3D grafiikan ohjelmat? ( halvat/ilmaiset )

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
27
Pitkästä aikaa alkoi kuumottelemaan 3D grafiikan teko ja kun kerta viimeksi harrastellut joskus 15-18 vuotta sitten niin olen vähän pudonnut kelkasta softien kanssa.
Joten haussa on simppelimmästä päästä olevia erittäin edullisia/ilmaisia grafiikan tekoon sopivia ohjelmia.

Työkaluja mitä aikoinaan tuli käytettyä oli muistaakseni Terragen, Bryce 3D ja pari muuta joita ei kyllä muista millään. Photoshop myös käytössä joten muuta kuvankäsittelyohjelmaa en tarvitse.
Tosiaan tarkoitus on tehdä vain kuvia, ei animaatiota ja vain omaksi iloksi joten budjetti ja ohjelmat sen mukaan.

Kiitos etukäteen.
 
Eipä tähän tosiaan voi muuta suositella kuin blenderiä. Uskomatonta miten noin hieno softa voi olla ilmainen. Tullut nyt lähiaikoina kätettyä päivittäin.
 
Blender on erinomainen. Käyttö vaatii aika lailla opettelua, mutta kannattaa.
 
Löytyy myös erinomainen videoeditori, jos haluaa animaatioita tehdä.
 
WOW! Kylläpä on Blender kehittynyt viime kokeilusta. Tosin, taisin kokeilla viimeksi joskus reilu 10v sitten ja silloinkin sillä sai jo jotain järkevää aikaiseksi. Pitäisi yksi juttu mallintaa 3D:ksi ja taidankin kokeilla blenderiä perinteisen CAD-softan sijaan...
 
Blenderhän teki huiman loikan käytettävyydessä 2.80 version myötä. Tosiaan jos joskus pari vuotta sitten viimeksi kokeillut nii kannattaa testata..
 
Oisko täällä mulle vähän blender apua. Mulla on plane-objekti, jossa tekstuuri päällä. Mutta haluaisin rajata vielä tuota tarkemmin, eli siirtää noita Verticejä. Mutta kun siirrän niitä, tekstuuri venyy ja paukkuu. Olen päässyt tähän asti tuolla Bisect työkalulla, joka leikkaa paloja plane-mallista, mutta samalla myös tekstuuri jää koskematta. Tässä vielä tämä kohta, mihin nyt jumituin:
https://serving.photos.photobox.com...05fe641da3d149f720ea4817a784c9fdbb95c7e9f.jpg
 
Uv-mappingissa laitetaan tekstuurit. Ei tuossa. Insert empty image ja reference niin saat sen sun tekstuurin malliksi niin saat sen planen kohilleen. Ja lopuksi uvmapping
 
Tää toimii myös ihan ok: "If you don't want the texture to be stretched by the vertices edit, enable the options called Correct Faces Attribute".
 
Nyt menee blender yli ymmärryksen. Leveyssuunnassa on peilattu, mutta miksi pituussunnassa aktivoi molemmista päistä pylpyrän, kun painan vain yhtä? Siinä on monia pylpyröitä välissä, jotka toimii normaalisti, mutta päätypylpyrät aktivoituvat molemmista päistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainahan se peilauksessa tekee saman mitä originaalissakin? Jos nyt oikein ymmärsin. Jos et ole applya painanut mirrorii.
Nyt menee blender yli ymmärryksen. Leveyssuunnassa on peilattu, mutta miksi pituussunnassa aktivoi molemmista päistä pylpyrän, kun painan vain yhtä? Siinä on monia pylpyröitä välissä, jotka toimii normaalisti, mutta päätypylpyrät aktivoituvat molemmista päistä.
 
Ainahan se peilauksessa tekee saman mitä originaalissakin? Jos nyt oikein ymmärsin. Jos et ole applya painanut mirrorii.
Jos tämä selventäisi. Tuossa on nyt valittu kaksi oikeaoppisesti, mutta ongelma on, että ne valikoituvat molemmat, jos painan vain toista eli ovat molemmat valkoisena ja sama koskee kaikkia päädyistä. En pysty valikoimaan vain yhtä, vaikka tuossa esimerkissä tietysti homma toimii normaalisti. Miksi molemmat valikoituu vain toista painaessa?

esimerkki.jpg
 
Käyttäjässä oli vika. Taustalla kuva molempiin suuntiin, se on sama piste, tuotokset näkyi myös molempiin suuntiin identtisinä kuvien läpi, mutta muutokset muodostui vain oikeasti toiselle puolelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 700
Viestejä
4 544 589
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom