Amazon kehittää omaa pilvipelipalvelun

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 620
New York Timesissä alun perin julkaistun jutun mukaan Amazon kehittää Project Tempo -työnimellä tunnettua omaa pilvipelipalvelu.
Palvelun on tarkoitus erottautua muista Amazonin itse kehittämillä yksinoikeuspeleillä. Palvelun oli tarkoitus aueta jo tänä vuonna, mutta koronakriisin vuoksi avajaispäivä saattaa siirtyä ensi vuoteen.

 
Viimeksi muokattu:
"Pelien Netflixit" näyttää olevan tulevaisuus. Mielenkiinnolla odotan tätä. Tuleeko tästä seuraava iso hitti, vaan jääkö se pienen joukon huviksi, niinkuin 3D-lasit ja 3D-elokuvat tulevat jäämään ja kuolemaan?
 
"Pelien Netflixit" näyttää olevan tulevaisuus. Mielenkiinnolla odotan tätä. Tuleeko tästä seuraava iso hitti, vaan jääkö se pienen joukon huviksi, niinkuin 3D-lasit ja 3D-elokuvat tulevat jäämään ja kuolemaan?
Kyllä se on väistämättömyys peruskuluttajien kohdalla, mutta onko aika oikea, niin sitä on vaikea sanoa. 10-20€/kk ja laaja pelikatalogi vs 400€ etukäteen + 60€/peli - on siinä value propositionia kuluttajalle jo tarpeeksi. Eiköhän monet laatuun panostavat pelaajat tule edelleen pelaamaan omilla laitteilla vielä pitkän aikaa.
 
"Pelien Netflixit" näyttää olevan tulevaisuus. Mielenkiinnolla odotan tätä. Tuleeko tästä seuraava iso hitti, vaan jääkö se pienen joukon huviksi, niinkuin 3D-lasit ja 3D-elokuvat tulevat jäämään ja kuolemaan?

Yhtä paljon nämä varmaan ovat pelien tulevaisuus kuin VR on. Käyttö ja tarjonta lisääntyy mutta kaikkea pelitarjontaa ei vain pysty korvaamaan.

Streamauspelipalveluita on kuitenkin ollut jo saatavilla vuosikaudet ilman sen suurempaa adoptiota, Geforce Now painii lisenssien kanssa ja Stadia ei ole tainnut parantua julkaisunsa jäljiltä juurikaan (ainakaan uutiskynnys ei ole ylittynyt; en ole nähnyt kenenkään puhuvan stadiasta ylipäätään hetkeen). Digital Foundry testasi Doom Eternalia ja totesi että ihan hyvältä näyttää ja kyllähän sitä pelaa mutta input lagi sapettaa joka kerta kun johonkin pitäisi osua.

Kohdeyleisönä streamauspalveluille on lähinnä ne jotka ei halua investoida konsoliin tai pysyä PC-markkinoiden mukana. Varsinkin kun uusi konsolisukupolvi saapuu ja pudottaa latausajat alas sekä nostaa ruudunpäivityksen ylemmäs niin alkaa kyllä olla hankala nähdä stadiaa houkuttelemassa konsolin korvaajana (jos rahaa ei oteta huomioon). Nythän sieltä vielä saa teoriassa parempaa performanssia kuin konsoleissa, mutta kohta ei kyllä ellei saleissa tapahdu muutosta.

Eli streamauspelaaminen on hyvä lisä kasvavalle pelimarkkinalle mutta käytännön vaatimukset ja toteutuksen realiteetit jättänee osuuden koko markkinoista melko maltilliseksi.
 
Haa, luin otsikon ja ajattelin että ketju on todella vanha. Olen satunnaisesti seuraillut Twitch-striimejä viiden vuoden ajan.
 
Yhtä paljon nämä varmaan ovat pelien tulevaisuus kuin VR on. Käyttö ja tarjonta lisääntyy mutta kaikkea pelitarjontaa ei vain pysty korvaamaan.

Streamauspelipalveluita on kuitenkin ollut jo saatavilla vuosikaudet ilman sen suurempaa adoptiota, Geforce Now painii lisenssien kanssa ja Stadia ei ole tainnut parantua julkaisunsa jäljiltä juurikaan (ainakaan uutiskynnys ei ole ylittynyt; en ole nähnyt kenenkään puhuvan stadiasta ylipäätään hetkeen). Digital Foundry testasi Doom Eternalia ja totesi että ihan hyvältä näyttää ja kyllähän sitä pelaa mutta input lagi sapettaa joka kerta kun johonkin pitäisi osua.

Kohdeyleisönä streamauspalveluille on lähinnä ne jotka ei halua investoida konsoliin tai pysyä PC-markkinoiden mukana. Varsinkin kun uusi konsolisukupolvi saapuu ja pudottaa latausajat alas sekä nostaa ruudunpäivityksen ylemmäs niin alkaa kyllä olla hankala nähdä stadiaa houkuttelemassa konsolin korvaajana (jos rahaa ei oteta huomioon). Nythän sieltä vielä saa teoriassa parempaa performanssia kuin konsoleissa, mutta kohta ei kyllä ellei saleissa tapahdu muutosta.

Eli streamauspelaaminen on hyvä lisä kasvavalle pelimarkkinalle mutta käytännön vaatimukset ja toteutuksen realiteetit jättänee osuuden koko markkinoista melko maltilliseksi.

Mitä ite oon steam-linkillä pelannu telkkarin kautta, niin Heroes of Might and Magic III ei huomannu pahemmin sitä pakkauksen tuomaa viivettä, mutta osassa peleissä se näkyy jo pahemmin. Tuossa sentään on pienet viiveet samassa verkossa, mutta ne palvelimet pitäs saada hyvin lähelle.
 
Hetkonen... Mikähän tässä syvimpänä ideana on kun amazon omistaa kuitenkin twitchin?

Edit. Nvm... Olisi pitänyt lukea ensin. Ei ollutkaan sellainen striimaus kyseessä kuin ajattelin.
 
Itsekin ihmettelin otsikon perusteella että aikooko ne korvata Twitchin jollain itse tehdyllä vastaavalla. "Pelistriimauspalvelu" kuulostaa sellaiselta josta katsotaan kun muut pelaa.

Käyköhän näille pilvipelipalveluille samalla tavalla kuin alkaa tuolla Netflixin, HBO:n, Amazon Primen ja Disneyn ja muiden puolella tilanne jo olla, että sisältö sirpaloituu liian monelle alustalle joista jokaisella on omat eksklusiiviset tarjontansa? Se nyt on ihan ok maksaa se 10-20e/kk siitä että näkee leffoja ja sarjoja kätevästi striimaten, mutta nyt kun pitäisi olla 4-5 eri palvelua kerralla jos haluaisi nähdä kaiken mielenkiintoisen, niin eipä huvitakaan maksaa sellaista 60-100e/kk siitä ilosta että voi joka alustalta katsoa pari jaksoa jotain sarjaa viikossa.
Toivottavasti nämä pilvipelipalvelut tajuaa sen, että jos joka firmalla on oma alusta ja jokainen maksaa sen kympin kuussa + pelit täytyy ostaa siihen päälle samaan hintaan kuin konsolipelitkin, niin ei siinä ole mitään järkeä varsinkaan sitten, kun on viisi kilpailevaa pilvipelipalvelua pystyssä ja jokaisella omat eksklusiiviset pelinsä. Jos miettii vaikka pelkästään Googlen Stadiaa, niin se maksaa kympin kuussa + pelit päälle. PS4 julkaistiin vuonna 2013 n. 400 euron hintaan. PS5 on tulossa tänä vuonna. Seitsämässä vuodessa PS4:n omistaminen on tullut maksamaan pelaajalle 4,76e/kk kun Stadia maksaa 10e/kk. Tai toisin päin, Stadia maksaa 840e seitsämässä vuodessa. Sillä hinnalla ostaa konsolin kotiin ja toisen mukana kulkevaa mallia olevan.
Jotenkin tuntuu siltä että nämä "X as a service" -jutut ei tee mitään muuta kuin loppupeleissä maksaa loppukäyttäjälle enemmän kuin ne vanhemmat tavat tehdä asia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida tosin olla mitään järkevää termiä tälle keksittykään tosin, Cloud Gaming on vähintään yhtä suurpirteinen. Pilvipelailu saattaisi kyllä herättää vääränlaisia mielikuvia, joskin sitä ei ehkä sekoittaisi vahingossa muiden kuin Snoop Dogin twitch-streameihin :whistling:
 
Ei taida tosin olla mitään järkevää termiä tälle keksittykään tosin, Cloud Gaming on vähintään yhtä suurpirteinen. Pilvipelailu saattaisi kyllä herättää vääränlaisia mielikuvia, joskin sitä ei ehkä sekoittaisi vahingossa muiden kuin Snoop Dogin twitch-streameihin :whistling:
Pilvipelipalvelu tai pilvipelialusta?
 
Nämä striimauslelupalvelut kuolevat ihan siihen, kun osassa maailmaa internet yhteydet on mitä on ja siihen päälle vielä erilaiset datakatot, niin siinähän teet yhtään mitään kun palveluntarjoa laittaa jarrut päälle. :rofl:
 
Kyllä nää on ihan sillöin tällöin tapahtuvaan kasuaalipelailuun ihan jees. Ja toki hidastempoisiin peleihin sopii myös, kunahn on netti todella hyvässä iskussa.

Kukaan enemmän ja "vakavammin" pelamaimsta harrastava ei kyllä näiden varaan pelaamistaan kokonaan jätä.
 
Nämä striimauslelupalvelut kuolevat ihan siihen, kun osassa maailmaa internet yhteydet on mitä on ja siihen päälle vielä erilaiset datakatot, niin siinähän teet yhtään mitään kun palveluntarjoa laittaa jarrut päälle. :rofl:

No jaa, tuskin ne tuohon kuolee kun kohdeyleisö taitaa asua miljoonakaupungeissa. Ei näiden tarvitse maailmaa kattaa että kannattavia ovat, kyllä sitä käyttäjäkuntaa hyvien nettiyhteyksien päässä on ihan tarpeeksi lystin maksamaan jos palvelu vaan tarjoaa tarpeeksi. Datakatot ei ole videopalveluita haitannut niin vaikea nähdä miksi pilvipelistreamauspelailuakaan.
 
No jaa, tuskin ne tuohon kuolee kun kohdeyleisö taitaa asua miljoonakaupungeissa. Ei näiden tarvitse maailmaa kattaa että kannattavia ovat, kyllä sitä käyttäjäkuntaa hyvien nettiyhteyksien päässä on ihan tarpeeksi lystin maksamaan jos palvelu vaan tarjoaa tarpeeksi. Datakatot ei ole videopalveluita haitannut niin vaikea nähdä miksi pilvipelistreamauspelailuakaan.

Ja kyllähän he hinnat ovat kuidussakin eri luokkaa noissa.

Mietitään Sonyn tarjonneen jo 2013 2Gbit/s alle 40€/kk ja tuolloin täällä suunnilleen haaveiltiin tuollaisista.

"Ludicrous speed go": Sonyn laajakaista alkaa jo huvittaa
 
Ja kyllähän he hinnat ovat kuidussakin eri luokkaa noissa.

Mietitään Sonyn tarjonneen jo 2013 2Gbit/s alle 40€/kk ja tuolloin täällä suunnilleen haaveiltiin tuollaisista.

No sinänsä kaikki yli sanotaan vaikka 50 megabitin on turhaa tässä yhteydessä jos pääset itsellesi kaiken kaistan varaamaan. Enemmän yhteyden latenssi vaikuttaa, vaikka toki isompi kaista helpottaa jos windows updatet pyörähtää samassa verkossa päälle. Tosin perus kotiroutterit tukehtuu silloinkin bufferbloattiin, mutta se nyt ei ole paikkariippuvainen asia.

Sivuhuomiona onkin mielenkiintoista miten paljon latenssiasioihin aletaan kiinnittämään lisää huomiota jos nämä palvelut yleistyy. Nykyäänhän jo kaupitellaan pelaajille ratkaisuja verkkopelaamisen latenssiongelmiin (joista osa on hyviä ja auttaa kaikkeen muuhunkin ja osa sitten täyttä käärmeöljyä), jos serverilagi siirtyy ruudulta käsiin niin ihmiset varmaan innokkaammin alkaa etsiä parannuksia asiaan.
 
Itsellä ei edes piisaa nettiyhteys tällaiseen pilvipelitouhuun. 100 mbit/s 4G, jonka oikea nopeus seilaa välillä 5-30 mbit/s. Saisi tulla Suomessa pikkuhiljaa pakolliseksi tarjota joka asuntoon ja taloon vähintään 100 megan kiinteä yhteys. Meidän piti kuitenkin olla yksi niitä maailman edelläkävijöitä näissä asioissa. Surkuhupaisinta on se, että tuolla pikkukylillä kyläyhdistykset vetelee kuitua joka mummonmökkin samalla, kun tällaisen 20k asukkaan kaupungin keskustassa et saa kuitua tai mitään muutakaan nopeaa kiinteää nettiä koska taloyhtiön mummot ei sitä halua. Ei näillä langattomilla vehkeillä tee mitään, kun firmat ei viitsi panostaan infraan niin että kapasiteetti riittäisi kaikille iltaisinkin.
 
No jaa, tuskin ne tuohon kuolee kun kohdeyleisö taitaa asua miljoonakaupungeissa. Ei näiden tarvitse maailmaa kattaa että kannattavia ovat, kyllä sitä käyttäjäkuntaa hyvien nettiyhteyksien päässä on ihan tarpeeksi lystin maksamaan jos palvelu vaan tarjoaa tarpeeksi. Datakatot ei ole videopalveluita haitannut niin vaikea nähdä miksi pilvipelistreamauspelailuakaan.
Sinänsä totta tuokin. Siinä vaan alkaa olla aika monta kakun jakajaa kun kaikki striimataan kotiin, leffat, pelit ja muu viihde esim. Youtube. Sekä unohtamatta koteja jossa käyttäjiä enemmän kuin yksi. Ei toki täällä meillä ketään kiinnosta kun ei ole (vielä) datakattoja tungettu näihin yhteyksiin. 5G tietysti voi olla se juttu tässäkin tapauksessa, jos kaikki siihen ladattu hype pitää paikkansa.

Saapa nähdä koska ja kuka iso firma lopettaa ensimmäisenä kokonaan fyysisen median tuottamisen. Mistähän lie Brasiliasta (Kuubasta) saa tulevaisuudessa näin fyysisestä mediasta pitävä levynsä ostaa. :hmm:
 
Luulen, kyllä että pirstaloituu... jokaiselle tulee pari hittipeliä ja sitten täytetään aukot mahdollisimman edullisilla. Pelifirmat eivät ainakaan vielä ole lämmenneet sille, että joku vuokraa heidän pelejään summalla x. Nvidia joitui ottamaan omassaan takapakkia, ja Googlen vastaava ei noussut lentoon oikein missään vaiheessa.
Olisihan tuollainen pelien netflix mielenkiintoinen, mutta tällä hetkellä kenttä näyttää liian eripuraiselta. Varmaan isoin kiista koskee korvauksia. Mitä maksetaan millekkin firmalle. Asia on erikseen jos firma vuokraa omia tuotoksiaan. Vrt HBO jonka valikoima on lähinnä omaa tuotantoa. Eli joku EA voisi tehdä palvelun omista peleistään jne... ja se johtaisi pelimaailmassa todella valtavaan pirstaloitumiseen.
Seuraan mielenkiinnolla, mutta odotan pahinta...
 
Viimeksi muokattu:
Haa, luin otsikon ja ajattelin että ketju on todella vanha. Olen satunnaisesti seuraillut Twitch-striimejä viiden vuoden ajan.

Amazonhan omistaa Twitchin nykyään.

edit: Jaa, olihan se tuolla mainittukin.
 
Vaihdettu nyt muotoon pilvipelipalvelu väärinkäsitysten välttämiseksi, onhan se parempi termi
 
Itsellä ei edes piisaa nettiyhteys tällaiseen pilvipelitouhuun. 100 mbit/s 4G, jonka oikea nopeus seilaa välillä 5-30 mbit/s. Saisi tulla Suomessa pikkuhiljaa pakolliseksi tarjota joka asuntoon ja taloon vähintään 100 megan kiinteä yhteys. Meidän piti kuitenkin olla yksi niitä maailman edelläkävijöitä näissä asioissa. Surkuhupaisinta on se, että tuolla pikkukylillä kyläyhdistykset vetelee kuitua joka mummonmökkin samalla, kun tällaisen 20k asukkaan kaupungin keskustassa et saa kuitua tai mitään muutakaan nopeaa kiinteää nettiä koska taloyhtiön mummot ei sitä halua. Ei näillä langattomilla vehkeillä tee mitään, kun firmat ei viitsi panostaan infraan niin että kapasiteetti riittäisi kaikille iltaisinkin.

Ei se tuosta nopeudesta ole välttämättä kiinni, mutta mobiiliyhteys aiheuttaa kasvanutta pingiä. Tämä aiheuttaa lagia ja siinä on järjestelmässä jo "sisäänrakennettua" lagia, niin pelikokemuksesi kärsii siitä, että jokaisesta napinpainalluksesta menee 0.5 sekuntia, ennenkuin ruudulla tapahtuu mitään..
 
Ei se tuosta nopeudesta ole välttämättä kiinni, mutta mobiiliyhteys aiheuttaa kasvanutta pingiä. Tämä aiheuttaa lagia ja siinä on järjestelmässä jo "sisäänrakennettua" lagia, niin pelikokemuksesi kärsii siitä, että jokaisesta napinpainalluksesta menee 0.5 sekuntia, ennenkuin ruudulla tapahtuu mitään..
4G:llä pingi pyörii 30ms tienoilla kun pingaillaan Helsingissä sijaitsevaa serveriä täältä 300km päästä. Kiinteillä yhteyksillä pingi täältä Helsinkiin pyörii 10ms tuntumassa, joten kovin suurta eroa tuossa ei loppupeleissä ole. Mitä olen Stadia -revikoita katsellut, niin viive ohjaimen napinpainalluksesta ruudulla tapahtuvaan liikkeeseen pyörii noin 200-300ms luokassa valokuitua käytettäessä ja graafisesti intensiivistä peliä pelattaessa. Eli se 20ms lisää tuohon ei vaikuta juuri mihinkään. Suurempana ongelmana itse näen kaistan riittämisen, kun nyt ollaan iltaisin jo muutenkin niin tukossa että joutuu pudottamaan yhteyden 3G:lle että voi katsoa 1080p-videota Youtubesta. 5G on tulossa, mutta sitä saa todennäköisesti odotella tänne pikkukaupunkiin vielä ainakin pari vuotta.
On jotenkin ihan käsittämättömän surkea tämä nettiyhteyden nykytilanne ainakin tässä kohti jossa itse asun. Ainoa tapa jolla pääsee käsiksi jonkinlaiseen kiinteään yhteyteen on Telian hybridilaajakaista, joka yhdistää 16 Mbps ADSL:n ja 4G:n ja on kallis tarjottuihin nopeuksiin nähden.
 
Vaikuttaa että tulee myös pohjoismaihin. Voi toki olla pelkkä pilvi ja päivityspalvelu.



Saapa nähdä koska ja kuka iso firma lopettaa ensimmäisenä kokonaan fyysisen median tuottamisen. Mistähän lie Brasiliasta (Kuubasta) saa tulevaisuudessa näin fyysisestä mediasta pitävä levynsä ostaa. :hmm:
2017 näyttää Blu-ray kääntyneen laskuun.

1590210959439.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 302
Viestejä
4 534 349
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom