3dfx on jo eellä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    3dfx

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
3dfx paras, ATI, Matrox ja NVIDIA ihan kuraa

quake2-p3-16.gif
 
Kaiholla muistelen aikaa kun Voodoo 2 SLI:llä mentiin. Sen jälkeen en ole koskaan ollut kehityksen kuumimmassa kärjessä :(:itku:
Olikohan se NNirvi joka leijui Voodoo 2 SLI:llä Pelit-lehdessä joskus noina ko. kortin valta-aikoina. Itselle jäi kaukaiseksi haaveeksi, kun ei ollut vielä ansiotuloja ja Voodoo1:llä mentiin aina TNT2 Ultraan ja Pentium 3:iin asti.

ps. Sanon Voodoo-miesten leppymättömän vihan uhallakin, että TNT2 Ultra piirsi paljon paremman näköistä grafiikkaa kuin Voodoo 3. Se tekstuurien ylifiltteröinti oli ihan kamalan näköistä voodoolla :smoke:
 
ps. Sanon Voodoo-miesten leppymättömän vihan uhallakin, että TNT2 Ultra piirsi paljon paremman näköistä grafiikkaa kuin Voodoo 3. Se tekstuurien ylifiltteröinti oli ihan kamalan näköistä voodoolla :smoke:
Mää kuvittelemassa että se oli näyttiksestä kiinni, luultavasti pelasit jotain softarenderöityä kuraa tai avutonta D3D väännöstä joka ei pärjännyt Glidelle ominaisuuksissa :hammer:
Toki sitten paljon myöhemmin tuli isommat tekstuurit mitä tuo TNT-kura tuki mutta se oli jo ihan liian hidas silloin.
 
Mää kuvittelemassa että se oli näyttiksestä kiinni, luultavasti pelasit jotain softarenderöityä kuraa tai avutonta D3D väännöstä joka ei pärjännyt Glidelle ominaisuuksissa :hammer:
Toki sitten paljon myöhemmin tuli isommat tekstuurit mitä tuo TNT-kura tuki mutta se oli jo ihan liian hidas silloin.

Rehellisyyden nimissä on sanottava, ettei ollut itsellä tuota Voodoo 3:sta, mutta monella kaverilla oli ja kyllä ainakin HL modeineen näytti vaan niin paljon paremmalta omalla TNT2 ultralla. Sitä en tiedä mitä ne oli ruksineet asetuksista...
 
Tuli tässä vaan mieleen että kannattaisiko triidin otsikko muuttaa esim. "Näytönohjainten historiatriidi" tjsp. niin ei tarvitse turhaan poistaa tätä keskustelusta :smoke:
 
Olikohan se NNirvi joka leijui Voodoo 2 SLI:llä Pelit-lehdessä joskus noina ko. kortin valta-aikoina. Itselle jäi kaukaiseksi haaveeksi, kun ei ollut vielä ansiotuloja ja Voodoo1:llä mentiin aina TNT2 Ultraan ja Pentium 3:iin asti.

ps. Sanon Voodoo-miesten leppymättömän vihan uhallakin, että TNT2 Ultra piirsi paljon paremman näköistä grafiikkaa kuin Voodoo 3. Se tekstuurien ylifiltteröinti oli ihan kamalan näköistä voodoolla :smoke:

NNirvihän se, sehän laittoi kerralla sellaiset pelivehkeet että oksat pois. Ei tainnut hintaa mainita kolumnissaan mutta veikkaan menneen oravannahan jos toisenkin.
 
Lol vain 16bittinen väripaletti. LMFAYOO. :D nVidialla 32bit tai takki ja ovi.

Juuri tuollaista huijausta 3dfx tuotteet olivat alusta asti.

t: Itsekin V3 3500TV omistanut
Tohon aikaan peleissä mitään 32-bit värejä ees ollut vielä, ja jos olikin ni käyttökelvottoman hidasta TNT2:lla :smoke:
(ps 3dfx:n 16bit oli valovuosia parempi kuin muiden kiitos "22bit postfilterin")
 
Tohon aikaan peleissä mitään 32-bit värejä ees ollut vielä, ja jos olikin ni käyttökelvottoman hidasta TNT2:lla :smoke:
(ps 3dfx:n 16bit oli valovuosia parempi kuin muiden kiitos "22bit postfilterin")

Tarkoitatko että 3dfx:n kanssa ei ollut mahdollisuutta tehdä valintaa 16- ja 32-bitin kera? Kyllä sitä tuli TNT2 Ultralla vuonna -99 huijattua suorituskyvyssä, laittamalla 16bit käyttöön. :smoke: Tuohan oli useamman pelin valikossakin vaihdettavissa.

16Mb TNT2 mallilla oli toki merkitystä suorituskykyyn hieman enemmän. TNT2 Ultra 32Mb muistilla ei niin ottanut nokkiinsa.
 
Tarkoitatko että 3dfx:n kanssa ei ollut mahdollisuutta tehdä valintaa 16- ja 32-bitin kera? Kyllä sitä tuli TNT2 Ultralla vuonna -99 huijattua suorituskyvyssä, laittamalla 16bit käyttöön. :smoke: Tuohan oli useamman pelin valikossakin vaihdettavissa.

16Mb TNT2 mallilla oli toki merkitystä suorituskykyyn hieman enemmän. TNT2 Ultra 32Mb muistilla ei niin ottanut nokkiinsa.
En, vaan että tuohon aikaan peleissä ei yleensä ollut kuin 16-bit värit, vaikka alkoivatkin vähän jo yleistymään
 
150MHz pena @ 183Mhz (tjsp), 16Mb32Mb RAM, S3 + Orchid righteous 3d (Voodoo 1), se oli siinä ja niin oli siihen astisen lyhyen elämän säästötkin. Mutta kylä kannatti. Pelit oli melkein photorealistisia. :D
 
Viimeksi muokattu:
150MHz pena @ 183Mhz (tjsp), 16Mb RAM, S3 + Orchid righteous 3d, se oli siinä ja niin oli siihen astisen lyhyen elämän säästötkin. Mutta kylä kannatti. Pelit oli melkein photorealistisia. :D

Mulla oli P166, huimat 56MB FPM SIMM:iä ja tuo Orchidin kortti myös. Kyllä Guage pyöri ja möröt pelotti pimeässä :D
 
Kyllä CS toimi joten kuten Voodoo 3 2000:lla. GPU kävi niin kuumana, että poltin käteni sen jäähdyttimeen. PCI-paikkainen versio oli vieläpä, kun pakettikoneen surkea emo niin ei sinne AGP-paikkainen käynyt.

Onneksi ei tarttenut säädellä noiden kiihdytinkorttien ja muiden compojen kanssa. Se aika kerkesi menemään ohi.

Oliko se Voodoo 5:nen puolen metrin pituinen?
Voodoo_5_6000_проекция.jpg
 
Mietin tässä eräs päivä kumpa joku vielä tulisi ryminällä grafiikkapiirimarkkinoille näiden nykyisten valmistajien lisäksi. Vielä kun olisi toimivilla ajureilla joissa olisi kaikki tarvittava eikä karsittu minimiin melkein kaikki kuten Intel on tehnyt.

Mutta aiheeseen: Tässä ajattelin jaksaisiko tuon Voodoo3500, HP:n emolevyn, Pentium3 866MHz ja 512MB muistia masiinan kasata toimimaan. Olisi kyllä muutama 3DFX:ä tukeva autopelikin tallessa. Ainoa ongelma on tuo Maxtorin ide-kiintolevy. Maxtor toimi vielä vuosi sitten, mutta se ääni. Kun on SSD:tä käyttänyt monta vuotta, niin ei oikein jaksa tuon ääntä. Toki compact flash adapteri olisi vaihtoehto, mutta viitsinkö käyttää tuohon masiinaan tuonkaan vertaa rahaa.

Mieleeni myös tuli että olisi tallessa vielä 6MB voodoo1 kortti tv-ulostulolla. Piti joskus nuo kaikki 3DFX:n eri kortit kerätä, mutta en ikinä saanut aikaiseksi. Toki nuo ultra harvinaiset olisivat jääneet keräämättä koska hinta.
 
Kyllähän Unreal näytti hienolta Voodoo 2:lla pelkän Ati Rage 2 plussan jälkeen. Siis aivan erinäköiseltä. Voodoo 3 3500 taisi olla eka gpu jota kellottelin, joku cpu:n siili kiinni ja kuumeni mukavasti.
 
Iteltä löytyy Voodoo 1, 2x Voodoo 2, Voodoo Banshee, 2x Velocity 100, Voodoo 4 4500 ja Voodoo 5 5500. Jostain tartteis Voodoo 3 retrokonetta varten (ei tarpeeksi PCI-paikkoja V2 SLI varten). Velocity 100 toisen TMU:n saisi kyllä rekisteristä unlockattua, joten se olisi käytännössä 8MB versio Voodoo 3 2000 kortista. Toisessa noista Velocity 100 korteista on 6ns muistit, eli pitäisi kellottua 166 MHz kelloille helposti.
 
Se että voodoo 3:lla pelit näytti niin tussuilta verrattuna kilpailijoihin, johtui varmaankin enimmäkseen agp-teksturoinnin puutteesta ja maksimitarkkuus voodoolla tekstuureille oli 256x256. Tätä pystyttiin jossain määrin kiertämään paloittelemalla isoja tekstuureita voodoon kyvyille riittävään kokoon, mutta se taas nostaa polygonimääriä ja voi hukata rajallista tekstuurimuistia. Onneksi sentään voodooissa oli muuten melkoisen nopeat piirit, niin se pelasti monessa tilanteessa.
Eniveis muistan itsekkin kuinka useat pelit näytti melkoisen ankealta voodoolla, kun taas toisten puulaakien korteilla paljon paremmalta. Tuolloin tuli tehtyä suoraa vertailua ainakin TNT2 ultralla, gf256:lla ja atin ensimmäisellä radeonilla, muun puuceen speksien venyen 466MHz kellotetusta celleristä, 500MHz kolmoispentin kautta aina legendaariseen 1GHz Athloniin.
Voodoo 3 taisi ollakkin lähinnä hieman viilattu banshee.
 
Se että voodoo 3:lla pelit näytti niin tussuilta verrattuna kilpailijoihin, johtui varmaankin enimmäkseen agp-teksturoinnin puutteesta ja maksimitarkkuus voodoolla tekstuureille oli 256x256. Tätä pystyttiin jossain määrin kiertämään paloittelemalla isoja tekstuureita voodoon kyvyille riittävään kokoon, mutta se taas nostaa polygonimääriä ja voi hukata rajallista tekstuurimuistia. Onneksi sentään voodooissa oli muuten melkoisen nopeat piirit, niin se pelasti monessa tilanteessa.
Eniveis muistan itsekkin kuinka useat pelit näytti melkoisen ankealta voodoolla, kun taas toisten puulaakien korteilla paljon paremmalta. Tuolloin tuli tehtyä suoraa vertailua ainakin TNT2 ultralla, gf256:lla ja atin ensimmäisellä radeonilla, muun puuceen speksien venyen 466MHz kellotetusta celleristä, 500MHz kolmoispentin kautta aina legendaariseen 1GHz Athloniin.
Voodoo 3 taisi ollakkin lähinnä hieman viilattu banshee.
GF256 ja Radeon olivat jo seuraavaa sukupolvea, niitä vastaan pyörineet Voodoo4/5 tuki 2K-tekstuureita siinä missä kilpailijansakin.
Voodoo3:n aikaan yli 256x256-tekstuurit olivat vielä harvinaisia, poikkeuksia toki löytyy mutta aika säännönmukaisesti mentiin tuon rajan sisällä
 
Gf256 ja raato olikin juu jo t&l -sukupolvea, mutta se taisi myös jäädä ikuisiksi ajoiksi tulematta markkinoille asti 3dfx:n lappusissa. Rampageko se oli, vai mikä, se lisäpiiri jonka piti nämä hommat hoitaa?

Ja niin, itse pelailin useampaakin peliä jotka näytti vaan sillä voodoo 3:lla todella heikolta verrattuna noihin muihin kortteihin. Puhutaan vuosiluvuista 1999-2001 omalla kohdallani.
 
Gf256 ja raato olikin juu jo t&l -sukupolvea, mutta se taisi myös jäädä ikuisiksi ajoiksi tulematta markkinoille asti 3dfx:n lappusissa. Rampageko se oli, vai mikä, se lisäpiiri jonka piti nämä hommat hoitaa?
SAGE (Scalable Architecture Geometry Engine), oli tarkoitus olla Rampagen parina.
3dfx:llä oli myös Voodoo3:sta prototyyppi erillisellä geometriapiirillä, ja V4/5 oli tarkoitus tuoda markkinoille pelkän VSA-100:n lisäksi myös geometriapiirillä varustettuna versiona mutta ne suunnitelmat haudattiin.

Ja niin, itse pelailin useampaakin peliä jotka näytti vaan sillä voodoo 3:lla todella heikolta verrattuna noihin muihin kortteihin. Puhutaan vuosiluvuista 1999-2001 omalla kohdallani.
Varmasti niitäkin oli, käytännössä niitä rupesi tuon V3/TNT2-sukupolven aikoihin ilmestymään pikkuhiljaa. Valtaosa peleistä oli kuitenkin 256x256 tekstuurein vielä, ja lisäbonuksena etenkin vähän vanhemmat pelit tukivat isolla prosentilla Glideä, jolloin Voodoo oli tietenkin omassa luokassaan, kun ei kilpailijan kortit tai rajapinnat pysyneet perässä.
 
Aaa, no niin olikin SAGE se lisäpulikka. Oli kyllä ehkä kiehtovimpia aikoja 3d-kortonkien kehityksessä tuolloin.
 
Hyvät jutut huhtikuun ekalta joidenkin vuosien takaa, mutta olishan tuo oikeasti hupaisa vipstaakki nähdä oikeastikin. Varmaan aika hyvät satsit menis vsa-satasia yhdelle sirulle nykypäivän prosesseilla. Oliskohan taas 3däffäks jo eellä..?

http://www.geforce.com/whats-new/articles/voodoo-revived
VSA-100:ssa oli noin 14 miljonaa transistoria, tällä hetkellä isoin pelipiiri on GP102 jossa on ~12 miljardia transistoria, eli tuohon budjettiin sopisi 857 VSA-100:sta ja jäisi vähän tilaakin vielä (noin niin kuin teoriassa siis :D )
 
Kyllä niin kuin pakettikoneen integroitu näyttis oli ihan susipaska, mutta kun laittoi Voodoo 3:sen tulille niin johan kirkastui pelimaailma. Se oli se suurin harppaus. Glide oli tietysti eellä graffoissa niin pitihän sitä käyttää, jos vaan oli mahdollista, vaikka vain 16 bittisenä.

Jollain porvareilla oli sitten tuota V3 3500TV. Sitä tuli kuolattua lisäkilkkeineen.

Siis ihan tyttöjen näyttis tuo 2000:nen-->
voodoo3_2000agp_03.JPG


Tässä sitten jo mies tai reptiliaani-->

box.jpg


Tässä jonkinlainen epämies alkuasukas sotkotuksilla..-->

3dfx+Voodoo3+3500+TV+AGP+16MB+Rev_B+9951+Boxed+USA+top.jpg
 
Voodoo kolmosen paras puoli oli se, että sai vaihtaa kaksi näyttistä yhteen. Voodoo 3 palveli hyvin Geforce 2:een asti.
 
Matroxin G200 oli se kuningas. Kuvanlaatu valovuoden muiden ohjaimia edellä
 
Matroxin G200 oli se kuningas. Kuvanlaatu valovuoden muiden ohjaimia edellä
Matrox oli kyllä 2D:n kuningas, mutta 3dfx tuli sillä puolen hyvänä kakkosena ja koska 3D omaa luokkaansa niin oli yhteispisteissä ykkönen :hammer:
 
Mulla taitaa olla itseasiassa tuolla kaapissa edelleen G200 +lisämuisti
 
Hercules Stingray 128/3D 6MB muistilla.. voimanpesä vailla vertaa. Sisälsi Voodoo Rushin joka oli Voodoo 1:stä heikommin suoriutuva ja ajuriongelmien takia ei välttämättä edes toiminut kaikissa peleissä jotka toimi normi-Voodoolla. Kyllä sillä Carmageddonia tuli väännettyä... Mihin lie kortti vuosien saatossa päätynyt.
 
Oe jestas ala-asteella se tunne ku itellä oli kolmetonninen ja kaverilla kakstonninen ja "miun korttipa piirtää 7 miljoonaa triangelii sekunnissa!" :D
 
No tottakai se on edellä, kun tossa kaaviossa ei ole meikäpojan G400 MAXia vaan ihan tavallinen G400... Kyllä se kevyt kellojen lisäys nyt kuroisi tuommoisen jokusen kymmenen prosentin eron... Ja sitten kun saadaan Ne Kunnon Ajurit niin bugaava OpenGL-suorituskyky saadaan DirectX:n tasolle ja voidaan ajaa tuota 1280x1024 -tilaakin ilman tweakkaustyökalua, ja mikä epäreso se sitäpaitsi ees on, eihän se ole edes 4:3... HAISTAKAA NY KAIKKI, TEILLÄ EI OLE EDES DUALHEADIA jota en kyllä itsekään käytä kun ei ole varaa toiseen näyttöön kun kortti oli niin kallis... Ja hyvähän se on jollain 3dfx:llä retostella, tulee selkeesti antialiasing ilmaiseksi kun kuvasignaali on niin pirun suttuinen...

No joo, onhan se Geforce nopea mutta oottakaa vaan, Matroxin seuraava kortti pesee ja linkoaa! Se on... Öö G550 jossa on, öö, pienemmät kellot mutta, öö, käänteentekevä HeadCasting-ominaisuus..? Argh, voi ny helvata... No seuraava on sitten se feenikslintu! Ta-daa, Parhelia tulee ja räjäyttää pankin, muistikaistaakin on vaikka muille jakaa! No joo okei, benchmarkit ovat aika kököt mutta ajurituki tulee taas Ihan Kohta... Ai miten niin insinöörit siirtyneet kilpailijoille ja kaikilla muilla jo Radeon... No voi rähmä. Miltäs se ATIn 2D-kuvanlaatu oikein näyttikään, näyttäkääs vähän tännekin, ei sillä että asialla enää väliä olisi kun DVI-D on jo arkipäivää.

*köhköh 3D-aikaan Matrox Millenniumilla, koska tekstuurikiihdytystähän tuskin tarvitaan ihan lähitulevaisuudessa köhköh*
*köhköh 8 kk myöhemmin yhyy miksi näin hidas tahtoo kanssa Laran 3D-kiihdytetyt pyramiditissit köhköh*
 
Viimeksi muokattu:
ps. Sanon Voodoo-miesten leppymättömän vihan uhallakin, että TNT2 Ultra piirsi paljon paremman näköistä grafiikkaa kuin Voodoo 3. Se tekstuurien ylifiltteröinti oli ihan kamalan näköistä voodoolla :smoke:

Voin sanoa nimeltä mainitsemattomien Syntisten ja Koulumestareiden uhallakin että olin järjettömän pettynyt kun siirryin 3500 TV kortista Geforce 2 Pro korttiin. Siinä valehtelematta 2D työpöytäkin näytti minusta laadullisesti huonommalta. Syynä päivitykseen taisi olla erään liikkeen hehkutus miten DukeNukem 3D:n jälkeen tuleva Jeesuspeli Quake olisi ihan pakko saada ja sitä varten toki kannattaisi myös näytönohjain uusia.

Tyhmä kun olin tein molemmat suositukset. Vieläkin väitän että Quake I on totaalisen surkea yksinpelinä eikä lähellekään DukeNukem 3D:tä ja sen jälkeen kesti todella pitkään ennenkuin viitsin kokeilla uudelleen Nvidian näytönohjaimia (olisikohan ollut 8800Gt tms kun ATI:lla ei ollut silloin yhtä tehokasta hinta/laatusuhteen korttia).
 
Ja hyvähän se on jollain 3dfx:llä retostella, tulee selkeesti antialiasing ilmaiseksi kun kuvasignaali on niin pirun suttuinen...
Pakkohan se on vaikka viestin pointti ei jäänyt epäselväksi ;)

Tuo ei toimi enää Voodoo3:sta eteenpäin, oli helposti toiseksi paras kuvasignaalinsa ja 2D-laatunsa osalta, Matrox toki ykkönen sillä saralla.
 
Voin sanoa nimeltä mainitsemattomien Syntisten ja Koulumestareiden uhallakin että olin järjettömän pettynyt kun siirryin 3500 TV kortista Geforce 2 Pro korttiin. Siinä valehtelematta 2D työpöytäkin näytti minusta laadullisesti huonommalta. Syynä päivitykseen taisi olla erään liikkeen hehkutus miten DukeNukem 3D:n jälkeen tuleva Jeesuspeli Quake olisi ihan pakko saada ja sitä varten toki kannattaisi myös näytönohjain uusia.

Tyhmä kun olin tein molemmat suositukset. Vieläkin väitän että Quake I on totaalisen surkea yksinpelinä eikä lähellekään DukeNukem 3D:tä ja sen jälkeen kesti todella pitkään ennenkuin viitsin kokeilla uudelleen Nvidian näytönohjaimia (olisikohan ollut 8800Gt tms kun ATI:lla ei ollut silloin yhtä tehokasta hinta/laatusuhteen korttia).

Geforce 2:ssa taisi olla todella suttuinen 2D-kuva. Tai näin ainakin isot pojat kertoi, itsellä ei ollut vara tuollaiseen korttiin. Itsekin siirryin ATI:n leiriin TNT2:sta sitten myöhemmin. Niin se oli silloin, kun ATI:n kortit oli yhtä hyviä tai parempia kuin Nvidian :)

Kumma kyllä kun olet Voodoo3:sta päivittänyt jonkun Quaken takia, sehän tuli monta vuotta aiemmin (Voodoo 1 aikaan) ja toimi vieläpä paremmin 3DFX:n omalla rajapinnalla. Olen samaa mieltä, että Duke Nukem 3D oli ja on edelleen noin 1000x kertaa hauskempi peli kuin Quake.
 
Kyllähän nuo kaikki jäivät Glaze3D 4800:lle. Eiku! :(

Mutta kuolasin tuota aikoinaan enemmän kuin mitään muuta näyttistä...
Se on kyllä sääli että BitBoysin hommat kusivat ainakin isolta osalta itsestään riippumattomista syistä moneen otteeseen. Nykyäänhän BitBoys on osa Qualcommia, kun AMD myi Imagineon-osastonsa niille aikoinaan.
 
GF2:ssa oli tosiaan äärimmäisen tuhruinen 2D-kuva, joskin itsellä oli vain MX-malleja jos en väärin muista, niin en ole vissiin GTS/Pro/Ti/Ultran 2D-kuvaa päässyt ihmettelemään. GF3:sta ei olekaan kokemusta, mutta GF4:ia myös ollut jokunen (MX440, MX440-8X, Ti4200, Ti4200-8X, Ti4600) ja noissa olikin jo selkeää parannusta.
Kyllä se GF2:n kuva oli mallia katsomatta paskaa, täällä oli jossain vaiheessa GF2 Ti. Jotkuthan paransi kuvaa poistamalla jotain vaiheita vaimitälie PCB:ltä (tai siis vetämällä hyppylangat niiden yli)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom