7700X vai 9600X

Hei. Otsa kuumana tässä mietin, kumpi minun kannattaisi hommata noista prosessoreista. Kun jostain luin, että ne päivitykset ei kauheasti auttanut 9600X kohdalla lisäpotkun tuomisessa. Tosin tuo prossu on nyt hyvällä hinnalla myynnissä, kun 7700X vielä yli 300e. En vaan halua tehdä virhettä tässä osien valitsemisessa, kun olen ns alussa koko hommassa. Missä käytössä koneeni on yleensä ollut, niin tehnyt videoita, niiden pyörittely koneella, tekstinkäsittelyt sunmuut. Mutta se, että 100% varma en ole, jos jotain raskaampaa tulee jossain vaiheessa eteen. Siksi haluan tämän prossuvalinnan menevän nyt oikein. Jimmzistä suosittelivat 9600X. Mitä mieltä te olette?

7700 on parempi videohommissa isomman ydinmäärän vuoksi ja peleissä erot aika marginaalisia, välillä vanhemman hyväksikin.

7700X maksaa reilusti enemmän kuin 7700, mutta suorituskyky on lähes identtinen kun käydään asettamassa PBO-asetus molemmille päälle biosista. Noiden ero on siis se, että 7700X vakiona saa käyttää enemmän virtaa kuin 7700, mutta jos molempien annetaan käyttää yhtä paljon virtaa niin ne käyttäytyvät samalla tapaa

Voin myöntää, että tuo PBO on minulle hepreaa, ainakin tässä vaiheessa vielä. Huomasin, että 7700 on pienemmät lukemat kellotaajuuksissa. Miten tämä vaikuttaa käytännössä?

Voin myöntää, että tuo PBO on minulle hepreaa, ainakin tässä vaiheessa vielä. Huomasin, että 7700 on pienemmät lukemat kellotaajuuksissa. Miten tämä vaikuttaa käytännössä?
1-5%. Osta vaan halvempi kasiytiminen eli todennäköisesti 7700. Se on järkevästi tehorajoitettukin suoraan paketista niin menee vähemmän sähköä hukkaan ja pysyy prossukin viileämpänä.

1-5%. Osta vaan halvempi kasiytiminen eli todennäköisesti 7700. Se on järkevästi tehorajoitettukin suoraan paketista niin menee vähemmän sähköä hukkaan ja pysyy prossukin viileämpänä.
Ja mie olin tänään jo lähes menossa giganttiin ostoksille, vaan peruuntuikin sitten, sillä tuota 7700 siellä ei enää ole, ikävä kyllä. Mitä mieltä olette sen boxin sisältämästä tuulettimesta? Jostain joskus olin lukevinani, että joku kyseisen prossun ostanut vaihtoi tuulettimen johonkin toiseen.

Ja mie olin tänään jo lähes menossa giganttiin ostoksille, vaan peruuntuikin sitten, sillä tuota 7700 siellä ei enää ole, ikävä kyllä. Mitä mieltä olette sen boxin sisältämästä tuulettimesta? Jostain joskus olin lukevinani, että joku kyseisen prossun ostanut vaihtoi tuulettimen johonkin toiseen.

Sen voi ostaa jostain muualtakin. Esim. tuolla on listattu eri kauppoja, Proshopista tilaaminen voisi olla hyvä vaihtoehto. Sanoisin myös että kannattaa ostaa joku parempi jäähy kuin prossujen mukana tuleva.

Sen voi ostaa jostain muualtakin. Esim. tuolla on listattu eri kauppoja, Proshopista tilaaminen voisi olla hyvä vaihtoehto. Sanoisin myös että kannattaa ostaa joku parempi jäähy kuin prossujen mukana tuleva.

Juu. Minulla sattuu vaan olemaan lahjakortti sinne, niin sillä meinasin. Täytynee sitten muita osia sieltä katsella. Mitä tarkoittavat sanat Tray ja Bulk? Tarkoittaako tuo bulk juurikin sitä, että ilman jäähdytintä? Amd siis valmistanut kahdenlaisia pakkauksia, joista toisesta puuttuu jäähdytin?

7700:n mukana tulee Wraith Prism, joka käsittääkseni pitäisi olla ihan huomattavasti jopa parempi kuin esim. 7600:n mukana tuleva Wraith Stealth, joka taas voi olla melko hirveän kuuloinen sirkkeli. Tosin, rupesin nyt oikein selaamaan hinta.fi - halvin boxed 7700 näyttäisi olevan 309e Multitronicista, halvin järkevä tray -malli (eli ilman cooleria) taas tuo Proshopin 258e. Eipä tuosta paketin coolerista sitten taas järkeä ole 50e hintaeroa maksaa, kun halvemmalla saa jo oikeasti hyvän jäähyn:

Prossu tuosta:

Jäähdytin valoilla tai ilman:
Ja vielä säästyy parin kapakkatuopin verran rahaakin, verrattuna jos ostaisi boxed -prossun.

Offtopiccina, en oo hetkeen seuraillut mitä nämä prossut maksaa niin oikein yllätyin että noin kalliita ovat vielä (yli 300e boxed 7700). Ihan OK ostos taisi olla oma 7900X black fridayna 279e ja vielä Starcartin koodilla 267e. Mutta siksi mä sen kyllä tilasinkin, kun "nyt on niin halpa". Ja oli tosiaan jossain servukoneessa ollut jo käytössä mutta 2v takuun sai silti niin mikäs siinä.

Viimeksi muokattu:
Juu. Minulla sattuu vaan olemaan lahjakortti sinne, niin sillä meinasin. Täytynee sitten muita osia sieltä katsella. Mitä tarkoittavat sanat Tray ja Bulk? Tarkoittaako tuo bulk juurikin sitä, että ilman jäähdytintä? Amd siis valmistanut kahdenlaisia pakkauksia, joista toisesta puuttuu jäähdytin?
Juu. Tray -prossut menee jälleenmyyjille näin ja siitä sitten myyvät:
Screenshot 2025-04-03 150535.png

Boxed tulee sitten hienossa paketissa ja sen kanssa mallista riippuen tulee jäähdytin tai ei.

Juu, jos haluaa joka tapauksessa paremman jäähyn kuin mitä paketissa tulee, niin voi saman tien ostaa halvemmalla semmoisen missä sitä ei tule mukana.

7700:n mukana tulee Wraith Prism, joka käsittääkseni pitäisi olla ihan huomattavasti jopa parempi kuin esim. 7600:n mukana tuleva Wraith Stealth, joka taas voi olla melko hirveän kuuloinen sirkkeli. Tosin, rupesin nyt oikein selaamaan hinta.fi - halvin boxed 7700 näyttäisi olevan 309e Multitronicista, halvin järkevä tray -malli (eli ilman cooleria) taas tuo Proshopin 255e. Eipä tuosta paketin coolerista sitten taas järkeä ole 50e hintaeroa maksaa, kun halvemmalla saa jo oikeasti hyvän jäähyn:

Prossu tuosta:

Jäähdytin valoilla tai ilman:
Ja vielä säästyy parin kapakkatuopin verran rahaakin, verrattuna jos ostaisi boxed -prossun.

Offtopiccina, en oo hetkeen seuraillut mitä nämä prossut maksaa niin oikein yllätyin että noin kalliita ovat vielä (yli 300e boxed 7700). Ihan OK ostos taisi olla oma 7900X black fridayna 279e ja vielä Starcartin koodilla 267e. Mutta siksi mä sen kyllä tilasinkin, kun "nyt on niin halpa". Ja oli tosiaan jossain servukoneessa ollut jo käytössä mutta 2v takuun sai silti niin mikäs siinä.
Kuullostaa hyvältä :) Onkos tuo kuvan pakkaus sellainen, jossa se prossu tulee esimerkiksi tuolta proshopista?

426011226_1012915890366542_669734466346354275_n1.jpg

448496968_946399977253800_4623808085798631195_n2.jpg

Kuullostaa hyvältä :) Onkos tuo kuvan pakkaus sellainen, jossa se prossu tulee esimerkiksi tuolta proshopista?

426011226_1012915890366542_669734466346354275_n1.jpg

448496968_946399977253800_4623808085798631195_n2.jpg
Tuo taitaa olla se lirpake, missä boxed -prossu on siellä pahvipakkauksen sisällä. Varmaan voivat tuollaiseenkin laittaa jos sattuu käsillä olemaan. Mulla on vielä laatikko, jossa mun 7900X tuli Proshopista. Tuolla se vain pyöri kahden vaahtomuovipalan välissä mutta AM5 on pinnit emolevyssä niin kaippa tuo pakkaus on tuolle prossulle ihan ok, kun ei ole pinnejä mitä vääntyä. Ainakin oma on toiminut.

IMG20250403154317.jpg

Jos proshopisata tilaa tray-prossun niin hyviä perustorneja sille esim:
Tai sitten kalliimmista:

Kunhan varmistat että sopii myös koteloosi korkeuden osalta.

Kiitos näistä tiedoista :) Nyt sitten ajattelin, että jos mihin sen lahjakortin voin ainakin käyttää, niin muistit voisin sieltä gigantista hommata. Millainen olisi hyvä fyysinen muisti? Aiemmin olen silmäillyt tätä Kingston muistia. Ssd muistinkin tuumin gigantista hakea.

Kiitos näistä tiedoista :) Nyt sitten ajattelin, että jos mihin sen lahjakortin voin ainakin käyttää, niin muistit voisin sieltä gigantista hommata. Millainen olisi hyvä fyysinen muisti? Aiemmin olen silmäillyt tätä Kingston muistia. Ssd muistinkin tuumin gigantista hakea.
Paljonko sitä lahjakorttia nyt on ja onko siis mitään komponentteja vielä valmiina?

Muutaman euron joutuu lisäämään lahjakortin kylkeen.

Muutaman euron joutuu lisäämään lahjakortin kylkeen.
Juu, ja ei se nyt niin tarkkaa ole, vaikka menis vähän enemmänkin yli

Statistiikka

Viestiketjuista
273 518
Jäsenet
77 047
Uusin jäsen
Ellima

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom