4G reitittimeen soittaminen

Mökillä oli sähkökatko jonka pitäisi vikakarttojen mukaan olla loppunut. Wifiin liitettyihin kameroihin ja lämpömittariin ei kuitenkaan saa yhteyttä.

Yritin soittaa mökin 4G reitittimen (Huawei B818) simmin numeroon ja puhelimestani kuului normaali hälytysääni. Tarkoittaako tämä sitä että mökillä on virrat ja reitittimelle on 4G yhteys? Eli ongelma on wifissä? Jos mökillä ei olisi virtaa tulisiko soittamalla ilmoitus että "tähän numeroon ei saada yhteyttä"?

EDIT: Reitittimessä on normaali Elisa 4G Perus 100M. Ei erillinen dataliittymä.

Viimeksi muokattu:
Tuon kuvauksen perusteella mökillä ja reitittimessä on sähköt ja SIM-kortti on päässyt verkkoon. Mitään sen enempää tuo ei varmuudella sanoa. No, reitittimen modeemi on ainakin sen verran järjissään että on saanut mobiiliverkkoon yhteyden mutta se ei vielä takaa että itse purkki olisi saanut mobiilidatan käyttöön. Toki erittäin suurella todennäköisyydellä reitittimellä on 4G-yhteys ylhäällä mutta varmaksi tuota ei vielä tuon perusteella voi sanoa.

Jos laitteella ei olisi sähköjä ja/tai mobiiliverkko alueella olisi nurin, tulisi juurikin tuo "numeroon ei saada nyt yhteyttä" -tiedote.

Onko siinä 4G-reitittimessä sellainen liittymä, johon voi soittaa (puheominaisuudet tai piirikytkentäinen data)?
Jos ei ole (pelkkä pakettidata), niin ei sen numeroon voi soittaa eikä soimisesta saa mitään informaatiota, kun puhelua ei ohjata laitteelle asti.

Onko siinä 4G-reitittimessä sellainen liittymä, johon voi soittaa (puheominaisuudet tai piirikytkentäinen data)?
Jos ei ole (pelkkä pakettidata), niin ei sen numeroon voi soittaa eikä soimisesta saa mitään informaatiota, kun puhelua ei ohjata laitteelle asti.

Reitittimessä on normaali Elisa 4G Perus 100M. Maaliskuussa noita sai 3€/kk hintaan kun vaihtoi pois Moilta niin se tuli halvemmaksi kuin Moin laitenetti ja on reilusti nopeampi.

Ensimmäistä kertaa tuli kokeiltua reitittimeen soittaa ja pohdin oliko analyysini oikein.

Oleellista on että nyt tiedän että mökillä on sähköt jolloin putket eivät jäädy. Ei tarvi välittömästi lähtee katsomaan mikä on ongelma kun tietää että se on jotain nettiin liittyvää eikä sähköihin liittyvää.

Viimeksi muokattu:
Mä koitin soittaa mun DNA dataliittymään, heti tulee ilmoitus "numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä"
Modeemi online.

Mä koitin soittaa mun DNA dataliittymään, heti tulee ilmoitus "numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä"
Modeemi online.

Minulla on reitittimessä on normaali Elisa 4G Perus 100M. Niitä sai maaliskuussa 3€/kk kun vaihtoi pois Moilta niin on halvempi kuin mikään dataliittymä. Se tuntui hälyttävän kuten normaaliin puhelimeen soittaminen.

Omien kokemusten mukaan modeemissa/reitittimessä oleva tavallinen puhelin-simmi tuuttaa normaalisti jos modeemi on sähköissä ja mobiiliverkko pelaa ja sanoo että "ei saada yhteyttä" jos modeemin sähköt on poissa tai mobiiliverkko on nurin.

Dataliittymissä käyttäytyminen on epämääräisempää, joissakin tulee ilmoitus "tähän liittymään ei voi soittaa", joissakin tuuttaa normaalisti ja joissakin "numeroon ei saada yhteyttä", riippuen miten operaattori on liittymän konffaillut. Mutta jos soittaessa tuuttailee normaalisti niin voi olla melko varma että modeemi on sähköissä ja alueella mobiiliverkko toimii.

Toimimattomuudesta ei tosiaan voi olla ihan yhtä varma kun dataliittymät käyttäytyvät eri tavoin.

Jotkut modeemit osaavat jopa vastata puheluihin tai vastata tekstiviestikomentoihin, esim statuskyselyyn. Nuo ovat ihan käteviä jossain kaukana olevan laitteen etädiagnosointiin ja kannattaa ottaa selvää tukeeko oma laite esim noita status-tekstareita jos moiselle on tarvetta. Ja miksei kannattaisi kokeilla tuota puheluun reagointiakin etukäteen, tietääpä sitten joskus tulevaisuudessa voiko soittamalla tehdä edes jonkinasteisen diagnoosin esim juuri onko sähköt jossain mökissä.

Dataliittymissä käyttäytyminen on epämääräisempää, joissakin tulee ilmoitus "tähän liittymään ei voi soittaa", joissakin tuuttaa normaalisti ja joissakin "numeroon ei saada yhteyttä", riippuen miten operaattori on liittymän konffaillut. Mutta jos soittaessa tuuttailee normaalisti niin voi olla melko varma että modeemi on sähköissä ja alueella mobiiliverkko toimii.
Mulla ilmoitus "numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä" tulee heti ilman tuuttauksia. DNA liittymällä. Koitin ottaa modeemin myös offline sama ilmoitus.
DNA on joitain tekstareita lähettänyt tuhon MF286 modeemiin.

Muista operaattoreista pitäis saada vertailevaa tietoa.

Statistiikka

Viestiketjuista
296 306
Jäsenet
81 109
Uusin jäsen
Superkeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom