Akkuimuri ei käytä akkua tyhjäksi

Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
168
Meillä on Electroluxin joku Q9 akkukäyttöinen varsi-imuri. Ennen imuroi ripeästi lähes joka huoneen ennen sammumista ja nyt parin vuoden jälkeen sammuu noin 2 minuutin jälkeen.

Oletin heti, että akku mennyt. Mutta ihan mielenkiinnosta purin härvelin ja ajattelin mittailemalla selvittää, josko sieltä olisi vaikka vain yksi kenno mennyt huonoksi.

Vaan eipä mitä. Kaikkien kennojen jännite oli n. 3,95 - 4,00 volttia. Ja kun akun yhdisti suoraan imuriin ilman mitään imurin lataushallintaa, niin ihan normaalilla voimalla alkoi pöhistä, eikä siitä hiipunut mihinkään, vaikka pidempäänkin huudatti. Jonkin aikaa testailin ja sain kennojen jännitteen putoamaan jonnekin 3,8 voltin tasolle. Eikös sekin käytännössä tarkoita reilusti yli 50% varaustasoa?

Minun silmiin siis vaikuttaa siltä, että akku on ihan ok ja vieläpä melkein täynnä siinä vaiheessa, kun imuri lyö virrat poikki ja ilmoittaa akun olevan tyhjä. Onko siis jotain hallittua vanhenemista rakennettu tuonne, onko BMS:n jännitteen mittaus jotenkin pielessä vai enkö vain itse ymmärrä jotain? Ärsyttää. Pitäisi vissiin vetää joku ohituskytkin, jolla saisi virtaa syötettyä järjestelmäpiirien ohi suoraan moottorille. Siihen kylkeen jännitemittari niin voisi valvoa, ettei liian tyhjäksi aja.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
278
Mulla on joku Electroluxin varsi-imuri myös, olikohan Q6 tms. malliltaan. Hankittu noin vuosi sitten.

Olin laittamassa jo sitä takuuseen, kun olen huomannut että akun teho on hiipunut todella paljon uudesta. Akkutakuu on vuoden, mutta en sitten jaksanut alkaa säätämään, ajattelin hankkia paremman kun tuo lopullisesti antautuu.

Mutta tuo on mielenkiintoinen tieto jos akku itsessään on pysynyt hyvänä, mutta teho hiipuu jostain syystä. Liekö sitten sama homma omassa kapistuksessa?

Jo alunperin tuo akun kesto on myyntiesitteissä yläkanttiin. Täydellä teholla pitäisi mennä 13min, eipä taida nykysellään pystyä viittä minuuttia täysteholla imuroimaan kun alkaa akkuvalo vilkkumaan. Eikä kyllä uutenakaan mennyt luvatun mukaisesti.

Pistä ihmeessä tietoa palstalle jos jonkun fiksauksen tuohon keksit.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 167
Mulla meni joskus halpis rikkaimuri noin sököksi että se akun suojapiiri hajosi niin että sammutti koneen kokonaan vaikka akku oli vielä ihan täysi.

Jonkun karvapersevirityksen tein sinne niin ettei akkusuoja enää voinut estää käyntiä, mutta montaa kuukautta imuri ei toiminut, kun putosi telineestä ja koppa halkesi. Epäilen vahvasti että putoaminen ei johtunut tuosta virityksestä. En kyllä enää uskaltanut jättää sitä 24/7 lataukseen tuon virityksen jälkeen.
 
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
168
Vähän muutenkin tuntuu akun kannalta pahalta, että se on koko ajan latauksessa. Toisaalta, mistäs se imuri tietää, milloin meinaan imuroida. Voisihan se tietty ladata vaikka 80 %:iin ja sitten olisi joku nappi, mistä saisi latausta jatkettua. Pikku murujen siistimiset hoituisi hyvin ja jos meinaisi koko talon imeä, niin kävisi vähän ennen klikkaamassa nappia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 128
Viestejä
4 209 181
Jäsenet
71 021
Uusin jäsen
jesse.o

Hinta.fi

Ylös Bottom