8K-pelaaminen PC:llä on täällä

Mitä mieltä 8K-pelaamisesta?

  • Jess vihdoinkin!

    Ääniä: 18 5,3%
  • Ei sitten ikinä!

    Ääniä: 17 5,0%
  • Ehkä vuonna 2030.

    Ääniä: 213 63,0%
  • Ehkä vuonna 2040.

    Ääniä: 29 8,6%
  • Ehkä vuonna 2050 tai sen jälkeen.

    Ääniä: 32 9,5%
  • Ehkä...

    Ääniä: 29 8,6%

  • Ääniä yhteensä
    338
Liittynyt
13.04.2019
Viestejä
264
8K-pelaaminen PC:llä on täällä!

4K/8K testi RTX 3090:llä

Tässä testattiin erilaisia pelejä 4K ja 8K resoilla. Jopa Crysis toimi sujuvasti 8K:lla ja CAN IT RUN CRYSIS? asetuksilla. Nyt sitten vain 8K TV kauppaan. Hopi hopi.
 
8k:lla ja ylemmillä resoilla olemme parantaneet oldies-but-goldies pelien kuvanlaatua jo pari vuotta 4k näytöllä pelaten ja hyödyntäen DSR:ää. Mukavasti tulee semmoinen viimeinen silaus pelin kuvanlaadun puhtauteen ja tekstuurifiltteröintiin. Vanhemmilla peleillä kuten DeadSpace1/2 on modeilla mahdollista renskata peli 16k resolla. Itse jouduin jättämään tosin 13k resoon kun 2070 ei jaksanut isompaa. Dark souls 2 on tullut pelattua läpi 4k näytöllä 8k sisäisellä renskauksella. Onhan näitä.... 8k on ihan fantsu ja tuo kivoja side-efektejä esim filtteröinnin ja äärimmäisen hyvän AA:n muodossa. Langan ohuet viivat (sähkökaapelit yms.) pelissä kadottaa rosoisuutensa joissa on ongelmia jopa natiivilla 4k resolla.

Nyt on tulossa 3080rtx kortti ja tulee tässä aina välillä uudelleen lämmiteltyä hyviä pelejä. Voisipa ottaakkin sitten Batman trilogian 8k renskauksella 4k OLEDilla. :think:
 
Ei oikein kiinnosta enkä ole FullHD:stä päivittänyt paremmaksi. "Yli" korkeasta resoluutiosta on silti hyötyä VR-laseissa niin tulee jonkun verran seurattua näitä 4K/8K juttuja näyttisten osalta.
 
8k:lla ja ylemmillä resoilla olemme parantaneet oldies-but-goldies pelien kuvanlaatua jo pari vuotta 4k näytöllä pelaten ja hyödyntäen DSR:ää. Mukavasti tulee semmoinen viimeinen silaus pelin kuvanlaadun puhtauteen ja tekstuurifiltteröintiin. Vanhemmilla peleillä kuten DeadSpace1/2 on modeilla mahdollista renskata peli 16k resolla. Itse jouduin jättämään tosin 13k resoon kun 2070 ei jaksanut isompaa. Dark souls 2 on tullut pelattua läpi 4k näytöllä 8k sisäisellä renskauksella. Onhan näitä.... 8k on ihan fantsu ja tuo kivoja side-efektejä esim filtteröinnin ja äärimmäisen hyvän AA:n muodossa. Langan ohuet viivat (sähkökaapelit yms.) pelissä kadottaa rosoisuutensa joissa on ongelmia jopa natiivilla 4k resolla.

Nyt on tulossa 3080rtx kortti ja tulee tässä aina välillä uudelleen lämmiteltyä hyviä pelejä. Voisipa ottaakkin sitten Batman trilogian 8k renskauksella 4k OLEDilla. :think:

Olet käyttänyt DSR:ää. Mitä resoa se emuloi jos alkuperäinen on 4K ja kerroin 4x? Steve Burken mukaan se on 8K eikä 16K. Tällöin hänen RTX 3090/Quake 2 testissään FPS oli jotain 12. Minusta tulos ei ole uskottava verrattuna aloituspostauksessa olevaan testeihin.
 
Olet käyttänyt DSR:ää. Mitä resoa se emuloi jos alkuperäinen on 4K ja kerroin 4x? Steve Burken mukaan se on 8K eikä 16K. Tällöin hänen RTX 3090/Quake 2 testissään FPS oli jotain 12. Minusta tulos ei ole uskottava verrattuna aloituspostauksessa olevaan testeihin.
DSR 4x tarkoittaa 2x horizontal ja 2x vertical resoluutiota (2x2 = 4x). Eli 4k DSR4x sallii 8k resoluution.

EDIT: Kyllä tuo 12fps on täysin uskottava kun pelataan 100% path traced peliä kuten uusi Q2. Mikään muu peli ei taida olla nuin raskas tällä hetkellä.

Jos haluaa isompia resoja kuin 4x native niin PeterTh/gedosato auttaa DX9 peleissä. Helposti saa vaikka sen 100Mpix/frame joka sitten skaalataan vaikka 2Mpix (1080p) resolle.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä lisää 8K pelaamista. Tämä pelaaja onnistui näkemään eron 4K:n ja 8K:n välillä ja hän piti näkemästään huolimatta siitä, että optimi pelaamiskohta olisi ollut huomattavasti lähempänä. esim. 55" se on noin 52 cm. Hänellähän oli 88" näyttö eli optimi olisi 87 cm.
 
Viimeksi muokattu:
DSR 4x tarkoittaa 2x horizontal ja 2x vertical resoluutiota (2x2 = 4x). Eli 4k DSR4x sallii 8k resoluution.

EDIT: Kyllä tuo 12fps on täysin uskottava kun pelataan 100% path traced peliä kuten uusi Q2. Mikään muu peli ei taida olla nuin raskas tällä hetkellä.

Jos haluaa isompia resoja kuin 4x native niin PeterTh/gedosato auttaa DX9 peleissä. Helposti saa vaikka sen 100Mpix/frame joka sitten skaalataan vaikka 2Mpix (1080p) resolle.

OK. Nyt ymmärrän Burken pelivalinnan. Hänen tarkoituksensa oli ilmeisesti osoittaa, että 8K-pelaaminen ei toimi. Siinä ei ilmeisesti ole DLSS 2.0 tai edes 1.0?

Täytyypä tästä lähtien suhtautua varauksella Burken esittämiin tietoihin.
 
OK. Nyt ymmärrän Burken pelivalinnan. Hänen tarkoituksensa oli ilmeisesti osoittaa, että 8K-pelaaminen ei toimi. Siinä ei ilmeisesti ole DLSS 2.0 tai edes 1.0?

Täytyypä tästä lähtien suhtautua varauksella Burken esittämiin tietoihin.
Ei kai hänen tarkoituksenaan ollut kuin näyttää miten kellotetaan. Jos tuo pelivalinta oli tarkoitus "osoittaa" jotain tiettyä niin eihän tuo edes pyöri 4k resoluutiolla sulavasti. Ei se silti osoita että 4k pelaaminen ei toimi.
 
Ei kai hänen tarkoituksenaan ollut kuin näyttää miten kellotetaan. Jos tuo pelivalinta oli tarkoitus "osoittaa" jotain tiettyä niin eihän tuo edes pyöri 4k resoluutiolla sulavasti. Ei se silti osoita että 4k pelaaminen ei toimi.

Kellotus oli yksi asia, mutta 8K-pelaaminen oli toinen asia. Hän on sättinyt NVIDIA:a virheellisestä mainonnasta RTX 3090:n ja 8K-pelaamisen suhteen. Mikä olisi sen parempi valinta testipeliksi kuin peli, joka ei ole sujuva edes 4K:lla ja monet eivät edes tiedä asiaa, kuten minä
 
Minulle se tarkoittaisi peleissä +144fps ja 144hz, tähän ei 8k pysty joten ei kiitos.
 
8K-pelaaminen PC:llä on täällä!

4K/8K testi RTX 3090:llä

Tässä testattiin erilaisia pelejä 4K ja 8K resoilla. Jopa Crysis toimi sujuvasti 8K:lla ja CAN IT RUN CRYSIS? asetuksilla. Nyt sitten vain 8K TV kauppaan. Hopi hopi.

Tyhmä kysymys: Miksi tuo Crysis pyörii tuossa noin huonosti (joku 29fps)? Ymmärrän kyllä, että 8k mutta kun nuo huomattavasti paremmalta näyttävät veti ihan eri sortin luvuissa.

Muuten: Ei pelkoa moisesta näyttölaitteesta. 4k joskus houkuttaa mutta senkin pitäis olla isompi kuin tää 1440p 27" eikä tee kookkaampaa oikein mieli.
 
Palataan asiaan, kun laskentateholle ei ole enää parempia käyttökohteita. Jo 4K:n hyödyt lienevät monissa (muttei toki kaikissa) tapauksissa aika marginaalisia - saati sitten 8K:n. Sen sijaan muuta parannettavaa löytyy kyllä vielä pitkäänkin.
 
Menee vielä tod.näk. Nvidian 4000 tai jopa 5000 sarjaan ennen ku aletaan puhumaan että mid range näyttikset pyörittäis neljäkoota etes 60fps, joten eiköhän tässä oo vielä melko pitkä tovi 8k pelaamiseen.
 
Tyhmä kysymys: Miksi tuo Crysis pyörii tuossa noin huonosti (joku 29fps)? Ymmärrän kyllä, että 8k mutta kun nuo huomattavasti paremmalta näyttävät veti ihan eri sortin luvuissa.
Valtaosa peliengineistä on ripulia. Maailmassa taitaa tällä hetkellä olla yksi ainoa engine joka skaalautuu hyvin resoluution ja fps:n suhteen ja se on uusin idTech engine.
 
Menee vielä tod.näk. Nvidian 4000 tai jopa 5000 sarjaan ennen ku aletaan puhumaan että mid range näyttikset pyörittäis neljäkoota etes 60fps, joten eiköhän tässä oo vielä melko pitkä tovi 8k pelaamiseen.

Ei mahda riittää. Jos suorituskyky sukupolvien välillä paranee 20-30%, niin katellaan 7000-sarjan paikkeilla.
 
Melko absurdi aihe, kun edes 4K-pelaaminen ei ole vielä yleistynyt. Steamin statsien mukaan 65,5% pelaajista pelaa edelleen fullhd-resolla, 6,9% QHD-resolla ja vain 2,27% 4K-resolla.

1601826110865.png
 
Onneksi sen verran jo ikä vienyt terää silmistä, että 4k:n yli menevät pikkelssit menisi täysin hukkaan. VR sitten eri juttu jos todella tarkkoja näyttöjä tai keskellä enemmän pikseleitä sisältäviä alkaisi tulemaan markkinoille.
 
24' tummainen näyttö (1080p) on itselle sopiva. Samalla koolla mutta isommalla resulootiolla tuskin saavuttaa mitään.
 
Melko absurdi aihe, kun edes 4K-pelaaminen ei ole vielä yleistynyt. Steamin statsien mukaan 65,5% pelaajista pelaa edelleen fullhd-resolla, 6,9% QHD-resolla ja vain 2,27% 4K-resolla.

1601826110865.png

Vähän höpö höpöltä vaikuttaa. Joka viides pelaaja pelaa fullhd:ta huonommalla resolla vuonna 2020?
 
Vähän höpö höpöltä vaikuttaa. Joka viides pelaaja pelaa fullhd:ta huonommalla resolla vuonna 2020?
Suurinosa taitaa olla niitä CS pelaajia keillä on läppärit ja 720p resot käytössä että saa mahd suuren fps.
 
Melko absurdi aihe, kun edes 4K-pelaaminen ei ole vielä yleistynyt. Steamin statsien mukaan 65,5% pelaajista pelaa edelleen fullhd-resolla, 6,9% QHD-resolla ja vain 2,27% 4K-resolla.

1601826110865.png
Ei yllätä nuo prosenttiluvut, ja varsinkin tuo että 1440p kasvanut eniten on aika luonnollista, koska ainakin omasta mielestä 1440p ja 144+hz näyttö on se "kultainen keskitie" resoluution ja ruudunpäivitysnopeuden suhteen. 1080p alkaa olla vähän nuhjuinen nykypäivänä ja 4k ei vielä pyöri yli 60fps kovin usein hyvälläkään raudalla.
Vielä kun katsoo millaisia malleja näyttövalmistajat ovat viimevuosina tuonneet tuohon pelinäyttö kategoriaan, ja mitkä niistä pyörii jimmsin ja verkkokaupan myydyimmissä niin uskoisin että tuo 1440p korkeilla herzeillä tulee yleistymään paljon enemmän kuin 4k, 8k:sta puhumattakaan.
 
Melko absurdi aihe, kun edes 4K-pelaaminen ei ole vielä yleistynyt. Steamin statsien mukaan 65,5% pelaajista pelaa edelleen fullhd-resolla, 6,9% QHD-resolla ja vain 2,27% 4K-resolla.

1601826110865.png

Itse olen pelannut 4K:lla viimeiset kuusi vuotta.

Olisi hyvä nähdä miten tuo jakaantuisi eri peligenrien välillä.
 
Olisi hyvä nähdä miten tuo jakaantuisi eri peligenrien välillä.
Tuossahan siis näkyy minkä resoluution näyttö koneessa on päänäyttönä, eikä se että millä resoluutiolla pyörität pelejä, ja tuo steamin hardware kysely ottaa sen resoluution automaattisesti, käyttäjä ei kerro tuota tietoa itse mihinkään lomakkeeseen.
Eli hyvinkin voi löytyä noista 1440p ja 4k käyttäjistä väkeä jotka todellisuudessa eivät edes pelaa noin korkeilla resoluutioilla varsinkaan pelejä kuten cs:go
 
Tuossahan siis näkyy minkä resoluution näyttö koneessa on päänäyttönä, eikä se että millä resoluutiolla pyörität pelejä, ja tuo steamin hardware kysely ottaa sen resoluution automaattisesti, käyttäjä ei kerro tuota tietoa itse mihinkään lomakkeeseen.
Eli hyvinkin voi löytyä noista 1440p ja 4k käyttäjistä väkeä jotka todellisuudessa eivät edes pelaa noin korkeilla resoluutioilla varsinkaan pelejä kuten cs:go
Eli eikö minun 4k OLEDi näy nuissa statseissa jos päänäyttöni on 1080p 24" ja kun alan pelaamaan niin käynnistän OLEDin erikseen?

No eipä tietty.
 
Ihmiskunta aloittelee Mars-kolonnian tukikohtaa punaisella planeetalla kun 8K on 120/144fps todellisuutta. Tai jo rakentanut sen jos paremmin menee.
 
Äänestyksen vaihtoehdoista puuttui valinta "ei kiinnosta vielä nykytekniikalla". Parempi resoluutio on tarpeen vasta kun näyttölaitteet ovat riittävän isoja ja muut komponentit kykenevät oikeasti tuottamaan sujuvaa kuvaa niin isolla resolla ja järkevällä virkistystaajuudella. Pelkkä resoluutio ei ole mikään itseisarvo sellaisenaan. Ja siinä vaiheessa kun nämä ehdot alkavat täyttymään, aletaan olemaan AR/VR-tekniikan osalta niin pitkällä, että näinköhän on edes tarvetta millekään perinteisille näytöille pelien osalta?
 
Vr:ssä toki ei varmaan melkein mikään reso olisi liikaa. Toki sen korkean fps:n lisäksi tietysti. Että ehkä joskus päästään irl-vr kokemukseen.
 
Äänestyksen vaihtoehdoista puuttui valinta "ei kiinnosta vielä nykytekniikalla". Parempi resoluutio on tarpeen vasta kun näyttölaitteet ovat riittävän isoja ja muut komponentit kykenevät oikeasti tuottamaan sujuvaa kuvaa niin isolla resolla ja järkevällä virkistystaajuudella. Pelkkä resoluutio ei ole mikään itseisarvo sellaisenaan. Ja siinä vaiheessa kun nämä ehdot alkavat täyttymään, aletaan olemaan AR/VR-tekniikan osalta niin pitkällä, että näinköhän on edes tarvetta millekään perinteisille näytöille pelien osalta?
Noniin, tällä vastauksella voi koko threadin sulkea.

Ite ehkä panostan 4K-näyttöön kumminkin tässä lähiaikoina kun tuntuvat yleistyvän ja näyttiksetkin ihan OK niillä pyörittää. Katsotaan vanhainkodissa sitten sitä 8/16K:ta.
 
Itse olen pelannut 4K:lla viimeiset kuusi vuotta.

Olisi hyvä nähdä miten tuo jakaantuisi eri peligenrien välillä.
Olisi mukava tietää OIKEAT LUVUT ei siis prosenttia. esim yhdessä videossa vertailtiin Steamin käyttäjämääriin. Näinhän voi tehdä koska osan mielestä nuo ovat TODELLISIA PROSENTTEJA KOSKA SAMA MÄÄRÄ JOKA LUOKASSA SKIPPAA...


Tuosta maks määrästä otetaan vaikka 2,27 % (siis ei tietenkää saman aikaisista käyttäjistä vaan Kaikista Steam Tileistä)... Ja statiikkaa voi väännellä ihan kivasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vähän yllättävä tilasto Ruotsista. Suurin osa ruotsalaisista miehistä pelaa muita kuin FPS pelejä. Sen sijaan strategy, adventure, role playing tai construction pelit ovat miehillä ykkösenä 47 %. Näihin toimii 8K toimii oikein hyvin.
Kieltämättä hetken mietin tuossa kun zoomailin Factoriossa isoa tehdaskompleksiani lintuperspektiivistä että olisipa iso 8k näyttö nyt silmien edessä... Olisi makean näköistä erottaa pienetkin linjastot kaukaa.
 
8k:n ongelma on se, että siitä hyötyäkseen tulee katseluetäisyyden olla näytön kokoon suhteutettuna todella lyhyt. Pelikäytössä tämä alkaa jo aiheuttamaan ongelmaa, sillä jos joudut kääntämään päätäsi nähdäksesi kaiken mitä ruudulla tapahtuu, se ei ole itse suorituksen kannalta läheskään paras vaihtoehto. Näkisin käyttöä lähinnä VR-käytössä ja muuten se on yhtä turhanpäiväistä markkinointiskeidaa, kuin puhelimien näyttöjen pikselikilpailu.
 
Äänestyksen vaihtoehdoista puuttui valinta "ei kiinnosta vielä nykytekniikalla". Parempi resoluutio on tarpeen vasta kun näyttölaitteet ovat riittävän isoja ja muut komponentit kykenevät oikeasti tuottamaan sujuvaa kuvaa niin isolla resolla ja järkevällä virkistystaajuudella. Pelkkä resoluutio ei ole mikään itseisarvo sellaisenaan. Ja siinä vaiheessa kun nämä ehdot alkavat täyttymään, aletaan olemaan AR/VR-tekniikan osalta niin pitkällä, että näinköhän on edes tarvetta millekään perinteisille näytöille pelien osalta?

Ja lisäksi se, että lähes kaikessa muussa kuin pelikäytössä kaksi erillistä näyttöä vie yhtä isompaa. Ja pelikäytössäkin olisi kiva lisä jos joku vaivautuisi peleihin toiminnallisuutta toteuttamaan. Lentosimulaattorit ja jotkut harvinaiset ikkunoidut strategiapelit lähinnä poikkeuksina ja ne simutkin pelaisi tulevaisuudessa mieluummin VR:llä ja vähintään head trackingillä tähän saakkakin.
 
Vähän höpö höpöltä vaikuttaa. Joka viides pelaaja pelaa fullhd:ta huonommalla resolla vuonna 2020?

Veikkaan myös höpöhöpöä, oma arvaus on että Steamia asennetuna kaikenmaailman kehitysmaiden läppäreihin pasianssin tms. takia ja kunnollisia / aktiivisia pelikoneita noista Steamin luvuista vain osa.
 
Veikkaan myös höpöhöpöä, oma arvaus on että Steamia asennetuna kaikenmaailman kehitysmaiden läppäreihin pasianssin tms. takia ja kunnollisia / aktiivisia pelikoneita noista Steamin luvuista vain osa.
No jaa, toisaalta pc:n pelatuimpien pelien kärkipaikoilla keikkuu pääasiassa sellaiset nimikkeet, jotka eivät vaadi koneelta juuri mitään. Liekö sattumaa?
 
No jaa, toisaalta pc:n pelatuimpien pelien kärkipaikoilla keikkuu pääasiassa sellaiset nimikkeet, jotka eivät vaadi koneelta juuri mitään. Liekö sattumaa?
Mitään viitteitä tai todisteita ei ole myöskään siihen suuntaan että ihmiset pelaisivat nuita suosittuja pelejä sen vuoksi koska heidän monitorin natiivi resoluutio on X * Y.
 
No jaa, toisaalta pc:n pelatuimpien pelien kärkipaikoilla keikkuu pääasiassa sellaiset nimikkeet, jotka eivät vaadi koneelta juuri mitään. Liekö sattumaa?

CS , fortnite jne? Tuskin sen takia suosittuja että käytössä vain 15v vanha monitori, mutta saattaa kyllä vaikuttaa sekin.
 
Täällä (io-techissä) aina tuntuu unohtuvan oli aihe mikä tahansa että high-end koneiden harrastajat/ostajat ja niillä pelaajat ovat aivan promilleluokkaa. 90 miljoonan käyttäjän koneista tehty otanta "höpöhöpöä". Juuh :beye:
 
90 miljoonan käyttäjän koneista tehty otanta "höpöhöpöä". Juuh :beye:
Oliko tuosta tarkempaa disclaimeria peilaako tuo VAIN kuukausittaisiin aktiivisiin käyttäjiin (90M) vai steamin koko käyttäjäkuntaan (1B)?

Oli miten oli niin 1% käyttäjistä on 2080Ti käyttäjiä. Eli noin miljoona? Minusta tuo taas kuulostaa isolle.
 
Mitään viitteitä tai todisteita ei ole myöskään siihen suuntaan että ihmiset pelaisivat nuita suosittuja pelejä sen vuoksi koska heidän monitorin natiivi resoluutio on X * Y.
CS , fortnite jne? Tuskin sen takia suosittuja että käytössä vain 15v vanha monitori, mutta saattaa kyllä vaikuttaa sekin.
Ei ne yksistään sen takia suosittuja olekaan, mutta onhan sillä pelillä huomattavasti suurempi markkina, jos konevaatimukset on matalat.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä (io-techissä) aina tuntuu unohtuvan oli aihe mikä tahansa että high-end koneiden harrastajat/ostajat ja niillä pelaajat ovat aivan promilleluokkaa. 90 miljoonan käyttäjän koneista tehty otanta "höpöhöpöä". Juuh :beye:

Juuri näin. Fakta on että valtaosalla pelaajista on paskempi kone kun keskiverto Techiläisellä.
 
Täällä taas saa sellaisen käsityksen että suomalainen keskiverto palkansaaja on jotain maapallon eliittiä. Hiukan reppua selkään ja katsomaan kuinka muualla eletään. Techläisen kone on toki keskivertoa parempaa kamaa, mutta siltin väitän ettei markkinoita ja ”keskivertoa” kannata verrata näihin kehitysmaiden 15v vanhojen läppäreiden tilastovääristymiin.

Paljonko myydään konsoleita, 3000sarjan kortteja, Paljonko myyty 2 vuotta sitten tai 5v sitten. Nuo roikkuvat 728 x 512 resoiset ”pelikoneet” varmaan jonkunsortin käytössä edelleen mutta en lattais kauheasti painoarvoa.
 
8k:n ongelma on se, että siitä hyötyäkseen tulee katseluetäisyyden olla näytön kokoon suhteutettuna todella lyhyt. Pelikäytössä tämä alkaa jo aiheuttamaan ongelmaa, sillä jos joudut kääntämään päätäsi nähdäksesi kaiken mitä ruudulla tapahtuu, se ei ole itse suorituksen kannalta läheskään paras vaihtoehto. Näkisin käyttöä lähinnä VR-käytössä ja muuten se on yhtä turhanpäiväistä markkinointiskeidaa, kuin puhelimien näyttöjen pikselikilpailu.

Riippuu varmaan pelistä onko pään kääntäminen vai zoomaus/panorointi helpompaa.

Tässä odottelen Varjon VR-laseja tonnin hintaan.;)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 639
Viestejä
4 479 527
Jäsenet
73 960
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom