DIY Aguelin verstas

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aguel
  • Aloitettu Aloitettu
Ai hemmetti! Vaarallinen harrastus sulla. Toivottavasti ei jää mitään pysyvää vahinkoa.
 
Eikö se vanha sanonta mene, mikä se semmonen harrastus on jos ei Terveys sekä Rahat mene?! :D
Onneksi ei käynyt pahemmin!
 
Olipa kyllä hukkaan heitetty viikko maata sohvalla mutta nyt pystyy jo pikkuhiljaa jotain tekemään. Vasen käsi tosin toimii enemmänkin tukikätenä kun ei sillä oikein mihinkään voi tarttua vielä. Eilen vihdoin loppu jo veren vuotaminenkin kun sen verran lähti palasta pois ettei oikein meinannu pysyä sormi läjässä 😅 Alottelin varovaisesti uutta yhteistyöprojektia emolevyn valmistelusta.
Hieman ahdasta meinas olla RAM coolerin kanssa mutta pikku viilailulla ja prossu jäähyn 90° kääntämisellä se sopi paikalleen.
Samalla tuli tehtyä emolevyyn uudet peitelevyt.
Seuraavaks sitten kotelon kimppuun 👌🏻
Alla vielä muutama kuva sormista kun on jo hieman paremmassa kunnossa ja vahingon jälkeisenä päivä niin näkee vähän paremmin miten silpuks meni 😬

DSC04771.jpg


DSC04792.jpg


DSC04782.jpg


DSC04786.jpg

DSC04621.jpg

DSC04613.jpg


DSC04604.jpg


IMG_20260419_103756_823.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Laita noi onnettomuuskuvat spoilerin taakse, ihan vtun kuvottavan näköiset kyllä. Kiitos :thumbsup:
Sori ei mitään hajua miten se tehdään 😅 Sen verran vähän näitä foorumeita tullu käytettyä etten oo kaikista hienouksista perillä.

Edit. Onnistuhan se melko helposti 👍🏻
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, ei oo herkkua avata tää mainio threadi ja sit pöllähtää esille halkaistu sormenpää :x3::lol:
Edellisellä sivulla on myös yks "herkkukuva" mut se jäi sinne nyt jemmaan
 
Kiitos, ei oo herkkua avata tää mainio threadi ja sit pöllähtää esille halkaistu sormenpää :x3::lol:
Edellisellä sivulla on myös yks "herkkukuva" mut se jäi sinne nyt jemmaan
Pahoitteluni tuosta 😅 Onneks näitä sattuu äärimmisen harvoin ja näin pahasti vasta nyt ekan kerran niin ei toivottavasti tarvii seuraavaa haaveria esitellä hetkeen 😁
Vaarallista hommaa nää koneiden rakentelut selkeästi on 😅
Uutta sisältöä ja kuvia on tulossa onneks reilusti niin hautautuu nuo tuonne kauas taakse.
Ainakin kolme projektia on nyt tulossa ja mahdollisesti myös neljäs kun uutuus tuotteita aletaan julkasemaan ja kesällä mahdollisesti vielä viides 👌🏻
 
Kun on seurannut erilaisia näitä tee-se-itse tubettajia, niin useampi tainnut siitä jyrsimestä varoitella ja kyllä se pahaa jälkeä saa aikaiseksi. o_O Mutta hienoa, että tervehtyminen etenee ja pääset tulevaisuudessa jatkamaan hommia kaikki sormet tallella. :thumbsup: Ja tosi kivaa vaihtelua tämä uusi tyyli näissä. Jäädään odottelee kuvia niistä tulevista projekteista. :thumbsup::geek:
 
Kun on seurannut erilaisia näitä tee-se-itse tubettajia, niin useampi tainnut siitä jyrsimestä varoitella ja kyllä se pahaa jälkeä saa aikaiseksi. o_O Mutta hienoa, että tervehtyminen etenee ja pääset tulevaisuudessa jatkamaan hommia kaikki sormet tallella. :thumbsup: Ja tosi kivaa vaihtelua tämä uusi tyyli näissä. Jäädään odottelee kuvia niistä tulevista projekteista. :thumbsup::geek:
Juu nuo pöytäjyrsimet on aika brutaaleja laitteita. Toki jyrsintä niinkuin muitakaan isoja/tehokkaita/äänekkäitä koneita ei pidä pelätä mutta tietty kunnioitus niitä kohtaan on iha suotavaa. Noissa verkkovirtalaitteiden terissä kun ei pehmeä liha juuri vauhtia hidasta 😅 Tässä oli se onni että terän halkaisija oli kohtuu pieni ja refleksit nopeat. Tuossa jyrsimessä kun oli 2leikkuinen terä ja kierroksia 20.000 niin se tekee jo 0,1 sekunnissa 66 leikkausta eli onni oli ettei kuitenkaan tuon pahemmin käynyt vaikka hieman silppua tulikin.
Se on näiden pikku palikoiden kanssa aina vähän riskialtista kun käyttää noita isoja koneita niiden leikkaamiseen ja jyrsintään.
 
Tänään olikin eka päivä kun pysty olemaan koko päivän ilman sidettä sormissa ilman että haavat aukeaa heti kun johonkin koskee 😅 Tuli silti vielä aika varovaisesti mitään tehtyä ja onneks oli Noctua NH-D15S odottamassa että saan piirtelyyä leikkuu kuvat ja lisäiltyä siihenkin puiset päälilevyt valikoimaan niin pysty yhelläkin kädellä jotain sentään tekemään 😁

DSC04824.jpg


DSC04820.jpg


DSC04826.jpg


DSC04830.jpg


DSC04838.jpg
 
Pikkuhiljaa taas palailtu hommiin. Piti dremeliin hommata uusia hyviä teriä ja täytyy nyt sillä koittaa noi jyrsinnät hoitaa, jos vaikka välttyis uusilta haavereilta 😅
Pirun hidasta kyllä tota tammea sillä jyrsiä mutta onneks ei oo kiire.
Tuli myös alotettua melko sotkunen tuuletinkehyksen teko yhteen projektiin, josta en vielä kerro sen enempää mutta parin viikon sisällä olis julkasu.
Eikä oo kyllä mitään hajua että tuleeko tosta mitään mutta kokeilla täytyy silti 😁
Sit kokeilin myös ekaa kertaa käyttää paneeleiden verhoiluun hiekkaa 😂
Se onnistu yllättävän hyvin ja pysyy mattalakalla tiukasti paikallaan vaikka on vähän isompiakin kiviä seassa. Jos ei muuta niin saapahan taas keskustelua aikaseks some alustoilla kun tuo projekti on valmis 😅
Eli projekteja on taas miljoona mutta yhen sain sentään valmiiksi jo.
Siitä lisää ens viikolla kun vielä ei voi kuvia julkasta.

IMG_20260509_194735_821.jpg


IMG_20260505_193518_847.jpg


DSC04848.jpg
 
Siinä se nyt olis. Yksi ensimmäisistä uusilla 120mm Chromax.black G2 tuulettimilla tehty kone 👌🏻 Tyyli on nyt melko paljon aikaisemmista poikkeava kun näkyvää puuta ei juurikaan ole.
Kaapeleitakaan en hirveästi jättänyt näkyville edes takapuolelle 😁
Hieman piti kilpa-auto henkeä hakea hiilikuidun lisäksi imutorvilla ja kupariputkilla.
Puun puutteesta huolimatta tuosta tuli kyllä aika nätti 😊

DSC05119.jpg


DSC05175.jpg


DSC05165.jpg


DSC05126.jpg


DSC05140.jpg


DSC05154.jpg


DSC05180.jpg


DSC05181.jpg


DSC05201.jpg


DSC04857.jpg
 
Siinä se nyt olis. Yksi ensimmäisistä uusilla 120mm Chromax.black G2 tuulettimilla tehty kone 👌🏻 Tyyli on nyt melko paljon aikaisemmista poikkeava kun näkyvää puuta ei juurikaan ole.
Kaapeleitakaan en hirveästi jättänyt näkyville edes takapuolelle 😁
Hieman piti kilpa-auto henkeä hakea hiilikuidun lisäksi imutorvilla ja kupariputkilla.
Puun puutteesta huolimatta tuosta tuli kyllä aika nätti 😊

DSC05119.jpg


DSC05175.jpg


DSC05165.jpg


DSC05126.jpg


DSC05140.jpg


DSC05154.jpg


DSC05180.jpg


DSC05181.jpg


DSC05201.jpg


DSC04857.jpg

Toimii
 
Siinä se nyt olis. Yksi ensimmäisistä uusilla 120mm Chromax.black G2 tuulettimilla tehty kone 👌🏻 Tyyli on nyt melko paljon aikaisemmista poikkeava kun näkyvää puuta ei juurikaan ole.
Kaapeleitakaan en hirveästi jättänyt näkyville edes takapuolelle 😁
Hieman piti kilpa-auto henkeä hakea hiilikuidun lisäksi imutorvilla ja kupariputkilla.
Puun puutteesta huolimatta tuosta tuli kyllä aika nätti 😊

DSC05119.jpg


DSC05175.jpg


DSC05165.jpg


DSC05126.jpg


DSC05140.jpg


DSC05154.jpg


DSC05180.jpg


DSC05181.jpg


DSC05201.jpg


DSC04857.jpg
Tää kokoonpano vaatis jo turbonappulan. :D
 
Välillä vähän Army teemaa 😁
Noctua tuotteita 19 vuoden ikä erolla.
Prossu jäähynä NH-U9F joka oli Noctuan ensimmäinen tuulettimella varustettu jäähy.
Julkaistu vuonna 2006 ja vierestä löytyy NF-A12X25 G2 tuulettimet jotka julkaistiin viime vuonna.
Emolevynä ikivanha AM3 kannalla oleva Asuksen Sabertooth
Kotelona FSP M330 custom paneeleilla
Sisällä olevat paneelit verhoiltu hiekalla joka on kiinnitetty mattalakalla.
Tämä on toki tehty ihan tekemisenilosta, joten liian vakavasti ei kannata ottaa 😁

DSC05459.jpg


DSC05464.jpg


DSC05505.jpg


DSC05476.jpg


DSC05480.jpg


DSC05524.jpg


DSC05499.jpg


DSC05501.jpg


DSC05514.jpg


DSC05456.jpg
 
No niin. Pitkään piti näitä kuvia pitää kovalevyllä mutta tänään saa nämäkin julkaista 😁
Eli tänään Be Quiet julkaisi uudet Dark Rock sarjan prossujäähyt ja tein heidän kanssaa yhteistyöprojektin Dark Rock teemalla.
Jäähyksi tuli suoraviivaisesti ja minimalistisesti muotoiltu Dark Rock PRO 6 jossa on 300W TDP.
Pikaisella kokeilulla yltää vieläkin isomman tehon jäähdyttelyyn.
Ilmavirtaukseltaan hieman epäoptimaalisessa kotelossa tuli lämpöraja vastaan vasta noin 370W teholla.
Tässä projektissa olin kaukana mukavuusalueeltani kun ei ollut puuta, tarkkoja mittoja ja leikkauksia vaan piti tyhjästä alkaa taikomaan kiveä 😅
Kokeilin useampia eri matriaaleja, tyylejä ja maaleja ja aikaa kului ihan älyttömän paljon mutta lopputuloksesta tuli näin ensikertalaisen tekemänä kuitenkin kohtuullisen onnistunut. Kivipintaan en lähtenyt edes hakemaan realistisia sävyjä koska halusin täysin mustaksi.

DSC05728.jpg


DSC05736.jpg


DSC05607.jpg


DSC05663.jpg


DSC05644.jpg


DSC05658.jpg


DSC05598.jpg


DSC05620.jpg


DSC05672.jpg


DSC05684.jpg
 
Nyt valmistu vihdoin projekti jossa melkein kaksi sormea lähti 😅
Simppelin näkönen homma mutta ei todellisuudessa sitten ihan niin helppo olekkaan.
Eli Keychron K2 HE näppikseen tammi päivitys ja rannetuki.
Päädyt oli kohtuu helppo jyrsiä dremelillä vaikka vähän hidasta olikin mutta noi ohuiden metalliliuskojen teko umpi puusta eteen ja taakse olikin se haastavin osuus kun seinämävahvuus on vajaa 2 milliä. Siinä on halkeemis vaara melko iso ja jyrsinkin saattaa napata yllättävästi kiinni ja heittää noin kevyen palan mäkeen 😅

DSC05757.jpg


DSC05760.jpg


DSC05767.jpg


DSC05770.jpg


DSC05772.jpg


DSC05773.jpg


DSC05775.jpg
 
Seuraavaks noi hatut vielä puusta tohon?
Ei oo oma näppis ja vaatis jo CNC:een 😅
Etsystä onneks saa 300€:llä puisia ni ei kannata alkaa ite tekemään 😁
Itelle on tulossa tosta näppiksestä ens viikolla pähkinäpuinen versio ruskeilla hatuilla ni sopii sellasenaan hyvin Noctuan matolle 👌🏻
 
Dark Rock Pro 6 plan B
Siltä varalta että ensimmäinen versio Dark Rock Pro 6 teema koneesta ei olis onnistunut niin hommasin tarvikkeet toista versiota varten ja kun nyt kerran oli tarvikkeet hommattuna niin pitihän se varasuunnitelmakin toteuttaa 😁

DSC05798.jpg


DSC05841.jpg


DSC05878.jpg


DSC05877.jpg


DSC05810.jpg


DSC05828.jpg


DSC05827.jpg


DSC05882.jpg


DSC05832.jpg


DSC05784.jpg
 
Dark Rock Pro 6 plan B
Siltä varalta että ensimmäinen versio Dark Rock Pro 6 teema koneesta ei olis onnistunut niin hommasin tarvikkeet toista versiota varten ja kun nyt kerran oli tarvikkeet hommattuna niin pitihän se varasuunnitelmakin toteuttaa 😁

DSC05798.jpg


DSC05841.jpg


DSC05878.jpg


DSC05877.jpg


DSC05810.jpg


DSC05828.jpg


DSC05827.jpg


DSC05882.jpg


DSC05832.jpg


DSC05784.jpg
On kyllä komea!
 
Tuli hommattua pienempi Seasonicin Prime virtalähde kun löyty edullisesti ja pitihän siihenkin vähän pähkinäpuuta laittaa 😁

DSC06043.jpg


DSC06021.jpg


DSC06071.jpg


DSC06058.jpg


DSC06054.jpg


DSC06048.jpg
 
Nyt tuli pähkinä näppiskin 😍
Tosin menee varmaan myyntiin ku en vaan osaa olla ilman oikeenpuoleisia numeroita 😅
Hienon näkönen kyllä on ja mukavan hiljaset napit.
Puinen näppis on kiva, tee siis täysikokoinen 😁

Tämä oma on tehty päärynästä (2019), kiva puu työstää. Huono kuva otettu ennen lakkausta.
Screenshot_20260605_224550_Chrome.jpg
 
Puinen näppis on kiva, tee siis täysikokoinen 😁

Tämä oma on tehty päärynästä (2019), kiva puu työstää. Huono kuva otettu ennen lakkausta.
Screenshot_20260605_224550_Chrome.jpg
Muuten kyllä mutta maksaa jo 200€ lankku pähkinäpuuta ja nykyinen logitech on vaan niin hyvä käyttää 😅 Ongelmaks tulis myös hiiri joka pitäis vaihtaa näppiksen kanssa yhteensopivaks mutta sellaistakaan ei löydy samoilla ominaisuuksilla kuin nykyisessä on.
On kyllä hienosti tehty toi sun näppis 👌🏻
 
Hetkinen hetkinen... Mites noi näppäimet on käytännössä työstetty 🤠
Ensin jyrsimellä muoto molemmin puolin. Irrotus ja merkin kittaus. Lopuksi käsin hionta lopulliseen muotoon ja lakkaus.
Muistaakseni jyrsintään meni luokkaa 45min /laatta (3kpl) + space, enter, muutama jotka ei mahtuneet tuohon "vakiolaattaan" mukaan.

Yläpuoli 3mm pallopää
1780729133664.png

Alapuolen alku 3mm tappi
1780729160007.png

Reikä 1mm tappi
1780729187711.png

Alapuoli 2mm pallopää
1780729211861.png

Merkit 0.3mm 20astetta kaverrusterällä
1780729276535.png


1780729305201.png


Vähän parempi kuva valmiista 3v käytön jälkeen.
1780730019595.png


Toisen koneen harjoituskappale tammireunalla ja valmiilla hatuilla
1780730345267.png


Muuten kyllä mutta maksaa jo 200€ lankku pähkinäpuuta ja nykyinen logitech on vaan niin hyvä käyttää 😅 Ongelmaks tulis myös hiiri joka pitäis vaihtaa näppiksen kanssa yhteensopivaks mutta sellaistakaan ei löydy samoilla ominaisuuksilla kuin nykyisessä on.
On kyllä hienosti tehty toi sun näppis 👌🏻
Juu, hiiri pitää tietysti olla samaa tyyliä.
1780730110145.png


Toisessa koneessa on vähän eri mallinen 3 erillisellä nappulalla.
1780730420283.png
 
Ensin jyrsimellä muoto molemmin puolin. Irrotus ja merkin kittaus. Lopuksi käsin hionta lopulliseen muotoon ja lakkaus.
Muistaakseni jyrsintään meni luokkaa 45min /laatta (3kpl) + space, enter, muutama jotka ei mahtuneet tuohon "vakiolaattaan" mukaan.

Yläpuoli 3mm pallopää
1780729133664.png

Alapuolen alku 3mm tappi
1780729160007.png

Reikä 1mm tappi
1780729187711.png

Alapuoli 2mm pallopää
1780729211861.png

Merkit 0.3mm 20astetta kaverrusterällä
1780729276535.png


1780729305201.png


Vähän parempi kuva valmiista 3v käytön jälkeen.
1780730019595.png


Toisen koneen harjoituskappale tammireunalla ja valmiilla hatuilla
1780730345267.png



Juu, hiiri pitää tietysti olla samaa tyyliä.
1780730110145.png


Toisessa koneessa on vähän eri mallinen 3 erillisellä nappulalla.
1780730420283.png
Nyt on komeeta jälkeä 👌🏻 Itellä vaan ei ole kuin käsi- ja pöytäjyrsimet niin ne ei oikein taivu tollaseen hommaan 😅 Hiiressä 7 pikanäppäintä ym. niin on vähän myös hankalahko lähteä puisena toteuttamaan. Ei toki mahdoton mutta sen verran työläs ettei oikeen oo riittävästi aikaa veistellä 😁
 
Nyt on komeeta jälkeä 👌🏻 Itellä vaan ei ole kuin käsi- ja pöytäjyrsimet niin ne ei oikein taivu tollaseen hommaan 😅 Hiiressä 7 pikanäppäintä ym. niin on vähän myös hankalahko lähteä puisena toteuttamaan. Ei toki mahdoton mutta sen verran työläs ettei oikeen oo riittävästi aikaa veistellä 😁
Joo, napit on vähän hankalia varsinkin sivuissa. Loppuu yleensä tila kesken.
 
Aikoinaan puun parissa työskennelleenä nuo näppäinhatut viimeistään herättää kummasti must have -tunteita. Todella hienoa jälkeä molemmilla. :)
 
Välillä vähän teema hommia ja maaleilla leikkimistä 😁 Tuli tälläinen potilas pienen budjetin päivitykseen ja teemaksi oli toiveen Alien leffoista inspiraatiota.
Vaihtoon meni kaikki tuulettimet, piuhoihin uudet jatkot, muutama 3D printattu osa ja maalaus.

DSC06385.jpg


DSC06388.jpg


DSC06465.jpg


DSC06486.jpg


DSC06499.jpg


DSC06489.jpg


DSC06473.jpg


DSC06508.jpg


DSC06495.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 320
Viestejä
5 247 215
Jäsenet
83 483
Uusin jäsen
UwU_LoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom