Hei
Muuten vastaava tilanne kuin io-techin testeissä paitsi että minulla tuo on kotelossa, jossa hyvä ilmankierto.
Testissä AMD:n uudet 12- ja 16-ytimiset Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuvat Ryzen 5000 -sarjan prosessorit.
www.io-tech.fi
Cinebench R20 testissä pisteet vastaavia kuin tuossa io-tech testissä, mutta lämmöt minulla 82 astetta ja io-techillä 67 astetta.
Cinebench R20:
Idle:
Kysymys siis että onkohan tuo ihan normaalia vai onko jossain jotain vikaa?
Jos prossu olisi vakiona (PPT ~130-142 W@CB R23 MC), niin tuolla jäähyllä CPU Tdie max. pitäisi olla Cinen 10 minuutin throttlaus-testissä huonelämpötilasta, kotelosta ja tahnasta riippuen 64-69 C (kun täydet kiekat). Silloin pisteitä ropisee ~8,5k@R20 ja reilut 21k@R23.
Sinulla on ilmeisesti on PBO-kellotuksia päällä, mikä nostaa lämpöjä tuomatta kovinkaan montaa prosenttia lisää pisteitä. Prossuytimet ovat niin pieniä, ettei sieltä oikein saa johdettua lämpöä pois, jos menee paljon yli vakion. Joku 80-120 W PPT jäähtyy tosi nätisti ja pisteitä tulee suhteessa paljon. Vakion 130-142 W PPT jäähtyy vuoden 2007 Noctuan yksitornisella 120 mm:lla samoihin asteisiin kuin sinulla ja se on vieläpä hiljaisempi, koska vain yksi pienehkö tuuletin ja 1200-1300 rpm. Sitten jos PBO nostaa kulutuksen 170:een saati 200 W:iin, niin järeämmilläkin jäähyillä alkaa lämmöt nousta, koska pieni ydin.
Löysin jonkun oman vanhan vetäisyn, jossa D15 + 5900X vakiona:
-CB R23 MC 10 min, 21 024 pts
-CPU PPT 134,626 W
-CPU Tdie maks. 75,5 C/avg. 72,1 C
-D15@671 rpm avg./678 rpm max.
-Cooler Master Silencio S400 mATX fylleineen suodattimineen, tuulettimet 600-700 rpm
-huoneessa +24 C
Eli selvästi alemmat lämmöt kuin sinulla, vaikka prossutuuletin oli alle 700 rpm. Jos et välttämättä tarvitse automaattista ylikellotusta (PBO), niin laita vakioksi. Sähköäkin säästyy ja korvat sekä mieli kiittävät.
Edit. Kyllähän sinulla näköjään olikin kuvassa 200 W, eli se nostaa lämmöt tuomatta montaakaan prosenttia suorituskykyä lisää. En tosin tiedä oliko tuo PPT-watit. Luultavasti siis jäähyn tahnat ja asennus on ok, mutta sähköä vaan imetään niin kovalla teholla. Tarkemmin voit seurailla tehoja ja lämpötiloja ym. asentamalla HWinfo64:n. Sillä muutkin katselevat. Näkee:
-CPU Tctl/Tdie (minä ilmoitin näitä lukemia)
-CPU die avg.
-CPU CCD1 (Tdie)
-CPU CCD2 (Tdie)
-core temperatures
-CPU IOD hotspot
-CPU IOD avg.