- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 21 608
Steam Hardware & Software Surveyn mukaan kuusiytimisiä prosessoreita on nyt 34,22 %:lla käyttäjistä, kun entisiä kuninkaita eli neliytimisiä on enää 33,74 %:lla.
Sanotaanko että jos tuo toteutuu edes seuraavan 5 vuoden aikana niin ihme.Tässä on taas asia, jossa olin väärässä. Kun 2017 tuli 6c/12t molemmilta suurilta valmistajilta, niin ennustin, että 5 vuoden aikana ne on joka pelikoneessa - tai pelit ei toimi kunnolla.
Tulevaisuuden ennustus on aina hankalaa ja nytkin olen ennustanut väärin.Sanotaanko että jos tuo toteutuu edes seuraavan 5 vuoden aikana niin ihme.
Ettei olis jotain saman suuntasta ennustettu jo PS3:n (2006) ja Phenom II Thubanin (2010) kanssa..Tulevaisuuden ennustus on aina hankalaa ja nytkin olen ennustanut väärin.
Suht uusissa konsoleissa on kahdeksan ydintä, joten eiköhän neliytimiset jää jalkoihin kohtuu pian. Kuudella ytimellä varmaan pärjää koska yhden threadin suorituskyky on parempi kuin konsoleissa, mikä on yleensä peleissä se tärkein. Toisaalta pc pelaajat on tottuneet että 30fps konsolipeli pyörii helposti 60fps+, niin siihen sitä yhden threadin vääntöä vasta tarvitaankin ja myös ytimiä.Sanotaanko että jos tuo toteutuu edes seuraavan 5 vuoden aikana niin ihme.
Oli niitä ytimiä se kahdeksan jo pleikka kolmosessa. Ei se siitä saatavilla olevasta määrästä ole kiinni vaan siitä että niillä pitäisi pystyä tekemään jotain järkevää että niistä on hyötyä.Suht uusissa konsoleissa on kahdeksan ydintä, joten eiköhän neliytimiset jää jalkoihin kohtuu pian.
Onneksi nykyisillä konsoleilla (poislukien Series S) ei ole enää vain 30fps moodisia pelejä, paitsi tosi osaamattomilta pelintekijöiltä muutama tapaus. Toki tämän hetken huippu-PC pyörittää tuplaframeilla samaa grafiikka kuin PS5/Series X. Series X pyörittää hyvinkin monia viime sukupolven pelejä 120fps, ja nykypeleistäkin löytyy jonkin verran sitä moodia molemmilla konsoleille. Mutta tehot ei riitä kummoiseen resoluutioon silloin. Eli avautuminen konsolipelaajalta siitä, että 60fps on luojan kiitos viimein konsolilla se normi, ja vieläpä hyvällä kuvanlaadulla.Suht uusissa konsoleissa on kahdeksan ydintä, joten eiköhän neliytimiset jää jalkoihin kohtuu pian. Kuudella ytimellä varmaan pärjää koska yhden threadin suorituskyky on parempi kuin konsoleissa, mikä on yleensä peleissä se tärkein. Toisaalta pc pelaajat on tottuneet että 30fps konsolipeli pyörii helposti 60fps+, niin siihen sitä yhden threadin vääntöä vasta tarvitaankin ja myös ytimiä.
Battlefield 1 aikanaan ei toiminut kuin hikisellä 10fps kun käytti 4c4t i5 3570K:ta mutta ytimiä tai vähintään säikeitä lisäämällä peli toimi huomattavasti paremmin.Sanotaanko että jos tuo toteutuu edes seuraavan 5 vuoden aikana niin ihme.
Poikkeuksia on tietty. Ei sillä että tuo itsestä olisi mitenkään oikeutettua tuon pelin kohdalla. Voihan tuota itsekin tehdä miinaharavan joka vaatii kymmenen ydintä toimiakseen, ei se siitä hyvää peliä tee.Battlefield 1 aikanaan ei toiminut kuin hikisellä 10fps kun käytti 4c4t i5 3570K:ta mutta ytimiä tai vähintään säikeitä lisäämällä peli toimi huomattavasti paremmin.
Toki mutta tämä sama ydinriippuvuus on ollut käsittääkseni kaikissa Frostbite-peleissä tuosta lähtien. Tai ainakin Battlefield ja Battlefront peleissä.Poikkeuksia on tietty. Ei sillä että tuo itsestä olisi mitenkään oikeutettua tuon pelin kohdalla. Voihan tuota itsekin tehdä miinaharavan joka vaatii kymmenen ydintä toimiakseen, ei se siitä hyvää peliä tee.
Millä tavalla virheelliseksi?Eikös steam tilasto ole moneen kertaan tuomittu täysin virheelliseksi topikin aloittajankin toimesta?
Onko se edes oikeasti riippuvainen ytimistä? Vai pärjääkö 12100f paremmin kuin ryzen 1700?Toki mutta tämä sama ydinriippuvuus on ollut käsittääkseni kaikissa Frostbite-peleissä tuosta lähtien. Tai ainakin Battlefield ja Battlefront peleissä.
Jo BF3 pyöri huomattavasti sulavammin 4c/8t prossuilla kuin ilman HT:ta. Sitten taas Hardline ja nelonen pyörikin hyvin 4c/4t prossuilla tosi hyvin, ehkä sitten Onen jälkeen muuttui taas, en tiedä kun se on jäänyt viimeiseksi bäfäksi itselleniToki mutta tämä sama ydinriippuvuus on ollut käsittääkseni kaikissa Frostbite-peleissä tuosta lähtien. Tai ainakin Battlefield ja Battlefront peleissä.
Vaikuttaisi olevan koska 3570K ja 3770K on ilmeisesti ihan merkittävä ero toimivuudessa eikä noilla muuta eroa ole kuin että jälkimmäisessä on HT eli 4c8t.Onko se edes oikeasti riippuvainen ytimistä? Vai pärjääkö 12100f paremmin kuin ryzen 1700?
Ei muuta eroa? Isompi cache ja onhan se myös suorituskykyisempi ht:n ansiosta.Vaikuttaisi olevan koska 3570K ja 3770K on ilmeisesti ihan merkittävä ero toimivuudessa eikä noilla muuta eroa ole kuin että jälkimmäisessä on HT eli 4c8t.
No tuskinpa se cache aiheuttaa niin massiivista eroa. HT:n nimenomaan mainitsin eroksi joka vaikuttaa.Ei muuta eroa? Isompi cache ja onhan se myös suorituskykyisempi ht:n ansiosta.
Cache vaikuttaa ja htn tuoma lisä suorituskykyyn - turha kuvitella pelkkien lisäsäikeiden auttavan jollei suorituskyky kasva samalla. Minkä nyt näkee aika selvästi tuon 12100fn kohdalla, kun se selättää vanhat 8-ytimet ihan totaalisesti.No tuskinpa se cache aiheuttaa niin massiivista eroa. HT:n nimenomaan mainitsin eroksi joka vaikuttaa.
Bäfät skaalaa muistaakseni johonkin kahdeksaan säikeeseen asti kohtuu hyvin. Frostbite pelimoottorilla tehdyt pelit sinällään ei mitään ihmeellistä vaadi, fifat ja maddenit sillä on pyörinyt jo vuosia ja minimum edelleen skylake i3 prossut.Onko se edes oikeasti riippuvainen ytimistä? Vai pärjääkö 12100f paremmin kuin ryzen 1700?
Eiköhän r7 1700x ole suorituskykyisempi kuin 1200f. Eli siis peli vaatii korkea single core suorituskykyä, eikä korkeampi kokonaissuorituskyky ole niin tärkeä niillä viimeisillä ytimillä.Bäfät skaalaa muistaakseni johonkin kahdeksaan säikeeseen asti kohtuu hyvin. Frostbite pelimoottorilla tehdyt pelit sinällään ei mitään ihmeellistä vaadi, fifat ja maddenit sillä on pyörinyt jo vuosia ja minimum edelleen skylake i3 prossut.
12100f pieksee 1st gen ryzenit mennen tullen, niiden IPC oli sitä luokkaa että nykypäivänä lähes SER-jätettä pelikäytössä ellei 4k reso käytössä.
Pelikäytössä? Ei todellakaan ole. Suurimmassa osassa testejä 12100f voittaa jopa 3900X:n. Ja 1700X on aika kaukana 3900X:n suorituskyvystä.Eiköhän r7 1700x ole suorituskykyisempi kuin 1200f. Eli siis peli vaatii korkea single core suorituskykyä, eikä korkeampi kokonaissuorituskyky ole niin tärkeä niillä viimeisillä ytimillä.
Ymmärsit väärin. Eiköhän tuo 1700x ole suorituskyisempi, kuin 12100f multicore suorituskyvyssä. 12100f taas pieksee ton 1700x mennen tullen single core suorituskyvyssä.Pelikäytössä? Ei todellakaan ole. Suurimmassa osassa testejä 12100f voittaa jopa 3900X:n. Ja 1700X on aika kaukana 3900X:n suorituskyvystä.
Intel Core i3-12100F Review - 5.2 GHz OC with an Asterisk - Game Tests 1080p / RTX 3080 | TechPowerUp
Voi se hurjat 5% olla nopeampi jossain benchmarkeissa.Ymmärsit väärin. Eiköhän tuo 1700x ole suorituskyisempi, kuin 12100f multicore suorituskyvyssä. 12100f taas pieksee ton 1700x mennen tullen single core suorituskyvyssä.
Niin, tässä ollaan puhuttu ketjun täydeltä pelisuorituskyvystä ja siitä kuinka pelit niitä ytimiä tuskin tulee jatkossakaan juuri enempää käyttämään... Ei kukaan ole sitä kiistänyt etteikö se 1700X ole jossain renderöintikäytössä nopeampi kuin 12100f.Ymmärsit väärin. Eiköhän tuo 1700x ole suorituskyisempi, kuin 12100f multicore suorituskyvyssä. 12100f taas pieksee ton 1700x mennen tullen single core suorituskyvyssä.
Niin ja kuten sanoinNiin, tässä ollaan puhuttu ketjun täydeltä pelisuorituskyvystä ja siitä kuinka pelit niitä ytimiä tuskin tulee jatkossakaan juuri enempää käyttämään... Ei kukaan ole sitä kiistänyt etteikö se 1700X ole jossain renderöintikäytössä nopeampi kuin 12100f.
Heitä toki testiä mutuilun sijaan tai kerro tällainen peli. Techpowerupin listauksesta löytyy niin BF V kuin CSGO, molemmat edustaa aikalailla ääripäitä ydinten käytön suhteen ja molemmissa 3900X jää 12100F:n DDR4 3200mhz muistella taakse. En nyt oikein jaksa ymmärtää missä mielikuvitusmaailmassa 1700X on 12100F:n edellä yhdessäkään pelissä.Niin ja kuten sanoin
Eli siis peli vaatii korkea single core suorituskykyä, eikä korkeampi kokonaissuorituskyky ole niin tärkeä niillä viimeisillä ytimillä.
Joten jospa lukisit ajatuksen kanssa mitä olen sanonut, ettei tarvitse päästä vetää omia tulkintoja, kuin valtakunnan syyttäjä konsanaan
Sun 5 % oli aika osuva. Olisin kuvitellut sen olevan n. 20 % tuplamäärällä ytimiä.Voi se hurjat 5% olla nopeampi jossain benchmarkeissa.
Huoh. Lue nyt oikeasti vielä kerran mitä olen kirjoittanut. En ole väittänyt että 1700x olisi nopeampi peleissä.Heitä toki testiä mutuilun sijaan tai kerro tällainen peli. Techpowerupin listauksesta löytyy niin BF V kuin CSGO, molemmat edustaa aikalailla ääripäitä ydinten käytön suhteen ja molemmissa 3900X jää 12100F:n DDR4 3200mhz muistella taakse. En nyt oikein jaksa ymmärtää missä mielikuvitusmaailmassa 1700X on 12100F:n edellä yhdessäkään pelissä.
Joku hypoteettinen peli mitä ei ole olemassa on aika irrelevanttia.
1700x on cb r23:n omassa tuloslistassa sopivasti 3600:n pisteiden alla näkyvillä. Siellä on myös esim. 2990WX ns wall of shamella tällä hetkellä, kun meinaa hävitä 12900KS:lle.Sun 5 % oli aika osuva. Olisin kuvitellut sen olevan n. 20 % tuplamäärällä ytimiä.
AMD Ryzen 7 1700X
8C 16T @ 3.40 GHz
8805 (100%)
Intel Core i3-12100F
4C 8T @ 3.30 GHz
8443 (96%)
AMD Ryzen 7 1700X vs Intel Core i3-12100F - Benchmark, comparison and differences
Benchmark, test, review, comparison and differences between these CPUs in Cinebench 23 and Geekbench 5www.cpu-monkey.com
Joo ei ole paras sivusto, mutta kait nuo Cinebench r23 tulokset ovat oikein.
Voi hemmetti ehtisit sanomaan. Tän uutisen siis paras anti oli juuri tuo, että nyt Steam survey on tietolähteenä halal. Ajattelinkin katsoa AMD:n ja Nvidian nykysukupolven näyttisten osuuksia.Eikös steam tilasto ole moneen kertaan tuomittu täysin virheelliseksi topikin aloittajankin toimesta?
Käytettynä heijastamaan raudan todellista jakaumaa kaikkien pelaajien keskuudessa se on puutteellinen tiedon keräystavasta johtuen.Eikös steam tilasto ole moneen kertaan tuomittu täysin virheelliseksi topikin aloittajankin toimesta?
Intelin hybrideissä on nimenomaan kyse siitä ydinmäärän kasvatuksesta (toki ei vain itse ydinmäärien vuoksi), neljä E-ydintä menee Alder Lakessa ~samaan tilaan kuin yksi P-ydin. 13. sukupolvessa tulee jo 8P16E-prossujaIntelillä on jo joitakin hybridiprosessoreja, joiden paremman energiatehokkuuden ytimien avulla on pyritty hillitsemään energian kulutusta. En usko että tuo yrimien lukumäärän (ja energian kulutuksen lisääntyminen) jatkuu loputtomasti.
Jep, Heittämällä mennään taas siihen asti, kunnes uusi konsolisukupolvi tulee ja 4K pelaaminen on oikeasti PC-puolella muutakin, kuin marginaaliporukan touhuja. Ja Full HD pelaaminen CRT-näyttöön verrattavan "noloa".Sanotaanko että jos tuo toteutuu edes seuraavan 5 vuoden aikana niin ihme.
Toisaalta se 4K pelaaminen vaatii GPU:lta enemmän ja prosessorin merkitys pienenee huomattavasti, joten en näkisi sillä olevan vaikutusta tässä tapauksessa (elleivät muuta pelimoottoreita samalla jotenkin).Jep, Heittämällä mennään taas siihen asti, kunnes uusi konsolisukupolvi tulee ja 4K pelaaminen on oikeasti PC-puolella muutakin, kuin marginaaliporukan touhuja. Ja Full HD pelaaminen CRT-näyttöön verrattavan "noloa".
Meinaatko, että suorittimien ytimien lukumäärä alkaisi pienentyä, kuten sylinterien määrä autoissa (kasikoneista ahdettuja kutosia, kutosista ahdettuja nelosia, nelosista ahdettuja kolmipyttyisiä)?Prosessorien ytimien lukumäärä ja tehonkulutus näyttää menevän, tai tulee mieleen, sylinterien lukumäärät autojen moottoreissa. Vielä 50 vuotta sitten pidettiin hienona juttuna, kun sylintereitä lisättiin auton moottoriin niin että niitä oli yhteensä 6 tai 8 kpl. Siitä seurasi enemmän tehoa, mutta erityisesti enemmän kulutusta. Rättisitikan 2 sylinterisestä moottorista oli aika ajanut ohi.
Intelillä on jo joitakin hybridiprosessoreja, joiden paremman energiatehokkuuden ytimien avulla on pyritty hillitsemään energian kulutusta. En usko että tuo yrimien lukumäärän (ja energian kulutuksen lisääntyminen) jatkuu loputtomasti.
Miten se tiedon keräystapa nyt tähän otsikkoon sopii paremmin kuin nvidia/AMD näyttisten määrään?Käytettynä heijastamaan raudan todellista jakaumaa kaikkien pelaajien keskuudessa se on puutteellinen tiedon keräystavasta johtuen.
Uutisen otsikon ja tekstin toteamuksiin sen sijaan se on ainoa oikea lähde.
No kieltämättä siinä voisi tarkemmin lukea "steam surveyssä" jotta olisi vielä selvempää ettei puhuta sen laajemmasta tutkimuksesta kuin steamin käyttäjien vapaaehtoisista ilmoituksista.Miten se tiedon keräystapa nyt tähän otsikkoon sopii paremmin kuin nvidia/AMD näyttisten määrään?
Hah! Kovasti on kehitys kehittynyt, ennen lisättiin ytimiä kaksi kerrallaan 2 > 4 > 6 > 8, sitten yhtäkkiä tuplattiin. Meni laskurit ja ennustukset heti nurin. Eikä tosiaan tulevaisuudessa helpota yhtään kun amd hyppää kans huhujen mukaan big-little kelkkaan.Muistuipa mieleen noin 1,5v sitten käyty keskustelu kun kaivelin steam tilastoita ja tein kuvaajan. @Division sen pohjalta teki sitten ennustekuvan miten tämä kehitys kehittyy. Ei se nyt ihan nappiin mennyt, mutta ei nyt täysin pieleenkään.
AMD CPU-spekulaatio (Zen5/Zen6 ...)
Täällä on kummassakin koneessa 7v vanhat prossut. Täällä vasta seitsemäs vuosi menossa ykköskoneessa, muissa sitten vanhempia. 2600k alkaa lähestyä jo 10v ikää. Seuraava tuskin viihtyy yhtä kauan koneessa. Mutta siihen tähtään että ei tarvitse joka vuosi vaihtaa.bbs.io-tech.fi
Eniten kusi toi dual core ennuste.
Sillä tavalla että jos NYT alat suunnittelemaan uutta "keskitason" pelikonetta ja aikomuksesi on pelata Steamin pelejä (missä sinulla on jo ehkä satojen pelien kirjasto) ei ehkä se ns. keskitehoinen "kaikkein yleisin" parhaalla hinta/laatusuhteella oleva pelikone koostukaan seuraavista osista:Millä tavalla virheelliseksi?
Eli alat lukemaan tilastoa jonain osto-oppaana joksi sitä ei ole tarkoitettukaan ja valitat kuinka se ei sovellu siihen miten keksit ruveta sitä soveltamaanSillä tavalla että jos NYT alat suunnittelemaan uutta "keskitason" pelikonetta ja aikomuksesi on pelata Steamin pelejä (missä sinulla on jo ehkä satojen pelien kirjasto) ei ehkä se ns. keskitehoinen "kaikkein yleisin" parhaalla hinta/laatusuhteella oleva pelikone koostukaan seuraavista osista:
- 6-ydin prosessori minkä nopeus - 2.69Ghz (mikäli Intelin prosessori) tai 3.3 - 3,69GHz (jos AMD:n)
- Windows 10 64 bit
- 16Gb RAM
- GTX 1060 näytönohjain TAI Intel HD Graphics 3000/4000
- 1920x 1080p näyttö
- Englanninkielinen käyttöjärjestelmä
- 1Tb+ kiintolevyjä missä vapaata tilaa yhteensä 100-249Gb (pelien ja käyttöjärjestelmän asennuksen jälkeen).
Vaikka tuo on ehkä yleisin käytössä oleva kokoonpano millä pelataan se ei silti mielestäni edusta sitä keskitasoa mitä itse suosittelisin ostettavaksi edes kaverin lapsen uudeksi pelikoneeksi. Mutta jos tuo ei mielestäsi ole virheellistä ja jo osin vanhentunutta tietoa niin ei se ole minulta pois jos ehdottelet uusiksi osiksi noita perusteena että suurin osa ihmisistä jotka pelaavat Steamin mukaan noita käyttävät...
Mulla tuo kyselee useamman kerran vuodessa ja monella eri koneellakin myös.Steam survey on kyllä niin humpuukkia kun kerran 5 vuoteen antaa sen ja on tavara kerennyt vaihtua moneen kertaa siinä välissä mitä ei lasketa siihen. Vois vaa suoraan imeä käyttäjiensä kokoonpanot ja laittaa päivittämään suoraan.
Eikö se ole virheellinen jos sen mukaisia osia ei kannata hankkia tai jos suurin osa pelaajista ei niitä käytä vaikka Steam niin sanoisi?Eli alat lukemaan tilastoa jonain osto-oppaana joksi sitä ei ole tarkoitettukaan ja valitat kuinka se ei sovellu siihen miten keksit ruveta sitä soveltamaan
Eli Korhonen ei ole Suomen yleisin sukunimi, jos minusta Lammenperä-Viiksiniemi on hienompi sukunimi?Eikö se ole virheellinen jos sen mukaisia osia ei kannata hankkia tai jos suurin osa pelaajista ei niitä käytä vaikka Steam niin sanoisi?
Vai onko nyt vain tarkoitus että me saamme tuntea olevamme parempia kuin keskiverto Steam pelaaja tuon Steam surveyn mukaan on?
Epäilisin myös että jos Steamista etsisi tilastoja eniten pelatuimmista peleistä kyseiseltä kuukaudelta niitä ei ehkä pystyisi läheskään kaikkia pelaamaan tuolla kalustolla mitä Steamin mukaan suurin osa sen käyttäjistä kuitenkin käyttää....