3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Moikka! En tiedä onko oikea topic mutta olisko joku foorumilainen valmis printtaamaan pientä korvausta vastaan? pojan sähkömopoon tarvisin tälläsen akku adapterin että saatais vaihtaa tehoton 12v akku isin porakoneen 18v akkuun. Valmiit piirrustukset löytyis. GitHub - retrobuiltRyan/M18-Battery-Clip: Milwaukee M18 Battery Clip with Molex Quick Connect Terminals
Kyseinen henkilö on jakanut mallin ainoastaan liittimien pidikkeelle. Ilman tuota loppu palikkaa mallilla ei taida tehdä mitään. Kannattaa siis etsiä jokin toinen adapteri.
335882672-db4dbb70-77fd-4c9b-8bdb-f92089ac57cb.JPG
335882672-db4dbb70-77fd-4c9b-8bdb-f92089ac57cb.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! En tiedä onko oikea topic mutta olisko joku foorumilainen valmis printtaamaan pientä korvausta vastaan? pojan sähkömopoon tarvisin tälläsen akku adapterin että saatais vaihtaa tehoton 12v akku isin porakoneen 18v akkuun. Valmiit piirrustukset löytyis. GitHub - retrobuiltRyan/M18-Battery-Clip: Milwaukee M18 Battery Clip with Molex Quick Connect Terminals

335881583-99175aea-1598-43ab-8964-e3424749f746.jpg


335881576-7864967b-11f7-4fcd-aa69-ba3a742c8da8.jpg

Malli sisältää muutaman erikoon adapterin.

malli.JPG


Erillaiset adapterit on hyvin yksinkertaisia mallintaa perus palikoista.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan. En ole itse jaksanut alkaa vielä opiskelemaan 3d tulostusta. Amiksessakin kun piti lyödä cadi päälle niin se oli ihan myrkkyä mulle. :D

Mutta joo tälläisetkin palikat riittäisi pitäsi vaan löytää jostain varmaan piirrustukset?

Edit: Tälläiset löysin äkkisälteen: Battery Connector for Milwaukee M18 (Updated: 08/11/2023) by Wiseone | Download free STL model | Printables.com

s-l1200.jpg


s-l1600.jpg
 
Aivan. En ole itse jaksanut alkaa vielä opiskelemaan 3d tulostusta. Amiksessakin kun piti lyödä cadi päälle niin se oli ihan myrkkyä mulle. :D

Mutta joo tälläisetkin palikat riittäisi pitäsi vaan löytää jostain varmaan piirrustukset?

Edit: Tälläiset löysin äkkisälteen: Battery Connector for Milwaukee M18 (Updated: 08/11/2023) by Wiseone | Download free STL model | Printables.com

s-l1200.jpg


s-l1600.jpg

Aliexpress tms saa tyyliin kolmella eurolla tuollaisen jos siis ainut vaatimus on et se menee milkkarin akkuun ja siitä tulee piuhat ulos.

IMG_5943.png
 
Ei oikeen aliexpress innosta. Kyllähän noita joo näyttää löytyvän mut saa tovin odotella varmaan ku tulee kiinasta :D

No about viikossahan ne tulee yleensä aliexpress/temu kamat. Mutta kyllä sen varmasti joku kalliimmalla printtaakin. Makitaan mulla ois ollut valmis pala liittimineen, mutta milkkarille ei löydy valitettavasti.
 
Projekti olis varmaan muuten ihan optio, mutta kun tässä on näitä muitakin projekteja jo useampi käynnissä niin ei tarttis yhtään lisää :-)
Tuli tuossa eilen vielä yksi printteri vastaan, joka voisi vastata speksiisi: FLSun S1. Joskin siinä ilmeisesti on vähän laatuongelmaa (siitä tarkemmin alla olevalla videolla), eikä todellakaan päästä luvattuun speksiin mm. flowraten kanssa. Mutta ilmeisesti rauta noin muuten on ollut aika hyvää, mutta softaan kun väki on kaivannut parannusta, niin joku julkaisi siihen täysin avoimen oman softan. Ehkä helpoiten pääsee tutustumaan siihen tämän



Ja nyt 3DJakella alessa tämä printteri 1199 € (normaali 1672,29 €) eli kyllä silti sieltä kalliimmasta päästä näitä vaihtoehtoja mitä tässä on ollut esillä.
 
Oon tulostellu vähän kaikenmerkkisiä PLA lankoja.

Bambulla Generic PLA toimii kyllä ja onpa toiminut joillain langoilla hyvin bambulangan pla profiilikin.
Toi copymaster tuli kans muistaakseni ihan siistinä genericillä, en muista koitinko bambun profiilia.

Itsehän niitä saa kanssa säädettyä jos haluaa alkaa oikein hifistelemään.

Sunlua on 3dkauppa.comilla tarjouksessa ja se on ollut toimivaa kamaa kanssa, myös esun lanka. Onpa tuo verkkiksen fujtech kanssa tullut ongelmitta.

Omat vähäiset kokemukset ovat eSun PLA+ ja Verkkiksen PLA+. Molemmat toimivat melko samalla tavalla eli todella hyvin. Verkkokaupan PETG olikin jo ihan eri eläin, sillä ei tule lähellekään niin hyvää jälkeä. Vaatisi hieman perehtymistä säätöihin.

PLA:ta ja plussaa on tullut printtailtua brändejä Sunlu, Formfutura, Polymaker, Creality ja Elegoo näin äkkiä muistellen. Samoilla säädöillä menty enkä ole laadussa eroja huomannut. Elegoon lankoja olen viime aikoina suosinut kun halvalla myyvät.
Kiitos vastaukista. Pitääpä siis katsella mitä PLA-värejä löytyy kivijalasta, yksittäistä rullaa ei oikein kannata tilata postimaksujen takia.
 
Katselin netissä valmiita overhang-testitiedostoja, niin melkein kaikissa testattiin vain suoralla pinnalla, ja ehkä parissa saattoi olla myös hieman kuperaa pintaa, mutta ei tullut vastaan yhtään sallaista, joka olisi testannut koveralla pinnalla, joten aloin tekemään tuollaista testisettiä:

quick test kovera.png quick test kupera.png

Tuossa siis testaamiseen käytetään kartiopintaa ja kulmat ovat ilmoitettu suhteessa vaakatasoon, koska käsittääkseni Orcan ja PrusaSlicerin overhang threshold -asetus on myös suhteessa vaakatasoon. Toisella puolella olisi kovera pinta ja toisella puolella vastaava kupera pinta. Yhden tuollaisen lohkon leveys on 20 mm.

Olisiko tuollaiselle laajemmin tarvetta, eli kannattaako laittaa jakoon jonnekkin? Noita voisin tehdä vielä lisää eri kulmilla. Omaa 3D-tulostinta ei ole, mutta välillä tullut suunniteltua tulostettavia kappaleita, ja kiinnostaisi tietää, että missä kulkee ulokkeiden raja koverilla pinnoilla suunnilleen.
 
Tuli tuossa eilen vielä yksi printteri vastaan, joka voisi vastata speksiisi: FLSun S1. Joskin siinä ilmeisesti on vähän laatuongelmaa (siitä tarkemmin alla olevalla videolla), eikä todellakaan päästä luvattuun speksiin mm. flowraten kanssa. Mutta ilmeisesti rauta noin muuten on ollut aika hyvää, mutta softaan kun väki on kaivannut parannusta, niin joku julkaisi siihen täysin avoimen oman softan. Ehkä helpoiten pääsee tutustumaan siihen tämän



Ja nyt 3DJakella alessa tämä printteri 1199 € (normaali 1672,29 €) eli kyllä silti sieltä kalliimmasta päästä näitä vaihtoehtoja mitä tässä on ollut esillä.


Pitää tutustua tuohon communitymodiin. Clough42 mitä seurailen antoi tuosta aika masentavan arvion
mutta toi avoin softa vois korjata noita suurimpia. Mut se menee sit taas jo naksun sinne projektin puolelle :) Kiitti kuitenkin vinkistä!
 
Tein sillai tyhmästi että unohdin tulostaessa laittaa tulostusalustan paikalleen. Sehän johti siihen asiat meni kunnolla vihkoon, havahduin siihen että printteristä kuuluu kunnon kolina. Hirveä klunssi filamentia oli levinnyt tulostuspään ympärille.

Lämmitin pään jolloin se klunssi kyllä irtosi, mutta suuttimesaa on edelleen filamenttia. Samaten se hotendin suoja on jäänyt sinne klunssiin sisään. Näistä varmaan selvitään varaosilla.

Isoin ongelma on nyt se että vaikka pistän sen tulostuspään suojakuoren paikalleen niin sen tuuletin ei tee mitään. Onko kellään tähän mitään vinkkejä että mistä kulmalta tätä kannattaa yrittää ratkoa? Tuuletin ei ole jumissa, se pyörii kyllä sormin. Olen yrittänyt myös kääntää piuhan koska se tuntuis menevän kumminkin päin, mutta se ei tuntuisi auttavan mutta en ole ihan varma että milloin sen pitäisi toimia ja millon käynnistyä.

Tulostin on bambulab p1s.

EDIT: ei mitään sittenkään, olikin vaan user error. Se piuha mikä tuli tuulettimesta ei mennytkään siihen johtoon mikä siinä roikkui vaan sille toiselle johdolle oli paikka siellä ylempänä ja tuulettimen johdolle myös oma paikka. Kytkin oikein ja taas alkoi toimia. Tällä haavaa ainoa varaosa mitä tarttee haalia on se musta sukka mikä tulee hotendin päälle, tiedä sitten että tartteeko sitä edes kun tuntuis tulostavan hyvin ilmankin. Laitteen mukana tuli myös vara-hotend jonka saatan ruuvata paikalleen jossakin vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Anycubic laittoi näköjään tänään Kobra S1 combon liikenteeseen DHL:llä Saksasta. Pari viikkoa ennen luvattua :thumbsup: Saas nähdä millainen ihme tuo on MK3S:ään verrattuna.

Harmi ettei ollut 0,6mm tai 0,8mm nozzleja tarjolla ennen lähtöä.

Tästä tulikin sitten totaalinen farssi. Posti toi viime lauantaina paketin ovelle ja illalla huomasin että sieltä oli tullut väärä printteri, Kobra 3. Aspaan sähköpostia sillä oletuksella että laittavat oikean matkaan. Sen sijaan alkoivat kauppaamaan sitä väärää konetta täydellä hinnalla. Vastasin että ei kiinnosta, laittakaa logistiikkafirma noutamaan se pois ja laittakaa oikea kone matkaan. Ei kuulemma käy, pitää saada väärä kone takaisin Saksaan ennen kuin voidaan tehdä mitään ja kone pitää kiikuttaa itse postiin.

Viikon väännön jälkeen kyllästyin ja kiikutin väärän koneen tänään itse postiin saamani pakettilapun kanssa. Postin täti sanoi että tätä lähetystä ei ole maksettu tai rekisteröity, ei voida ottaa vastaan. Lähti aika monella kirosanalla varustettu sähköposti ketjun jatkoksi. Klarnalle avasin jo eilen rekkulan mutta heidän automatisoitu vastaus oli luokkaa "deal with it". Saa nähdä miten saaga päättyy.

Suosittelen välttämään kuin ruttoa...
 
Kyselläänpäs taas vähän neuvoja: mallina pää, ja bambu studion slicer tekee kuperaan otsaan semmoisen viipaloinnin, että kohta jää rumaksi. Voisin olettaa, että tämä näyttäisi paremmalta jos vaan päälimmäinen kerros vedettäisiin umpeen, eli että oranssilla langalla ei jäisi nuita välejä:
1741983880489.png

Kuinka komennan sliceria täyttämään tuon päälimmäisen kerroksen niin, että nuita välejä ei jää, mistä pilkottaa alemmat kerrokset?
 
Häh, eihän noi slicerin värit sitä filamentin väriä näytä, eikä tuossa mitään alempia kerroksia jää näkyviin.
 
Häh, eihän noi slicerin värit sitä filamentin väriä näytä, eikä tuossa mitään alempia kerroksia jää näkyviin.
Tuossa siis tosiaan jää tuo punaisella merkattu sparse infill kerros näkyviin.

Ongelma on siis siinä, että tuossa muoto muuttuu niin loivasti, että kerrokset pykältävät kuvassa näkyvällä tavalla. Lopputuloksena tuossa tuo kohta näyttää epäsiistimältä. Pitäisi siis lisätä jollain tapaa tarkkuutta. Kerroskorkeus on jo minimissä, mutta voiko tuota Line widthiä pienentää, vai tuleeko ongelmia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 176
Viestejä
4 684 168
Jäsenet
76 736
Uusin jäsen
aao62

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom