Alikellotus

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 182
Testien mukaan se 3d cache ei vaikuttaisi kuin joissakin peleissä ja joissakin harvoissa sovelluksissa mutta useimmissa eroa ei ole. Saa vain sellaisen kuumeman sirun.
En jaksa alkaa vääntää uudestaan rautalangasta, vaan tyydyn vastaamaan yhdellä kuvalla ja yhdellä linkillä:
1710588481244.png


 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 232
Eiköhän se 7900 ole useimmissa tilanteissa parempi sillä jos kuormaa vähemmän niin se todennäköisesti sammuttaa toisen sirun kokonaan pois jolloin ennestäänkin 7800x3d:tä pienemmät watit puolittuvat.

Ja jos kuorman nostaa 100% laskemalla jotain niin on sitten 12 corea ja 24 säiettä rouhimassa noin 90W. Ongelma tosin saattaa olla tämä jos eri siruilla olevien asioiden keskinäinen kommunikaatio jotenkin pielessä tai se miettii toisen sirun käynnistämistä, että se sotkisi pelejä mutta onko tästä nyt oikeasti havaintoja että ei toimisi? Myönnän kyllä että on turvallisempaa mennä 8/16 ytimellä jos tuossa riskiä.

Myöskin se että tarvitsisi olla 7800x3d että ei pätkisi niin siitäkään nyt taida olla mitään varmaan tietoa. Se kun ei oikeasti yleensä kiinnosta ketään onko fps 400 vai 200 vaan se, että putoaako hetkellisesti jostain tasaisesta 60fps:stä yks kaks 20fps. Mutta jos näin on niin olisi kiva tietää enemmän kun onhan siellä se Ryzen 7 7700 myös vaihtoehtona jossa niinikään pienemmät watit ja ei tarvitse miettiä sitä, että lähteekö toinen siru käyntiin ajoissa.

Testien mukaan se 3d cache ei vaikuttaisi kuin joissakin peleissä ja joissakin harvoissa sovelluksissa mutta useimmissa eroa ei ole. Saa vain sellaisen kuumeman sirun.
Jospa jätät jatkossa mutuilut pois, mm. TPU:n testeissä 7800X3D on peleissä 1440p resoluutiolla keskimäärin 13% suorituskykyisempi kuin 7900, samalla kuluttaen selvästi vähemmän tehoa.


 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
No älä sitten kysele miten ihmiset voivat katsoa elokuvia, kun kerran tiedät, että ne käyttäytyvät eri tavalla. Jos sua kiinnostaa pelata tänä päivä 60fps, go for it, mutta älä nyt jumalauta jaksa päteä sillä. Ketään muuta ei kiinnosta pelata noin alhaisilla lukemilla.
Tämä nyt on ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun muun kuin jonkun Counter Strike kilpapelaajan tms. kaipaavan yli 60fps:ää. Nämä kun kaivoi jossain vaiheessa putkimonitorit esiin kun littunäytöllä ei riittäny latenssi. Tai VR laseilla pelaavan, niissä tarvitsee myös enemmän ettei tule paha olo. Myös jotkut 3D-lasit jotka näyttävät eri framea eri silmälle on myös sellaista että tarvitsee.

Aika usein PS5:lla joissakin peleissä on vain 40fps. Mitenköhän nuo Last of Us, Uncharted ja Spider Man pelit oikein käyvät kaupaksi kun 40fps toimivat?

Eli jos nyt kuitenkin oltaisiin ihan maanpinnalla siitä mikä on se tyypillinen tarve.

Minun tarpeeni sen sijaan on ostaa uusi tietokone joka on:
-Kaikki pelit toimivat pätkimättä parhaalla kuvanlaadulla Eizon huippumonitorista. Se on minulla 60fps tasaisesti, ei 600fps, en pelaa Counter Strikea, en virtuaalikypärällä enkä 3D-laseilla. Ei huippumonitorit edes ole mitään "gaming" monitoreja.
-Luotettava. Tietokone ei saa tiltata sillä välin kun lähden pariksi viikoksi lomalle ja jätän sen renderöimään videota 100% kuormalla. Tai polttaa taloa.
-Hiljainen että saa parhaan pelinautinnon. 30db ok, 20db loistava, 0db ideaalinen mutta todennäköisesti yhtä mielipuolinen kuin 600fps.
-Pitkäikäinen. Tietokonerauta ei enää oikein vanhene niin sitä tarvitse myöskään olla päivittämässä kuten ennen muinoin. Sen odottaisi olevan käyttökelpoinen vielä 10v kuluttua eikä käyttöarvoltaan romu. Kuten joku rämisevä laatikko mikä syö vain sähköä ja missä softia ei voi päivittää.

En siis ole ostamassa tällä viikolla vaan vasta sitten kun seuraavan sukupolven konsolirautaa vastaavaa laitetta tulee saataville. Sitten se kone kestää pelaamisessa helposti vuoden 2034 saakka ja pidemmällekin kun pelien tekeminen kestää, eli pelattavaa löytyy helposti vuosia sen jälkeenkin. Osa komponenteista ehkä pitää ostaa saatavuussyistä hieman ennakkoon kun haluan parhaat. Raha ei ole ongelma.

Tulevan koneen rautaspeksit lienevät:
-128Gt DDR6
-RDNA 5 GPU 32Gt VRAM, ?W. Boost clockit pois, tarkoitus ajaa pelit 60fps V-sync mutta renderöinnit sitten 100% jatkuva kuorma
-8 core 16 thread x2 CPU, 65W. Boost clockit pois
-Seasonic Titanium ?W, pienin mikä riittää maksimi kuormalle riittävästi.
-2kpl 2Tb PCIe 5.0 nVME

Jäähy ja koteloratkaisu suunnittelematta mutta ajatus olisi kotelosta joka olisi pöydällä (vähemmän pölyä) koholla että ottaisi pohjankautta GPU:lle ilmaa ja puhaltaisi takaa ulos. Powerissa harkinnut sijoittamista vanhojen koneiden tapaan ylös (minulla on nyt poweri koneen pohjalla koska GPU on niin viilleä) ja sitten niin iso hiljaa pyörivä ropeli kuin mahdollista viilentämässä emo/muistit/prossu ja riittävästi viileää ilmaa sille powerille myös. Mutta tämä mietintö on vähän kesken ja mahdollisesti tarvitsee mallintaa se jollain työkalulla karkeasti ennen kuin laitan tonnit tiskiin ja ostan komponentit.

Koska jos CPU toimisi tässä suunnitelmassa suurimman osan ajasta vain yhdellä sirulla missä 8c/16t eikä vie mitään niin houkuttelee ajatus asentaa päältä päin puhaltava jäähy että muistit ja jänniteregulaattorit saavat paremmin viileätä ilmaa. 100% jatkuvan kuormituksen tilanteet menisi muutenkin helposti niin, että joko se on CPU tai sitten GPU. Sen tekee joko Blender tai sitten itse ajan jotain simulaatiota CPU:lla. Peleissä voi sitten kuorma olla molemmissa siltä väliltä, tarpeen mukaan.

Mutta tuo nyt on ajatus optimoida kone viimeisen päälle hyväksi. Tästä varmaan (80% on käytännöllisyyttä ja 20% hifistelyä. Käytännöllisyys siitä että jos saisi oikeasti hyvän koneen valmiina niin ei tarvitsisi itse tehdä, ja minua ei kiinnosta pätkääkään ylikellotettu alivoltitettu metelöivä kiuas kun voin laittaa tarpeeksi rahaa että tehoa riittää. Uskon että 3000€ riittää ihan hyvin.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 233
Tämä nyt on ensimmäinen kerta kun kuulen jonkun muun kuin jonkun Counter Strike kilpapelaajan tms. kaipaavan yli 60fps:ää.
En tiedä missä olet sitten elänyt, jos et tätä ole ennen kuullut. CS -kilpapelaajat haluavat satoja fps:iä ihan sen input lagin minimoimiseksi, mutta ei tämä ole vain musta - valkoinen -asettelu, eli jos et ole kilpapelaaja, 60fps riittää. Siihen väliin mahtuu vaikka kuinka.

Itselläni pelit pyörivät 100 - 130fps, ja se on enemmän kuin hyvä. Eli ei, en kaipaa kilpapelaajien satoja fps:iä, mutta silti olen kiinnostunut siitä että peli on sulavampi. Kyllä, yllätys yllätys, 120fps ON sulavampi kuin 60fps :thumbsup:

Vaihdoin prosessorin loppuvuodesta 3700X -> 5800X3D. Maksimi-fps ei juurikaan noussut, kuten oletinkin, mutta sen sijaan fps on nyt PALJON vakaampi.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 233
Ihan hyvä testi, kaikissa Ryzen 7 7700 ja Ryzen 9 7900 on yli 60fps.
Niin on, ei 60fps ole mikään maaginen raja, jonka jälkeen kaikki muu on täysin turhaa. Sinulle se sitä on, se on jo tullut huomatuksi, mutta edelleen: älä syötä omia fiksaatioitasi muille faktoina.

Luepas ajatuksella tuo mitä @Asmola kirjoitti, ja päättele tehot.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 233
Eli jos nyt kuitenkin oltaisiin ihan maanpinnalla siitä mikä on se tyypillinen tarve.

Minun tarpeeni sen sijaan on ostaa uusi tietokone joka on:
Tässä se koko homma kiteytyy hyvin. Tarpeita on nääs ERILAISIA. Jos sinun tarpeesi on puolittaa watit ja ajaa max 60fps, hyvä, oikein hyvä. Muilla on muita tarpeita, älä tule niihin pätemään että vähempi riittää.

Tässä kyllä nyt sotkettiin vähän sinun aloittamaasi ketjua, pahoittelut siitä. Tässäkin ketjussa vaan nuo sinun argumenttisi lähtivät lapasesta, kun muut ehdottivat vaihtoehtoja, tyrmäsit ne omilla "faktoillasi".
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Jospa jätät jatkossa mutuilut pois, mm. TPU:n testeissä 7800X3D on peleissä 1440p resoluutiolla keskimäärin 13% suorituskykyisempi kuin 7900, samalla kuluttaen selvästi vähemmän tehoa.
Tuo oli hyvä tieto että saattaa toimia noinkin mutta tosiaankin itse aion ajaa CPU:a boost clockit pois ja muutaman prosentin suorituskyvyn lasku ei haittaa jos watit romahtaa sillä koska itsellä CPU on niin helposti maksimi kuormalla. En tee siis sillä mitään että revittelen jotain single core performancea hetkellisesti, mutta tuo tarvitsee lisävarmistusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Tässä se koko homma kiteytyy hyvin. Tarpeita on nääs ERILAISIA. Jos sinun tarpeesi on puolittaa watit ja ajaa max 60fps, hyvä, oikein hyvä. Muilla on muita tarpeita, älä tule niihin pätemään että vähempi riittää.
Ei sitten tullut mieleen että maksimaalisen suorituskyvyn hakeminen voisi olla myös fiksaatio jota ei ole suurimmalla osalla ihmisistä? Siksi pitää niitä testejäkin tutkia vähän ajatuksella kun niissä on tyyliin vivut täysillä (omalla tavallaan synteettinen testi) että on eri juttu kuin käytännössä.

Minä olen vahvasti sellainen kultaisen keskitien kulkija koska jos menee missä tahansa johonkin äärilaitaan (äänettömyys, suorituskyky, hinta, kuvanlaatu, jäähdytys whatever) niin epäonnistuu.

Ja ei, minä en kiellä sitä etteikö Ryzen 7 7800x3D voisi olla parempi kuin Ryzen 7 7900 mutta olen kyllä kuullut täysin päinvastaistakin tietoa, että Ryzen 7900 voi olla hyvinkin energiatehokas ja silti toimia hyvin mutta se riippuu siitä mitä sillä tehdään.

Tämä tietenkin tarvitsee tarkempaa pureutumista, että missä tarkalleen ja miksi. Ymmärrän kyllä että juurikin 3D sovelluksessa isompi cache hyödyttää kun data ei ole niin lineaarista verrattuna vaikka se että käsitellään 2D bitmappia/videota, että jos peleissä 3Dcache estää sen että FPS ei putoa koskaan vaikka siitä 60fps -> 30fps. Tai vaikka 70fps -> 40fps (ihan sama tilanne) niin sitten sillä on todella paljon väliä. Sitten jos puhutaan 140->90fps droppauksesta niin minulle se on ihan sama kun tapahtuu niin korkeissa nopeuksissa.

Silmälle se on miellyttävää että pyörii kokoajan tasaisesti eikä muutu, että fps lock testi on mielekäs. olkoot se sitten 40,50,60,70 tai mitä tahansa. Että jos siellä voi 3d cachen puuttuminen tehdä droppauksia niin totta hitossa 3Dcache on parempi sitten.

Noista CPU:n boost kelloista sitten AMD:n dokumentaatio siellä kernel.org:ssa oli kova. Aika hyvin ilmaisi että single corella huudattaa kelloja mutta jatkuvalla kuormalla tilanne vähän eri. Tuo vaikuttaa sitten siihen energiatehokkuuteen myös ettei se prossu kokoajan yritä ajaa vähän enemmän tehoa irti kun on tilaisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 233
Ei sitten tullut mieleen että maksimaalisen suorituskyvyn hakeminen voisi olla myös fiksaatio jota ei ole suurimmalla osalla ihmisistä?
Äläpä laita sanoja toisten suuhun, vaan luepa aiemmat viestini ihan sillai ajatuksella. Kuten sanoin, mulla pelit pyörivät 100 - 130fps, joka on vähän helvetin kaukana "maksimaalisesta suorituskyvystä".
Ja ei, minä en kiellä sitä etteikö Ryzen 7 7800x3D voisi olla parempi kuin Ryzen 7 7900 mutta olen kyllä kuullut täysin päinvastaistakin tietoa, että Ryzen 7900 voi olla hyvinkin energiatehokas ja silti toimia hyvin mutta se riippuu siitä mitä sillä tehdään.
Tämä tietenkin tarvitsee tarkempaa pureutumista
Tämä on sinulle osoitettu sekä tässä ketjussa, että tuolla aiemmassakin ketjussa, ja useaan kertaan. Mutta jos ei mene perille, niin ei mene perille. Eli kun olet itse saanut päähäsi jonkun asian, ja osoitetaan että olet väärässä -> "tarvitsee tietenkin tarkempaa pureutumista", ei vaan voi uskoa puhetta, vaan pitää löytää se pieni oljenkorsi että sittenkin olisi itse oikeassa?

Taitaa olla nyt oma vika, kun olen jaksanut vääntää selvästikin trollin kanssa, mutta ennen kuin lähtee järki lopullisesti, minä lopetan tähän. Toivottavasti @Härkönen ja @Timo 2 jaksatte vääntää rautalankaa ettei kellekään tapahdu oikeasti vahinkoa.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 232
Ei sitten tullut mieleen että maksimaalisen suorituskyvyn hakeminen voisi olla myös fiksaatio jota ei ole suurimmalla osalla ihmisistä? Siksi pitää niitä testejäkin tutkia vähän ajatuksella kun niissä on tyyliin vivut täysillä (omalla tavallaan synteettinen testi) että on eri juttu kuin käytännössä.

Minä olen vahvasti sellainen kultaisen keskitien kulkija koska jos menee missä tahansa johonkin äärilaitaan (äänettömyys, suorituskyky, hinta, kuvanlaatu, jäähdytys whatever) niin epäonnistuu.

Ja ei, minä en kiellä sitä etteikö Ryzen 7 7800x3D voisi olla parempi kuin Ryzen 7 7900 mutta olen kyllä kuullut täysin päinvastaistakin tietoa, että Ryzen 7900 voi olla hyvinkin energiatehokas ja silti toimia hyvin mutta se riippuu siitä mitä sillä tehdään.

Tämä tietenkin tarvitsee tarkempaa pureutumista, että missä tarkalleen ja miksi. Ymmärrän kyllä että juurikin 3D sovelluksessa isompi cache hyödyttää kun data ei ole niin lineaarista verrattuna vaikka se että käsitellään 2D bitmappia/videota, että jos peleissä 3Dcache estää sen että FPS ei putoa koskaan vaikka siitä 60fps -> 30fps. Tai vaikka 70fps -> 40fps (ihan sama tilanne) niin sitten sillä on todella paljon väliä. Sitten jos puhutaan 140->90fps droppauksesta niin minulle se on ihan sama kun tapahtuu niin korkeissa nopeuksissa.

Silmälle se on miellyttävää että pyörii kokoajan tasaisesti eikä muutu, että fps lock testi on mielekäs. olkoot se sitten 40,50,60,70 tai mitä tahansa. Että jos siellä voi 3d cachen puuttuminen tehdä droppauksia niin totta hitossa 3Dcache on parempi sitten.

Noista CPU:n boost kelloista sitten AMD:n dokumentaatio siellä kernel.org:ssa oli kova. Aika hyvin ilmaisi että single corella huudattaa kelloja mutta jatkuvalla kuormalla tilanne vähän eri. Tuo vaikuttaa sitten siihen energiatehokkuuteen myös ettei se prossu kokoajan yritä ajaa vähän enemmän tehoa irti kun on tilaisuus.
Onhan 7900 energiatehokas hyötysoftissa, mutta tässä kai fokuksessa pelisuorituskyky, jossa 7800X3D pesee 7900:n suorituskyvyssä ja energiatehokkuudessa. Alivoltittaessa tilanne tuskin muuttuu merkittävästi.

Summa summarum, hyötysoftille 7900, peleihin 7800X3D, alivoltitti tai ei. Ja lisätään että peleissä 7900 kannattaa rampauttaa "7700"-malliksi, jolloin suorituskyky ja energiatehokkuus paranee.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 182
Ja ei, minä en kiellä sitä etteikö Ryzen 7 7800x3D voisi olla parempi kuin Ryzen 7 7900 mutta olen kyllä kuullut täysin päinvastaistakin tietoa, että Ryzen 7900 voi olla hyvinkin energiatehokas ja silti toimia hyvin mutta se riippuu siitä mitä sillä tehdään
7900 on energiatehokkaampi vain kun kuorma jakautuu tasaisesti kaikille 7900 prossun ytimille ja säikeille. Esimerkiksi chinebench on tästä hyvä esimerkki. Tämän lisäksi chinebenchissä ei muistiviiveillä ole juurikaan merkitystä, jonka takia 3d välimuistista ei ole tässä ohjelmassa hyötyä.

Pelit taasen on yleensä erittäin paljon riippuvaisia muistiviiveistä, jolloin 3d välimuisti auttaa paljon.
7900 kannattaa rampauttaa "7700"-malliksi, jolloin suorituskyky ja energiatehokkuus paranee.
Ei onnistu, koska kyseessä on 6 + 6 prossu, jolloin voit rampauttaa sen "7600" malliksi, tai sitten 6 + 2 malliksi, jos haluaa rampauttaa 8 ytimiseksi
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 232
Ei onnistu, koska kyseessä on 6 + 6 prossu, jolloin voit rampauttaa sen "7600" malliksi, tai sitten 6 + 2 malliksi, jos haluaa rampauttaa 8 ytimiseksi
Hupsista, eipä ollut itselläkään faktat tiedossa, mutta riittäköön nyt teoriatasolla ja pointtini tulee varmasti esille.

Edit: Tuohan tekee 7900:sta entistä huonomman vaihtoehdon pelikäyttöön.
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Tämä on sinulle osoitettu sekä tässä ketjussa, että tuolla aiemmassakin ketjussa, ja useaan kertaan. Mutta jos ei mene perille, niin ei mene perille. Eli kun olet itse saanut päähäsi jonkun asian, ja osoitetaan että olet väärässä -> "tarvitsee tietenkin tarkempaa pureutumista", ei vaan voi uskoa puhetta, vaan pitää löytää se pieni oljenkorsi että sittenkin olisi itse oikeassa?
Ei vaan kyseessä on ristiriita.

1. Minulla on tietoa, että Ryzen 9 7900 ei pätki peleissä, toimii usein niinkin pienellä kulutuksella kuin 35W, mutta nostaa 100% kuormalla (esim. CPU videoenkoodaus) boost kellot pois lähtee 12c/24t päälle ja vie 90W
2. Saan tietoa, että Ryzen 7 7800X3D on parempi ja energiatehokkaampi mutta olen nähnyt käppyröitä jossa on FPS:t testissä ovat noin luokkaa 160fps ja sitten löytyy tämmöistä käppyrää: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-7800x3d/images/efficiency-multithread.png ..jossa Ryzen 9 7900 koreilee sitten kärjessä.

Totuus on mikä?

No varmaankin riippuu siitä ajettavasta kuormasta, ja miten sitä ajetaan. Onko boost kelloja, onko fps lock missä, entä ajetaanko välillä jotain hyvin säikeistyvää, ajetaanko jotain missä single core merkitsee paljon. Esimerkiksi musahommissa single core perfomance on tosi tärkeä mutta toisaalta halutaan samanaikaisesti hiljaisuutta.

Minusta siinä on hyvä käyttää harkintaa että saa parhaan mahdollisen itselleen. Kyllä tässä on hyvä vääntää rautalankaa että kenellekään ei tapahdu vahinkoa, esimerkiksi niin että varaa budjettia koneeseen tuhansia euroja ja saakin jonkun kiukaan kun jollain fiksaatio maksimaaliseen fps:n. Kohta keskusteluun tulee joku joka sanoo että hän pelaa seinän kokoisella 16k näytöllä mutta ei oikeasti tarvitse kuin 30fps koska on pikselifiksaatio ja ottaa valokuvia Hasselbladilla jalustalla.

Se kultainen keskitie on hyvä pitää mielessä että ja eiköhän ne FPS:t, resoluutiot, idle watit, maksimiwatit ole aika lähellä miljoonia kappaleita myyvissä konsoleissa ja jos suosittelee jollekin jotain pelikäyttöön mikä alkaa tästä mennä eri suuntaan (2W idle, 200fps, 16k näyttö, 1300W poweri, nestejäähy whatever) niin siinä voi olla vähän fiksaatiota siten.

Minulla ei siis ole selvää käsitystä putoaako FPS jossain tilanteessa randomisti esimerkiksi 60->30 vaikka jos ei ole 3Dcachea ja jos putoaa niin onko silloin pelin asetukset jotenkin jännät, peli on tehty päin persettä vai mistä johtuu. Uskon kyllä että tuo multithreading performance vastaa aika hyvin sitä kun ajetaan 100% jatkuvalla kuormalla jotain videojuttua.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 182
Tuohan tekee 7900:sta entistä huonomman vaihtoehdon pelikäyttöön.
3900x prossun julkaisun yhteydessä oli jotain epäselvyyttä olisiko se kuitenkin parempi tuplavälimuistin takia, vaikka olikin vain 6+6 malli ja ellen väärin muista joissain tilanteissa oli tuon välimuistin takia vähän nopeampi. 5800x3d ja 7800x3d mallien myötä tämäkin syy ostaa 5900x ja 7900x malli poistui ja 7950x3d mallilla saatiin todella hyvä peliprossun ja työprossun yhdistelmä.
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Hupsista, eipä ollut itselläkään faktat tiedossa, mutta riittäköön nyt teoriatasolla ja pointtini tulee varmasti esille.

Edit: Tuohan tekee 7900:sta entistä huonomman vaihtoehdon pelikäyttöön.
Kaveri kertoi päinvastaista että ei ole pelit pätkineet ja käy hyvin pienillä wateilla mutta tämä tuskin hakee maksimitehoja.

Mutta ymmärrän että tässä on selvästi riskiä kun konsoleissa on 8c/16t että helposti pelejä optimoidaan tuohon että jos se sammuttaa toista sirua miten sattuu niin voisi olla huono. Helposti niin, että 6c/12t pelatessa ja sitten kun tekee jotain raskasta kuten videon käsitelly CPU:lla niin käynnistää toisen sirun. Ei välttämättä ole ideaalinen kun tulee se ensimmäinen peli vastaan mikä haluaa 8c/16t.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
786
Kiitos modernin nykypäivän ja innokkaiden testaajien.
Tuolta voidaan luntata eikä tarvitse mutuilla.
Edit: Ai perhana tämähän olo jo moneen kertaan tullut tänne XD
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Onhan 7900 energiatehokas hyötysoftissa, mutta tässä kai fokuksessa pelisuorituskyky, jossa 7800X3D pesee 7900:n suorituskyvyssä ja energiatehokkuudessa. Alivoltittaessa tilanne tuskin muuttuu merkittävästi.
Minäkin kallistun myös 8c/16t kun kyse pelaamisesta mutta energiatehokkuus ilman ja 3d cachen kanssa toki olisi kiinnostava vertailu kun 7900 rampauttaminen 6c/12t peleihin tuntuu sitten minusta vähän... epäideaaliselta. Eli se virtapihi pelaamisessa saattaa jopa löytyä Ryzen 7 7700 vehkeestä. Tai sitten se on paska siksi kun siinä ei ole sitä cachea niin paljoa.

Tänä päivänä 12c/24t tosiaankin edellyttää siistiä rinnakkaistusta mikä onnistuu esimerkiksi 3D renderöinnissä ja videoeditoinnissa mutta tilanne ei ole ihan täysin selvä myöskään sillä suuri cache hyödyttää jos softa hakee paljon dataa sieltä ja täältä ympäri muistia. 3D scenen tietorakenteet helposti ovat sitä, että 3Dcache ei välttämättä ole pelkästään viittaus siihen miten se muisti sinne sirulle on rakennettu vaan hyöty voi oikeasti mennä myös siinä että ajetaan tietorakenteita joita on 3D-sovelluksissa eikä vain peleissä.

Sitten se CPU:n hankkiminen olisikin helppoa kun valinta olisi 3D sovellukset ja vastaavat, tai ilman tuollaista tarvetta, ja sitten säätää coremäärä yhdellä sirulla ja skaalausta siruja lisäämällä. Kyllä sitä AMD:n suunnittelijoilla varmasti on ihan ajatus siitä designistä minkälaisille kuormille tehty.

Update:
Jossain 3D renderöinnissä tosin voi voisi toimia se että säätää renderöitävän tilen kokoa pienemmäksi että tulee paremmin osumia cacheen että siinä se on helposti maksimimäärä coreja mutta pienet renderöitävät tilet, eli 3D cache voisi olla sitten pelien ohella joku realtime CAD-scene pyörittely.

Ja itsehän mieluiten renderöin sitten kuvan GPU:lla mutta fysiikkasimujen precalcissa homma voi mennä taas nurin päin, että 3D cachea kiitos.

Update2:
AMD varmastikin tekee näitä eri tyyppisiä prossuja siksi että on erilaisia tarpeita ja kuormituksia missä toimivat parhaiten. Muutenhan sitä voisi tehdä vaan samanlaista sirua jos olisi joka mittarilla paras. En siis epäile yhtään etteikö 7800x3d olisi korkeinta suorituskykyä haettaessa hyvä mutta tosiaankin kyse ketjun aihe alikellotus että miten hommat käyttäytyy pienemmillä wateilla. 3D cache ilman boost kelloja voisi siis myös olla mielenkiintoinen.
 
Viimeksi muokattu:

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 585
Mistä ihmeestä ketjun aloittaja on edes saanut päähänsä, että AMD:n näyttikset olisi jotenkin energiatehokkaampia kun nvidia:n...

Se kun on juurikin päinvastoin. NVIDIA:n korteista saa pienellä alivoltituksella, tai Power limitin laskulla huomattavasti pihimpiä, kun AMD:n korteista. Tämän vuoksi NVIDIA:n korteilla koneesta saa myös helpommin hiljaisen ja viileämmän, mitkä on viestien perusteella hyvinkin tärkeäitä asioita @Gandalf nimimerkille.
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Mistä ihmeestä ketjun aloittaja on edes saanut päähänsä, että AMD:n näyttikset olisi jotenkin energiatehokkaampia kun nvidia:n...
En ole saanut sellaista päähäni. nVidia mielestäni rouhii lukuja energiatehokkaammin.

Mutta tässä nyt on selvästikin kyse monitavoiteoptimoinnista ja nVidialla on haittansa myös. Esimerkiksi on pitkään pihtaillut VRAM:n määrässä useimmissa näytönohjaimissa.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 585
En ole saanut sellaista päähäni. nVidia mielestäni rouhii lukuja energiatehokkaammin.

Mutta tässä nyt on selvästikin kyse monitavoiteoptimoinnista ja nVidialla on haittansa myös. Esimerkiksi on pitkään pihtaillut VRAM:n määrässä useimmissa näytönohjaimissa.
Niin mutta samalla sanot, että ei ole rahasta kiinni... Ostat sen 4090 tai 5090:n niin saat riittävästi muistia. Joku tuolla aiemmin jo kirjoittikin, että alivoltitettu 4090 on todella energiatehokas näyttis. Alivoltitus on paras tapa madaltaa kulutusta, koska se ei rajoita suoraan kortin maksimitehoja ja alentaa kulutusta kuormasta riippumatta, toisin kun kaikki muut tavat.

Sillehän ei toki sitten mitään voi, jos et suostu kolmannen osapuolen softia käyttämään, tai et usko että kortteja/prossuja voi turvallisesti alivoltittaa.

60 FPS on aikalailla yleisesti se minimi FPS PC-pelaajalle, minkä alle ei haluta missään nimessä mennä. Kyllä useimmat huomaa selkeän eron kuitenkin 60 vs 100 FPS:n välillä.

Jotenkin vähän tuntuu, että et ota mitään neuvoja vastaan, vaan olet jo päättänyt mikä on "parasta", ja haluat tehdä kaiken juuri kuten itse haluat, välittämättä faktoista tai muista vaihtoehdoista.
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Niin mutta samalla sanot, että ei ole rahasta kiinni... Ostat sen 4090 tai 5090:n niin saat riittävästi muistia. Joku tuolla aiemmin jo kirjoittikin, että alivoltitettu 4090 on todella energiatehokas näyttis. Alivoltitus on paras tapa madaltaa kulutusta, koska se ei rajoita suoraan kortin maksimitehoja ja alentaa kulutusta kuormasta riippumatta, toisin kun kaikki muut tavat.
No on tässä muutakin.

nVidialla ei ole muita kunnollisia ajureita kuin ne suljetut joten AMD on paremmin futureproof kun voin ajella sitä linuxissa siihen saakka kunnes savut tulee pihalle. Sen lisäksi tuo dokumentaatio siinä ajurissa on aivan huikean hyvä AMD:llä. nVidian kanssa en viitsisi edes käyttää yhtään mitään muuta softaa kuin nVidian omaa. En oikein välitä raudan roplaamisesta jollain reverse engineering softalla. Muutan käsitystä tästä sitten kun löydän nVidian virallisen dokumentaation jostain power statejen muuttamisesta mutta en ole sellaista etsinyt.

Sillehän ei toki sitten mitään voi, jos et suostu kolmannen osapuolen softia käyttämään, tai et usko että kortteja/prossuja voi turvallisesti alivoltittaa.
Miksi käyttäisin kolmannen osapuolen softaa joka ilmoittaa punaisella boldattuna varovaisuuteen enkä tiedä käyttääkö jotain kunnolla dokumentoitua ominaisuutta, verrattuna siihen että AMD:llä on tarkasti dokumentaatio tähän?

Sen lisäksi, alivoltittaminen vaikuttaa luotettavuuteen että kun laitan koneen renderöimään loman ajaksi videota niin en halua palata takaisin huomatakseni että kone on crashannut sillä välin. AMD:llä sen sijaan näyttää dokumentaatiota löytyvän hyvin, että voi helposti tehdä säätöä tehdä poistamalla korkeimpia kellotaajuuksia käytöstä. Eli, kulutus pienenee ilman että vaikuttaisi luotettavuuteen.

nVidia kyllä tukee suljettuja ajureitaan sitten paremmin kuin AMD, että jos haluaisin rajoittaa itseni Windowsiin niin nVidia sopisi paremmin.

60 FPS on aikalailla yleisesti se minimi FPS PC-pelaajalle, minkä alle ei haluta missään nimessä mennä.
Niin. Mielestäni tämä riippuu myös peleistä että peleissä ei ihan kunnolla tehdä vielä samoja jippoja mitä elokuvissa.

Elokuvissahan tämä huomattu ajat sitten, että matala fps peittää sen "näyttelemisen" ja toimii nytkin, että ei näytä siltä että näyttelijät ovat green screenin edessä studiossa. Voisi miettiä jotain keinoja peittää myös sen että peli ei näytä peliltä vaan tekisi parempaa immersiota.

Tämä ei vaan ole mahdollista kaikissa pelityypeissä kun tarvitaan kameran nopeaa panorointia tai on actionia, joka sitten kaipaa sitä fps:ää.

Tietysti jos joku keksii pelin missä kamera liikkuu hyvin rauhallisesti leffojen tapaan ja on 24fps motion blurilla hyvän näköisenä ilman actionia ja suunniteltu siihen, niin luultavasti haluaisin kokeilla sen.

Jotenkin vähän tuntuu, että et ota mitään neuvoja vastaan, vaan olet jo päättänyt mikä on "parasta", ja haluat tehdä kaiken juuri kuten itse haluat, välittämättä faktoista tai muista vaihtoehdoista.
Ehei, paras neuvo ollut tämä boost clockien poistaminen GPU:sta:


Itse löysin sitten erittäin hyvät dokumentaatiot:

Eli ei tarvitse olla minkään reverse engineering jutun varassa ja voi myös itse varmistaa että homma tulee tehtyä oikein kun on virallinen dokumentaatio.

Se on täysin mahdollista, että rautavalmistaja muuttaa laitetason speksiä uudemmassa mallissa ja softa mikä on testattu vanhemmalla raudalla toimiikin väärin jos rauta on eri. Potentiaalisesti siis esimerkiksi rikkoo koneen tai polttaa talon tms.

Lisäksi olen erittäin kiinnostunut tilanteista joissa 3Dcachella varustetulla prossulla saa painettua wattilukemia alas, tai tilanteissa joissa prossu ilman 3D cachea aiheuttaa fps droppia.

En siis vielä tarkkaan mikä on parasta mutta käsitys on se että boost clockit pois, fps cap 60, mahdollisesti GPU:sta power statea pois. Ja miten 3D cachen olemassa olo vaikuttaa watteihin ja miten tekee fps drop alle 60 niin sitä pitää vähän tutkiskella. 8c/16t siru siellä prossussa mielestäni olisi hyvä.

Jäähdytyksen airflow designistä pitää tehdä kyllä oma ketju. Siinä on vielä kysymysmerkkiä.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 585
No on tässä muutakin.

nVidialla ei ole muita kunnollisia ajureita kuin ne suljetut joten AMD on paremmin futureproof kun voin ajella sitä linuxissa siihen saakka kunnes savut tulee pihalle. Sen lisäksi tuo dokumentaatio siinä ajurissa on aivan huikean hyvä AMD:llä. nVidian kanssa en viitsisi edes käyttää yhtään mitään muuta softaa kuin nVidian omaa. En oikein välitä raudan roplaamisesta jollain reverse engineering softalla. Muutan käsitystä tästä sitten kun löydän nVidian virallisen dokumentaation jostain power statejen muuttamisesta mutta en ole sellaista etsinyt.



Miksi käyttäisin kolmannen osapuolen softaa joka ilmoittaa punaisella boldattuna varovaisuuteen enkä tiedä käyttääkö jotain kunnolla dokumentoitua ominaisuutta, verrattuna siihen että AMD:llä on tarkasti dokumentaatio tähän?

Sen lisäksi, alivoltittaminen vaikuttaa luotettavuuteen että kun laitan koneen renderöimään loman ajaksi videota niin en halua palata takaisin huomatakseni että kone on crashannut sillä välin. AMD:llä sen sijaan näyttää dokumentaatiota löytyvän hyvin, että voi helposti tehdä säätöä tehdä poistamalla korkeimpia kellotaajuuksia käytöstä. Eli, kulutus pienenee ilman että vaikuttaisi luotettavuuteen.

nVidia kyllä tukee suljettuja ajureitaan sitten paremmin kuin AMD, että jos haluaisin rajoittaa itseni Windowsiin niin nVidia sopisi paremmin.



Niin. Mielestäni tämä riippuu myös peleistä että peleissä ei ihan kunnolla tehdä vielä samoja jippoja mitä elokuvissa.

Elokuvissahan tämä huomattu ajat sitten, että matala fps peittää sen "näyttelemisen" ja toimii nytkin, että ei näytä siltä että näyttelijät ovat green screenin edessä studiossa. Voisi miettiä jotain keinoja peittää myös sen että peli ei näytä peliltä vaan tekisi parempaa immersiota.

Tämä ei vaan ole mahdollista kaikissa pelityypeissä kun tarvitaan kameran nopeaa panorointia tai on actionia, joka sitten kaipaa sitä fps:ää.

Tietysti jos joku keksii pelin missä kamera liikkuu hyvin rauhallisesti leffojen tapaan ja on 24fps motion blurilla hyvän näköisenä ilman actionia ja suunniteltu siihen, niin luultavasti haluaisin kokeilla sen.



Ehei, paras neuvo ollut tämä boost clockien poistaminen GPU:sta:


Itse löysin sitten erittäin hyvät dokumentaatiot:

Eli ei tarvitse olla minkään reverse engineering jutun varassa ja voi myös itse varmistaa että homma tulee tehtyä oikein kun on virallinen dokumentaatio.

Se on täysin mahdollista, että rautavalmistaja muuttaa laitetason speksiä uudemmassa mallissa ja softa mikä on testattu vanhemmalla raudalla toimiikin väärin jos rauta on eri. Potentiaalisesti siis esimerkiksi rikkoo koneen tai polttaa talon tms.

Lisäksi olen erittäin kiinnostunut tilanteista joissa 3Dcachella varustetulla prossulla saa painettua wattilukemia alas, tai tilanteissa joissa prossu ilman 3D cachea aiheuttaa fps droppia.

En siis vielä tarkkaan mikä on parasta mutta käsitys on se että boost clockit pois, fps cap 60, mahdollisesti GPU:sta power statea pois. Ja miten 3D cachen olemassa olo vaikuttaa watteihin ja miten tekee fps drop alle 60 niin sitä pitää vähän tutkiskella. 8c/16t siru siellä prossussa mielestäni olisi hyvä.
No jos pelaat padilla, niin 60FPS varmasti toki riittävä. Toki kuvan liikesulavuudessa on silti eroa, vaikka tunkisit näytön täyteen millasta blurria ja sumennusts lystäät. Hiiren kanssa huomaa sitten jo responsiivisuudessakin selkeän eron ja varsinkin jos on 60Hz v-sync päällä.

Se että elokuvat on 24 FPS, ei tarkoita sitä, että sitä saisi mitenkään toimimaan hyvin peleissä ikinä. Kuka helvetti jaksaisi pelata peliä, missä kuva kääntyisi jollain etana nopeudella sen takia, että ei huomaisi pykimistä liikkeessä... Eiköhän jokainen edes joskus pelejä pelannut valitsisi tuossa tilanteessa sen pykivän kuvan. Toki jos joitain interaktiivista elokuvaa pitää pelinä, niin sitten toki voisi semmoisessa toimia.

Niin kun sanoin, että sille ei voi mitään, jos et halua käyttää miljoonien käyttämiä ja testaamia sovelluksia asiaan, mitä on tehty ja testailtu jo vuosia ja on täysin turvallista. Tottakai kaikissa jenkkifirmojen tuotteista on kaikki mahdolliset varoitukset mitä voi keksiä. Tässä nyt ei ole kyse mistään uudesta/tuntemattomasta asiasta/softasta vaan laajasti käytetyistä ja testatuista tuotteista/asioista.
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Kuka helvetti jaksaisi pelata peliä, missä kuva kääntyisi jollain etana nopeudella sen takia, että ei huomaisi pykimistä liikkeessä...
Onhan niitä sellaisiakin pelejä pelattu ja pelataan vieläkin missä kamera ei käänny ollenkaan. Aika monta point & click seikkailua vaikka. Vaikea sanoa että olisi mahdotonta mutta se on selvä asia että useimmissa peleissä se ei ole mahdollista kun edellyttää tietynlaista kameran käyttöä.

Niin kun sanoin, että sille ei voi mitään, jos et halua käyttää miljoonien käyttämiä ja testaamia sovelluksia asiaan, mitä on tehty ja testailtu jo vuosia ja on täysin turvallista.
Saatan ehkä kokeilla varovaista alivoltittamista valmistajan tavalla mutta en laske mitään sen varaan tai mitoita laitehankintoja. Ensisijaisesti se wattien laskeminen tapahtuu mielestäni poistamalla boost kellot.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
314
@Gandalf

Itse en ole löytänyt keinoa ottaa boost kelloja kokonaan pois 5000 sarjalaisesta. eli vaihto ehdot on nämä

AMD Boost algoritmin avulla rajoittaa algoritmin kriteerejä
1. PPT (W)
2. Max Boostclock (Mhz)
3. Temp Limit (C)

tai manuaali kelloilla ja jännitteillä kuten ennen vanhaan joka saattaa johtaa kokoonpanon vakauden heikkenemiseen.

tuossa virallista tietoa AMDlta Zen 3 boost algoritmista. Voi olla kiinnostavaa kuunneltavaa kun kehitystä on kummiskin tapahtunut paljon tässä vuosien aikana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 758
Viestejä
4 202 725
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom