4790K->8700K järkeä?

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 498
Hoi!

Kone käytännössä puhtaasti pelikäytössä. Kannattaako CPU päivitys? Pelailen 3440x1440p Ultrawide resolla ja näyttiksenä toimii 1080ti. Olen ymmärtänyt että isommilla resoilla CPU ei juurikaan tee pullonkaulaa. 4790K kellotettu 4,6Ghz ja DDR3 muistit toimivat nyt 2400Mhz jos sillä väliä.

Eli hyviä arvauksia monta % fps nousee vaihtamalla. Olen koittanut asiaa tutkia, mutta suurin osa testeistä on tehty 1080p resolla ja ainakin tuolloin ero on huomattava.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
518
Hoi!

Kone käytännössä puhtaasti pelikäytössä. Kannattaako CPU päivitys? Pelailen 3440x1440p Ultrawide resolla ja näyttiksenä toimii 1080ti. Olen ymmärtänyt että isommilla resoilla CPU ei juurikaan tee pullonkaulaa. 4790K kellotettu 4,6Ghz ja DDR3 muistit toimivat nyt 2400Mhz jos sillä väliä.

Eli hyviä arvauksia monta % fps nousee vaihtamalla. Olen koittanut asiaa tutkia, mutta suurin osa testeistä on tehty 1080p resolla ja ainakin tuolloin ero on huomattava.
Äkkiseltään sanoisin että minimit nousee ehkä eniten. Tämä siis jos pelaat täysillä herkuilla 1440p. Mikäli VR käyttöä niin kannattaa päivittää, jos ei parit framet haittaa ja pitää säästää, niin laittaisin rahani ehkä mieluummin seuraavan sukupolven GPU:ihin.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
723
Hoi!

Kone käytännössä puhtaasti pelikäytössä. Kannattaako CPU päivitys? Pelailen 3440x1440p Ultrawide resolla ja näyttiksenä toimii 1080ti. Olen ymmärtänyt että isommilla resoilla CPU ei juurikaan tee pullonkaulaa. 4790K kellotettu 4,6Ghz ja DDR3 muistit toimivat nyt 2400Mhz jos sillä väliä.

Eli hyviä arvauksia monta % fps nousee vaihtamalla. Olen koittanut asiaa tutkia, mutta suurin osa testeistä on tehty 1080p resolla ja ainakin tuolloin ero on huomattava.
Ihan samaa tässä itse olen pohtinut jo jonkin aikaa - tosin minulla on 1080TI SLI, mutta muuten periaatteessa samat kamat :) Jotenkin tuntuu tyhmältä lähteä tässä kohtaa päivittämään, kun uudet 8 ytimiset prosut julkaistaan molemmilta valmistajilta kuitenkin tässä lähiaikoina. Tarkoitan sillä lähinnä sitä, että kun tällä 4790K prosulla on jo pärjätty lähes 4 vuotta, niin kai tässä nyt vielä muutama kuukauden pärjää, niin sitten ainakin tietää paremmin milloin ja mitä olisi tulossa.

Tosin nämä uudet pelit alkavat jo ihan oikeasti ahdistamaan myös prosua (mm. Ubisoftin Assassin's Creed Origins, joss edes 8700K ei riitä) ja kyllä tuosta nopeammasta DDR4 muististakin olisi jo monen pelin kohdalla ollut hyöytyä.

On aivan älytöntä tässä kohtaa ostaa tuollainen 4 --> 6 ydintä päivitys, kun kohta on tarjolla 4 --> 8 ydintä hyppäys, millä taas mennään helposti useita vuosia eteenpäin, mutta koska näitä päätöksiä järjellä olisi tehty :) Itse yritän siis sinnitellä tällä 4790K prosulla, vaikka 8700K on jo monta kertaa ollut ostonapilla :)
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 498
Kuulostaa järkevältä. Tuossa nyt vähän katsellut että vanhoista kamoista saisi sen ~400e ja uudet noin 800e riippuen emosta ja muisteista. Voisi nyt ainakin kesään asti odotella tai jos sattuu hyvään hintaan joku 8700k bundle myyntiin niin sitten napata.
 
Liittynyt
15.02.2018
Viestejä
334
Ei käytännössä ole rahallista järkeä, jopa vanhempi Sandy Bridge seisoo vielä omin jaloin. Parempi sijoitus on laittaa kaikki nappulat näytönohjaimeen kiinni.



Näyttäisi jopa 1080p resolle riittävän, jos jaksaa kellottaa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
222
Tämä vähän riippuu mitä pelaa ja mitä peliltä hakee. Itsellä päivitys 3770K -> 8700K oli huomattava parannus. Lähinnä missä tuon tosin sitten oikeasti huomasi oli pubg ja etenkin bf1. Ja mitä tuohon uusien julkaisujen odottamiseen tulee, se on kyllä semmoinen ikuinen loukku kun aina miettii että "kyllähän tällä vielä pärjää siihen asti kun uudet markkinoilla ja taas odotetaan yhden sukupolven yli jne.".:D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Lyhyesti: täyttä rahan hukkaa puhtaassa pelikäytössä. Paitsi jos pikkurahasta ei ole puutetta niin mikäs siinä. Saat muutaman fps:n lisää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
300
Itse koitan pysyä lujana ja pärjätä 6700k kanssa kunnes noita 8 coreja tulee Inteliltä. Saa nähdä onnistunko. Välillä tulee streamattua ja videoita väänneltyä, mutta ei niiden laatu ole vielä corejen määrästä ollut kiinni.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Ei ole pelaamisen kannalta mitään järkeä päivittää. 4,6GHz 4790k riittä melkolailla kaikkeen ja niin kuin sanottiin niin marginaalinen parannus saattaa näkyä min FPS.
Jos sulla on tarkoituksena hakea high FPS niin kuin CSGO tai joku muu räiskintäpeli niin 8700k 5ghz voi olla hitusen nopeampi, mutta jos taas käytät järkeä ja resot nousee samassa suhteessa näytönohjaimen tehoon niin prossu ei tule olemaan ns. "pullonkaula" vaikka ero todellisuudessa voidaan mitata ~10% VS 8700K.
Mutta koska sulla on niin suuri resoluutio niin vaikka sulla on kaikkien halajama gtx 1080ti niin ei sun kortti kykene syöttämään prossulle pyyntöjä että olisi mitenkään pullonkaula.

Toisin sanoen 1. Ero on minimaalinen suurella resoluutiolla 2. Vaikka ero olisikin suuri sanotaan 10-20% niin silloinkin FPS on niin korkea ettet kykene sitä monitorillasi näkemään 3. Jos pelkästään pelaat etkä liion streemaa tai tee paljon taustatehtäviä niin 4790k 4,6ghz menee vielä kauan.

Edes Ryzen prossujen ollessa vain max ~4ghz ja IPC about haswell-skylake/coffeelake niin tuskin näkisit edes tuolla yhden ytimen suoritusteho erolla mitään silmään pistävää. Erot näkyy vasta kun ostat jonkin 1000€ 240hz 1080p monitorin ja sittenkin ajetaan 720p resolla jotain idiootti testejä. Toki on olemassa pelejä jotka hyötyvät selvästi korkeammasta kellotaajuudesta.

Hauskaa se on yleensä katsella kun ihmisillä kuitenkin on 60hz tai korkeintaan 144hz monitorit ja kun prossu ei pukkaa 300fps vaan "VAIN" 240fps niin aletaan miettimään päivitystä. Ehkä se resoluutio on liian pieni kortillesi jos fps menee monin kerroin yli mitä tarvitaan eli turhaan tehdään tuosta "ei prossu jaksa" skenaario.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Itse päivitin 4790K:sta 8700K:n, ja en ole kyllä katunut!
Itsellä oli aluksi 980ti, mutta kaverilta sain niin hyvään hintaan 1080:n, että päivitys maksoi itselleni sen vajaa satasen. Vielä näyttis päivityksen jälkeenkin on tuntunut hyvältä :)
Olen aika ajoin striimannut Quake Championssia, ja ainakin tässä käytössä on ollut ihan huippua!

Ehkä välillä mietin, että oliko tämä päivitys rahamäärään nähden tarpeellinen, mutta useasti tahto voittaa, jos vain löytyy se raha päivittää :)
Jos sulla on se raha ja haluat päivittää, niin miksei!
Itse heitin GTX 980 tilalle 1080 Ti:n ja FPS käytännössä tuplaantui joka pelissä, ei tietoakaan mistään CPU pullonkaulasta 4790K:lla.

Striimaamisesta en tiedä, mutta ihan pelikäyttöön 4790K riittää ajamaan varmasti vielä Voltaakin. 2020-luvun puolella voi olla se prossupäivitys oikeasti ajankohtainen 4790K omistajille.
 
Liittynyt
21.03.2018
Viestejä
2
Miksi porukka luulee että inteliltä olisi tulossa 8 ydin prossua? Miksi intel julkaisisi 8 ydin prossuja mainstream alustalle, kun jo 6 ydin prossut hakkaa ryzenit kaikessa paitsi hinnassa? Kovasti kyllä kiinnostaisi kuulla, sen verran monessa paikkaa olen jo kuullut että pitäisi odottaa ''kohta'' julkaistavia intelin 8 ydin prossuja.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 155
Miksi porukka luulee että inteliltä olisi tulossa 8 ydin prossua? Miksi intel julkaisisi 8 ydin prossuja mainstream alustalle, kun jo 6 ydin prossut hakkaa ryzenit kaikessa paitsi hinnassa? Kovasti kyllä kiinnostaisi kuulla, sen verran monessa paikkaa olen jo kuullut että pitäisi odottaa ''kohta'' julkaistavia intelin 8 ydin prossuja.
Koska 8-ytimisestä Coffee Lakesta on näkynyt pari vuotoa. Viimeksi pari päivää sitten:
Eight core Coffee Lake Processor Finally Spotted?
Oletettavasti tuota voidaan odottaa joskus syksyllä.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Koska 8-ytimisestä Coffee Lakesta on näkynyt pari vuotoa. Viimeksi pari päivää sitten:
Eight core Coffee Lake Processor Finally Spotted?
Oletettavasti tuota voidaan odottaa joskus syksyllä.
Tuon kanssa kannattaa sitten vähän miettiä sitä, että kun 8700k vetää jo jokseenkin virtaa jos on Multi core Enhancement päällä tai jos kellotat. Eihän 8700k pysty pitämään edes 4ghz vakio asetuksilla kun kaikkia ytimiä ajaa kun 91w TDP hakkaa kattoa. Jos tuohon nyt lisätään 2 ydintä vielä lisää niin joko TDP pitää nousta tai sitten kellot putoaa entisestään. Meillähän on jo periaatteessa vastaavanlainen prosessori i9 7820x joka syö vakiona jo melkoisen paljon ja sillä on TDP 140w jolloin kellot on verrattavissa 8700k, mutta jää yhden ytimen turbossa taakse.
Mienaan vaikka tuossa on varmasti binnausta ja prosessin aikuistumista yhdistetty kovalla kädellä niin melkoisen kuuma kivi sieltä on tulossa. Ei se, etteikö lämmöt saa kuriin ja etteikö kellotu hyvin, mutta sitten tuossa on tulossa tuo Ryzen 2000 sarjan 8 ytimiset ja vaikka voidaan heti sanoa ettei Ryzen kellotu niin korkealle ja että pelitehot eivät aivan kykene siihen mihin Intel nykyiset parhaat, mutta alusta tulee B450 sarjalla olemaan halvempi ja vaikka kellot jäisi 4,4GHz huonommalle puolelle niin voidaan olettaa ettei virrankulutus ja siten jäähdytykseen panostaminen ole niin suuri murhe. Ts. jos tekee mieli päivittää 8700k niin siitä vaan kun ei tuo 8800k??? tule olemaan mitenkään mullistava tapaus ellei sitten sorki kelloja ja anna VRM hörpätä mitä kykenee ja sitten vielä Z370 sarjan emo mistä VRM kestää ajaa 8 intel ydintä +4GHz.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 498
Hyvö testi. Juu eli vakio 4790k häviää 8700klle 1-3 fps 1440p. Oletettavasti tilanne tasoittuu edelleen 3440x1440p uw resolla. Taidanpa unohtaa päivitys haaveillut kokonaan:rolleyes:
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 556
Älkää kannustako downgradeamaan ryzenistä pls. Haluan pitää kaikki ylimääräiset sovellukset taustalla ja seurailla riimejä sun muuta kakkeja. :(
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
852
Itse tuli tehtyä tuo topicin 4790K -> 8700K päivitys ja tuli vaihdettua samalla myös m.2 levy nopsempaan. Desktopilla on isoin ero kaikki hieman smoothimpaa 6-coren myötä, mutta myös pelipuolella esim. PUBG fsp pysyy nyt sadassa. Päivityksessä tuli myös vaihdettua m.2 ssd nopeampaan ja se ei enää syö puolia näyttiksen pcie-kaistoista.

Itse olen miettinyt tuota enemmänkin päivityksen hinnan kautta, enkä niinkään fps:n. Mieluummin vaihdan silloin, kun vanhoilla osilla on vielä kysyntää ja markkina-arvoa. Myydessäni vanhat osat ja muutaman muun nurkissa seisseen komponentin, jäi tämän 8700K päivityksen hinnaksi max 300e. Olen todennut tuon 2-3v vaihtosyklin usein parhaaksi, kun silloin vanhat osat saattavat sisältää vielä hieman takuuta ja menevät helpolla kaupaksi.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Yleensähä näitä vaihdetaan kun kone hajoaa (lue emolevy hajoaa).

Itse vaihdoin 3770K sen takia kun emolevy ei enää kestänyt kellotusta oikeastaan mitenkään enkä olisi muuten missään nimesäs vaihtanut 8700K tässä kohtaa, kun Intelin 8-ytimiset ovat nurkan takana, mutta enpä osaa ilman konettakaan olla.

Kyllähä se on ihan selvyys, että 6-core tuo tasasuutta monessakin pelissä, mutta lähtökohdat pitää aina muistaa.

Tällä hetkellä itsellä menee tuo 8700K "hukkaan", koska 980Ti karraa vastaan ja 1080p reso 60hz paneelilla eli ihan sama vaikka nyt Borderlands2 vetää maksimissaan kaikki täysillä 300fps niin mitä siitä hyödyn muutakuin lisääntyneen coilwhinen?

Etuja mitä sain, oli huomattavasti malttillisemmat äänet koska Z68 piirisarjan tuulettimien ohjaus oli vähän niin ja näin sekä koneen käynnistys on huomattavasti nopeampaan mitä vanhalla emolevyllä.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Itsellä on i7 6700k 4,8ghz ja GTX 1080 2,2 ghz ja tulee tuota Rust peliä pelattua 2K resoluutiolla 100fps niin prosessori käy noin 70% ja yksityinen ajoittain 100% eli jos päivittäisin parempaan näytönohjaimeen niin tarvitsisin todennäköisesti paremman prosessorin mutta tarvitsisin myös suuremman monitorin tai korkeamman virkistystaajuuden TS ei mitään järkeä päivittää 4790k koska se lähes vastaa 6700k
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 556
Itsellä on i7 6700k 4,8ghz ja GTX 1080 2,2 ghz ja tulee tuota Rust peliä pelattua 2K resoluutiolla 100fps niin prosessori käy noin 70% ja yksityinen ajoittain 100% eli jos päivittäisin parempaan näytönohjaimeen niin tarvitsisin todennäköisesti paremman prosessorin mutta tarvitsisin myös suuremman monitorin tai korkeamman virkistystaajuuden TS ei mitään järkeä päivittää 4790k koska se lähes vastaa 6700k

Välimerkit ovat kovin aliarvostettuja nykyään. Mutta on kyllä totta, että vanhatkin intelit jaksavat hyvin. Tehoero i7 2600k ja i7 7700k välillä ei esimerkiksi ole vielä niin suuri, kuin Coffee Lakeen verrattuna, niissä on oikeastikkin jotain uutta ja sitä "tehiä" huomattavasti enemmän.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Välimerkit ovat kovin aliarvostettuja nykyään. Mutta on kyllä totta, että vanhatkin intelit jaksavat hyvin. Tehoero i7 2600k ja i7 7700k välillä ei esimerkiksi ole vielä niin suuri, kuin Coffee Lakeen verrattuna, niissä on oikeastikkin jotain uutta ja sitä "tehiä" huomattavasti enemmän.
Tuo tuli speech to text, kun ajoin autolla niin ei osaa laittaa pilkkuja.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Itsellänikin on yhdessä koneessa 4790K enkä aio päivittää sitä ennen kuin prosessorit on siirtyneet 7nm aikaan koska en usko että sitäennen tulisi merkittävää eroa Ghz puolella
(AMD Ryzenin ja nyky Intelit on IPC:n puolesta niin lähellä toisiaan että voi katsoa suoraa Ghz eroa arvoidessaan pelitehoa).

...
Itse olen miettinyt tuota enemmänkin päivityksen hinnan kautta, enkä niinkään fps:n. Mieluummin vaihdan silloin, kun vanhoilla osilla on vielä kysyntää ja markkina-arvoa.
...
Itse taas lykkään vaihtoa samalla perusteella kun oletan että DDR4 muistien hinnanlasku on vähintään yhtämerkittävä kustannustekijä kuin tämän nykyisen prosessorin arvon lasku.
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 556
Tuo tuli speech to text, kun ajoin autolla niin ei osaa laittaa pilkkuja.

Noh, hyväksytään. Autolla ajaessa keskity tiehen, älä puhelimeen. Pari kertaa melkein allejääneenä vain heitän. :bored:
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Itsellänikin on yhdessä koneessa 4790K enkä aio päivittää sitä ennen kuin prosessorit on siirtyneet 7nm aikaan koska en usko että sitäennen tulisi merkittävää eroa Ghz puolella
(AMD Ryzenin ja nyky Intelit on IPC:n puolesta niin lähellä toisiaan että voi katsoa suoraa Ghz eroa arvoidessaan pelitehoa).


Itse taas lykkään vaihtoa samalla perusteella kun oletan että DDR4 muistien hinnanlasku on vähintään yhtämerkittävä kustannustekijä kuin tämän nykyisen prosessorin arvon lasku.
Arvohan vaan on noussut tällä 4790K:lla. 2014 kun osti niin sai n. 300 eurolla ja siitä lähti kipuamaan vaan ylöspäin tuonne 400e :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 115
FPS nousee peleissä, joissa prosessori on jäänyt pullonkaulaksi.

Ne pelit, joissa 4.6GHz 4c/8t i7 on se hidastava tekijä, on kuitenkin vähemmistössä. Tärkeintä on, että tuo on kellotettu, niin se on kaikilta osin vertailukelpoinen muiden kanssa. Lisäksi jos muistit olisi 1333MHz, kuten ajan henkeen kuului, alkaisi eroja näkyä.

Itse päivittäisin, mutta se liittyy enemmän rautahampaan kolottamiseen kuin mihinkään järjelliseen syyhyn.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
193
Guru3D olikin julkassu sopivasti aiheesta juttua. Retro review: Intel Sandy Bridge Core i7 2600K - 2018 review

Itsellä vaihtumassa 4670k@4,4ghz -> 8700k ja pelaan gtx970:llä 3440x1440 100hz näytöllä :rolleyes:
Näytönohjain ois kaivannu enemmän päivitystä, vaan ei luonto anna periks maksaa nykyisiä hintoja "vanhentuneista" korteista.
Olivatpa ottaneet aika worst-case scenarion tuosta 2600k:sta. H-sarjan emolla vakiokelloilla ja 1333MHz muisteilla. Omalla kohdalla kyllä parhaat 270e mitä tietotekniikkaan tullut käytettyä.
 

KimmoZ28

Tukijäsen
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
181
Itse olen miettinyt jos viimein laittaisi vanhan 2500K (4.7GHz) eläkkeelle. Tälläistä settiä olen miettinyt. Olisiko tuossa jotain mitä kannattaisi vaihtaa?
Näyttis on vielä 980ti.
Jos jollain on valmiiksi korkattu 8700k, niin voi tarjota :)
osat.jpg
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Itse olen miettinyt jos viimein laittaisi vanhan 2500K (4.7GHz) eläkkeelle. Tälläistä settiä olen miettinyt. Olisiko tuossa jotain mitä kannattaisi vaihtaa?
Näyttis on vielä 980ti.
Jos jollain on valmiiksi korkattu 8700k, niin voi tarjota :)

Aika-ajoin löytyy huuto.net, tori.fi ja nämä tekniikka sivut 8700k alle 350€ korkattuina ihan vink vink. Ja eipä tuossa mitään ihmeellistä, emossa jyty virransyöttö ja muistit eivät nykyisen kurssin mukaan ole kuitenkaan niin pahat hinnaltaan. Powerin ei välttämättä tarvitse olla kuin max 650w jos aiot vain yhtä korttia tuolla ajaa, se on sitten eri jos myöhemmin laitat kaksi gtx 1080 niin 750w voi olla hyödyksi, mutta ei näillä hinnoilla. Pistä vaan tilaukseen, seuraava päivityksen aihe sitten näyttis.
 

japau

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
Itse olen miettinyt jos viimein laittaisi vanhan 2500K (4.7GHz) eläkkeelle. Tälläistä settiä olen miettinyt. Olisiko tuossa jotain mitä kannattaisi vaihtaa?
Näyttis on vielä 980ti.
Jos jollain on valmiiksi korkattu 8700k, niin voi tarjota :)

Mulla on melkeen vastaavanlainen setti. Itse hommaisin näin jälkikäteen non RGB muistia esim. Trident Z 3600c16. Ne luultavasti kellottuu hieman paremmin. Taichissa en tykännyt LCC:stä. Joko LLC1 joka boostaa jännitettä tai LLC2 joka droppaa jo 50-80mV. Asuksella on siihen väliin monta eri LCC:tä valittavissa. Jos ei ole satkusta kiinni ni Apexia kehiin ja vastaavan hintaset non RGB DDR4:set on oma suositukseni.
 

KimmoZ28

Tukijäsen
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
181
Kiitoksia vinkeistä. Vaihdan noi muistit. Toi Asrock varmaan menee mun maltillisiin kellotuksiin. Mut täytyy hieman vielä lukea tuosta Apexista, se tosiaan olisi tasan 100€ kalliimpi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 173
Itse olen miettinyt jos viimein laittaisi vanhan 2500K (4.7GHz) eläkkeelle. Tälläistä settiä olen miettinyt. Olisiko tuossa jotain mitä kannattaisi vaihtaa?
Näyttis on vielä 980ti.
Jos jollain on valmiiksi korkattu 8700k, niin voi tarjota :)

Pari astetta pois jos vaihdat tahna Thermal Grizzly Conductonauttiin ja Kryonauttiin tilaukseen, toki sillä oletuksella että kaupasta niitä löytyy.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Otsikon perusteella on järkeä.

Mulla on 7600K ja FC5 striimatessa loppuu mehu, pakko hankkia 7700K.
Sinulla on nelisäikeinen prossu, niin se ei muutenkaan kykene hoitamaan niin hyvin isompaa taustatauhkan määrää pelin lisäksi.
Siinä kun ei korkea ydin/säiesuorituskyky auta, jos ytimet joutuvat seisauttamaan töitä useasti säikeen vaihtamisen yhteydessä.
4790K kestää taustatauhkaa paremmin lisäsäikeiden ansiosta.
Samasta syystä se 2600K Sandy Bridgekin pärjää hyvin ikäisekseen.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 125
Sinulla on nelisäikeinen prossu, niin se ei muutenkaan kykene hoitamaan niin hyvin isompaa taustatauhkan määrää pelin lisäksi.
Siinä kun ei korkea ydin/säiesuorituskyky auta, jos ytimet joutuvat seisauttamaan töitä useasti säikeen vaihtamisen yhteydessä.
4790K kestää taustatauhkaa paremmin lisäsäikeiden ansiosta.
Samasta syystä se 2600K Sandy Bridgekin pärjää hyvin ikäisekseen.
Samasta syystä silloin aikoinaan ihmiset hankkivat näitä FX 8000 sarjan prossuja streemaus koneisiin. Vaikka IPC oli pienempi Inteliin verrattuna niin ytimiä riitti streemaukseen ja koska prosessorista saattaa päätellä niin budjetti ei ollut mitenkään mahdoton niin eipä noissa koneissa GTX 780ti tai 980ti nähty vaan siellä oli korkeintaan keskisarjan näyttikset, jotta streemauksen lisäksi prossusta (ehkä jollain kellotuksilla) piisasi jerkku pelaamiseen.
Joskus se puhtaiden ydinten määrä vaan on parempi. Itse ainakin kun harkitsen prosessorin hankintaa, jos ero 6 ja esim 8 yitmisen prossun välillä on 10% 6 yitmisen ollessa se parempi pelaamiseen niin aina enemmän ytimiä ja säikeitä kehiin. Juurikin tämä streemaaminen on nyt nousu trendi ja ihmiset alkavat huomaamaan, että ei i5 enää olekkaan hyvä ratkaisu ja ryzenin r5 1600 taas pärjää 12 säikeensä takia vallan hyvin.

Sitten aivan asiasta toiseen. Intel on nyt aika pitkäksi aikaa saavuttanut katon yhden ytimen suoritustehossa. 10nm nykyiseltään ei kykene yhtään sen parempiin kelloihin ja uuden 8 ytimisen coffeelaken tuloa odotetaan vielä 14nm prosessille. Pitää jo varautua siihen, että varmaan joo kellottuu tuo tuleva yksilö samalla tavalla, kuin coffeelake, mutta joko TDP nousee huomattavasti tai boost kellot tulevat putoamaan nykyiseen tarjontaan nähden. Se että AMD kykenee 14nm -> 12nm prosessi optimoinnilla nostamaan kelloja 10%, viilaamaan latensseja ja 7nm Zen 2 on tulossa ensi vuonna muistuttamaan Inteliä siitä, että 10nm pitää pystyä parempaan viitaten lujaa siihen, että AMD tulee saamaan Intelin kiinni yhden ytimen suoritustehossa. Ts. jos nyt ostat i7 8700k niin väitän, että mitään parannusta tuon päälle ei saada, kun vasta 2020 ehkä. Tarkoitan siis sitä, että sieltä se 2 ydintä tulee lisää, mutta ydinten suoritustehot eivät parane. Jos 8700k kykenee streemaamaan ja peittaamaan Ryzenit nykyiseltään niin itse hyppäisin junaan nyt. Toki voihan sen 8 ytimisen sieltä odottaa, mutta kellojen puolesta se ei tule olemaan mikään ihme kapistus, kellottaessa ehkä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
Mun mielestä prossusta ei kannata tinkiä piiruakaan. Uusin coffee lake ainoa järkevä ostos. Kaverin kans pelattiin Far Cry 5. Sillä jokainen komponentti parempi kuin itsellä prossua lukuunottamatta. Vaikka sillä on I7-niin ei ultralla toimi 60fps 1080p resolla. Oma 8700k vetää täysin yskimättä 60fps 1440p resolla.
 

KimmoZ28

Tukijäsen
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
181
Löysin foorumilta käytettynä korkatun 8700k, Asus strix z370-f, Trident Z 3600c16 muistit.
Kyllä päivitys vanhasta 2500k kannatti. Varsinkin bf1 kyllä pyörii huomattavasti paremmin.
Farcry5 benchmarkki tuli ajettua 1440p ja ultra asetuksilla.

2500k 4.6GHz
Min 56
Avg 65
Max 77

8700k 5.0 GHz
Min 62
Avg 71
Max 84
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 610
Aika yllättän vähän jää omasta mielestä 2500k. Tietysti tuossa tilanteessa 5 fps voi olla ratkaiseva mutta en nyt tiedä rahallisesti on vähän niin ja näin.
 

KimmoZ28

Tukijäsen
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
181
Bf1 eron huomasi selvästi. Vanhalla oli jatkuvasti semmoisia ärsyttäviä nykimisiä, mutta nyt pyöri todella jouhevasti. 980 ti tietenkin jarruttaa menoa.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Bf1 eron huomasi selvästi. Vanhalla oli jatkuvasti semmoisia ärsyttäviä nykimisiä, mutta nyt pyöri todella jouhevasti. 980 ti tietenkin jarruttaa menoa.
4c/8t 2600K olisi voinut selvitä ilman niitä nykimisiä.
Monisäikeisen pelin kanssa kaikki koneen taustatauhka käy nopeasti rasitteeksi, jos prossu ei pyöritä riittävän montaa säiettä.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Bf1 eron huomasi selvästi. Vanhalla oli jatkuvasti semmoisia ärsyttäviä nykimisiä, mutta nyt pyöri todella jouhevasti. 980 ti tietenkin jarruttaa menoa.
BF1 hyötyy hyperthreadingista sen 10-20%, eli saman eron olisit nähnyt jollain 4 core i7, ehkä jopa 2600K:lla.
 

Hsu

Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
128
Hyvä että tuli tsekattua tämä aihe, itellä polttanut aina silloin tällöin 8700K, nykyään vielä vanha uskollinen 4770K @ 4,4GHz korkattuna ja hyvin pelittää, ehkä mä mielummin päivitän näytön 144 hertsiseen, PB278Q alkaa olemaan jo aika vanha ja 60hz alkaa olemaan jo aika nähty :darra:
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Hyvä että tuli tsekattua tämä aihe, itellä polttanut aina silloin tällöin 8700K, nykyään vielä vanha uskollinen 4770K @ 4,4GHz korkattuna ja hyvin pelittää, ehkä mä mielummin päivitän näytön 144 hertsiseen, PB278Q alkaa olemaan jo aika vanha ja 60hz alkaa olemaan jo aika nähty :darra:
Eron tekee nimenomaan se aikanaan monien parjaama hyperthreading.
Ilman sitä kaikki koneella pyörivä taustatauhka alkaisi helposti aiheuttamaan fps-droppeja useampaa raskasta säiettä käyttävien pelien kanssa.
 
Liittynyt
15.02.2018
Viestejä
334
Eron tekee nimenomaan se aikanaan monien parjaama hyperthreading.
Ilman sitä kaikki koneella pyörivä taustatauhka alkaisi helposti aiheuttamaan fps-droppeja useampaa raskasta säiettä käyttävien pelien kanssa.
Aikoinaan kun vaihdoin 2500k->3770k, niin joidenkin pelien sulavuudessa oli iso ero. Nyt kun menin 3770k -> 8700k, niin en käytännössä huomannut mitään eroa missään. Ainoastaan muutama fps lisää jossain peleissä 3440x1440 resolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Eron tekee nimenomaan se aikanaan monien parjaama hyperthreading.
Ilman sitä kaikki koneella pyörivä taustatauhka alkaisi helposti aiheuttamaan fps-droppeja useampaa raskasta säiettä käyttävien pelien kanssa.
Mitä on tämä taustatauhka? Minulla ainakin prossunkäyttö on 0-2% luokkaa idlenä desktopilla.

Lähinnä nuo 4-ydin prossut ilman HT:ta alkaa tukehtua siihen, ettei jää ollenkaan hengitystilaa näytönohjaimen ajurille pelin viedessä hetkittäin 100% prossuajasta.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Mitä on tämä taustatauhka? Minulla ainakin prossunkäyttö on 0-2% luokkaa idlenä desktopilla.

Lähinnä nuo 4-ydin prossut ilman HT:ta alkaa tukehtua siihen, ettei jää ollenkaan hengitystilaa näytönohjaimen ajurille pelin viedessä hetkittäin 100% prossuajasta.
No kyllähän juuri nuo laiteajuritkin sitä prossuaikaa ainakin silloin tällöin vaativat.
Siihen sitten päälle kaikki AV-ohjelmat ja mitä kaikkea taustaohjelmia&prosesseja siellä pyöriikään. (+ mahdollinen Discord/Teamspeak)
Ytimen suorittaman ohjelmasäikeen vaihtaminen toiseen vie aina runsaasti aikaa CPU:n aikaskaalalla ja jos pelin säikeet (+GPU ajuri) jo käyttävät valtaosan prossuajasta ei tarvita paljoa että siellä alkaa tulla "tukoksia".
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 354
Viestejä
4 199 117
Jäsenet
70 893
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom