5G reititin -> valokuitu

Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
8
Reitittimenä ZTE MC801A. Aikaisemmin käytössä ollut 5G mobiililaajakaista ja nyt ostin kuidun. Kuitu tulee talojakamosta huonepistokkeeseen ja siitä toiseen reitittimen LAN/WAN porteista. Reitittimen asetuksista vaihdoin kiinteään ethernet yhteyteen mutta internet ei silti toimi wifin kautta. Saakohan asian korjattua vaihtamalla jotain asetuksia vai meneekö laite vaihtoon?
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 208
Kirjoitat "toiseen reitittimen LAN/WAN porteista". Jos kyseessä on kuvan mukainen laite, siinä on vain kaksi LAN-porttia eikä ollenkaan WAN-porttia. Kyseinen reititin on ilmeisesti tarkoitettu jakamaan vain 5G-mobiiliverkon dataa LAN- tai WiFi-verkkoon eikä siihen voi tuoda ethernet-signaalia RJ-45 -kaapelilla.
1702378180687.png
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
LAN1 port: Connect to the WAN in the Cable Broadband Mode
3. Change the operation mode to Cable Broadband Mode.
4. Set the detailed parameters given by your service provider.

Eli LAN1 pitäisi käyttää mutta mitä parametrejä tuo haluaa lisäksi?
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 208
Osuin ohjetta hakiessani ensin tuolle Elisan sivulle, jolta kuvani oli. Noista sinun liittämistäsi kuvista päätellen LAN 1 -portti voi toimia myös WAN-porttina. Minua tosin hämää tuo sana "kaapelilaajakaistatila". Itse olen ymmärtänyt, että "kaapelilaajakaista" tarkoittaa kaapeli-tv-verkkoa hyödyntävää nettiyhteyttä. Ilmeisesti se kuitenkin tässä tarkoittaa ethernet-kaapelilla tulevaa yhteyttä.

Sitten jää epäselväksi tuo "internet ei toimi WiFin kautta". Tarkoitatko, että kaikki muuten toimii, mutta WiFi-yhteydellä kotiverkkoon liitetyt laitteet eivät pääse internetiin?
Siihen voisi olla syynä se, että reititin on asetettu siltaavaan tilaan (bridged mode).
 
Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
8
Osuin ohjetta hakiessani ensin tuolle Elisan sivulle, jolta kuvani oli. Noista sinun liittämistäsi kuvista päätellen LAN 1 -portti voi toimia myös WAN-porttina. Minua tosin hämää tuo sana "kaapelilaajakaistatila". Itse olen ymmärtänyt, että "kaapelilaajakaista" tarkoittaa kaapeli-tv-verkkoa hyödyntävää nettiyhteyttä. Ilmeisesti se kuitenkin tässä tarkoittaa ethernet-kaapelilla tulevaa yhteyttä.

Sitten jää epäselväksi tuo "internet ei toimi WiFin kautta". Tarkoitatko, että kaikki muuten toimii, mutta WiFi-yhteydellä kotiverkkoon liitetyt laitteet eivät pääse internetiin?
Siihen voisi olla syynä se, että reititin on asetettu siltaavaan tilaan (bridged mode).
Joo juurikin näin, ainoa ongelma on että sama valikko mistä vaihdetaan siltaava tila päälle on se mistä vaihdetaan tuon ”kaapelilaajakaistan” ja perustilan välillä
 
Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
8
Osuin ohjetta hakiessani ensin tuolle Elisan sivulle, jolta kuvani oli. Noista sinun liittämistäsi kuvista päätellen LAN 1 -portti voi toimia myös WAN-porttina. Minua tosin hämää tuo sana "kaapelilaajakaistatila". Itse olen ymmärtänyt, että "kaapelilaajakaista" tarkoittaa kaapeli-tv-verkkoa hyödyntävää nettiyhteyttä. Ilmeisesti se kuitenkin tässä tarkoittaa ethernet-kaapelilla tulevaa yhteyttä.

Sitten jää epäselväksi tuo "internet ei toimi WiFin kautta". Tarkoitatko, että kaikki muuten toimii, mutta WiFi-yhteydellä kotiverkkoon liitetyt laitteet eivät pääse internetiin?
Siihen voisi olla syynä se, että reititin on asetettu siltaavaan tilaan (bridged mode).
Eli käytännössä ei pitäisi pystyä olla samaan aikaan päällä
 
Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
8
Osuin ohjetta hakiessani ensin tuolle Elisan sivulle, jolta kuvani oli. Noista sinun liittämistäsi kuvista päätellen LAN 1 -portti voi toimia myös WAN-porttina. Minua tosin hämää tuo sana "kaapelilaajakaistatila". Itse olen ymmärtänyt, että "kaapelilaajakaista" tarkoittaa kaapeli-tv-verkkoa hyödyntävää nettiyhteyttä. Ilmeisesti se kuitenkin tässä tarkoittaa ethernet-kaapelilla tulevaa yhteyttä.

Sitten jää epäselväksi tuo "internet ei toimi WiFin kautta". Tarkoitatko, että kaikki muuten toimii, mutta WiFi-yhteydellä kotiverkkoon liitetyt laitteet eivät pääse internetiin?
Siihen voisi olla syynä se, että reititin on asetettu siltaavaan tilaan (bridged mode).
 

Liitteet

Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 208
Paha sanoa, kun ei tunne laitetta, mutta ei tuossa näyttäisi olevan siltaava tila päällä. Ymmärtäisin niin, että nuo "Ethernet-reititintila" ja "Reititintila" ovat "Siltaavan tilan" vaihtoehtoja, mutta mitähän tuo "Automaattinen" tarkoittaa?
 
Liittynyt
12.12.2023
Viestejä
8
Paha sanoa, kun ei tunne laitetta, mutta ei tuossa näyttäisi olevan siltaava tila päällä. Ymmärtäisin niin, että nuo "Ethernet-reititintila" ja "Reititintila" ovat "Siltaavan tilan" vaihtoehtoja, mutta mitähän tuo "Automaattinen" tarkoittaa?
Niin siitä en tiedä, taitaa olla Elisan oma laite niin ei löydy mitään pikakäyttöohjetta kummoisempaa. Täytyy varmaa ostaa ihan normaali reititin niin ei tarvitse asian kanssa tuskailla.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 208
Tuossa on Elisan kuva laiteasetuksista siltaavassa tilassa:
1702395420943.png


Eli kyllä reitittimen pitäisi olla reitittävässä tilassa noilla sinun kuvasi asetuksilla, jos olet painanut Käytä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 208
Viestejä
4 211 402
Jäsenet
71 028
Uusin jäsen
zamkos

Hinta.fi

Ylös Bottom