- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 9 584
Älypuhelinten tarkoituksellisesta hidastamisesta on aina riittänyt puhetta mutta viime vuosina ongelma on noussut pinnalle useasti. Muutama vuosi sitten molemmat markkinajohtajat Apple ja Samsung saivat sakot laitteiden hidastamisesta Italiassa ja myöhemmin Applen osalta myös Ranskassa.
Herää kysymys, että onko laitteet viritetty liian tehokkaiksi jopa rikkoutumisvaaran uhalla? Jälkeenpäin yritetään sitten hidastaa niitä, että laitteet kestäisivät? Onko kyseinen toimintatapa yleistynyt, kun älypuhelimissa on nykyään niin paljon tehoja, ettei jäähdytys tahdo riittää?
- Apple ja Samsung tuomittiin miljoonaluokan sakkoihin puhelinten tarkoituksellisesta hidastamisesta - io-tech.fi
- Ranska sakotti Applea 25 miljoonalla eurolla kohutuista iPhone-”hidastuspäivityksistä”
- OnePlus on rajoittanut suosittujen sovellusten toimintanopeutta parantaakseen puhelintensa akunkestoa - io-tech.fi
- Xiaomin tuore lippulaiva rajoittaa suorituskykyään – taustalla Snapdragon 888 -piirin lämpöongelmat? - io-tech.fi
- Samsungin Games Optimization Service rajoittaa keinotekoisesti Android-laitteidensa suorituskykyä
Jälkeenpäin tapahtuu hidastamista on raportoitu etenkin Asuksella ja Xiaomilla. Molemmat valmistajat ovat myös kärsineet laitteen emolevyn vaihtoa vaativasta viasta.Huomasin aiemmin, että Asus on rajoittanut ZenFone 8:n suorituskykyä dynaamisessa virranhallintatilassa. Ensin tehtiin pieni pudotus kesäkuussa ja myöhemmin isompi pudotus joulukuussa. Muutokset näkyvät melko selvästi ZenFone 8:n kaikkien tulosten keskiarvosta kuukausittain Geekbench 5 -tietokannasta. (Sama tapahtui aiemmin myös Xiaomi Mi 11 mallilla)
Testasin ZenFone 8:n suorituskykyä uudelleen LifeAfter pelissä dynaaminen tilassa ja huomasin, että tehokkaammat Kryo 680 ytimet (1x2.84 GHz Kryo 680 & 3x2.42 GHz Kryo 680) pyörivät alle 1,2Ghz:n kellotaajuudella. Ennen suorituskyvyn rajoitusta tehokkaammat ytimet toimivat tarvittaessa täydellä teholla
Keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa ei ole iso ero (43->40FPS) mutta pelikokemuksessa on. Aiemmin peli pyöri paikoitellen 60FPS noin 10min ennen kuin thorttlaus iski päälle. Nyt peli toimii vain pari minuuttia 60FPS ja loppuaika pyöritään 40FPS:n molemmin puolin. 30FPS:n yläpuolella tosin pysytään nyt paremmin, kun puhelin ei hirtä missään vaiheessa niin pahasti kiinni lämpöjen kanssa.
Ennen rajoituksia (dynaaminen)
Rajoitusten jälkeen (dynaaminen):
Kun siirrytään performance tilaan, niin kaikki suorituskyky on käytössä mutta vain hetken liian korkeiden lämpöjen vuoksi. Lopputuloksena pelikokemus on heikompi (ka 35FPS) kuin dynaaminen tilassa lämpökuorman kasvaessa välittömästi liian suureksi, ettei jäähdytys enää toivu siitä. Kuvaajassa näkyvistä 60FPS:n "piikeistä" päätellen GPU yrittää tehdä rajusti töitä mutta thorttlaus lopettaa sen heti alkuunsa.
Herää kysymys, että onko laitteet viritetty liian tehokkaiksi jopa rikkoutumisvaaran uhalla? Jälkeenpäin yritetään sitten hidastaa niitä, että laitteet kestäisivät? Onko kyseinen toimintatapa yleistynyt, kun älypuhelimissa on nykyään niin paljon tehoja, ettei jäähdytys tahdo riittää?