AiO vs Ilma 5800x3D

Liittynyt
22.05.2021
Viestejä
9
Eli juttuhan on tämän;
Ostin tuossa black fridayna Ryzen 7 5800x3D:n lämmittämään pakkaspäiviä, mutta tästä onkin sitten kehittynyt uusi pulma: tuuletinmelu.
Tiedän että kyseinen kiuas käy aika kuumana, riippuen pelistä 65-75 astetta, tietyissä peleissä jopa enemmän (esim Far cry 5:sessa lämmöt kävi maksimissaan 84 asteessa Ryzen masterin mukaan, ja pyöri muutenkin 75-80 asteen välissä).
Koska tuulettimet on pakkosäädetty BIOSissa pyörimään täysillä kun lämpötila nousee yli 75 astetta, ja kun kopassa on ilmanotossa 3x140mm tuulettimet ja poistona 2x120mm, ja NH-D15 prossujäähyssä vakiot 2x140mm niin kun ne kaikki alkaa pyörimään täysillä, melu on mielenkiintoinen, kun kone on pöydällä, eikä kuulokkeetkaan auta, kun nekin on avoimet luurit. Toki melu väheni vähän kun 3-pinniset etutuulettimet kulkee nyt kopassa olevan fanhubin läpi, eli pyörii vakionopeudella, oli lämmöt mitkä tahansa.
Yritin myös hieman värkätä PBO2 tunerin kanssa, mutta sillä ei ollut haluttua vaikutusta (en tiedä onko joku ohjelma häiritsemässä, koska säädöt ei vaikuttanut mitenkään)

Eli dilemma on nyt tämä, jatkanko tuuletinmölyn kuuntelua, vai pitääkö tässä alkaa sijottamaan nestekiertoon?

Edit; Oon mä kans yks sokea sipuli, fanXpertissä voikin ohittaa tuon 75 asteen critical pointin. Live and löörn.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi niiden tuulettimien pitää alkaa pyörimään täysillä 75c kohdalla?

Vertailun vuoksi mulla koneessa 5800X3D & RTX 3080 - Koppana Fractal Design Torrent vakiotuulettimilla & Noctua NH-D15 ja tuulettimet säädetty niin, että edes pelirasituksessa ei kuulu koneesta oikeastaan juuri mitään. Prosessorin lämpötilat pyörii ~70c paikkeilla, vähän pelistä / rasituksen tasosta riippuen. Toki saattaa käydä maksimeissaan +80c, mutta ei se siellä relevanttia aikaa pysy. Säädettävien tuulettimien käyrän kuin säätää kohdilleen ja jos ilmankierto muuten kotelossa pelaa, niin tuskin ilmajäähdytyksellä kyseisen prosessorin kanssa on mitään ongelma :think:
 
Miksi niiden tuulettimien pitää alkaa pyörimään täysillä 75c kohdalla?

Vertailun vuoksi mulla koneessa 5800X3D & RTX 3080 - Koppana Fractal Design Torrent vakiotuulettimilla & Noctua NH-D15 ja tuulettimet säädetty niin, että edes pelirasituksessa ei kuulu koneesta oikeastaan juuri mitään. Prosessorin lämpötilat pyörii ~70c paikkeilla, vähän pelistä / rasituksen tasosta riippuen. Toki saattaa käydä maksimeissaan +80c, mutta ei se siellä relevanttia aikaa pysy. Säädettävien tuulettimien käyrän kuin säätää kohdilleen ja jos ilmankierto muuten kotelossa pelaa, niin tuskin ilmajäähdytyksellä kyseisen prosessorin kanssa on mitään ongelma :think:
Se on hiton hyvä kysymys, mutta näin olen huomannut, ettei voi säätää BIOSissa tai edes FanXpertillä (TUF:in emolevy siis), kun se 75 asteen maaginen raja rikkoutuu, tuulettimet alkaa vetään täysillä, halusin tai en. Ja ei pitäisi olla ilmankierrosta kiinni, kun Fractalin define 7 kotelo ja kuten sanottu, 3x140mm edessä ja 2x120mm takana. Tosiaan kun ne lämmöt humppaa tottakai, niin sitten tuulettimet tekee sitä että ensin kiihdytetään kierrokset tappiin, sitten taas hiljenee, ja hetken päästä TAAS kiihdytellään, ja se on häiritsevää! Olen siis säätänyt tuulettimet pyörimään kiinteällä RPM:llä, muttei sekään auta heti kun ne lämmöt nousee.

Edit; Noh, FanXpertistä voikin näemmä ohittaa ton 75 asteen critical pointin, hyvä huomata tässä vaiheessa :D
 
Itse saman kanssa alkuun painin. Tässä omien kokemuksien pohjalta kommenttia:

PBO Tunerilla negatiiviset offsetin asettaminen pitäisi selkeästi laskea lämpöjä. -30 arvo on siellä se maksimi, mikä voi olla. Suoritin kohtaisesti ei välttämättä kuitenkaan jokaisessa yksilössä ole vakaa jokaiselle ytimelle, mutta erittäin todennäköisesti pitäisi saada -10 suurempia arvoja ytimille, jotka näkyvät selkeästi lämmöissä.

Biosin tuuletinkäyrät ilmeisesti seuraavat lämpöä siitä suorittimen hotspotista, joka käy kaikkein kuumimpana. Jos käytät speedfania, niin itsellä ei speedfanissa voi tuota hotspot arvoa edes hyödyntää vaan speedfanin käyttämä arvo on toinen, joka ei käy niin kuumana.

Tuon kuumimman hotspotin osalta oman testailut näyttivät, että hirveästi ei cpu coolerin tuulettimien nopeus tai kotelon ilmanvaihto vaikuta. Se hotspot on juuri siellä, mistä lämpö johtuu erittäin heikosti pois suorittimesta. Joten todennäköisesti ei edes AIO auta siihen, koska edelleen se lämmön siirtyminen on ongelma, ei oikeastaan itse coolerin jäähdytysteho. Eli vaikka hankkisit tehokkaaman AIO:n kuin ilmacoolerin, niin suoraan pakasta voit olla ihan samassa tilanteessa.

Eli yhteenvetona vielä:
-Yritä saada se PBO Tuner toimimaan ja löytää sieltä itselle ne vakaat negative offsetit. Tämän pitäisi tuoda selkeätä lämpötilojen laskua.
-Säädä tuuletin käyrät käyttäen Speedfania ja ohita biosin omat tuuletinkäyrät. Tällä tavalla saat ne seuraamaan sitä suorittimien lämpöarvoa, joka ei ole se kuumin hotspot. Se ei vaihtele niin rajusti, joten siihen saa järkevämmän käyrän säädettyä. Samalla on sitten helpompi sovittaa juuri suorittimen ja kotelotuulettimien nopeudet.
-Anna suorittimen algoritmin hoitaa sitten sen kuumimman hotspotin tarkkailu. Tämä suoritin vetää synteettisissä kuormissa lämmöt lähes heti sinne 90 asteeseen hotspotissa. Suorittiminen omat algoritmit pitävät huolen, että laskee tehoja tarvittaessa. Ja tuo aikaisemmin mainittu PBO Tuner negative offsetin ne ainoat, jolla järkevästi saat itse laskettua.

Nämä on nyt tälläisen perusharrastajan näkökulmasta. Omassa käytössä sain merkittävästi laskettua tuuletinmelua juuri siinä normaalissa käytössä. Synteettiset testit sitten ovat eri asia.
 
Itse saman kanssa alkuun painin. Tässä omien kokemuksien pohjalta kommenttia:

PBO Tunerilla negatiiviset offsetin asettaminen pitäisi selkeästi laskea lämpöjä. -30 arvo on siellä se maksimi, mikä voi olla. Suoritin kohtaisesti ei välttämättä kuitenkaan jokaisessa yksilössä ole vakaa jokaiselle ytimelle, mutta erittäin todennäköisesti pitäisi saada -10 suurempia arvoja ytimille, jotka näkyvät selkeästi lämmöissä.

Biosin tuuletinkäyrät ilmeisesti seuraavat lämpöä siitä suorittimen hotspotista, joka käy kaikkein kuumimpana. Jos käytät speedfania, niin itsellä ei speedfanissa voi tuota hotspot arvoa edes hyödyntää vaan speedfanin käyttämä arvo on toinen, joka ei käy niin kuumana.

Tuon kuumimman hotspotin osalta oman testailut näyttivät, että hirveästi ei cpu coolerin tuulettimien nopeus tai kotelon ilmanvaihto vaikuta. Se hotspot on juuri siellä, mistä lämpö johtuu erittäin heikosti pois suorittimesta. Joten todennäköisesti ei edes AIO auta siihen, koska edelleen se lämmön siirtyminen on ongelma, ei oikeastaan itse coolerin jäähdytysteho. Eli vaikka hankkisit tehokkaaman AIO:n kuin ilmacoolerin, niin suoraan pakasta voit olla ihan samassa tilanteessa.

Eli yhteenvetona vielä:
-Yritä saada se PBO Tuner toimimaan ja löytää sieltä itselle ne vakaat negative offsetit. Tämän pitäisi tuoda selkeätä lämpötilojen laskua.
-Säädä tuuletin käyrät käyttäen Speedfania ja ohita biosin omat tuuletinkäyrät. Tällä tavalla saat ne seuraamaan sitä suorittimien lämpöarvoa, joka ei ole se kuumin hotspot. Se ei vaihtele niin rajusti, joten siihen saa järkevämmän käyrän säädettyä. Samalla on sitten helpompi sovittaa juuri suorittimen ja kotelotuulettimien nopeudet.
-Anna suorittimen algoritmin hoitaa sitten sen kuumimman hotspotin tarkkailu. Tämä suoritin vetää synteettisissä kuormissa lämmöt lähes heti sinne 90 asteeseen hotspotissa. Suorittiminen omat algoritmit pitävät huolen, että laskee tehoja tarvittaessa. Ja tuo aikaisemmin mainittu PBO Tuner negative offsetin ne ainoat, jolla järkevästi saat itse laskettua.

Nämä on nyt tälläisen perusharrastajan näkökulmasta. Omassa käytössä sain merkittävästi laskettua tuuletinmelua juuri siinä normaalissa käytössä. Synteettiset testit sitten ovat eri asia.
Juu huomasinki juuri äsken että asuksen fanXpert softassa voi ohittaa tuon 75 asteen critical pointin, joten sen jo teinkin, en ole vielä testattua miten vaikutti mitenkään mihinkään.
Tuo PBO2 tunerin kanssa ilmeisesti armory crate vaikuttaa siihen ettei se lataa niitä säätöjä. Pitää poistaa ja testata.
 
Juu huomasinki juuri äsken että asuksen fanXpert softassa voi ohittaa tuon 75 asteen critical pointin, joten sen jo teinkin, en ole vielä testattua miten vaikutti mitenkään mihinkään.
Tuo PBO2 tunerin kanssa ilmeisesti armory crate vaikuttaa siihen ettei se lataa niitä säätöjä. Pitää poistaa ja testata.
Sanoisin että heitä Asuksen softat mäkeen ja pistä FanControl tilalle:

Itsellä paloi pinna Asuksen roskakoodiin kun Armory Crate päätti päivittää itsensä versioon joka aiheutti BSODia 5 minuutin välein, edes Wintoosan uudelleenasennus ei auttanut jos salli emolevyn asentaa roskasoftan takaisin.

Årgeebeet saa säädettyä OpenRGB softalla:
 
Ihan mielenkiinnosta; miten teillä vedelläjäähdyttäjillä lämpenee se vesi..? Meinaan vaan kun oma 3300X ei lämmitä vettä juuri ollenkaan vaikka Prime95 pyörisi tauotta prossun lämmön ollessa 75 °C. Vettä on kierrossa litra.
 
Ihan mielenkiinnosta; miten teillä vedelläjäähdyttäjillä lämpenee se vesi..? Meinaan vaan kun oma 3300X ei lämmitä vettä juuri ollenkaan vaikka Prime95 pyörisi tauotta prossun lämmön ollessa 75 °C. Vettä on kierrossa litra.
Sehän lämpenee vaikka 100C:n.
Riippuu miten on säätänyt tuulettimet, jäähdyttimien määrä tai pitääkö pumppua päällä.
Sitähän ei kannattaisi päästää paljoa yli 38C ettei ala kasvamaan levätarha riippuen mitä pyörität kierrossa.
 
sori pitkästä tekstistä jo etukäteen ja että tää on vähän oftopic, Kerrotaan nyt kaikki kerralla :D

Itellä myös tuli toi 5800x3D ostettua heräteostoksena, kun hinnat tippuivat datatronicilla 380 euroon. Mullakin vähän ton jäähdytyksen suhteen ongelmia. Ensimmäisenä mulla oli ideana rakentaa Mini itx open air kone (itse 3D tulostamaani koteloon).

Tilasin sit Biostar b550T silver sekä fera 5 coolerin datatronicilta ja siinä sit meni ikuisuus, kun oli B-stock tuote tukkureita. Siinä oli sit kaikenlaisia ongelmia tukkurin kanssa, kunnes kuukauden myöhemmin sain vihdoin emolevyn. (pari viikkoa lankun tilauksen jälkeen tilasin siis vasta 5800x3d). Sitku kaikki osat oli tullut ja olin valmiina rakentamaan konetta niin ei sit voinut asiat mennä paremmin, että se Fera 5 ei sit menny koko emolevyyn, kun sellanen jäähdytys siili tuli kiinikkeiden eteen... Siinä sit kirosin, mutta onneksi sain kaverilta wraith prism coolerin. Sen kanssa sain sit koneen sentään käyntiin, sillä sit käytin konetta 3 viikkoa. Sen coolerin kanssa oli monta ongelmaa, käytännössä kovassa rasituksessa se hyppäs 2 sekunnissa maksimi lämpöihin eli 91c hwinfon mukaan ja se piti kamalaa meteliä aina.

Sit alko mennä siihen cooleriin hermo niin ostin sit täältä foorumilta siihen Bequiet! Dark Rock TF2, aattelin että lämmöt nyt vähän paranis. No ei se sit kauheesti auttanut, cooleri oli kyllä huomattavasti hiljasempi mutta yhä täydessä rasituksessa menee 85c ja siitä pikkuhiljaa 91 asteeseen. Aattelin, että luovun koko Mini ITX hommasta kun kaikki meni niin pieleen.

Kasasin ton koneen nyt ATX koteloon ja mietin et millanen jäähy vois olla tolle prossulle hyvä, että pääsis lämpö ongelmista eroon. Itse mietin tos Arcticin 360mm vesijäähyä. Mitäs mieltä te ootte, että mikä jäähy ois hyvä?
 

Liitteet

  • IMG_2564.jpg
    IMG_2564.jpg
    273,1 KB · Luettu: 88
  • IMG_2643.jpg
    IMG_2643.jpg
    208,8 KB · Luettu: 88
Itse mietin tos Arcticin 360mm vesijäähyä. Mitäs mieltä te ootte, että mikä jäähy ois hyvä?

Henk.koht kyllä mä lähtisin tolla arcticin 360mm AiO:lla kokeilemaan. Ehdotin myös sitä kaverin tulevaan 5800X3D koneeseen. Saa nähdä meneekö puihin koko ajatus.
 
sori pitkästä tekstistä jo etukäteen ja että tää on vähän oftopic, Kerrotaan nyt kaikki kerralla :D

Itellä myös tuli toi 5800x3D ostettua heräteostoksena, kun hinnat tippuivat datatronicilla 380 euroon. Mullakin vähän ton jäähdytyksen suhteen ongelmia. Ensimmäisenä mulla oli ideana rakentaa Mini itx open air kone (itse 3D tulostamaani koteloon).

Tilasin sit Biostar b550T silver sekä fera 5 coolerin datatronicilta ja siinä sit meni ikuisuus, kun oli B-stock tuote tukkureita. Siinä oli sit kaikenlaisia ongelmia tukkurin kanssa, kunnes kuukauden myöhemmin sain vihdoin emolevyn. (pari viikkoa lankun tilauksen jälkeen tilasin siis vasta 5800x3d). Sitku kaikki osat oli tullut ja olin valmiina rakentamaan konetta niin ei sit voinut asiat mennä paremmin, että se Fera 5 ei sit menny koko emolevyyn, kun sellanen jäähdytys siili tuli kiinikkeiden eteen... Siinä sit kirosin, mutta onneksi sain kaverilta wraith prism coolerin. Sen kanssa sain sit koneen sentään käyntiin, sillä sit käytin konetta 3 viikkoa. Sen coolerin kanssa oli monta ongelmaa, käytännössä kovassa rasituksessa se hyppäs 2 sekunnissa maksimi lämpöihin eli 91c hwinfon mukaan ja se piti kamalaa meteliä aina.

Sit alko mennä siihen cooleriin hermo niin ostin sit täältä foorumilta siihen Bequiet! Dark Rock TF2, aattelin että lämmöt nyt vähän paranis. No ei se sit kauheesti auttanut, cooleri oli kyllä huomattavasti hiljasempi mutta yhä täydessä rasituksessa menee 85c ja siitä pikkuhiljaa 91 asteeseen. Aattelin, että luovun koko Mini ITX hommasta kun kaikki meni niin pieleen.

Kasasin ton koneen nyt ATX koteloon ja mietin et millanen jäähy vois olla tolle prossulle hyvä, että pääsis lämpö ongelmista eroon. Itse mietin tos Arcticin 360mm vesijäähyä. Mitäs mieltä te ootte, että mikä jäähy ois hyvä?

Itse lähtisin siitä, että PBO:t ja AUTO-OC:t pois, niin voi pärjätä nykyiselläkin. Sitten vielä jotain powerlimittejä, jos ei muuten auta.

Uskon, että jollain 5-10% suorituskykyhaitalla se toimii tuossa kokoonpanossa hienosti, nykyisillä komponenteilla, viileänä ja on silti nopeampi kuin vaikka perus 5800X.

Täällä ei ole vaan trendikästä alikellotella ja ottaa noita boosteja pois. Sinulla on kuitenkin jo kaikki tarvittava hankittuna, niin itse en laittaisi vielä 100€+ uusiin komponentteihin ja luopuisi mini-itx-suunnitelmista. Mieluummin vaan vyö tiukalle prosessorissa ja kulutus haltuun. Samalla lämmötkin korjautuu kuin itsestään.
 
Itse lähtisin siitä, että PBO:t ja AUTO-OC:t pois, niin voi pärjätä nykyiselläkin. Sitten vielä jotain powerlimittejä, jos ei muuten auta.

Uskon, että jollain 5-10% suorituskykyhaitalla se toimii tuossa kokoonpanossa hienosti, nykyisillä komponenteilla, viileänä ja on silti nopeampi kuin vaikka perus 5800X.

Täällä ei ole vaan trendikästä alikellotella ja ottaa noita boosteja pois. Sinulla on kuitenkin jo kaikki tarvittava hankittuna, niin itse en laittaisi vielä 100€+ uusiin komponentteihin ja luopuisi mini-itx-suunnitelmista. Mieluummin vaan vyö tiukalle prosessorissa ja kulutus haltuun. Samalla lämmötkin korjautuu kuin itsestään.
Täytyy kokeilla. Sen mini itx kotelon kanssa tuli sit toinenki ongelma minkä takia just vaihdoinko ATX koteloon. Mun riseri on vain gen 3 ja emo, näyttis sit gen 4 ja haluun ihan max tehon näyttiksestä. Sit viel kolmas ongelma on se , ettei mun SFX poweri ilmeisesti saa tarpeeks hyvin jäähdytettyä itteään, kun itx kotelossa kone sammu vaan yhtäkkiä.
 
Täytyy kokeilla. Sen mini itx kotelon kanssa tuli sit toinenki ongelma minkä takia just vaihdoinko ATX koteloon. Mun riseri on vain gen 3 ja emo, näyttis sit gen 4 ja haluun ihan max tehon näyttiksestä. Sit viel kolmas ongelma on se , ettei mun SFX poweri ilmeisesti saa tarpeeks hyvin jäähdytettyä itteään, kun itx kotelossa kone sammu vaan yhtäkkiä.

Ei se kyllä tuolla kortilla ole mikään pullonkaula, jos käyttää gen3.


Varmaan tuossa pelissä eniten:

..mutta tuo virtalähteen toiminta kannattaa tarkistaa.. 750W pitäisi riittää, mutta jos ei riitä, se voi olla iso ongelma.
 
No niin nyt kun laitto -30 niin lämmöt oli max 83.3c cinebenchis eli selvä parannus. Täytyy kuitenkin harkíta sitä vesijäähyä niin sais täyden tehon irti prossusta
Capture.PNG
 
Ei se kyllä tuolla kortilla ole mikään pullonkaula, jos käyttää gen3.


Varmaan tuossa pelissä eniten:

..mutta tuo virtalähteen toiminta kannattaa tarkistaa.. 750W pitäisi riittää, mutta jos ei riitä, se voi olla iso ongelma.
Kyl pitäis riittää. näyttis syö ihan max 367w, prossu ihan max 125w (normaalisti ehkä 80w) , sit loput ei varmaan kauheesti vie
 
No niin nyt kun laitto -30 niin lämmöt oli max 83.3c cinebenchis eli selvä parannus. Täytyy kuitenkin harkíta sitä vesijäähyä niin sais täyden tehon irti prossusta
Capture.PNG
Vesijäähy ei auta, ihan samat lämmöt täälläkin kovassa rasituksessa vaikka custom loop käytössä 360 ja 480 radeilla pushpullina.
 
Kyl pitäis riittää. näyttis syö ihan max 367w, prossu ihan max 125w (normaalisti ehkä 80w) , sit loput ei varmaan kauheesti vie
Nopeat virtapiikit on ne mitkä sammuttelee virtalähteitä näiden RTX 30-sarjalaisten kanssa. Saattaa nykäistä vaikka 800w sekunnin murto-osan ajan ja powerista napsahtaa suojat päälle ja kone sammuu.
 
Vesijäähy ei auta, ihan samat lämmöt täälläkin kovassa rasituksessa vaikka custom loop käytössä 360 ja 480 radeilla pushpullina.
Hyvä tietää, jotenki tuntuuki ettei se lämpö siirry tässä prossussa mitenkään parhaiten prosessorista jäähyyn, jäähy ei lämpene paljoa.

.Googlekin kertoi näin: " Heat and power are also non-concerning issues since the Ryzen 7 5800X3D is known to hit 80 degrees to 85 degrees Celsius under all-core workloads due to the additional 3D V-Cache hindering heat transfer from the die to the IHS. So these temperatures are very average and safe for this chip. "
 
Outo juttu miksi kone sammui, kun pelasin CS Go 1080p, fps limit 320fps kohdalla, jolloin näyttis ei ole todellakaan kovalla kuormituksella. Sitten kuitenkaan täydessä rasituksessa ei ole ollut ongelmaa. Täytyy tässä kokeila eri virtalähteillä.
 
Outo juttu miksi kone sammui, kun pelasin CS Go 1080p, fps limit 320fps kohdalla, jolloin näyttis ei ole todellakaan kovalla kuormituksella. Sitten kuitenkaan täydessä rasituksessa ei ole ollut ongelmaa. Täytyy tässä kokeila eri virtalähteillä.
Onko näyttiksen lisävirta yhden vai kahden kaapelin kautta?
 
Kahden kaapelin kautta. Noissa muissa powereissa jopa käyttänyt 3 eri kaapelia. tossa siis 3x 8pin
 
Outo juttu miksi kone sammui, kun pelasin CS Go 1080p, fps limit 320fps kohdalla, jolloin näyttis ei ole todellakaan kovalla kuormituksella. Sitten kuitenkaan täydessä rasituksessa ei ole ollut ongelmaa. Täytyy tässä kokeila eri virtalähteillä.

Usein alivoltitus johtaa tilanteeseen milloin prosessori ei ole koko nopeusalueeltaan vakaa, vaan alhaisimmat kellotaajuudet ovat jo liian pienellä jännitteellä ja tämä sitten ilmenee helposti vaihtelevissa kevyissä kuormissa koneen kaatumisena.
 
Usein alivoltitus johtaa tilanteeseen milloin prosessori ei ole koko nopeusalueeltaan vakaa, vaan alhaisimmat kellotaajuudet ovat jo liian pienellä jännitteellä ja tämä sitten ilmenee helposti vaihtelevissa kevyissä kuormissa koneen kaatumisena.
Juu, mutta tämä kyseinen sammuminen oli eilen, kun en ollut vielä koskenut voltteihin. Kaikki oli vakiona. Eilisen jälkeen ei ole kyllä tullut sammumisia.
 
Päädyin sit lopulta tähän ratkasuun
IMG_2652.jpg

Eli sama mistä aloitin eilen, mutta poweri kotelon ulkopuolella. Nyt ainakin pitäisi saada powerikin tarpeeksi ilmaa. Oli kyllä hirvee sähellys ton koneen kanssa, kasasin sen varmaa 4 eri koteloon :D Mutta onhan se ihan mukava näiden koneiden kanssa puuhata.
 
Täällä sain oman x3d:n nousemaan 85c lämpöihin 10min cinebench ajossa. Aika kovin huutaa tuulettimet. Articin LF2 240mm koossa. Pitää vielä laittaa pbo päälle ja ruveta kokeilemaan curvea. Ja säätää hieman tuulettimiakin.
Pelaamaan en ole vielä kerinnyt, mutta kai lämmöt siinäkin nousee sen verta että curvesta olis hyötyä. 5600x:n kanssa en edes jaksanut curven kanssa leikkiä kun viileänä pysyi ilmankin.
 
Täällä sain oman x3d:n nousemaan 85c lämpöihin 10min cinebench ajossa. Aika kovin huutaa tuulettimet. Articin LF2 240mm koossa. Pitää vielä laittaa pbo päälle ja ruveta kokeilemaan curvea. Ja säätää hieman tuulettimiakin.
Pelaamaan en ole vielä kerinnyt, mutta kai lämmöt siinäkin nousee sen verta että curvesta olis hyötyä. 5600x:n kanssa en edes jaksanut curven kanssa leikkiä kun viileänä pysyi ilmankin.
-30 kaikille toimii lähes kaikissa 5800x3d. Boostaa allcore 4550mhz aivan sama mitä teet.
 
Päädyin sit lopulta tähän ratkasuun
IMG_2652.jpg

Eli sama mistä aloitin eilen, mutta poweri kotelon ulkopuolella. Nyt ainakin pitäisi saada powerikin tarpeeksi ilmaa. Oli kyllä hirvee sähellys ton koneen kanssa, kasasin sen varmaa 4 eri koteloon :D Mutta onhan se ihan mukava näiden koneiden kanssa puuhata.
Tuollaisella virityksellä haetaan hakemalla ongelmia :)
Mutta luovaa ajattelua :thumbsup:
 
Profiilikuvasta päätellen siellä on nuuhkis joka voi helposti saada tuhoa tai loukata itsensä tuollaiseen lattialla olevaan avonaiseen tietokoneeseen.
Kuva on isän kaverin koirasta. Meillä ei ole lemmikkejä, jos olisi en laittaisi lattialle :D
 
Kun puhuttiin tossa että jos toi mun 750W goldi ei välttämättä riitä. No kävin hakemas autotallista semmosen pistokkeen jolla voin testata kulutusta.

Tämmöstä softa näytti, kun laitoin näyttiksen ja prossun 100% rasitukseen samaan aikaan. Mahtaakohan toi poweri kestää noin kovaa kuormaa pitkää. Tuskin ikinä pelatessa vie noin paljon virtaa tosin.
E9BE3621-FD64-4FBE-AEEE-1D0DF1174A0F.jpeg
 
Kun puhuttiin tossa että jos toi mun 750W goldi ei välttämättä riitä. No kävin hakemas autotallista semmosen pistokkeen jolla voin testata kulutusta.

Tämmöstä softa näytti, kun laitoin näyttiksen ja prossun 100% rasitukseen samaan aikaan. Mahtaakohan toi poweri kestää noin kovaa kuormaa pitkää. Tuskin ikinä pelatessa vie noin paljon virtaa tosin.
E9BE3621-FD64-4FBE-AEEE-1D0DF1174A0F.jpeg
Hmh. Kyse oli transienttipiikeistä, wattien puolestahan 750w riittää mainiosti, mutta kun nämä 30-sarjalaiset voivat ottaa hetkellisesti hyvin nopeita isoja tehopiikkejä powerilta ja aiheuttaa powerin sammumista. Virtalähteenhän kuuluisi kestää tasaista 750w kuormaa all day long, mutta nuo piikit voivat tuottaa harmaita hiuksia. Seasonicilla tuo oli etenkin ongelmana.

n20stmrh5jn51.png
 
Viimeksi muokattu:
Sitä mietinki just. Täydessä rasituksessä tää mun kortti vie about 365-375W, mutta sitten ne piikit voi saada just koneen crashäämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 634
Viestejä
4 494 251
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom