AliExpressin trankut ja ASA powerivika

Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
36
Tilasin AliExpressistä satsit yleisiä trankkuja ja mittasin niitä sieltä täältä transistorimittarilla ja olivat OK. Myyjä oli saanut kasapäin positiivisia palautteita.

No, nyt on työn alla vanha ASA 3704 viritinvahvistinlevariyhdistelmä jonka powerista oli mennyt kaksi trankkua T36 ja T37 sekä 12V zeneri. Vaihdoin komponentit mutta poweri käyttäytyy oudosti. Oheisessa kytkiksessä kaikki 0,6V pisteet ovat järjestään luokkaa 10 volttia. Zenerin jännite OK. Trimmeri ei juuri vaikuta jännitteisiin. Trankut ovat oikein päin =).

Onko mahdollista, että trankut vuotavat jännitteellisenä niin, että sekoittavat toimintapisteet? PEAK trankkumittari kertoo, että vuotovirta on 0mA.
IMG_7492.jpeg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 001
Ei Alista kannata transistoreja tilata. Väärennöksiä sieltä saa, esim. tuon 2N3055:n sisällä voi olla jotain ihan muuta eikä se kestä virtaa/jännitettä kuten alkuperäinen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 001
Minä ostin, 80-luvun vahvistimeen päätetransistorit. Halvat mutta silti taatusti aidot, sanoi myyjä... Toimi niin kauan kun oli hehkulamppu virtaa rajoittamassa. Sitten kun testasin ilman virranrajoitusta, tuli rajut savumerkit ja kaikki oikosulussa ohjaintransistoreja myöten. Etsin sitten nykytransistoreista sopivat vastaavat ja tilasin oikeasta kaupasta, hienosti toimii.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
628
Sori kun nyt näin epäilen, mutta onko kysyjällä miten hyvä ymmärrys transistorin ja puolijohdeliitosten toiminnasta/käytöksestä..? Nuo”0,6V” merkinnät eivät ole mitään ”jännitepisteitä” vaan muistuttavat trankun Vbe-liitoksen jännitehäviöstä. Esim. Tuon T37:n kannalla ei suinkaan kuulu olla 0,6V potentiaalieroa GND:hen, vaan n. 12,6V (Vzener + T37:n Vbe).

Oletko mitannut uusien trankkujen hFE:t? Mitä ja miten olet elkoista mitannut?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
36
Ööö. Onko noin? Täytyy myöntää etten tuota tiennyt vaikka teknikko olenkin. Siis, että kytkiksen jännitemerkinnät eivät tarkoitakaan jännitettä maihin. Miksi kummassa tuollaiset jännitteet on skemaan merkitty? Niissä laitteissa joita työkseni korjasin, on jännitteet merkitty aina maata vasten.

Onko tämä ainoastaan jokin suomalainen tapa? Minä jo kauheasti ihmettelinkin miten laite voi toimia jos kantajännitteet on tuollaiset.

Olen mitannut hfe:t ja ovat speksien mukaiset. Konkat olen mitannut kahdella eri konkkamittarilla joista toinen antaa myös sisäisen vastuksen.

Sen siitä saa kun ei lue skemassa olevaa jännitemittausohjetta.

Kiitos rushi !
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 889
Ööö. Onko noin? Täytyy myöntää etten tuota tiennyt vaikka teknikko olenkin. Siis, että kytkiksen jännitemerkinnät eivät tarkoitakaan jännitettä maihin. Miksi kummassa tuollaiset jännitteet on skemaan merkitty? Niissä laitteissa joita työkseni korjasin, on jännitteet merkitty aina maata vasten.

Onko tämä ainoastaan jokin suomalainen tapa? Minä jo kauheasti ihmettelinkin miten laite voi toimia jos kantajännitteet on tuollaiset.

Olen mitannut hfe:t ja ovat speksien mukaiset. Konkat olen mitannut kahdella eri konkkamittarilla joista toinen antaa myös sisäisen vastuksen.
Enpä ole minäkään tuollaisia jännitemerkintöjä ennen nähnyt (en ainakaan muista) jotka tarkoittavat jotain muuta kuin jännitettä nollatasoa vastaan. Tuossa nuo merkinnät vain wei käy järkeen niin niiden on oikeastaan pakko olla jotain muita.

Mitenkäs tuo poweri oireilee ja mikä on esimerkiksi tuo powerin lähtöjännite? Tasurin jälkeenhän pitäisi olla 53V ja ulos lähteä 38V
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
36
Toi 38 V on ainoastaan 10 V. Mutta kun nyt tuo kantajännite selvisi niin menen nolona häntä koipien välissä nukkunaan ja huomenna uusin elkein työhön. Minä monta kertaa mietin, että onko nuo jännitteet merkitty väärin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
249 309
Viestejä
4 355 117
Jäsenet
72 384
Uusin jäsen
HSuvanto

Hinta.fi

Ylös Bottom