Älyvalot (Smart Lights), Philips Hue, Ikea Trådfri yms.

Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
864
Mulla on pihalla vuosia ollut joku Osramin LED nauha joka on ulkokäyttöön tarkoitettu. En ole havainnut ongelmia vaikka se on ympäri vuoden pihalla ollut. Parittuu Hue hubiin ongelmitta.
 
Liittynyt
04.12.2022
Viestejä
88
Vuosia sitten oli letkulediä, mutta ne kellastuivat tosi nopeasti auringossa ja ledit alkoivat myös temppuilemaan pakkasella. Nyt sitten viimeiset neljä vuotta on ollut Hue-ohjattavat Ledvancen Outdoor plugit ja siinä kiinni valoketjut.
Tämä itseasiassa kuulostaa järkevimmältä vaihtoehdolta Onko sinulla wifi malli, vai zigbee malli? Vai ovatkohan sama tuote? Kuvissa ainakin erilaiset pakkaukset. Aika huonosti vaan saatavilla.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
492
Olisiko laittaa linkit tai nimet näihin, niin voisi katsoa. Riittääkö valo kuinka hyvin parvekkeen valaistukseen? Onko pelkästään huen oma hubi vai jotain muitakin?
Raspi jossa conbee 2 tikku.
Lediletku ihan tukusta 24v. Muuntaja kiinasta 24v 3A. Himmennin palikka kiinasta. Sit vähän johtoa väliin ja kovaa ajoa.
Voin ottaa kuvan kun pimenee mutta minun mielestä paremmin kuin hyvin eikä tarvitse täysillä edes pitää.

Tossa vielä kuvat noista kiinan tuotteista.
Screenshot_2023-05-12-17-56-20-757_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
Screenshot_2023-05-12-17-56-14-552_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
Screenshot_2023-05-12-17-56-06-424_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
Eli 8,75+0,55+10,29=19,59€ plus nauha.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Tämä itseasiassa kuulostaa järkevimmältä vaihtoehdolta Onko sinulla wifi malli, vai zigbee malli? Vai ovatkohan sama tuote? Kuvissa ainakin erilaiset pakkaukset. Aika huonosti vaan saatavilla.
Zigbee-versio ja tämä vanhemman mallinen versio Amazonista.


Tuo vanhempi versio vie aika paljon tilaa ja jos tuolle johdolle ei ole oikeasti tarvetta niin tämä uudempi plugi saattaa olla fiksumpi vaihtoehto.

 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 133
No nyt hommasin hue bridgen hue valoille. Itse rekisteröidyin omalla tilillä bridgee mutta... mitens ku poika haluis kans sen omaan kännyyn niin pitääkö se rekisteröidä hueen samalla mun tilillä vai omalla tilillä vai voiko tätä ylipäätään käyttää kahdella eri kännyllä?
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 072
No nyt hommasin hue bridgen hue valoille. Itse rekisteröidyin omalla tilillä bridgee mutta... mitens ku poika haluis kans sen omaan kännyyn niin pitääkö se rekisteröidä hueen samalla mun tilillä vai omalla tilillä vai voiko tätä ylipäätään käyttää kahdella eri kännyllä?
Jos en nyt väärin muista, niin toinen käyttäjä vaan lataa sovelluksen ja synkkaa sen HUE-sillan kanssa.

Edit. Joo, tän mukaan on juuri noin: Can Multiple Devices & Hue Apps Control Philips Hue Lights? - Smart Home Point
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 133
Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
85
Ei ihan tuosta linkista selvinnyt että (huono lontoo) että voisiko poika asentaa sen rekisteröimättä sinne tiliä, ainut että sitä ei voi silloin käyttää etänä(ei haittaa)?
Kyllä, näin meilläkin Hue on muksuilla. Emäntä rekisteröi niin hänen on mahdollista käyttää siltaa myös etänä.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 133
Onkohan tuo hue bridge jokun vakoilupurkki? Tuntuu että juttelee kokoajan netin kanssa vaikka perässä ei ole yhtään lamppua töpsölissä tällä hetkellä.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 133
Hei.
Mikäs kannattaisi hommata hue bridgen ohjattavaksi 65"tv taustavaloksi, joku led nauha mut millainen?
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 133
Jos Hueta haluat käyttää ja mahdollisesti syncboxia tai softaa niin sitten varmaankin
Hue Lightstrip Plus tai Hue Play Gradient Lightstrip.

En haluais käytää mitään sync poksii. Oisk jotai semmoista valonauhaa joka ei maksa hirveesti ja voisi vaan ohjata hue:lla. Siis monivärinauha ilman sync ominaisuutta?
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
En haluais käytää mitään sync poksii. Oisk jotai semmoista valonauhaa joka ei maksa hirveesti ja voisi vaan ohjata hue:lla. Siis monivärinauha ilman sync ominaisuutta?
Aika vähän taitaa olla out-of-the-box zigbee -nauhoja myynnissä. Lidlin valonauhat on edullisia (noin 25 euroa, mutta vain aika ajoin Suomessa myynnissä) ja väreissä todella himmeät, vaikkakin valkoisen sävyissä todella kirkkaat. Itse olen zigbeestä tykästynyt Gledopton ohjaimiin.

Jos zigbee/Hue ohjattavuus on tingittävissä, niin sitten edullisia vaihtoehtoja löytyy WiFi-puolella useita. Esim. Govee ja WiZ.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
492
Eikös aliexpressistä löydy vaikka kuinka paljon?!
Ihan saa pelkkää ledi nauhan ohjainta tai koko pakettia muuntajineen päivineen. Itse ostanut muuntajat, ohjaimet ja nauhat erillään. Ja ainoastaan himmennin zigbeen kautta käytössä. Hyvin tuntus toimivan.
 

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
359
Eikös aliexpressistä löydy vaikka kuinka paljon?!
Ihan saa pelkkää ledi nauhan ohjainta tai koko pakettia muuntajineen päivineen. Itse ostanut muuntajat, ohjaimet ja nauhat erillään. Ja ainoastaan himmennin zigbeen kautta käytössä. Hyvin tuntus toimivan.
Sama. Gledopton zigbee ohjain ja erikseen ledinauha. Muuntaja kotimaasta. Tosin nyt yhdistetty Zigbee2Mqtt:n kautta Home-assistanttiin, mutta ei ollut kyllä aiemmin ongelmia Hue-siltaan yhdistettynäkään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
25
Onko kukaan löytänyt zigbee led-loisteputkia? Kylppärin peilikaapiin olisi semmoinen hyvä. Entä jos sen sytyttimen tilalle löytyi joku zigbee-mokkula? Eikös sellaisella voisi ohjata mitä vaan lediputkea?

Entäs g23 kantaan zigbee ledejä? Kattolampussa on joku 15cm pitkä led g23-kannalla.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
124
Osaako kukaan suositella nettikauppoja missä olisi hyvä tarjonta älyvalaisimien suhteen? Tarkoutuksena olisi ostaa noin 10kpl eri kattovalaisimia omakotitaloon ja haluaisin että niitä voisi säätää/käyttää puhelimella. Valomania.fi:ssä näyttäisi olevan hyvä tarjonta älyvalaisimia mutta nettisivut eivät toimi kunnolla ja lisäksi palvelu taitaa olla huonoa ainakin palautteiden perusteella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 855
Osaako kukaan suositella nettikauppoja missä olisi hyvä tarjonta älyvalaisimien suhteen? Tarkoutuksena olisi ostaa noin 10kpl eri kattovalaisimia omakotitaloon ja haluaisin että niitä voisi säätää/käyttää puhelimella. Valomania.fi:ssä näyttäisi olevan hyvä tarjonta älyvalaisimia mutta nettisivut eivät toimi kunnolla ja lisäksi palvelu taitaa olla huonoa ainakin palautteiden perusteella.
Mikä ekosysteemi?
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
124
Mikä ekosysteemi?
Itselläni on muutamia Philips Hue valaisimia mutta ajattelin kuitenkin että valaisimet voisivat olla jotain muuta, kun 10 kpl tulee aika kalliiksi. Minulla ei siis ole mitään preferenssiä ekosysteemin suhteen vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 855
Itselläni on muutamia Philips Hue valaisimia mutta ajattelin kuitenkin että valaisimet voisivat olla jotain muuta, kun 10 kpl tulee aika kalliiksi. Minulla ei siis ole mitään preferenssiä ekosysteemin suhteen vielä.
Ja puhutko nyt valaisimista vai polttimoista?
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
577
Olen yrittänyt etsiä kohtuuhintaista 2-3m pitkää magneettikiinnitteistä valonauhaa jossa kaukosäädin. Ja ei tarvetta RGB nauhalle, perus valkoinen riittää. Eikä mitään tietokoneen sisään tulevaa nauhaa. Tietääkö ketään mistä voisi löytyä tälläisen?
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
45
Puhun valaisimista. Lähinnä olen katsellut siis Led kattovalaisimia (plafondeja).
Huessa on se miellyttävä ominaisuus, että valaisimet ovat keskenään sävyllisesti yhteensopivia. Myös himmennys toimii himmeäksi asti, päinvastoin kuin useimmissa muissa.
Omakohtaisesti harmittaa lukuisien valaisimien ja lednauhojen joukossa yhä olevat muutamat muiden valmistajien tuotteet. Värisävyjen säätäminen / valon "laatu" tuottaa tuskaa.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 281
Ja yleisesti ottaen kannattaa suosia yhtä ekosysteemiä, ihan vain älyominaisuuksien yhteensopivuuden vuoksi.
 

derppi

Make ATK Great Again
Liittynyt
24.07.2020
Viestejä
129
Kylpyhuoneen kattovalaisin pitäisi uusia. Hue Xamento on yksi kandidaatti. Epäilen vain, että vakiokirkkaus on liikaa.

Saako hue-valaisimeen pakotettua tietyn kirkkauden, kun valaisin laitetaan päälle? Ja pitäisi toimia tavallisen katkaisijan kanssa kaiken huipuksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
77
Päädyin IKEAn valoihin koska täältä luin että ne ovat hinta-laatusuhteelta hyviä. Olkkariin tuli siis seinälle yhteensä 6 valoa (2 normikantaa ja 4 GU10 kantaa). GU10 valot ainakin toimivat hienosti yhdestä kaukosäätimestä ja hyvältä näyttää. Normikantaiset lamput varmaan menee yhtä hienosti.

Lisäksi TV tason alle tuli 3m LED nauha, ja ostin senkin IKEAsta. Tuoteselostuksesta ei oikein selvinnyt miten sitä ohjataan, mutta luotin että samalla IKEAn kaukosäätimellä. No ei ohjata. Toimii vain johdossa olevasta napista. Saako tuohon jostain jonkun ohjaimen että sitä voisi kaukosäätimellä ohjata? Yksi vaihtoehto on vissiin hankkia IKEAn kaukosäätöinen pistorasiasetti., mutta onko muita vaihtoehtoja?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Päädyin IKEAn valoihin koska täältä luin että ne ovat hinta-laatusuhteelta hyviä. Olkkariin tuli siis seinälle yhteensä 6 valoa (2 normikantaa ja 4 GU10 kantaa). GU10 valot ainakin toimivat hienosti yhdestä kaukosäätimestä ja hyvältä näyttää. Normikantaiset lamput varmaan menee yhtä hienosti.

Lisäksi TV tason alle tuli 3m LED nauha, ja ostin senkin IKEAsta. Tuoteselostuksesta ei oikein selvinnyt miten sitä ohjataan, mutta luotin että samalla IKEAn kaukosäätimellä. No ei ohjata. Toimii vain johdossa olevasta napista. Saako tuohon jostain jonkun ohjaimen että sitä voisi kaukosäätimellä ohjata? Yksi vaihtoehto on vissiin hankkia IKEAn kaukosäätöinen pistorasiasetti., mutta onko muita vaihtoehtoja?
Auttaa ehkä jos laitat mallin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
77
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 134
Mulla on hue sillassa mm. kolme trådfri lamppua ja osramin ohjattava töpseli. Töpseli lakkaa toimimasta kun asetan sen tuonne peltiseinän taakse, eli ei varmaan enää kanna suoraan hue hubiin, mutta eikö noiden 2m päässä olevien trådfri lamppujen pitäisi toimia välittäjänä, vai onko tuossa nyt joku että eivät vihollisen tekemälle palikalle välitä viestejä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
863
Mulla on hue sillassa mm. kolme trådfri lamppua ja osramin ohjattava töpseli. Töpseli lakkaa toimimasta kun asetan sen tuonne peltiseinän taakse, eli ei varmaan enää kanna suoraan hue hubiin, mutta eikö noiden 2m päässä olevien trådfri lamppujen pitäisi toimia välittäjänä, vai onko tuossa nyt joku että eivät vihollisen tekemälle palikalle välitä viestejä?
Omien kokemusteni perusteella Trådfrid ei pelitä välittäjänä Huen kanssa. Ainakaan ne versiot mitä meikäisellä on ulkovalaisimissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 134
Omien kokemusteni perusteella Trådfrid ei pelitä välittäjänä Huen kanssa. Ainakaan ne versiot mitä meikäisellä on ulkovalaisimissa.
Okei tuo selittää.

Kokeilen vielä tuomalla yhden oikean hue lampun tohon viereen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Omien kokemusteni perusteella Trådfrid ei pelitä välittäjänä Huen kanssa. Ainakaan ne versiot mitä meikäisellä on ulkovalaisimissa.
Trådfri välittää kyllä Z2M:n kanssa, mutta sehän ei estä Huea tekemästä omia virityksiään. Suostuuko Huet reitittymään muiden laitteiden kautta jos ei ole Huen hubia käytössä? Itselläni ei ole yhtään Huen vehjettä niin en tiedä :hmm:

Edit. Onhan minulla Huen ulkoliikesensori, näköjään Ikean lampun kautta koordinaattorissa kiinni :cigar2:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 134
Ja paskat. Kai tuo osramin plugi on sitten vaan paska, eikä osaa toimia muuten kuin suoraan sillan kanssa juttelemalla. Ei sinänsä yllättävää että tuote on huono kun siinä lukee osram.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Ja paskat. Kai tuo osramin plugi on sitten vaan paska, eikä osaa toimia muuten kuin suoraan sillan kanssa juttelemalla. Ei sinänsä yllättävää että tuote on huono kun siinä lukee osram.
Kokeiles muuten parittaa se uusiksi loppusijainnissaan jos et ole jo kokeillut.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Nuo Osramit tippuu vähän väliä. Mulla on neljä sisäplugia ja kaksi ulkoplugia ja niiden kanssa on aina arpapeliä milloin ne toimivat.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 134
Kokeiles muuten parittaa se uusiksi loppusijainnissaan jos et ole jo kokeillut.
Eipä tuota saa paritettua, kun se ei kuule sitä tuolla pellin takana. Jos laitan tuohon hubia löhempänä olevaan rasiaan se kyllä löytyy ja toimii ihan normaalisti.

Se siis ei ole missään umpilaatikossa, vaan tuossa on peltiä vaan edessä tuonne hubin suuntaan. Nuo trådfrit ja nyt tuo aito hue lamppu ovat näköyhteydessä osramin pistorasiablugista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Eipä tuota saa paritettua, kun se ei kuule sitä tuolla pellin takana. Jos laitan tuohon hubia löhempänä olevaan rasiaan se kyllä löytyy ja toimii ihan normaalisti.

Se siis ei ole missään umpilaatikossa, vaan tuossa on peltiä vaan edessä tuonne hubin suuntaan. Nuo trådfrit ja nyt tuo aito hue lamppu ovat näköyhteydessä osramin pistorasiablugista.
Mutta ei paritusta varten pitäisi tarvita kuulla itse hubia, kunhan jonkin reitittävän kuulee :hmm:
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Eipä tuota saa paritettua, kun se ei kuule sitä tuolla pellin takana. Jos laitan tuohon hubia löhempänä olevaan rasiaan se kyllä löytyy ja toimii ihan normaalisti.

Se siis ei ole missään umpilaatikossa, vaan tuossa on peltiä vaan edessä tuonne hubin suuntaan. Nuo trådfrit ja nyt tuo aito hue lamppu ovat näköyhteydessä osramin pistorasiablugista.
Pelti toimii faradayn häkkinä niin eipä siellä luultavasti toimi kovin moni muukaan rasia jos ei ole aukkoa kyseiseen tilaan tukiasemalta minkä kautta signaali pääsisi kyseiseen tilaan. Ei ole siis virhe tuotteessa vaan virhe tuotteen sijoituksessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 134
Mutta ei paritusta varten pitäisi tarvita kuulla itse hubia, kunhan jonkin reitittävän kuulee :hmm:
No tuossa on kolme trådfri ja 1 hue lamppua 2m päässä plugista, ja eikä noiden välissä ole mitään estettä.

Pelti toimii faradayn häkkinä niin eipä siellä luultavasti toimi kovin moni muukaan rasia jos ei ole aukkoa kyseiseen tilaan tukiasemalta minkä kautta signaali pääsisi kyseiseen tilaan. Ei ole siis virhe tuotteessa vaan virhe tuotteen sijoituksessa.
No juurihan tuota koitin selittää että se ei ole mikään faradayn häkki, vaan siinä vieressä on peltiä, samassa suunnassa missä varsinainen hubi on.

Ja tosiaan jos signaali välittyisi tuon viimeisen välin se toimisi ihan varmasti koska noiden lamppujen ja plugin välissä ei ole mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Itse olen todennut että jotain outoa noissa IKEAn laitteissa on, ne tuntuvat itselläni kiukuttelevan kaikista herkimmin. Välillä esim IKEAn kaukosäätimet tuntuvat putoavan pois verkosta ja sitten yllättäen tulevat takaisin kun kiertää kämppää kolme kertaa myötäpäivään koivunoksa hanurissa tms. Esimerkiksi tänä aamuna yksi IKEAn kauko-ohjain ei ohjannut mitään mutta kun sytytin samat valot kotiautomaation puolelta niin hetken päästä rupesi ohjainkin toimimaan samjen valojen kanssa. Ja taas muutaman tunnin päästä ohjain ei totellut mutta HomeAssistantin kautta toimi edelleen ihan normaalisti. Kaukon paristo näyttäisi kuitenkin olevan noin 75% tasolla ettei pitäisi pariston vähyydestäkään johtua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 134
Hue hubia käyttämällä ainakin noi ikean kaukosäätimet ei toimi. Tai ainakin mä heivasin tuon kun sen sotkeminen systeemiin sai yleensä jissain kohtaa sen ihjaaman lampun ilemaan tottelematta kakea tai hubia.

Siis tuo osramin plugi on ollu jo useemman vuoden mulla mutta tuossa uudessa paikassa se ei vaan toimi.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187

Tässäpä tämä
Ihan tuotetiedot kertovat (ja hinta) että tuossa on vain oma kytkimensä jolla valoa ohjataan.

”ikea of sweden” sanoi:
Valolistassa on kolme eri tilaa, joita voit vaihtaa nappia painamalla.

Paina painiketta kerran ja valo muuttuu väriä vaihtavaksi. Jos haluat valon palavan yhden värisenä, paina painiketta toisen kerran, kun valo on haluamasi värinen.

Jos painat painiketta kolme kertaa, valo muuttuu pehmeän hillityksi ja väriään muuttavaksi.

Valolistan mukana tulee ajuri, jonka voi yhdistää pistorasiaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Lidlin rgb led nauha tuntuu olevan ajastettu hajoamaan alle vuodessa. Nyt jo kolmas muuntaja lopetti toiminnan. Tämä kyseinen on jo vaihdettu kerran aiemminkin.

En suosittele asentamaan minnekkään paikkaan mistä näitä on vaikeaa vaihtaa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
Lidlin rgb led nauha tuntuu olevan ajastettu hajoamaan alle vuodessa. Nyt jo kolmas muuntaja lopetti toiminnan. Tämä kyseinen on jo vaihdettu kerran aiemminkin.

En suosittele asentamaan minnekkään paikkaan mistä näitä on vaikeaa vaihtaa.
5x noita omilla virtalähteillään ollut käytössä reilu pari vuotta, kaksi noista päällä myös yövalomoodissa eikä ole mitään hajonnut. Pitää kai koputella puuta...
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
505
Miten Airamin led-nauhassa saa musiikkisynkronoinnin pelaamaan? Kaikki muu toimii, mutta tuo ei reagoi vaikka kuinka popittaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
528

Tommosia ostin kymmenkunta kolmeen kattoplafondiin ja pöytävaloon. Edes 5m näköyhteydellä tukiasemaan eivät pysy vakaasti yhteydessä. En tiedä onko ongelma naapureiden wifeissä vai omissa vehkeissä mutta VMP.

Halikon prismasta bongasin Eglon connect.z e14 cct lamppuja, pariutuivat kivasti hue bridgeen. 1 kolmesta tosin sanoi toisella päälle laitto kerralla poks ja räppäs sulakkeen mennessää, joten ei nääkään varsinaisesti vakuuta.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
272
Onko mitään kikkakolmosta millä sais Philips Hue Lightstripin alumiiniprofiiliin niin ettei yksittäiset ledit erottuisi? Yritin voipaperiakin nauhan ja kuvun väliin mutta ei siitä ollut apua.

Profiilinsa mulla on Hidealiten Art Low (Linkki: Profiili Art Low) ja huurrettu kupu mutta silti ledit erottuvat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 317
Viestejä
4 194 176
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom