Ajajan autoja?

Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
450
Valmistetaanko vielä tavallisen palkansaajan hankittavissa olevia ajajan autoja?

Onko siis mahdollista löytää auto, joka tottelee kuljettajaa? En tarkoita tässä suuria hevosvoimalukemia, vaan sitä, että auto reagoi komentoihin viiveettömästi.

Nykyään useimmissa autoissa on kaasuvaste pehmennetty pois, jopa joissain tapauksissa sport-moodissakin (mitään ajomoodeja muuten oikeasti ei tarvita). Samoin ohjaustunto on hävitetty ja tilalla on "laivan ruori"-tyyppinen yhdellä sormella pyöriteltävä kauppakassiohjaus. Sitten tähän lisätään kaikki pimputtimet, jotka häiritsevät kuljettajaa: "rengas osui reunaviivaan", "kuljettaja käänsi päätään väärään aikaan", "auto meinasi hetkellisesti menettää pitoaan peilijäällä" jne.

Olen kuumeisesti yrittänyt löytää nykyaikaisen auton - ei edes välttämättä uutta - joka tekee mitä käsketään. Onko sellaista enää mahdollista löytää kuusinumeroluokan alapuolelta?

Siis: nopea, tarkka ja tunnokas ohjaus. Herkästi reagoiva, viiveetön kaasu. Nopeaan ajamiseen halukas alusta. Mahdollisimman vähän häirintälaitteita, tai häirintätoiminnot edes kunnolla poiskytkettävissä.

Ideoita tai kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 586
MX-5. Juu olen puolueellinen koska moinen löytyy parkkiselta, mutta aina hyvä vaihtoehto. Toinen on Fiesta ST. Kolmas on sitten ihan mikä tahansa perus hot hatch joka sallii ajoapujen vähentämistä ja lähtee rakentamaan siitä itse.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8
Täällä ollut nyt 3 vuotta Hyundai i30N, hatchback ja performance paketilla eli edessä sähkösesti ohjattu lsd. Halutessa saa kaikki abs lähtien pois päältä, ja kyllä tuota voisi ihan alustankin puolesta kutsua ajajan autoksi. Löytyy android autot ja kaistavahti jota voi normiajossa jopa pitää päällä. Ainoa mitä kaipaa olisi adaptiivinen vakkari mitä noihin pre facelifteihin ei ainakaan ole saanut.

Tuo oma on 2018 mallia, eli sitä ainoaa vuosimallia jota on tehty ilman gpf filttereitä. Trafin papereissa 109db, kun 2019 alkaen taitaa olla 91db. Saa pahennustakin aiheutettua tarvittaessa :lol:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 586
Täällä ollut nyt 3 vuotta Hyundai i30N, hatchback ja performance paketilla eli edessä sähkösesti ohjattu lsd. Halutessa saa kaikki abs lähtien pois päältä, ja kyllä tuota voisi ihan alustankin puolesta kutsua ajajan autoksi. Löytyy android autot ja kaistavahti jota voi normiajossa jopa pitää päällä. Ainoa mitä kaipaa olisi adaptiivinen vakkari mitä noihin pre facelifteihin ei ainakaan ole saanut.

Tuo oma on 2018 mallia, eli sitä ainoaa vuosimallia jota on tehty ilman gpf filttereitä. Trafin papereissa 109db, kun 2019 alkaen taitaa olla 91db. Saa pahennustakin aiheutettua tarvittaessa :lol:
Juu nuo ekat i30N:t eivät kyllä ole mitään huomaamattomia :D. Sama kuin uusin Focus RS.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
450
Kiitos kommenteista. Laitanpa näistä ehdotuksista omat kommenttini.

Alfa Giulialla olen kahteen otteeseen ajanut ja se on kyllä nykyautoksi varsin vakuuttava peli. Ei siinäkään kaasuvaste huippua ole, vaikka dynamic-moodissa jo ihan kelvollinen onkin. Auto on myös aika kookas ja vähän pienempänä se olisi varmasti herkempi ja hauskempi. Hintaa on uudella autolla sitten jo aika tavalla, että se kyllä ostajia rajoittaa ja tuntuu vielä käytetyissäkin, kun arvon alenemakin on ollut poikkeuksellisen pieni näissä.

Mazda MX-5: mulla oli joskus vähän aikaa NB-malli ja siinä oli kyllä aika paljon hauskuutta. 1.6-litrainen perusmalli ei kyllä suorituskyvyltään ollut urheiluautomainen, mutta ajotunnelma oli kohdallaan, koska autolla oli herkät liikkeet ja keveyden selvästi tunsi koko ajan. Ongelmana näissä on tietysti ruoste ja edes viimeiset mallit eivät sille ihan immuuneja ole, eli ilmeisesti MX-5 soveltuisi parhaiten kesäautoksi. Hyvä että näitä tehdään vielä, mutta vielä parempi olisi vastaava auto aidolla, kiinteällä kovakatolla. Se lisäisi rungon jäykkyyttä eikä toisi paljoa lisäpainoa. Ainakin NB-mallissa tuolle jäykkyydelle olisi ollut tarvetta.

Hyundai I30 N:llä olen ajanut vain kerran ja valitettavasti silloin oli alla talvirenkaat - ajettavuudesta ei siis saanut kunnollista kuvaa. Suorituskyky tuntui ihan asialliselta, mutta auto painaa liikaa. Kevyempänä se olisi ketterämpi ja bensaakin säästyisi. Näissä huolestuttaa myös Hyundain esille tulleet laajat moottoriongelmat, jotka ilmeisesti koskevat näitä kahden litran turbojakin. Tästä joku voisi sivistää minua lisää. Onko ruosteenkesto parempi kuin korealaisissa yleensä? Ulkonäkö miellyttää enemmän kuin I20N-mallissa; harmi koska se puolestaan olisi pienempikokoinen ja halvempi.

Fiesta ST:tä en ole kokeillut, mutta Ford Pumalla aikoinaan tuli ajettua ja sen ajettavuus onkin huippuhauska. Laatu oli kuitenkin heikkoa niinä aikoina, en tiedä onko se sitten parantunut. Uusin Focus-sukupolvi on menettänyt ohjaustuntumansa eikä alustakaan ole enää ajamiseen halukas kuten joskus ennen. Onko sitten Fiestan ST-malli paljon parempi? Ehkä se on.

Jotain näitä muitakin hot hatcheja olen testannut, mutta ajamisen ilo on yleensä niistä kadoksissa. Suunnittelussa on keskitytty numeroihin ja muihin markkinointikikkoihin. En viitsi haukkua tiettyjä merkkejä, mutta ajotuntuma on melkein kaikissa merkeissä/malleissa huonompi kuin 15 vuotta vanhemmissa hot hatcheissa. Sitä suoraa tuntumaa - yhteyttä kuskin ja auton välillä - nimenomaan kaipaan ja yritän etsiä josko jostain vielä löytyisi.

Onko ns. sporttiautojen ulkopuolella mitään sellaista uudehkoa autoa, mikä olisi kuljettajaystävällinen? Ennen siihen ei aina tarvittu sporttimallia, että autossa olisi hyvä ja herkkä hallittavuus. Nykyään kaikki on pehmennettyä ja vaimennettua ja se on tosi masentavaa. Onko vielä jotain muita malleja olemassa, jotka houkuttelevat ajamiseen?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 586
Kiitos kommenteista. Laitanpa näistä ehdotuksista omat kommenttini.

Alfa Giulialla olen kahteen otteeseen ajanut ja se on kyllä nykyautoksi varsin vakuuttava peli. Ei siinäkään kaasuvaste huippua ole, vaikka dynamic-moodissa jo ihan kelvollinen onkin. Auto on myös aika kookas ja vähän pienempänä se olisi varmasti herkempi ja hauskempi. Hintaa on uudella autolla sitten jo aika tavalla, että se kyllä ostajia rajoittaa ja tuntuu vielä käytetyissäkin, kun arvon alenemakin on ollut poikkeuksellisen pieni näissä.

Mazda MX-5: mulla oli joskus vähän aikaa NB-malli ja siinä oli kyllä aika paljon hauskuutta. 1.6-litrainen perusmalli ei kyllä suorituskyvyltään ollut urheiluautomainen, mutta ajotunnelma oli kohdallaan, koska autolla oli herkät liikkeet ja keveyden selvästi tunsi koko ajan. Ongelmana näissä on tietysti ruoste ja edes viimeiset mallit eivät sille ihan immuuneja ole, eli ilmeisesti MX-5 soveltuisi parhaiten kesäautoksi. Hyvä että näitä tehdään vielä, mutta vielä parempi olisi vastaava auto aidolla, kiinteällä kovakatolla. Se lisäisi rungon jäykkyyttä eikä toisi paljoa lisäpainoa. Ainakin NB-mallissa tuolle jäykkyydelle olisi ollut tarvetta.

Hyundai I30 N:llä olen ajanut vain kerran ja valitettavasti silloin oli alla talvirenkaat - ajettavuudesta ei siis saanut kunnollista kuvaa. Suorituskyky tuntui ihan asialliselta, mutta auto painaa liikaa. Kevyempänä se olisi ketterämpi ja bensaakin säästyisi. Näissä huolestuttaa myös Hyundain esille tulleet laajat moottoriongelmat, jotka ilmeisesti koskevat näitä kahden litran turbojakin. Tästä joku voisi sivistää minua lisää. Onko ruosteenkesto parempi kuin korealaisissa yleensä? Ulkonäkö miellyttää enemmän kuin I20N-mallissa; harmi koska se puolestaan olisi pienempikokoinen ja halvempi.

Fiesta ST:tä en ole kokeillut, mutta Ford Pumalla aikoinaan tuli ajettua ja sen ajettavuus onkin huippuhauska. Laatu oli kuitenkin heikkoa niinä aikoina, en tiedä onko se sitten parantunut. Uusin Focus-sukupolvi on menettänyt ohjaustuntumansa eikä alustakaan ole enää ajamiseen halukas kuten joskus ennen. Onko sitten Fiestan ST-malli paljon parempi? Ehkä se on.

Jotain näitä muitakin hot hatcheja olen testannut, mutta ajamisen ilo on yleensä niistä kadoksissa. Suunnittelussa on keskitytty numeroihin ja muihin markkinointikikkoihin. En viitsi haukkua tiettyjä merkkejä, mutta ajotuntuma on melkein kaikissa merkeissä/malleissa huonompi kuin 15 vuotta vanhemmissa hot hatcheissa. Sitä suoraa tuntumaa - yhteyttä kuskin ja auton välillä - nimenomaan kaipaan ja yritän etsiä josko jostain vielä löytyisi.

Onko ns. sporttiautojen ulkopuolella mitään sellaista uudehkoa autoa, mikä olisi kuljettajaystävällinen? Ennen siihen ei aina tarvittu sporttimallia, että autossa olisi hyvä ja herkkä hallittavuus. Nykyään kaikki on pehmennettyä ja vaimennettua ja se on tosi masentavaa. Onko vielä jotain muita malleja olemassa, jotka houkuttelevat ajamiseen?
MX-5:stä on myös targa top tyyppinen setup jos kangaskatto ei kiinnosta. Itse painelin yhden talven NA:lla kovakaton kanssa ilman mitään ongelmaa. Helvetin hauskaa, ei se tosin mennyt varmaan yhtään tovia suoraan vaan aina poikittain :D. Itsellä siis NA 1.6 115hp koneella. NA/NB eivät vakiona ole tosiaan jäykimmän tuntuisia koska jousitus antaa kallistella jne. Mutta lyö alle asiallinen alustasarja (itsellä Tein), edes semi asialliset renkaat ja ai saakeli kun on hauskaa. Saat kelata kolme vaihdetta kiekat tapissa ilman että kortti on heti hyllyllä ja mutkissa en ole törmännyt kovin moneen edes hot hatchiin joka pysyisi perässä. Ja se tuntuma...

Itsellä on ollut viri kuplaa, viri sitä ja tätä, Ibiza Cupra, Octavia vRS, Focus ST170, Fiesta ST MK7 ja MK8, Focus ST MK3.5 ja isommista sitten Teslan Model 3 Performance. Suurin osa softattuja tai muuten edes hiukan rakenneltuja. Totesin että Model 3:n kanssa lähtee henki tai kortti, jotain vaihdoin 500hp:n 115hp:hen ja kevyeen autoon. En rehellisesti voi oikein suositella kuin MK7 Fiesta ST:tä ja/tai MX-5:sta jos haluat viedä autoa miten haluat. MK8 Fiesta on pirun hyvä, mutta se paino tuntuu vaikka onkin helvetin hauska vietävä. Juu en ole ajanut kaikkia mahdollisia ja esim Toyotan GR mallit voivat olla jees ajaa, mutta en itse kokenut hinnan arvoisiksi ja jätin esim Yaris GR:n kauppaan. Yksi hupi mikä noissa vanhemmissa on, ajoavut... niitä ei ole. Jos haluat leikkiä... anna mennä. Yleensä uudemmissa saa kytkeä kaiken pois että saa mitään. Fiestat ovat omista ajamistani about parhaita tuon suhteen. Avut päällä mutta silti mennään nelipyöräluisussa ihan miten haluaa. Ei väliä onko hinnat alkaen malli tai ST.

Yksi mikä kiinnittää huomion kyselyistäsi on tuo kaasun vaste. Haluatko hyvää kontrolloitavuutta vai sitä on/off kaasua? Juu tuo on/off kaasu tuntuu nopeammalta, mutta tosielämässä se modulaarinen tasaisesti lisääntyvä kaasu on enemmän kuin toivottava asia autossa missä on alusta jolla voi leikkiä. Tarkoitatko ennemminkin turboviivettä (joka on leikki itsessään), painavaa vauhtipyörää vai mitä? Jos on/off kaasu on asia mitä haluat, sen saa softalla todella helposti. Itseä vituttaisi auton hallinnan kannalta, mutta jokainen meistä tavallaan.

Lisäksi, haluatko mitään varusteita? Esim Android auto/Apple carplay, sähkö sitä tai tätä, aktiivi vakkari tms? Lisänä toki, kuinka monta paikkaa haluat autossa olevan? Itsellä tuo MX riitti yllättävän hyvin, paitsi kun piti tavaraa kuljettaa tai alkoi tulla enemmän ja enemmän tilanteita missä oli kolme henkeä+koira kyydissä ja jos MX olisi ainoa auto tallissa... ai saakeli.

EDIT: Fiesta ST vs Focus ST. Iiiiihan eri autoja. Focus ST vaati 120kmh+ että tuntui miltään, Fiestalla mentiin eikä meinattu ja ei vaatinut välittömästi laittomia nopeuksia. Isoin heikkous on jarrut. Sytytin niin Fiestan kuin Focuksen jarrut sananmukaisesti tuleen... Valitettavasti Fordin typerä alimitoitus, suhteessa muihin ominaisuuksiin. Tiedän briteissä useita Ferrari yms kuskeja jotka ovat ostaneet arkiautoksi Fiesta ST:n koska sillä saa oikeasti polkea takateillä ja on hauskaa ilman että mennään 200kmh. Vauhti on kivaa, kiihtyvyys on kivaa, teho on kivaa... mutta miten lasket arvon sille helvetin typerälle virneelle kun tunnet joka pirun asian mitä auto tekee ja voit oikeasti oikeasti ajaa auton rajoilla ilman pelkoa että olet aivan järkyttävissä vauhdeissa tai riskeeraiset muiden hengen. Kertonee paljon että esim moni kyydissäni ollut tunsi talvella olonsa turvallisemmaksi 1990 MX-5 NA:ssa joka oli poikittain ties missä vs 2021 Corollassa josta ei ikinä tiennyt aliohjaako vai yliohjaako se. Tuo sanoo jotain perstuntumasta oli kuskina tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
450
Siinäpä paljon hyviä pointteja; vastaan alla kysymyksiisi erikseen. Kaikille lukijoille varoitus painokkaista mielipiteistäni - se asia juontuu siitä, että kehityksen suunta koko autoteollisuudessa on kovasti sitä vastaan mitä itse pitäisin hyvänä. Sellainen turhauttaa pitkän linjan harrastajaa.

MX-5:stä on myös targa top tyyppinen setup jos kangaskatto ei kiinnosta. Itse painelin yhden talven NA:lla kovakaton kanssa ilman mitään ongelmaa. Helvetin hauskaa, ei se tosin mennyt varmaan yhtään tovia suoraan vaan aina poikittain :D. Itsellä siis NA 1.6 115hp koneella. NA/NB eivät vakiona ole tosiaan jäykimmän tuntuisia koska jousitus antaa kallistella jne. Mutta lyö alle asiallinen alustasarja (itsellä Tein), edes semi asialliset renkaat ja ai saakeli kun on hauskaa. Saat kelata kolme vaihdetta kiekat tapissa ilman että kortti on heti hyllyllä ja mutkissa en ole törmännyt kovin moneen edes hot hatchiin joka pysyisi perässä. Ja se tuntuma...
MX-5 voisi olla oikeasti vahva ehdokas, mutta talvikäytön suhteen huolettaa kyllä peltien happaneminen. Sitten tuohon jäykkyysasiaan, niin asia varmasti on kuten sanotkin, mutta puhutaan jäykkyyden suhteen nyt vähän eri asioista. Itse haluaisin coupen siksi, että kori/runko on vääntöjäykempi eikä siten elä töyssyissä ja mutkissa yhtä paljon kuin avomalli, jossa tämä ongelma vielä korostuu entisestään, jos siihen laittaa jäykemmät jouset. Kiinteä coupe kestäisi jäykän jousituksen paremmin.

Itselle avokatto ei tuo mitään lisäarvoa, vaan perinteinen coupe olisi siten paras - mutta MX-5 RF-malli vain näyttää coupelta, joten runko ei silloin ole sen jäykempi ja lisäksi vielä painokin kasvaa. Siis jos MX-5 niin sitten rättikatolla kiitos. Tämä auto olisi siis mahdollisessa kiikarissa hauskuuden ja urheiluautouden takia eikä siksi, että se sattuu olemaan avoauto. Avokaton voi sietää, jos yhtä hyvää autoa ei saa oikeana coupena.

Jousituksen suhteen pehmeämpi on taas Suomen oloissa eduksi. Sen jälkeen kun on kokeillut ajaa routaisilla sivuteillä Renault Clio III:lla ei tee enää yhtä helposti mieli racing shopiin jousia ostamaan. Jos asuisi Monacossa niin sitten varmasti jäykkä alusta on parempi.

Itsellä on ollut viri kuplaa, viri sitä ja tätä, Ibiza Cupra, Octavia vRS, Focus ST170, Fiesta ST MK7 ja MK8, Focus ST MK3.5 ja isommista sitten Teslan Model 3 Performance. Suurin osa softattuja tai muuten edes hiukan rakenneltuja. Totesin että Model 3:n kanssa lähtee henki tai kortti, jotain vaihdoin 500hp:n 115hp:hen ja kevyeen autoon. En rehellisesti voi oikein suositella kuin MK7 Fiesta ST:tä ja/tai MX-5:sta jos haluat viedä autoa miten haluat. MK8 Fiesta on pirun hyvä, mutta se paino tuntuu vaikka onkin helvetin hauska vietävä. Juu en ole ajanut kaikkia mahdollisia ja esim Toyotan GR mallit voivat olla jees ajaa, mutta en itse kokenut hinnan arvoisiksi ja jätin esim Yaris GR:n kauppaan. Yksi hupi mikä noissa vanhemmissa on, ajoavut... niitä ei ole. Jos haluat leikkiä... anna mennä. Yleensä uudemmissa saa kytkeä kaiken pois että saa mitään. Fiestat ovat omista ajamistani about parhaita tuon suhteen. Avut päällä mutta silti mennään nelipyöräluisussa ihan miten haluaa. Ei väliä onko hinnat alkaen malli tai ST.
Fiestaan täytyy sitten kyllä tutustua. Tuo kuulostaa juuri sellaiselta mitä Fordista on totuttu odottamaan. Uuden mallin Focus sitä tosiaan ei enää ole. En edes kaipaisi ST-mallin tehoa, vaan perus 140 hv voisi ympärivuotisessa käytössä olla aivan riittävä. Mutta silloin se olisi tuo surullisen kuuluisa märkähihnakone enkä siihen kyllä uskalla ryhtyä. 1.5-litrainen ilmeisesti on parempi, että ST-Fiesta laitetaan nyt tutustumislistalle.

Yksi mikä kiinnittää huomion kyselyistäsi on tuo kaasun vaste. Haluatko hyvää kontrolloitavuutta vai sitä on/off kaasua? Juu tuo on/off kaasu tuntuu nopeammalta, mutta tosielämässä se modulaarinen tasaisesti lisääntyvä kaasu on enemmän kuin toivottava asia autossa missä on alusta jolla voi leikkiä. Tarkoitatko ennemminkin turboviivettä (joka on leikki itsessään), painavaa vauhtipyörää vai mitä? Jos on/off kaasu on asia mitä haluat, sen saa softalla todella helposti. Itseä vituttaisi auton hallinnan kannalta, mutta jokainen meistä tavallaan.
Tarkoitan tässä sitä, että kaasunpainalluksen rekisteröinnissä ei saa olla viivettä.

Kaasuläpän ohjaukseen on nykyautoissa tehty tahallaan viivettä softan avulla. Eli kun laitat jalan kaasulle niin kestää jopa sekunnin ennenkuin moottorinohjaus vasta aktivoi kaasuläpän. Joissain automalleissa ongelma poistuu sport-moodissa, joissain ei edes sittenkään. Kun sitten vihdoin moottori reagoi niin sen jälkeen vasta astuu kuvaan varsinainen throttle mapping. Turboviive sitten vielä erikseen - se taas ei itsessään ole minulle ollenkaan ongelma.

Kaasun reaktionopeus on tosiaan softasta kiinni, koska ajomoodit usein vaikuttavat asiaan niin ratkaisevasti. En puhu siis siitä miten aggressiivinen on kaasuläpän liikenopeus suhteessa kaasupolkimeen - vaan viiveestä ensipainalluksella.

Jos kokeilee ajaa Alfa Romeo 156 JTS:llä, jossa on varhainen versio sähköohjatusta kaasuläpästä, niin siinä reaktiot ovat tasan yhtä välittömiä kuin parhaissa tupla-Webereissä. Kaasupolkimen viive on siis asennevamma nykyajan autonvalmistajien osalta aivan samoin kuin tunnoton, ylitehostettu ohjaus on. Molemmat pystytään tekemään sähköisinäkin varsin hyviksi (ja niin on asia mm. tuossa mainitsemassani Clio III:ssakin).

Lisäksi, haluatko mitään varusteita? Esim Android auto/Apple carplay, sähkö sitä tai tätä, aktiivi vakkari tms? Lisänä toki, kuinka monta paikkaa haluat autossa olevan? Itsellä tuo MX riitti yllättävän hyvin, paitsi kun piti tavaraa kuljettaa tai alkoi tulla enemmän ja enemmän tilanteita missä oli kolme henkeä+koira kyydissä ja jos MX olisi ainoa auto tallissa... ai saakeli.
Kaksi ovea, kaksi istuinta, ABS-jarrut ja ilmastointi. Turvavarusteet ovat muuten ok, mutta ajoon vaikuttavat sellaiset täytyy saada pois päältä. Kaistavahdit ja sen sellaiset saisivat kyllä jäädä kokonaan tehtaalle: ovat tosi vaarallisia jäädessään edes vahingossa päälle ja sen lisäksi äärimmäisen ärsyttäviä varusteita.

Tavaratilaa tarvitaan kahden hengen kevyen reissaamisen verran; 300 litraa tjsp. Pieni coupe olisi kaikkein ihanteellisin auto, mutta niitä tehdään nykyään lähinnä vain kalliimmissa hintaluokissa ja mitat ovat sielläkin liikaa paisuneet ajan mittaan. Se harmittaa, jos joutuu väkisin raahaamaan mukana takapenkkiä, jota ei tarvita - puhumattakaan ylimääräisestä pellistä ympärillä, joka tekee auton hallinnasta hankalampaa ja kasvattaa massaa turruttaen auton ketteryyttä ja syömällä turhaan bensaa.

.......Kertonee paljon että esim moni kyydissäni ollut tunsi talvella olonsa turvallisemmaksi 1990 MX-5 NA:ssa joka oli poikittain ties missä vs 2021 Corollassa josta ei ikinä tiennyt aliohjaako vai yliohjaako se. Tuo sanoo jotain perstuntumasta oli kuskina tai ei.
Tämä. Tiedän täsmälleen mistä puhut. Juuri tuo sama syöpä on valtaamassa koko autoteollisuutta; kuljettaja yritetään poistaa koko autoilun yhtälöstä ja se on vaarallista sen lisäksi, että se vie elämästä iloa pois. Laitteiden täytyy totella niiden käyttäjää ja liika automaatio on aina pahasta.

Yritän suhtautua auton etsintään positiivisesti, mutta positiivisuudelle pitäisi olla myös aihetta ja sen osalta aika vaikeaa tuntuu olevan herran vuonna 2024, mikäli siis bensa virtaa suonissa kuten minulla on.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
994
Itselle avokatto ei tuo mitään lisäarvoa, vaan perinteinen coupe olisi siten paras - mutta MX-5 RF-malli vain näyttää coupelta, joten runko ei silloin ole sen jäykempi ja lisäksi vielä painokin kasvaa. Siis jos MX-5 niin sitten rättikatolla kiitos. Tämä auto olisi siis mahdollisessa kiikarissa hauskuuden ja urheiluautouden takia eikä siksi, että se sattuu olemaan avoauto. Avokaton voi sietää, jos yhtä hyvää autoa ei saa oikeana coupena.
Oikea mielipide. ;) Tosin kyllä mä silti ottaisin sen RF:n ja pitäisin katon ylhäällä.

Mites Subaru BRZ tai Toyota GT86 (tai GR86?).
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 586
RF:ää ehdotin siksi koska ainakin väitetysti olisi vääntöjäykempi. Toki tuo painoa ylös mikä taas ei ole haluttavaa. Mutta tuossa olen kyllä samaa mieltä, jos on avo niin on sitten full on avo eikä mikään suurennettu kattoikkuna.

Niin juu kannattaa käydä koeajamassa nuo BRZ ja GT86. Riittääkö vanhempien versioiden teho ja antaako uudet auton elää yhtään. Mutta aika vähän noista on ollut enää juttua kun on puhe ajajan autoista. Siksi en niitä maininnut. Tosin, valitettavan moni auto voisi olla todella hauska vietävä jos ajoavut saisi sport modessa jo tarpeeksi löysiksi. Monessa autossa on hyvä alusta jne, mutta ei viitsi lyödä ajoapuja pois koska jos jotain tapahtuu, vakuutusyhtiö sanoo vain että itsepä tunaroit kun kytkit ne pois. Hyvänä esimerkkinä esim Golf GTi:t yms.

Tuo kaasun vaste... osassa on juu ohjelmoitu, osassa painava vauhtipyörä ja osassa sitä ja tätä. En ole niin kiinnittänyt huomiota koska jotenkin sitä oppii kalibroimaan oman kaasujalan viiveeseen. Eri juttu sitten jos olisi automaatti jossa saa odotella laatikon reagointia. Itseasiassa, älä missään nimessä unohda laatikon tuntumaa koeajaessa. Mikään ei vituta yhtä paljon kuin se fiilis kun ajat jotain mahtavaa tietä ja yrität vaihtaa pykälää vähän vikkelämmin ja et tunne kepissä mitään tai sen liike on puoli metriä suuntaan ja toiseen.

Niin ja juu, jos käyt koeajamassa käytettyjä, katso rengastus jne... niillä saa aikaan valtavia eroja niin hyvään kuin huonoon suuntaan, etenkin leikkisämmän alustan kanssa.

Mites pitkälle budjetti muuten venyy, se uusin Focus RS, vauhtia riittää juu aivan liikaa, mutta se on jo varsin veikeä peli sen nelivedon takia. Jos en olisi ajanut jo Focus ST:llä, olisi sijaisautona ollut Focus RS ollut asia mikä olisi todella kiinnostanut.
 
Liittynyt
07.08.2023
Viestejä
23
Kuinka vanha auto vielä kelpaa harkintaan? Meinaan Eliseä parempaa ajotuntumaa ei oo tullu vastaan ja liekkö tuleekaan enää ikinä. Parin viime vuoden aikana on tosin hinnat ollut nousussa ja vasemmalta ohjattavaa ei taida saada alta ~35k kun ottaa verot huomioon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3
Kuinka vanha auto vielä kelpaa harkintaan? Meinaan Eliseä parempaa ajotuntumaa ei oo tullu vastaan ja liekkö tuleekaan enää ikinä. Parin viime vuoden aikana on tosin hinnat ollut nousussa ja vasemmalta ohjattavaa ei taida saada alta ~35k kun ottaa verot huomioon.
+1. esimerkiksi muuan E30 M3 on aivan karmea laiva eikä ohjauksesta tunne "mitään" Eliseen verrattuna.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 391
Tämä otsikko on vähän vaikea, riippuu niin paljon ajajasta. Jollekkin ajajan auto voi olla auto autopilotillla joka on ”helppo” ajaa. Toinen taas ei halua edes abseja tai tehostimia.

Vai olisko se auto joka kestää ja jossa on ”jumalmoottori”, mikä moottori se sitten onkaan.

Briteissä tehdään vielä muutamia (Caterham ym.) old school ajajan autoja mutta EU ei taida sallia niitä enää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 263
Edit: Juurihan sama sanottiin tuossa yllä, kun meinasin Super7:iä tarjota (eli siis melkeen sama vehje kun caterham)

Edit:2

Tämä otsikko on vähän vaikea, riippuu niin paljon ajajasta. Jollekkin ajajan auto voi olla auto autopilotillla joka on ”helppo” ajaa. Toinen taas ei halua edes abseja tai tehostimia.

Vai olisko se auto joka kestää ja jossa on ”jumalmoottori”, mikä moottori se sitten onkaan.

Briteissä tehdään vielä muutamia (Caterham ym.) old school ajajan autoja mutta EU ei taida sallia niitä enää.
Sen verran pakko mainita, että ainakin minun maailmassani ajajan auto on tarkoittanut nimenomaan sellaista autoa jota joutuu (ja on nautinnollista) ajamaan. Matkalehmät sitten erikseen.

Aiheesta:

Vanhat mekaaniset Hondat on hauskoja ajaa. Integrat, CTR ainakin EP koppaan asti, jopa sellanen h22 prelude oli ihan hauska ajaa aikanaan. Ei sillaisella kehtaa mihinkään monte carlon kasinolle mennä, mutta niillä on lapsellisen hauska fiilis kepittää kun ovat sellaisia tuuulipusseja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
291
Olen kuumeisesti yrittänyt löytää nykyaikaisen auton - ei edes välttämättä uutta - joka tekee mitä käsketään. Onko sellaista enää mahdollista löytää viisinumeroluokan alapuolelta?
Vaatii melkeen vaparin jos haluaa fiilistä ja herkkyyttä. Pikaisella selauksella nettiautosta en löytänyt alle 5 numeroisia mielenkiintoisia NYKYAIKAISIA vehkeitä juuri olenkaan.
Ehkä joku Civic Type-R, MX-5 tai Mini Cooper Works remmillä tuohon hintaluokkaan. Vähän kun venyttää rupeaa löytymään esim. Clio RS. Turbovehkeistäkin saa mielekkäitä, vaatii vaan hieman vaivaa. Downpipeä ja kunnon säätöä kehiin että rupee vehkeet rokkaamaan. Itse investoin juuri Hyundai i20N, potentiaalia on mutta vaatii hieman vaivaa tämäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 586
Vaatii melkeen vaparin jos haluaa fiilistä ja herkkyyttä. Pikaisella selauksella nettiautosta en löytänyt alle 5 numeroisia mielenkiintoisia NYKYAIKAISIA vehkeitä juuri olenkaan.
Ehkä joku Civic Type-R, MX-5 tai Mini Cooper Works remmillä tuohon hintaluokkaan. Vähän kun venyttää rupeaa löytymään esim. Clio RS. Turbovehkeistäkin saa mielekkäitä, vaatii vaan hieman vaivaa. Downpipeä ja kunnon säätöä kehiin että rupee vehkeet rokkaamaan. Itse investoin juuri Hyundai i20N, potentiaalia on mutta vaatii hieman vaivaa tämäkin.
Ei se pelkkä vapari juttu. Mutta niinkin simppeli kuin vanhempi jossa ei sitä ja tätä päästöjuttua tms ylimääräistä ohjailemassa kaasunvastetta. Ja esim niinkin simppeli kuin kevyt vauhtipyörä. Semi simppeli vaihtaa (autosta riippuen), mutta ai saakeli se ero. Viri kuplassa tuo kevennetty vauhtipyörä oli kuin olisit ajanut prätkällä. Vaihde vapaalla milli kaasua ja kierrokset olivat rajoittajalla välittömästi. VS moni uudempi joissa moottori kyllä reagoi, mutta vauhtipyörä ja muut painavat niin että moottori ei vain jaksa kerätä kierroksia sitä tahtia kuin haluaisin esim alas vaihtaessa.

Ja koskien uudempia, suurin osa nykyisistä vaatii työtä. Etenkin huomioiden jatkuvasti kiristyneet lait siitä mitä autossa pitää olla tai ei saa olla. Jos itse pitäisi juuri nyt ostaa joku "ajajan auto", tutkisin 90-00-lukujen klassikot läpi ja valitsisin niistä parhaan. Bonuksena noissa, jos pidät autosta huolta, arvo vain nousee. Myin Teslan voitolla mutta totesin että sillä hetkellä minkään käytetyn uudehkon tai modernin auton osto ei ole järkevää, koska arvo sukeltaa. Menin ja tutkin vanhoja klassikoita joista olin haaveillut junnusta lähtien, Cossu Escortista Supran kautta ties mihin. Totesin että paras kompromissi on 90-luvun jokin itseä miellyttävä auto. Kaipasin avoa joten tutkin kaikki avo Escorteista ties mihin kunnes päädyin tuohon MX-5 NA:han. Juu kilsoja tuli hetkessä kiitettävästi ja 100tkm mittarissa meni rikki varsin vikkelään, mutta olen aina ollut sitä mieltä että auto on tehty ajettavaksi. Ja mitä enemmän sillä ajaa, sen paremmin se toimii. Tuossa omassa huomaa heti jos sillä ei aja. Tiivisteet eivät tykkää, sähkölasit jäykistyvät, saranat eivät ole enää herkät ja ai saakeli se kosteus sisällä, vaikka olisi kuivauskamaa auto puolillaan jne jne jne.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 391
Edit: Juurihan sama sanottiin tuossa yllä, kun meinasin Super7:iä tarjota (eli siis melkeen sama vehje kun caterham)
Öö missä viestissä en huomannut?

Jep. Caterham Super Sevenit (jotka voi ostaa myös rakennussarjana) ovat uudempia Lotus Seven tyylisiä autoja.

KTM X-Bow on mielenkiintoinen itävaltalainen high-end
vastine ja saatavana myös EU:ssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 263
Öö missä viestissä en huomannut?

Jep. Caterham Super Sevenit (jotka voi ostaa myös rakennussarjana) ovat uudempia Lotus Seven tyylisiä autoja.

KTM X-Bow on mielenkiintoinen itävaltalainen high-end
vastine ja saatavana myös EU:ssa.
Tarkoitin itseäni kun vaahtosin ensin caterhamista ja Super7:sta että juurihan näköjään yllä ne jo mainitsitkin.
X-BOW ei tainnut saada kauheasti ilmaa siipiensä alle, kun oli kallis ja epälooginen ajettava ainakin internetsien mukaan.

Minkähänlaisia nämä on nykypäivänä:

 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 433
Audi A4 Quattro. Ei nyt ihan mikään superhalpa mutta ei kyllä mitenkään överikallis.

Aivan helvetin hyvä ja mukava ajettava jos haluaa semmosta grna touring settiä vedellä.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
450
Kyllä se vaan siltä näyttää, että klassikko-osastolle nykyään joutuu tähyämään. Autoalan murros on nostanut käytettyjen autojen hinnat sellaiselle tasolle, ettei uuden sukupolven vaahtokarkkia kannata enää ollenkaan harkita, kun muutenkin ajaminen niillä on vain loputon ja tappiolliseksi tuomittu taistelu häirintäteknologiaa vastaan. Luonnollisestikaan tehdasuuden auton hintaa ei sellaisesta kitumisesta pidä mennä maksamaan.

Niin auton iälle kuin hinnallekin oli tässä vuosien varrella monta ajatusta, mutta nyt todella vahvasti vaikuttaa sitlä, että alle kymmenen vuoden ikäluokassa ei ajajan autoja enää oikeastaan ole tarjolla - paitsi superkalliilla ehkä. Käytettyjen ja kiinnostavien autojen hinnat ovat nousseet viime vuosina rajua tahtia, mutta eivät ne kaikki silti kokonaiskustannuksiltaan uusia autoja saavuta. Miksi siis maksaa valtavia summia pelkästä kärsimyksestä? Klassikkojen hintakehitys on vieläpä sellainen, että jos nyt vielä yhden auton verran haksahtaisi uudempiin, niin seuraavalla kerralla ei enää kasari-sporttia ilman lottovoittoa pysty hankkimaan.

Mutta klassikon jos hommaa, niin sitten pitäisi melkein olla talviauto erikseen - muuten ruostuu se klassikko pilalle. Mikähän olisi sitten sellainen järkikippo talvea varten, joka on varma ja halpa, mutta silti jotenkin aktiiviseen ajoon soveltuva? Suorituskykyähän ei talvella tarvitse, mutta hyvät ja herkät ajo-ominaisuudet tietysti kyllä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 586
Kyllä se vaan siltä näyttää, että klassikko-osastolle nykyään joutuu tähyämään. Autoalan murros on nostanut käytettyjen autojen hinnat sellaiselle tasolle, ettei uuden sukupolven vaahtokarkkia kannata enää ollenkaan harkita, kun muutenkin ajaminen niillä on vain loputon ja tappiolliseksi tuomittu taistelu häirintäteknologiaa vastaan. Luonnollisestikaan tehdasuuden auton hintaa ei sellaisesta kitumisesta pidä mennä maksamaan.

Niin auton iälle kuin hinnallekin oli tässä vuosien varrella monta ajatusta, mutta nyt todella vahvasti vaikuttaa sitlä, että alle kymmenen vuoden ikäluokassa ei ajajan autoja enää oikeastaan ole tarjolla - paitsi superkalliilla ehkä. Käytettyjen ja kiinnostavien autojen hinnat ovat nousseet viime vuosina rajua tahtia, mutta eivät ne kaikki silti kokonaiskustannuksiltaan uusia autoja saavuta. Miksi siis maksaa valtavia summia pelkästä kärsimyksestä? Klassikkojen hintakehitys on vieläpä sellainen, että jos nyt vielä yhden auton verran haksahtaisi uudempiin, niin seuraavalla kerralla ei enää kasari-sporttia ilman lottovoittoa pysty hankkimaan.

Mutta klassikon jos hommaa, niin sitten pitäisi melkein olla talviauto erikseen - muuten ruostuu se klassikko pilalle. Mikähän olisi sitten sellainen järkikippo talvea varten, joka on varma ja halpa, mutta silti jotenkin aktiiviseen ajoon soveltuva? Suorituskykyähän ei talvella tarvitse, mutta hyvät ja herkät ajo-ominaisuudet tietysti kyllä.
Ajettavaksi ne autot on tehty. Painelin viimetalven kovakatto kiinni MX:llä ja oli helvetin hauskaa hommaa. Pitää vain huolen puhdistuksesta ja että on kunnon massaukset. Tai sitten mennään siihen että ostat jonkun vanhan Evon tai WRX STi:n. Noita viimeisiä sedan mallisia STi:tä voisi vielä saada semi järkevään hintaan.

EDIT: Ja tuohon hinnan nousuun/pysymiseen. Ostat joko sen mistä itse haaveilit junnuna ja mallista riippuen sen arvo voi nousta tai laskea. Toisena vaihtoehtona lyöt listaan kaikki klassikot (joiden arvo hyvin varmasti alkaa nousemaan tai on jo nousussa) kuten Golf GTi/R, 205/405 GTi/Mi16:t, Fordin Cossut RS:t yms. erikoismallit, Clio RS, Audin S/RS:t, Evot, WRX:t, 180/200 SX:t, BMW:n M:t (itseasiassa joku 1M voisi olla hyvä tuleva arvonsa nostaja) ja Z:t, ehkä Opelilta Mantat Calibrat ja VRX220, Civicin erikoisversiot (erikoisuutena esim EP Civic olikohan Si tms. joka oli kuin miedompi versio Type R:stä ja konekin oli kutistettu mutta kiersi kuin synti), Mazdan MX:t, mutta tällä hetkellä oikeastaan vain NA ja sitten harvinaisemmat erikois erikois versiot, RX-7:t ovat hinnoissaan mutta RX-8:ja löytänee varsin halvalla (voi toki olla sijoituksena hiukan riskaapelimpi kuin moni muu listalla), Toyotan Suprat ovat ehkä vähän isoja mutta MK3:ia voisi saada vielä fiksuun hintaan, Celica toki, mutta vain tiettyinä versioina jne, ja valitset niistä mieluisimman. Ei välttämättä ole se junnuaikojen märkä päiväuni, mutta arvo ei ainakaan sukella.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 391
Itselle avokatto ei tuo mitään lisäarvoa, vaan perinteinen coupe olisi siten paras - mutta MX-5 RF-malli vain näyttää coupelta, joten runko ei silloin ole sen jäykempi ja lisäksi vielä painokin kasvaa. Siis jos MX-5 niin sitten rättikatolla kiitos.
Sen RF:n voi perustella vain jos pitää ehdottomasti ajella koko talvi. Sinänsä en pidä sitä edes avona vaan enemmän targana tjms.

Tuosta jäykkyydestä. Itsellä vanha Boxster S ja miettisin taipuukohan se hieman kun nostaa nosturilla. Ovien lukot eivät toimi auto nostettuna yhtä hyvin kuin maassa (kokeiltu molempia ovia): nostettuna saa kovemmin ”paiskata” oven kiinni. Voi toki johtua jostain muustakin.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
291
Mikähän olisi sitten sellainen järkikippo talvea varten, joka on varma ja halpa, mutta silti jotenkin aktiiviseen ajoon soveltuva? Suorituskykyähän ei talvella tarvitse, mutta hyvät ja herkät ajo-ominaisuudet tietysti kyllä.
Aktiivista ajoa talvella? Lähtisin kattomaan nelivetoja. Halvalla jotain vanhempaa quattro Audia jossa kone pitkittäin. Itsellä on ollut 3 edellistä autoa sti imprezaa vuosimallia 03-11 (jdm sekä euro) ja ne alkaa olla mätää tavaraa, varsinkin Suomi vehkeet (tosin ei voi yleistää, kaikki on yksilöitä). Mutta huippuvehkeitä muuten kun jaksaa vaan harrastella.
Ennen subaruja useampia S -audeja, mukavuus aivan eri tasoa kun Subaruissa.

Edit:
Järkikippo, varma, halpa, aktiiviseen ajoon soveltuva, hyvät ja herkät ajo-ominaisuudet. Taitaa olla mahdoton yhtälö :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 263
Ajettavaksi ne autot on tehty. Painelin viimetalven kovakatto kiinni MX:llä ja oli helvetin hauskaa hommaa. Pitää vain huolen puhdistuksesta ja että on kunnon massaukset. Tai sitten mennään siihen että ostat jonkun vanhan Evon tai WRX STi:n. Noita viimeisiä sedan mallisia STi:tä voisi vielä saada semi järkevään hintaan.

EDIT: Ja tuohon hinnan nousuun/pysymiseen. Ostat joko sen mistä itse haaveilit junnuna ja mallista riippuen sen arvo voi nousta tai laskea. Toisena vaihtoehtona lyöt listaan kaikki klassikot (joiden arvo hyvin varmasti alkaa nousemaan tai on jo nousussa) kuten Golf GTi/R, 205/405 GTi/Mi16:t, Fordin Cossut RS:t yms. erikoismallit, Clio RS, Audin S/RS:t, Evot, WRX:t, 180/200 SX:t, BMW:n M:t (itseasiassa joku 1M voisi olla hyvä tuleva arvonsa nostaja) ja Z:t, ehkä Opelilta Mantat Calibrat ja VRX220, Civicin erikoisversiot (erikoisuutena esim EP Civic olikohan Si tms. joka oli kuin miedompi versio Type R:stä ja konekin oli kutistettu mutta kiersi kuin synti), Mazdan MX:t, mutta tällä hetkellä oikeastaan vain NA ja sitten harvinaisemmat erikois erikois versiot, RX-7:t ovat hinnoissaan mutta RX-8:ja löytänee varsin halvalla (voi toki olla sijoituksena hiukan riskaapelimpi kuin moni muu listalla), Toyotan Suprat ovat ehkä vähän isoja mutta MK3:ia voisi saada vielä fiksuun hintaan, Celica toki, mutta vain tiettyinä versioina jne, ja valitset niistä mieluisimman. Ei välttämättä ole se junnuaikojen märkä päiväuni, mutta arvo ei ainakaan sukella.
Luettelit kaikki autot joissa on se arvonnousu jo ulosmitattu kovina pyyntihintoina. Nythän nimenomaan kannattaisi vaikka MX:n osalta ostaa se NB ja odotella mahdollista arvonnousua.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 586
Luettelit kaikki autot joissa on se arvonnousu jo ulosmitattu kovina pyyntihintoina. Nythän nimenomaan kannattaisi vaikka MX:n osalta ostaa se NB ja odotella mahdollista arvonnousua.
Juu ja ei. Ajattelin heitellä noita lähinnä esimerkkeinä, mutta myös semmoisina että noita voi vielä normi kuluttaja ostaa. Siinä missä joku R34, -65 Musse tms. ovat jo niin isoissa hinnoissa että niihin ei normi kuluttajalla riitä pankkitilin saldo. Parin vuoden kuluttua moni noista listan autoista voi olla kivunnut varsin rajustikin ylöspäin toteutuneissa hinnoissaan. Esim kun ostin NA:ta, samassa tilassa oli Cossu Sierra ja hintaa oli reilu 20ke. Olin vilpittömän yllättynyt että oli niinkin "halpa" suhteessa kuntoon ja legendaarisuutteensa. Hetken jopa mietin että pitäisikö sittenkin napata se. Mutta totesin että se pitäisi rakennella että saisi hauskan vs NA joka on hauska jo paketista ja omassa sattui olemaan jo pientä sitä ja tätä.

Mitä NB:een tulee,se on "valitettavasti" se hylkiö kaikista malleista. NB:ssä tulee nousemaan vain ne pienen tuotannon erikoismallit (Mazdaspeed, se joku hyvin rajallinen tehdasturbo yms), ainakaan ennen kun ollaan tilanteessa että NA:han saa osia. Siinä vaiheessa NB:stä alkaa olemaankin yhtäkkiä enemmän kiinnostusta. Tai sitten pitää "oikeasti" odottaa pidempään.
 

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 322
Itse olen tykännyt "vanhempien" Alfojen ohjauksesta. Kunhan on alustalle jotain pientä tehty myös. Siis tarkoitan esim 156 ja GT. Nyt omistamassa GT:ssä on kyllä ainut oikea moottori mutta alusta on ihan vakio eikä edes kaikki kunnossa niin se ei kyllä mikään nautinto ole edes ajaa. :D Mini Cooper S on aiheuttanut myös hymyä ja naurua ajettaessa. Niin remmiahdettu kuin uudempi turbokin. Abarth 500 oli myös hauska peli. Edellä mainittuja ei vaan saa ottaa liian vakavasti. Radalle löytyy varmasti parempiakin vaihtoehtoja.

edit: Minä siis miellän ajajan autoksi jo sen että sillä on kiva ajaa ja kiertää mielellään paikkoihin vaikka vähän pidemmänkin kautta vain koska haluaa. Ei tarvitse olla aina ihan luokkansa kireintä ja nopeinta mallia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.05.2023
Viestejä
59
Teho ei tarkoita ajajan autoa... Sama kuin sanoisi että Rolls on ajajan auto koska omaa ison koneen ja paljon hepoja.
No kyllähän S-Type R on ihan eri auto kuin normaali S-type.

Sama kuin sen Fiestan kanssa, ei se litranen perusmalli mikään ihmeellinen ole, mutta ST-fiesta taas on.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 824
No kyllähän S-Type R on ihan eri auto kuin normaali S-type.

Sama kuin sen Fiestan kanssa, ei se litranen perusmalli mikään ihmeellinen ole, mutta ST-fiesta taas on.
Kyllä sillä litrasellakin Fiestalla on mukava taittaa jotain mutkapätkää.
 
Liittynyt
28.05.2023
Viestejä
59
Kyllä sillä litrasellakin Fiestalla on mukava taittaa jotain mutkapätkää.
Se on ihan mihin haluaa ne maalitolpat siirtää, samalla logiikalla se Rollssi on mukava mutkatiellä, mutta en silti luokittele kumpaakaan "ajajan autoksi".
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 586
Se on ihan mihin haluaa ne maalitolpat siirtää, samalla logiikalla se Rollssi on mukava mutkatiellä, mutta en silti luokittele kumpaakaan "ajajan autoksi".
No itseasiassa... Mikäs maalitolppa siinä muka siirtyy jos toinen on maantielaiva ja toinen ei ehkä ole nopein tms, mutta sitäkin enemmän leikkisä alusta joka antaa kuskille infoa ja itseluottamusta viedä autoa eikä toisinpäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 263
No ei tuollainen S-Type kyllä millään mittarilla ole perinteinen ajajan auto. Joo voimaa on ja varmaan sutii ja runtii, mutta kyllä sellainen litrainen ecoboost fiesta omastakin mielestä menee paljon enemmän ajajan autosta. Se on tunnokas ja hauska. S-Type R on tunnoton ja tylsä vaikka voimaa onkin. Laatikko on aivan paska ja hukkaa kaiken ajamisen ilon. Tuo on hieno korkeintaan nopeissa siirtymissä isoilla teillä ja voimaa ohitteluun on mukavasti.
Ollut varmaan uutena hieno auto, mutta en pidä kyllä ainakaan vakiokuntoista yhtään minään enää tänäpäivänä. Ehkä tulevaisuuden klassikko, mutta ei siltikään ajajan auto. Ripulikiikku.

Hieno auto johonkin muuhun yhteyteen, mutta ei kyllä tähän ketjuun päinkään. Ja kyllä olen ajanut ja monta kertaa.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
769
Jos fokus on tarkassa, reagoivassa ohjauksessa ja asiallisessa alustassa eikä niinkään eläimellisessä suorituskyvyssä, niin missä vaiheessa ranskalaiset pikkuautot lakkasivat olemasta hauskoja ajajan autoja? Vrt. Peugeot 205 GTI.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
450
Maalitolpista tosiaan sen verran, että tässä ketjussa hevosvoimilla ja ajajan autolla ei tosiaan ole mitään yhteistä. Toki joskus nuo molemmat ominaisuudet voivat yhdistyä samassa autossa, mutta mikään sääntö se ei ole. Edes läheskään kaikki "sporttiautot" eivät ole ajajan autoja ja nykyään valmistettavista autoista ihan tiukkaan määriteltäessä juuri mikään ei enää ole.

Tähyilen nyt kesäajoa varten 80- ja 90-luvun laitteita, mutta talveksi haluaisin eri vehkeen. Ennusteeni vanhojen autojen markkinoille on sellainen, että se mitä nyt hankitaan, hankitaan pidettäväksi. Sen takia varsinainen tavoiteauto säästetään talven kiroilta.

Mikä mahtaisi olla siis paras pikkukippo? Luotettava, kestävä, hauska ajettava. Hevosvoimilla ei mitään merkitystä ja automallin oltava sen verran vanha, ettei kaikkea ajamista ole elektroniikalla estetty. Tässä tapauksessa siis haetaan edullista, mutta tunnokasta talvikäyttistä. Tehokkaaseen erikoismalliin ei haluta eksyä, vaan ne resurssit laitetaan sitten kesäkauden autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
450
Jos fokus on tarkassa, reagoivassa ohjauksessa ja asiallisessa alustassa eikä niinkään eläimellisessä suorituskyvyssä, niin missä vaiheessa ranskalaiset pikkuautot lakkasivat olemasta hauskoja ajajan autoja? Vrt. Peugeot 205 GTI.
Tässä on nyt se oikea idea. Ei tarvitse olla edes GTI, vaan ihan perus 205 oli äärettömän hyvä ajettava ja ennen kaikkea sopii suomen routaisille teille kuin nyrkki silmään. Peruskäyttöauton osalta on vaan niin, että yksi käyttäjistä meillä tarvitsee ABS-jarrut ja turvatyynyn sekä jonkinlaista muutakin törmäyssuojaa. Sen takia kasari-ranskalainen ei tähän sovi. Uudemmista taas mikään ei ole yhtä hauska ja kaikkein uusimmissa on lähes aina pommitekniikka. Tuohon mainitsemaani talvi/yleiskäyttöön joku ranskalainen pikkuauto olisi hyvä, jos vaan olisi luotettava tekniikka saatavissa yhtä aikaa mainittujen turvaominaisuuksien kanssa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
450
Itse olen tykännyt "vanhempien" Alfojen ohjauksesta. Kunhan on alustalle jotain pientä tehty myös. Siis tarkoitan esim 156 ja GT. Nyt omistamassa GT:ssä on kyllä ainut oikea moottori mutta alusta on ihan vakio eikä edes kaikki kunnossa niin se ei kyllä mikään nautinto ole edes ajaa. :D Mini Cooper S on aiheuttanut myös hymyä ja naurua ajettaessa. Niin remmiahdettu kuin uudempi turbokin. Abarth 500 oli myös hauska peli. Edellä mainittuja ei vaan saa ottaa liian vakavasti. Radalle löytyy varmasti parempiakin vaihtoehtoja.

edit: Minä siis miellän ajajan autoksi jo sen että sillä on kiva ajaa ja kiertää mielellään paikkoihin vaikka vähän pidemmänkin kautta vain koska haluaa. Ei tarvitse olla aina ihan luokkansa kireintä ja nopeinta mallia.
Alfoissa on mahtava ohjaus, jos vaan löytyisi sellainen malli ja yksilö joka pysyy jotenkuten kasassa (kokemusta on). Minit kyllä kiinnostavat, mutta onko mitään sellaista versiota olemassa, jonka moottori ei ole tuhoutumisherkkä? Abarth 500 olisi sitä vastoin tullut jo hankittuakin, jos autossa pystyisi ergonomisesti istumaan. Pieni, järkihintainen, ketterä, hauska ja tunnokas, teknisesti varma - siis täydellinen auto. Mutta kuski ei mahdu sinne sisään, valitettavasti.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
769
Tässä on nyt se oikea idea. Ei tarvitse olla edes GTI, vaan ihan perus 205 oli äärettömän hyvä ajettava ja ennen kaikkea sopii suomen routaisille teille kuin nyrkki silmään. Peruskäyttöauton osalta on vaan niin, että yksi käyttäjistä meillä tarvitsee ABS-jarrut ja turvatyynyn sekä jonkinlaista muutakin törmäyssuojaa. Sen takia kasari-ranskalainen ei tähän sovi. Uudemmista taas mikään ei ole yhtä hauska ja kaikkein uusimmissa on lähes aina pommitekniikka. Tuohon mainitsemaani talvi/yleiskäyttöön joku ranskalainen pikkuauto olisi hyvä, jos vaan olisi luotettava tekniikka saatavissa yhtä aikaa mainittujen turvaominaisuuksien kanssa.
Citroen C2 1,6-litraisella TU-moottorilla? Uusimmatkaan tosin eivät enää ole kovin uudenkarheita. Tältä pohjalta on tehty ralliautojakin.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
291
Mikä mahtaisi olla siis paras pikkukippo? Luotettava, kestävä, hauska ajettava.
Parasta nyt tuskin löytyy mutta Civic Type-R EP3, ei varmaan kovin metsään mene. Hintaakaan ei ole hirveästi ja löytyy suht hyvin vielä. Ja aftermarket osaa löytyy pilvin pimein eikä niissäkään ole hinnat taivaissa. Varmaan jokun verran alkaa pohjassa olla rapeeta mutta sillä nyt ei ole mitään merkitystä.

Edit: Tosin en tiedä onko mitään hauskaa ajaa type-r talvella, tiukemman lukon jos laittaa niin kyllähän se menee kunnon renkailla.
 

Makina

#LifeAt150BPM
Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2022
Viestejä
419
FN-kopan Typerällä nyt päivittäisessä ajossa mennyt muutaman vuoden. Kyllä sen painon nousun tuntee verrattuna EP-koppaiseen mutta kyllä nuo kierrokset pistävät aina virneen kasvoille ku painaa kaasua ja on maittavaa taittaa mutkatietä. Talvisin ei tuo alusta ja K20 pääse toteuttamaan itseään mutta kesäkeleillä sitten tilanne toki toinen.

Bonuksena kyseisiä löytää suht hyvillä hinnoilla ja ovat paremmin varusteltu kuin EP3 niin sopivat myös hieman paremmin päivittäiseen ajoon.

Ulkonäkö jakaa toki mielipiteitä mutta mielestäni oikein nättejä kiesejä. Aftermarket myös EP3:sen tyyliin loistavasti tuettuna eli osaa löytyy ja runsaasti.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
450
Tuntuvat ruostuvan aika pahasti nuo. Jos ei ole tiloja ja vehkeitä itsellä peltitöihin, niin taitaa tulla Civicci aika kalliiksi laittaa kuntoon. Vai miten on? Itse en tuon hintaista ostaisi ainakaan purkamolle ajettavaksi tai varaosiksi myytäväksi, eli homma pitää miettiä niin, että auton voi haluttaessa pitää monta vuotta ja sitten vielä tarvittaessa myydä eteenpäin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 586
Tuntuvat ruostuvan aika pahasti nuo. Jos ei ole tiloja ja vehkeitä itsellä peltitöihin, niin taitaa tulla Civicci aika kalliiksi laittaa kuntoon. Vai miten on? Itse en tuon hintaista ostaisi ainakaan purkamolle ajettavaksi tai varaosiksi myytäväksi, eli homma pitää miettiä niin, että auton voi haluttaessa pitää monta vuotta ja sitten vielä tarvittaessa myydä eteenpäin.
Riippuu aiemmasta ylläpidosta ja massauksesta. Plus rehellisesti, vanhoissa on "aina" mätää jossain. Et voi aina olettaa että ostat auton, ajat sillä (etenkin ympäri vuoden) etkä tee sille kuin perushuollot ja saat vielä rahasi takaisin. Omassa näkyy olevan massaa siellä ja täällä joten ei ollut mätää, eikä ollut toissa talvena paljoa vaihtoehtoja. Mutta kun parempi rahatilanne tulee, auto katsotaan läpi aivan täysin pohjasta ja pelleiltään. Ei ylimaalata mutta pidetään orkkis maalipinta "hyvänä", laitellaan vähän vannetta yms. ja kehtaan väittää että aktiivisessa ajossa olevana OEM+:na (mikä tuo jo on alustasarjoineen, peltisarjoineen, radioineen jne.) on parempi myydä kuin full stock minimi ajolla oleva jossa on kilsoja yli sen maagisen 100tkm. Jos oltaisiin alle, täysin vakio tuossa kunnossa olisi se parempi myytävä. Kehtaan väittää että saan omani pois, en ehkä voittoa, mutta omani pois kun katson tuon alustan yms full on kuntoon (tällä hetkellä myydessä tulisi voittoa, mutten ole myymässä).
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 586
BMW 130i on yksi parhaista "ajajan autoista" mitä olen ajanut BMW 130i: Liian pirteä perheautoksi

- 3.0 vapari 265hv
- takaveto
- ei mitään ylimääräistä tingentangelia

Teholukemat eivät tietenkään ole mitään tämänpäivän sähkövatkaimien rinnalla mutta fiilis on hieno, kun kutoskone kehrää :psmoke:
Moinen kelpaisi itsellekin. Itseasissa kävin koeajamassakin yhtä mutta ongelmana oli auton paska kunto hintaan nähden. Tuon sporttipenkit ovat yhdet parhaista penkeistä missä olen istunut (mukaanlukien erikoismallit). Lukko, tuo kone, pientä alustasarjaa, mahdollisesti mietoa putkistoa, hyvät muttei liian pitävät renkaat ja ai saakeli. Ja tämä yleensä bemareita ei nyt full on inhoavan, mutta ei kovin paljoa arvostavan suusta.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
450
Riippuu aiemmasta ylläpidosta ja massauksesta. Plus rehellisesti, vanhoissa on "aina" mätää jossain. Et voi aina olettaa että ostat auton, ajat sillä (etenkin ympäri vuoden) etkä tee sille kuin perushuollot ja saat vielä rahasi takaisin. Omassa näkyy olevan massaa siellä ja täällä joten ei ollut mätää, eikä ollut toissa talvena paljoa vaihtoehtoja. Mutta kun parempi rahatilanne tulee, auto katsotaan läpi aivan täysin pohjasta ja pelleiltään. Ei ylimaalata mutta pidetään orkkis maalipinta "hyvänä", laitellaan vähän vannetta yms. ja kehtaan väittää että aktiivisessa ajossa olevana OEM+:na (mikä tuo jo on alustasarjoineen, peltisarjoineen, radioineen jne.) on parempi myydä kuin full stock minimi ajolla oleva jossa on kilsoja yli sen maagisen 100tkm. Jos oltaisiin alle, täysin vakio tuossa kunnossa olisi se parempi myytävä. Kehtaan väittää että saan omani pois, en ehkä voittoa, mutta omani pois kun katson tuon alustan yms full on kuntoon (tällä hetkellä myydessä tulisi voittoa, mutten ole myymässä).
Niin siis mun pointti ei ollut tehdä autolla voittoa, vaan pointti on se, että autoa täytyy voida pitää esim. 5-8 vuotta ja silti pystyä myymään se vielä eteenpäin ilman hitsaustöitä. Monihan auto mätii kyllä, mutta niitä ei itselläni ole ollut tapana ostaa. Tässä on nyt takana iso määrä käyttö - ja harrasteautoja sekä 25 vuotta aktiivista ajamista, mutta yhtään kertaa ei ole joutunut autoa hitsaamaan; tosin yhden kerran silti huvikseni hitsasin, koska täysentisöinti.

Puhe kun oli Hondasta, niin noissa Civiceissähän on sama juttu kuin yleensäkin vanhan hyvän ajan japseissa, että muuten kestää vaikka isältä pojalle, mutta pellit katoavat nopeaan tahtiin. Sen takia herättää kysymyksiä kannattaako tuollaista hankkia kun kerran nykytilanteessa ei peltitöiden tekemiselle ole mahdollisuutta.

Asiantuntevalla automallin ja yksilön valinnalla ruostetyöt pystyy välttämään kokonaan, mutta tämän ketjun kysymykseni liittyvät yksinkertaisesti siihen mitä malleja minkä ikäisenä uskaltaa katsella, jos tavoitteena on, ettei lähivuosina tarvitse hitsata.

Kerrohan muuten ovatko MX-5 Mazdat oikeasti tekniikan puolesta varmoja ja kestäviä? Oma oli aikoinaan niin vähän aikaa itsellä ettei asiasta saanut käsitystä. Pelkkään kesäkäyttöön voisi tuollainen vanhempikin malli olla osuva ratkaisu, mutta kuolevatko nämä missä vaiheessa tekniikan kulumiseen?

BMW 130i on yksi parhaista "ajajan autoista" mitä olen ajanut BMW 130i: Liian pirteä perheautoksi

- 3.0 vapari 265hv
- takaveto
- ei mitään ylimääräistä tingentangelia

Teholukemat eivät tietenkään ole mitään tämänpäivän sähkövatkaimien rinnalla mutta fiilis on hieno, kun kutoskone kehrää :psmoke:
Onko ohjaustuntuma näissä vielä hyvä? Entäs nelipyttyiset perusmoottorit, ovatko susia vai kestävätkö? Ainakaan Prince-moottoria en uskalla ottaa. Mutta jos ympärivuotiseen käyttöön autoa mietin, niin isoista tehoista en jaksa maksaa, vaan ajotuntuma ja se "ajajan autous" on se juttu - oli sitten vaikka kuinka vähän hevosvoimia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 586
@TurboJ fakta on valitettavasti että YLEISESTI nämä autot mitä haluat, eivät ole parhaiten ruostesuojattuja. Kerran olen omia autojani hitsaillut ja koomista kyllä, se oli about se hitain autoista mitä olen koskaan omistanut. Valitettavasti 5-8v ilman hitsausta... oli merkki se tai tämä.... ei onnistu kuin autoissa joita ei ajeta ollenkaan.

Honda, juu ruostuvat ihan kuin muutkin old school japsit. Ongelmia on, mutta se on enemmän kuskista kiinni mitä arvostaa. Toisekseen, jälleenmyyntiarvo asiallisessa kunnossa on varsin jees, jos malli on haluttu (esim juuri EP3:jne).

Mazdan tekniikan kannalta.... Olen omistanut sitä ja tätä ja en ole kertaakaan epäröinyt etteikö MX-5 olisi lähtenyt käyntiin (jos en ole jättänyt valoja päälle tms) tai tehnyt juuri sitä mitä haluan. Oma on ns. todella varhaista settiä ja siinä on moottorissa tietyjä ongelmia jakopäässså, joita en osaa kuvata suomeksi. Oma on kestänyt niin aiemman omistajan ajoilla kuin omilla varsin säälimättömillä tyylillä, esim että jokainen vaihto on tapahtunut siellä juuri ennen rajoittajaa ja autoa ei todellakaan ole säälitty. Moottori ja aski lämpimäksi=anna palaa (huomattavasti parempi vaihtoehto kuin hellitty tai ajamaton auto, jos haluat että auto kestää yhtään mitään). Tekniikan puolesta ovat erittäin kestäviä, isoin ongelma on ruoste.

Mitä noihin Bimmereihn tulee, varusteet, penkin, LSD jne. Auto kun voi olla aivan kaksi, kolme tai neljä asiaa, riippuen mitkä varusteet/alusta/tms autossa on.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 269
Viestejä
4 231 390
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom