Alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta

Täällä on esitetty kaikenlaista arvailua ja pohdintaa tuosta verottajan tulkinnasta että ostajakin voi olla verovelvollinen etämyynnissä tietyissä tapauksissa.

Tein viime syyskuussa kantelun Suomen menettelystä EU-komissiolle verottajan tulkinnasta ostajan ja myyjän yhteisestä verovelvollisuudesta etämyynnissä, koska EU:n sivuillakin mainitaan että etämyynnissä veroista vastaa vain myyjä.

Sain vastauksen 2 viikon päästä Eu:n valmistevero-osastolta. Heidän mielestään myyjän ja ostajan yhteinen vastuu verojen maksamisesta ei ole suhteeton siihen nähden, että tavoitteena on varmistaa verojen maksaminen rajat ylittävän myynnin yhteydessä. Liitteenä kuvat saamastani päätöksestä.

K1.JPG

K2.JPG

TL;DR: kantelit, eikä se auttanut mitään.

Suomessa ostaja vaan on 09/2024 lähtien velvollinen maksamaan verot myös etämyynnissä.

TL;DR: kantelit, eikä se auttanut mitään.
Auttoihan se sen verran, että nyt on foorumilla mustaa valkoisella siitä miten tuota tulkitsevat, ei pelkkää foorumilaisten vääntöä ja tulkintaa siitä rikkooko Suomi nyt EU lakia tms. Itse tulkitsen myös että tuon viestin pääpointti oli saattaa tuo tulkinta foorumilaisten tietoon.

Pääosin olen kanssasi asioista samaa mieltä, etkä tässäkään sinällään väärässä ole, mutta joskus voisi ehkä jättää sen "viimeisen sanan" sanomatta ja tyytyä asian positiiviseen puoleen. :)

Auttoihan se sen verran, että nyt on foorumilla mustaa valkoisella siitä miten tuota tulkitsevat, ei pelkkää foorumilaisten vääntöä ja tulkintaa siitä rikkooko Suomi nyt EU lakia tms. Itse tulkitsen myös että tuon viestin pääpointti oli saattaa tuo tulkinta foorumilaisten tietoon.

Pääosin olen kanssasi asioista samaa mieltä, etkä tässäkään sinällään väärässä ole, mutta joskus voisi ehkä jättää sen "viimeisen sanan" sanomatta ja tyytyä asian positiiviseen puoleen. :)

Joskus mielipiteeni voivat vaikuttaa kärkkäiltä, mutta viestisi oli huonosti pohjustettu ja luettavaa oli melkein kolme A4:sta.

Olen vieläkin tyytyväinen yhden lauseen referaattiini ja yritä sinäkin ymmärtää, että kaikille käyttäjille ei ole edes nuo syyskuun muutokset tuttuja. Katso vaikka tech_ananaksen viesti tuossa ylempänä.

Oma mutuni on, että täällä vaan pieni osa keskustelee noista veroista ja suurin osa vaan tilaa alkoholia - eikä jaksa tätä verovääntöä.

Kaikkia ei toki nämä lakikoukerot kiinnosta mutta itseäni kyllä ja sen takia tein kantelun. Kantelun lopputulema oli omalla tavallaan yllätys mutta selvensi kyllä asian. Kuten komissio saamassani vastineessa toteaa niin ohjeet heidän sivuillaan ovat ainoastaan yleisiä näkökohtia eivätkä ole oikeudellisesti sitovia eivätkä ristiriidassa ko. erityistilanteen kanssa.

Sinänsä päätös selvensi myös sen että erilaiset viranomais- ja muut tahot voivat ohjeistaa yrityksiä ja kansalaisia myös puutteellisesti ottamatta huomioon kaikkia näkökantoja ja tulkintoja, tätä voi verrata esim. Valviran vuosia netissä olleeseen kansalaisohjeeseen jossa väitetään etämyynti kielletyksi.

Joskus mielipiteeni voivat vaikuttaa kärkkäiltä, mutta viestisi oli huonosti pohjustettu ja luettavaa oli melkein kolme A4:sta.
Minun tekstiäni oli 2 kappaletta, olisin toki voinut lyhentää. Minä en siis ole henkilö joka oli kantelun tehnyt jne. Kunhan taustalta kommentoin..

Hyvät viikonloput joka tapauksessa kaikille, jatketaan tilailua ja keskustelua.

Statistiikka

Viestiketjuista
276 168
Jäsenet
77 443
Uusin jäsen
Basansa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom