Pitäisikö otsikkoon lisätä Early access ja kenties myös Kickstarter, niin kävisi vielä selvemmäksi.
Pääosin suhtaudun etenkin early accessiin hyvin epäilevästi, koska usein ne ovat pelkkä cashgrab tai mikäli peli ei saa heti kehittäjän odottamaa nostetta, kehittäjä kyllästyy ja siirtyy seuraavaan projektiin ilmoittamatta yleensä yhtään mitään. Näistä beta/alpha/early access peleistä minua kiinnostaa enää ainostaan ne, jotka menevät selkeästi eteenpäin jatkuvalla aikataululla. Olen tukenut sellaisia pelejä kolmea kappaletta: Speedrunners (julkaistu), Parkitect (kesken) ja Crawl (1.0 ulos toukokuussa). Näistä Parkitect julkaisee lähes viikottain edes lyhyen blogipostauksen edistymisestään - vaikka se olisi vain "korjasimme bugeja" ja "yks maskotti saatiin lisää", niin sekin kertoo minulle, että projekti edistyy. Tällöin ei haittaa, että olen uhrannut vaikkapa kympin, koska selvästi jotain konkreettista tapahtuu. Crawl pisti ulos päivityksiä noin kerran kolmessa kuukaudessa, ja kehittäjä otti osaa foorumikeskusteluihin aktiivisesti. Nyt ovat ilmoittaneet ison päivityksen tulevan noin kuukauden päästä, minkä jälkeen aikovat vielä jatkaa kehitystä.
Eli jos tällaista kehitystä harrastetaan, sen on oltava myös ennen kaikkea läpinäkyvää. Mielenkiintoisin projekti on ollut selvästi Nuclear Throne, vaikkakin pelasin peliä vasta, kun se oli oikeasti julkaistu. Nykyaikana eletään updatessa 98: Koko kehityskaaren aikana peliin julkaistiin päivitys kerran viikossa. Päivitys saattoi rikkoa asioita helposti, mutta palaute saatiin nopeasti ja siihen reagoitiin heti. Kehittäjät pitivät lomaa käytännössä 0-1 päivää viikossa. Ohjelmointia ja testausta myös streamattiin twitchissä viikottain. Suuria ongelmia tämä toi kehittäjien mukaan lähinnä kaikenlaisten salaisuuksien upottamiseen: streamatessa mitään pelin sisäisiä salaisuuksia tai yllätyksenä pidettäviä asioita ei voinut ohjelmoida, ja salailu oli vaikeaa. Lisäksi työtahti oli aika stressaava, kun toimiva uusi versio piti pystyä toimittamaan joka perjantai.