Miksi äppi tarvitsee oikeudet lukea salasanat, puhelinnumerot ja luottokorttitiedot verkkosivuilta?
Ilmeisesti kyseessä on IOS/Safari? Saat aina kyseisen varoituksen, jos kyseessä on adblock (content blocker) rajapintaan perustuva lisäosa, koska toimiakseen näiden pitää saada "haistella" verkkosivustojen sisältöä. Sama koskee monia Chromen lisäosia, kun esimerkiksi asennat Adblock Plussan, Ublock Originin jne lisäosia, nekin ilmoittavat suoraan että "can read and change all your data on all websites", eli periaatteessa näillä lisäosilla on oikeus lukea mitä ikinä syötät webbisivuille.
Olisin, ehkä enemmän huolestunut niistä mahdollisesti lukuisista lisäosista ja niiden oikeuksista mitä mahdollisesti löytyy asennettuna pöytäkoneen jne selaimista, kuin 15 vuotta tietoturva-alalla toimineen yrityksen, jolla on kymmeniä miljoonia käyttäjiä ja jonka sovellukset sekä lisäosat ovat avointa lähdekoodia (kuka tahansa voi tsekata koodin).
Tämän lisäksi jo aiemmin sanoin, että HTTPS filtteröinnin sekä Advanced Protectionin voi jättää valitsematta, toki tällöin rampauttaa myös sitä mainosteneston toimivuutta. Adguard ei myöskään reititä/filteröi mitään sensitiivistä sisältöä sisältäviä sivustoja esim. verkkopankit jne, voit myös itse lisäillä näitä sivustoja sekä ehdottaa niitä Adguard tiimille lisättäväksi.
Jokainen tietysti itse arvioi mitä käyttöjärjestelmiä, ohjelmia, lisäosia, VPN-yhteyksiä, DNS-osoitteita jne asentaa/käyttää koneessaan, kaikkiin näihin sisältyy riskinsä. DNS/VPN-palveluita tarjoavia yrityksiä ilmestyy kuin sieniä sateella, olen enemmän huolestunut niiden läpinäkyvyydestä tai niistä lukuisista lisäosista, jotka eivät tarjoa lähdekoodiaan vapaasti saataville ja joita ylläpitää tuntematon ihminen/tiimi.