Meillä on Electroluxin joku Q9 akkukäyttöinen varsi-imuri. Ennen imuroi ripeästi lähes joka huoneen ennen sammumista ja nyt parin vuoden jälkeen sammuu noin 2 minuutin jälkeen.
Oletin heti, että akku mennyt. Mutta ihan mielenkiinnosta purin härvelin ja ajattelin mittailemalla selvittää, josko sieltä olisi vaikka vain yksi kenno mennyt huonoksi.
Vaan eipä mitä. Kaikkien kennojen jännite oli n. 3,95 - 4,00 volttia. Ja kun akun yhdisti suoraan imuriin ilman mitään imurin lataushallintaa, niin ihan normaalilla voimalla alkoi pöhistä, eikä siitä hiipunut mihinkään, vaikka pidempäänkin huudatti. Jonkin aikaa testailin ja sain kennojen jännitteen putoamaan jonnekin 3,8 voltin tasolle. Eikös sekin käytännössä tarkoita reilusti yli 50% varaustasoa?
Minun silmiin siis vaikuttaa siltä, että akku on ihan ok ja vieläpä melkein täynnä siinä vaiheessa, kun imuri lyö virrat poikki ja ilmoittaa akun olevan tyhjä. Onko siis jotain hallittua vanhenemista rakennettu tuonne, onko BMS:n jännitteen mittaus jotenkin pielessä vai enkö vain itse ymmärrä jotain? Ärsyttää. Pitäisi vissiin vetää joku ohituskytkin, jolla saisi virtaa syötettyä järjestelmäpiirien ohi suoraan moottorille. Siihen kylkeen jännitemittari niin voisi valvoa, ettei liian tyhjäksi aja.
Oletin heti, että akku mennyt. Mutta ihan mielenkiinnosta purin härvelin ja ajattelin mittailemalla selvittää, josko sieltä olisi vaikka vain yksi kenno mennyt huonoksi.
Vaan eipä mitä. Kaikkien kennojen jännite oli n. 3,95 - 4,00 volttia. Ja kun akun yhdisti suoraan imuriin ilman mitään imurin lataushallintaa, niin ihan normaalilla voimalla alkoi pöhistä, eikä siitä hiipunut mihinkään, vaikka pidempäänkin huudatti. Jonkin aikaa testailin ja sain kennojen jännitteen putoamaan jonnekin 3,8 voltin tasolle. Eikös sekin käytännössä tarkoita reilusti yli 50% varaustasoa?
Minun silmiin siis vaikuttaa siltä, että akku on ihan ok ja vieläpä melkein täynnä siinä vaiheessa, kun imuri lyö virrat poikki ja ilmoittaa akun olevan tyhjä. Onko siis jotain hallittua vanhenemista rakennettu tuonne, onko BMS:n jännitteen mittaus jotenkin pielessä vai enkö vain itse ymmärrä jotain? Ärsyttää. Pitäisi vissiin vetää joku ohituskytkin, jolla saisi virtaa syötettyä järjestelmäpiirien ohi suoraan moottorille. Siihen kylkeen jännitemittari niin voisi valvoa, ettei liian tyhjäksi aja.