Alustan mukavoittaminen Amerikan version osilla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sp3
  • Aloitettu Aloitettu

Sp3

Liittynyt
19.04.2021
Viestejä
148
Moni varmaan tietää, kuinka Volkkarista Volvoon ulkolaiset autot Amerikoissa myydään pitkälle mukavuuspainotteisemmalla alustalla Euroopan versioon nähden. Toki jotain poikkeuksia voi jossain GTI versioissa olla, urheiluautoista tietenkään puhumattakaan. Ja sama ollut toiseen suuntaan ainakin jostain 80-luvulta, ja virallisesti merkkimaahantuodut jenkit ns. euromakuun optimoidumalla alustalla, joka vaihtelevalla otteella usein kompromissi välimaastossa.

Jos otan esimerkkinä vaikka Focus MK2, joka omaan makuun alustaltaan turhan kolkko, välittää täysin turhia värinöitä ja tytinöitä matkan taittamiseen tarkotetuks henkilöautoksi. Ja alustan henkeä myöden on koko yleishenki kolkompaa, turhan jäykkien penkkien siivittämänä. Tasasella asfaltillakin kun usein turhan jäykän alustan aistii.

Ja kiinnostaakin, että onko se Euro- ja Amerikanversion alustan ero siis vain iskaritolpassa? Et jos Amerikasta tilaa täkäläisen Focuksen iskarit ja jouset, onko muutos vain siinä? Ja jos on, niin voikohan käydä niin, että onkin mahdollisesti kiinnitykset erilaiset, eikä ihan niin helpolla pääse?
 
Viimeksi muokattu:
Moni varmaan tietää, kuinka Volkkarista Volvoon ulkolaiset autot Amerikoissa myydään pitkälle mukavuuspainotteisemmalla alustalla Euroopan versioon nähden.

En ole kyllä tuollaisesta kuullutkaan. Varustukset (vetokoukku, moottori,vetotapa) kyllä vaikuttaa mutta en ole havainnut että euro- tai jenkkiviennille olisi mitenkään eritelty osia. Samat osanumerot eli sama osa iskareissa ja jousissa yms.
 
En ole kyllä tuollaisesta kuullutkaan. Varustukset (vetokoukku, moottori,vetotapa) kyllä vaikuttaa mutta en ole havainnut että euro- tai jenkkiviennille olisi mitenkään eritelty osia. Samat osanumerot eli sama osa iskareissa ja jousissa yms.

Kyllä se niin vaan menee, toki en jokaisesta merkistä erikseen mustaa valkoisella tiedä, mut oletan olevan niin kuin toisillakin merkeillä. Euro-Fordit ainakin ihan selvä juttu, ja toiste päin Suomeenkin tuotavassa Amerikan Explorerissa on Euroopan markkinoille jäykistetty alusta.


Tuossa joku kysee esim. Mersujen USA- ja Euro-version eroja: Mitä eroa on USA-mallin ja Eurooppa-mallin Mersuilla? - mese.fi

"-USA-perusmallin alusta on varsin mukavuusvoittoinen. USA-sporttimallien alusta on sama joka tulee Euroopassa AMG Sport-varustepaketin mukana."
 
Varaosanumeroillahan tuo selviää tosiaan helposti, jos räjäytyskuvat ovat olemassa/saatavilla molemmista malleista. Jos osien vastakappaleet ovat samoilla koodeilla, niin silloinhan se jenkki-iskari sopii. Ainakin teoriassa.

Sinällään herää kysymys, että eikö paikallisesta erikoisliikkeestä löydy suoraan pehmeämmät palikat, jos sellainen kiinnostaa.
 
Helpoin vaihtoehto on vaihtaa tuumaa pienempi vannekoko, jos se vaan sopii jarrujen ympärille. Renkailla on myös todella iso vaikutus. Premium kesärenkaat on se huonoin vaihtoehto mukavuuden näkökulmasta. Kitkat on paljon mukavammat renkaat. Äärikäytöksessä häviää kesärenkaille, mutta eron mukavuudessa huomaa aina syksyllä/keväällä renkaan vaihdon yhteydessä. Ero on melko iso premium kesärenkaan ja kitkarenkaan välillä mukavuudessa. Mitän isompi nopeusluokka renkaalla on sen kovempi kyyti. Sen mitä ohjaustuntuman tarkkuudessa voittaa, mukavuudessa häviää. Sekin kannattaa muistaa, että vaikka iskarit olisi ehjät, niin vaihtamalla uudet samanlaiset kyyti on paljon mukavampaa. Tämä on tullut todettua usean auton kohdalla, että saman valmistajan uusilla iskareilla epätasaisuudet ei tule samalla tavalla läpi. Se uusi iskari vaan toimii paremmin. Esim. siltojen saumakohdissa on ihan erilainen tuntuma ajaa uusilla vrt. vanhat iskarit.
 
Helpoin vaihtoehto on vaihtaa tuumaa pienempi vannekoko, jos se vaan sopii jarrujen ympärille. Renkailla on myös todella iso vaikutus. Premium kesärenkaat on se huonoin vaihtoehto mukavuuden näkökulmasta. Kitkat on paljon mukavammat renkaat. Äärikäytöksessä häviää kesärenkaille, mutta eron mukavuudessa huomaa aina syksyllä/keväällä renkaan vaihdon yhteydessä. Ero on melko iso premium kesärenkaan ja kitkarenkaan välillä mukavuudessa. Mitän isompi nopeusluokka renkaalla on sen kovempi kyyti. Sen mitä ohjaustuntuman tarkkuudessa voittaa, mukavuudessa häviää. Sekin kannattaa muistaa, että vaikka iskarit olisi ehjät, niin vaihtamalla uudet samanlaiset kyyti on paljon mukavampaa. Tämä on tullut todettua usean auton kohdalla, että saman valmistajan uusilla iskareilla epätasaisuudet ei tule samalla tavalla läpi. Se uusi iskari vaan toimii paremmin. Esim. siltojen saumakohdissa on ihan erilainen tuntuma ajaa uusilla vrt. vanhat iskarit.
Rengaspaine vaikuttaa myös todella paljon. Perinteiset korkeaprofiiliset renkaat ja niihin sopivan vähän ilmaa niin katoaa aika moni tien epätasaisuus. Matalaprofiilirenkaat aluvanteilla on varma keino saada värinät ja tärinät tuntumaan.
 
Rengaspaine vaikuttaa myös todella paljon. Perinteiset korkeaprofiiliset renkaat ja niihin sopivan vähän ilmaa niin katoaa aika moni tien epätasaisuus. Matalaprofiilirenkaat aluvanteilla on varma keino saada värinät ja tärinät tuntumaan.

Juuri näin, siksi kannattaisikin laittaa mahdollisimman pieni vannekoko, jotta saa mahdollisimman korkeaprofiilisen renkaan. Ilmanpaineet sitten koon mukaan. Uusissa autoissa on muuten todella kova kyyti kun vertaa vähän vanhempiin. Lähipiiristä löytyy 2021 Focus st-line 1.0 3syl ja täytyy todeta, että aivan järkyttävän huono kyyti tuossa vakiorenkailla (17") esim. hiekkatiellä tai sitten näin talvella risteysalueilla kun on hieman muhkuroita tiessä. Autossa huimat 125hp, joten ihan tuhnu niin ei mitään järkeä tuollaisessa alustassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 668
Viestejä
4 538 329
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom