteita joukossa, joissa Amazon on vissiin refundannut rahat. En kyllä ymmärrä, miksi tuossa tilanteessa negatiivinen palaute ei enää ilmeisesti vaikuta kokonaisarvosanaan, koska ongelman syy on "ratkennut".

Lupaa myös hemmetin hyvää, kun kääsin myyjän profiilin englanniksi ja tiedoissa on erikseen mainittuna: "We are neither obliged nor willing to participate in dispute resolution proceedings before a consumer arbitration board." :D

Amazonin tarjoama turva on kyllä aika hyvä kolmannen osapuolen kauppiaiden kanssa, muistaakseni siitäkin on ollut juttua tässä keskustelussa. Kannattaa vain muistaa, että mitään maksuja ei saa lähettää Amazonin ulkopuolella.

Joo täytyypä toivoa, että tämä tosiaan toimii, jos tuote "hukkuu matkalle" tai tulee jotain ihan muuta perille.

Vähän kyllä mietin pitäisikö iskeä vaan suoraan refundia ja käyttää syynä "third party selleriä".

Lähtiköhän rahat kuukauden pikavippiin. Maksu toki Amazonin kautta ja luottokorttia käyttämällä, eli pitäisi tuo Rupertin linkkaama "A-to-z Guarantee" päteä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
296 339
Viestejä
5 069 921
Jäsenet
81 063
Uusin jäsen
VaalOversoul

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom