Alikellotus

Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Uutta konetta kun hankkimassa jossain kohtaa niin pistänyt merkille mielenkiintoisten näytönohjaimien olevan "OC", eli overclocked (ASUS ohjaimia katsellut kun ne on itsellä toimineet).

Koska en nyt välttämättä ole hakemassa mitään freesync/g-sync 240fps kokemuksia peleihin, niin minua kiinnostaa ennemminkin vähentää tehoja. Eli jos nyt vaan laitan 60fps lock V-sync niin löytyisikö noista tehokorteista sitten nykyään minkälaiset keinot optimoida watteja?

Itsellä nyt vanhempi nVidia ja tässä on ajurissa "optimoitu teho" niin joku tuollainen on ainakin. Prosessorissa saa BIOS:sta nuo "turbo boost" pois päältä mutta olettaisin nykyisissä näytönohjaimissakin olevan toiminnallisuutta, että nostetaan kelloja hetkittäin jos ei käy kuumana, että saako tuollaista pois päältä sitten miten?

Melko varmasti päädyn nyt seuraavassa koneessa AMD:n rautaan mutta kun olen ollut nVidia fanipoika vuosikymmenet niin enhän minä sen ajureista mitään tiedä. Kun pelaamista varmaan tulee tehtyä jokseenkin yhtä paljon Linuxilla kuin Windowsilla niin kiinnostaa ne AMD:n kernelistä löytyvien ajurien tuunailu. Kai näillä voi tehdä ihan mitä vaan kun tutkii vaan sorsia.

Tietysti ehkä pitää osata etsiä oikean valmistajan kortteja jotka eivät ole "OC" vaan toimivat vakiona vähän pienemmillä kelloilla mutta en ole niistä perillä. Toisaalta haluaisin sen että kortissa on sitä tehovaraa ja säätää tuon sovelluskohtaisesti että joku vaan vaatii enemmän että saa kone sitten puhkua vähän enemmän.

Kokemuksia voisi jakaa.
 
OC mallit on vain ns "lotto voittajia" mitkä kellottuu yleensä vähän korkeammalle kuin perus mallit. Itse sitä mieltä että aika turhaa +5% fps maksaa extraa, mutta yleensä ne msrp hintaiset kortit on saatavilla vain rajoitettuna eränä julkaisun aikaan ja sitten on vain OC malleja kalliimpaan hintaan.
Ennemmin keskittyy hommaamaan kortin jossa on hyvä jäähy ja mahdollisimman vähän valituksia käämien vinkumisesta.

powerlimittiä saa liutettua alaspäin jos haluaa vaikka msi afterburnerilla. Itsellä evga versio tuosta samasta ohjelmast käytössä. Esim 3080 100% (+300W) powerlimitillä noin 60fps witcher 3:ssa täysillä asetuskilla 1440p ja 60% (200W) limitillä 55fps. Kannattaa kokeilla vaikka 10% powerlimitin välein milloin tuo virran käyttö karkaa käsistä ilman sen ihmeellisempää fps:n lisäystä.

Nykyään kortit säätelee kelloja kuorman mukaan eli ei niille tarvitse mitään itse tehdä. Semmoisen seikan huomannut kun peleissä kun lukitsee 60fps niin sitten tippuu virrankäyttö, muuten kortti imee sen 200W oli sitten lukittuna 90fps tai 120fps. Joissain peleissä vaatii tuon vsyncin kanssa jotta virrankulutus laskee.
 
OC mallit on vain ns "lotto voittajia" mitkä kellottuu yleensä vähän korkeammalle kuin perus mallit. Itse sitä mieltä että aika turhaa +5% fps maksaa extraa, mutta yleensä ne msrp hintaiset kortit on saatavilla vain rajoitettuna eränä julkaisun aikaan ja sitten on vain OC malleja kalliimpaan hintaan.

Ennemmin keskittyy hommaamaan kortin jossa on hyvä jäähy ja mahdollisimman vähän valituksia käämien vinkumisesta.

Hinta on oikeastaan sivuseikka, että budjetti ei tule konetta tehdessä vastaan. En nyt vaan ole hakemassa mitään kilowatin saunakiuas/lehtipuhallin vehjettä nostamaan kämpän lämpötilaa tai häiritsemään kuuntelunautintoa hifilaitteistani, että ennemminkin mahdollisimman pieniwattinen, tarkkaan mitoitettu ja laadukas mikä kestää vuodesta toiseen. Enkä kyllä halua mitään vesijäähyäkään missä pumpulla heikompi MTBF verrattuna ilma, tai mitään typeriä 10kg megasiilivirityksiä joista unohdettu painovoima ja komponenttien vääntyminen. Voi olla vieläpä ajankohtaisempaa seuraavan sukupolven korteilla joissa tehoja haettu watteja lisäämällä.

Nykyään kortit säätelee kelloja kuorman mukaan eli ei niille tarvitse mitään itse tehdä. Semmoisen seikan huomannut kun peleissä kun lukitsee 60fps niin sitten tippuu virrankäyttö, muuten kortti imee sen 200W oli sitten lukittuna 90fps tai 120fps. Joissain peleissä vaatii tuon vsyncin kanssa jotta virrankulutus laskee.

Juuri tätä mietin että ensialkuun helpointa vaan käyttää V-sync 60Hz monitorilla mutta se sellainen "turbo boost" toiminnon, eli se että jos kortti viileänä niin nostellaan kelloja poiskytkeminen olisi kiva jos siihen mahdollisuus. Huomasin sen prosessorissani että tuo kun oli päällä niin kuorman vaihtelu teki turbo boostin ollessa päällä korvin kuultavaa vaihtelua koneen huminassa joten se tuli kytkettyä pois ensimmäisenä päivänä. Nähdäkseni se vähän tasaisi sitä lämmöntuoton ja wattien käyttöä.

Hyvä huomio tuo että olisi vähemmän valituksia käämien vinkumisesta.
 
Juuri tätä mietin että ensialkuun helpointa vaan käyttää V-sync 60Hz monitorilla mutta se sellainen "turbo boost" toiminnon, eli se että jos kortti viileänä niin nostellaan kelloja poiskytkeminen olisi kiva jos siihen mahdollisuus.

Ei se niitä kelloja nostele mikäli tarvetta ei ole. Juurikin rajoittamalla fps:n on mahdollista saada kortti käymään matalilla volteilla ja kellotaajuuksilla -> vähemmän tehonkulutusta. Siihen voi käyttää vaikka vsynciä tai pelistä löytyvää fps limitteriä. AMD:lla on hyvä softa (Radeon Software) joissa on monenlaisia vipuja virrankulutuksen säätämiseen ja vaikka fps:n rajoittamiseen tiettyyn tasoon. Asetukset voi tehdä joko globaalisti tai pelikohtaisiin profiileihin. Linuxilla en ole säätänyt ollenkaan vaan nauttinut kerneliin ympätyistä toimivista ajureista :)
 
Otetaan vaikka esimerkiksi tämä mun 7800XT Hellhound

Helldivers II:ssa on bugi jonka vuoksi näyttis saattaa kaatua jos sen käyttöaste nousee 100%. Väliaikaisena fiksinä rajoitin pelin asetuksista FPS:n 62 sekä laskin asetukset medium/high tasolle. Tämän seurauksena näytönohjaimen kellotaajuus putosi automaattisesti 2600MHz -> 2200MHz ja käyttöaste liikkuu 60-80% välillä. Seuraan käyttöastetta ja kellotaajuutta Radeon Softwaren performance overlayn avulla. Ongelma on näin purkalla paikattu siihen asti kunnes peliin tulee oikea korjaus.

Samaan lopputulokseen olisin päässyt luultavasti myös rajoittamalla pelikohtaisesti maksimi fps laittamalla ajureista päälle Frame Rate Target Controlin jolla pystyy rajoittamaan maksimi fps:n virtaa säästääkseen.

Laitoin sitten vielä ajureista päälle AMD Fluid Motion Framesin jolla fps nousi 62 -> 124 (generoituja feikkiframeja) sekä Anti-Lagin ihan vaan mielenrauhan vuoksi.

Tai jos pelissä ei olisi ongelmaa, voisin laittaa joko globaalin tai pelikohtaisen virrankulutuksen rajoittimen. Esimerkiksi säätämällä performace tuning -välilehdeltä kortin virrankulutusrajoittimen minimiin, RealSR video-upscalessa tippui 280W (OC) -> 180W. Suorituskyky tippui vain hieman (0,52fps -> 0,47fps)
 
Ei se niitä kelloja nostele mikäli tarvetta ei ole. Juurikin rajoittamalla fps:n on mahdollista saada kortti käymään matalilla volteilla ja kellotaajuuksilla -> vähemmän tehonkulutusta. Siihen voi käyttää vaikka vsynciä tai pelistä löytyvää fps limitteriä. AMD:lla on hyvä softa (Radeon Software) joissa on monenlaisia vipuja virrankulutuksen säätämiseen ja vaikka fps:n rajoittamiseen tiettyyn tasoon. Asetukset voi tehdä joko globaalisti tai pelikohtaisiin profiileihin. Linuxilla en ole säätänyt ollenkaan vaan nauttinut kerneliin ympätyistä toimivista ajureista :)

Joo onhan tässä tosiaankin myös se softakehitys perspektiivi ja softakonffaus, että eihän näillä ollut väliä silloin kun GPU vei muutaman kymmenen wattia ja olivat rajoittuneita mutta sitten kun alkoi mennä satoihin watteihin ja ei mitään rajoitteita reso/fps niin ei ihan päde.

Jos peli on tehty hyvin niin pelidevaaja säätää pelin niin, että kun avaa vaikka jonkun menun tai peli jää idlelle päälle niin voisi hyvin pudottaa FPS:t vaikka 30 tms. että se ei turhaan siellä ole kuorma päällä. Muitakin säätöjä keksii. Upscalea voisi käyttää myös oikein, että turha sitäkään on kääntää tarkemmaksi kuin mikä ihmisen silmän resoluutio on.

Mutta toisaalta, itse kyllä varmaan renderöin myös joskus jotain. Se kyllä pistää sitten kuorman tappiin vaikka kuukaudeksi putkeen niin tuossa se boost clokkien pois kytkeminen voisi olla kova. Varsinkin kun sitä Blenderiä kuitenkin käyttäisin Linuxin puolella.

Kai sitä viime kädessä voi etsiä sorsista jonkun boost_clock_enable = true; Ja kääntää sen false jos mitään muuta keinoa ole.
 
Jos on hinkua optimoida kortin virrankulutusta ja sitä myöten alivoltittaa ja pudottaa tehorajaa raa'asti alaspäin niin tällä hetkellä NVidian kortit ovat omasta mielestäni parempi vaihtoehto. AMD:lla tehorajaa ei pääse pudottamaan luomuna kuin tyyliin 8-10% (viimeksi joskus muutama vuosi sitten Vegalla antoi pudottaa reilusti -50%) ja sitä suuremmat pudotukset MorePowerToolilla joka ei edes toimi RDNA3-korteilla; kyseinen menetelmä toimi kuitenkin hyvin 6800XT:n (RDNA2) kanssa joskus 1½v sitten. Muuten joutuu turvautumaan ketjussa jo aiemmin mainittuihin FPS-limit/framegen-kikkailuihin.

NVidialla voi Afterburnerin kanssa tehdä V/F curven ja pudottaa tehorajaa yleensä riittämiin, viime aikoina näkemissäni korteissa (3060 Ti, 4070, 4070 Ti) ollut alaraja järjestään -50%. Tällä hetkellä ajelen 4070:llä -30% tehorajalla (200W -> 140W) ja V/F-curvella; suorituskyky tippuu keskimäärin ehkä noin 5-7 % alkuperäisestä mutta kortti pysyy miellyttävän hiljaisena ilman tuuletinkäyrien kanssa askartelua.

Korteissa joissa olen tätä hyödyntänyt on yleensä jonku 25-35% voinut pudottaa alivoltitettuna tehorajaa ennen kuin suorituskyky alkaa heikkenemään alkuperäiseen verrattuna huomattavasti. Tuon pisteen ylittämisen jälkeen alkavat yleensä GPU-ytimien kellot kuormituksessa putoamaan miltei lineaarisesti suhteessa tehorajan laskemiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ihme hommaa, osta joku vanha kortti jossa matala tdp jos niin pelottaa kiuas muualla kuin saunassa.
 
Jos on hinkua optimoida kortin virrankulutusta ja sitä myöten alivoltittaa ja pudottaa tehorajaa raa'asti alaspäin niin tällä hetkellä NVidian kortit ovat omasta mielestäni parempi vaihtoehto. AMD:lla tehorajaa ei pääse pudottamaan luomuna kuin tyyliin 8-10% (viimeksi joskus muutama vuosi sitten Vegalla antoi pudottaa reilusti -50%) ja sitä suuremmat pudotukset MorePowerToolilla joka ei edes toimi RDNA3-korteilla; kyseinen menetelmä toimi kuitenkin hyvin 6800XT:n (RDNA2) kanssa joskus 1½v sitten. Muuten joutuu turvautumaan ketjussa jo aiemmin mainittuihin FPS-limit/framegen-kikkailuihin.

No V-sync 60fps nyt tulisi joka tapauksessa kun en välitä isommista herzeistä. En varsinaisesti haluaisi tehoista karsia vaan tehoja saa olla niin paljon kuin ostettu mutta käyttää sen mitä tarvitsee.

En oikein välitä koska softaan joka ei ole valmistajan omaa ja joka potentiaalisesti mahdollistaa vaurioittamisen jos kajoaa jännitteisiin. Enkä edes siksi, että itse sähläilisin vaan voi niissä olla myös bugeja tai joku kortti toimiikin eri tavalla mitä softa kuvittelee ja tekee jotain sellaista mitä ei pitäisi. Että ennemmin kiinnostaa se mitä voi tehdä valmistajan softalla ja mitä se ajuri pitää sisällään.

Tosiaankin pelit tässä nyt helposti on pienempi juttu tuon V-syncin takia kun se auttaa paljon mutta renderöintiä pitää vähän miettiä kun se oikeasti ottaa aivan kaiken mitä lähtee ja niin pitkäksi aikaa kuin haluaa. Vaikka vuodeksi kuorma tapissa jos haluaa.

Onhan tässä mahdollisuus että APU ratkaisee asian lähitulevaisuudessa elegantisti. Viimeeksi kun katsoin niin tehoero oli viisinkertainen verrattuna erillisohjain ja prossu missä piiriä ei oltu haaskattu GPU:n. Se mikä on todellinen tarve ja mitä tehoja löytyy aika helposti kohtaa APU:ssa. Sitä kun nykyinen Xbox series löytyy kahtena versiona josta toinen on 4k ja toinen joku FullHD, ja jälkimmäisen speksit on nykyisten APU:jen tasoa. Peleissä voin hyvin pysyä FullHD:ssä että homma on kiinni siitä, että malttaako pelikehittäjät optimoida pelinsä niin, että toimii FullHD:llä täysipainoisesti raudalla mikä sellaiseksi speksattu. Tavallaan kiinnostaa aika paljonkin Microsoftin quality assurance jutut että minkälaisia pökäleitä sallivat Xboxille julkaistavan. Sehän ratkaisisi paljon jos vaatimus olisi, että kaikkien julkaisujen pitää toimia molemmilla 60fps upscalea mutta köykäisemmällä riittää 1080p.

Ideaalista voisi olla jos saisi PC:n tehokonsolin raudalla, eli jaettu muisti mitä vaan on vaikka 128Gt koko setti virtaoptimoituna ja mielellään barebonena niin ei tarvitsisi miettiä mitä ostaa. Ihme homma että kukaan ei ole lähtenyt tällaista tekemään vaan jos lähtee kotitietokonetta ostamaan niin ne on tuollaisia... paskoja.
 
Ihme hommaa, osta joku vanha kortti jossa matala tdp jos niin pelottaa kiuas muualla kuin saunassa.

Minulla on jo sellainen. Todellakin ostin aikoinaan huippulaadukkaan koneen ja tarkoitus olisi ostaa seuraavakin tietokone parhaalla laadulla. Rahasta ei ole kiinni.

Tässähän on sellainen juttu, että wattilukemat kertovat suoraan elektroniikan laadusta, että pienempi parempi. Pienempiwattiset kestävät pidempään ja jäähdytyksen ollessa helpompaa ei tule myöskään melua. Tai vaikka pala koko talo kun nVidian tehokortissa oli hiljattain surullisen kuuluisa katastrofi.

Tietokone saisi olla mieluusti olla täysin ilman liikkuvia osia mutta nykypäivänä tehokoneen tekeminen niin ei ole käytännöllistä koska GPU:t hakevat suorituskykyä watteja lisäämällä ja pienikin ilmavirta jäähdyttää tehokkasti, että seuraavan tietokoneen mitoitan niin, että siinä isot tuulettimet pyörivät niin hitaasti että niitä ei kuule. Joku 65W prossu riittää kyllä mutta GPU:t ovat menneet omituisiksi. Passiivimallit esimerkiksi ovat kadonneet kokonaan.

Luotettavuudesta en tietenkään tingi yhtään, että minulla on nollatoleranssi millekään ajurihäiriölle, omituiselle toiminnalle kuten että alkaisi GPU toimia eri tavalla, yhtään kaatumista ei saa olla vuosien jatkuvalla käytöllä, päivitykset eivät saa mitään muutella hallitsemattomasti yms. roskaa. Ja tosiaankin sillä koneella voi tulla aika ajoin renderöityä jotain että voi jotain kuukautta kone olla täydellä kuormalla.

Tällä hetkellä Ryzen APU olisi muuten ideaalinen mutta haluasin kuitenkin selvästi enemmän tehoja ja jos jotain renderöi niin se sitten tietenkin on myös VRAM riippuvaista että erillisohjaimissa VRAM rajoitteisuudet ovat huono asia. Liian pieni VRAM vanhentaa koneen ennenaikaisesti kun se ei sitten riitä pidemmän pääälle.
 
Afterburnerista ja V/F curvesta puhuttiinkin aikaisemmin, samaa oon itse käyttänyt niin pitkään kuin muisti kantaa. Eli aina oon tiputtanut näyttiksistä voltteja afterburnerilla, lämmöt ja melu pudonnut ihan huomattavasti, samalla kun puhutaan jostain prosenttien pudotuksesta todellisessa suorituskyvyssä. Korkeimmilla jännitteillä kortit ei enää ole optimissa, ja sitä kompensoidaan järellä jäähyllä ja agressiivisella tuuletinprofiililla. Tällä hetkellä 3090Ti:ssä 0.85v, 120hz asetus näytössä ja watit pyörii korkeimmillaan 265-270 lukemissa, lämmöt jossain 65-68c.

Ohessa vielä selkokielinen artikkeli:
 
Afterburnerista ja V/F curvesta puhuttiinkin aikaisemmin, samaa oon itse käyttänyt niin pitkään kuin muisti kantaa. Eli aina oon tiputtanut näyttiksistä voltteja afterburnerilla, lämmöt ja melu pudonnut ihan huomattavasti, samalla kun puhutaan jostain prosenttien pudotuksesta todellisessa suorituskyvyssä. Korkeimmilla jännitteillä kortit ei enää ole optimissa, ja sitä kompensoidaan järellä jäähyllä ja agressiivisella tuuletinprofiililla. Tällä hetkellä 3090Ti:ssä 0.85v, 120hz asetus näytössä ja watit pyörii korkeimmillaan 265-270 lukemissa, lämmöt jossain 65-68c.

Ohessa vielä selkokielinen artikkeli:

Miten temppu tehdään AMD:n kerneliajurilla? Tarve kun tosiaankin tulisi todennäköisesti helpoiten juurikin renderöinnissä jolloin GPU laittaisi kuormat tappiin, alustana tietenkin Linux koska en halua Windowsin automaattipäivitysten sotkevan projekteja ja tässä todennäköisesti kannattaa vielä kannattaa laittaa AMD:n kortti kun nVidia pihtailee muistin määrässä tai sitten jos muistia on niin sitten ne on jotain kiukaita.

Nykyisellä koneella ollut sitten tosiaankin sellaista käyttöä, että kone on renderöinyt vuoden yhtä kyytiä yhdellä bootilla kun samalla puuhaillut muuta ja mitään riskiä kaatumisille, päivityksille yms. en halua.
 
Miten temppu tehdään AMD:n kerneliajurilla? Tarve kun tosiaankin tulisi todennäköisesti helpoiten juurikin renderöinnissä jolloin GPU laittaisi kuormat tappiin, alustana tietenkin Linux koska en halua Windowsin automaattipäivitysten sotkevan projekteja ja tässä todennäköisesti kannattaa vielä kannattaa laittaa AMD:n kortti kun nVidia pihtailee muistin määrässä tai sitten jos muistia on niin sitten ne on jotain kiukaita.

Nykyisellä koneella ollut sitten tosiaankin sellaista käyttöä, että kone on renderöinyt vuoden yhtä kyytiä yhdellä bootilla kun samalla puuhaillut muuta ja mitään riskiä kaatumisille, päivityksille yms. en halua.
Laita vsync päälle pelistä ja kovaa ajoa. Teet myös omat tuuletinprofiilit tuulettimille ja se on siinä. Ei tarvitse muuta tehdä kun jo täälläkin moneen kertaan sanottu, kun vsync päällä, ei komponentit vedä turhaan kovalla kulutuksella. Eivät ne turhaan boostaile muutenkaan jos tarvetta sille ei ole. Silloin kun tarvitset tehoja renderöintiin tai muuhun tehokäyttöön niin sitten ne tehot löytyvät sieltä.
Ei kannata tehdä tästä turhan vaikeaa mitä se ei oikeasti ole.
Prossun tuuletinprofiili nyt muutenkin kannattaa tehdä ettei pienenkin rasituksen aikana tuulettimet yhtäkkiä herää huutamaan vaan melutaso pysyy tasaisena rasituksen yhteydessä. Biosista pystyy myös säätämään tuulettimien ramp up/step up timeä, jolloin tuulettimet reagoivat viiveellä, esim. selainta avatessa.
 
Prossun tuuletinprofiili nyt muutenkin kannattaa tehdä ettei pienenkin rasituksen aikana tuulettimet yhtäkkiä herää huutamaan vaan melutaso pysyy tasaisena rasituksen yhteydessä.

Tähän löytyi tosiaankin mahtiratkaisu siitä, että kytkin nykyisestä koneesta CPU:n boost kellot pois päältä BIOSsta. Käytännössä tuulettimissa vauhti nousee vain jos on pidempään 100% kuorma prosessorissa ja muuten ei mikään toiminta vaikuta niihin pätkääkään. Ne boost kellot CPU:ssa oikeasti ovat ihan tarpeettomia. Tuo ja V-sync näytönohjaimelle (ja näytönohjaimen ajurista joku virtaoptimointi päälle) ratkoo varmasti todella paljon niin ei tarvitse ränkätä kolmannen osapuolen volttien säätöohjelmilla. Itselle lähinnä nuo AMD:n ajurit ovat vieraita kun tosiaankin nVidialla mennyt vuosikymmenet.
 
Siinä edelleen on se ramp up/step up time -asetus tuota varten, eikä boostikellojen poistaminen ole mitenkään parempi ratkaisu. Sitten jää koneen tehoja käyttämättä 5-10% ja erityisesti kevyissä taskeissa, jossa ne boostikellot on korkeat single thread.

RBE:llä voi Windowsissa naputella asetuksia sisään ja sitten käyttää niitä Linuxissa:
Vaatii kyllä vähän enemmän perehtyneisyyttä ja sisältää riskejä, jos ei osaa tehdä.
 
Tähän löytyi tosiaankin mahtiratkaisu siitä, että kytkin nykyisestä koneesta CPU:n boost kellot pois päältä BIOSsta. Käytännössä tuulettimissa vauhti nousee vain jos on pidempään 100% kuorma prosessorissa ja muuten ei mikään toiminta vaikuta niihin pätkääkään. Ne boost kellot CPU:ssa oikeasti ovat ihan tarpeettomia. Tuo ja V-sync näytönohjaimelle (ja näytönohjaimen ajurista joku virtaoptimointi päälle) ratkoo varmasti todella paljon niin ei tarvitse ränkätä kolmannen osapuolen volttien säätöohjelmilla. Itselle lähinnä nuo AMD:n ajurit ovat vieraita kun tosiaankin nVidialla mennyt vuosikymmenet.
Noin menetät vaan turhaan suorituskykyä, kun voisit vain itse säätää tuuletinprofiilit sopivaksi. Vaikka manuaaliset kiinteät kierrokset jos tuulettimien ylösalas humppaaminen aiheuttaa harmaita hiuksia.
 
Noin menetät vaan turhaan suorituskykyä, kun voisit vain itse säätää tuuletinprofiilit sopivaksi. Vaikka manuaaliset kiinteät kierrokset jos tuulettimien ylösalas humppaaminen aiheuttaa harmaita hiuksia.

No, tässä koneessa ei sellaista mahdollisuutta ollut BIOS:ssa, että tuo on tietokonekohtaista. Boost clockkien poistaminen ei haitannut yhtään kun prossussa niin paljon tehoa, että ei tunnu missään vaikka ne on poissa mutta toisaalta kun sitä tulee käytettyä, ajan vaikka itse oman softan algoritmia kuormalla niin en silloinkaan kaipaa tätä että nostaisi kellot aluksi ylös ja sitten kun alkaa lämmetä niin automaatti laskisi niitä. Tykkään siis deterministisyydestä.

En siis ajatellut semmoista että pihtailen euroissa että saisin halvimmalla hinnalla maksimitehot tms. että menen ostoksille pinkka kunnossa ja ostan niin paljon että varmasti riittää ja parasta laatua, ja säädän siitä sitten alaspäin.
 
No, tässä koneessa ei sellaista mahdollisuutta ollut BIOS:ssa, että tuo on tietokonekohtaista. Boost clockkien poistaminen ei haitannut yhtään kun prossussa niin paljon tehoa, että ei tunnu missään vaikka ne on poissa mutta toisaalta kun sitä tulee käytettyä, ajan vaikka itse oman softan algoritmia kuormalla niin en silloinkaan kaipaa tätä että nostaisi kellot aluksi ylös ja sitten kun alkaa lämmetä niin automaatti laskisi niitä. Tykkään siis deterministisyydestä.

En siis ajatellut semmoista että pihtailen euroissa että saisin halvimmalla hinnalla maksimitehot tms. että menen ostoksille pinkka kunnossa ja ostan niin paljon että varmasti riittää ja parasta laatua, ja säädän siitä sitten alaspäin.
Mistähän emolevystä ei muka löydy tuulettimien ohjausta biosista?
Ohjelmia löytyy myös millä säätö onnistuu käyttöjärjestelmän puolelta.
Mikset osta sitten suoraan hitaammat osat jos suorituskykyä on pakko mennä itse rajoittamaan ottamalla boostit pois joka on aika elintärkeä osa prossun suorituskykyä.
Ostat vaikka ryzeniä ilman X tuotenimen perässä tai inteliltä kerroinlukitun mallin. Eivät kuluta ihmeitä, TDP luokkaa 65w.
 
Viimeksi muokattu:
Mikset osta sitten suoraan hitaammat osat jos suorituskykyä on pakko mennä itse rajoittamaan ottamalla boostit pois joka on aika elintärkeä osa prossun suorituskykyä. Ostat vaikka ryzeniä ilman X tuotenimen perässä tai inteliltä kerroinlukitun mallin. Eivät kuluta ihmeitä, TDP luokkaa 65w.

Niin kyllä varmaan ostankin 65W Ryzenin seuraavaan koneeseen ja niissä on nykyään yllinkyllin tehoa. Nyt menen vanhemmalla prossulla ilman boostia eikä se haittaa yhtään, että prossu ei tässä ole ongelma.

GPU puoli tässä nyt kiinnostaa ajatusmallilla mahdollisesti kuukausien renderöintisessiot ja samalla koneella sitten toki pelailu. Ostaminen ei ole ihan lähikuukausina ajankohtaista mutta vähän kartoitan tilannetta ja se että miten niitä kernelin ajureita rassataan. Todennäköisesti tähtäimessä on tuleva RDNA5 sukupolven AMD niin voisi ostaa koneen sitten mikä kestää koko seuraavan konsolisukupolven ajan.

Mahdollisesti ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin V-sync päällä kun ostan hyvän koneen.
 
Niin kyllä varmaan ostankin 65W Ryzenin seuraavaan koneeseen ja niissä on nykyään yllinkyllin tehoa. Nyt menen vanhemmalla prossulla ilman boostia eikä se haittaa yhtään, että prossu ei tässä ole ongelma.

GPU puoli tässä nyt kiinnostaa ajatusmallilla mahdollisesti kuukausien renderöintisessiot ja samalla koneella sitten toki pelailu. Ostaminen ei ole ihan lähikuukausina ajankohtaista mutta vähän kartoitan tilannetta ja se että miten niitä kernelin ajureita rassataan. Todennäköisesti tähtäimessä on tuleva RDNA5 sukupolven AMD niin voisi ostaa koneen sitten mikä kestää koko seuraavan konsolisukupolven ajan.

Mahdollisesti ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin V-sync päällä kun ostan hyvän koneen.
Vsync ja tuuletinprofiilit säädät sopivaksi. Muuten ne tuulettimet alkaa huutamaan heti kun käynnistät jonkin sovelluksen.
 
Uutta konetta kun hankkimassa jossain kohtaa niin pistänyt merkille mielenkiintoisten näytönohjaimien olevan "OC", eli overclocked (ASUS ohjaimia katsellut kun ne on itsellä toimineet).

Koska en nyt välttämättä ole hakemassa mitään freesync/g-sync 240fps kokemuksia peleihin, niin minua kiinnostaa ennemminkin vähentää tehoja. Eli jos nyt vaan laitan 60fps lock V-sync niin löytyisikö noista tehokorteista sitten nykyään minkälaiset keinot optimoida watteja?

Itsellä nyt vanhempi nVidia ja tässä on ajurissa "optimoitu teho" niin joku tuollainen on ainakin. Prosessorissa saa BIOS:sta nuo "turbo boost" pois päältä mutta olettaisin nykyisissä näytönohjaimissakin olevan toiminnallisuutta, että nostetaan kelloja hetkittäin jos ei käy kuumana, että saako tuollaista pois päältä sitten miten?

Melko varmasti päädyn nyt seuraavassa koneessa AMD:n rautaan mutta kun olen ollut nVidia fanipoika vuosikymmenet niin enhän minä sen ajureista mitään tiedä. Kun pelaamista varmaan tulee tehtyä jokseenkin yhtä paljon Linuxilla kuin Windowsilla niin kiinnostaa ne AMD:n kernelistä löytyvien ajurien tuunailu. Kai näillä voi tehdä ihan mitä vaan kun tutkii vaan sorsia.

Tietysti ehkä pitää osata etsiä oikean valmistajan kortteja jotka eivät ole "OC" vaan toimivat vakiona vähän pienemmillä kelloilla mutta en ole niistä perillä. Toisaalta haluaisin sen että kortissa on sitä tehovaraa ja säätää tuon sovelluskohtaisesti että joku vaan vaatii enemmän että saa kone sitten puhkua vähän enemmän.

Kokemuksia voisi jakaa.
Radeon Chill voi käyttää Adrenalin hallintapaneelista, sen voi säätää pelikohtaisesti.
Sille voi antaa minimi framet, joihin ruudunpäivitys laskee kun peli idlaa ja maksimi fps jota se ei sen pelin kohdalla ylitä.
 
Löytyikin dokkari: GPU Power/Thermal Controls and Monitoring — The Linux Kernel documentation

Eli tässä on useampikin asia mitä pystyy tekemään:
1. V-Sync päälle
2. Käskyttää ajuria, saa pakotettua kellot vaikka low yhdellä simppelillä komennolla ja takaisin automaatille toisella komennolla, hienosäätöä voi tehdä enemmänkin jos tykkää.

Kiva että on dokumentoitu että ei tarvitse latailla jotain säätöohjelmaa. ei sitten talo pala tms.
 
Löytyikin dokkari: GPU Power/Thermal Controls and Monitoring — The Linux Kernel documentation

Eli tässä on useampikin asia mitä pystyy tekemään:
1. V-Sync päälle
2. Käskyttää ajuria, saa pakotettua kellot vaikka low yhdellä simppelillä komennolla ja takaisin automaatille toisella komennolla, hienosäätöä voi tehdä enemmänkin jos tykkää.

Kiva että on dokumentoitu että ei tarvitse latailla jotain säätöohjelmaa. ei sitten talo pala tms.

Miten sinä ajattelit pelejä pelata, jos et lataile AMD:n (/Nvidia:n) poropietariohjaimia, joissa se säätöpaneeli tulee?
 
Mulla on jo Intelin 95W kiuas. Boost kellotkin otettu pois tarpeettomina. Ei pysty oikein suositella yli 65W nykypäivänä ellei ole jotain spesiaalia.

Jotenkin luulin, että sinulla on AMD, tai semmoisista puhuttiin.

Edelleen, niille boost-kelloille on tarvetta. Jos et voltteja osaa/halua säätää, niin mieluummin niin, että pistät PL1 65W ja PL2 65W ja maksimikelloja pari binniä alaspäin. Silloin ei menetetä suorituskykyä ja kulutus on pakotettu 65W. Tämä tosin eri kuin 65W TDP-prosessoreissa, mutta sitä tunnut haluavan. Ja tämä siis BIOS:ista, josta löytyy nuo säädöt jo kohta 15v (Core-arkkitehtuurin ajalta ainakin).
 
Miten sinä ajattelit pelejä pelata, jos et lataile AMD:n (/Nvidia:n) poropietariohjaimia, joissa se säätöpaneeli tulee?

Tuon dokkarin perusteella sellaista ei tarvitse. Voi tehdä vaikka napit paneeliin mitkä kääntää low/auto moden ja pelin käynnistyspikakuvakkeeseen laittaa kääntymään haluttuun asentoon ennen kuin peli käynnistyy ja pelin sammuttaessa takaisin.

Jotenkin luulin, että sinulla on AMD, tai semmoisista puhuttiin.

Mulla on Intel + nVidia ollut vuosikymmenet, seuraavaan tulee jokseenkin varmasti AMD kun Intel on jotenkin ihan zombie mitä tulee kehitykseen. nVidia taas... no ne ei vaan balansoi noita kortteja sillä tavalla nykyään miten minä haluan. Alkoi mennä hölmömmäksi noilla RTX:llä ja nyt sitten vuosia harrastaneet alimitoitettua VRAM:ia. nVidialla suljettujen ajurien kanssa lisäksi riski että kohta menevät subscriptioniin että saa täydet ominaisuudet kortista, firman ahneudelle ei tunnu olevan mitään rajaa.

65 TDP prossun sijasta tässä on enemmän ideaa: How to turn on Eco Mode for AMD CPUs -- and why you should | Digital Trends

Eli Ryzen 7 78003D ja kääntää BIOS:sta ecomoden niin tuo tuntuu kaikin puolin järkevimmältä. Hintaero on vain satanen, eli ei oikein mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon dokkarin perusteella sellaista ei tarvitse. Voi tehdä vaikka napit paneeliin mitkä kääntää low/auto moden ja pelin käynnistyspikakuvakkeeseen laittaa kääntymään haluttuun asentoon ennen kuin peli käynnistyy ja pelin sammuttaessa.

Pelin käynnistysskriptin ajaminen sudolla on erittäin huono idea.
 
Jos jollain on tuo Ryzen 7 78003D siru niin olisi kiva kuulla minkälaiset watit on kuorma tapissa kun on käännetty ecomode päälle, sama sitten vaikka tuolla Radeon RX 7900 GRE ohjaimella kun boost kellot pois kun sen tekee tuolla dokumentaation low asetuksella tai jos vastaava vipu jossain ajuripaneelissa. Kuormaa voisi testata vaikka Blenderillä kun sillä saa ainakin 100%. Peleillä kuorma ei mene täysille kuin poikkeustilanteissa.

Luottamus nyt vähän heikko näiden firmojen mainospuheisiin.
 
65 TDP prossun sijasta tässä on enemmän ideaa: How to turn on Eco Mode for AMD CPUs -- and why you should | Digital Trends

Eli Ryzen 7 78003D ja kääntää BIOS:sta ecomoden niin tuo tuntuu kaikin puolin järkevimmältä. Hintaero on vain satanen, eli ei oikein mitään.

Ecomodea vastaan ei ole yhtään mitään, mutta se ei välttämättä ole ihan kaikissa BIOS:eissa. Lisäksi se on prosessoriin integroitu älykäs fiitsöri (sori, en tykkää sanasta dokkari, niin pakko vääntää vähän omaa jargonia, niin näet, kuinka kauheaa se on), niin se toimii paljon paremmin ja älykkäämmin kuin omat säätösi ikinä.

Toimiessaan se on yksi säätö, jolla kaikki ongelmat menevät pois. Lähdetään ihan siitä, että jo 2700X:n aikoihin se korjasi koneita, jotka muuten kippasivat rasituksessa - tai vähintään throttlailivat. Käy se vähän suorituskyvyn päälle, mutta paljon vähemmän kuin boostien disablointi.

--

Näytönohjaimia itse edelleen säätäisin V/F-curvella, niinkuin joku ehdottikin. Tai olisin säätämättä. Ei kukaan ostaa semmoista kolmen tuulettimen möhköä ajaakseen sitä "virransäästötilassa".
 
Ecomodea vastaan ei ole yhtään mitään, mutta se ei välttämättä ole ihan kaikissa BIOS:eissa. Lisäksi se on prosessoriin integroitu älykäs fiitsöri (sori, en tykkää sanasta dokkari, niin pakko vääntää vähän omaa jargonia, niin näet, kuinka kauheaa se on), niin se toimii paljon paremmin ja älykkäämmin kuin omat säätösi ikinä.

Niin kun aloitin ketjun niin tiennyt että tuollainen löytyisi. Minulla on kokemus vain boost kelloista joita ollut kauan aikaa, ja niiden boost kellojen poistamisesta Intelillä mistä ei ollut mitään haittaa vaan päinvastoin. Niin pelit kuin kaikki muutkin jutut. Prossuissa boost kellot taitaa vahvasti hyödyttää silloin kun kuorma on yhdellä corella tms. mutta tuokaan ei ole todellinen tilanne peleilläkään kun jakavat kuormaa nykyään hyvin.

Näytönohjaimia itse edelleen säätäisin V/F-curvella, niinkuin joku ehdottikin. Tai olisin säätämättä. Ei kukaan ostaa semmoista kolmen tuulettimen möhköä ajaakseen sitä "virransäästötilassa".

Eiköhän sitä haluta että ne tuulettimet pitäisi sen viileänä pelatessa ilman, että alkaisi kuullostaa dronelta.

Itsellä on myös se toinen sovellus, eli Blender jolla harrastan joka nostaa kuorman 100% vaikka puoleksi vuodeksin niin ei ole mitään järkeä hakea jotain hetkellistä suorituskykyä nostamalla kelloja. Peleissä tilanne on eri, että jos tarvetta on niin ottaa vähän enemmän tehoja välillä mutta tuokin riippuu pelistä että ei nyt missään Civilizationissa tarvitse vaan jossain fps:ssä.
 
Näytönohjaimia itse edelleen säätäisin V/F-curvella, niinkuin joku ehdottikin. Tai olisin säätämättä. Ei kukaan ostaa semmoista kolmen tuulettimen möhköä ajaakseen sitä "virransäästötilassa".

Tuo V/F curve niin ei näytä tuossa ajurissa olevan niin helppo kuin kääntää ajurista low vs auto mutta tarvitsee vähän perehtyä softaan millä tuota säätää kernelin ajurilla tai biossista, tai onko se niin hyvä sitten renderöinnissä 100% kuormalla ja onko tuossa riskiä vakaudelle ja jne. Tuota en ole tehnyt, nykyinen 1xxx sukupolven nVidia ollut hiljainen ja pieniwattinen ilmankin ja sen suljetussa ajurissa ei tuollaista ollut eikä myöskään BIOS:ssa.
 
Tuo V/F curve niin ei näytä tuossa ajurissa olevan niin helppo kuin kääntää ajurista low vs auto mutta tarvitsee vähän perehtyä softaan millä tuota säätää kernelin ajurilla tai biossista, tai onko se niin hyvä sitten renderöinnissä 100% kuormalla ja onko tuossa riskiä vakaudelle ja jne. Tuota en ole tehnyt, nykyinen 1xxx sukupolven nVidia ollut hiljainen ja pieniwattinen ilmankin ja sen suljetussa ajurissa ei tuollaista ollut eikä myöskään BIOS:ssa.
Ei biosissa näytönohjaimen säätöjä olekaan. Esimerkiksi afterburnerilla tuota käyrää saa säädettyä ja on helppoa kuin heinän teko.
 
Ei biosissa näytönohjaimen säätöjä olekaan. Esimerkiksi afterburnerilla tuota käyrää saa säädettyä ja on helppoa kuin heinän teko.

Eli se tallentaa sen käyrän sitten mihin? Tehonäytönohjaimessa nykyään EEPROM:ia mikä pitää yllä sen käyrän?

Sen nyt kuitenkin pitää tietenkin toimia Linuxissa jossa sitä Blenderiä käyttää ja pian ne pelitkin melkein kaikki, ja virallisella kernelin ajurilla.

AMD:llä muutenkin niin huono track record tuotteiden tukemisessa pidemmällä aikavälillä, että on paska idea rakentaa mitään mikä riippuisi niiden suljetusta ajurista.
 
Ja parasta suorituskykyä ei saa rajoittamalla kaikkea, niin se vaan on. On niitä hiljaisia ja hyviä ratkaisuja myös mutta faktat kannattaa laittaa kuntoon eikä selittää että ei vaikuta mihinkään kun tehot rajoittaa minimiin ja jne.
 
Eli se tallentaa sen käyrän sitten mihin? Tehonäytönohjaimessa nykyään EEPROM:ia mikä pitää yllä sen käyrän?

Sen nyt kuitenkin pitää tietenkin toimia Linuxissa jossa sitä Blenderiä käyttää ja pian ne pelitkin melkein kaikki, ja virallisella kernelin ajurilla.

AMD:llä muutenkin niin huono track record tuotteiden tukemisessa pidemmällä aikavälillä, että on paska idea rakentaa mitään mikä riippuisi niiden suljetusta ajurista.
Tässä ketjussa on jo kerrottu moneen kertaan ja jos on jotain erikoistarpeita säätää itse Linuxilla ja ihmetellä ajureita jotka valmistaja julkaisee sen sijaan että itse pitää säätää niin sitten varmaan kannattaa tosiaan opetella itse säätämään eikä etsiä valmista vastausta, koska mitä enemmän kerrot erityisvaatimuksia sitä vaikeammaksi se vaan menee.
 
Valitettavasti täällä on porukalla windowsit, niin neuvot voi olla vähän sinne suuntaan kallellaan. Ei minullakaan ole linuxia pelikäytössä ollut tällä vuosikymmenellä. Nurkassa kone kyllä 24/7 linuxia pyörittää ja toinen linux-kone on rakenteilla, mutta ei niillä ole tarkoitus pelata.

Ja Windowsin pelikäytössä en kyllä ole vaivautunut mitenkään alikellottamaan mitään. Idlessä on yleensä 0dB ja sitten pelatessa saa huutaa, en välitä. Eikä TUF:it ole huutaneet ja Asus RTX 4070 TUF on ylimitoitetulla jäähyllä, niin se oli hiljainen myös rasituksessa (quiet-bios erityisesti). Mutta se ei ole AMD ja taitaa olla alunperin "väärin" suunniteltu, eli Nvidia on antanut liian suuren TDP:n piirilleen. Ja tosiaan siitä "quiet-bios"-kytkimestä on saanut tarpeeksi hiljaisen jo vuodesta 2020, jolloin ostin RTX 3080:n.

Lisäksi AMD:n boosteja voi disabloida osittain ja siellä on curve-säädöt, mutta jos haet helppoa ratkaisua, eco-mode on suositukseni. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että se sieltä BIOS:ista löytyy, eikä tarvitse Ryzen Masteria, jota ei ole linuxille.
 
Ja parasta suorituskykyä ei saa rajoittamalla kaikkea, niin se vaan on.

Niin eihän me enää eletä 90-luvulla jossa sitä tarvitsisi. Nykyään suorituskykyä saa niin paljon kuin tarvitsee helposti jos nyt ei oikeasti ole ihan minibudjetilla ja yritä tiristää mahdollisimman paljon eurolla, että just ja just pelit toimisi nykien ja pätkien. Jos nyt vaikka viiden tonnin budjetilla lähtee hakemaan sellaista kunnollista, kultaista keskitietä keskusyksikössä niin varmaan parilla tonnilla saa hyvän ettei tarvitse mennä äärimmäisyyksiin. Sitten varmaan löytyy viidelläkymmenellä tonnilla se ääripää mennen samaan sarjaan kultaisten kaiutinkaapelien kanssa.

Suorituskyvyn sijasta ongelmakohdat tietokoneissa ovat jo jonkin aikaa olleet siinä, että pilaantuvat usein ennenaikaisesti joko hajoamalla tai suunnitellun vanhentamisen seurauksena. Eli sellaisia juttuja että ei pysty päivittämään softaa mistä tahansa syystä, uusi softa ei toimi mistä tahansa syystä, tai tulee savut pihalle.

Tai sitten tämä markkinointipelleily että valmistajat kaunistelee numeroita ja myy oletuksena kellotukset päällä. Apple nyt sentäs on tässä asiassa positiivinen poikkeus, että sen koneissa piirit toimivat oletuksena järkevästi normikelloilla vaikka muuten en kyseisen firman tuotteista välitä.

Itseasiassa, eihän tässä olisi pienintäkään hinkua edes suunnitella ja kasata konetta jos näitä tehtäisiin hyvin tehdasvalmisteisena, fiksusti järkevällä designillä. Valmiskoneissa tilanne se, että AMD:tä ei juuri näy missään ja se jo rajoittaa paljon. Niin sitten sitä pitää tehdä itse että saa hyvän.

Tässä ketjussa on jo kerrottu moneen kertaan ja jos on jotain erikoistarpeita säätää itse Linuxilla ja ihmetellä ajureita jotka valmistaja julkaisee sen sijaan että itse pitää säätää niin sitten varmaan kannattaa tosiaan opetella itse säätämään eikä etsiä valmista vastausta, koska mitä enemmän kerrot erityisvaatimuksia sitä vaikeammaksi se vaan menee.

No Linux nyt ei edes ole mikään erikoistarve mutta se että käytetään yhtään mitään muuta tapaa kuin näitä valmistajan omia ajureita ja dokumentaatioita niin se on poikkeuksellinen tapa ratkoa asia kun se ei ole valmistajan tuotteistama. Aika tavallista kaikenlaisissa volttisäätöohjelmissa, että lukee boldattuna punaisin kirjaimin "toimii vain malleilla se ja se" tai "ei ole testattu kuin mallilla A", disclaimeria että tietokone voi hajota tai toimia epävakaasti. Ja riski on myös todellinen jos softa käyttää jotain puutteellisesti dokumentoitua tai dokumentoimatonta ominaisuutta, ja valmistaja päättääkin muuttaa jotain rajapintaa niin säätöohjelman syöttämät arvot raudalle voi olla jotain ihan muuta mitä pitäisi.

Eli, jos nyt on budjetti kunnossa tietokonetta ostettaessa että saa laadukkaan niin ei nyt silloin viitsi mitään häröohjelmia käyttää. Se että BIOS:sta ja ajurista käännetty joku toimintamoodi erilaiseksi ja on siihen tehty niin siinä ei sitten ole mitään riskejä esim. tietokoneen luotettavuudelle.
 
Eli, jos nyt on budjetti kunnossa tietokonetta ostettaessa että saa laadukkaan niin ei nyt silloin viitsi mitään häröohjelmia käyttää. Se että BIOS:sta ja ajurista käännetty joku toimintamoodi erilaiseksi ja on siihen tehty niin siinä ei sitten ole mitään riskejä esim. tietokoneen luotettavuudelle.
Täällä harvemmin suositellaan häröohjelmia kenellekään mutta voihan niitä asioita tehdä miten vaan ja koodailla vaikka itse ohjelman :confused:
Tässäkin ketjussa suositeltuja tapoja on käytetty vuosikausia mutta jos ei kelpaa niin minkäs minä sille voin.
 
Valitettavasti täällä on porukalla windowsit, niin neuvot voi olla vähän sinne suuntaan kallellaan. Ei minullakaan ole linuxia pelikäytössä ollut tällä vuosikymmenellä. Nurkassa kone kyllä 24/7 linuxia pyörittää ja toinen linux-kone on rakenteilla, mutta ei niillä ole tarkoitus pelata.

No itse olen niin vahvasti PC-mies niin tietokoneen käytössä kuin pelaamisessa että se nyt vaikuttaa. Windows kun lakkasi olemasta oikeaa PC käyttöä kun se alkoi taustalla hääräillä pakotettuja päivityksiä niin ei se ihan ykköskäyttöön ole.

Minulla siis on Debian + Windows ja varmaan seuraavassakin Debian + Windows, eri SSD:llä toki, että voisi se Windows olla siinäkin joillekin peleille mitkä siinä paremmin toimii vaikka ykköskäyttö Debianissa. Ei se yksi SSD + Windows lisenssi nyt myöskään siinä kokonaisuudessa missään tunnu ja haluan kuitenkin kokeilla miten toimii tulevan Windowsin AI integroinnit ja jos joku peli toimiikin siinä paremmin niin asentaa sinne.

Ja Windowsin pelikäytössä en kyllä ole vaivautunut mitenkään alikellottamaan mitään. Idlessä on yleensä 0dB ja sitten pelatessa saa huutaa, en välitä. Eikä TUF:it ole huutaneet ja Asus RTX 4070 TUF on ylimitoitetulla jäähyllä, niin se oli hiljainen myös rasituksessa (quiet-bios erityisesti). Mutta se ei ole AMD ja taitaa olla alunperin "väärin" suunniteltu, eli Nvidia on antanut liian suuren TDP:n piirilleen. Ja tosiaan siitä "quiet-bios"-kytkimestä on saanut tarpeeksi hiljaisen jo vuodesta 2020, jolloin ostin RTX 3080:n.

Asusta joo ajattelin ostaa, hyvät kokemukset olleet merkistä. Pitääkin tutkia tuo quiet-bios ja onko se Asuksen AMD korteissa. Sellainen se kortti saisikin olla melun puolesta, että 0db, ja pelatessa vähän pyörähtää. Jäähy saa olla hieman ylimitoitettu mutta ei mikään sellainen monen kilon köntti missä osat väsähtää vuosien käytön jälkeen kun tullut rasitusta.
 
Asusta joo ajattelin ostaa, hyvät kokemukset olleet merkistä. Pitääkin tutkia tuo quiet-bios ja onko se Asuksen AMD korteissa. Sellainen se kortti saisikin olla melun puolesta, että 0db, ja pelatessa vähän pyörähtää. Jäähy saa olla hieman ylimitoitettu mutta ei mikään sellainen monen kilon köntti missä osat väsähtää vuosien käytön jälkeen kun tullut rasitusta.

Menee jo offtopicin puolelle, niin vastaan lyhyesti: Asuksella on monta mallia, niin TUF / Strix on niitä parhaita ja niissä tuommoisia vaihtoehtoja on. Sitten jos ostaa halvimman, esim. Asus Dual, niin voi puuttua ominaisuuksia, kuten Quiet Bios. Siksi pitää osata valita oikein. Eikä kannata mutuilla, vaan lukea testejä.

Tuossa on hyvä:

Tietenkin siellä esim. Sapphire RX 7800 XT Nitro+ (Quiet Bios) voitti äänenvoimakkuudessa testin, mutta siinä on 5C korkeammat lämmöt. Ja tuon testin perusteella, tuosta näytönohjaimesta kannattaisi ostaa PowerColor RX 7800 XT Hellhound :) Niin se vaan menee, pitää lukea testejä, ja vaikka Asus TUF on hyväksitodettu malli, se ei ole aina paras.
(Lisäksi samassa taulukossa olevista Asus RX 7700 XT TUF on taas paras 7700 XT)
 
Menee jo offtopicin puolelle, niin vastaan lyhyesti: Asuksella on monta mallia, niin TUF / Strix on niitä parhaita ja niissä tuommoisia vaihtoehtoja on. Sitten jos ostaa halvimman, esim. Asus Dual, niin voi puuttua ominaisuuksia, kuten Quiet Bios. Siksi pitää osata valita oikein. Eikä kannata mutuilla, vaan lukea testejä.

Tuntuu että oikea reitti on tämä että ostaa Asukselta emo + GPU, ja kaikki AMD:tä missä on juurikin valmiiksi tehtynä quiet ja eco ominaisuudet ja ne vaan päälle firmware/jumpperit/ajuri, samalla kun ostaa vaan tarpeeksi tehokkaat osat missä riittää potkua vaikka ajaisi hillitymmin.

Tässä nyt vaan ehkä pitää olla vähän valveutunut ja olla oikeaan aikaan ostoksilla jos näissä nyt on sellaista että ei olekkaan kaikissa malleissa. Ajattelin tosiaankin sitä seuraavaa RDNA 5 sukupolvea enkä nykyistä. Firmat ei vaan muuta prosessejaan niin nopeasti että sieltä kuitenkin tulee uusi mikroarkkitehtuuri ja vastaavat tuotesuunnitteluta ja tuotenimet erilaisille eri hintaluokkien osille.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu että oikea reitti on tämä että ostaa Asukselta emo + GPU, ja kaikki AMD:tä missä on juurikin valmiiksi tehtynä quiet ja eco ominaisuudet ja ne vaan päälle firmware/jumpperit/ajuri, samalla kun ostaa vaan tarpeeksi tehokkaat osat missä riittää potkua vaikka ajaisi hillitymmin.

Valitan offtopicin jatkamista, lopetan tähän.. mutta vielä pitää korjata tuota näkemystä, jonka esimerkin vuoksi tiivistän "Asus on paras". Niillä on monta mallia.


1710424749147.png


Tuossa on Dual. Se on rasituksessa 74C ja 34.2dBA. TUF on Queit biosin kanssakin viileämpi ja 6dB on iso asia:
A change of 6 dB is accepted as a significant difference in level for any listener listening to speech or music. It is a quite noticeable increase or decrease in loudness. To produce an increase of +6 dB you need to increase power (watts) by a factor of four.

YMMV, mutta kuitenkin kaikki yli 30 dBA on semmoista, että jos ei äänestä tykkää, jättää ne kauppaan.

--

..ja lopetan alivoltituskeskustelun ohjaamisen sivuraiteille tähän viestiin, lupaan. Valitan, tässä melkein syntyi väärinymmärrys, niin oli pakko jatkaa vielä yksi viesti.
 
itsellä tässä 5950x ja tästä voi tehdä ihan minkä mallin tahansa poistamalla tokan ccd käytöstä mikä tiputtaa 8 ytimiseksi malliksi tai vielä päälle tiputtaa 2 ydintä. Sitten max boostclockin voi laskea halutessa ja tietysti ppt voi laskea myös oman halun mukaan tai käyttää eco modea. kaikki toiminnot löytyy biossista B550 lankulla mikä on aika kiva.

Semmosen olen huomannut kun prossun käyttöaste pyörii 60% prosentissa esim topaz video ai sovelluksella niin tämä ryzenin kivi yrittää boostata kelloja mahdollisimman korkealle ja imee noin 135W ihan turhaan. Jos haluaa minmax energia tehokkuden/hukkalämmön niin PBO2Tunerilla rajoittaa max kellot perus taajuudelle 3400Mhz niin virrankäyttö tippuu tuonne 85W paikkeille ilman tehojen tippumista. Pelikäytössä aikalailla sama homma kun tiputtaa toisen ccd pois.

näyttiksissä voi tehdä aikalailla saman tempun eli hommata vaikka Radeonin x900 mallin ja siitä voit rajoitella oman halun mukaan vaikka x600 sarjalaiseksi. Muistin ja ytimien määrää ei pysty säätää, mutta taajuuksia ja power limittiä voi laskea oman halun mukaan softalla. Usein noissa korteissa on 2 biossia, mutta se säätele tulettimien nopeutta esim Quiet/Perf mode. Voihan sitä ladata custom biossin ja vakio biossin jos sellaisia löytää.
 
Viimeksi muokattu:
Valitan offtopicin jatkamista, lopetan tähän.. mutta vielä pitää korjata tuota näkemystä, jonka esimerkin vuoksi tiivistän "Asus on paras". Niillä on monta mallia.

..ja lopetan alivoltituskeskustelun ohjaamisen sivuraiteille tähän viestiin, lupaan. Valitan, tässä melkein syntyi väärinymmärrys, niin oli pakko jatkaa vielä yksi viesti.

Viesti liittyy minusta aiheeseen, ei tämän tarvitse liittyä voltitukseen vaan ennemminkin hyvien ratkaisumallien hakemiseen tietokoneen suunnitteluun.

Eikä tarvitse olla Asus, kai sitä MSI ja Gigabyte tekevät vastaavia myös? Minulla vaan on itsellä sellaista kokemusta Asuksesta että on hieman reilumin mitoitettua jäähyä kun joskus vertaillut kun hakenut kuitenkin ennemmin laatua kuin halpaa hintaa.

Prossussa homma on helpompaa mutta GPU:n tapauksessa minusta on hyvä välttää sellaisia ratkaisuja missä huonosti käyttäytyvä softa tai liialliset oikeudet softalla, riippuvuus ajurista tms. voi aiheuttaa tilanteen että joku peli bugaa niin että käyttää GPU:a miten sattuu. Tämä olisi ihan tyhmä tilanne että käyttää konetta normaalisti ja sitten yks kaks joku peli saa tilanteen missä GPU käynnistää lehtipuhaltimet ja pitää alkaa hakea virtanappia tms.

Ylivoimaisesti parhaita ratkaisumalleja on 60fps V-sync että ainakaan ei pääse sellaiseen jumitilaan oudosti joku peli mutta ihan sen mukaan ei voi mitoittaa vaikka poweria kun CPU ja GPU:n kuorman pitää voida normaalisti voida toimia 100% ja täysin luotettavasti. Pitäisi siis myös tietää maksimiwatit 100% kuormalla että voi optimoida poweria, ja siten myös dlevirran kulutusta.

PC:ssä itseasiassa idlesähkön kulutus on suunnilleen ainoa millä väliä sähkölaskussa ellei nyt oikeasti pelaa 16h päivässä raskaita pelejä, mutta tässä taloudessa PC on päällä suuren osan vuorokaudesta vaikka sillä ei pelailtaisi kuin joskus pari tuntia. Maksimiwatit sitten liittyy meluun, lämpöön yms. tai siihen jos vaikka renderöi kotikoneella eikä jossain renderöintifarmilla.

GPU:n maksimi TDP kun performance profile on "low" tai vaihdettu jumpperista joku "silent" 100% kuormalla kiinnostaisi että voisi miettiä poweria paremmin.

En nyt vältsisti myöskään sulje pois. Olen ollut tyytyväinen siihen, että on niitä suljettuja ajureitaan sentään ylläpitänyt pidempäään kuin AMD, ja se ei nyt sentään ainakaan vielä ole tehnyt mitään sellaista miksi se pitäisi ehdottomasti jättää hyllyyn. AMD:n houkutus on avoimissa ajureissa, FSR:ssä yms. että kortti ei periaatteessa vanhene enkä usko AMD:n pihtailevan muistin kanssa niin pahasti.
 
Niin eihän me enää eletä 90-luvulla jossa sitä tarvitsisi. Nykyään suorituskykyä saa niin paljon kuin tarvitsee helposti jos nyt ei oikeasti ole ihan minibudjetilla ja yritä tiristää mahdollisimman paljon eurolla, että just ja just pelit toimisi nykien ja pätkien. Jos nyt vaikka viiden tonnin budjetilla lähtee hakemaan sellaista kunnollista, kultaista keskitietä keskusyksikössä niin varmaan parilla tonnilla saa hyvän ettei tarvitse mennä äärimmäisyyksiin. Sitten varmaan löytyy viidelläkymmenellä tonnilla se ääripää mennen samaan sarjaan kultaisten kaiutinkaapelien kanssa.

Suorituskyvyn sijasta ongelmakohdat tietokoneissa ovat jo jonkin aikaa olleet siinä, että pilaantuvat usein ennenaikaisesti joko hajoamalla tai suunnitellun vanhentamisen seurauksena. Eli sellaisia juttuja että ei pysty päivittämään softaa mistä tahansa syystä, uusi softa ei toimi mistä tahansa syystä, tai tulee savut pihalle.

Tai sitten tämä markkinointipelleily että valmistajat kaunistelee numeroita ja myy oletuksena kellotukset päällä. Apple nyt sentäs on tässä asiassa positiivinen poikkeus, että sen koneissa piirit toimivat oletuksena järkevästi normikelloilla vaikka muuten en kyseisen firman tuotteista välitä.

Itseasiassa, eihän tässä olisi pienintäkään hinkua edes suunnitella ja kasata konetta jos näitä tehtäisiin hyvin tehdasvalmisteisena, fiksusti järkevällä designillä. Valmiskoneissa tilanne se, että AMD:tä ei juuri näy missään ja se jo rajoittaa paljon. Niin sitten sitä pitää tehdä itse että saa hyvän.



No Linux nyt ei edes ole mikään erikoistarve mutta se että käytetään yhtään mitään muuta tapaa kuin näitä valmistajan omia ajureita ja dokumentaatioita niin se on poikkeuksellinen tapa ratkoa asia kun se ei ole valmistajan tuotteistama. Aika tavallista kaikenlaisissa volttisäätöohjelmissa, että lukee boldattuna punaisin kirjaimin "toimii vain malleilla se ja se" tai "ei ole testattu kuin mallilla A", disclaimeria että tietokone voi hajota tai toimia epävakaasti. Ja riski on myös todellinen jos softa käyttää jotain puutteellisesti dokumentoitua tai dokumentoimatonta ominaisuutta, ja valmistaja päättääkin muuttaa jotain rajapintaa niin säätöohjelman syöttämät arvot raudalle voi olla jotain ihan muuta mitä pitäisi.

Eli, jos nyt on budjetti kunnossa tietokonetta ostettaessa että saa laadukkaan niin ei nyt silloin viitsi mitään häröohjelmia käyttää. Se että BIOS:sta ja ajurista käännetty joku toimintamoodi erilaiseksi ja on siihen tehty niin siinä ei sitten ole mitään riskejä esim. tietokoneen luotettavuudelle.
EI kannata tuijottaa liikaa markkinointimateriaaleja vaan kannattaa lukea puolueettomia testejä esim io-techin arvosteluita ja muita ulkomaisia arvosteluja jos englanti taipuu. Pöytäkone on tänään tehokkaampi kuin mitä se on koskaan ollut ja tulee vain paranemaan.
Planned obsolescence lisäksi tietokoneet vanhenee nopeasti koska luonnollinen kehitystahti on muutenkin nopea, vaikka se voisi olla nopeampikin.. ja kalliimpi. Toivottavasti säästymme siltä. :D

Jos AP haluaa viileänä käyvän tehokkaan koneen AMDn osilla, sen saa niinkin yksinkertaisesti aikaan että asettaa BIOS prosessorin maksimi sallitun lämpötilan alemmas ja GPUn kanssa käyttää Radeon Chill.
Suosittelen revikoita ja avointa mieltä. PC on edelleen kunkku eikä tarvi viiden tonnin budjettia. Oletko eksynyt väärälle palstalle? :D
 
Mikä tämä 60fps lukkoajatus nyt on? Sillähän se tietokone ei nimenomaan tee töitä täysillä vaan se huilailee sitten siinä 60fps lukemassa?
Ostat koneen jolla hommat toimii 60fps/1080p ja sillä selvä? Haluat tehoa, unohda nuo.
 
Täällä on ajossa Gentoo 7800X3D:n ja 7900 XT:n päällä.

CPU:n kellotaajuuden skaalaus toimii nätisti. Idlenä ytimet makoilee 400MHz:ssä ja nostavat sekä laskevat taajuutta koko skaalalla tarpeen mukaan ja välittömästi.
Käytössä AMD P-State EPP/Active moodilla, ajuri/performance preference -kombo performance/balance_performance.
Lämmöt idlenä 40C paikkeilla, suurimmat mitä tullut päivityksiä ajaessa vastaan jossain 80C hujakoilla. Jäähynä Noctuan NH-D15.
Phoronix oli tehnyt kattavia testejä näillä taajuudenskaalausajureilla:
AMD P-State EPP Performance With EPYC On Linux 6.3 - Phoronix

GPU:n kellotaajuuksia ja tehorajoja säätää näppärästi LACT:lla:
GitHub - ilya-zlobintsev/LACT: Linux AMDGPU Controller
 
mites toi on AMD leirissä virrankulutuksen säätö näyttiksissä.

itsellä nvidia näyttis ja control paneelista prefer max perf asetus tuntuu vain tiputtavan vähävirtaiset P-tilat pois että työpöydällä mitään tehdessäkin kuluttaa sen 100W. Normaali taas ottaa ne käyttöön, mutta maximit on ihan samat. Tähän asti täytynyt vain leikkimäät power limitillä

EDIT: tuossa LACT näyttäisi olevan samat toiminnot kuin afterburnerissa. P-state valikko vain puuttuu, mikä olisi kiva lisä afterburneriin niin voisi tiputtaa vaikka pari korkeinta tilaa pois pois.
 
Viimeksi muokattu:
Semmosen olen huomannut kun prossun käyttöaste pyörii 60% prosentissa esim topaz video ai sovelluksella niin tämä ryzenin kivi yrittää boostata kelloja mahdollisimman korkealle ja imee noin 135W ihan turhaan. Jos haluaa minmax energia tehokkuden/hukkalämmön niin PBO2Tunerilla rajoittaa max kellot perus taajuudelle 3400Mhz niin virrankäyttö tippuu tuonne 85W paikkeille ilman tehojen tippumista. Pelikäytössä aikalailla sama homma kun tiputtaa toisen ccd pois.

Topaz toimii aivan oikein. Kun tietokone laitetaan laskemaan prosessorilla tai GPU:lla niin se menee tietysti tappiin se kuorma. Se 100% kuormitustilanne, CPU + GPU yhdessä pitää olla selvillä monta wattia haukkaa että voi mitoitetaa PSU:n oikein. CPU käytännössä toimii paremmin kun boost clockit on pois enkä usko että tässä on mikään muuttunut. Todelliset CPU watit kun boost clockit disabloituna kaikki coret päällä kun ajaa Topazia olisi kiva tietää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 583
Viestejä
4 477 824
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
topiaassss

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom