Ääniongelmat uudella koneella

Kokeilitko laittaa sieltä adrenalinesta minimikellot ylemmäs?
En muuten kokeillut vielä. Mitkähän mahtaisi olla sopivat minimit, ja mistäs kohin mahettii laittaa :hmm: pitääpä tutkia.
Jollain videoplayerilla pystyy kokeilemaan tuota näytönohjaimen kuormitusta, esim. mpc-hc + madvr yhdistelmällä. Madvr:ssa on asetus, rendering > enable automatic fullscreen exclusive mode. Tuolla asetuksella kuormittaa näytönohjainta varmasti. Asennus vaikka tämän ohjeen mukaan: How to Install MadVR and MPC-HC on Windows 11 or 10

Oletko kokeillut laittaa vahvistinta suoraan emolevyn hdmi-liitäntään kiinni? Sillä saisi varmistettua, että tuo hdmi-kaapeli toimii oikein. Nyt tuo vaikuttaa enemmän softaongelmalta jolloin voi vain odottaa korjaavaa päivitystä tai sitten kiertää tuon ongelman vaikka erillisellä usb-dacilla.
En ole vielä kokeillu. On eri hdmi kaapeli nyt myös käytössä, ja sama ongelma ihan silläkin myös.
Varmaan softa ongelma / kun rasituksessa ei sitä ääntä tule. Nyt tuli pelattua taasen jokusen tunnin, ja ei yhtäkään kertaa silloin pätkässyt (kuten muutenkaan kun pelaa).

Nyt testattu parillakin eri selaimella, eli selaimella ei mitään merkitystä ole asiaan. Olen koittanut laitteistokiihdytystä ja yms asetuksia säätää selaimista, muttei vaikutusta. (jotain lisävalikoita ei näkynyt edes asetuksissa mitä koitin ettiä netistä?)

Vaikuttaa siltä, että jos aivan viimeisenä sovelluksena käynnistää firefoxin, ja käyttää sitten tuota twitchiä, youtubea yms, niin silloin toimii. Kunhan ei klikkaa kesken kaiken sitä "pieneksi", tai mihinkään muuhun sovellukseen. Uuden välilehdenkin jos aukoo, niin sitten rupiaa ääni pätkimään.

Pystyykö adrenalinista säätämään minimi kellotaajuuksia jotenkin, voisi sitä testata? Ettei mene vaikka alle 300mhz?

Viimeksi muokattu:
Nyt testattu parillakin eri selaimella, eli selaimella ei mitään merkitystä ole asiaan. Olen koittanut laitteistokiihdytystä ja yms asetuksia säätää selaimista, muttei vaikutusta. (jotain lisävalikoita ei näkynyt edes asetuksissa mitä koitin ettiä netistä?)

Vaikuttaa siltä, että jos aivan viimeisenä sovelluksena käynnistää firefoxin, ja käyttää sitten tuota twitchiä, youtubea yms, niin silloin toimii. Kunhan ei klikkaa kesken kaiken sitä "pieneksi", tai mihinkään muuhun sovellukseen. Uuden välilehdenkin jos aukoo, niin sitten rupiaa ääni pätkimään.

Pystyykö adrenalinista säätämään minimi kellotaajuuksia jotenkin, voisi sitä testata? Ettei mene vaikka alle 300mhz?
Ei ole amd korttia itsellä tällä hetkellä, mutta googlesta löytyi tämä ja omasta muistista about oikealta vaikuttaa.

IMG_2023.jpeg

Ei ole amd korttia itsellä tällä hetkellä, mutta googlesta löytyi tämä ja omasta muistista about oikealta vaikuttaa.

IMG_2023.jpeg
Sitä ei tässä 9000 sarjassa enään ole, mitä tutkiskelin ja vastasinkin 9070 ketjuun.
Tässä oma:
1766643172860.png

Vanhemmissa sarjoissa se näkyy vielä. (redditistä kuva)
1766643195958.png

Sitä ei tässä 9000 sarjassa enään ole, mitä tutkiskelin ja vastasinkin 9070 ketjuun.
Tässä oma:
1766643172860.png

Vanhemmissa sarjoissa se näkyy vielä. (redditistä kuva)
1766643195958.png
Ahaa. Näemmä jo viime genissä poistettu koko slideri. Itsellä oli joskus 6700xt:n kanssa ongelmia jos korttia ei kuormitetttu riittävästi niin pudotti kellot ja tuli peleissä ärsyttävä nykäisy. Korjaantui tuolla minimin nostamisella.
Jotain vastaavaa tässäkin varmaan on takana, mutta täytyy eri tavalla pakottaa kuormaa näyttikselle. Tai toivoa AMD:n tekevän jotain korjausta.

Vastaava ongelma oli itellä aikoinaan 5700XT kanssa, hankin erillisen äänikortin kun ei siihen mitään ratkaisua löytynyt. Miten voi niillä olla vieläkin ongelmia äänen kanssa :facepalm:

Vastaava ongelma oli itellä aikoinaan 5700XT kanssa, hankin erillisen äänikortin kun ei siihen mitään ratkaisua löytynyt. Miten voi niillä olla vieläkin ongelmia äänen kanssa :facepalm:
Hmm, mitenköhä sellaselta sitten saa hdmi:llä äänet ulos? Kun nyt pelkällä hdmi:llä näyttis -> tv. Saa kuvan ja äänen kaikki samassa helposte.

Tosiaan pelatessa ei mitään ongelmia. Ylempänä totesinki vastaavaa:
"Vaikuttaa siltä, että jos aivan viimeisenä sovelluksena käynnistää firefoxin, ja käyttää sitten tuota twitchiä, youtubea yms, niin silloin toimii. Kunhan ei klikkaa kesken kaiken sitä "pieneksi", tai mihinkään muuhun sovellukseen. Uuden välilehdenkin jos aukoo, niin sitten rupiaa ääni pätkimään."

Laita asetuksista virranhallinta ja sieltä maksimi suorituskyky. Jos joku nyt menee sleeppiin. Lisäksi ääniajurit kannattaa ladata Asuksen sivuilta, kun niitä ei muualta oikein saa.
Mä olen kerran tainut tehdä sen virheen, että latasin emon äänikortille ajurit Asukselta. Se paketti vei gigan ja pakkoasensi jonku Sonic Studion ja vaikka mitä bloattipaskaa.
Kauhea työ oli siivota be pois sitten.

Tosta oppineena olen luottanut Windowsin omaan USB-ääniajuriin (4080-äänipiiri on teknisesti USB-lisälaite vaikka emolla onkin) ja aina on toiminut täydellisesti.

Tässä tapauksessa tosin on kyse siitä että äänet tulee AMD näytönohjaimelta HDMI:n kautta joten se käyttää AMD:n omaa ääniajuriakin.

Kokeile auttaako ongelmaan yhtään tämä ratkaisu: GPU-Z päälle, haun peursteella 9070xt on ongelmia äänen suhteen vastaavanlaisissa ongelmissa ja monella auttanut GPU-Z pitäminen päällä.

onko windowsin voluumilla mitään merkitystä ?
Ei tunnu olevan sillä vaikutusta.
Toimiskohan tuo vielä:
Otetaan testiin.

Latencymonnia käytin nyt n. 5 minuuttia, ja silloin ääni tuntu pätkivän yle areenassa kun kokeilin. Saako tuosta mitä siis selville?
1766670988475.png

1766671086771.png

1766671118540.png

1766671163493.png

1766671195617.png

Nyt toinen kerta päällä, niin pomppas korkeammal viel..
1766671427483.png

Viimeksi muokattu:
Jos ei mikään auta niin tuossa ketjusa mainittiin että displayport hdmi adapterilla katosi ongelmat.

Oisko sitten amd hdmi toteutus pielessä.
Mulla löytyy sattumoisin tuollane adapteri. Vois testata kyllä josai vaihees myös jollei muut keinot auta. Toki sitten ei käytetä 144hz

Edit. No tuo usb ongelma taisi poistua kun vaihtoi usb kaapelin toiseen. Ei ollut vaan toista usb b kaapelia, niin piti tilailla.

Viimeksi muokattu:
Itselläkin latencymon näytti aivan samalta. Ei ilmennyt mitään ongelmia kun selaimessa usealla välilehdellä tai ikkunassa oli youtube, twitch ja yle areenaa saman aikaisesti.
kokeilin 3.5mm liitännästä, displayport kautta ääni näytöstä ulos ja sitten hdmi kautta.

ainakin tälläisellä perus setupilla pelittää kaikki.

tapahtuiko tuo pätkiminen ainoastaan selaimissa ?
itsellä Brave ilman widewine lisäosaa ja Muistinsäästö ominaisuutta en käytä kun aiemmin sen aiheutti vaan hidasteluja useamman välilehden kanssa.
Näyttökuva 2025-12-25 163958.png

Itselläkin latencymon näytti aivan samalta. Ei ilmennyt mitään ongelmia kun selaimessa usealla välilehdellä tai ikkunassa oli youtube, twitch ja yle areenaa saman aikaisesti.
kokeilin 3.5mm liitännästä, displayport kautta ääni näytöstä ulos ja sitten hdmi kautta.

ainakin tälläisellä perus setupilla pelittää kaikki.

tapahtuiko tuo pätkiminen ainoastaan selaimissa ?
itsellä Brave ilman widewine lisäosaa ja Muistinsäästö ominaisuutta en käytä kun aiemmin sen aiheutti vaan hidasteluja useamman välilehden kanssa.
Näyttökuva 2025-12-25 163958.png
Selaimissa olen tähän mennessä ainoastaan havainnu ongelmat. Olen koittanut myös chromella + ie:llä.

Selaimissa olen tähän mennessä ainoastaan havainnu ongelmat. Olen koittanut myös chromella + ie:llä.
Oletko kokeillut disabloida rautakiihdytystä selaimesta?

chrome://settings/system

Ihan kokeilemisen arvoinen, mulla oli muistaakseni jotain mystisiä ongelmia tuon kanssa aikanaan.

Voi olla ihan validi setti kokeilla myös esim. Firefoxia joka ei ole chromium-pohjainen selain toisin kuin Edge / Chrome, että ilmeneekö samat issuet.

Oletko kokeillut disabloida rautakiihdytystä selaimesta?

chrome://settings/system

Ihan kokeilemisen arvoinen, mulla oli muistaakseni jotain mystisiä ongelmia tuon kanssa aikanaan.

Voi olla ihan validi setti kokeilla myös esim. Firefoxia joka ei ole chromium-pohjainen selain toisin kuin Edge / Chrome, että ilmeneekö samat issuet.

Siis firefoxi on mulla aina käytössä, tuo chrome ja ie mitä vain testasin tätä varten ainoastaa..
Ja olen koittanu disabloida sen rautakiihytyksen.
Kokeilin myös tuotakin neuvoa "Go to about:config in Firefox and search for media.webspeech.synth.enabled and set it to false (double clicking on the entry should do it) then close Firefox. Open it again and see if that makes audio better."

Nuo eivät vaikuttaneet mitään.
Nyt testissä että gpu-z taustalla pyörimässä kuten @Salaliittoteoreetikko neuvoi.

Siis firefoxi on mulla aina käytössä, tuo chrome ja ie mitä vain testasin tätä varten ainoastaa..
Ja olen koittanu disabloida sen rautakiihytyksen.
Kokeilin myös tuotakin neuvoa "Go to about:config in Firefox and search for media.webspeech.synth.enabled and set it to false (double clicking on the entry should do it) then close Firefox. Open it again and see if that makes audio better."

Nuo eivät vaikuttaneet mitään.
Nyt testissä että gpu-z taustalla pyörimässä kuten @Salaliittoteoreetikko neuvoi.
Voisi kokeilla myös tallentaa ruutua (onnistuu Snipping Toolissa, Shift+Win+R ja vaihtaa tallennuksen videoon) samalla kun selaimessa pyörii audio-ongelmallinen video ja katsoa tuleeko tohon tallenteeseen mukaan ne pätkinnät. Antaisi ainakin jotain indikaattoria että onko ongelmana vain se äänen ulostaminen koneesta vai onko ongelma ikään kuin syvemmällä.

Voisi kokeilla myös tallentaa ruutua (onnistuu Snipping Toolissa, Shift+Win+R ja vaihtaa tallennuksen videoon) samalla kun selaimessa pyörii audio-ongelmallinen video ja katsoa tuleeko tohon tallenteeseen mukaan ne pätkinnät. Antaisi ainakin jotain indikaattoria että onko ongelmana vain se äänen ulostaminen koneesta vai onko ongelma ikään kuin syvemmällä.
Miepä testaan tuota jos tämä gpu-z taustalla ei auta. Vielä on ainakin pysyny ongelma poissa, ei haittaa tuo tuolla taustalla minua. Sehän ei paljoa käytä edes mitään?

Noiden kuvien perusteella sinulla on aika paljon viivettä HDAudBus.sys ja amdkmdag.sys:lla. Tai sitten tuo ohjelma ei raportoi tarkasti. Sinun täytysi etsiä firefoxista joku asetus millä saa vaikutettua audio viiveeseen ja bufferin kokoon about:config:sta

Tuleeko tuota ongelmaa jos vaihdat windowsin/amd asetuksista näytön 60hz ja 59.94hz?
Montako näyttöä tai kaapelia sinulla on kytketty tuohon näytönohjaimeen?

Viimeksi muokattu:
Itsellä muuten nuo pätkimisongelmat ovat kadonneet. Vaihdoin töllön Philipsistä LG telkuun jossa WebOs ja äänet ei ole enää pätkineet vaikka firefox on taustalla. Saattaa olla että Philipsin käyttämät CMO paneelit hieman poikkeaa miten tuota HDMI speksiä tulkitsevat ja siitä aiheutuu sitten tuo ongelma. Sinänsä mystistä, että miksi se vaikuttaa siihen että selaimen laittaa taustalle. Mutta samasta syystä varmaankin tuollainen display port -> HDMI adapteri toimii.

En lukenut ketjua jos joku on jo vastannut mutta kyseessä on AMD ajuri ongelma, äänet pätkii silloin kun kortissa on kierrot matalalla, ongelman voi purkkavirityksellä korjata rasittamalla näytönohjainta esim monitorointi softalla gpuz/gamebar joiden monitorointi tekee juuri tarpeeksi että äänet ei pätki. Voit konfirmoida tämän ongelman että pätkiikö äänet silloin kun pelaat? Ota tietty tähän asti tehdyt temput pois niin kauaksi aikaa.

En lukenut ketjua jos joku on jo vastannut mutta kyseessä on AMD ajuri ongelma, äänet pätkii silloin kun kortissa on kierrot matalalla, ongelman voi purkkavirityksellä korjata rasittamalla näytönohjainta esim monitorointi softalla gpuz/gamebar joiden monitorointi tekee juuri tarpeeksi että äänet ei pätki. Voit konfirmoida tämän ongelman että pätkiikö äänet silloin kun pelaat? Ota tietty tähän asti tehdyt temput pois niin kauaksi aikaa.
Ei ole temppuilu pelatessa ollekaa.
Itsellä muuten nuo pätkimisongelmat ovat kadonneet. Vaihdoin töllön Philipsistä LG telkuun jossa WebOs ja äänet ei ole enää pätkineet vaikka firefox on taustalla. Saattaa olla että Philipsin käyttämät CMO paneelit hieman poikkeaa miten tuota HDMI speksiä tulkitsevat ja siitä aiheutuu sitten tuo ongelma. Sinänsä mystistä, että miksi se vaikuttaa siihen että selaimen laittaa taustalle. Mutta samasta syystä varmaankin tuollainen display port -> HDMI adapteri toimii.
Itelle tuli samsungin uusi tv black friday aikoihi.
Huomenna jatkuu testailu, että riittääkö tuo että gpu-z taustalla vua. Nyt illan vaikuttanu toimiva ainakin tuo.

Statistiikka

Viestiketjuista
295 937
Jäsenet
81 008
Uusin jäsen
karvaranne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom