AM5-emolevyt

Emolevyllä oli alkujaan joku 2025 vuoden BIOS. Sama ongelma sen kanssa. Päivitin uusimpaan ja ongelma jatkuu. Ei myöskään vaikutusta laitanko muisteille EXPO profiilit vai en. Aina virtojen totaalisen katkasun jälkeen sama ongelma.

Sinänsä tuo nyt ei maailmaa kaatava ongelma ole mutta kun tällä emolevyllä kestää useita minuutteja ensimmäisellä käynnistyksellä ennen kuin kuvaa tulee. Kouluttaako muisteja vai mitä tekee, en osaa sanoa. Tuntuu ottavan yli 5min välillä kun ekaa starttia tekee virtojen katkasun jälkeen.
Heh. Taitaa olla nyt eri asia mistä puhut. Ilmeisesti puhut muistitrainingista etkä BIOS asetusten nollaantumisesta...? Jos noin, niin tuo on ihan normaalia että muisteja treenaillaan pitkään (sitä varten on memory context restore, jos ei halua odotella).

Voit testata tuon vielä niin, että menet UEFI:in ja muutat sieltä jonkun asetuksen mikä ei vaikuta sinulla mihinnkään. Vaikka jokin tuuletinasetus 100% tms. Sitten virrat pois ->Resetoituuko? Todennäköisesti ei ole mitään vikaa missään siis -edes patterissa. Jos patteri on tyhjä, niin kelloa myöden kaikki UEFI asetukset nollaantuisi ja joutuisit säätämään asetukset uudelleen

Heh. Taitaa olla nyt eri asia mistä puhut. Ilmeisesti puhut muistitrainingista etkä BIOS asetusten nollaantumisesta...? Jos noin, niin tuo on ihan normaalia että muisteja treenaillaan pitkään (sitä varten on memory context restore, jos ei halua odotella).

Voit testata tuon vielä niin, että menet UEFI:in ja muutat sieltä jonkun asetuksen mikä ei vaikuta sinulla mihinnkään. Vaikka jokin tuuletinasetus 100% tms. Sitten virrat pois ->Resetoituuko? Todennäköisesti ei ole mitään vikaa missään siis -edes patterissa. Jos patteri on tyhjä, niin kelloa myöden kaikki UEFI asetukset nollaantuisi ja joutuisit säätämään asetukset uudelleen
Kaikki asetukset tosiaan nollautuvat ja käynnistys tämän jälkeen kestää aina tuhottoman pitkään. Tämän siis antaa aina bootissa kun virrat käynyt pois.

IMG_2009.jpeg

Kaikki asetukset tosiaan nollautuvat ja käynnistys tämän jälkeen kestää aina tuhottoman pitkään. Tämän siis antaa aina bootissa kun virrat käynyt pois.

Eli joudut käymään biosissa, valitsemaan miltä levyltä buuttaa, muokkaamaan tuulettimien asetukset jne jne joka kerta? Jos näin niin kyllä se pahasti kuulostaa siltä että bios patterista on elämä lopussa joten uusi täytyisi vaihtaa.

Eli joudut käymään biosissa, valitsemaan miltä levyltä buuttaa, muokkaamaan tuulettimien asetukset jne jne joka kerta? Jos näin niin kyllä se pahasti kuulostaa siltä että bios patterista on elämä lopussa joten uusi täytyisi vaihtaa.
en ole enää jaksanut mitään muuta muutella kun nuo muistit kun niistä aina menee expo tuon jälkeen pois. Tuulettimet pariin ekaan kertaan mutta todennut sen olevan turhaa kun aina saa laittaa uudelleen. Boottilevyä en ole ainakaan kymmeneen vuoteen joutunut itse valitsemaan.

Ja tosiaan, virrat kokonaan pois -> käynnistys ottaa ikuisuuden ja tulee tuo ilmoitus. Jos psu:n virtanappi on-asennossa (tai miten sanotaankaan, ei kuitenkaan virtoja sieltä pois) ja koneen sammuttaa niin boottaa paljon jouhevammin eikä tuota ilmoitusta tule ja muisteissa pysyy EXPO

IMG_2009.jpeg
Kyllä itse laittaisin takuuseen tuossa tapauksessa. Selvä peli tuo on, että bios tosiaan nollaantuu. Tai tietty jos lähettävät uuden patterin proshopista, niin sitä kai voisi ensin kokeilla, mutta eivätpä todennäköisesti lähetä. Voi siellä emolla olla ihan vika ja jos menet itse patteria irroittelemaan, niin helposti syyttävä sormi kääntyy - siksi suosittelen suoraan takuukeikkaa ja toimivaa emoa alle
(kuten joku oli jo kaivanut kuvan, niin patteri on "erikoismallia"=ei löydy prismasta tai tokmannilta + joutuu irroittamaan emolevyn tai vähintään purkamaan sen omia siilejä patterinvaihtoa varten)

Kyllä itse laittaisin takuuseen tuossa tapauksessa. Selvä peli tuo on, että bios tosiaan nollaantuu. Tai tietty jos lähettävät uuden patterin proshopista, niin sitä kai voisi ensin kokeilla, mutta eivätpä todennäköisesti lähetä. Voi siellä emolla olla ihan vika ja jos menet itse patteria irroittelemaan, niin helposti syyttävä sormi kääntyy - siksi suosittelen suoraan takuukeikkaa ja toimivaa emoa alle
Joo tyrkkäsin tuossa jo kyselyä sinne asiasta, että miten on takuun laita jos lähden itse tuota sorkkimaan. Ei hirveästi tee mieli ryhtyä siihen vaihtoon kun ei ole tuttua puuhaa eikä nyt kuitenkaan mielestäni mikään halpa emo ollut niin ei viitsisi riskeerata takuuta jos ei mikään yksinkertainen toimenpide olekkaan.

(kuten joku oli jo kaivanut kuvan, niin patteri on "erikoismallia"=ei löydy prismasta tai tokmannilta + joutuu irroittamaan emolevyn tai vähintään purkamaan sen omia siilejä patterinvaihtoa varten)

Tuollahan voi olla ihan perus CR2032 kuin muissakin emoissa, mutta asennettu hiukan eri tavalla kuin normaalisti.

Edit. Ja joo ei kannata lähteä takuunalaisesta mitään purkamaan.

Tuollahan voi olla ihan perus CR2032 kuin muissakin emoissa, mutta asennettu hiukan eri tavalla kuin normaalisti.

Edit. Ja joo ei kannata lähteä takuunalaisesta mitään purkamaan.
Joo, paristo on kyllä samanlainen mutta siihen on hitsattu johto ja liitin, joten pelkkää paristoa ei saa vaihdettua vaan pitää ostaa tuollainen johdollinen. En tiedä missä noita myydään, mutta varmasti noitakin ostettua saa

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
306 536
Jäsenet
82 909
Uusin jäsen
visakte

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom