2T perämoottorin kaasari kysymys

Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 432
Evinrude 60 VRO
Ohessa linkki jonka kuvasin mun perämoottorista. Onko normaalia tuollainen bensan lorina noissa. Kone käy ihan ok ja kaasarit ei vuoda eikä tulvi.
Rupesin vain ihmettelemään asiaa kun putsasin kaasarit.
 
Bensan sekoitus ilmaan tapahtuu tuossa kurkussa. Tyhjäkäynnillä varmaan jää osa sekoittumatta kun ilman määrä on vähäinen.
Vastikään tuli hyvä video miten kaasutin toimii.
 
Evinrude 60 VRO
Ohessa linkki jonka kuvasin mun perämoottorista. Onko normaalia tuollainen bensan lorina noissa. Kone käy ihan ok ja kaasarit ei vuoda eikä tulvi.
Rupesin vain ihmettelemään asiaa kun putsasin kaasarit.
Synkronointi pielessä tai saa tyhjäkäynnillä liikaa bensaa, käy vähän huonosti nimittäin.
 
Bensan sekoitus ilmaan tapahtuu tuossa kurkussa. Tyhjäkäynnillä varmaan jää osa sekoittumatta kun ilman määrä on vähäinen.
Vastikään tuli hyvä video miten kaasutin toimii.


Tuo oli muuten hyvä video.
 
Synkronointi pielessä tai saa tyhjäkäynnillä liikaa bensaa, käy vähän huonosti nimittäin.

No synkkiä ei kaasareissa ole, jokainen läppä nojaa tehtaalla määrättyyn nolla-asentoon.
Se kyllä toimii nyt kuin kello että ei se nyt luulisi hirveen paksulla käyvän. käänsin seosruuveja jopa pikkuisen aukipäin.
Onhan se vanha kone vuodelta -88 niin ei ehkä läpät ole ihan täysin tiiviit ja onko puristuksetkaan tasaiset.
Kyl se aika pitkälle on ilmeisesti normaalia tuon ikäisessä rutkussa.
En ole kyllä sytkän säätöihin koskenut. luotan siihen että on kohdilleen joku säätänyt.
Ehkä parempi että ei koske kun se toimii hyvin.
 
ööö?

kaasareitten synkkaus kuuluu ihan keväthuoltoon...
meneehän tuohon jopa se minuutti aikaa.

riipouen minlä vm. evari kyseessä niin samalla kun säätää/tarkistaa kaapelit ja kaasareitten kääntöläpän oikean asennon niin synkka hoituu samalla.pari ruuvia auki...

tossa kaasareitten synkassa on se paha puoli että jos synkka ei ole kohdallaan esim.jonkun kaasarin synkka muuttuu niin helposti palaa koko pytty...ainskin 3syl.evareissa yleinen vika(ja muissakim merkeissä)että pari pyttyä saa tavaraa mutta yksi kilahtaa kun ei saa tarpeeksi kakkua(=voitelu)

kolmepyttysessä evarissa keskimmäisin kaasari on 'referenssi' , alin ja ylin säädetään sen mukaan miten säätötangot asettuu kun keskimmäinen on kiinni(siis läppä)ne kaasareitten tangot tuppaa väljistymään joten säätö on suositeltava toimenpide kun se oikeasti kestää minuutin hoitaa...

nopea linkistön synkkaus:

koppa irti, vivuston puolelta löysäät sen kolmionmallisen muoviläpän vastakappaleen,sellaisen rullan ruuvin.löysäät jokaisen kaasarin säätötangon ruuvin.
pidät keskimmäisen kaasarin läppää kiinni ja ruuvaat kiristysruuvin kiinni säätötangosta.

seuraavaksi sama ylemmälle kaasarin tangolle,pidät tietysti samalla säötötankoa niin että varmasti keskimmäimen on kiinni samalla kun kiristät ylemmän niin että ovat kiinni molemmat.
viimeiseksi alimmalle sama.

kun kaikki kaasarit on nyt 'synkassa" niin viimeiseksi säädät sen kaasareita ohjaavan rullan, sen pitää olla 90 asteen kulmassa siihen muoviseen kolmionmalliseen nähden ja välissä PITÄÄ olla parin millin rako...kaasua päälle pois sekä eteen että taakse kaukkarista ja palautulsen pitää jättää rako sen muovisen palan ja rullan väliin!

jos ei riitä saaätövara niin sen kolmionmallisen muoviläpyskän yläpuolelta säätötanko irti ja ruuvaat vastapalaa niin että saat rakoa tarpeeksi...

lopuksi kaikki ruuvit kiinni ja tsekkaat että kaasareitten säätölevy(se kolmion mallinen) ei mene yli mutta samalla avaa läppiä tarpeeksi eli maksimit.

eli kaukkarista täyskaasu ja se kolmionmallinen säätölevy ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa mennä yli siitä levystä...kum katsot sitä säätölevyä niin se ei ole suora , oikein säädettynä kaasarit täysin auki niin se rulla pysähtyy sen säätömuovipalan viimeisen notkon etupuolelle.

KATSO OIKEASTI ETTÄ EI MENE YLI!!!!

ikävä tunne kun kaasu hirttää täyskaasulle:cool:


tämä siis vain perussäätö olettaen että kaasarit itsessään on edes lähelle oikeita säätöjä...

sitten hienostellen kaikki kolme yksitellen kohdilleen mutta vaatii käytännössä mittarin.toki korvakuulollakin saa aika lähelle mutta itse koske kuin isoissa huolloissa itse kaasareihin, perussäädöt kohdalleen ja avot.

huomioi sitten muös se että kaukkarin säädöt pitää olla tikissään, monta kertaa tullut vastaan näitä sankareita joilla vaijerit on väärin säädetty ts.vaijeri 'kantaa' jolloin et saa kunnolla säädettyä...samaten tarkasta evareista se linkistön palautinjousi, löytyy sieltä vauhtipyörän vasemmalta puolelta ylhäältä(siis limkistön puolelta mutta vasen yläkulma koneen takaosassa )monta kertaa tuo palautusjousi on joko kuoleentunut tai sen päässä oleva muovinwn klipsu paskana ja jousi ei ole tarpeeksi kireällä...vaikuttaa suoraan ennakon säätöön...

vähääkään liikaa tyhjäkäyntiä ja alavaihde tai siis kytkin ottaa aina hittiä joa tyhjäkäynti tyyliin 1000rpm ja napsuttelet vaihteita.700-800rpm kunnossa olevalle koneelle maksimi.
 
Viimeksi muokattu:
Joo. Noinhan tuon säätö on tehty. edelleen ei siinä ole tyhjäkäynnille kaasarien synkkien säätöä, läppien nolla asemaa ei pääse muuttaa.
Pitääpä tarkistaa tuo palautus jousi. Hyvin se nyt kuitenkin toimii. Autonkorjaaja kun olen niin voisin tietty ottaa töistä virtausmittarin ja mittaa kaasarit mutta ei se mitään hyödytä. korkeintaan rupee vituttaa että menee johonkin enemmän ilmaa ja syy on varmaankin väsyneet läpät tai heikentyneet puristukset.

Bensapinnat voisi kaasareista mitata, onko siihen vinkkiä miten sen saisi mitattua( kaikkee muuta tullu tehtyy mutta ei mitattua bensapintoja kaasareista).

Kiitti vinkeistä
 
ei noissa ole tyhjäkäynnin säätöä...läppien "nollaasennon säätö" tehdään just vivuston säädöllä.sillon kun läpät on kiinni ne on kiinni, siellä on läpän alareunassa reiät sitä tyhjäkäyntiä varten.

uimureitten säätö niin että on tasan vaaterissa kun sulkee bansantulon.(karkea säätö mikä on itsellä aina toiminut)löytyy tuohon ne ohjearvot mitkä voi mitata mutta käytännössä vaatii uudet osat, käytetyt venttiilit aina kuluu ja nuo millimitat pidä paikkaansa.sen verran katsoo että ei ole neulaventtilissä karstaa ja pääsuutin on auki ja puhdas.ite ole jaksanut turhan takia availla kun käytän stabilisaattoria bensan joukossa ,putsaa samalla kun estää etanolin paskottamisen ja ajan aina syksyllä pikkutönkän pienkonebensaa ennen talvilepoa.ei ole kaasarit eikä uimurikammiot etanolitöhnässä vuosikausiin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 687
Viestejä
4 536 899
Jäsenet
74 863
Uusin jäsen
Tomppa85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom