4G-liittymän rajoitettu upload-kaista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Onko yleistäkin, että vielä tänäkin päivänä operaattorit rajoittavat uppikaistaa mielensä mukaan?
Minulla on 50 megainen Saunalahti Mobiililaajakaista 4G ja papereista ei ainakaan minun silmillä selviä, että mikä uppikaistan maksiminopeus pitäisi olla.
Elisan tiskiltä asiaa ohimennen kysäisin ja siellä oli kaksi jannua sitä mieltä, ettei Elisan/Saunalahden liittymissä ole mitään upload-kuristuksia.
Download toimii vaihtelevasti 20-45 megaisena, mutta upload on aina jokseenkin tasan 10 megaa kellonajasta, modeemista ja paikasta riippumatta.
Tänään tosin yhden kerran onnistuin saamaan tasan 20 megaa ulos, joten jostain syystä toimi hetken tarkalleen tuplanopeudella.
Edellinen DNA:n 4G toimi yhtä ripeästi molempiin suuntiin.

Pitänee soitella huomenna (jonottaa pari tuntia luuri korvalla) asiakaspalveluun, kun en taida tohtia tuommoisen takia 24/7 häiriö-numeroon soitella, vaikka kyseessä onkin häiriö.
Olenko ainoa Suomessa, jolla on rajoitettu uppikaista vai onko tämä ihan yleinen käytäntö?
Ihan valkoinen mies olen.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 723
50/25 on se mitä nopeusprofiili antaa.

Soita vaan päivystykseen, sitä varten ne siellä ovat töissä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
323
Joo tuolla Elisan/Saunalahden 50 Megaisella mobiililaajakaistalla Uppi on omien kokemuksienkin mukaan rajoitettu 25 Mbps. Itsellä puhelimessa tuo nopeus liittymässä ja samoin eräässä paikassa mobiililaajakaista, niin koskaan ei yli 25 Mbps nouse Uppi.

Jos on alueella, missä on pelkkä 800 MHz LTE-verkko saatavilla niin maksimi lähetysnopeus on siinä n. 20 Mbps.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Minulla on "tiskin alta" tarjous eli 10,90 euroa/kk/24kk joten lieneekö rajoitettu tuohon kymppiin, kun eivät saaneet myytyä minulle liittymää kalliimmalla.
Nyt kun ei ole enää ruuhkaa, niin näkyy toimivan tuoreella B525:llä 50/10, joten latausnopeuteen olen ihan tyytyväinen.
En minä enempää uppiakaan tarvitse, mutta vituttaa ihan periaatteessa, koska kaista on ihan arvalla rajoitettu.
Toisilla 50/50, joillain 50/25 ja minulla 50/10...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Tuli soiteltua härönumeroon ja liittymäni upload on ihan oikeasti rajattu 10 megaan, vaikkei sopimusehdoissa ym. lappusissa sitä mainita.
Tuolta löytyy nykyiset rajoitukset: https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf
Asiakaspalvelija löysi tuon tiedon muutamassa sekunnissa hakusanalla "elisa mobiililaajakaista upload", kun ei itsekään tiennyt asiasta, mutta itse en osannut tuota pikaisesti googlettaa.
Minusta asia pitäisi näkyä sopimuspapereissa ja niinhän tuo sanoi luurin toisessa päässäkin, että laittaa tietoa eteenpäin, mutta eipä siitä mitään hyötyä ole.
Myöskään liittymän myyjä ei osannut sanoa rajoituksista mitään ja Elisan tiskillä oli kaksi jannua sitä mieltä, ettei heidän liittymissään ole rajoituksia.
Rautaisia ammattilaisia siis. Pitänee tulostaa tuo taulukko ja viedä se Elisan tiskille opetusmateriaaliksi.
Liekö ideana säästää uppikaistaa yritysliittymiin, koska monelle peruskäyttäjälle rajoitus ei näy käytännössä mitenkään.
Jos harrastaisin pilveen tallennusta gigamäärin, niin saattaisihan tuo alkaa syljettämään.

Eli jos otat nyt Saunalahden 50 megaisen 4G:n, on uppi rajoitettu 10 megaan.
100-300 megaisella uppi on rajoitettu 50 megaan.
Ilmeisesti on kyseessä joku vanhempi sopimus, jos osalla toimii 50 megaisen uppi 25 megaisena.
Tai sitten kyseessä on joku Elisan yritysliittymä.

DNA:n uusista sopimuksista en tiedä, mutta ainakin edellinen liittymä (50 megainen 15e/24kk) toimi 50/50 megaisena.

Nykyisessä liittymässä se hyvä puoli, että voin sanoa sen irti milloin haluan.
DNA:n tiskillä eivät ainakaan yrittäneet tarjota halpaa jatkodiiliä, mutta eiköhän sieltä soitto tule, kun liittymä katkeaa ensi kuussa.
Tai sitten ovat luovuttaneet ja antavat Elisan jatkaa todella aggressiivista asiakkaiden kalastelua.

Listasta näkyy myös selkeästi tuo noiden liittymien hauska yksityiskohta. Jos asut sopivalla katvealueella, niin on nopeuden puolesta aivan sama, että maksatko liittymästä kympin vai 50 euroa kuussa. Moni toki maksaa ylimääräistä, koska suuremmat luvut ovat aina parempia. Ja tokihan paljon liikkuva henkilö voi jossain sopivassa paikassa maksiminopeudet saadakin, jotta voi päivittää pari nanosekuntia nopeammin sen naamakirjansa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 380
Viestejä
4 196 642
Jäsenet
70 899
Uusin jäsen
kss247

Hinta.fi

Ylös Bottom