Äänet hävisi koneesta

Liittynyt
17.11.2021
Viestejä
9
Asentelin pari muistikampaa lisää koneeseen ja päivitin biosin myös ja tästä kiitoksena äänet hävisi. Olen asentanut Windowsin uudestaan, realtekin ajurit on päivitetty ja näyttää että kaikki olis kunnossa, mutta kaiuttimista ei vaan ääntä tule. Semmoaen huomion tein, että ainakun koneen laittaa päälle on kuulunut pieni piippaus koneesta, mutta ny ei kuulu sitäkään.
Emolevy on asus m5a97 r 2.0.

olisko mitään vinkkiä mikä voisi olla pielessä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 067
Onko äänilähtö windowsissa oikein, nuo kun välillä tuppaa vaihtumaan kun jotain muuttelee.
 
Liittynyt
17.11.2021
Viestejä
9
Äänilähtö on määritetty oikein -> kaiuttimet(realtek hd driver..) ja piuhakin kiinni oikeassa kolossa. Biosissa myös kaikki näyttäs olevan ok.

Voiko mulla olla väärä versio noista realtekin ajureista tms.?
 

Muurahainen

Tukevoitunut jäsen
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
274
Äänilähtö on määritetty oikein -> kaiuttimet(realtek hd driver..) ja piuhakin kiinni oikeassa kolossa. Biosissa myös kaikki näyttäs olevan ok.

Voiko mulla olla väärä versio noista realtekin ajureista tms.?
Koita ajurin roll backkiä.
 
Liittynyt
17.11.2021
Viestejä
9
Kaikkea yritin..realtekin ajureita vaihtelin, asensin Windowsi taas kerran uudelleen. Välillä jop kaivoin vanham kovon missä linux mint, mutta eipä kuulu äänet edes siellä.

Kait se on hommattava tommonen usb-äänikortti, maksaa alle 20 ja riitää mulle kyl...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
282
Mikä sulla on BIOS:issa ääniliittimen tyyppi? Jos HD, niin kokeile vaihtaa se AC'97:ksi.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
467
Se että ei piippaa enää kun boottaa: Nykyisessä bios versiossa se optio = Off. Entisessä defaultina oli = On?. Vastaus löytyy manuaallista.
EDIT: Mikä näytönohjain / ei kai sen (HDMI) audio ole ennen "kierrätetty" äänipiirin kautta kajareihin?. / Näkyykö & toimiiko RealTek:in audio konsoli?.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2021
Viestejä
9
Näytönohjain gtx750 ja äänet tullut koneelle aina ihan tosta 3.5mm liittimestä kauittimiin. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Realtekin konsoli näkyy ja toimii, mutta testiäänetkään ei tule läpi. Ajureita kokeillut ja vaihdellut, mutta ei vaan toimi.

Tohon koneen alkupiippaukseen vaan kiiinnitin huomiota, kun se hävisi samalla kun Biosin päivitin.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 091
Ja onhan se 3.5mm edelleen oletuslähtö?
Joskus eri ajurien säätö sotkee mikä lähtö win mielestä on se johon pitäisi lähettää.
Tosin ei pitäisi vaikuttaa linux- puolella.

Yhdessä koneessa oli sellainen ominaisuus että biospäivityksen jälkeen piti tehdä myös bios reset ja sen jälkeen pitää koneesta virrat pois ennen kuin teki muutoksia.
Muuten kaikki näytti olevan ok mutta ei vaan toiminut.

Eli kokeilisin ensin ottaa bioksesta äänipiiri kokonaan pois käytöstä, tallennus ja virrat pois. Bootti winkkariin.
Sitten uudelleen äänipiiri päälle, tallennus ja virrat pois. Bootti winkkariin.
Jos ei auta niin bios reset jumpperilla jos sellainen löytyy ja taas virtojen kautta nurin ennen winkkarin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 580
Viestejä
4 205 000
Jäsenet
70 920
Uusin jäsen
Bruski

Hinta.fi

Ylös Bottom