Akkuimuri ei käytä akkua tyhjäksi

Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
205
Meillä on Electroluxin joku Q9 akkukäyttöinen varsi-imuri. Ennen imuroi ripeästi lähes joka huoneen ennen sammumista ja nyt parin vuoden jälkeen sammuu noin 2 minuutin jälkeen.

Oletin heti, että akku mennyt. Mutta ihan mielenkiinnosta purin härvelin ja ajattelin mittailemalla selvittää, josko sieltä olisi vaikka vain yksi kenno mennyt huonoksi.

Vaan eipä mitä. Kaikkien kennojen jännite oli n. 3,95 - 4,00 volttia. Ja kun akun yhdisti suoraan imuriin ilman mitään imurin lataushallintaa, niin ihan normaalilla voimalla alkoi pöhistä, eikä siitä hiipunut mihinkään, vaikka pidempäänkin huudatti. Jonkin aikaa testailin ja sain kennojen jännitteen putoamaan jonnekin 3,8 voltin tasolle. Eikös sekin käytännössä tarkoita reilusti yli 50% varaustasoa?

Minun silmiin siis vaikuttaa siltä, että akku on ihan ok ja vieläpä melkein täynnä siinä vaiheessa, kun imuri lyö virrat poikki ja ilmoittaa akun olevan tyhjä. Onko siis jotain hallittua vanhenemista rakennettu tuonne, onko BMS:n jännitteen mittaus jotenkin pielessä vai enkö vain itse ymmärrä jotain? Ärsyttää. Pitäisi vissiin vetää joku ohituskytkin, jolla saisi virtaa syötettyä järjestelmäpiirien ohi suoraan moottorille. Siihen kylkeen jännitemittari niin voisi valvoa, ettei liian tyhjäksi aja.
 
Mulla on joku Electroluxin varsi-imuri myös, olikohan Q6 tms. malliltaan. Hankittu noin vuosi sitten.

Olin laittamassa jo sitä takuuseen, kun olen huomannut että akun teho on hiipunut todella paljon uudesta. Akkutakuu on vuoden, mutta en sitten jaksanut alkaa säätämään, ajattelin hankkia paremman kun tuo lopullisesti antautuu.

Mutta tuo on mielenkiintoinen tieto jos akku itsessään on pysynyt hyvänä, mutta teho hiipuu jostain syystä. Liekö sitten sama homma omassa kapistuksessa?

Jo alunperin tuo akun kesto on myyntiesitteissä yläkanttiin. Täydellä teholla pitäisi mennä 13min, eipä taida nykysellään pystyä viittä minuuttia täysteholla imuroimaan kun alkaa akkuvalo vilkkumaan. Eikä kyllä uutenakaan mennyt luvatun mukaisesti.

Pistä ihmeessä tietoa palstalle jos jonkun fiksauksen tuohon keksit.
 
Mulla meni joskus halpis rikkaimuri noin sököksi että se akun suojapiiri hajosi niin että sammutti koneen kokonaan vaikka akku oli vielä ihan täysi.

Jonkun karvapersevirityksen tein sinne niin ettei akkusuoja enää voinut estää käyntiä, mutta montaa kuukautta imuri ei toiminut, kun putosi telineestä ja koppa halkesi. Epäilen vahvasti että putoaminen ei johtunut tuosta virityksestä. En kyllä enää uskaltanut jättää sitä 24/7 lataukseen tuon virityksen jälkeen.
 
Vähän muutenkin tuntuu akun kannalta pahalta, että se on koko ajan latauksessa. Toisaalta, mistäs se imuri tietää, milloin meinaan imuroida. Voisihan se tietty ladata vaikka 80 %:iin ja sitten olisi joku nappi, mistä saisi latausta jatkettua. Pikku murujen siistimiset hoituisi hyvin ja jos meinaisi koko talon imeä, niin kävisi vähän ennen klikkaamassa nappia.
 
Aktivoin tämän vanhan ketjun. Hieman samaa ongelmaa kuin frogbotilla. Vaihdoin akun noin vuosi sitten omaani ja nyt pari viikkoa sitten alkoi oireilemaan niin että ehtii 1-2 minuuttia imuroida ja sitten sammuu. Ensimmäisenä tietysti mieleen että joko uusi akku meni. Kone auki ja akku esille ja kas kummaa kaikki kennot näytti samaa jännitettä, eli BMS toimii. Latasin sitten sitten kenno kerrallaan erillisessä laturissa ja akkuihin meni energiaa yli 2Ah kaikkiin tasaisesti. No tämän jälkeen imurilla pystyikin imuroimaan kuten uutena, koko talon läpi. Laite takaisin laturiin ja laite näytti jälleen että latautui täyteen. Mutta eipäs ilmeisesti latautunutkaan vaan kohta oltiin taas samassa tilanteessa, pystyi imuroimaan 1-2 minuuttia ja laite sammui. Kone omaan laturiin ja odottelin että akku täyttyy. Sen jälkeen kone auki ja mittailemaan kennojännitteitä, jotka olivat 3.514V tasaisesti. Jostain kummallisesta syystä tuo oma latausmekanismi ei siis lataa tuota akkua enää täyteen. Ensimmäisenä mieleen juolahtaa tietenkin tuo frogbotinkin mainitsema valmistajan tarkoituksellinen laitteen vanhentaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Aktivoin tämän vanhan ketjun. Hieman samaa ongelmaa kuin frogbotilla. Vaihdoin akun noin vuosi sitten omaani ja nyt pari viikkoa sitten alkoi oireilemaan niin että ehtii 1-2 minuuttia imuroida ja sitten sammuu. Ensimmäisenä tietysti mieleen että joko uusi akku meni. Kone auki ja akku esille ja kas kummaa kaikki kennot näytti samaa jännitettä, eli BMS toimii. Latasin sitten sitten kenno kerrallaan erillisessä laturissa ja akkuihin meni energiaa yli 2Ah kaikkiin tasaisesti. No tämän jälkeen imurilla pystyikin imuroimaan kuten uutena, koko talon läpi. Laite takaisin laturiin ja laite näytti jälleen että latautui täyteen. Mutta eipäs ilmeisesti latautunutkaan vaan kohta oltiin taas samassa tilanteessa, pystyi imuroimaan 1-2 minuuttia ja laite sammui. Kone omaan laturiin ja odottelin että akku täyttyy. Sen jälkeen kone auki ja mittailemaan kennojännitteitä, jotka olivat 3.514V tasaisesti. Jostain kummallisesta syystä tuo oma latausmekanismi ei siis lataa tuota akkua enää täyteen. Ensimmäisenä mieleen juolahtaa tietenkin tuo frogbotinkin mainitsema valmistajan tarkoituksellinen laitteen vanhentaminen.
Aikalailla samantyyppistä ongelmaa oli meidän (ties kuin monta vuotta vanhassa) Dysonissa, tehomoodilla pystui imuroimaan minuutin-pari, pienemmällä teholla ehkä pari minuuttia pidempään. Mittailin tuota ja totesin että imuroitaessa akun napajännite laskee todella nopeasti ja kun alittaa tietyn arvon, imuri lopettaa toimintansa. Kun antoi imurin hetken olla rauhassa niin taas pystyi lyhyen hetken imuroimaan kunnes hyytyi uudestaan. Imuroinnin jälkeen kun laitetta ei käytetty, akun napajännite rupesi nousemaan melko nopeasti ja kun oli noussut riittävästi niin pystyi aina hetken käyttämään. Aika selkeästi akut vaan olivat kuolleet, ilmeisesti sisäinen resistanssi noussut liikaa että ei jaksa enää antaa kovin pitkään virtaa. Uudella akulla toimii taas hienosti, siinä ei jännite romahda niin nopeasti kuin tuossa vanhassa akussa.
 
Ei liity suoranaisesti imureihin mutta tilasin joskus kiinasta 18650 kennoille testerin. Tarkoitus oli testailla kennoja kun työkoneista akut välillä sanoo itsensä irti erinäisistä syistä niin etsii niitä hyvät ja vie sähköttömälle mökille powerbankkeihin, valoihin tms missä välttää vähän huonompikin virtalähde.

I just found this on AliExpress:
€7.12 | 5V LCD Display 18650 Lithium Battery Capacity Tester Power Detector Module With Charging Discharge Type-c Port Upgraded Version

IMG20250413130858.jpg
 
Ei liity suoranaisesti imureihin mutta tilasin joskus kiinasta 18650 kennoille testerin. Tarkoitus oli testailla kennoja kun työkoneista akut välillä sanoo itsensä irti erinäisistä syistä niin etsii niitä hyvät ja vie sähköttömälle mökille powerbankkeihin, valoihin tms missä välttää vähän huonompikin virtalähde.

I just found this on AliExpress:
€7.12 | 5V LCD Display 18650 Lithium Battery Capacity Tester Power Detector Module With Charging Discharge Type-c Port Upgraded Version

IMG20250413130858.jpg
Samanlaisella laturilla (paitsi 4 x 18650 paikka) latasin nuo kennot ja mittailin erillisillä mittarilla vielä kennojen sisäiset resistanssit, jotka oli kaikki alle 15mohmia. Kennot on siis ihan priimaa, eli ongelma on jossain muualla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 497
Viestejä
4 727 255
Jäsenet
77 201
Uusin jäsen
AhkeraOpiskelija

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom