Alienware esitteli 34-tuumaisen ultrawide-pelinäytön Samsungin QD-OLED-paneelilla

Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
Sitten mennään taas kuvasuhteessa takaisin perinteisempään suuntaan, joten riittäisi että kamerakulmaa toisi kauemmas. UW:n etu on aina se, että horisontaalisesti saadaan lisää informaatiota.
Ja normaalin kuvasuhteen etu on aina se, että saadaan vertikaalisesti lisää informaatiota. Ihmisen silmän kuvasuhde on n. 1:1.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 232
Ja normaalin kuvasuhteen etu on aina se, että saadaan vertikaalisesti lisää informaatiota. Ihmisen silmän kuvasuhde on n. 1:1.
Sillä vertikaalisesta taivasinformaatiosta vain hyötyy usein paljon vähemmän kuin horisontaalisesta, siksihän nämä on keksitty. Toiset tykkää toisesta, koko näkökentän peittävää näyttöä kun vaikea toteuttaa ilman VR:ää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Terävissä kontrastirajoissa on värivääristymiä rgb lcd paneelillakin, joskin vain vaaka tai pystysuunnassa, näissä taas molemmissa.
Teksti näyttänee melko kauhealta jos on tottunut clear/truetypeen.
Eiköhän tämä pelaamiseen ja leffoihin ole varsin mainio, mutta jos edes sekundääritarkoituksena on lukea nettisivuja / pdf:iä / tehdä töitä, niin suhtautuisin vähän tosiaan varauksella.

220dpi versio ajettuna jollain 200% skaalauksella varmaan korjaisi tämän ”ongelman”.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 607
Ei se silmän/näön "kuvasuhde" ole mitenkään yksinkertainen asia:
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Huomattavasti suurempiin ongelmiin sitä kyllä pelien tai katselumukavuuden yhteensopivuuden kanssa ajautuu, jos jysäyttää keskiverto työpöydälle suoran +48" 16:9 tms. ruudun sellaisenaan. Ei todella ole immersoiva tai hyvä pelikokemus. 3-ulotteinen kuva simuloituna 2-ulotteisella pinnalla vaatii aina kameran jonka perspektiiviä ei voi vain loputtomasti vetää taaksepäin samanaikaisesti horisontaalisella ja vertikaalisella akselilla. 3D ja VR maailmoissa sitten mahdollisempi ajatus laajentaa sitä visiota joka suuntaan.

Ne ultrawide-näyttöjen kaarevuudet ja ylipäätään ultrawiden konsepti on kyllä luotu ihan järkiperustein. Mutta ei pysty kyllä tätä taas rautalangasta vääntämään, kun ei ne jäärien mielipiteet siitä ikinä mihinkään. Koittavat sitten aikanaan pitkän kaavan kautta väärät vaihtoehdot ensin läpi.
 

Liitteet

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Eikö teillä ota niskoihin isot (+36") 16:9 näytöt työpöytäkäytössä, jotenkin vaivalloista katsoa kovin yläviistoon.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
417
42" OLED-televisio voi työkäytössä olla hankala, jos yläreuna on niin korkealla, ettei osaa kuvaruudusta halua ergonomian vuoksi käyttää. Pelatessa vastaavaa haittaa ei ole, kun katse on pääosin fiksoitunut ruudun keskelle, ja yläreunoihin vilkaistaan vain harvakseltaan. Siksipä matala ja leveä näyttö sopii paremmin työkäyttöön kuin pelaamiseen. Tässä tapauksessa siis työkäyttöön sopivaan formaattiin on laitettu pelinäytön sisuskalut...
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 410
42" OLED-televisio voi työkäytössä olla hankala, jos yläreuna on niin korkealla, ettei osaa kuvaruudusta halua ergonomian vuoksi käyttää. Pelatessa vastaavaa haittaa ei ole, kun katse on pääosin fiksoitunut ruudun keskelle, ja yläreunoihin vilkaistaan vain harvakseltaan. Siksipä matala ja leveä näyttö sopii paremmin työkäyttöön kuin pelaamiseen. Tässä tapauksessa siis työkäyttöön sopivaan formaattiin on laitettu pelinäytön sisuskalut...
Enpä tuollaista hankaluutta ole havainnut, nyt kun ole ollut pelkästään etätöissä reilut 2 vuotta. Näyttöinä on tuona aikana ollut 40 ja 48-tuumaiset televisiot. Läppäri on kiinni, kun sen 14-tuumaista näyttöä en jaksa tihrustaa.
Enemmän eri sovelluksia saa samanaikaisesti näkyviin, eikä sen katseen siirtäminen toiseen ikkunaan nyt kovin vaivalloista voi olla (onnistuu yleensä päätäkään kääntämättä).

Lisäksi, tätä nykyistä 48-tuumaista voi katsella juuri sen verran etäältä, ettei näyttöpäätelaseja tarvitse (lähes kaikilla kun jossakin vaiheessa alkaa ikänäkö vaivaamaan - itselläni alkoi kauan sitten eli tuossa reilun 42 vuoden ikäisenä).
Ainoa hankaluus tulee 4K-resoluutiosta, jota pitää Teams palavereissa välillä vaihtaa 1080p:ksi (Teamsia käytetäessä 4K kun skaalautuu muiden osapuolten 1080p-näytöissä turhan pikkuriikkiseksi, mutta tämä ei varsinaisesti ole näytön koon aiheuttama ongelma).

Itselläni on tallessa vanhat Apple 2+ ja IBM PC alkuperäisnäyttöineen (12- ja 13-tuumaisia). Täytyy ihmetellä, miten niitä on joku päivätyökseen joskus jaksanut tuijottaa (varsinkaan, kun aktiivinen kuvapinta-ala on ollut paljon noita ilmoitettuja tuumia pienempi).
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
3-ulotteinen kuva simuloituna 2-ulotteisella pinnalla vaatii aina kameran jonka perspektiiviä ei voi vain loputtomasti vetää taaksepäin samanaikaisesti horisontaalisella ja vertikaalisella akselilla.
Ei sitä tosiaan tarvi yhtään kauemmaksi vetää kuin näillä ultrawideillä on vedetty. Siis jos on esim. yhtä leveä 4:3 ruutu. Osa peleistä ei tietty anna kontrolleja tuohon, joka on valitettavaa. Samat pelit usein näyttää perseeltä ultrawidelläkin, samasta syystä.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Ei sitä tosiaan tarvi yhtään kauemmaksi vetää kuin näillä ultrawideillä on vedetty. Siis jos on esim. yhtä leveä 4:3 ruutu. Osa peleistä ei tietty anna kontrolleja tuohon, joka on valitettavaa. Samat pelit usein näyttää perseeltä ultrawidelläkin, samasta syystä.
Makunsa kullakin tietysti enkä minä ainakaan ultrawideä ole pakottamassa. Olen omakohtaiseti koittanut isoa 16:9 näyttöä (55" 4K telkkua) lähietäisyydeltä koska en uskonut hyvällä, ettei se toimi. Sen ku säätää fovia. Ei toiminut. Tai toimi se tietty jonkun verran. Mutta jopa enemmän käytännön hankaluutta sen kanssa on kuin minkään ultrawiden. Aiemmin laitettu kuva havainnollistaa miksi esim pelikäyttö ongelmista.

Peleissä vaikka tottakai ultrawidellä ruudun reunoilla kuva vääristyy. En itse koe sitä järin häiritsevänä 115cm leveän ruudun edessä jonka lähellä istun joka kaareutuu ympärilleni. En minä niitä reunoja ikäänkuin fyysisesti katso. Ne vain ovat siellä. Ruokana ääreisnäölle. Hiirellä liikkuu katse.

Jos fyysisesti saman kokoisen keskiosan haluaisi vaikkapa saman levyiselle 16:9 ruudulle (eli 55/65":lle.) Täytyy pelistä löytyä todella ekstreme fov-slider mikäli haluat jälleen ruudun keskiosan vastaamaan tuollaista 27"/32" perinteistä monitoria. Vaikka sellainen vielä löytyisi, niin tulet kyllä huomaamaan, että vatsa ja aivot tulevat viimeistään siinä vaiheessa oksentamaan verta kun lähdet pelissä juoksentelemaan ja heiluttamaan hiirtä. Korostuneesti koska ruutu on tasainen. Kun lykkäät saman määrän vääristymää ei pelkästään reunoille, vaan nyt myös ylös ja alas - on meno kyllä tosi rajua. Puhumattakaan siitä, että ruudun saisi mitenkään työpöydällä edes keskiöityä siten, että silmät olisivat kutakuinkin ruudun keskiosan korkeudella. Todella vaikea uskoa, että siitä kukaan voisi tykätä. Olen siis itsekkin varmasti joskus väittänyt ultrawideä ja kaarevia ruutuja vähän hömpäksi. Kantapään kautta saa opetella. Liian iso on liian iso.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Ei sitä tosiaan tarvi yhtään kauemmaksi vetää kuin näillä ultrawideillä on vedetty. Siis jos on esim. yhtä leveä 4:3 ruutu. Osa peleistä ei tietty anna kontrolleja tuohon, joka on valitettavaa. Samat pelit usein näyttää perseeltä ultrawidelläkin, samasta syystä.
Siis jos meinasit samat reunadatat 16:9 näytöllä nähdä kuin UW niin pakkohan fovia vetää isommalle kuin UW näytössä koska näytön sivuilla on vähempi näyttöä? Ja kovin kun fovia pumppaa ylös niin alkaa kalansilmävääristymää tulemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Siis jos meinasit samat reunadatat 16:9 näytöllä nähdä kuin UW niin pakkohan fovia vetää isommalle kuin UW näytössä koska näytön sivuilla on vähempi näyttöä? Ja kovin kun fovia pumppaa ylös niin alkaa kalansilmävääristymää tulemaan.
Joissain peleissä FOV:ia voi säätää erikseen pysty- ja vaakasuunnassa. Vääristymät voi periaatteessa laskea pois jos peli sattuisi tukemaan täydellisesti projektio-asetusten säätämistä, mutta tyyliin iRacing taitaa olla ainoa jossa noita asetuksia on yhtään enempää.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
Aiemmin laitettu kuva havainnollistaa miksi esim pelikäyttö ongelmista.
Jee, siinä FOVia ei oltu säädetty vastaamaan isomman kuvakulman täyttävää näyttöä. Typerää moinen.
Korostuneesti koska ruutu on tasainen.
Miksei kaareva?
Vaikka sellainen vielä löytyisi, niin tulet kyllä huomaamaan, että vatsa ja aivot tulevat viimeistään siinä vaiheessa oksentamaan verta kun lähdet pelissä juoksentelemaan ja heiluttamaan hiirtä.
Kaikilla ei ole liikepahoinvointia, ei kannata yleistää.
Puhumattakaan siitä, että ruudun saisi mitenkään työpöydällä edes keskiöityä siten, että silmät olisivat kutakuinkin ruudun keskiosan korkeudella.
Nykyinen ultrawidesi siis on pohjasta kiinni pöydässä? Luulisin että siinä on paljonkin käyttämätöntä tilaa.
Siis jos meinasit samat reunadatat 16:9 näytöllä nähdä kuin UW niin pakkohan fovia vetää isommalle kuin UW näytössä koska näytön sivuilla on vähempi näyttöä?
Ei. Säädetään samaan asentoon, suhteessa näytön fyysiseen kuvakulmaan. Tällöin UW:ssa on vain vähemmän näyttöä ylhäällä ja alhaalla.

Ja kovin kun fovia pumppaa ylös niin alkaa kalansilmävääristymää tulemaan.
Missä pelissä kalansilmävääristymää tulee? En itse muista äkkiseltään yhtäkään peliä viime vuosilta joissa piirto ei olisi rectilineaarista. Splinter cell chaos theoryssä tais olla ns. kalansilmärendaus (curvilinear) yönäkölaitteissa, mutta muuten on ollu aika kuollutta tuon osalta.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Ei. Säädetään samaan asentoon, suhteessa näytön fyysiseen kuvakulmaan. Tällöin UW:ssa on vain vähemmän näyttöä ylhäällä ja alhaalla.


Missä pelissä kalansilmävääristymää tulee? En itse muista äkkiseltään yhtäkään peliä viime vuosilta joissa piirto ei olisi rectilineaarista. Splinter cell chaos theoryssä tais olla ns. kalansilmärendaus (curvilinear) yönäkölaitteissa, mutta muuten on ollu aika kuollutta tuon osalta.
Siis eihän Ultrawide leikkaa mitään 16:9 kuvasta pois vaan lisää sivuille extra tilaa/dataa, siksi kuvasuhde on 21:9. Nyt en ole varma mitä tarkalleen tarkoitat.

Eiköhän vääristymää tulee kaikissa jahka fovia nostetaan tarpeeksi, henkilökohtaisesti en yli 100 asteen tykkää mennä.



Untitled.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Siis eihän Ultrawide leikkaa mitään 16:9 kuvasta pois vaan lisää sivuille extra tilaa/dataa, siksi kuvasuhde on 21:9. Nyt en ole varma mitä tarkalleen tarkoitat.

Eiköhän vääristymää tulee kaikissa jahka fovia nostetaan tarpeeksi, henkilökohtaisesti en yli 100 asteen tykkää mennä.



Vääristymää ei tule jos näyttö kattaa silmien näkökentästä saman alan kuin mikä fov-asetus on - tietysti pelistä / softasta riippuen että miten FOV tarkalleen mitataan.

Jos esim. vaakasuora FOV-asetus on 80 ja siirrät pään sellaiseen kohtaan että näyttö peittää 80 asteen kulman vaakasuunnassa, niin jos pelin FOV-projektiot on laskettu oikein, niin nuo fov-vääristymät korjautuvat silmän näkökulmasta oikeaksi.

Sitten jos käytössä on 1m kaarevuussäteinen ultrawide, niin vaaka-fov voi olla jo turkasen iso ilman, että kuva sinänsä vääristyy katsojan perspektiivistä.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
Eiköhän vääristymää tulee kaikissa jahka fovia nostetaan tarpeeksi, henkilökohtaisesti en yli 100 asteen tykkää mennä.
Kalansilmävääristymän kanssa noilla vaan ei ole yhtään mitään tekemistä.

Siis eihän Ultrawide leikkaa mitään 16:9 kuvasta pois vaan lisää sivuille extra tilaa/dataa, siksi kuvasuhde on 21:9. Nyt en ole varma mitä tarkalleen tarkoitat.
Siis eihän 16:9 kuva leikkaa mitään 21:9 kuvasta pois, vaan lisää ylös ja alas extra tilaa/dataa. 16:9 on jotakuinkin sama kuin 21:12, jos jostain syystä haluat noilla suhdeluvuilla perustella heittojasi.

21:9 on muuten sama kuin 7:3, mutta se ei tarkoita että se olisi jotenkin pienempi kuin 16:9. Nuo luvut vain kertovat että millaiset mittasuhteet ruudulla on, eivät sitä että mitä kyseiselle ruudulle piirretään.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 607
Älkää vääntäkö turhaan lillukanvarsista, pelistä riippuu kumpi "lisää dataa" toiseen verrattuna, molemmat voivat pitää paikkansa.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 232
Älkää vääntäkö turhaan lillukanvarsista, pelistä riippuu kumpi "lisää dataa" toiseen verrattuna, molemmat voivat pitää paikkansa.
.. ja jos ei tuo lisää dataa, ei se tue UW-näyttöä kuten tarkoitus.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
.. ja jos ei tuo lisää dataa, ei se tue UW-näyttöä kuten tarkoitus.
.. ja jos ei tuo lisää dataa 16:9 näyttöön vrt. UW (jotain asetusta muuttamalla), niin se ei tue isoja näyttöjä kuten on tarkoitus. Jotain konffiparametria muuttamalla saa melkein kaikki pelit toimimaan toivotulla tavalla, UW foorumeilta vaan kysymään että miten saa FOVin puukotettua kuntoon.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 232
.. ja jos ei tuo lisää dataa 16:9 näyttöön vrt. UW (jotain asetusta muuttamalla), niin se ei tue isoja näyttöjä kuten on tarkoitus. Jotain konffiparametria muuttamalla saa melkein kaikki pelit toimimaan toivotulla tavalla, UW foorumeilta vaan kysymään että miten saa FOVin puukotettua kuntoon.
Isoja näyttöjä? Tarkoitat 16:10 ja 4:3? Näytön tuumakoolla kun ei ole väliä, resoluution kuvasuhde ratkaisee.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
Isoja näyttöjä? Tarkoitat 16:10 ja 4:3? Näytön tuumakoolla kun ei ole väliä.
Tarkoitan fyysisesti isoja näyttöjä lähellä katsojaa. Ns. ison kuvakulman näyttöjä. Millään tietyllä kuvasuhteella ei ole juurikaan merkitystä tässä keskustelussa.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
.. ja jos ei tuo lisää dataa 16:9 näyttöön vrt. UW (jotain asetusta muuttamalla), niin se ei tue isoja näyttöjä kuten on tarkoitus. Jotain konffiparametria muuttamalla saa melkein kaikki pelit toimimaan toivotulla tavalla, UW foorumeilta vaan kysymään että miten saa FOVin puukotettua kuntoon.
Lopetetaan aiheesta keskustelu. Mutta voitko linkkaa mulle vaikka vielä yksärillä missä näitä foorumeita on, mitkä ovat keskittyneet tälläisiin puukotuksiin - että poikkeuksellisen isosta 16:9 monistorista saadaan käytännöllinen lähimonitori fov-puukotuksilla FPS peleissä. Sulla kumminkin näyttää olevan tietoa ja ymmärrystä aiheesta aika paljon. Olen itse googletellut ja yrittänyt tuloksetta aikoinaan. En ole ikinä törmännyt tällaiseen demoon tai nähnyt mitään toimivaa toteutusta ja aihe kumminkin kiinnostaa paljon.

Paraskin skenaario on useimmiten kutakuinkin tämä, vaikka esim. kuvan pelissä ei ole oikeasti edes mahdollista palvelimella näin pelata kun vaatii kooditilan avaamisen tuo 16:9 toteutus. Ja toki - näyttää...
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 232
Tarkoitan fyysisesti isoja näyttöjä lähellä katsojaa. Ns. ison kuvakulman näyttöjä. Millään tietyllä kuvasuhteella ei ole juurikaan merkitystä tässä keskustelussa.
Eli tarkoitat vähän kuin autopeleissä saat kuvan kauemmas autosta. Tuo toimii kolmannen persoonan peleissä, mutta suoraan pelaajan silmin vähän vaikea toteuttaa ilman kalansilmä-efektiä.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
Ja toki - näyttää...
Näyttää kauhealta jos on liian pieni näyttö liian kaukana. Oikein säädettynä näyttää täysin luonnolliselta, kunhan katse pysyy lähellä ruudun keskipistettä, ihan samalla tavalla kuin noissa UW näytöissäkin. CSGO tosiaan tulkitsee laajan FOV:n huijauksena, eikä sitä turnauksissa saa edes UW näytöillä pelata, joka on melko valitettavaa. Samasta syystä esim. joku starcraft näyttää ihan perseeltä.

Mutta voitko linkkaa mulle vaikka vielä yksärillä missä näitä foorumeita on, mitkä ovat keskittyneet tälläisiin puukotuksiin - että poikkeuksellisen isosta monistorista saadaan käytännöllinen lähimonitori fov-puukotuksilla FPS peleissä.
Kaikki pelit joissa homma hoituu joko hack tai .ini menetelmällä on useimmiten mahdollista saada toimimaan isolla FOV asetuksella muillakin kuin UW kuvasuhteilla. Pelit joissa lukee native, saattaa saada pelin sisältä säädettyä arvot kohdilleen, tai sit joutuu jotain .ini tiedostoja puukottamaan. Kaikkia pelejä ei tosiaan saa valitettavasti tuunattua kuntoon.

Eli tarkoitat vähän kuin autopeleissä saat kuvan kauemmas autosta. Tuo toimii kolmannen persoonan peleissä, mutta suoraan pelaajan silmin vähän vaikea toteuttaa ilman kalansilmä-efektiä.
Mikä ihmeen kalansilmä-efekti? Anna edes yksi esimerkki. Kaikki suorat viivat piirtyvät suorina viivoina edelleen ja kalansilmäefektiä ei ole missään.
Tässä vielä linkki aiheeseen, niin puhutaan samasta asiasta.
Oikea termi sille mitä yrittänet sanoa on 'wide angle perspective distortion'. Kalansilmävääristymä on hyvin spesifi termi, ja sitä olisi hyvä käyttää vain tilanteissa joissa siitä on oikeasti kyse.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 232
.Mikä ihmeen kalansilmä-efekti? Anna edes yksi esimerkki. Kaikki suorat viivat piirtyvät suorina viivoina edelleen ja kalansilmäefektiä ei ole missään.
Tässä vielä linkki aiheeseen, niin puhutaan samasta asiasta.
Oikea termi sille mitä yrittänet sanoa on 'wide angle perspective distortion'. Kalansilmävääristymä on hyvin spesifi termi, ja sitä olisi hyvä käyttää vain tilanteissa joissa siitä on oikeasti kyse.
Eli ymmärsit lopulta mitä tarkoitin. Ainoa keino laajentaa näkymää joka suuntaan ilman kuvan vääristymistä on siirtää kuvaajaa kauemmas kohteesta tai laajentaa näyttöä haluttuun suuntaan. UW:lla laajennetaan näytön kykyä näyttää kuvaa horisontaalisesti ilman tätä siirtymistä kauemmas kohteesta samalla välttäen vääristymät.

Aina samaa vääntöä UW:sta, ei kaikkien tarvitse siitä tykätä.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
Eli ymmärsit lopulta mitä tarkoitin.
Ensi kerralla kannattaa käyttää oikeita termejä, niin ei tule väärinymmärryksiä.


Ainoa keino laajentaa näkymää joka suuntaan ilman kuvan vääristymistä on siirtää kuvaajaa kauemmas kohteesta tai laajentaa näyttöä haluttuun suuntaan.
Jep. Näyttöä voi laajentaa kaikkiin suuntiin yhtä aikaisesti.
UW:lla laajennetaan näytön kykyä näyttää kuvaa horisontaalisesti ilman tätä siirtymistä kauemmas kohteesta samalla välttäen vääristymät.
Ja ns. UW & UT näytöllä laajennetaan kuvaa sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti. Jos vääristymät häiritsevät, niin näytön kuvakulman ja pelin asetusten välillä on dissonanssia. Ihan samalla tavalla ne ultrawiden laidat vääristävät, et vain katso niitä jatkuvasti.
Aina samaa vääntöä UW:sta, ei kaikkien tarvitse siitä tykätä.
Aina samaa vääntöä UW&UT näytöistä. Ei tarvitse tosiaan tykätä. Littana ja kropattu näyttö on joillekkin ihan hyvä valinta.

Tämä uutisen näyttö menee kyllä ostoon, ellei vastaavaa tehdä paremmalla kuvasuhteella, sen verran ylivertainen vehje. 55” QD oled töllöt on turhan kalliita ja eivät enää fyysisesti mahdu työhuoneeseen käyttökelpoisella katseluetäisyydellä.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 143
Mielenkiintoinen näyttö kyllä, muttei välttämättä sovi joka käyttöön. Kuten työnäytöksi, leffa- tai konsolikäyttöön tai kovin valoisaan honeeseen.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 232
Mielenkiintoinen näyttö kyllä, muttei välttämättä sovi joka käyttöön. Kuten työnäytöksi, leffa- tai konsolikäyttöön tai kovin valoisaan honeeseen.
On kyllä Alienware tehnyt outoja ratkaisuja tuon kanssa. Ehkä odottaisin muiden valmistajien QD-OLED näyttöjä, toki paneeliin itseensä liittyvät "ongelmat" on niissäkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Onko tuo kolmion muotoon aseteltu alipikselijärjestys ihan tämän paneelityypin pakollinen ominaisuus, vai pystyisiköhän tämmöisen tekemään perinteisellä neliön mallisellakin asettelulla?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
Jos sen tekee eri muotoon, niin noi värivirheet tulisi vain erilaisella sisällöllä. Oikeasti ongelma on vain siinä että cleartype ei tuota tue. Ihan varmasti ton voisi mielivaltaisella asettelulla tehdä, tuo valittu on varmaan jossain asioissa taas parempi jos verrataan perinteisen lcd töllön rgb pystypalkkeihin. Ja ei cleartype toimi oikein noilla wrgb paneeleillakaan, joten arpa on tyhjä oli mikä tahansa kuluttaja-oledi toimistokäytössä, mitä nyt vähän vähemmän paska.
 
Viimeksi muokattu:

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Luulisi, että tuon alipikselihomman voisi softan puolella korjata. Käyttöjärjestelmälle pitäisi vaan lisätä tuki tuonlaiselle alipikselijärjestelylle. Tosin tuo tietty aika paljon siitä kiinni kuinka standardiksi tuo tulee, jos tää monitori on ainoa jossa alipikselit on järjestetty tuolla tavalla niin turha odottaa tukea, mutta jos kaikki QD-OLED-näytöt käyttää tuota niin luulisi että tuki tulisi jossain vaiheessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Suurimmat ongelmat korjautuisivat ihan vaan sillä, että resoa nostettaisiin ylemmäs.

Mitä ylemmäs desktop-käytön dpi tulee, sitä vähemmän noi värivirheet näkyvät. Windowssin skaalausta vaan sitten ylemmäs, niin kaikki pysyy saman kokoisena.

5160 x 2160 resolla + 125-150% skaalauksella tuo olisi jo parempi desktopilla. Pelit voi sitten pelata vaan vääntämällä DLSS:n/vastaavan pykälää paremman suorituskyvyn moodiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
333
Onko tuo kolmion muotoon aseteltu alipikselijärjestys ihan tämän paneelityypin pakollinen ominaisuus, vai pystyisiköhän tämmöisen tekemään perinteisellä neliön mallisellakin asettelulla?
Tällä hetkellä kun Samsung ainoa noiden valmistaja ja kaikki saataville tulevat monitorit/telkkarit leikataan samasta ”emolasista” niin kaikissa tän vuoden QD-OLED näytöissä tuo on.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
Tällä hetkellä kun Samsung ainoa noiden valmistaja ja kaikki saataville tulevat monitorit/telkkarit leikataan samasta ”emolasista” niin kaikissa tän vuoden QD-OLED näytöissä tuo on.
Kyllä ne tekee ainakin kahden eri pikselikoon ”emolasia”. Molemmissa kyllä todennäköisesti sama alipikseliasettelu. Ennen kuin noista töllöistä tulee macrokuvat saataville, niin en täysin varmana pitäisi.

edit: taitaa olla kolmen eri pikselikoon emolasia, ton 34” vehkeen ppi ei sovellu 4k 55” ruuduille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
333
Kyllä ne tekee ainakin kahden eri pikselikoon ”emolasia”. Molemmissa kyllä todennäköisesti sama alipikseliasettelu. Ennen kuin noista töllöistä tulee macrokuvat saataville, niin en täysin varmana pitäisi.

edit: taitaa olla kolmen eri pikselikoon emolasia, ton 34” vehkeen ppi ei sovellu 4k 55” ruuduille.
Oot oikeassa, tuosta taidetaan leikata 6kpl 55” ruutua tai kolme 65” ja kolme 34” ultrawidea yhdestä lasista. Emolasissa ilmeisesti voi myös olla useamman eri pikselikoon näyttöä samalla kertaa eli koko lasi ei ole samaa pikselitiheyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
953
Vähän mietityttää kyllä tuo kuvasuhde omaankin käyttöön. Itse en pelaa ollenkaan noita 1st person shoottereita millekkä tämä näyttö vaikutta olevan tehty. Dota, muut strategiapelit ym on sitten omajuttu ja perus työpöytäselain käyttö sitten myös niin ei taida tämä näyttö olla niin erikoinen sitten.

Jotenkin tuntuu että vaikka kuvanlaatu ja paneeli olisi kuinka maailmoja muuttava niin tämä on jotenkin vähän niche käyttöön
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 416
Vähän mietityttää kyllä tuo kuvasuhde omaankin käyttöön. Itse en pelaa ollenkaan noita 1st person shoottereita millekkä tämä näyttö vaikutta olevan tehty. Dota, muut strategiapelit ym on sitten omajuttu ja perus työpöytäselain käyttö sitten myös niin ei taida tämä näyttö olla niin erikoinen sitten.

Jotenkin tuntuu että vaikka kuvanlaatu ja paneeli olisi kuinka maailmoja muuttava niin tämä on jotenkin vähän niche käyttöön
Näyttäisi mm. Dota 2 tukevan ultrawidea ja toteutettu peräti ihan kunnollisella HFoV+ toteutuksella eikä croppaamalla, eli pystysuunnassa informaatio pysyy samana ja sivuttaissuunnassa sitä tulee lisää vs. 16:9 monitori r/ultrawidemasterrace - DotA 2 now natively supports 21:9

Työpöytäkäytössä taas usein ultrawide on jopa parempi, kun voi pitää kahta selainta/dokumenttia tms. vierekkäin ruudulla, kun taas 16:9 ruudulla ne menee turhan kapeaksi vierekkäin aseteltuna.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
On kyllä todella asiallisen oloinen uwd näyttö, itselleni sopivan kokoinen koska isompaa oledia ei mahdu pc pöydälleni. Tuo nykyinen aoc uwd on muuten hyvä mutta musta saisi olla mustaa jota tästä awr:stä löytyisi :tup:

Toivottavasti hinta jäisi sinne 1300e - 1400e paikkeille niin menisi kyllä ostohousut jalkaan :D
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
85
Kannattaako 6900xt omistajan unohtaa tämä kun löytyy vain gsync? FPS / rallisimupelaajana kysyn.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Mustan muuttuminen harmaaksi kirkkaammassa huoneessa arveluttaa eniten, tiedä pitääkö huoneen olla hiton kirkas vai riittääkö pienempikin valoisuus.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Mustan muuttuminen harmaaksi kirkkaammassa huoneessa arveluttaa eniten, tiedä pitääkö huoneen olla hiton kirkas vai riittääkö pienempikin valoisuus.
Yleensähän menee melkein toiseen suuntaan, musta on tarpeeksi mustaa hiukan valoisassa huoneessa jos tv ei ole oled. Sitten kun valot sammutetaan huoneesta kokonaan niin ei oled tv menee harmaaksi.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
Yleensähän menee melkein toiseen suuntaan, musta on tarpeeksi mustaa hiukan valoisassa huoneessa jos tv ei ole oled. Sitten kun valot sammutetaan huoneesta kokonaan niin ei oled tv menee harmaaksi.
Noissa vertailukuvissa lg:n olediin tämä alienware menee kyllä ihan selvästi harmaammaksi valaistussa tilassa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
578
Yleensähän menee melkein toiseen suuntaan, musta on tarpeeksi mustaa hiukan valoisassa huoneessa jos tv ei ole oled. Sitten kun valot sammutetaan huoneesta kokonaan niin ei oled tv menee harmaaksi.
Tämä on itselle uutta tietoa. Olen ollut käsityksessä, että oled tuottaa oikeasti mustan jos pikselin arvo on 0, lcd tekniikalla tähän ei ole valovuodon vuoksi koskaan päästy.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Tarkemmin kun katsoo Vincentin videon niin harmaaksi muuttuminen on todellakin hiton massiivinen ja silmille hyppäävä, kärsiiköhän ne uudet öky-TV samasta? samankaltaista paneelia ne tais käyttää. Ei nyt kovin riemastuta jos Oled mustat alkaa toimia kello 20.00 jälkeen.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 067
Valaistuksen ei pitäisi itse paneelin mustan tasoon vaikuttaa, vaan sen aiheuttaa heijastuksenesto, ja miten se on toteutettu. Jollei ole käytetty parasta "moths eye" tms. heijastuksenestoa, niin joko musta harmaantuu valon hajaantumisen seurauksena, tai valo peilautuu lähes täysin ilman heijastuksenestoa.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 685
Tosta alienwaresta ilmeisesti puuttuu polarisaatiokalvo, joka johtaa tohon putkitelkkarimaiseen harmaaseen valaistussa tilassa. mielenkiintoista tietää että onko toi tekninen rajoite ja telkkaritkin harmaita, vai onko dell vaan yrittänyt puskea hintatasoa alas ominaisuuksien kustannuksella.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 410
Kyllä ne tekee ainakin kahden eri pikselikoon ”emolasia”. Molemmissa kyllä todennäköisesti sama alipikseliasettelu. Ennen kuin noista töllöistä tulee macrokuvat saataville, niin en täysin varmana pitäisi.

edit: taitaa olla kolmen eri pikselikoon emolasia, ton 34” vehkeen ppi ei sovellu 4k 55” ruuduille.
Ei siinä substraatissa (emolasissa) ole leikkausvaiheessa vielä mitään pikseleitä tai edes mitään elektroniikkaa.
Se on pelkkä läpinäkyvä tyhmä polymeerilevy, josta leikataan halutun kokoisten paneelien kokoisia palasia.

Vasta tämän jälkeen sinne printataan kaikki taustavaloon, pikseleihin, johdinelektroniikkaan jne. liittyvä materiaali, ja tämä tietenkin tehdään sen toteutettavan paneelin mittasuhteiden mukaiseksi.
65" 4K -paneeliin tulee luonnollisesti isommat pikselit/alipikselit kuin 55" 4K -paneeliin. Ja sama kaikille muille paneeleille niiden koon ja resoluution mukaisesti.

Tuo substraatin leikkaaminen ja optimointi ja se kuinka jotakin kokoa voi tehdä enemmän tai vähemmän tuntuu olevan elämää suurempi asia, vaikka kyse ei ole teknisesti sen kummemmasta asiasta kuin ikkunalasin leikkaminen suuremmasta lasilevystä. Ei kokoisia laseja leikatessa isommasta emolasista saattaa jäädä enemmän tai vähemmän hukkaa tarvittavan ikkunakoon mukaisesti, mikä vähän saattaa vaikuttaa raakalasin neliöhintaan.
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 052
Tuo substraatin leikkaaminen ja optimointi ja se kuinka jotakin kokoa voi tehdä enemmän tai vähemmän tuntuu olevan elämää suurempi asia, vaikka kyse ei ole teknisesti sen kummemmasta asiasta kuin ikkunalasin leikkaminen suuremmasta lasilevystä. Ei kokoisia laseja leikatessa isommasta emolasista saattaa jäädä enemmän tai vähemmän hukkaa tarvittavan ikkunakoon mukaisesti, mikä vähän saattaa vaikuttaa raakalasin neliöhintaan.
Tuleekin aina tuumattua että mikä sen merkitys on kun hdtvtest videoissa mainitaan motherglass tätä ja sitä hyvin usein, ja väitetään että se säästetyn lasin määrä on tärkeä asia tai jotain. ???
Olettaisin että siinä on jotain merkityksellisempää taustalla. Tuo tilanne vaikuttaisi että motherglass on täysin merkityksetön asia kuluttajille ja vain 1 youtubettaja nostaa sitä esille huvin vuoksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 760
Viestejä
4 202 790
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom