4K-Näytöt

Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 024
Siis 4k näyttöhän skaalautuu täydellisesti 1080p resoluutioon, koska siinä vain jokainen pikseli kasvaa 2x isommaksi leveyssuunnassa ja 2x isommaksi pystysuunnassa.
Eli jokainen 1080p pikseli näytetään tasan neljällä näytön pikselillä.
Joissakin näytöissä ei edes skaalausta tarvitse kun windows tunnistaa 1080p:n toiseksi natiiviresoluutioksi.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Siis 4k näyttöhän skaalautuu täydellisesti 1080p resoluutioon, koska siinä vain jokainen pikseli kasvaa 2x isommaksi leveyssuunnassa ja 2x isommaksi pystysuunnassa.
Eli jokainen 1080p pikseli näytetään tasan neljällä näytön pikselillä.
Joissakin näytöissä ei edes skaalausta tarvitse kun windows tunnistaa 1080p:n toiseksi natiiviresoluutioksi.
Näyttis/näyttö tuppaa vaan tunkemaan silti jotain interpolointia siihen sekaan vaikkei tarvitsisi, noilla uusilla integer skaalauksilla ei vaan se on puhdas tuplaus molempiin suuntiin kuten kuuluukin. Huomaako niiden eroa onkin sitten eri juttu.
 
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
212
Siis 4k näyttöhän skaalautuu täydellisesti 1080p resoluutioon, koska siinä vain jokainen pikseli kasvaa 2x isommaksi leveyssuunnassa ja 2x isommaksi pystysuunnassa.
Eli jokainen 1080p pikseli näytetään tasan neljällä näytön pikselillä.
Joissakin näytöissä ei edes skaalausta tarvitse kun windows tunnistaa 1080p:n toiseksi natiiviresoluutioksi.
Ei ole kyllä oma kokemukseni, suttuiseksi menee.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 024
Hmm... no mulla on kyllä tosiaan ollu se integer scaling päällä kun oon pelannu esim Controlia 1080p resolla ja hyvältä on näyttäny mutta kaiketi sitte menis sutuksi normi skaalauksella...
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Hmm... no mulla on kyllä tosiaan ollu se integer scaling päällä kun oon pelannu esim Controlia 1080p resolla ja hyvältä on näyttäny mutta kaiketi sitte menis sutuksi normi skaalauksella...
Integer skaalauksessa saattaa näyttää jopa paremmalta kuin natiivilla saman kokoisella 1080p näytöllä, koska pikselien välit ovat pienempiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 861
Mikä on paras 4K-näyttö tänä päivänä pelaamiseen? Vähintään 100hz pitäs olla.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 412
Mikä on paras 4K-näyttö tänä päivänä pelaamiseen? Vähintään 100hz pitäs olla.
Mikä hintaluokka?
Mikä kokoluokka?
Free-Sync vai G-sync?
HDR (aito) vai ei?
Onko väliä väreillä?
Onko väliä katselukulmilla?

Tietämättä tuon enempää, niin parhaimmistoa ovat:

Asus Rog Swift PG27UQ ja Acer Predator X27 bmiphzx, molemmat:

- 4K IPS
- G-Sync Ultimate HDR
- 4K, 10-bit @98Hz, 8-bit @120Hz

Molemmat sen ~1900-2000€, eikä kumpikaan ole ongelmaton.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 024
Mikä on paras 4K-näyttö tänä päivänä pelaamiseen? Vähintään 100hz pitäs olla.
Itse olen ollut oikein tyytyväinen tähän Acer x27:aan.
Acer Predator X27, 1899€ | Hinta.fi

Mutta jos huippuluokan hdr ei ole vaatimuksena ja pieni ips glow/valovuoto ei haittaa niin xv273kp:lläkin ehkä pärjää:
Acer XV273KP, 800€ | Hinta.fi

Lisäksi vielä ei ole saatavilla eli ei oo tämän päivän tuote mutta ylihuomisen jeesusnäyttö olisi sitten tämä:
ASUS ProArt PA32UCG: The Ultimate Mini LED 4K 120 Hz Monitor with HDR 1600
ProArt Display PA32UCG | Monitors | ASUS Global
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 861
Mikä hintaluokka? Parhaillaan kartoituksessa. Joten avoin tällä hetkellä
Mikä kokoluokka? Vähintään 38"
Free-Sync vai G-sync? Ei ole väliä
HDR (aito) vai ei? Kunhan kuva on tarkka ja värit on hyvät, niin ei väliä
Onko väliä väreillä? On. Mutta en tee kuvankäsittelyä. Lähinnä renderöintiä ja pelailua. Luonnollisesti värien pitää näkyä oikein ja en hyväksy esim seuraavaa tilannetta: Musta näkyy osittain harmahtavana tai vastaavaa
Onko väliä katselukulmilla? Kunhan ei ole TN-paneelilla, niin katselukulmat ovat olleet yleensä kelvolliset

Vastailin noitten kysymyksien perään. Ja oli tosiaan heikosti alustettu tuota alkuperäistä kysymystäni.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 024
Tuossa kokoluokassa ei kyllä jää oikein muita vaihtoehtoja kuin Alienwaren 55 tuumainen oledi Alienware AW5520QF tietokoneen litteä näyttö 139,7 cm (55") 3840 x 2160 pikseliä 4K Ultra HD OLED Matta Musta, Hopea | hobbyhall.fi

Jos et ihan nenä kiinni näytössä pelaa niin voi olla hyväkin. Normaalilla työpöytäetäisyydellä tuolle koolle kaipaisi jo isompaa resoluutiota mutta sellaistapa ei ole saatavilla.


Tämä voi olla harkinnan arvoinen riippuen siitä miten mustaa sen mustan nyt sitten pitää olla:
LG 38GL950G-B, 2499€ | Hinta.fi
Itse en ottaisi noin isoa IPS näyttöä ilman FALDia. ips glow ja valovuotolotto edessä jos tuon ottaa.


varalla tämä ASUS ROG Strix XG438Q, 1268€ | Hinta.fi
kohtuuhyvä mustan taso mutta itse en tykännyt noin isosta näytöstä, ei tarpeeksi iso dpi... ja hdr moodissa reunaledeistä tuli valovuotoa.


Ja se mitä oikeesti suosittelen on tää x27 vaikka se onkin "pieni".
Jos haluaa että näyttö näyttää isolta niin säädettävään monitorivarteen kiinni ja tuo sen lähelle silmämunia. Olettaen että työpöytäkäytössä. Jos käyttö vastaa enemmän konsolimaista sohvalla löhöilyä niin sitten ilman muuta tuo Alienware.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 662
Tuossa kokoluokassa ei kyllä jää oikein muita vaihtoehtoja kuin Alienwaren 55 tuumainen oledi Alienware AW5520QF tietokoneen litteä näyttö 139,7 cm (55") 3840 x 2160 pikseliä 4K Ultra HD OLED Matta Musta, Hopea | hobbyhall.fi

Jos et ihan nenä kiinni näytössä pelaa niin voi olla hyväkin. Normaalilla työpöytäetäisyydellä tuolle koolle kaipaisi jo isompaa resoluutiota mutta sellaistapa ei ole saatavilla.


Tämä voi olla harkinnan arvoinen riippuen siitä miten mustaa sen mustan nyt sitten pitää olla:
LG 38GL950G-B, 2499€ | Hinta.fi
Itse en ottaisi noin isoa IPS näyttöä ilman FALDia. ips glow ja valovuotolotto edessä jos tuon ottaa.


varalla tämä ASUS ROG Strix XG438Q, 1268€ | Hinta.fi
kohtuuhyvä mustan taso mutta itse en tykännyt noin isosta näytöstä, ei tarpeeksi iso dpi... ja hdr moodissa reunaledeistä tuli valovuotoa.


Ja se mitä oikeesti suosittelen on tää x27 vaikka se onkin "pieni".
Jos haluaa että näyttö näyttää isolta niin säädettävään monitorivarteen kiinni ja tuo sen lähelle silmämunia. Olettaen että työpöytäkäytössä. Jos käyttö vastaa enemmän konsolimaista sohvalla löhöilyä niin sitten ilman muuta tuo Alienware.
Alienware on vähän turha näyttö nyt kun LG on tuuppaamassa g-sync tukea OLED mallistoilleen:
LG OLED55B9 55" Smart 4K Ultra HD OLED -televisio 1 199,00
LG OLED55C9 55" Smart 4K Ultra HD OLED -televisio 1 499,00
G-SYNC Compatible Now Available On LG 2019 4K OLED TVs, For Smoother, Tear-Free PC Gaming
Ensi vuonna sitten 48" OLED nannaa luvassa, nyt pitää tyytyä 55" jätteihin. Ja tietysti HDMI 2.1 näyttiksiä odotellessa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 024
Alienwaren näytöllä saa sen 4k 120Hz. Lg:llä ei. (siis nykyisillä näytönohjaimilla)
Toki jos 4k60Hz tai 1440p 120Hz riittää niin LG lienee sitte järkevämpi valinta.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 412
Mikä kokoluokka: Vähintään 38"
Free-Sync vai G-sync: Ei ole väliä
HDR (aito) vai ei: Kunhan kuva on tarkka ja värit on hyvät, niin ei väliä
Onko väliä väreillä: On. Mutta en tee kuvankäsittelyä. Lähinnä renderöintiä ja pelailua. Luonnollisesti värien pitää näkyä oikein ja en hyväksy esim seuraavaa tilannetta: Musta näkyy osittain harmahtavana tai vastaavaa
Onko väliä katselukulmilla? Kunhan ei ole TN-paneelilla, niin katselukulmat ovat olleet yleensä kelvolliset
Aika vaikeaa on. Em. ehdotettujen lisäksi voit harkita, riippuen värikriittisyytesi tasosta:

Acer Predator CG437K P
- 43" 4K VA-paneeli (musta on mustaa)
- 120Hz 8-bit+FRC (ei aito 10-bit), kalibroitavissa deltaE <1 (eli oman väriavaruutensa sisällä riittävän tarkka)
- 98% DCI-P3, 1000cd/m2 kirkkaus (ei FALD-taustavaloa)
- AMD FreeSync (nVida G-Sync Compatible)
- 2 x DisplayPort input (samanaikainen, eli ei tule kroma sub-sampling ongelmia, jos oma näyttis tukee tätä ulostuloa)
- huono jalka, ei katselukulman säätöä, aina voi vaihtaa
~1500€, saatavuus karkeasti nyt (Suomi)

Ensimmäinen käyttäjätesti peli/ghosting/viive-kelpoisuudesta on lupaava:



Ei vielä puolueettomia testejä, joten suorituskyky ei vielä täysin tiedossa. Luonnollisesti 43"-kokoisen paneelin ja VA-teknologian hyvät/huonot puolet. Ei aito taustavalolla moduloitu HDR, mutta riittävän kirkas muuten. Siedettävä kompromissi hintaisekseen ja jos kalibroituu kuten Acer lupaa, niin varmasti myös käyttökelpoinen ei-kaikista-värikriittisimpään kuvan työstämiseen (ts. ei Nec/Eizo/Asus 3000€ ammattinäyttöjen tasoa).
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 133
Miten noi 4k näytöt yleisesti toistaa 1080p kuvaa?
Olen lukenut että ei välttämättä skaalaudu täydellisesti vaikka voisi kuvitella että skaalautuisi hyvin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 703
Miten noi 4k näytöt yleisesti toistaa 1080p kuvaa?
Olen lukenut että ei välttämättä skaalaudu täydellisesti vaikka voisi kuvitella että skaalautuisi hyvin?
Jos näytönohjain ja näyttis tukevat ns. integer scaling -skaalausta, niin ilmeisen hyvin toimii. Silloin ei tehdä mitään interpolaatiota, vaan 4 pikseliä saavat tarkalleen 1 alkup. pikselin värin. Vaatii ainakin nVidialla suht' tuoreen GPU:n.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 412
Miten noi 4k näytöt yleisesti toistaa 1080p kuvaa?
Olen lukenut että ei välttämättä skaalaudu täydellisesti vaikka voisi kuvitella että skaalautuisi hyvin?
Juuri kuten Paapaa totesi: riippuu näytöstä, ellet tee skaalausta näytönohjaimessa. Intel ja nVidia tukevat kokonaislukuskaalausta uudemmissa näytönohjaimissaan. AMD:n vastaava skaalaus on tulossa Radeon -näytöonohjaimiin piakkoin uudessa ajuripäivityksessä (mihin malleihin, sitä en tiedä).
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
Juuri kuten Paapaa totesi: riippuu näytöstä, ellet tee skaalausta näytönohjaimessa. Intel ja nVidia tukevat kokonaislukuskaalausta uudemmissa näytönohjaimissaan. AMD:n vastaava skaalaus on tulossa Radeon -näytöonohjaimiin piakkoin uudessa ajuripäivityksessä (mihin malleihin, sitä en tiedä).
Tänään tulleissa (tulevissa) Ratukan ajureissa pitäisi olla...
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Aika vaikeaa on. Em. ehdotettujen lisäksi voit harkita, riippuen värikriittisyytesi tasosta:

Acer Predator CG437K P
- 43" 4K VA-paneeli (musta on mustaa)
- 120Hz 8-bit+FRC (ei aito 10-bit), kalibroitavissa deltaE <1 (eli oman väriavaruutensa sisällä riittävän tarkka)
- 98% DCI-P3, 1000cd/m2 kirkkaus (ei FALD-taustavaloa)
- AMD FreeSync (nVida G-Sync Compatible)
- 2 x DisplayPort input (samanaikainen, eli ei tule kroma sub-sampling ongelmia, jos oma näyttis tukee tätä ulostuloa)
- huono jalka, ei katselukulman säätöä, aina voi vaihtaa
~1500€, saatavuus karkeasti nyt (Suomi)

Ensimmäinen käyttäjätesti peli/ghosting/viive-kelpoisuudesta on lupaava:



Ei vielä puolueettomia testejä, joten suorituskyky ei vielä täysin tiedossa. Luonnollisesti 43"-kokoisen paneelin ja VA-teknologian hyvät/huonot puolet. Ei aito taustavalolla moduloitu HDR, mutta riittävän kirkas muuten. Siedettävä kompromissi hintaisekseen ja jos kalibroituu kuten Acer lupaa, niin varmasti myös käyttökelpoinen ei-kaikista-värikriittisimpään kuvan työstämiseen (ts. ei Nec/Eizo/Asus 3000€ ammattinäyttöjen tasoa).
Ei tää oikein vakuuta, BGR-alipikselit niin kuin ASUS XG438Q ja huono local dimming HDR-käyttöön. Ei tuota taida saada ennen tammikuun loppua muutenkaan, joten voi odotella hyvin mitä CES 2020 julkistetaan.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 412
Ei tää oikein vakuuta, BGR-alipikselit niin kuin ASUS XG438Q ja huono local dimming HDR-käyttöön. Ei tuota taida saada ennen tammikuun loppua muutenkaan, joten voi odotella hyvin mitä CES 2020 julkistetaan.
Niin, tässä oli kyse tkauttaja:n spekseistä ja tarpeista, ei sinun.

Ja ne CES 2020 julkistettavat tulevat todennäköisesti sitten myyntiin heinäkuu-joulukuu 2020 tai 2021, kuten on käynyt kaikille muillekin huippunäytöille ja uusille julkaisuille (vain mopo-perusmallit ovat ehtineet myyntin ajoissa).

Kyse on aivan siitä, mitä tarvitsee, milloin tarvitsee ja mitä siitä on valmis maksamaan ja mistä on valmis tinkimään, jos omaan hintaluokkaan ei saa kaikkia vaatimuksia.

Täydellistä ei ole. Mitkä ovat omat speksisi?

Itse odotan sitä toimivaa, HDR 1000, FALD-taustavalaistua, vähintään G-sync Compatible testattua (miel G-Sync Ultimate), ilman tuuletinta olevaa, 32"+ koossa, IPS/OLED, min 120Hz, lyhyellä kokonaisviiveellä, 10-bittistä näyttöä, joka maksaa kaupassa (ei ovh) max 1500€ ja olen listasta valmis tinkimään ja tiedän, että voin joutua vielä odottamaan kauan :-D
 

smb

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
532
Niin, tässä oli kyse tkauttaja:n spekseistä ja tarpeista, ei sinun.

Ja ne CES 2020 julkistettavat tulevat todennäköisesti sitten myyntiin heinäkuu-joulukuu 2020 tai 2021, kuten on käynyt kaikille muillekin huippunäytöille ja uusille julkaisuille (vain mopo-perusmallit ovat ehtineet myyntin ajoissa).

Kyse on aivan siitä, mitä tarvitsee, milloin tarvitsee ja mitä siitä on valmis maksamaan ja mistä on valmis tinkimään, jos omaan hintaluokkaan ei saa kaikkia vaatimuksia.

Täydellistä ei ole. Mitkä ovat omat speksisi?

Itse odotan sitä toimivaa, HDR 1000, FALD-taustavalaistua, vähintään G-sync Compatible testattua (miel G-Sync Ultimate), ilman tuuletinta olevaa, 32"+ koossa, IPS/OLED, min 120Hz, lyhyellä kokonaisviiveellä, 10-bittistä näyttöä, joka maksaa kaupassa (ei ovh) max 1500€ ja olen listasta valmis tinkimään ja tiedän, että voin joutua vielä odottamaan kauan :-D
Mitä tarvetta varten odotat? Mikä pointti odottaa juuri kuvaamasi kaltaista näyttöä?
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Niin, tässä oli kyse tkauttaja:n spekseistä ja tarpeista, ei sinun.
Täydellistä ei ole.
Mitkä ovat omat speksisi?
Väittäisin, että noi BGR-alipikselit ovat ongelma hänenkin käyttöönsä. Vaikka Windowsin saa konffattua tukemaan Cleartypessa niitä, se näyttää silti mielestäni huonommalta kuin RGB-alipikseleillä.

Tuossa Acerissa on paljon hyvää, mutta mielestäni AUO vain täysin epäonnistui ASUS XG438Q, XG43UQ ja Acer CG437KP käytettävien paneelien kanssa. Olen itse odotellut 120+ Hz 4K näyttöjä 32-43" luokassa jo pitkään, mutta oikeasti hyviä vaihtoehtoja ei vaan tunnu tulevan.

Lankesin jo itse siirtymään superultrawideen (Samsung CRG9) ja taidan jäädä odottelemaan jos parin vuoden sisällä saisi isompia 5120x2160 ultrawideja.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 412
Mitä tarvetta varten odotat? Mikä pointti odottaa juuri kuvaamasi kaltaista näyttöä?
Teen kuvankäsittelyä ja vanha NEC-ammattinäyttö vetää viimeisiään, eikä lisäreso tekisi pahaa. Tämän lisäksi haluaisin elokuvien, striimien ja pelien katsomiseen HDR-kelpoisen näytön, joka näyttää edes jotain siitä, mitä HDR-masteroija on ajatellut. Lisäksi huomaan 60Hz päänäytölläni selkeää viivettä, ihan hiirtä liikuttaessa, kun vertaan sitä 165Hz pelinäyttööni. Haluan hyvän, monikäyttöisen päänäytön, jota käytän 80% ajasta, ja toivottavasti se toimii seuraavat 5-6v, ilman päivitys/korjaustarpeita.

Eli hieman tavallista vaativampaan yleiskäyttöön, ei sen kummallista. Oma työni tai palkkani ei ole kiinni siitä, minkälaisella näytöllä teen töitä.

Mutta koska tarpeeni ei ole välitön ja kriittinen (työni ei kärsi näiden ominaisuuksien puutteesta), niin olen valmis odottamaan. Olen jo odottanut 2v :-D
 
  • Tykkää
Reactions: smb
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Hommasin 4k näytön. En pysty pelaamaan vielä 4k eli Windowsia käytän 4k ja pelejä olisi tarkoitus ajaa HD resoluutiolla full screen tilassa. Mutta näköjään nyt pelit toimivat 50 Hz tilassa. Jos laitan työpöydän HD, niin tällöin voi saada säädettyä virkistustaajuudeksi 60, ja se näyttötila myös pysyy peleissä. Mutta jos vaihdan työpöydän takaisin 4k 30 Hz(näytönohjain tukee vain HDMI 1.4:sta eli tuo on maksimi HDMI:llä), niin pelit taas toimivat 50 Hz.

Mistä tuon saisi säädettyä, pelit tukevat vain resoluution säätöä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Mikä näytönohjain?
R9 270. Aikaisempi näyttö oli kiinni DVI johdolla. Ei tuo nyt näytönohjaimesta pitäisi olla kiinni.

Tuossa ketjussa oli aikaisemmin 4k näytöllä HD resoluutiolla pelaamisesta, mä en ainakaan huomannut kuvalaadussa mitään eroa natiiviin HD näyttöön. Kuva tai teksti ei ole suttuista.(*)

Tosin jokainen peli mitä olen ehtinyt kokeilla, toimii hieman eri tavalla. Eli jos työpöydällä on 4k...

MWO: DX11 käytössä, jos laitan borderless window ja HD, niin pelin reso on HD, mutta näytön 4k. Eli näyttis piirtää ja laskee tuon HD resona mutta lykkää näytölle 4k kuvaa. Ei merkittävää huonoutta tuollaisessa erikoisuudessa, hieman huonompi suorituskyky verrattuna full screen tilaan toki, mutta alt+tabbaaninen nopeampaa.

Crossout: Toimii kuten kuvittelisi muidenkin. Jos borderless window, niin se käyttää kehyksetöntä ikkunaa työpöydällä, ja pelin leveys on puolet näytöstä. Jaa ei, tuo oli vaan ekalla kerralla kun käynnistin tuon vanhoilla asetuksilla, nyt full screen window toimii kuten luulisi eli käyttää 4k resoa, kun taas normaalissa ikkunassa se käyttää säädettyä HD resoluutiota.

World of Tanks: Niin, kolme peliä ja kolme eri tapaa toimia. Nää kaikki pitäisi olla DX11 mutta en ymmärrä miten ne kaikki toimii eri tavalla. Jos borderless window, peli pyörii työpöydällä. Suorituskyky ja pelistä otetu kuvakaappaus kertoo resoluution olevan HD. Näyttö ja Windows 4k. Mutta, tuo peli on korkeussuunnalta lähes koko näytön alalta ja leveyssuunnalta n. 75%. Mulla on Windowsista 175% skaalaus päällä, siis tuo vanha DPI säätö. Tää Wotin tapa tuntuu olevan paras. Tässä oli full screen tilassa myös virkistystaajuuden säätö, mutta se ei auttanut, virkistystaajuus oli edelleen 50 Hz.

(*)
Tuossa oli juttua
The '4K' UHD (3840 x 2160) Experience | PC Monitors


With a 3840 x 2160 monitor, running the screen itself at 1920 x 1080 often leads to a sub-par experience and a clear loss of sharpness compared to a native 1920 x 1080 screen of similar size. The interpolation (scaling) process used varies from monitor to monitor and some are better than others. In many cases you’d simply leave the monitor running at its native 3840 x 2160 resolution and view lower resolution content from there. The monitor has no say in what happens in that case, it’s the software or GPU that handles the scaling. There is a bit of softening but nothing we consider extreme and nothing that most users would mind (many wouldn’t really notice).
Eli miten hyvältä HD näyttää 4k näytöllä riippuu siitä näytöstä. Ellei sitten ole tuo mainittu integer scaling tuettuna näytönohjaimelta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Tuossa ketjussa oli aikaisemmin 4k näytöllä HD resoluutiolla pelaamisesta, mä en ainakaan huomannut kuvalaadussa mitään eroa natiiviin HD näyttöön. Kuva tai teksti ei ole suttuista.(*)

Eli miten hyvältä HD näyttää 4k näytöllä riippuu siitä näytöstä. Ellei sitten ole tuo mainittu integer scaling tuettuna näytönohjaimelta.
Pikaisella testauksella ei kyllä integer scalingaan tilannetta pelasta, kaikki fhd kuva skaalattuna 4K:lle näyttää hirveältä, toki varmaan ihmisestäkin kiinni, mutta imo ei tuolla pääse hyväksyttävään lopputulokseen, 4K low asetuksilla näyttää paremmalta kuin FHD kaikki tapissa omien kokeilujen perusteella. Ja todetaan nyt vielä, että kyllä integer tilannetta paransi, mutta ei riittävästi omaan käyttöön ainakaan. Ja tämä 5700 XT + Samsung U32J590U combolla uusimmilla ajureilla.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Teen kuvankäsittelyä ja vanha NEC-ammattinäyttö vetää viimeisiään, eikä lisäreso tekisi pahaa. Tämän lisäksi haluaisin elokuvien, striimien ja pelien katsomiseen HDR-kelpoisen näytön, joka näyttää edes jotain siitä, mitä HDR-masteroija on ajatellut. Lisäksi huomaan 60Hz päänäytölläni selkeää viivettä, ihan hiirtä liikuttaessa, kun vertaan sitä 165Hz pelinäyttööni. Haluan hyvän, monikäyttöisen päänäytön, jota käytän 80% ajasta, ja toivottavasti se toimii seuraavat 5-6v, ilman päivitys/korjaustarpeita.

Eli hieman tavallista vaativampaan yleiskäyttöön, ei sen kummallista. Oma työni tai palkkani ei ole kiinni siitä, minkälaisella näytöllä teen töitä.

Mutta koska tarpeeni ei ole välitön ja kriittinen (työni ei kärsi näiden ominaisuuksien puutteesta), niin olen valmis odottamaan. Olen jo odottanut 2v :-D
Toi HDR on oikeastaan se vaikein. Harva tietokonenäyttö sisältää FALD-taustavalon tai Mini-LED taustavalon ja hinnat niillä ovat sen mukaiset. Mulla on itselläni Samsung CRG9 ultrawide, joka on mukamas DisplayHDR 1000 speksin mukainen, mutta sen HDR ei ole kovin häävi koska siinä on susipaska local dimming. Se ei pysty sellaisiin kontrasteihin mitä kaipaisi. Tummista sävyistä tulee harmahtavia kun taustavalo on keskimäärin täysillä useimmissa kohtauksissa.

Vastaavia ongelmia tulee ASUS XG438Q, Acer CG437KP ja todennäköisesti myös ASUS XG43UQ näyttöjen kanssa, koska niissä ei ole kuin hyvin rajoitettu määrä alueita joiden taustavaloa pystytään kontrolloimaan.

Sen lisäksi Windows on ihan perseestä HDR-käyttäytymiseltään. HDR:n saa päälle tai pois, jolloin se vaikuttaa myös kaikkeen SDR-sisältöön (siitä tulee liian tummaa). Asetusta ei kannata pitää päällä koko ajan vaan mieluummin laittaa sen päälle kun katsoo vaikka HDR-videota tai pelaa jotain peliä HDR-moodissa. Se kaipaisi kipeästi "käytä HDR vain koko ruudun tilassa" optiota, jolloin HDR toimisi samoin kuin vaikka konsoleilla, eli aktivoituisi vain tarvittaessa.

Kannattaa odotella nyt ainakin CES 2020 julkistuksien verran, kuka ties sieltä tulisi joku pienempi telkkari (n. 43"), jossa olisi kaikki herkut. Tähän mennessä nuo pienemmät koot ovat olleet reilusti karsittuja eli virkistystaajuus 60 Hz resosta riippumatta jne.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 662
Toi HDR on oikeastaan se vaikein. Harva tietokonenäyttö sisältää FALD-taustavalon tai Mini-LED taustavalon ja hinnat niillä ovat sen mukaiset. Mulla on itselläni Samsung CRG9 ultrawide, joka on mukamas DisplayHDR 1000 speksin mukainen, mutta sen HDR ei ole kovin häävi koska siinä on susipaska local dimming. Se ei pysty sellaisiin kontrasteihin mitä kaipaisi. Tummista sävyistä tulee harmahtavia kun taustavalo on keskimäärin täysillä useimmissa kohtauksissa.

Vastaavia ongelmia tulee ASUS XG438Q, Acer CG437KP ja todennäköisesti myös ASUS XG43UQ näyttöjen kanssa, koska niissä ei ole kuin hyvin rajoitettu määrä alueita joiden taustavaloa pystytään kontrolloimaan.

Sen lisäksi Windows on ihan perseestä HDR-käyttäytymiseltään. HDR:n saa päälle tai pois, jolloin se vaikuttaa myös kaikkeen SDR-sisältöön (siitä tulee liian tummaa). Asetusta ei kannata pitää päällä koko ajan vaan mieluummin laittaa sen päälle kun katsoo vaikka HDR-videota tai pelaa jotain peliä HDR-moodissa. Se kaipaisi kipeästi "käytä HDR vain koko ruudun tilassa" optiota, jolloin HDR toimisi samoin kuin vaikka konsoleilla, eli aktivoituisi vain tarvittaessa.

Kannattaa odotella nyt ainakin CES 2020 julkistuksien verran, kuka ties sieltä tulisi joku pienempi telkkari (n. 43"), jossa olisi kaikki herkut. Tähän mennessä nuo pienemmät koot ovat olleet reilusti karsittuja eli virkistystaajuus 60 Hz resosta riippumatta jne.
Ikävä kyllä VA-paneeleissa TV-valmistajat eivät tosiaan tee 120hz paneeleja alle 55" kokoluokassa. Vain LG:n IPS telkut ovat alle 55" kokoisina 120hz paneelilla valmistettuja, ja tämäkin vain Euroopassa koska LG on tajunnut että täällä pohjolan betonikuutioissa ja koirankopeissa on tarvetta pienemmille töllöille.

Rtings rankkasi esimerkiksi tuon Samsung CRG9 monitorin HDR:n perus TV:n tasoiseksi, eli ei kovin kummoinen. Eli monitorien HDR ei ole kovin kummoista laatua vaikka miten asiaa katsoisi, kun samaan hintaan saat OLED TV:n missä HDR on parempi.

Tällä hetkellä pienin 120hz tv on LG:n 49" SM9000 (FALD IPS, HDMI2.1). Ensi vuonna sitten huhujen mukaan LG:n HDMI2.1 - 120hz/4K/HDR/VRR/gsync 48" OLED tulisi vapauttamaan meidät tästä laaduttomien mini-töllöjen (ja näyttöjen) kirouksesta.

Kannattaa myös huomioida että HDR ei tarvitse aina pistää itse päälle tai pois jos sitä käyttävä ohjelma on tehty oikein. Esimerkiksi Destiny 2 osaa käynnistää ja sulkea Windowsin HDR:n automaattisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Saatko tosta jotain screencappiä? Millä tavalla hirveältä?
Voisi koittaa virittää jonkun testisetupin kun löytyy aikaa, mutta atm en oikein. Ja hirveä ehkä on vahva sana, kyllähän nuokin varmasti kelpaa joillekkin, itselle ei, mutta riippuen vähän materiaalista/pelistä, niin kuva menee pehmeäksi/sumeaksi, ja tässä tuntuu vain pahenevan mitä suurempi etäisyys karttaa tms on näkyvissä. Toinen mitä tullut vastaan, niin sahalalaitaisuutta en ainakaan vielä ole saanut pois tai niin vähäiseksi, etteikö se itseä häiritsisi. Ja riippuu vähän tosiaan pelistä jne kumpaa löytyy enemmän.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Tällä hetkellä pienin 120hz tv on LG:n 49" SM9000 (FALD IPS, HDMI2.1). Ensi vuonna sitten huhujen mukaan LG:n HDMI2.1 - 120hz/4K/HDR/VRR/gsync 48" OLED tulisi vapauttamaan meidät tästä laaduttomien mini-töllöjen (ja näyttöjen) kirouksesta.

Kannattaa myös huomioida että HDR ei tarvitse aina pistää itse päälle tai pois jos sitä käyttävä ohjelma on tehty oikein. Esimerkiksi Destiny 2 osaa käynnistää ja sulkea Windowsin HDR:n automaattisesti.
48 tuumaakin on vielä varsin massiivinen ellei omista syvää pöytää tai voi pistää näyttöä vaikka seinälle kauemmas. 43" on ainakin minulle maksimi koko 16:9 näytössä jota viitsisi yrittää normaalilta katseluetäisyydeltä käyttää. Niissäkin alkaa se 4K reso olla vähän haastava jos ei halua nähdä pikseleitä.

Toivon hartaasti, että saisimme n. 38-43" 5K tai ultrawide 5120x2160 näyttöjä ensi vuonna. Olisi riittävästi tarkkuutta ja kokoa normietäisyydeltäkin. OLEDia nyt ei tietty saa ja pelien pyörittäminen tulee entistä haastavammaksi, mutta jostain täytyy aina karsia.

Destiny 2 on selkeästi positiivinen poikkeus. Kaikki kokeilemani HDR-tuelliset pelit tähän mennessä ovat vaatineet, että HDR on ensin Windowsista päällä (se taas paskoo sitten kuvanlaadun työpöydällä), ennen kuin optio on valittavissa pelissä.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 412
Delliltä 27" 4K UP2720Q, josta aikaisemmin tihkunut jo tietoja, nyt alkaa olla tulossa myyntin:



DELL UP2720Q
- 4K 27" IPS kalibroitu 3840x2160
- 1300:1 kontrasti
- 250 cd/m2 kirkkaus
- 10-bittinen aito paneeli
- 98% DCI-P3, 100% Adobe RGB, 80% Rec.2020
- tehdaskalibroitu dE <1
- DisplayPort 1.4, 2x HDMI 2.0, 1x Thunderbolt 3 US, 1x Thunderbolt 3 DS, 4x USB 3.2
- Hinta: ~2000€
- Saatavuus: 1/2020
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 024
edit pois turha viesti: (kyselin koodaus-työnäytöistä mutta päätös tehtiinkin jo)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 024
Tulee 5k2k ultrawide, jota aiemmin harkitsin kotiinkin mutta päädyin että ei siitä ole pelinäytöksi.
En kuitenkaan keksinyt siitä mitään sellaista huonoa puolta joka haittaisi työntekoa/koodailua.
Huonot puolet ovat kaikki pelaamiseen liittyviä ja sitäpä ei tule toimistolla varmastikaan tehtyä, joten mikäpä ettei :)

Oli tarpeeksi lähellä tonnin budjettia vielä alv0 hintakin siinä.

LG 34WK95U-W, 1089€ | Hinta.fi
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
7
Tulee 5k2k ultrawide, jota aiemmin harkitsin kotiinkin mutta päädyin että ei siitä ole pelinäytöksi.
En kuitenkaan keksinyt siitä mitään sellaista huonoa puolta joka haittaisi työntekoa/koodailua.
Huonot puolet ovat kaikki pelaamiseen liittyviä ja sitäpä ei tule toimistolla varmastikaan tehtyä, joten mikäpä ettei :)

Oli tarpeeksi lähellä tonnin budjettia vielä alv0 hintakin siinä.

LG 34WK95U-W, 1089€ | Hinta.fi
Kaikinpuolin hyvän oloinen vekotin :)
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 412
Juu, noihin paneelilupauksiin ja etenkin aikatauluihin voi suhtautua aika... liukuvasti.

Itse olen odottanut sitä hyvää UHD 4K HDR 120Hz 32"-näyttöä vuodesta 2017, milloin niitä ensi kertaa lupailtiin.

2019 lopulla tuli jo ihan käyttökelpoisia myyntiin, mutta hinta on sitten 3000€.

Itse toivon, että mini-led (ei micro-led) taustavalopaneeli LCD:t 120Hz tulevat tuotantoon ja jopa järkevään hintaluokkaan 2020 lopulla, mutta vaikka sitä toivon, en pidä sitä todennäköisenä.

TV-puolella tupla-LCD taustavalaistut TV:t tulevat tuotantoon 2020 (HiSense), mutta koot pitäytyvät tv-luokassa ja sisäntuloina varmaan vain HDMI (ja voi hyvin olla vain HDMI2.0, tuo HDMI2.1:n saaminen näyttölaitteisiin on ollut ikuisuusprojekti, vaikka 2019 piti olla läpimurtovuosi).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 703
On tämä aika hidasta homma tämä kunnon näyttöjen odottelu. Ja vaikka joku todellinen hyvä malli julkaistaisiin, voi julkaisusta mennä vielä puoli vuotta + päälle, jotta näyttöä oikeasti saisi ostettua. Ainakin benQ 3220U:n julkaisusta meni pitkään että oli myynnissä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
165
Sen lisäksi Windows on ihan perseestä HDR-käyttäytymiseltään. HDR:n saa päälle tai pois, jolloin se vaikuttaa myös kaikkeen SDR-sisältöön (siitä tulee liian tummaa).
Itselläni SDR matsku näyttää windowsin HDR moodissa ihan normaalilta. Sen kirkkautta saa säädettyä sieltä Windowsin HDR puolelta. Näyttönä Acer X27
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 107
Itselläni SDR matsku näyttää windowsin HDR moodissa ihan normaalilta. Sen kirkkautta saa säädettyä sieltä Windowsin HDR puolelta. Näyttönä Acer X27
En minäkään huomannut mitään ihmeellistä kun OLED näyttö käytössä. HDR moodi päälle ja desktopille (eli SDR contentille) sääti ne asetukset kuntoon sillä HDR/SDR sliderilla. Sen jälkeen desktopilla max white 100nits mutta HDR video pyöri lähemmäs 1000nits.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 024
Itse olen odottanut sitä hyvää UHD 4K HDR 120Hz 32"-näyttöä vuodesta 2017, milloin niitä ensi kertaa lupailtiin.

2019 lopulla tuli jo ihan käyttökelpoisia myyntiin, mutta hinta on sitten 3000€.
Mikä on tämä käyttökelpoinen nyt myyntiin tullut 32" 120Hz 4k hdr näyttö? Multa on mennyt täysin ohi.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Eli tosta omituisesta 50 Hz jutusta mitä mä kyselin muutamastakin paikkaa. Arvelin että kyse on jostain samankaltaisesta jutuista kuin aikoinaan putkinäyttöjen aikakaudella oli oletuksena 3D3 tiloissa virkistystaajuus 60 Hz ja sitten sellaisella apuohjelmalla sen sai nostettua ylös kunnolliseksi. Jotenkin tuo 50 Hz vaikutti tulevan "television" standardista ja HDMI piuhasta jotenkin omituisesti, siis mulla on näyttö joten tietokoneen ei pitäisi kuvitella sen olevan muuta vaikka tuo HDMI tuntuu vähän tyhmältä viritykseltä, mutta tosiaan edes WoT:ssa en saanut tuota full screen HD tilaa toimimaan 60 Hz vaikka siinä pelissä oli erikseen säätö tuolle virkistystaajuudelle, se ei vaan totellut sitä.

Noh...nyt nuo kaikki pelit ovat alkeneet toimimaan 60 Hz. Mitään en tehnyt kun mistään en mitään säätöä löytänyt. Että vaan jos joku törmää vastaavaan ongelmaan niin ehkä se alkaa toimimaan itsestään...
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 412
Eli tosta omituisesta 50 Hz jutusta mitä mä kyselin ..
Tyhmä kysymys: kokeilitko jo tehdä Custom Refresh Rate / Resolution -asetuksen ja pakottaa sen päälle:

Can't choose 1680x1050 resolution with 60Hz ref... | Community

Ja tosiaan, itsellä on ollut eniten ongelmia Win10:ssä HDMI:n ja DisplayPortin kanssa, DVI-D toimi kaikista parhaiten aina itsellä (ei hävitellyt työpöytiä, siirrellyt ikoineita ja säädellyt virkistystaajuuksia).

En tiedä tukeeko uusi Radeon -ohjelmisto kokonaislukuskaalausta R9-sarjalla, mutta sitä voisi vielä kokeilla. Näyttöjen oma sisäinen skaalaus (jos siis näytönohjaimelta lähtee HD, eikä UHD 4K resoluutio) on tosiaan ihan mitä sattuu ja usein vielä viiveinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Tyhmä kysymys: kokeilitko jo tehdä Custom Refresh Rate / Resolution -asetuksen ja pakottaa sen päälle:

Can't choose 1680x1050 resolution with 60Hz ref... | Community

Ja tosiaan, itsellä on ollut eniten ongelmia Win10:ssä HDMI:n ja DisplayPortin kanssa, DVI-D toimi kaikista parhaiten aina itsellä (ei hävitellyt työpöytiä, siirrellyt ikoineita ja säädellyt virkistystaajuuksia).

En tiedä tukeeko uusi Radeon -ohjelmisto kokonaisklukuskaalausta R9-sarjalla, mutta sitä voisi vielä kokeilla. Näyttöjen oma sisäinen skaalaus (jos siis näytönohjaimelta lähtee HD, eikä UHD 4K resoluutio) on tosiaan ihan mitä sattuu ja usein vielä viiveinen.
En mitään tosiaan keksinyt mitä voisin edes yrittää tehdä eikä kukaan ehdottanut mitään, muuta kuin kokeilin että työpöydälle kun asetti sen HD@60 Hz niin silloin 60 Hz toimi, eli varmistin ettei se ole mikään HDMIn tai näytönohjaimen tekninen rajoitus kuten tuo että 4k toimii vain 30 Hz, ja luonnollisesti se myös toimi peleissä, mutta kun laitoin työpöydän takaisin 4k ja tuo mystinen 50 Hz palasi, kunnes jossain vaiheessa noi pelit alkoivat toimimaan 60 Hz ja ovat edelleen toimineet oikein.

Mulla on tässä emolla jokin rautavika jonka takia viimeisin näyttisajurit jotka olen pystynyt asentamaan on luultavasti parin vuoden takaa,
Driver Packaging Version 17.30.1091.1011-170922a-318486C. Ja tosiaan tuo HD kuva on mulla presiis kuten natiivilla HD näytöllä, kuten loogisesti voi olettaa kerta jokainen pikseli vaan piirretään neljänä. Toi että näyttö tekee tuon skaalauksen voi kyllä tehdä pienen prosessointiviiveen, mutta vaikea sanoa näin vaatimattomalla raudalla. Tuo mun vanhan näytön response time oli muuten kohtalaisen korkea kun se oli halpa IPS, tässä on muistaakseni kolmasosa siihen verrattuna näin ulkomuistista, vaikka tämäkin on luokassaan halpa IPS.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Jos näytössä on TV resoluutioita, niin poistaisin ne kokonaan CRU:lla. Tuon takia oma Lenovo Legion Y27q-20 käyttää 4K resoluutiota kun ajureita ei ole asennettu... Muutakin ärsyttävää seurasi noista. Piti tehdä custom resoluutio 165Hz 1920x1080, jotta sai tuon menemään näytölle sellaisenaan eikä GPU:n skaalaamana.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Juu, noihin paneelilupauksiin ja etenkin aikatauluihin voi suhtautua aika... liukuvasti.

Itse olen odottanut sitä hyvää UHD 4K HDR 120Hz 32"-näyttöä vuodesta 2017, milloin niitä ensi kertaa lupailtiin.

2019 lopulla tuli jo ihan käyttökelpoisia myyntiin, mutta hinta on sitten 3000€.

Itse toivon, että mini-led (ei micro-led) taustavalopaneeli LCD:t 120Hz tulevat tuotantoon ja jopa järkevään hintaluokkaan 2020 lopulla, mutta vaikka sitä toivon, en pidä sitä todennäköisenä.
Pitäisi näyttöjen kehityksen päätökset tekeviltä markkinointipelleiltä ja pavunlaskijoilta kiristää ne puolitiehen jääneet kravatit loppuun ja pitää näille R Lee Ermey tyylin puhuttelu, kun ei mitään oikeata kehitystä tapahdu ja myyvät samaa vanhaa uudestaan.

Kuusi vuotta (muistaakseni) 30" 2560x1600 näyttöä käyttäneenä kaikki 27" ovat matalakuvaisen kuvasuhteen takia pieniä ja 2560x1440 resoluutio on muutenkin takapakkia vaikka olisi 32".
32 tuumaisena taas ei sitten löydy IPS:iä paremmilla kuvataajuuksillakaan edes silläkään resoluutiolla, vaan pelkkiä VA-paneeleita omine haasteineen katselukulmissa ja varsinkin vasteajoissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 277
Viestejä
4 192 962
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom