Ajatuksi komponenteista ja konepaketeista

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Olen tällä hetkellä "vapaaehtoisessa" koronakaranteenissa syöpähoitojeni tähden. Todella runsaan vapaa-ajan neljänseinän sisällä olen
käyttänyt tietokonekomponenttien testaamiseen ja konepakettien rakenteluun.

Yli neljänkymmentä vuotta olen hankkinut komponentteja eri lähteistä. Nytkin päivittäin seuraan Yhdysvaltojen, Kiinan, Keski-Euroopan, Englannin ja Suomen uusia ja käytettyjä tuotteita myyviä sivustoja. Luulen, että jonkinlaisen kuvan uusien ja käytettyjen komponenttien hinnoista olen saanut. Sentähden mietityttää saamani, mielestäni reilusti alimitoitettujen ostotarjousten perusteluna käytetty väite, että jostakin saa kyseistä tuotetta huomattavasti halvemmalla. Voisiko joku kertoa mistä tällaisen, ainakin minulle vielä mystisen paikan voisi löytää?

Toki tiedän kokemuksesta, että iso osa alimitoitettujen tarjousten tekijöistä ovat "joppareitä", jotka siirtävät tuotteen eteenpäin napaten siitä "oman siivunsa".

Toisena ajatuksena tuon kokemukseni myynnissä olevien komponenttien laadusta. Viallisten tuotteiden osuus on kohtuuttoman suuri. Vuosien varrella, jos olen viitsinyt reklamaation tehdä kelvottomasta tuotteesta, saamani palautteet ovat vaihdelleet syytöksistä uskomattomiin selityksiin. Oma käytäntöni on, että esitestaan jokaisen komponentin testipenkissä ennen keskusyksiköksi kasaamista. Valmis paketti käy sitten läpi monivaihen testauksen.

Tätä kirjoittaessani viereisessä laitteessa on Prime 95 pyörinyt jo yli kaksi tuntia. ( Nyt viisi tuntia testiä - Q6600 GO 3.3GHz suoritin max 58 - ja yksi neljästä ytimestä max 73 - ja alin jatkuva 64 astetta. Testaus jatkuu... )

Oletko valmis maksamaan asianmukaisesti testatusta käytetystä komponentista tai käytetystä konepaketista ( laadukkaasti kootusta ) hiukan enemmän?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Tsemppiä hoitoihin ja toivottavasti syöpä selättyy tai edes eteneminen pysähtyy..

Iso osa on sellaisia, jotka jälleenmyyvät voittolla, mutta minullakin oli vuodenvaihteessa seuraava tapaus:
Vanhempani hankkiutuvat eroon yhdestä koneestaan, ottivat siitä kovalevyt pois ja/tai tyhjensivät ne ja sanoivat, että "myy tämä meidän puolesta". Siinä oli pölynsuojaus edessä, mutta se oli ollut siellä vuosia ja se oli silti pölyinen, sisällä oli johdot sekaisin ja pari korttipaikan suojaa puuttui ja osilla ei ollut mitään takuuta, kun ne olivat niin vanhoja. Lisäksi saattoi joku tuuletin pitää ääntä ja muuta pientä.
Minulla on aika hyvä käsitys hinnoista, kun itsekin harrastelen (en kyllä osta käytettyjä koneita, niitä vaan päätyy tänne). Pistin tuon koneen hinnan reilusti alaspäin, kirjoitin "vain nouto ja käteinen" ja "myyn ensimmäiselle, enkä varaa". Tein kaupat päivässä. Tarkoitus oli tosiaan päästä vaan eroon. Olisin voinut puhallella tuon puhtaaksi pölystä ja laittaa SSD:n ja taisin kyllä vaihtaa sen tuulettimen, en muista. Jos en, niin täältä saa vieläkin hakea 120mm tuulettimen tai kaksi tuon setin ostaja. Kuitenkin, mahd. nopeasti eroon ja ostaja tietää kunnon, niin ei tule valituksia jälkikäteen.

Eli jotkut pistää omalle ajalleen arvoa ja haluaa tuotteesta eroon nopeasti.

Jimm'sille maksetaan 79€ kasauksesta, mutta käytetyissä kokoonpanoissa se on 0€ ja emolevy pitäisi myydä erikseen alihintaan..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Tsemppiä hoitoihin ja toivottavasti syöpä selättyy tai edes eteneminen pysähtyy..

Iso osa on sellaisia, jotka jälleenmyyvät voittolla, mutta minullakin oli vuodenvaihteessa seuraava tapaus:
Vanhempani hankkiutuvat eroon yhdestä koneestaan, ottivat siitä kovalevyt pois ja/tai tyhjensivät ne ja sanoivat, että "myy tämä meidän puolesta". Siinä oli pölynsuojaus edessä, mutta se oli ollut siellä vuosia ja se oli silti pölyinen, sisällä oli johdot sekaisin ja pari korttipaikan suojaa puuttui ja osilla ei ollut mitään takuuta, kun ne olivat niin vanhoja. Lisäksi saattoi joku tuuletin pitää ääntä ja muuta pientä.
Minulla on aika hyvä käsitys hinnoista, kun itsekin harrastelen (en kyllä osta käytettyjä koneita, niitä vaan päätyy tänne). Pistin tuon koneen hinnan reilusti alaspäin, kirjoitin "vain nouto ja käteinen" ja "myyn ensimmäiselle, enkä varaa". Tein kaupat päivässä. Tarkoitus oli tosiaan päästä vaan eroon. Olisin voinut puhallella tuon puhtaaksi pölystä ja laittaa SSD:n ja taisin kyllä vaihtaa sen tuulettimen, en muista. Jos en, niin täältä saa vieläkin hakea 120mm tuulettimen tai kaksi tuon setin ostaja. Kuitenkin, mahd. nopeasti eroon ja ostaja tietää kunnon, niin ei tule valituksia jälkikäteen.

Eli jotkut pistää omalle ajalleen arvoa ja haluaa tuotteesta eroon nopeasti.

Jimm'sille maksetaan 79€ kasauksesta, mutta käytetyissä kokoonpanoissa se on 0€ ja emolevy pitäisi myydä erikseen alihintaan..
:):thumbsup:....
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Oletko valmis maksamaan asianmukaisesti testatusta käytetystä komponentista tai käytetystä konepaketista ( laadukkaasti kootusta ) hiukan enemmän?
En, mutta minä olenkin se tyyppi joka noita testailee ja koneita kasailee huvin ja harrastuksen vuoksi ja siis ostan lähinnä "löytöjä", eli alle markkinahinnan olevia tavaroita... Jos vaikka tutulle pitäisi edullinen laskunmaksu ja netflixinpyörityskone ostaa, niin kyllä todenäköisesti osoittaisin juuri tuollaisen hänelle kuitenkin.

Yleensä noissa käytetyissä valmispaketeissa mättää joku, usein minun itseni määrittelemään "kelpaamaton"-kategoriaan menevä poweri, typerä kotelo, ylihintainen/huono emolevy, prossu ilman HT:ta tai jotain MINUN KÄYTTÖÖN.

Ongelma käytettyjen markkinoilla myyjän kannalta on kaksijakoinen varsinkin kokonaisten koneiden kohdalla.
1) ostajat ovat pääosin erittäin tietoisia siitä mitä hakevat ja mihin hintaan sitä saa
2) kilpailet markkinoilla sellaisten myyjien kanssa, jotka ovat kasanneet uuden koneen, siirtyvät konsolipelaajaksi tai muun syyn takia myyvät käytettyä konetta pois ja haluavat siitä vaan eroon nopeasti, joten myyvät "liian halvalla" ja asettavat näin painetta yleiselle hintatason laskulle. Itsekin olen tätä tehnyt. Kun se uusi kone rullailee nätisti jo siinä vieressä, niin siitä vanhasta ei välttämättä jaksa joka penniä irti nyhtää, vaan jos se on 600€ arvoinen, niin saatan laittaa 500€ myyntiin, jotta vaan pääsee siitä nopeasti eroon.

Itse myyn yleensä yksittäisiä komponentteja ja "saan toisaalta halvemmalla" on usein kuultu peruste miksi minun pitäisi myydä todella edulliseen hintaan. Näille olen aina sanonut, että kannattaa ostaa sieltä toisaalta sitten, minulta hinta on tämä. Ja tosiaan en trokaus/voitontavoittelu mielessä rautaa myy, vaan ihan hakutoiminnolla myyntipuolelta katson mihin hintaan tavaroita on viimeaikoina mennyt ja pistän hintapyynnön sen mukaan ja yleensä on vielä vähän tinkivaraakin.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Mistähän aloittaisi. En tiedä mitä käytettyjen hintoja AP oikein seurailee kun pyytää 10v vanhoista komponenteista uuden hintoja. Noillakin myynnissä olevilla LGA775 seteillä tai vanhalla AMD prossulla ei nykypäivänä oikein tee enää mitään, nettisurffailuun korkeintaa kelpaavia osia.
Jos pari tuntia jotain rasitustestiä ajelee niin sekö oikeuttaa nostamaan hintoja moninkertaisesti yleiseen hintatasoon nähden? Samoja komponentteja näkyy usein tuolla Lahjoitetaan osiossa ja samoja osia porukka heittää surutta SER-jätteeseen kun arvo on korkeintaan kympin tai kaksi ja kunnon käyttötarkoitukseen noista ei enää oikein ole.
Otetaas nyt pari esimerkkiä.
i5-4690k+z97+8gb+1060 3gb ja pyynti 340€?
Pyynnissä ainakin puolet liikaa.
i7-2700k+emo+8gb ja pyynti 180€?
Sama kuin edellisessä.
Phenom 840 + 8gb ram + GT730 + 250gb ssd, pyynti 170€.
Tässä ihan sama kuin aiemmissa, paitsi ettei noista kannata 50€ enempää maksaa.
Q9450+emo ja ddr2 muistit 75€, aivan älyttömiä hintoja, en ihmettele yhtään että tarjoukset ja pyynnit eivät oikein kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Voi olla, että tämä ketju on nostanut Härkösen ja Sasosin "niskakarvat pystyyn" Toivoisin kuitenkin, että säästäisitte myyntiketjuni kommenteiltanne. Täällä voitte vapaasti ilmaista mielipiteenne.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 684
Suurin osa ihmisistä maksaa lähinnä suorituskyvystä. Pieni osa ihmisistä voi maksaa helppoudesta. Helppous on siis että tarvii koneen heti ja saa koneen heti. Ei varmaan kovin otollista jos ei asu isossa kaupungissa.

"Asiallinen testaus" on markkinointiväite. Yhtä hyvin voisi väittää tasapainorannekkeen parantavan seksielämää.

Tuossa taannoin katselin kokonaisia koneita, mutta oikein mitään hyvin hinnoiteltua en nähnyt. Toki se on subjektiivista jossain määrin. Pidin suurena ongelmana sitä miten porukka enimmäkseen myi osassa käytössään olleita koneita, joissa oli kohtalaisen hintavia ei-suorituskykyyn vaikuttavia komponentteja. En halunnut sellaista maksaa senttiäkään.

Jos yrität myydä jotain, joka on muodollisesti käyttökelpoista, mutta ei mee kaupauksi, niin ehkä universumi yrittää kertoa sulle jotain. Yksittäisten ihmisten mielipiteillä ei ole väliä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Tuossa taannoin katselin kokonaisia koneita, mutta oikein mitään hyvin hinnoiteltua en nähnyt. Toki se on subjektiivista jossain määrin. Pidin suurena ongelmana sitä miten porukka enimmäkseen myi osassa käytössään olleita koneita, joissa oli kohtalaisen hintavia ei-suorituskykyyn vaikuttavia komponentteja. En halunnut sellaista maksaa senttiäkään.
Itse taas olen nimenomaan valmis maksamaan enemmän laadukkaasta powerista ja hiljaisestä jäähystä ja karvalakkimallit menevät itse asiassa suoraan hylkyyn.

Sit esim kotelon kohdalla ongelma on, että silentium PC:n kotelot joissa on todella hyvä ilmankierto maksavat luokkaa 50€ uutena, että joku Fractal designin R-sarjalainen on lähinnä miinusta vaikka moni ajattelee sille hintaa esim sen 50€
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Voi olla, että tämä ketju on nostanut Härkösen ja Sasosin "niskakarvat pystyyn" Toivoisin kuitenkin, että säästäisitte myyntiketjuni kommenteiltanne. Täällä voitte vapaasti ilmaista mielipiteenne.
Kysyin myyntiketjussasi vain, että miten ja millä olet osat testannut. Kieltämättä vähän nousi niskakarvat pystyyn, kun katselin hintapyyntöjäsi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Herrojen Härkösen ja Sasosin tähden päätin poistaa myyntiketjuni. Ystävälliset vierailunne kovasti kannustivat siihen.
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
856
Vanhat komponentit on vanhoja, ei niille oikein enää testaukset tai kokoamiset nosta arvoa. Ellei puhuta sitten jostain harvinaisuukista, kyllähän sitä itsekkin oli valmis maksamaan vkloppuna euroja esim geforce 2 ultrasta, mutta jollain oli paljon paksumpi lompakko kuin itsellä ja saldo loppui kesken. Esim q6600:ta ei oikein kehtaa harvinaisuudeksi sanoa, mutta esim qx6700 voisikin sitten mennä isommilla euroilla kaupaksi.

Pyyntihintojahan on internet täynnä, mutta varsinkin aika atk painoitteisella foorumilla toteutuneet hinnat sitten erikseen ja ne toteutuneet on niitä pitäisi seurauta jos kaupaksi haluaa tavaran menevän.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Herrojen Härkösen ja Sasosin tähden päätin poistaa myyntiketjuni. Ystävälliset vierailunne kovasti kannustivat siihen.
Uhriudutko sen takia, kun kysyin millä ja miten testaat komponentteja? Pakko sulla on olla joku mullistava keksintö käytössä, jos sun testaamat osat on 2x kalliimpia kuin muilla. Ja varsinkin jos kehut, että on niin hyvin ja pitkään testattu, niin varmaan voit myös kertoa tarkemmin testaustavoista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Uhriudutko sen takia, kun kysyin millä ja miten testaat komponentteja? Pakko sulla on olla joku mullistava keksintö käytössä, jos sun testaamat osat on 2x kalliimpia kuin muilla. Ja varsinkin jos kehut, että on niin hyvin ja pitkään testattu, niin varmaan voit myös kertoa tarkemmin testaustavoista.
En tiedä kuinka paljon tiedät komponenteistä, mutta "vanhemmissakin" on aikuisen oikesti eroja. S.775 halpislevyn voin myydä vitosella tai lahjoittaa sen. Usko tai älä, tämän sarjan kunnon laitteista saa vielä varsin hyvin toimivia kokonaisuuksia. Kokemusta on:). Uhriudutko sen takia... Minä en koe itseäni minkään tason uhriksi. Pysäytin myynnin rauhoittaakseni tilanteen. Kokemuksesta tiedän, ettei sinun ja Härkösen viestit ainakaan edistä tuotteiden eteenpäin menoa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Vanhat komponentit on vanhoja, ei niille oikein enää testaukset tai kokoamiset nosta arvoa. Ellei puhuta sitten jostain harvinaisuukista, kyllähän sitä itsekkin oli valmis maksamaan vkloppuna euroja esim geforce 2 ultrasta, mutta jollain oli paljon paksumpi lompakko kuin itsellä ja saldo loppui kesken. Esim q6600:ta ei oikein kehtaa harvinaisuudeksi sanoa, mutta esim qx6700 voisikin sitten mennä isommilla euroilla kaupaksi.

Pyyntihintojahan on internet täynnä, mutta varsinkin aika atk painoitteisella foorumilla toteutuneet hinnat sitten erikseen ja ne toteutuneet on niitä pitäisi seurauta jos kaupaksi haluaa tavaran menevän.
Minä en hinnoitteluun puutu. Jokainen saa sen itse omakohtaisesti harkita. Tarkoitukseni oli kiinnittää huomio myynnissä mahdollisesti oleviin epäkelpoihin tuotteisiin. Olen vuosien varrella ostanut liikaa suoraan jätteisiin meneviä komponetteja. Itse alan harrastajana testaan tarkkaan tuotteet ja toiveeni on, että myyjät ainakin perustestit käyttöjärjestelmässä tekevät ennen tuotteen pois luovuttamista. Kokemuksesta tiedän, että moni "toimivana koneesta poistettu komponentti" on osoittautunut pettymykseksi.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
En tiedä kuinka paljon tiedät komponenteistä, mutta "vanhemmissakin" on aikuisen oikesti eroja. S.775 halpislevyn voin myydä vitosella tai lahjoittaa sen. Usko tai älä, tämän sarjan kunnon laitteista saa vielä varsin hyvin toimivia kokonaisuuksia. Kokemusta on:). Uhriudutko sen takia... Minä en koe itseäni minkään tason uhriksi. Pysäytin myynnin rauhoittaakseni tilanteen. Kokemuksesta tiedän, ettei sinun ja Härkösen viestit ainakaan edistä tuotteiden eteenpäin menoa.
Kokemuksesta varmaan myös tiedät ettei moninkertaiset hintapyynnöt vastaavista tuotteista myöskään edistä tuotteiden myyntiä.
Laitoin pari ihan realistista tarjousta ja avasin myös vähän tarjoukseni summaa. Rautalangasta väännettynä sulla vaan on niin älyttömät pyynnit että jos tavara ei mene kaupaksi niin peiliin katsomisen paikka olisi varmaankin ihan kohdallaan. Muita on ihan turha syyttää siitä jos itse hinnoittelee tuotteet ihan miten sattuu, sitten kun joku tarjoaa oikeasti realistisen tarjouksen tai kysyy miksi hinta on niin korkea niin siitä uhriudutaan ja poistetaan tavarat myynnistä. Noi pyynnit on varmaan 5v sitten olleet lähempänä sen hetkistä markkina-arvoa, mutta ei todellakaan enää tänä päivänä.
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
856
Minä en hinnoitteluun puutu. Jokainen saa sen itse omakohtaisesti harkita. Tarkoitukseni oli kiinnittää huomio myynnissä mahdollisesti oleviin epäkelpoihin tuotteisiin. Olen vuosien varrella ostanut liikaa suoraan jätteisiin meneviä komponetteja. Itse alan harrastajana testaan tarkkaan tuotteet ja toiveeni on, että myyjät ainakin perustestit käyttöjärjestelmässä tekevät ennen tuotteen pois luovuttamista. Kokemuksesta tiedän, että moni "toimivana koneesta poistettu komponentti" on osoittautunut pettymykseksi.
No kyllähän sä hinnoista puhuit tuolla heti tokassa kappaleessa?
"Yli neljänkymmentä vuotta olen hankkinut komponentteja eri lähteistä. Nytkin päivittäin seuraan Yhdysvaltojen, Kiinan, Keski-Euroopan, Englannin ja Suomen uusia ja käytettyjä tuotteita myyviä sivustoja. Luulen, että jonkinlaisen kuvan uusien ja käytettyjen komponenttien hinnoista olen saanut. Sentähden mietityttää saamani, mielestäni reilusti alimitoitettujen ostotarjousten perusteluna käytetty väite, että jostakin saa kyseistä tuotetta huomattavasti halvemmalla. Voisiko joku kertoa mistä tällaisen, ainakin minulle vielä mystisen paikan voisi löytää? "

Ja ihan omia sanojasi myös lainaten vasta toisena ajatuksena muut jutut
"Toisena ajatuksena tuon kokemukseni myynnissä olevien komponenttien laadusta. Viallisten tuotteiden osuus on kohtuuttoman suuri. "

Satuin nyt itse tarttumaan tuohon ekaan kysymykseen. Jokainen saa minun puolesta kyllä myydä millä haluaa, jätän ostamatta jos ei itselle kelpaa.

Jos tuohon toisenkiin vastaillaan niin itselle ei ole osunut pahemmin rikkinäistä vastaan vaikka on ostettu testattua, ei testattua ja tila täysin tuntematon-tavaraa. Kerran oli kolmen emon paketista kaksi hajalla, mutta se olikin tietoinen riski ja hintakin osottautui loppujen lopuksi erittäin hyväksi koska toimiva emo oli juuri se mitä halusinkin. Voihan tuolla kaapissa tietysti olla jotain lisääkin ei-niin-toimivaa (ja todennäköisesti onkin), mutta ne onkin pääasiallisesti sellaista mistä on maksettu euro tai ei mitään.

Olihan tuolla tuo viimeinenkin kyssäri mikä meni ohi. Olisin valmis maksamaan muutaman euron varmasti toimivasta vehkeestä jos se sattuisi olemaan juuri sellainen mitä haluan (esim tuo emo homma ylempää). Minä nyt satunkin keräilemään (tällä hetkellä) erinäkösiä romuja ja usein jokin tietty osa on mielessä. Jos taas ostaisin siskon veljenpojalle vaikka pumpumkonetta niin en maksaisi niin paljoa ekstraa että sillä saisi jo vaikka 5v uudempaa tavaraa joltain toiselta.

Jimm'sille maksetaan 79€ kasauksesta, mutta käytetyissä kokoonpanoissa se on 0€ ja emolevy pitäisi myydä erikseen alihintaan..
Eikös Jimmsi anna tuossa takuun samalla? Yrityksen takuu vs yksityinen harrastelija, harva pääsee harrastuksissa voitolle tai saa rahaa siihen käyttämästään ajasta.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 492
Viestejä
4 164 133
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom