Älypuhelin riippuvuus?

Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Kuinkas koukussa porukka on siihen alylaitteeseensa? montako tuntia tulee päivittäin selailtua, oletko yrittänyt rajata puhelimen käyttöä? Itsellä oli noin 3 tuntia päivässä ja tuntu että se puhelin on koko ajan kädessä, ei siis mitään voinut tehdä ilman että sitä piti kokoajan aivottomasti selailla.. Päätin luopua älypuhelimesta ja on ollut kyllä mieltä avaava positiivinen kokemus. Enään ei tarvitse nukkua puhelin vierellä ja heti ensimmäiseksi avata se heti herättyäni. Ulkona ollessa sitä huomaa kuin ei itse puhelinta selaa kuinka paljon ihmiset on hautautuneena siihen laitteeseensa lähestulkoon jokaisella niska kyyryssä puhelin kädessä teki ne mitä tahansa.. Sitten on nämä perheet oma lukunsa jossa vanhemmilla puhelimet kädessä sekä lapsilla jopa kaupassa käydessä.. koko elämä on sen ruudun tuijottamista

Eniten kävi häiritsemään itselläni se omituinen jatkuva tarve avata kännykkä ja katsoa jotain vaikka mitään tarvetta siihen ei ollut, sähköpostia (ihanku sinne koskaan mitään tärkeetä edes tulee), uutisia, youtubea... kokoajan sama kierre.. Edelleen on se tunne että pitäisi ottaa se puh käteen ja tehdä sillä jotain vaikka useamman viikon olen jo ollut ilman älypuhelinta niin vahva on se tarve siihen. Saadaanko tästä aiheesta yhtään keskustelua täällä älylaitteita ihannoivassa foorumissa :D
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 135
Omalla kohdalla ainakin oma kroppa laittaa rajoituksia käytölle tavallaan. Puhelinta selatessa loputon hankaus lasia vasten alkaa ärsyttämään ihoa, joten ei sitä hirveän kauan jaksa. Koneella taas niska ja takamus tulee monesti kipeäksi niin siinäkin tulee rajat vastaan ajan kuluessa. Mitään henkistä painetta en koe lähinnä netin suuntaan kun ei ole verkkoa puhelimessa. Lähinnä puhelinta selaan ajan kuluksi.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
773
Se on koukuttavaa, todella koukuttavaa. Itse taistelen kaikin voimin sitä vastaan, etten ota puhelinta jatkuvasti käteen selaillakseni jotain turhaa. Pyrin ennemmin surffailemaan ergonomisesti isolla ruudulla PC:llä. Puhelimella ruutuaika jää vähäksi, usein enintään tunti päivässä. Ja jos tulee enempi tökittyä, niin se on sitten jotain tekniikka virittelyä puhelimella mitä PC:llä ei voi.

Vaimo on täysin menetetty tapaus, kun on käytännössä koko päivän puhelin kourassa.

En ehkä voisi kokonaan älypuhelimesta luopua. Tarvitsen usein navigointia. Kalenteri on välttämätön. Tykkään kuvata omaksi iloksi, mutta myös työn puolesta monesti tarvii räpsäistä jokin kuva.

Olen monesti ajatellut kaivaa vanhan Lumia 1020 "monsterikameran" pöytälaatikosta päivittäiseen käyttöön. Loistava kamera, on kalenteri, email, navigointi ja sillä voi soittaa, mutta mikään "äly" hömpötys ei enää toimi, eli ei pitäisi tulla himoa mihinkään turhaan kun ei ole mitään turhaa mitä voisi edes asentaa siihen kapulaan.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
En ehkä voisi kokonaan älypuhelimesta luopua. Tarvitsen usein navigointia. Kalenteri on välttämätön. Tykkään kuvata omaksi iloksi, mutta myös työn puolesta monesti tarvii räpsäistä jokin kuva.
Itse tein niin kun whatsup on oikeastaan ainut sovellus mitä tarvitsen niin hommasin nokia 2070 flip puhelimen jossa on alkeellinen whatsup sekä wifi. Muuten voisin mennä ihan pappamallilla. Mutta whatsia käytän vaan wifissä eli kotona pääosin, kun lähden ulos niin minut saa kiinni joko soittamalla tai tekstiviestillä :D Mitään nettihommia tai muutakaan ei voi tuolla puhelimella tehdä ja hyvä niin.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
815
"Ongelma" juuri se, että kaikki toimii puhelimen kautta. Musiikki, ruoanlaittoon ohjeet, navigointi, sähköposti jne. jne. Ja sitten siihen päälle tulee kuin itsestään selailtua kaikkea...

Eli en varmaan voisi luopua, mutta käyttöä voisi kyllä jotenkin järkeistää.
 

Väinäri

Team Star Trek
NOSTO
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
6
Aloin käyttämään tavallista herätyskelloa ja jätän puhelimen yöksi olohuoneeseen niin rauhoittuminen nukkumaan onnistuu paremmin.
Itsellä täysin sama juttu. Eikä tule yöllä herätessä mielitekoa ottaa puhelinta yöpöydältä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Itsellä täysin sama juttu. Eikä tule yöllä herätessä mielitekoa ottaa puhelinta yöpöydältä.
Ehkä se on tuossa vaiheessa ihan hyvä, ei tulisi mieleenkään ottaa yöllä puhelinta käteen vaikka ei nukuttais tai jos herään kuselle.
 
Liittynyt
03.04.2020
Viestejä
12
Huomasin kesäkuussa kännykän Game Launcherin lokeista että olen pelannut peliä x yli 4 090 tuntia.
Tein siltä istumalta päätöksen lopettaa sen pelin ja vähentää pelailua kännykällä.
Tuohon vertailuksi että Castle Clashiä pelasin 550+ ja Pokemon Go:ta 200 tuntia.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Huomasin kesäkuussa kännykän Game Launcherin lokeista että olen pelannut peliä x yli 4 090 tuntia.
Tein siltä istumalta päätöksen lopettaa sen pelin ja vähentää pelailua kännykällä.
Tuohon vertailuksi että Castle Clashiä pelasin 550+ ja Pokemon Go:ta 200 tuntia.
Nyt on jo aika kovat pohjat tähän ketjuun. Siis mitä ihmettä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Eipä juuri ollenkaan. Viimeksi ladannut puhelimen perjantaina. 10 päivän aikana selainta käytetty 52 minuuttia, joka varmaan tuli siinä kun odottelin sairaalassa. Toki jouluna ei ole muutenkaan tarvetta käyttää puhelinta. Mitään pelejä ei ole puhelimessa..
 
Liittynyt
11.12.2019
Viestejä
23
Aloin käyttämään tavallista herätyskelloa ja jätän puhelimen yöksi olohuoneeseen niin rauhoittuminen nukkumaan onnistuu paremmin.
Itse jätin herätyskellon ostamatta ja puhelin herättää olohuoneessa. Tälleen on pakko nousta sängystä kun kello herättää.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
4h näyttää stay free sovellus keskimäärin per päivä. Nyt lomalla ja flunssassa ei meinaa akku riittää koko päivää.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
288
Kyllä se kännykkä on kädessä aivan liikaa. Aamut alkaa uutisia / keskusteluja selatessa ja illalla vielä viimeiseksi sama juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
949
Hieman samaa oiretta kuin OP:lla, mutta yritän kouluttautua kohtuukäyttäjäksi, enkä muuttua totaalikieltäytyjäksi. Ihan vain koska se romahdus tapahtuisi nopeasti takaisin, kuin tupakointi ikään, jos taas kokeilisi ilman että itse ajatusmalli muuttunut.
Onhan siinä älyluurissa hyvätkin puolensa, kuten musiikki/äänikirjat, pysäköinnit, kamera… mutta kaikesta ylimääräisestä yritän kieltyä. Esim. kodin valaistusta, kodinkoneita tms. en ole virittänyt älypuhelimiin, vaikka niihin sellainen olisi mahdollista saada. Lähes kaikki somepalvelut olen poistanut luurista. Tabletilla pääsee vielä Facebookiin. Instagramia ei koskaan ole ollutkaan. Kokeilin jossain kohtaa myös nettisivujen estoja, mutta se oli hankalaa jos tietoa oikeasti tarvitsi. Varmaan suurin apu olisi, kun laittaisi IO-Techin estoon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
Kattelen aamusella puolisen tuntia YouTubea ja saatan joskus panna musiikkia soimaan kännykästä, muuten saa olla pöydällä ihan koskematta suurimman osan päivää jos ei joku satu soittamaan tms. Ei ole somepalveluja luurissa meikäläiselläkään kuin FB messenger, ja sekin on äänettömänä, ja ainoastaan sitä varten että saa ulkomaan tuttaviin yhteyden jos tarvitsee. Oikeastaan ihan turha koko älypuhelin, pärjäisi semmoisella jossa olisi tarpeeksi tilaa musalle ja 4G että saisi jakaa yhteyden kun lataa jotain suurempaa tietokoneelle.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 355
Ärsyttää kun Pokemon Go on rakennettu sillä tavalla että aiheuttaa maksimaalisen riippuvuuden. Hyvä peli, mutta sitä ei voi pelata silleen ”pelaan nyt vähän tässä kun ei ole muuta tekemistä”, vaan jos alkaa pelaamaan niin viikon päästä huomaat olevasi pahasti koukussa.

Terveisin olen luonut tilin 12.7.2016, poistin sovelluksen 2018. Nyt kokeilin uudestaan kun tuli kaverin kanssa puheeksi, ja 2 viikon jälkeen poistin taas uudestaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 049
Siirrettiin pari vuotta sitten puhelinten laturit eteiseen makkarista ja sen jälkeen herätykset ovat hoituneet älykellolla joka tuntuu jonkun verran vähentävän luurin räpläystä.

Kun viestit, sähköpostien otsikot etc. näkee kellosta, niin ei ole pakko avata luuria ja ei niin herkästi jää sen kanssa jumiin vain kun tarkastaa jotain viestiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 385
Viestejä
4 216 197
Jäsenet
71 040
Uusin jäsen
leetnewb

Hinta.fi

Ylös Bottom