500W poweri ja uudempi nVidian GPU

Moro! Mulla on tämmönen jo "Ancient relic"-luokkaa oleva HP Pavillion Gaming Desktop 790-0078no PuuCee jossa on 8GB Nvidia 2080 RTX GPU. Vermes siis kyllä pelaa ihan hyvin 1080p ja 1440p resoluutioilla mutta mitäs jos yrittäisin tuohon uudempaa näytönohjainta.

Tässä on 500W Gold poweri.

Tiedustelen siis että kantaako vanha sotaratsu vielä jos siihen haluaisi pulauttaa uudemman GPUn? Esim. nVidian 4080 tai joku 50x0-sarjasta? En ole toistaiseksi edes harkinnut Radenoneita kun aina on ollut nVidia koneessa ihan ekoista malleista lähtien, siis heti Voodoo 3dFx-korttien jälkeen ...

No tuo on Pavillion sarjaa, jossa emo on epästandardi ja virtalähdekään ei ole standardi atx niin eiköhän paras ole pysyä saman teholuokan näyttiksissä.
5070 on hieman enempi kuluttava kuin 2080, mutta voisi vielä pelittää tuossa. Katso kumminkin mitat, tuo koppa rajoittaa näyttiksen kokoa reilusti. Ja myös virtalähteen gpu-virtaliitin tsekkaus, että mikä tuossa powerissa on vrt uusi näyttis.

Viimeksi muokattu:
No tuo on Pavillion sarjaa, jossa emo on epästandardi ja virtalähdekään ei ole standardi atx niin eiköhän paras ole pysyä saman teholuokan näyttiksissä.
5070 on hieman enempi kuluttava kuin 2080, mutta voisi vielä pelittää tuossa. Katso kumminkin mitat, tuo koppa rajoittaa näyttiksen kokoa reilusti. Ja myös virtalähteen gpu-virtaliitin tsekkaus, että mikä tuossa powerissa on vrt uusi näyttis.
Jeps, näin olen kuullut lähes aina kun HP:n kiluttimista joku mainitsee.

Mutta olisi kyllä kummaa jos emolevy estäisi näytönohjaimen vaihtamisen. Mutta HP:n kanssa kaikki on kyllä mahdollista. Taitaa esim. DDR4 muistienkin kanssa olla melekoosen Kranttu Vekotin(TM) tämä, ja nämä HP:t yleensä.

Jos saisi jonkun tutun tuomaan väliaikaiseen testiin jonkun 40x0 tai 50x0 sarjalaisen niin pääsisi testaamaan. Mistään kun ei näe miten paljon poweria systeemissä on käytössä niin ilman testaamista jää arvailujen varaan.

Oisko joku 5060 tai 4060 sopiva joka toisi ihan mulle riittävän suorituskyvyn, sitten kun siis nopamman kuin 60Hz ja parempiresoluutioisen näytön saapi ensin. Nythän mulla on vaan ihan perus 60Hz HP EliteDisplay E231 24" paneelit käytössä ja kolmantena 1080p 60Hz HD-telkka.

Varmaan pointti oli ettei virtalähdettä pysty vaihtaan niin se rajoittaa GPU:n päivitystä. Toki olen kuullut ihan ihme tarinoita näistä. Kaverilla ei toiminut RX 9060 XT pakettikoneessa koska kyseinen näyttis ei tukenut jotain bios-ominaisuutta tjsp.

Montako PCIe-virtaliitintä on tuossa HP:n powerissa? 1x8pin? Montakos 8-pinnistä liitintä nuo 12pin adapterit haluaa; 2-3?

Tpu:n performance vertailussa:

4060 +4%
5060 +28%

Eli varsinkin ensimmäinen vaihtoehto on ihan rahan haaskuuta, 5060:lla nyt jotain iloa. Toki nuo tukevat sitten dlss-freimejä joilla fps:n saa ylös.

Emon epästandardiudella tarkoitin sitä, että sitä ei toiseen koteloon vaihdeta kun muotoiltu kuinka sattuu. Lisäksi hyvin kranttu muisteista kuten sanoitkin. Vielä kun se atx12vo virtiksen vaativa niin kyllä HP on Pavillioneissa tehnyt kaikkensa että konetta ei koskaan päivitetä.

Varmaan pointti oli ettei virtalähdettä pysty vaihtaan niin se rajoittaa GPU:n päivitystä. Toki olen kuullut ihan ihme tarinoita näistä. Kaverilla ei toiminut RX 9060 XT pakettikoneessa koska kyseinen näyttis ei tukenut jotain bios-ominaisuutta tjsp.

Montako PCIe-virtaliitintä on tuossa HP:n powerissa? 1x8pin? Montakos 8-pinnistä liitintä nuo 12pin adapterit haluaa; 2-3?
En ole vielä avannut vermestä, pitää katsoa illemmalla. Mutta ei tuo GPU päivitys nyt ihan akuutti ole. Tiedustelen vaan etukenossa.

Ja vähän tuommoisia epäilinkin mitä mainitsit.

En ole siis untuvikko koneen kasaamisessa, tullut tähän ikään mennessä kaikki PuuCeet itse osista kasattua paitsi tämä nykyinen. Vanha pelikone kosahti niin sain tämän hätäavuksi käyttöön, ja ihan hyvin tää on pelannut tosiaan kun en nykyisellään näyttörajoitteisena parempaa kuin 1080p tarvitse. Jopa Assassin's Creed: Shadows pyörii täpöillä sulavasti. Ei itseasissa ole ollut ongelmia täpöasetuksilla minkään muun uudenkarhean pelin kanssa kuin mitä nyt tämä uusin Indiana Jones And The Great Circle, peli ei ollenkaan suostunut täysillä asetuksilla edes käynnistymään vaan kaatui oksentaen pixelipurskeen näytölle....

Oletan että Indyn kohdalla se syypää oli käytetty pelimoottori, eli idTech 7, ja sen pelin asetus Texture Streaming Cache joka vei ilmeisesti enemmän VRAM GPUsta kuin saatavilla oli ja engine ei siitä suoriutunut ollenkaan ja peli siis ei edes käynnistynyt. En testannut pystyikö tuossa tiputtamaan sen tekstuuripuskurin kokoa pitäen muut asetukset täysillä. Mutta siis esim. Doom: Dark Ages, jossa siis uusin idTech 8 engine, toimii Ultra Nightmarella eli täpöasetuksilla ongelmitta 1080p resolla. Uudempi engine sopeutuu paremmin alustaan missä pyörii siis.

Itse tappelen vähän saman ongelman kanssa. HP:n Z440 -torniin olisi tarkoitus hommata jokin näyttis, mutta kaikki osat on epästandardeja niin varmaan jokin lisävirraton olisi paras vaihtoehto.

itse aikoinaan, kun pohdin saman asian kanssa. vaihdoin näyttiksen ja kotelon virtalähteineen ensin, sitten vaihtu näyttis ja lopulta kaikki muutkin osat myöhemmin.

tää oli aikaa antec sonata III 500w powerilla :rofl:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 188
Jäsenet
78 538
Uusin jäsen
Osku999

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom