Aftermarket jäähyt näytönohjaimiin (Arctic Cooling Accelero, ym.)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 172
Katso nyt tämä LTT:n video, vaikka en heistä hirveästi pidäkään:


Nippusiteillä suoraan jäähyyn kiinni > teipattu jäähy shroudin päälle. Se on koko videon sanoma.

En taas tähän hätään löytänyt sitä videota, jossa oli laitettu vaan rumasti sen shroudin päälle. Liekö poistanut räpellyksensä.

Tuossa olisi se adapteri:
US $1.2 40% OFF|4pin fan Adapter cable, Convert extension cords, VGA card mirco 4pin to mini 4pin fan, 11cm, Support temperature adjustment-in Computer Cables & Connectors from Computer & Office on AliExpress
Ei tuo blowerin modaus tuossa videolla kyllä liity tähän oikein mitenkään. Tuossa blowerissa noctualla ilma joutuu kääntymään 90 astetta ja matkaamaan perspellistä ulos, voisi jo maalaisjärjellä todeta ettei tule toimimaan kun ei tuossa noctuassa ole tarpeeksi painetta siihen hommaan. Blowerityyliset näytönohjaimet käytännössä vaatii sen radiaalituulettimen sekä ilmaohjaimen toimiakseen, muutoin tarvitaan järeämpää jäähdytysrivastoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Ei tuo blowerin modaus tuossa videolla kyllä liity tähän oikein mitenkään. Tuossa blowerissa noctualla ilma joutuu kääntymään 90 astetta ja matkaamaan perspellistä ulos, voisi jo maalaisjärjellä todeta ettei tule toimimaan kun ei tuossa noctuassa ole tarpeeksi painetta siihen hommaan. Blowerityyliset näytönohjaimet käytännössä vaatii sen radiaalituulettimen sekä ilmaohjaimen toimiakseen, muutoin tarvitaan järeämpää jäähdytysrivastoa.
Juuri näin, mutta nyt en löytänyt 5min haulla sitä toista videota, jossa samanlainen ratkaisu on tehty tuon normaalin shroudin päälle (niinkuin @Bahamies aikoi tehdä). Siinä oli yhtä laihat tulokset ja se on edelleen huono idea.

Teipit on ilmanohjain :)
Niitä joutuisi käyttämään shroudissa sitten kanssa, ettei ilma karkaa ..

Oikeasti, jos sinulla on aikaa, etsi Youtubesta video, jossa tuollaisia tuulettimia pistetään shroudin päälle. Siellä semmoisia on ainakin yksi. Se on laiskan miehen ratkaisu, joka on epäoptimaalinen.

--

Mono Plussassa ja Twin Turbossa ja Extreme:ssä on juuri tätä tarkoitusta varten ne suljetut reunat.. Se ilmavirta ei karkaa harakoille.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Juuri näin, mutta nyt en löytänyt 5min haulla sitä toista videota, jossa samanlainen ratkaisu on tehty tuon normaalin shroudin päälle (niinkuin @Bahamies aikoi tehdä). Siinä oli yhtä laihat tulokset ja se on edelleen huono idea.
Niin siis, muotoilin asian huonosti. Tarkoitus on juurikin laittaa tuuletin suoraan kiinni siileen ja napata tuo alkuperäinen fan-shroud kokonaan pois edestä. Ilmaohjaimia en itse nyt heti alkuun ollut rakentamassa.

Tuo video, vaikka en tarkkaa testausmetodologiaa tiedäkään, oli yksi mielenkiinnon lähteistä. Itse tosin ajattelin tuuletinohjauksen toteuttaa näytönohjaimen headeristä adapterin avulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Suosittelen vertailemaan ampeereja vakioflekteistä ja noctuan tuulareista. Ihan näin touhusavujen välttämiseksi.
Ampeereja ei syötetä, se laite käyttää ihan niin paljon kuin itse tarvitsee.. Vain volteilla on merkitystä touhusavuihin.



edit:
Tietenkin näytönohjain voi olla rajoitettu tuossa virransyötössä, mutta tuulettimet ei tästä ota hittiä. Jos tätä pelkää, niin kytkee ne tuulettimet sitten emolevylle.
Itse olen aina pitänyt tuulettimien virrankulutusta merkityksettömänä, niin ei tämmöinen tullut mieleenkään kun ensimmäisen kerran puhuit ampeereista. Ehkä watti olisi ollut parempi yksikkö, mutta ehkä tässä oli tarpeeksi offtopiccia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: E.T
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Suosittelen vertailemaan ampeereja vakioflekteistä ja noctuan tuulareista. Ihan näin touhusavujen välttämiseksi.
Joo vertailin toki. Ei olla lähellä riskirajoja, mutta tarkistan vielä oman yksilön tuulettimet ennen vaihtoa. Ei yllättäisi kauheasti, jos hajontaa olisi vaikka saman näköisestä tuulettimesta on kyse. Löytämieni videoiden ja kuvien perusteella alkuperäiset speksattu 12V 0,4A (Noctuat 12V 0,14A).

E: @hsalonen kiitos selvennyksestä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Joo vertailin toki. Ei olla lähellä riskirajoja, mutta tarkistan vielä oman yksilön tuulettimet ennen vaihtoa. Ei yllättäisi kauheasti, jos hajontaa olisi vaikka saman näköisestä tuulettimesta on kyse. Löytämieni videoiden ja kuvien perusteella alkuperäiset speksattu 12V 0,4A (Noctuat 12V 0,14A).

E: @hsalonen kiitos selvennyksestä!
Joo, 12V*0.4A = 4.8W ja 12*0.14A = 1.68W, niin paremminhan nuo Noctuat toimii.. Aina voi tosiaan laittaa emolevylle ja ostaa vaikka tämmöisen, niin menee yhdestä liitännästä:
Akasa Y-haaroitin 4Pin PWM muunnos 2x 4Pin PWM 15cm - musta - 3,90€

Itse olen laittanut noita Arctic Coolingin aftermarket-jäähyjä korttiin, kun se on mahdollista ja muuten niissä tulee mukana molex-liitin, jolla ne saa kiinni suoraan virtalähteeseen 7V hiljaisella "tuuletinprofiililla". Korttiin liittimisestä on se hyvä puoli, että ne voi säätyä kortin lämpötilan mukaan.

--

Itsellä on tuossa pelikoneessa tosiaan MSI GTX 1080 Gaming X. Pistä tilannetietoa, niin katson, jaksanko itse räveltää. Nyt sain tahnojen vaihdolla -5 astetta ja kunnon tuuletuksella ehkä jopa -10 astetta (Jonsbo U5 ja 3x P12 puhaltaa suoraan korttiin).
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Joo, 12V*0.4A = 4.8W ja 12*0.14A = 1.68W, niin paremminhan nuo Noctuat toimii.. Aina voi tosiaan laittaa emolevylle ja ostaa vaikka tämmöisen, niin menee yhdestä liitännästä:
Akasa Y-haaroitin 4Pin PWM muunnos 2x 4Pin PWM 15cm - musta - 3,90€

Itse olen laittanut noita Arctic Coolingin aftermarket-jäähyjä korttiin, kun se on mahdollista ja muuten niissä tulee mukana molex-liitin, jolla ne saa kiinni suoraan virtalähteeseen 7V hiljaisella "tuuletinprofiililla". Korttiin liittimisestä on se hyvä puoli, että ne voi säätyä kortin lämpötilan mukaan.

--

Itsellä on tuossa pelikoneessa tosiaan MSI GTX 1080 Gaming X. Pistä tilannetietoa, niin katson, jaksanko itse räveltää. Nyt sain tahnojen vaihdolla -5 astetta ja kunnon tuuletuksella ehkä jopa -10 astetta (Jonsbo U5 ja 3x P12 puhaltaa suoraan korttiin).
Näissä ylihintaisissa Noctuoissa tulee y-haara paketissa mukana :p.

Kokeillaan alkuun säätö suoraan kortista. Saisi Afterburnerilla kätevästi tuuletinprofiilin ja kaikki muutkin kortin säädöt tehtyä. Voin pistää jotain tilannetietoa miten omassa käytössä lämpötilat muuttuvat. Veikkaan tosin, että tuo LTT:n video on aika lähellä totuutta vaikka en tiedä millä tuuletinnopeudella tuo vertailu edes tehtiin. Melumittauksia varten olisi kyllä mikki myös (MiniDSP Umik-1), mutta en tiedä soveltuuko juuri tähän tarkoitukseen.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Olen kyllä vakavasti alkanut harkita, että siirryn aftermarket jäähyihin GPU puolella kun tuntuu, että nykyään kaikki jäähdyttimet mitä tulee bundlattuna mukana näytönohjaimenpäälle on paskaa tai susipaskaa. Tietty takuu siinä lienee menevän kortilta jos vaihtaa jäähdytyksen customiin. Tosin aina voi taktikoida silleen, että sisäänajaa korttia ekat 3-4 kuukautta bundlatulla jäähyllä, koska 90% takuu hajomisista tapahtuu tuon aikaikkunan sisällä ja jos elektroniikka ei hajoa tuossa "sisäänajo" vaiheessa todennäköisyys hajoamiselle pienenee huomattavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 172
Olen kyllä vakavasti alkanut harkita, että siirryn aftermarket jäähyihin GPU puolella kun tuntuu, että nykyään kaikki jäähdyttimet mitä tulee bundlattuna mukana näytönohjaimenpäälle on paskaa tai susipaskaa. Tietty takuu siinä lienee menevän kortilta jos vaihtaa jäähdytyksen customiin. Tosin aina voi taktikoida silleen, että sisäänajaa korttia ekat 3-4 kuukautta bundlatulla jäähyllä, koska 90% takuu hajomisista tapahtuu tuon aikaikkunan sisällä ja jos elektroniikka ei hajoa tuossa "sisäänajo" vaiheessa todennäköisyys hajoamiselle pienenee huomattavasti.
EVGA ainakin sallinee coolerin vaihdon.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Noniin, testailut Noctuoilla tehty.

Testinä ajoin Heaveniä looppina niin pitkään, että lämpötilat tasaantuivat, tämä kesti molemmilla kokoonpanoilla noin kaksi täyttä runia. Lopputulokset eivät yllä ihan LTT:n videon tasolle (mutta heidän testimetodinsa on muutenkin mysteeri):

TwinFrozr/Alkuperäistuulettimet: 70 astetta @ 1949Mhz, melutaso kohtuullinen, mutta selvästi kuultavissa ylitse muiden äänilähteiden.
Ylihintainen purkkaviritys: 67 astetta @ 1949Mhz, en kuullut eroa tietokoneen idle-melutason ylitse.

Noctuat pyörivät minulle testin aikana n. 1200rpm eli potentiaalia nostaa nopeutta on vielä runsaasti. Kun tuulettimien kierrosnopeus alkaa olla >1200rpm, alkaa näytönohjaimen "melu" kuulua. Melu lienee vähän huono sana, kun käytännössä ainoa kuultava ääni on ilman suhina siilessä. Itse tuuletin on mielestäni täysin äänetön. Ylihintaisia nuo Noctuat ovat, mutta en ole koskaan itse sellaista tuuletinta omistanut, jonka meteli ei häiritse 1200rpm vauhdeilla. Jotain on selvästi tehty oikein IMO. Jos laittaisin tuulettimet pyörimään 2000rpm, niin päästäisiin varmaan melko lähelle LTT:n tuloksia. Näin myös jälkiviisaana veikkaan testien olevan ajettu.

Oliko projekti 60€ arvoinen? No ei. Kaduttaako? No ei oikeastaan. Jos haluan paremmat lämpötilat entisestään, voin aina ostaa Morpheuksen. Jos haluan tätä vähemmän meteliä koneesta täydessä rasituksessa, alkaa seuraava vaihtoehto olla enää custom loop. Sekin tuli kokeiltua pari vuotta sitten, mutta oma kiinnostus ei riittänyt pidempiaikaiseen ylläpitoon.

Koska minun kokoonpanoni ei törmää vakituisesti mitään CS:GOta rasittavampaan ja en haikaile extreme-kellotuksen suuntaan, koen että tämä lopputulos saattaa riittää minulle. Alhaisemmista lämmöistä en oikein enää hyödy ja äänitason suhteen tavoite on saavutettu. Toki sen olisi voinut tehdä halvemmalla, enkä suosittelisi näitä tuulettimia tähän hintaan ellei kyse ole sitten silkasta uteliaisuudesta, kuten minulla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
823
Tässä kun aiheesta onkin jo ollut keskustelua, niin löytyykö Noctua-viritykseen sopivaa adapteria jostain Suomesta tai edes Euroopasta? Esim: https://www.amazon.com/CRJ-Splitter-Adapter-Sleeved-Graphics/dp/B07T95C68T.

Tavoitteena tämä: PC 5700 XT Red Dragon Mod : sffpc

Vai olisiko ratkaisuna ostaa EK-Waterblocks EK-Cable PWM -tuuletinadapteri näytönohjaimelle, 50cm, musta - 4,90€ tai GELID solutions VGA PWM 4-pin virta-adapteri näytönohjaimeen - 8,00€ ja jatkaa sitä tällä: Noctua NA-SYC1 4-Pin PWM Y-kaapeli, 2kpl - 5,90€. Noctuan adapterit tulisi tuulettimien mukanakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Noniin, testailut Noctuoilla tehty.

Testinä ajoin Heaveniä looppina niin pitkään, että lämpötilat tasaantuivat, tämä kesti molemmilla kokoonpanoilla noin kaksi täyttä runia. Lopputulokset eivät yllä ihan LTT:n videon tasolle (mutta heidän testimetodinsa on muutenkin mysteeri):

TwinFrozr/Alkuperäistuulettimet: 70 astetta @ 1949Mhz, melutaso kohtuullinen, mutta selvästi kuultavissa ylitse muiden äänilähteiden.
Ylihintainen purkkaviritys: 67 astetta @ 1949Mhz, en kuullut eroa tietokoneen idle-melutason ylitse.

Noctuat pyörivät minulle testin aikana n. 1200rpm eli potentiaalia nostaa nopeutta on vielä runsaasti. Kun tuulettimien kierrosnopeus alkaa olla >1200rpm, alkaa näytönohjaimen "melu" kuulua. Melu lienee vähän huono sana, kun käytännössä ainoa kuultava ääni on ilman suhina siilessä. Itse tuuletin on mielestäni täysin äänetön. Ylihintaisia nuo Noctuat ovat, mutta en ole koskaan itse sellaista tuuletinta omistanut, jonka meteli ei häiritse 1200rpm vauhdeilla. Jotain on selvästi tehty oikein IMO. Jos laittaisin tuulettimet pyörimään 2000rpm, niin päästäisiin varmaan melko lähelle LTT:n tuloksia. Näin myös jälkiviisaana veikkaan testien olevan ajettu.

Oliko projekti 60€ arvoinen? No ei. Kaduttaako? No ei oikeastaan. Jos haluan paremmat lämpötilat entisestään, voin aina ostaa Morpheuksen. Jos haluan tätä vähemmän meteliä koneesta täydessä rasituksessa, alkaa seuraava vaihtoehto olla enää custom loop. Sekin tuli kokeiltua pari vuotta sitten, mutta oma kiinnostus ei riittänyt pidempiaikaiseen ylläpitoon.

Koska minun kokoonpanoni ei törmää vakituisesti mitään CS:GOta rasittavampaan ja en haikaile extreme-kellotuksen suuntaan, koen että tämä lopputulos saattaa riittää minulle. Alhaisemmista lämmöistä en oikein enää hyödy ja äänitason suhteen tavoite on saavutettu. Toki sen olisi voinut tehdä halvemmalla, enkä suosittelisi näitä tuulettimia tähän hintaan ellei kyse ole sitten silkasta uteliaisuudesta, kuten minulla.
Huomasin tämän nyt, mutta jos kortti toimii ilman adaptereita, niin voi aina hankkia tämmöisiä kaksi:
ARCTIC P12 Silent, 120mm laitetuuletin, musta - 5,90€

Ei tarvitse säätää nopeutta ja noilla saa sinun projektisi 1/5 hinnasta.

--

Ja joo-o, itse olen vaihtanut tahnat ja lisännyt vähän lämpötyynyjä (kun alkuperäiset oli vaan osittain muistien päällä) ja lämmöt on siellä vähän alle 70 astetta. Tosin käytössä GTX 1080 ja laskua oli 6-7 astetta. Nyt kun tästä on kulunut jo 8kk, niin kai ne lämmöt on taas koholla. Takuu on SystemaStoreen, niin sillä ei ole mitään merkitystä tässä vaiheessa.

Täytyy katsoa, tuotakin voisi kokeilla ihan kokeiluninnosta 12 eurolla. Tosin sivuefektinä tulee ruma näytönohjain..
 
Liittynyt
11.08.2017
Viestejä
47
Mikäs on se paras ilmalla toimiva GPU-jäähy?
Morpheus 2 vai modatakko NH-D15 näyttikseen kiinni?
En löytäny revikoita, vaikka koitin kaivaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Mikäs on se paras ilmalla toimiva GPU-jäähy?
Morpheus 2 vai modatakko NH-D15 näyttikseen kiinni?
En löytäny revikoita, vaikka koitin kaivaa.
Täällä foorumilla on oikeasti joku vähemmän fiksu kaveri miettinyt tuota modausta.. Kovat oli puheet ja aikeet, eikä yhtään kuunnellut, mitä muut sanoivat ja sitten lähti kovasti tekemään ja ei olla kuultu miehestä sen jälkeen. Saattoi mennä täysin pieleen, niinkuin hänelle sanottiin :)
Siksi ei kannata ehkä leikkiä tällä idealla - se on edelleenkin tyhmä, vaikka youtubessa sillä haettiinkin viihdearvoa.

Varmaan Morpheuksella ja tehokkailla tuulettimilla (ota semmoisia, joita käytetään AIO:ssa, esim. Corsair ML120) saisit tehokkaimman ratkaisun. Sitten halvemmilla tuulettimilla (esim. Arctic P12) saisit hinta/laatu-suhdetta. Tai ostamalla Arctic Extreme III (IV) niinkuin kokonaisvaltaisesti tasapainoisen kokonaisuuden.

Siinä on kuitenkin monta osaa jäähdytettävänä ja parhaimmat valmistajien jäähyt (sanotaan esimerkkina Asus STRIX) alkavat olla näiden tasolla. Jossain vaiheessa ei saa enää etuja näistä.

Jos ihan maksimaalista tehoa hakee, niin kallis Kraken NZXT:ltä ja siihen GPU-adapteri. Mutta nyt voisi lähteä ihan siitä, että mitä korttia olet jäähdyttämässä ja millainen jäähy siinä on nyt..
 

W32

Liittynyt
25.03.2019
Viestejä
218
Mikäs on se paras ilmalla toimiva GPU-jäähy?
Morpheus 2 vai modatakko NH-D15 näyttikseen kiinni?
En löytäny revikoita, vaikka koitin kaivaa.

Jokku hassutelijat laitto intelin stocki jäähyjäki näyttiiksiin +-kymmenisen vuotta sitten. Tieten joku aio on varmasti hyvä kun sais sen lämpökuorman kotelosta samoin tien uloski ja ei olis kovin raskas.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720

Jokku hassutelijat laitto intelin stocki jäähyjäki näyttiiksiin +-kymmenisen vuotta sitten. Tieten joku aio on varmasti hyvä kun sais sen lämpökuorman kotelosta samoin tien uloski ja ei olis kovin raskas.
Tuossahan on tosiaan blokki kyhätty VRM varten ja muisteilla ei jäähdytystä. Laittaisin vähintään jonkun tuulettimen kierrättämään ilmaa niiden päällä. Ilmajäähyissä on monesti ongelmana juuri se, että jäähdytinblokki pitää olla iso ja joko jäähdyttää muutkin komponentit tai saada riittävästi ilmaa niille, mikä ei onnistu kovin hyvin tyypillisessä GPU:n ilmajäähyssä.

Itselläni ei ole Kraken G10 + Corsair H55 setupissa mitään muuta jäähdyttämässä VRM/muisti osastoa, kuin kaksi tuuletinta puhaltamassa piirilevyyn, toinen G10 kiinni ja toinen eBaysta hommatussa PCI-slot kiinnikkeessä näyttiksen vasemmalla puolella, jossa näissä korteissa siis on myös VRM piirejä. Infrapunamittarin mukaan lämmöt ovat täysin kurissa sekä VRAM, että VRM -piireillä. Ollut kohta puolitoista vuotta ihan ongelmitta. H55 riittää mainioisti, kunhan sen saa asetettua esim. takapaneeliin, josta lämmön saa helposti poistettua.

Mä lähtisin ehkä ennen kalliiden jäähyjen ostoa kokeilemaan vaikka nippusiteillä Noctuat vakiojäähyn kylkeen kiinni, mikäli se on mallia josta tuulettimet saa fiksusti irti eikä ole jotain törröttäviä kiinnikkeitä. Mielestäni lämpöjä yleisesti isompi ongelma on mekkalaa pitävät vakiotuulettimet jos ei ole jotain ASUS Strix tai MSI Gaming Trio tason korttia. Lämmöissä etua tuskin saavutetaan, mutta äänekkyydessä voi saada selviä parannuksia.
 

W32

Liittynyt
25.03.2019
Viestejä
218
Tuossahan on tosiaan blokki kyhätty VRM varten ja muisteilla ei jäähdytystä. Laittaisin vähintään jonkun tuulettimen kierrättämään ilmaa niiden päällä. Ilmajäähyissä on monesti ongelmana juuri se, että jäähdytinblokki pitää olla iso ja joko jäähdyttää muutkin komponentit tai saada riittävästi ilmaa niille, mikä ei onnistu kovin hyvin tyypillisessä GPU:n ilmajäähyssä.
Luulis mutulla että kun että nuot tuulettimet on sen verta lähellä ja isot ettei siihen päälle erillistä tuuletinta enään tarvi, eiköhän siinä ilmavirtaa tai ainakin virtaa paremmin kuin muutamassa Asuksen jäähyssä. Parilla eurolla tarra heatsinkit kiinni ja kovaa ajoa.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Mites noi liimalla varustetut sormenpään kokoiset alumiinijäähyt...onkohan se liima mitään lämpöäjohtavaa materiaalia? Vai olisko parempi poistaa liimat ja liimata prossujäähyn tahnalla kiinni? Pysyisikö?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 172
Mites noi liimalla varustetut sormenpään kokoiset alumiinijäähyt...onkohan se liima mitään lämpöäjohtavaa materiaalia? Vai olisko parempi poistaa liimat ja liimata prossujäähyn tahnalla kiinni? Pysyisikö?
Varmaan riippuu mistä ostaa. Jostain ebaysta ostettuna kuka tietää mitä liimaa/teippiä niissä on. Jimmsiltä saa ihan lämpöä johtavaa teippiä tai sitten arctic ainakin valmistaa lämpötahnaliimaa mitä tulee coolereiden mukanakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Edelleen, ne järkevät vaihtoehdot on, jos on jäähy rikki/tehoton/äänekäs :
  • Pari Arcticcia nippusiteillä kiinni ~10€
  • Uudet tuulettimet ebay ~20-30€ (jos siis vanhat tuulettimet on vaan rikki)
  • Pari ruskeaa tuuletinta tai niitä Vardareita ~30€
  • Mono Plus 35€
  • Morpheus 70€ + tuulettimet
  • Se AIO sovittimella kiinni 100€++
En ostaisi Arcticin uutta Twin Turboa, enkä uutta Extremeä.. Vanhemmat versiot ~50€ Amazon.de ok.

Enkä todellakaan väkertäisi mitään prossujäähyä siihen kiinni. Sitä joku oli kovaan ääneen tekemässä ja missähän hän on nyt? Todennäköisesti piilossa, kun ei kehtaa myöntää koko homman menneen pieleen.. Lähteenä tosiaan pari youtube-videoita, joissa on huvin vuoksi kaverit tehneet tuollaista.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 609
Mites noi liimalla varustetut sormenpään kokoiset alumiinijäähyt...onkohan se liima mitään lämpöäjohtavaa materiaalia? Vai olisko parempi poistaa liimat ja liimata prossujäähyn tahnalla kiinni? Pysyisikö?
Suosittelen liimattomia siilejä ja kaveriksi vaikka Akasan lämpöä johtava teippi. Kaikissa teipeissä on kuitenkin vikana että se jäähdytettävä piiri pitää pyyhkiä huolellisesti ipalla tai vaikka pyyhekumilla (Arcticin suositus). Muuten siili saattaa tippua omia aikojaan.
Perinteinen tapa kiinnittää siilit on tehdä (pika)liiman ja tahnan sekoitus, tai pistää vähän pikaliimaa siilin nurkkiin ja tahnaa sitten siihen keskelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Suosittelen liimattomia siilejä ja kaveriksi vaikka Akasan lämpöä johtava teippi. Kaikissa teipeissä on kuitenkin vikana että se jäähdytettävä piiri pitää pyyhkiä huolellisesti ipalla tai vaikka pyyhekumilla (Arcticin suositus). Muuten siili saattaa tippua omia aikojaan.
Perinteinen tapa kiinnittää siilit on tehdä (pika)liiman ja tahnan sekoitus, tai pistää vähän pikaliimaa siilin nurkkiin ja tahnaa sitten siihen keskelle.
Veljellä on vieläkin Arcticin Mono Plus ja GTX 460, jossa mukana tulleet liimat on kestäneet vähintään 5 vuotta. Tietenkin ne kuivui yön yli, ennenkuin lämpöliima piti.

--

Kannattaa itse jokaisen miettiä, tekeekö näitä omia ratkaisuja, vai ostaa valmiin setin 35€. Niiden kanssa säätämisestä voi pelkästään tulla enemmän kustannuksia, kuin koko valmiista ratkaisusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 172
Veljellä on vieläkin Arcticin Mono Plus ja GTX 460, jossa mukana tulleet liimat on kestäneet vähintään 5 vuotta. Tietenkin ne kuivui yön yli, ennenkuin lämpöliima piti.

--

Kannattaa itse jokaisen miettiä, tekeekö näitä omia ratkaisuja, vai ostaa valmiin setin 35€. Niiden kanssa säätämisestä voi pelkästään tulla enemmän kustannuksia, kuin koko valmiista ratkaisusta.
Sanotaanko että aikalailla yhtä hanurista se arcticin liimatahna on. Jos haluaa joskus kortin saada orkkiskuntoon niin lämpöteippiä suosisin. Itsekin käytännössä kaikkia eri arcticin coolereita käyttäneenä yleensä ennemmin pistäny teipillä niin saapahan kortin vielä halutessaan orkkiskuntoon ilman mitään pysyviä liimajälkiä/ironneita komponentteja.

Tästä ainakin kokemuksia useamman coolerin asennuksen osalta, ei hirveänä kustanna Alphacool 100 x 100 x 0.5mm lämpötyyny, itsekiinnittyvä - 4,70€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805
Sanotaanko että aikalailla yhtä hanurista se arcticin liimatahna on. Jos haluaa joskus kortin saada orkkiskuntoon niin lämpöteippiä suosisin. Itsekin käytännössä kaikkia eri arcticin coolereita käyttäneenä yleensä ennemmin pistäny teipillä niin saapahan kortin vielä halutessaan orkkiskuntoon ilman mitään pysyviä liimajälkiä/ironneita komponentteja.

Tästä ainakin kokemuksia useamman coolerin asennuksen osalta, ei hirveänä kustanna Alphacool 100 x 100 x 0.5mm lämpötyyny, itsekiinnittyvä - 4,70€
Jaa-a, ihan suoraan sanottuna en usko enää palautuvan orkkiskuntoon yhdenkään asentamani Arcticin.

Enkä haluakaan. Ainoastaan jälleenmyyntitarkoituksessa siitä on hyötyä. Kertaakaan ei ole tullut vastaan tilannetta, että orkkis olisi parempi. Ja tietenkin takuun kannalta, mutta se takuu menee kun poistaa jäähyn.

--

Tällä hetkellä ostan paremmalla jäähylllä varustetun näytönohjaimen uutena, ja käytettynä kelpaa vaikka blower, jos hinta+35€ (mono plus) on vielä kohtuullinen. Paria mainauskorttia olen tällä rahoitusmallilla koettanut ostaa, mutta nähtävästi jotkut mieluummin ajelee rohisevalla tuulettimella tai tekee tuollaisia ghettoratkaisuja, kun säästää pari kymppiä. Ja en puhu tuosta lämpöteipistä, vaan siitä, että ostetaan jotkut tuulettimet ebaystä ja/tai nippusiteillä laitetaan jotkut (halvimmat) tuulettimet kiinni.

Veljen GTX 460:n tuulettimen lapoja oli yritetty kiinnittää teipillä ja se oli tämän jäljiltä niin halpa, että huvin ja urheilun vuoksi asensin Mono Plussan ja olen ollut tyytyväinen käyttäjä siitä lähtien.

Jos ostaa 500€+ näytönohjaimen uutena, niin silloin kannattaa ehkä käyttää lämpöteippiä tai miettiä semmoisella hyvällä jäähyllä olevan hankkimista, ettei tarvitse aftermarket-jäähyjä. En itse ainakaan ikinä asenna uunituoreeseen näytönohjaimeen mitään, kun jos siinä on ongelmia/lastentauteja, niin se pitäisi saada vietyä takaisin kauppaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 172
Jaa-a, ihan suoraan sanottuna en usko enää palautuvan orkkiskuntoon yhdenkään asentamani Arcticin.

Enkä haluakaan. Ainoastaan jälleenmyyntitarkoituksessa siitä on hyötyä. Kertaakaan ei ole tullut vastaan tilannetta, että orkkis olisi parempi. Ja tietenkin takuun kannalta, mutta se takuu menee kun poistaa jäähyn.
Siinäpä se olennainen. Jos sen coolerin haluaa siirtää uuteen korttiin.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Testailin Palit 2080 Ti Gaming Pron vakiojäähyä eri Noctuan tuulettimilla. Vakioheatsink on kahden slotin mallia, vakiotuulettimilla 2.5 slotin kortti. Tuulettimet kiinnitin eBaysta aikoinaan ostamaani PCIe bracketiin, jolla ne saa näppärästi jäähyn lähelle kiinni. Käytin Argus Monitoria tuulettimien säätämiseen, kukin omassa liittimessään emolevyllä.

Testatut tuulettimet:
  • 2x Noctua NF-F12
  • 1x Noctua NF-A15 + 1x Noctua NF-A9
Molemmilla tuulettimien kierrokset sai nostaa aika korkealle, F12 tuli jotain rutinaa korkeilla kierroksilla, joten eivät äänen puolesta olleet niin onnistunut ratkaisu. A15 + A9 on toimivampi, ne voi laittaa lujallekin ja mölytaso ei ole häiritsevä. Kumpikin setti Noctuoita oli mielestäni silti parempi kuin vakiopropellit, joiden äänenväri oli selvästi korkeammilla taajuuksilla. Ehkä ideaali yhdistelmä tällä jäähyllä olisi 2x tai 3x A9 jos mahtuu. Nuo isommat tuulettimet tosiaan puhaltavat kortista osittain ohitse.

Lämpöjen puolesta Noctuat eivät juuri auttaneet. Fractal Define S kotelossa ilma ei tunnu kiertävän kovin hyvin kahdesta etutuulettimesta ja yhdestä takatuulettimesta huolimatta, sillä kotelo kiinni ollessa lämmöt kohoavat n. 77-80C paikkeille kortin kellojen pysyessä kuitenkin tasaisesti 1900 MHz kohdalla, johon sen alivoltitettuna asetin.

Vertailuksi mulla on ollut sama kortti samassa kotelossa Kraken G10 + Corsair H55 + 2x Noctua F12 + (Noctua A9 + Noctua S12 VRM jäähyinä) ja sillä kortti kellottui tasaiseen 1950 MHz n. 65C lämmöillä, mutta lähes äänettömänä. Kortin coil whine tuli tällöin vallitsevaksi ääneksi ja ainakin minusta se on selvästi ärsyttävämpi ääni kuin tuulettimien humina. Tämä yksilö on kellottunut millä tahansa jäähyllä aika huonosti ja tuntuu kaatuvan helposti jos kellot ovat yli 2000 MHz vaikka lämmöistä ei ole kiinni.

Tarkoitus olisi vaihtaa NZXT H1 koteloksi jahka niitä tulee varastoon taas, sen takia vakiojäähyllä testailut. Coil whinea ei ainakaan kuulu tuulettimien alta. Vakiojäähyä voi kuvailla korkeintaan sanalla "riittävä", tuntuu tulevan tuon 2 slotin jäähyn rajat yksinkertaisesti vastaan näin järeällä kortilla. Seuraavaan korttiin satsaan todennäköisesti vähän enemmän, että saa järeämmän ASUS tai MSI jäähyn, jotka ovat jo lähtökohtaisesti hiljaisempia.
 

Mop

Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
459
Tuli testattua miten Morpheus II asennetaan. Yllättävän hyvin meni vähän kädettömämmältäkin kaverilta. Tuulettimet on vanhasta kotelosta revitty, vaihtunee vielä.


morph.jpgIMG_20200502_190224.jpgIMG_20200502_171103.jpg

Testivaiheessa. Lämpötyynyt ja siilit ei vielä kiinni. Onko ajatuksia onko niitä hyötyä kiinnittää, vai riittääkö tuulettimien ilmavirta?
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Tuli testattua miten Morpheus II asennetaan. Yllättävän hyvin meni vähän kädettömämmältäkin kaverilta. Tuulettimet on vanhasta kotelosta revitty, vaihtunee vielä.




Testivaiheessa. Lämpötyynyt ja siilit ei vielä kiinni. Onko ajatuksia onko niitä hyötyä kiinnittää, vai riittääkö tuulettimien ilmavirta?
Laittaisin siilit, ei oikein siirry pelkästään tuulettimien voimin tarpeeksi ilmaa jäähyn läpi muisti/VRM-piireille.
 
  • Tykkää
Reactions: Mop
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
212
Tuli testattua miten Morpheus II asennetaan. Yllättävän hyvin meni vähän kädettömämmältäkin kaverilta. Tuulettimet on vanhasta kotelosta revitty, vaihtunee vielä.




Testivaiheessa. Lämpötyynyt ja siilit ei vielä kiinni. Onko ajatuksia onko niitä hyötyä kiinnittää, vai riittääkö tuulettimien ilmavirta?
Mihin korttiin laitoit tuon?

Edit: Firestrike-ketjusta bongasinkin että 1080 Ti.

Edit 2: Ehdit juuri vastaamaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 609
Tuli testattua miten Morpheus II asennetaan. Yllättävän hyvin meni vähän kädettömämmältäkin kaverilta. Tuulettimet on vanhasta kotelosta revitty, vaihtunee vielä.




Testivaiheessa. Lämpötyynyt ja siilit ei vielä kiinni. Onko ajatuksia onko niitä hyötyä kiinnittää, vai riittääkö tuulettimien ilmavirta?
VRM-siilit nyt ainakin kannattaa kiinnittää, ne käyvät aina aika kuumana. Muistien kohdalla taas vaihtelevaa että tarvitaanko niitä vai ei (esim. onko tuo middle-plate vielä kortissa kiinni?), tosin jos aikomuksena kellotella muisteja niin silloin siilit kiinni.
Jos tuo lämmönlevittäjä/middleplate on vielä kortissa kiinni niin sen pitäisi riittää muisteille.
 
  • Tykkää
Reactions: Mop

Mop

Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
459
Jos tuo lämmönlevittäjä/middleplate on vielä kortissa kiinni niin sen pitäisi riittää muisteille.
Laitoin siilit paikoilleen. Middleplate ei ole kiinni. Tällä hetkellä ei tarkoitus kellotella, mutta on joskus MSI-afterburneria käytetty kellottamiseen.

Jossain vaiheessa varmaan vaihdan vielä tuulettimet, mitkä ovat entisiä kotelotuulettimia.

Suurin työvaihe oli kortin alkuperäisten hilujen purkaminen, sen jälkeen morpheuksen asentaminen on hyvinkin yksinkertaista. Lisäksi jos haluaa joskus tahnat (tai muuta) vaihtaa on se morpheuksen kanssa 10 minuutin homma.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Itse Acceleroja suosinut. Siilet ihan ok, tuulettimien laatua voisivat vähän parantaa. Yksi xtreme ollut jossa yksi tuuletin nakutti hiukan, yksi twin turbo josta hajosi tuulettimet täysin->ei kallista uusia, Arctic myy kyllä. Toki saahan nippusiteillä tuulettimen kiinni, mutta alkaa viemään tilaa vähän liikaakin.

Uusimpana huomiona Accelero Mono plussan tuuletin saa itse jäähdyttimen vielä 7 voltillakin värisemään silmin nähtävästi. Käytössä tosin nuo kehnommat kiinnikkeet eikä tuota kehikkoa jossa on nuo muut kiinnitysreiät joka varmaan estäisi tuon värinän paremmin. Korttina siis MSI:n Geforce 1050 jolle tuo mono plussa todella ylilyönti, 7 voltin adapterilla rasituksessa lämmöt 50 asteen paikkeilla. Nyt on käytössä 5 volttia ja ei ainakaan silmiin nähtävästi enää värise tuo jäähdytin. Kunnon rasitusta en ole vielä 5 voltilla tehnyt joten ei lämpötiloja ole.

Ei tuo alkuperäinen MSI:n jäähykään huono ollut, mutta kun kortti käytettynä itselle ajautui ja Accelero oli jo olemassa niin pakko tuota oli kokeilla. Monoa kun ei oikein kunnolla voi hallita (Nvidian kortteja) Afterburnerilla->kaksi tuuletinta kortissa ja vaihdat yhteen tuulettimeen niin tuon hallinnan kanssa joutuu aina kikkailemaan. Esim. että tuo tuuletinsäätö toimisi Monon kanssa joutuu tuulettimen asettamaan joka Windowsin käynnistyskerta 100% ja sen jälkeen saa järkeviä kierroslukuja tuolle asetettua->ottaa tuo Arcticin ehdottama tuuletinkäyrä käyttöön. Tuota muutaman kerran kokeilin ja totesin että en jaksa. Tyydyin tuohon Arcticin adapteriin 7 voltilla, oli kuukauden käytössä ja nyt on modattu tuo Mono 5 voltille omalla adapterilla.

Edit. Testasin 7 days to die:ta tuolla Mono plussan tuuletin 5 voltilla. Maksimilämmöt pelatessa siinä 50 paikkeilla myös kuten 7 voltillakin. Pelasin noin 3 tuntia. Odotin että olisi edes 55 asteeseen noussut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 362
Itse laitoin 2080ti Strix korttiin 2x Arctic P12 tuuletinta kiinni ghetto nippusiteillä (otin alkuperäisen tuuletin shroudin tuulettimineen irti), kortti on aivan äänetön ja on joku n. 60c pelatessa, lämmöt tippuivat muutaman asteen versus vakio 3x tuularit @ 50% asetuksella, joka oli ihan siedettävä äänentasoltaan, mutta huomattavasti äänekkäämpi kun P12 tuulettimilla.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Itse laitoin 2080ti Strix korttiin 2x Arctic P12 tuuletinta kiinni ghetto nippusiteillä (otin alkuperäisen tuuletin shroudin tuulettimineen irti), kortti on aivan äänetön ja on joku n. 60c pelatessa, lämmöt tippuivat muutaman asteen versus vakio 3x tuularit @ 50% asetuksella, joka oli ihan siedettävä äänentasoltaan, mutta huomattavasti äänekkäämpi kun P12 tuulettimilla.
Pitääpä kokeilla. Mun P14 on olleet vähän vaihtelevia kotelotuulettimina, tuntuu tulevan jotain mekaanista ruksutusta jos ovat etupaneelissa kiinni vaikka eivät ota mihinkään kiinni, pitänyt ihan etsiä sopiva paikka kahdesta eri koneesta, että toimivat ongelmitta. Toi mun Noctua A15 + A9 on ollut ihan toimiva ratkaisu näyttiksellä, mutta voisi olla vielä parempi äänentasoltaan.

EDIT: Tuli vähän shufflattua tuulettimia ja vahingossa kolautettua näyttiksen jäähyäkin...lopputuloksena hiljaisempi kone ja n. 5-7 astetta pienemmät lämmöt!

Kone: 3700X, Palit 2080 Ti Gaming Pro, Fractal Define S. Prossajäähynä Thermalright Macho Direct.

Tuulettimet, kaikki PWM-malleja:

Edessä 1x Noctua S12 + 1x Noctua A15
Takana 1x Noctua A14 - tämä ei toiminut ollenkaan vaakatasossa GPU:lla vaan piti ikävää pörinää.
Prossa 1x Noctua A15
Näyttis: 2x Arctic P14

Aiemmin RDR2 pelaillessa lämmöt olivat 80 asteen pintaan, nyt max 75 samoilla n. 1900 MHz boost-kelloilla ja tuulettimet pienemmällä. Aiemmassa setupissa etupaneelissa oli 1x A14 ja 1x P14, takana 1x P14, GPU:lla Noctua A15 + Noctua A9. Mielenkiintoisesti tuo 2x P14 kombo tuotti paremman tuloksen niin lämpöjen ja äänen tason kanssa, kuin mikään aiemmin kokeilemani yhdistelmä.

En oikein osaa sanoa, että oliko tuo Arcticit se ratkaisu vai toimiiko noi tuulettimet vaan jotenkin paremmin nykyisillä paikoillaan. Vai aiheuttiko näyttiksen kolauttaminen lämpöputkien siirtymisen oikealle paikalleen tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
307
Hei,

Itsellä on Gainward RTX 2060 josta olen irroittanut alkuperäisen kehikon jossa tuuletin oli kiinni ja laittanut nippusiteillä 120mm tuulettimen puhaltamaan tilalle. Onko kyseiseen korttiin jotain toimivaa aftermarket jäähyä tai ghettoviritystä joka toimii saletisti?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
307
Ok, en löytänyt mitään selkeää vastausta netistä sopiiko kyseiset jäähdyttimet suoraan omaan korttiin koska Arcticin yhteensopivuslistalla se ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 805

Toimisikohan tuollainen cooleri omassa näytönohjaimessa?
Katso ne reiät ja mittaa se väli niiden välillä.. Varmaan 58.42mm on se yleisin noissa, mutta esim. referenssi RTX 2060 ei voi purkaa normaali ihminen, niin se on sen takia listaamatta.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 609
RTX 2060 kortteja on ihan missä sattuu PCB-konfiguraatioissa (ja FE on kasa liimaa), sen takia sitä ei ole Arcticin listoilla.
Eli mittaa ruuvin reikien välit, ne ovat se tärkein mittapuu sille että mitä jäähyjä korttiin saa kiinni. Sen jälkeen konkkien ja muiden ulospäin pilkistävien osien asettelu olisi hyvä tarkistaa, esimerkiksi Asus GTX1070 Dual ei ole yhteensopiva Kraken G12 kiinnikkeiden kanssa koska siinä on konkkarivistö joka ottaa kiinnikkeisiin kiinni (dremeilyksi meni).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
307
Raijintek Morpheus ll ei sovi Gainward RTX 2060 Pegasus kortille kun heiltä asiaa tiedustelin. Tarvitsee varmaan vähän mittailla korttia ja perehtyä asiaan tarkemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Milläs täällä porukka jäähdyttelee 5700 XT:ä? Vesille ei ole tarkoitus laittaa, mutta jotain tuolle MSI:n jäähylle on pakko tehdä, kun rasituksessa huutaa sen verran pahasti. Olisiko Accelero Xtreme IV rev.2 hyvä? Montaa vaihtoehtoa näihin ei taida edes olla? Takuu vissiin menee MSI:n korteista, jos menee räpeltämään, mutta elämä on.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Milläs täällä porukka jäähdyttelee 5700 XT:ä? Vesille ei ole tarkoitus laittaa, mutta jotain tuolle MSI:n jäähylle on pakko tehdä, kun rasituksessa huutaa sen verran pahasti. Olisiko Accelero Xtreme IV rev.2 hyvä? Montaa vaihtoehtoa näihin ei taida edes olla? Takuu vissiin menee MSI:n korteista, jos menee räpeltämään, mutta elämä on.
Mulla on toi Raijintekin Morpheus ll. Pohdin kanssa Acceleroa, mutta joku jo unohtunut järkisyy mulla oli tähän valintaan. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Mulla on toi Raijintekin Morpheus ll. Pohdin kanssa Acceleroa, mutta joku jo unohtunut järkisyy mulla oli tähän valintaan. :D
Sitä itsekin ensin katselin, mutta ei ollut yhtään 5700 XT:ä yhteensopivuuslistalla, niin sen takia tuota acceleroa (vai katsoinko väärin?). Tarviikos tuossa jotain vrm yms. jäähyjä vielä ostaa erikseen?
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Sitä itsekin ensin katselin, mutta ei ollut yhtään 5700 XT:ä yhteensopivuuslistalla, niin sen takia tuota acceleroa (vai katsoinko väärin?). Tarviikos tuossa jotain vrm yms. jäähyjä vielä ostaa erikseen?
Ei ole joo sillä soveltuvuuslistalla, mutta uskalsin ostaa Redditin perusteella ja toimiihan toi. VRM-jäähyt yms. siinä tulee teippeineen kyllä mukana, itse olen erikseen lisännyt vielä kortin takapuolelle tarrojen kanssa muistien kohdille pienet siilit.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
297
Kokemukset Accelero Xtreme IV rev.2. Tavoite oli saada hiljaisemmaks Gainward geforce 2070 (muuten hyvä vakio jäähy, mut keskimmäinen tuuletin jätetty pienemmäksi ulkonäön takia). Noh asennus onnistui ja näytönohjaimesta tuli hiljaisempi ja viileämpi. Mut en voi kehua Arctic jäähyn suunnittelua. Ensinnäkin jäähy vie helvetisti tilaa ja vie 4 kortin paikat kotelosta. Backside Coolerin takia en saanut näytöonohjainta asennettua pci express1 paikkaan, jouduin siirtämään pci express2 paikkaan. Tämä sit vei paikat normi pci. Omasta mielestä Backside cooler on muutenkin ihan turha, tehty vaan sen takia et piirien lämpötyynyt voidaan siirtää täytönohjaimen taakse. Tämä auttaa sitä ettei piirien päälle jää mitään jämiä. Eli kokonaisuudessaan näytönohjaimesta tulee aika iso paketti.

Hoitaa asiansa mut vie helvetisti tilaa. Suosittelen perehtymään tarkkaan ennen kun kyseisen jäähyn hankkii. Jälkeen päin ajateltuna Itselleni riittäis järeä näytönohjainjäähy etupuolelle asennettuna.

Tässä vielä kuvaa koko prosessista:
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Sitä itsekin ensin katselin, mutta ei ollut yhtään 5700 XT:ä yhteensopivuuslistalla, niin sen takia tuota acceleroa (vai katsoinko väärin?). Tarviikos tuossa jotain vrm yms. jäähyjä vielä ostaa erikseen?
Tää muuten taitaa olla se ohje, jota itse käytin mallina:



Toi VRM:n iso siili pysyy tossa vähän nihkeästi, niin mä laitoin 1mm paksun lämpöteipin ton pikkusiilin ja itse jäähyn väliin. Backplate ei ole nyt paikallaan, mutta tarkoitus olisi jossain vaiheessa purkaa toi ja yrittää laittaa backplate paikalleen. Ja olikin näemmä noi korkeammat pikkusiilit tuossa 3. viimeisessä kuvassa mulla siinä muistien kohdalla kortin takana, eli niitäkään ei tarvinnut ostaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 396
Viestejä
4 147 306
Jäsenet
70 250
Uusin jäsen
supernova666

Hinta.fi

Ylös Bottom