4G yhteys+lisäantennit

Liittynyt
20.03.2021
Viestejä
15
Hei!

Osaako kukaan neuvoa mitä pitäis tehdä tai säätää.
Minulla on mökki n.10km mantereelta meren saaressa ja nettiyhteys on ollut todella huono jos sitä on ollut ollenkaan.
Nyt asensin Iskran P-60 Mimo antennien sekä Huawei b715 reitittimen, down on 25-40M mutta up vain 1,5-2M.
Antennien suuntaus on kartalta katsottu ja tukiasema valittu Cellmapperin kautta, tajuuskompo B3,B20.
Minkään operaattorin tukiasemaa ei ole suunnattu suoraan merelle vaan ovat enemmän rannan suuntaisesti.
Reititin näyttää 3-4 tolppaa.....mitä pitäis tehdä tai säätää, voiko vika olla suuntauksesta?

Terveisin hoohoo
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 461
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
317
Hei!

Osaako kukaan neuvoa mitä pitäis tehdä tai säätää.
Minulla on mökki n.10km mantereelta meren saaressa ja nettiyhteys on ollut todella huono jos sitä on ollut ollenkaan.
Nyt asensin Iskran P-60 Mimo antennien sekä Huawei b715 reitittimen, down on 25-40M mutta up vain 1,5-2M.
Antennien suuntaus on kartalta katsottu ja tukiasema valittu Cellmapperin kautta, tajuuskompo B3,B20.
Minkään operaattorin tukiasemaa ei ole suunnattu suoraan merelle vaan ovat enemmän rannan suuntaisesti.
Reititin näyttää 3-4 tolppaa.....mitä pitäis tehdä tai säätää, voiko vika olla suuntauksesta?

Terveisin hoohoo

Oletko tarkastanut, että Cell-ID on modeemissa sama, kuin siinä tukiasemassa?
Minä on kyllä siinä käsityksessä, että tukiasemassa on 1 antenni, yleensä, merelle päin ( siis 2 muuta osoittaa mantereelle). Mistä/miten tiedät, että olisivat rannan suuntaisesti?
10km kyllä onnistuu, jos on suora näköyhteys. Näetkö tukiaseman valot katolta tai rannalta?
Huono uppi kertoo, että jokin yhtälö sinun virityksissä viiraa

edit Lisätty tukiaseman kohdalle korjaus
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 688
Tukiasemissa on yleensä yhtä taajuusaluetta kohti kolme antennia, joista jokaisen keila on 120 astetta, eli kolmella antennilla saa ympärisäteilevän kattavuuden. DNA tosin harrastaa korkeammilla taajuuksilla haja-asutusalueella sitä, että sähkön säästämiseksi B1 ja B3 -antenneja asennetaan vain yksi suunnattuna mökki- tai kyläkeskittymään ja muissa suunnissa on tyytyminen pelkkään B20:een.

10 km B3-linkillä on pitkä matka. Kokeilisin lukita pelkkään B20:een ja katsoa, auttaisiko yhtään. Toinen vaihtoehto katsoa, olisiko Telialla kantamalla olevissa tukiasemissa B28 ja kokeilisi sitä, jos nyt on jonkun muun operaattorin liittymä käytössä.
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
544
Cellmapperin tiedoista kannattaa huomata, että keilat ovat juuri niin oikein kartalla, kun niitä joku on mittaillut. Merellä keskimäärin vähemmän porukkaa mittailemessa, joten sen takia voi näyttää siltä, ettei merelle olisi suunnattu mitään.

Kuten edellä mainittu, useimmiten tukiasemissa on kolme antennia, jotka yhdessä kattavat 360 astetta. Jos haluat kartalle fiksumman näkymän, asenna Cellmapper Android puhelimeen, ja anna sen tallentaa saaressa hetken. Sen jälkeen keilat päivittyvät aikanaan kartalle sen mukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
317
Menee neuvojen antajien yksin puheluksi, kun neuvojen kyselijä ei reagoi?

Operaattorien omien karttojen mukaan kuuluvuus ylettyy aluevesirajalle. Käytännössä varmaan pidemmällekin. Toimiihan laivallakin yhteys koko ( ainakin melkein ) Tallinnaan. (Joutuu kyllä vaihtamaan paikkaa laivalla)
 
Liittynyt
20.03.2021
Viestejä
15
Hei !

Kiitos teille kaikille vastauksista, tähän mennessä.
Olen jo kotona joten en nyt juuri pääse testailemaan lisää.Reititin näyttää lukkiutuvan 1800 taajuuden.
Cellmapperin mukaan tukiasemassa on vain B3 ja B20 taajuudet.....katolta ei ole näköyhteyttä tukiasemaan, edessä sen verran korkeita puita naapuristossa.
Pitänee vielä kokeilla noita kaikkia vinkkejä kun pääsen taas paikan päälle, suuntaus, taajuuskompot ja varmistua vielä tukiasemaa.Minulla on tällä hetkellä Telian liittymä jolla testailen.
Juhannuksen aikaan saaristossa ja rannoilla oli kyllä niin paljon väkeä että kuormitus oli huipussaan tukiasemien kohdallakin.

Terveisin. Hoohoo
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 688
Hei !

Kiitos teille kaikille vastauksista, tähän mennessä.
Olen jo kotona joten en nyt juuri pääse testailemaan lisää.Reititin näyttää lukkiutuvan 1800 taajuuden.
Cellmapperin mukaan tukiasemassa on vain B3 ja B20 taajuudet.....katolta ei ole näköyhteyttä tukiasemaan, edessä sen verran korkeita puita naapuristossa.
Pitänee vielä kokeilla noita kaikkia vinkkejä kun pääsen taas paikan päälle, suuntaus, taajuuskompot ja varmistua vielä tukiasemaa.Minulla on tällä hetkellä Telian liittymä jolla testailen.
Juhannuksen aikaan saaristossa ja rannoilla oli kyllä niin paljon väkeä että kuormitus oli huipussaan tukiasemien kohdallakin.

Terveisin. Hoohoo
Olen itse saanut kuuden kilometrin päästä kesäaikaan B3+B20 CA-yhteyden. Modeemina antennimodattu ZTE MF286. Metsää välissä ja nopeus 60/3 megaa. Voi olla että tuo saamasi nopeus on aika lailla maksimi mitä tuolla etäisyydellä saa. Upload-nopeutta ei välttämättä enempää saa kun modeemissa on rajallinen lähetysteho.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
317
Olen itse saanut kuuden kilometrin päästä kesäaikaan B3+B20 CA-yhteyden. Modeemina antennimodattu ZTE MF286. Metsää välissä ja nopeus 60/3 megaa. Voi olla että tuo saamasi nopeus on aika lailla maksimi mitä tuolla etäisyydellä saa. Upload-nopeutta ei välttämättä enempää saa kun modeemissa on rajallinen lähetysteho.
On monesta kiinni. Varmaan metsä on ongelma. Lisäksi voi olla, että antennit on suunnattu väärään tukiasemaan. Cell-ID sitten kertoo, missä tukiasemassa on kiinni.

Tämä testi on otettu 3CA luurilla. Takana näkyy tukiasema, joka on n. 8km päässä.
0A4BB26B-5A1C-42FA-9A30-AF96FE4E6FEC.jpeg


@HooHoo : RSRP kertoo, kuinka paljon metsä vaimentaa

Uppi alkaa huonontua, kun se laskee n. -90dBm alle.

Voisi käydä testaamassa siellä metsän toisella puolen, rannalla?
Ehkä jokin toinen operaattori, saattaa olla vahvempi signaali?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2021
Viestejä
15
Hei !

Tutkin Cellmapperia ja löysin Telia maston jossa 700MHz taajuus käytössä, matkaa 13km, suuntasin antennin sinne, nyt down 20-30M
ja up puolikin 10-15M, tämä riittää jo maankäyttöön.800 taajuuksilla ei tuo up puoli toiminut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 147
Viestejä
4 192 903
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom