8K-pelaaminen PC:llä on täällä

Mitä mieltä 8K-pelaamisesta?

  • Jess vihdoinkin!

    Ääniä: 18 5,3%
  • Ei sitten ikinä!

    Ääniä: 17 5,0%
  • Ehkä vuonna 2030.

    Ääniä: 213 63,0%
  • Ehkä vuonna 2040.

    Ääniä: 29 8,6%
  • Ehkä vuonna 2050 tai sen jälkeen.

    Ääniä: 32 9,5%
  • Ehkä...

    Ääniä: 29 8,6%

  • Ääniä yhteensä
    338
Oliko tuosta tarkempaa disclaimeria peilaako tuo VAIN kuukausittaisiin aktiivisiin käyttäjiin (90M) vai steamin koko käyttäjäkuntaan (1B)?

Ei Steam ainakaan pysty keräämään niitä koneen tietoja, ellei se ole käynnissä ja käyttäjä hyväksy tietojen lähettämistä. Eli melkeinpä väkisin puhutaan noista aktiivisista tileistä.
 
No toivottavasti eivät näiden miljoonien Steamin tilastoissa roikkuvien vehkeiden mukaan ala optimoida pelejä :sgiggle:
Minkä mukaan meinaat että optimoidaan? Yksittäisten nörttien teho-pc:n mukaan vai mahdollisten miljoonien ostajien mukaan?
Ei tarvi vastata...
 
Itse en kyllä ymmärrä miksi ne näytönohjaimen paukut kannattaisi nyt tai jatkossakaan käyttää ylettömään resoluution boostaukseen, sen sijaan että parannatteisiin esim. tekstuureita, valaistusta ynnä muita juttuja niissä peleissä ja käytettäisiin sitten vähän pienempiä resoluutiota. Kuinkahan helppoa on edes huomata jotain 4K ja 8K kuvan eroa enää? Mutta toisaalta itse olenkin näitä yhä full-HD näytöllä pelaavia enkä kyllä usko, että jatkossakaan on ihan vähiin aikoihin mitään 8K kamaa tulossa ostettua.
 
Minkä mukaan meinaat että optimoidaan? Yksittäisten nörttien teho-pc:n mukaan vai mahdollisten miljoonien ostajien mukaan?
Ei tarvi vastata...

Vastaan nyt kuitenkin, osaatko arvioida kuinka käy laitteistovaatimuksille yms. kun uudet konsolit ovat ulkona? Tehdäänkö esim. tuleva Halo, Cyperpunk, tuleva CoD tms. tms. näitä silmällä pitäen vai kurkoitetaanko vuoteen 2003 koska Intiassa on 18 005 560 kpl rekisteröityjä "pelikoneita" joihin laitettu Steam? Niiden ehdoilla kohti uutta sukupolvea!

..mutta olet oikeassa siinä mielessä että esim. Fortnite ilmaispelinä ja jotkut korttipelit sun muut Indiet on kyllä tehty keposeksi ettei tarvi olla uusinta rautaa koneessa.
 
osaatko arvioida kuinka käy laitteistovaatimuksille yms. kun uudet konsolit ovat ulkona? Tehdäänkö esim. tuleva Cyperpunk
Osaan, ne löytyy projekt redin virallisilta sivuilta:
Recommended:
Processor:
Intel Core i7-4790 or AMD Ryzen 3 3200G
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB or AMD Radeon R9 Fury
RAM: 12 GB

Minimum on sitten paljon huonompaa rautaa.
 
Osaan, ne löytyy projekt redin virallisilta sivuilta:
Recommended:
Processor:
Intel Core i7-4790 or AMD Ryzen 3 3200G
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB or AMD Radeon R9 Fury
RAM: 12 GB

Minimum on sitten paljon huonompaa rautaa.

Ja onko tuo nyt sellainen kone jota on massoittain Steamin listauksissa, pelataanko tuolla jollain 720p resoilla?

Noissa kyllä aina nämä millä teoriassa pyörii jotenkuten, sulavasti tuskin millään nykyajan resoilla. Tai ehkö 1080p joka tosin hyvä sekin jo.

Kannattaa jo siirtää katse konsoleihin tossa kohtaa.

EDIT: siis tarkoitin alunperin että tuolla on noin 15% (eli paljon) koneita joissa resot ei 1080p. Sellasta näyttöäkin on vaikea saada. Läppärit tosiaan sitten tai vanhemmat verkonpainot. En lähtis niiden mukaan suunnittelemaan kovin monimutkaisia pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja onko tuo nyt sellainen kone jota on massoittain Steamin listauksissa, pelataanko tuolla jollain 720p resoilla?

Noissa kyllä aina nämä millä teoriassa pyörii jotenkuten, sulavasti tuskin millään nykyajan resoilla. Tai ehkö 1080p joka tosin hyvä sekin jo.

Kannattaa jo siirtää katse konsoleihin tossa kohtaa.

EDIT: siis tarkoitin alunperin että tuolla on noin 15% (eli paljon) koneita joissa resot ei 1080p. Sellasta näyttöäkin on vaikea saada. Läppärit tosiaan sitten tai vanhemmat verkonpainot. En lähtis niiden mukaan suunnittelemaan kovin monimutkaisia pelejä.
Nuo vaatimukset on sellaiset että niillä on laskettu myynnin maksimointi, ei ne siellä pelistudioilla mitään steam tilastoja katsele juurikaan.
Ne studiot haluaa rahaa siitä sijoittamastaan pääomasta pelin kehitykseen. Jos on käytetty sijoittajien rahoja kehitykseen niin ne sijoittajat haluaa myös tuottoa sille sijoitukselle. Siinä ei uudet konsolit tai 8k pelaaminen paina mittarissa.
 
Nuo vaatimukset on sellaiset että niillä on laskettu myynnin maksimointi, ei ne siellä pelistudioilla mitään steam tilastoja katsele juurikaan.
Ne studiot haluaa rahaa siitä sijoittamastaan pääomasta pelin kehitykseen. Jos on käytetty sijoittajien rahoja kehitykseen niin ne sijoittajat haluaa myös tuottoa sille sijoitukselle. Siinä ei uudet konsolit tai 8k pelaaminen paina mittarissa.

No ei todellakaan 8k siinä paina, se on kaukana vielä.

Mutta olisi aika kumma juttu ellei pelintekijää kiinnosta uudet konsolit. Tuskin nyt kamalasti kannatavaa laskeskella GameCuben varaankaan tuottoa. Tulevien konsoleiden myötä ja vuosia tv markkinoilla jo ollut 4k on arkea. Tosin eipä konsoleilla tarvikaan kuin sen 30fps ni menee suurimmalle osalle läpi kuin väärä raha.
 
Myin 5 vuotta tietokoneita. Sen perusteella sanoisin että Steamin statsit pitävät paikkansa. Ylivoimaisesti suurinosa ostajista osti halvahkon läppärin jolla pyörii sen hetken hittipeli Minecraft, Fortnite, LoL, tai mikä ikinä olikaan suosittu. Ainoa poikkeus joka sai ihmiset ostamaan parempaa tietokonetta eli ihan desktoppia eikä läppäriä oli DayZ/Arma boomi.

Täällä io-techin kuplassa jos hengaa niin helposti voi luulla että kaikki ovat PCmasterrace ja kaikilla on 3080 ja i7. Todellisuudessa ylivoimaisesti suurin osa pelaa tyyliin integroidulla näyttiksellä tai jollain muulla romulla kuten Nvidian 50 päätteiset näytönohjaimet mitä tekkiläiset eivät pidä edes kunnollisena tietokoneen osana.
 
Joo kyllähän perus-katutaviksilla on uskomatonta jööttiä käyttökoneina.
 
No ei todellakaan 8k siinä paina, se on kaukana vielä.

Mutta olisi aika kumma juttu ellei pelintekijää kiinnosta uudet konsolit. Tuskin nyt kamalasti kannatavaa laskeskella GameCuben varaankaan tuottoa. Tulevien konsoleiden myötä ja vuosia tv markkinoilla jo ollut 4k on arkea. Tosin eipä konsoleilla tarvikaan kuin sen 30fps ni menee suurimmalle osalle läpi kuin väärä raha.

30fps, 60fps, 120fps, kuka näistä jaksaa vääntää. Pelaaminen pelaamisena ja tekniikkanörttien specsirunksuttelu specsirunksutteluna.

Kuinka monta peliä teistäkään GTX3090 aallonharjalla eläjistä pelaa vuosittain läpi? Haluan oikeasti vastauksen, että pelaattko te oikeasti mitään vai benchmarkeiletteko vaan vähän kaikkea. Harrastus se on sekin, ei siinä mutta pelaaminen ja benchmarkkailu on kaksi täysin eri asiaa ja jälkimmäisen ehdoilla ei pidä tehdä mitään pelejä.
 
30fps, 60fps, 120fps, kuka näistä jaksaa vääntää. Pelaaminen pelaamisena ja tekniikkanörttien specsirunksuttelu specsirunksutteluna.

Kuinka monta peliä teistäkään GTX3090 aallonharjalla eläjistä pelaa vuosittain läpi? Haluan oikeasti vastauksen, että pelaattko te oikeasti mitään vai benchmarkeiletteko vaan vähän kaikkea. Harrastus se on sekin, ei siinä mutta pelaaminen ja benchmarkkailu on kaksi täysin eri asiaa ja jälkimmäisen ehdoilla ei pidä tehdä mitään pelejä.

Aika vähän tulee tosiaan pelattua, kolmea peliä testattailee vuodessa ja paria sitten pelaa, CoDia tosin eniten ja kavereiden kanssa parina kolmena iltana viikossa. Mutta voin sanoa että ellei nämä kehittyis niin jäisi kyllä helposti koko touhu. Nyt viitsii taas panostaa kun crossplay ja co op toimii niin ei tarvi mutsin kellarissa bechmarkkailla vaan voi ottaa vähän harmaata jaffaa ja pulista samalla.
 
Olisin aloittanut 8K pelaamisen jo, jos joku vaan myisi näytön joka ei ole paha kompromissi ja toimisi fiksusti sekä työläppärin, että pöytäkoneen kanssa.

Esim. Factorio ja OpenTTD olisivat jees 8K näytöllä.

Joko 16:9 8K jossain 32" koossa tai kaareva 34" Ultrawide ~200dpi:llä.
Itse en kyllä ymmärrä miksi ne näytönohjaimen paukut kannattaisi nyt tai jatkossakaan käyttää ylettömään resoluution boostaukseen, sen sijaan että parannatteisiin esim. tekstuureita, valaistusta ynnä muita juttuja niissä peleissä ja käytettäisiin sitten vähän pienempiä resoluutiota. Kuinkahan helppoa on edes huomata jotain 4K ja 8K kuvan eroa enää? Mutta toisaalta itse olenkin näitä yhä full-HD näytöllä pelaavia enkä kyllä usko, että jatkossakaan on ihan vähiin aikoihin mitään 8K kamaa tulossa ostettua.
Pelit ovat anyway siirtymässä siihen, että ne renderöidään jollain muulla resoluutiolla kuin ruudun natiiviresolla. Joko osittain tai kokonaan. Shaderkoodia ajetaan jo eri tarkkuudella eri osaan kuva-alasta ja kaikenlaisia checkerboxingeja jne. käytetään vaikka ja missä.
 
Aika vähän tulee tosiaan pelattua, kolmea peliä testattailee vuodessa ja paria sitten pelaa, CoDia tosin eniten ja kavereiden kanssa parina kolmena iltana viikossa. Mutta voin sanoa että ellei nämä kehittyis niin jäisi kyllä helposti koko touhu. Nyt viitsii taas panostaa kun crossplay ja co op toimii niin ei tarvi mutsin kellarissa bechmarkkailla vaan voi ottaa vähän harmaata jaffaa ja pulista samalla.

Nettipeleissäkin grafiikoiden lisääminen vaan huonontaa näkyvyyttä ja laskee freimejä jolloin pelaa väärin :tdown: :D
 
Nettipeleissäkin grafiikoiden lisääminen vaan huonontaa näkyvyyttä ja laskee freimejä jolloin pelaa väärin :tdown: :D

Totta tuokin:D Ei niin tosissaan kuitenkaan tule väännettyä, tietty lagit sun muut olis hyvä pitää aisoissa. Tuossa hommassa en odottele mitään 8k resoja vielä vähään aikaan, mutta nyt tulevilla 3080/3090 kanssa varmaan saa 4k resoilla jo sen 144fps irti kun ottaa raskaimmat asetukset pois. Terävä & sulava on tavoitteena, ei niinkään ihmisenä mutta edes pelatessa:btooth:
 
Itse en kyllä ymmärrä miksi ne näytönohjaimen paukut kannattaisi nyt tai jatkossakaan käyttää ylettömään resoluution boostaukseen, sen sijaan että parannatteisiin esim. tekstuureita, valaistusta ynnä muita juttuja niissä peleissä ja käytettäisiin sitten vähän pienempiä resoluutiota. Kuinkahan helppoa on edes huomata jotain 4K ja 8K kuvan eroa enää? Mutta toisaalta itse olenkin näitä yhä full-HD näytöllä pelaavia enkä kyllä usko, että jatkossakaan on ihan vähiin aikoihin mitään 8K kamaa tulossa ostettua.
Siinähän se onkin. Ero 1080p ja 4k välillä oli kyllä aikoinaan todella vaikuttava, mutta veikkaan samalla että 8k:sta (vs 4k) itsessään tuskin saisi mitään wow-elämyksiä enää.

Tosin tätä kirjoittaessa alko vähän naurattaan kun muistelee vanhoja aikoja. Mummokin oli mustavalkotelkkarinsa kanssa että "ei hän mitään värejä kaipaa, menen sitten ulos mieluummin", vanhemmat oli 100kg painavan 28" laajakuvatelkkarin kanssa "aivan saatanasti liian iso, ton isompaa ei kyllä tähän talouteen IKINÄ tule". Ite on ollut ihan mehuissaan jonkun ekan Doomin kanssa että ei helvetissä ikinä tän hienompaa pelielämystä kyllä tule, nyt eletään unelmaa. Samoin joku eka postimerkin kokoinen Samsungin LCD jollain huikealla 1280x1024 resolla oli niiiin kuuminta hottia että autot lentää ennenkun parempaa siitä tulee jne.

Onko kukaan täällä 8k-näyttöä päässyt katselemaan ja varsinkin 4k kanssa vertaamaan? Vähän veikkaan että joku 16k tulee ennen kun ite lähden päivittään. Se varmaan vasta päräyttääkin niin että sukat pyörii jaloissa.
 
Siinähän se onkin. Ero 1080p ja 4k välillä oli kyllä aikoinaan todella vaikuttava, mutta veikkaan samalla että 8k:sta (vs 4k) itsessään tuskin saisi mitään wow-elämyksiä enää.

Tosin tätä kirjoittaessa alko vähän naurattaan kun muistelee vanhoja aikoja. Mummokin oli mustavalkotelkkarinsa kanssa että "ei hän mitään värejä kaipaa, menen sitten ulos mieluummin", vanhemmat oli 100kg painavan 28" laajakuvatelkkarin kanssa "aivan saatanasti liian iso, ton isompaa ei kyllä tähän talouteen IKINÄ tule". Ite on ollut ihan mehuissaan jonkun ekan Doomin kanssa että ei helvetissä ikinä tän hienompaa pelielämystä kyllä tule, nyt eletään unelmaa. Samoin joku eka postimerkin kokoinen Samsungin LCD jollain huikealla 1280x1024 resolla oli niiiin kuuminta hottia että autot lentää ennenkun parempaa siitä tulee jne.

Onko kukaan täällä 8k-näyttöä päässyt katselemaan ja varsinkin 4k kanssa vertaamaan? Vähän veikkaan että joku 16k tulee ennen kun ite lähden päivittään. Se varmaan vasta päräyttääkin niin että sukat pyörii jaloissa.

Johtuen ihmisen silmästä, niin eroa 8K:n ja 16k:n välillä tuskin pystyy erottamaan millään järkevällä katseluetäisyydellä. Näyttöjen/TV:den valmistajat joutuvat miettimään jotain muuta esim. kunnollinen 3D ilman laseja. Ehkä 8K + 8K eli oma 8K kummallekin silmälle? Arvelen, että seuraavat ja merkittävimmät kehitysaskeleet tehdään VR-laseissa.

"Valkokankaan" kehityksessä haluaisin nähdä 170" 10.000 nitsin 10.152 x 4320 3D TV:itä. ;)
 
8k on hyvä päätepiste lähitulevaisuudessa jolloin 99,5% käyttötapauksista resoluutio menettää merkityksensä. Tulevaisuuden visioina tulee mieleen että nämä fixatut TV turhakkeet pitäisi saada jo pois ja seinälle laitettaisiin vain tapettia joka onkin vaikka nyt jotain kvanttipaneelia tasaisella 300-500dpi resoluutiolla. Siihen voisi laittaa staattisena näkymään kivaa tapettisävyä ja mobiililaitteelta tarvittaessa konffia näyttö mihin kohtaa seinää haluaa miten suurena haluaa.

Vielä kun saataisiin ruudunpäivitys esim vakiinnutettua tuonne 1000Hz paremmalle puolelle niin saataisiin tuo liikeresoluutio paremmaksi kuin 360p.

PS: Mahtava pelata konsolilla "4k" peliä kun kuva kuitenkin liikkuu koko ajan ja liikkeessä nämä meidän tuntemat LCD ja OLED näytöt vastaavat resoluutioltaan luokkaa 700x360.
 
Pelit ovat anyway siirtymässä siihen, että ne renderöidään jollain muulla resoluutiolla kuin ruudun natiiviresolla. Joko osittain tai kokonaan. Shaderkoodia ajetaan jo eri tarkkuudella eri osaan kuva-alasta ja kaikenlaisia checkerboxingeja jne. käytetään vaikka ja missä.

Ai ai, mutta onko se sitten enää true 8K experience? :hmm:
 
8k on hyvä päätepiste lähitulevaisuudessa jolloin 99,5% käyttötapauksista resoluutio menettää merkityksensä. Tulevaisuuden visioina tulee mieleen että nämä fixatut TV turhakkeet pitäisi saada jo pois ja seinälle laitettaisiin vain tapettia joka onkin vaikka nyt jotain kvanttipaneelia tasaisella 300-500dpi resoluutiolla. Siihen voisi laittaa staattisena näkymään kivaa tapettisävyä ja mobiililaitteelta tarvittaessa konffia näyttö mihin kohtaa seinää haluaa miten suurena haluaa.

Vielä kun saataisiin ruudunpäivitys esim vakiinnutettua tuonne 1000Hz paremmalle puolelle niin saataisiin tuo liikeresoluutio paremmaksi kuin 360p.

PS: Mahtava pelata konsolilla "4k" peliä kun kuva kuitenkin liikkuu koko ajan ja liikkeessä nämä meidän tuntemat LCD ja OLED näytöt vastaavat resoluutioltaan luokkaa 700x360.

Saman suuntaisia ajatuksia itsellä. Luin hetki sitten tutkimuksen jossa oli tehty 139 henkilön sokkotesti 4K ja 8K välillä, "yllättäen" havaitut erot olivat aika marginaalisia. Eiköhän tuolta silti joku 16K vielä tule, koska jollain niitä uusia telkkareita pitää saada kaupaksi.

Itseäni kutkuttaa eniten VR/AR-vehkeiden kehitys ja tulevaisuus. Näillähän jokainen saisi omasta olohuoneestaan elokuvasalin, virtuaalimaailmassa valkokankaan koollekaan ei ole rajoitteita ja AR:n avulla leffoihin saisi aika päräyttäviä lisäelementtejä. Voisin hyvin kuvitella, että tulevaisuudessa katselisin leffoja mielummin virtuaalikypärä päässä kuin joltain hikiseltä 80" 16K-ruudulta.
 
Saman suuntaisia ajatuksia itsellä. Luin hetki sitten tutkimuksen jossa oli tehty 139 henkilön sokkotesti 4K ja 8K välillä, "yllättäen" havaitut erot olivat aika marginaalisia. Eiköhän tuolta silti joku 16K vielä tule, koska jollain niitä uusia telkkareita pitää saada kaupaksi.

Itseäni kutkuttaa eniten VR/AR-vehkeiden kehitys ja tulevaisuus. Näillähän jokainen saisi omasta olohuoneestaan elokuvasalin, virtuaalimaailmassa valkokankaan koollekaan ei ole rajoitteita ja AR:n avulla leffoihin saisi aika päräyttäviä lisäelementtejä. Voisin hyvin kuvitella, että tulevaisuudessa katselisin leffoja mielummin virtuaalikypärä päässä kuin joltain hikiseltä 80" 16K-ruudulta.

Onko sinulla linkkiä tähän sokkotestiin?
 
Tämä testi yritti löytää vastausta näkyykö elokuva tai ylipäätään video paremmalta 8K:na vai 4K:ana ja tulos oli, että 8K oli vain vähän parempi. Tulos oli odotusten mukainen.

Haluaisin nähdä testin, jossa 8K TV:tä/näyttöä testataan nimen omaan peli-/PC-käytössä. Lyhin etäisyys testissä oli 152 cm. Optimi etäisyys 8K/88" näytöllä on kuitenkin 87 cm. Olen jo testannut 55" näytöllä, että sen optimietäisyys eli 52 cm toimii ainakin joillakin peleillä. Täytyy odotella RTX 3090 näytönohjainta, jotta voin testata myös miten paljon parempi kuva 8K:lla on tässä käytössä.

16K ja 55" näyttö olisi varmaan tarkempi kuin 8K näyttö, mutta sillä ei voi järkevästi pelata kun optimi etäisyys on 26 cm.
 
16K ja 55" näyttö olisi varmaan tarkempi kuin 8K näyttö, mutta sillä ei voi järkevästi pelata kun optimi etäisyys on 26 cm.
Silti olisi parempi että näytön resoluutio olisi ääretön. Ei tarvisi edes miettiä tuommoisia triviaaleja asioita että missä kohtaa minun nyt pitikään olla että en ainakaan näe rosoisia pikseleitä liian läheltä ja saa haavaa verkkokalvoon.
 
Pitäisi keskittyä enemmän muuhun kehitystyöhön grafiikan laadun parantamisessa kun jatkuvaan resoluution kasvattamiseen, se meinaa takapakkia taas yksityiskohdissa kun tehoa käytetään aina tuplasti isompaan pikselimäärän. Omasta mielestä 4K on jo riittävä tarkkuus resoluution puolesta. Vieläkin vaikkapa alhaisen fullhd 25fps resoluution elokuva on selkeästi fotorealistisempi kuin viimeisimmät 4K pelit ultra-asetuksilla, vaikka jotkut 4K demot Unreal 4 pelimoottorilla pääseekin aika lähelle sitä pistettä ettei heti erota tietokonemallinnetuksi kuvaksi. Raytracingin tuleminen peleihin on kyllä hyvä askel laadun parantamiseen.
 
Silti olisi parempi että näytön resoluutio olisi ääretön. Ei tarvisi edes miettiä tuommoisia triviaaleja asioita että missä kohtaa minun nyt pitikään olla että en ainakaan näe rosoisia pikseleitä liian läheltä ja saa haavaa verkkokalvoon.

Edes 16K resoluution tuotekehitys ja valmistaminen maksaa paljon äärettömästä puhumattakaan. Miksi yhtiöt kehittäisivät sellaista mistä ei ole hyötyä? Eivät tietenkään kehitä. On paljon kehityskohteita, joissa olisi todellista hyötyä kuvan laadulle:

- kuvan valoisuus > 10.000 nitsiä
- täydellinen musta/ääretön kontrasti yllä olevan ominaisuuden kanssa
- näytön taajuus > 480 Hz
- täydellinen liiketoisto (vertaa silmä)
- täydelliset värit
- täydellinen 3D ilman laseja yms.
- DVD tasoisen videon skaalaaminen 8K:hon siten, että tulos vastaa originaalia 8K:ta

Jälkimmäistä tapausta on yritetty huonolla menestyksellä. Lähestymistapaa pitäisi muuttaa. Ehkä hahmontunnistus/tekoäly voisi tuoda jotain tähän. Esim. videossa esiintyy valkoinen nuori mies ja hahmontunnistus/tekoäly tunnistaa tämän ja jostain muistista kaivetaan tietoja ko. kohderyhmän keskimääräisistä tuloksista ja näin saadaan lisää yksityiskohtia vaikkapa sormiin.
 
Pakko kompata enigiä, ei itsellä ton resoluution kasvattaminen ole ollut mikään pyhälehmä pitkään aikaan. Toki 4K:lla saadaan sitä sellaista tarkkuuttaa jo, että esim. ohuet yksityiskohdat kauempana on mahdollisia. Itseäkin kiinnostaa enemmän kuitenkin varsinkin valaistukseen, fysiikkaan yms. tehtävät muutokset, kuin varsinainen resoluution kasvattaminen, varsinkaan tuosta 4ksta ylöspäin. Pelit on edelleen aivan liian "staattisen" tuntuisia ollakseen realistisia ja enemmän ite nykyäänkin hämmästelen jos jossakin pelissä vesi käyttäytyy realistisemmin kuin muissa, kuin että pelin pyssy on tarkempi kuin muissa. Jos omia "graafinen oho/vau" fiiliksiä miettii viime vuosilta, niin ne on ollut juurikin KC:D:n valaistus, Deus Ex: MD:n kirjasto, Senuan kasvojen ilmeet ja vaikka AC:Originin vesi.
 
Edes 16K resoluution tuotekehitys ja valmistaminen maksaa paljon äärettömästä puhumattakaan. Miksi yhtiöt kehittäisivät sellaista mistä ei ole hyötyä? Eivät tietenkään kehitä. On paljon kehityskohteita, joissa olisi todellista hyötyä kuvan laadulle:

- kuvan valoisuus > 10.000 nitsiä
- täydellinen musta/ääretön kontrasti yllä olevan ominaisuuden kanssa
- näytön taajuus > 480 Hz
- täydellinen liiketoisto (vertaa silmä)
- täydelliset värit
- täydellinen 3D ilman laseja yms.
- DVD tasoisen videon skaalaaminen 8K:hon siten, että tulos vastaa originaalia 8K:ta

Jälkimmäistä tapausta on yritetty huonolla menestyksellä. Lähestymistapaa pitäisi muuttaa. Ehkä hahmontunnistus/tekoäly voisi tuoda jotain tähän. Esim. videossa esiintyy valkoinen nuori mies ja hahmontunnistus/tekoäly tunnistaa tämän ja jostain muistista kaivetaan tietoja ko. kohderyhmän keskimääräisistä tuloksista ja näin saadaan lisää yksityiskohtia vaikkapa sormiin.
Totta. Tarkoitin lähinnä että jos mahdollisuus sille olisi niin ainahan se olisi parempi mitä isompi näytön resoluutio on. Jäisi tuo ainainen mittanauhan käyttö kokonaan pois kun vieraat hakee paikkaa olohuoneessa että jokainen istuu varmasti varoalueen ulkopuolella ettei mene liian lähelle telkkaria. 16k resoluutiolla ainoastaan kissat menisivät pällistelemään televisiota "liian läheltä" ja saattaisivat kauhistua kun näkisivät pikselit.
 
Testasin 8K-pelaamista RTX3090 ja Samsungin 55" 8K TV:llä. Katseluetäisyys oli 52 cm. Word of Warshipsilla ja täysillä setuksilla FPS oli noin 60. Todennäköisesti FPS vielä kasvaa kun saan RYXEN 5900X:n nyt on kiinni RYZEN 3 2200G.
 
Word of Warshipsin osalta 8K-pelaaminen on täällä. 4K:hon verrattuna oli puristettu vielä vähän enemmän tarkkuutta, vaikka ei ehkä niin paljon kuin olisin toivonut.
 
Word of Warshipsin osalta 8K-pelaaminen on täällä. 4K:hon verrattuna oli puristettu vielä vähän enemmän tarkkuutta, vaikka ei ehkä niin paljon kuin olisin toivonut.
Paljon vraminun kulutus nousee?
Tämä ihan vain mielenkiinnosta koska jossain peleissä mennään jo 20k lukemissa jos 8k reso käytössä ja ultra tekstuurit ja ainoastaan melkeimpä 3090 on joka tuon verran vramia tarjoo.



Jos mietitte että onko vramilla sitten väliä:
 
Paljon vraminun kulutus nousee?
Tämä ihan vain mielenkiinnosta koska jossain peleissä mennään jo 20k lukemissa jos 8k reso käytössä ja ultra tekstuurit ja ainoastaan melkeimpä 3090 on joka tuon verran vramia tarjoo.



Jos mietitte että onko vramilla sitten väliä:


Näkeekö sen Tehtävienhallinta, Suorituskyky ja GPU vai onko jokin muu parempi paikka?
 
Niille, jotka yritätte saada RTX3090 toimimaan Samsungin 55" 8K TV:n (2019 malli), niin tiedoksi, että syöttösingnaali plus ja pelitila päälle, niin 8K ilmestyy valittavaksi.
 
Näkeekö sen Tehtävienhallinta, Suorituskyky ja GPU vai onko jokin muu parempi paikka?
MSI afterburnerilla saa noi tiedot esille:
 
8K ja 6fps. Mitä muuta sitä enää kaipaa. Onhan se nopeampi kuin DIAkone ;) DIA:ssa "resoluution" on tosin vielä suurempi
 
Testasin 8K-pelaamista RTX3090 ja Samsungin 55" 8K TV:llä. Katseluetäisyys oli 52 cm.
Miten on mahdollista katsoa 55" TV:tä puolen metrin päästä? Vaikka istuisit polvet kiinni ruudussa, silmät olisi silti yli 50cm päässä ruudusta.
 
Niille, jotka yritätte saada RTX3090 toimimaan Samsungin 55" 8K TV:n (2019 malli), niin tiedoksi, että syöttösingnaali plus ja pelitila päälle, niin 8K ilmestyy valittavaksi.
Onko mikä TV-malli ja paljonko piti köyhtyä? Onko 8k:lla tukea freesyncille tai vastaavalle? Varmaan auttaa 8k resolla koska framerate ei varmaan kovin hyvä tule olemaan jos ei pelaa vuosia vanhoja pelejä.
 
MSI afterburnerilla saa noi tiedot esille:

Pitää varmaan hankkia suurennuslasi, koska afterburner on luottokortin kokoinen ikkuna?
 
Pitää varmaan hankkia suurennuslasi, koska afterburner on luottokortin kokoinen ikkuna?
On screen-Display zoomilla saat isommaksi:
AMrsya4.png


Tosiaan noi näyttö lukemat pienenee sitä mukaan mitä isommaksi laitat resoa ja tuolla voi korjata.
 
On screen-Display zoomilla saat isommaksi:

Tosiaan noi näyttö lukemat pienenee sitä mukaan mitä isommaksi laitat resoa ja tuolla voi korjata.

Vain sen peleissä näkyvän jutun. Afterburner tosiaan yksi harvoista softista joka ei skaalaudu laisinkaan. Afterburnerin pääikkuna on mulla samaa kokoluokkaa kuin tällä foorumilla (PC-versio siis) tuo alareunassa oleva F-Solutions logo ja teksti. Hiukan luottokorttia isompi, mutta todella pieni silti. Afterburnerin asetusikkuna näyttää olevan skaalattu. Tilastoikkunan tekstit on tosi pieniä, niitä ehkä saisi suurennettua, mutta sun linkkaamasi kohta ei sitä suurenna. Todella harvat ohjelmat on täysin skaalaamattomia, Afterburner on kumma poikkeus.
 
Paljon vraminun kulutus nousee?
Tämä ihan vain mielenkiinnosta koska jossain peleissä mennään jo 20k lukemissa jos 8k reso käytössä ja ultra tekstuurit ja ainoastaan melkeimpä 3090 on joka tuon verran vramia tarjoo.



Jos mietitte että onko vramilla sitten väliä:

Kaikki luvut näissä videoissa on vääriä.

Ensinnäkin Resident Evil pelit ja varsinkin 2 on käytännössä se ykkösesimerkki siitä kuinka vituiksi voi asetusten VRAM käyttöarvion tehdä.

Toiseksi videon luvut siis tosiaan ovat varausta, ei käyttöä tai kokonaan ihan hatusta vedettyjä arvioita. MSI Afterburner ei edelleenkään julkaisuversiossa tue prosessin VRAM käytön näytttämistä, mutta n. kuukausi sitten julkaistussa uusimmassa 4.6.3 Beta 4:ssa tämä vaihtoehto on viimein saatavilla jos sen haluaa nähdä.

Näkeekö sen Tehtävienhallinta, Suorituskyky ja GPU vai onko jokin muu parempi paikka?
^

Näin esimerkkinä:

8K testiä tuolla ei ollut, mutta Resident Evil 2:ssa nupit kaakossa:

4587 x 1920 resoluutiolla (n.500-600k pikseliä yli 4K:n):
Asetusten VRAM käyttöarvio: 13.8 GB
Todellinen käyttö: 7 GB

6800 x 2880 resoluutiolla (2.38 kertaa 4K resoluutio)
Asetusten VRAM käyttöarvio: 16.19 GB
Todellinen käyttö: 8.45 GB
 
Vain sen peleissä näkyvän jutun. Afterburner tosiaan yksi harvoista softista joka ei skaalaudu laisinkaan. Afterburnerin pääikkuna on mulla samaa kokoluokkaa kuin tällä foorumilla (PC-versio siis) tuo alareunassa oleva F-Solutions logo ja teksti. Hiukan luottokorttia isompi, mutta todella pieni silti. Afterburnerin asetusikkuna näyttää olevan skaalattu. Tilastoikkunan tekstit on tosi pieniä, niitä ehkä saisi suurennettua, mutta sun linkkaamasi kohta ei sitä suurenna. Todella harvat ohjelmat on täysin skaalaamattomia, Afterburner on kumma poikkeus.

Löysin sen skaalauksen (200%) Settingsistä ja User Interface lehdykältä. Oli vaikea löytää kun ikkuna oli niin pieni.:rolleyes:
 
Kaikki luvut näissä videoissa on vääriä.

Ensinnäkin Resident Evil pelit ja varsinkin 2 on käytännössä se ykkösesimerkki siitä kuinka vituiksi voi asetusten VRAM käyttöarvion tehdä.

Toiseksi videon luvut siis tosiaan ovat varausta, ei käyttöä tai kokonaan ihan hatusta vedettyjä arvioita. MSI Afterburner ei edelleenkään julkaisuversiossa tue prosessin VRAM käytön näytttämistä, mutta n. kuukausi sitten julkaistussa uusimmassa 4.6.3 Beta 4:ssa tämä vaihtoehto on viimein saatavilla jos sen haluaa nähdä.


^

Näin esimerkkinä:

8K testiä tuolla ei ollut, mutta Resident Evil 2:ssa nupit kaakossa:

4587 x 1920 resoluutiolla (n.500-600k pikseliä yli 4K:n):
Asetusten VRAM käyttöarvio: 13.8 GB
Todellinen käyttö: 7 GB

6800 x 2880 resoluutiolla (2.38 kertaa 4K resoluutio)
Asetusten VRAM käyttöarvio: 16.19 GB
Todellinen käyttö: 8.45 GB

No tämä selittää! Yritinkin löytää VRAMia varsinaisesta versiosta löytämättä sitä. Tuli jo mieleen, että pitäisi hankkia lasit. Pitää varmaan tästä huolimatta hankkia lasit.
 
Paljon vraminun kulutus nousee?
Tämä ihan vain mielenkiinnosta koska jossain peleissä mennään jo 20k lukemissa jos 8k reso käytössä ja ultra tekstuurit ja ainoastaan melkeimpä 3090 on joka tuon verran vramia tarjoo.



Jos mietitte että onko vramilla sitten väliä:


World of Warships vei tämän verran muistia.

Mikähän on jaettu grafiikkasuorittimen muisti? Yhteensä siis 40 Gt?

1609230464259.png
 
Löysin sen skaalauksen (200%) Settingsistä ja User Interface lehdykältä. Oli vaikea löytää kun ikkuna oli niin pieni.:rolleyes:

Oho kappas. Mä olen tottonut että ohjelmat tottelee suoraan Windowsiin säädettyä skaalausta. No toi selittääkin miksei tuo ohjelma skaalaudu automaattisesti.

"Mikähän on jaettu grafiikkasuorittimen muisti? Yhteensä siis 40 Gt? "

Jotain Windowsin kotkotuksia. Mulla on 8 gigaa Vram ja 16 gigaa RAM, olen nyt iGPUn kytkenyt pois biosista jottei se turhaan kummittele tuolla eri ohjelmissa. Mulla on 16 gigaa "gpu muistia". Ei mitään hajua mitä/mistä se 8 gigaa extraa on.
 
Niille, jotka yritätte saada RTX3090 toimimaan Samsungin 55" 8K TV:n (2019 malli), niin tiedoksi, että syöttösingnaali plus ja pelitila päälle, niin 8K ilmestyy valittavaksi.

Nyt toimii myös pelitila päällä. Olisikohan ohjelmistopäivitys, jonka asensin, auttanut?

8K lopetti yhtäkkiä toimimasta (ennen ohjelmistopäivitystä). Pähkäilin, että onko vika näytössä vai näytönohjaimessa. Taisi ollakin johdossa. Vika korjaantui kun vaihdoin johdon päittäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 647
Viestejä
4 480 099
Jäsenet
73 964
Uusin jäsen
poppi75

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom