2001 Avensis vianhakuun vinkkejä?

Liittynyt
02.04.2023
Viestejä
10
2001 Avensis t22 LB, 1AZ-FSE moottorilla ja automaatti-ilmastoinnilla.

Alotetaas siitä että moottoriin oon tehny jo vuos sitten jakoketjuremontin onnistuneesti, jolloin jouduin vaihtamaan myös kampiakselin asentotunnistimen.

Tässä syksyllä alkoi pientä sytytyshäiriöö olemaan satunnaisesti kylmänä. Asiaa mietin että pitäisi varmaan tulpat vaihtaa, mutta kummasti ei muistanut koskaan.

Kunnes sitten tässä talvella alkoi pätkimään ja käymään 3 sylinterillä, kävin ostamassa uudet denson iridium tulpat (Denso SK20BR11 Ultra Fine Iridium), vaihdoin paikalleen ja huomasin samalla että entiset tulpat olivat boschin 4 kärkiset peruskynttilät (Bosch Super 4 FR78X) jotka oli jo aika huonossa kunnossa. Arvelin että entinen omistaja ei vaan ole kehannut sijoittaa rahaa iridiumeihin joten on ottanut halvemmat tilalle. Käynti parani huomattavasti mutta edelleen pätki, joten tilasin uudet sytytyspuolat alkuperäisen varaosanumeron (Toyota Denso 90919-02247) perusteella (tarvikepuolat EPS 1.970.458).

Uudet puolat paikalleen ja motomaattiin vikakoodien luku ja nollaus. Kaikki toimii kuten pitääkin tässä vaiheessa.

Ajoin muutaman kilometrin, hidastin ja laskin tyhjäkäynnille, auto sammui. Ei enää suostunut käynnistymään kuin 1-2 sekunnin ajaksi jonka jälkeen sammuu mutta moottorin häiriövalo ja VSC merkkivalot jää palamaan.

Kun auto oli jäähtynyt jo ainakin puoli tuntia, auton sai käynnistettyä ja ajettua jonkun aikaa kunnes sama vika tuli uudelleen.

OK Autolla joensuussa autoa koittivat tutkia, ajoivat normaalisti halliin, testasivat ja totesivat että ei ole ainakaan ajon/käynnistyksen estoon liittyvä vika. Ainut vikakoodi tulee että sylinterillä 1 sytytyskatkoksia. Näitä katkoksia tosin ei kuule eikä huomaa ollenkaan mitenkään muuten.

Tässä vaiheessa on jo siis selvää että auto toimii kylmänä täysin oikein, 4 onnistuneen ajon jälkeen vikavalot sammuvat niinkuin kuuluu.

Mutta jos auton ajaa kuumaksi eli moottorin normaalilämpöön asti, ongelma tulee takaisin. Auto sammuu ja suostuu käynnistymään vain 1-2 sekunnin ajaksi.

Flektin ja ilmastoinnin puhaltimet jo testailtu ja tutkittu, todettu toimiviksi. Kaikki sulakkeet kävin yleismittarilla läpi nekin oli kaikki ehjiä.

Johtosarjoja ihmetellessä huomasin bensapumpulla olevan pienen bensavuodon, jota olen kyllä jo ihmetellyt pari vuotta mistä aina välillä tulee bensan haju. Tämän meinasin korjailla kunhan auton saan hallille asti. Veikkaisin että tämä ei aiheuta tuota sammahtelemis ongelmaa, sillä tämä on tainnut olla jo pidempään.

Asiaa jo kysellyt myös toyota club foorumin vierasalueella mutta siellä porukka ei taida hirveemmin vierasaluetta lueskella. Muutamia veikkauksia sieltä kyllä saanut jotka meinasin tarkistella.
Sitten taas toyota clubin facebook sivuille hankala saaha kysymystä sisään kun on vain 1 ylläpitäjä ja se ei taida pahemmin käydä siellä tarkistelemassa.

Arvelin siis kysellä täältäkin jos jollakin olisi jotain mahdollisia vinkkejä?
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
Oliko se vaihdettu kampiakselin asentotunnistin ihan joku laatumerkin tuote? Jos oli joku noname halpis niin saattaa ihan siinä se vika olla, jos saa vian päälle niin oskiloskoopilla voi testata sen anturin. Hyvällä tuurilla ihan jollain obd palikallakin saattaa nähdä että kierroslukutietoa ei tule startatessa jos se anturi oikuttelee.
Aika monesti just noin hajoaa kampuran ja nokkien asentotunnistimet että kuumana menee mykäksi ja taas jäähtyessään toimii.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
186
Obd palikalla saat antureiden tietoja. Esimerkiksi onko jäähdytysnesteen lämpötila tieto oikein ja toimiiko 1. lambda.

Minä laittaisin alkuperäiset nokka ja kampianturit ja niille varmaan pitää tehdä jokin sopeutus. Mutta myöskin moottorin ajoitus kannattaa tarkistaa.

En tiedä voiko huonoilla tulpilla ajaminen tuhota puolan lisäksi myös ECU:n , mutta joissain merkeissä näin käy. Sitä vaihtoehtoa kannattaa viimeiseksi miettiä.
 
Liittynyt
02.04.2023
Viestejä
10
Edit.
Toisella foorumilla oli jo veikattu myös noita tarvikemallin sytytyspuolia, yhteensopivuus ongelma ehkäpä

Oliko se vaihdettu kampiakselin asentotunnistin ihan joku laatumerkin tuote? Jos oli joku noname halpis niin saattaa ihan siinä se vika olla, jos saa vian päälle niin oskiloskoopilla voi testata sen anturin. Hyvällä tuurilla ihan jollain obd palikallakin saattaa nähdä että kierroslukutietoa ei tule startatessa jos se anturi oikuttelee.
Aika monesti just noin hajoaa kampuran ja nokkien asentotunnistimet että kuumana menee mykäksi ja taas jäähtyessään toimii.
En muista yhtään minkä valmistajan oli tuo kampuran tunnistin.
asentotunnistimia oli joku jo toisaallakin veikannu

Obd palikalla saat antureiden tietoja. Esimerkiksi onko jäähdytysnesteen lämpötila tieto oikein ja toimiiko 1. lambda.

Minä laittaisin alkuperäiset nokka ja kampianturit ja niille varmaan pitää tehdä jokin sopeutus. Mutta myöskin moottorin ajoitus kannattaa tarkistaa.

En tiedä voiko huonoilla tulpilla ajaminen tuhota puolan lisäksi myös ECU:n , mutta joissain merkeissä näin käy. Sitä vaihtoehtoa kannattaa viimeiseksi miettiä.
tässä on 4 lambdaa, 1 ja 2 sylintereille omat ja 3 ja 4 sylintereille omat. kattikin on 2 osainen pystyssä moottorin etupuolella (on muuten sitten aika kallis katti).
Pitänee kumminkin ensin mittailla nuo anturit.

Oiskos kellään suositella jottai kohtuuhintasta (alle 100€) OBD/OBD2 testeriä millä sais luettuu noita koodeja ja kateltuu tarvittaessa live tilannetta?
Taitaa olla jo DIY miesten perustyökalu jo nykyjään ku kaikki alkaa olemaan tietokoneohjattuja..
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Alfa 156:lla (joka tietty eri auto kaikkiaan) jos oli asentotunnistin lopussa / huonoa tarvikemerkkiä, auto käyttäytyi juurikin näin. Lieneekö samalla Toyotalla vai ei on oma asiansa, mutta toi kyllä nostalgisia muistoja mieleen. Ongelma oli aina, kun moottori lämpesi käyntilämpötilaan.
 
Liittynyt
02.04.2023
Viestejä
10
Alfa 156:lla (joka tietty eri auto kaikkiaan) jos oli asentotunnistin lopussa / huonoa tarvikemerkkiä, auto käyttäytyi juurikin näin. Lieneekö samalla Toyotalla vai ei on oma asiansa, mutta toi kyllä nostalgisia muistoja mieleen. Ongelma oli aina, kun moottori lämpesi käyntilämpötilaan.
Tähän aloin kyllä jo itsekkin vähän enemmän kaatumaan.

Mutta mutta.

Tultiin emännän kanssa semmoiseen johtopäätökseen että taidetaan tuollaiseen OBD testeriin sijoittaa

Quicklynks T79 OBD testeri, 2001 ja uudemmat OBD2 | Motonet Oy

Quicklynks T80A OBD testeri, Kaikki 16pin OBD Japanilaiset + geneeriset USA 1996> EU 2001> | Motonet Oy

Kumpihan mahtas olla järkevämpi?
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
186
Tai sitten Elm327 Bluetooth palikka AliExpressistä ja tämä Android sovellus


Tosin minulle on vähän epäselvää mistä vuodesta lähtien japsit on olleet yhteensopivia vai pitääkö olla jokin muu laite.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 128
Polttoainevuoto aiheuttaa myös ilman menemisen polttoainejärjestelmään. Se aiheuttaa jo joitain ongelmia
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
52
Ihan kokemuksesta, japseissa ei toimi tarvikepuolat huonostikkaan.
Sammumis ongelma alkanut tulppien ja puolien vaihdon jälkeen. Osta laadukkaat (denso) tarvikepuolat jos saatavilla. Toinen vaihtoehto ostaa käytettynä orkkikset romuttamolta, kolmas vaihtoehto orkkispuolat, mutta saattaa maksaa useamman satasen /kpl.

Onko sulla vielä vanhat puolat tallella jos voisi niillä kokeilla sammuuko vielä lämpimänä?

Sähkö/anturi osissa ei ikinä halvinta kuraa, tietää vain lisää ongelmia.


Edit:
Vikakoodinlukijaksi suosittelen aliexpress hakuun ds150 ja tutustua aiheeseen. Pääsee muutakin lukemaan kuin moottorinohjaimen obd protokollan tietoja.

Edit2:
Vielä kun ajattelee tuota vian korjausta, olet vaihtanut tulpat, vika jatkuu entisellään. Vaihdat puolat, pätkiminen loppuu mutta tulee uusi oire moottorin sammuminen.
Tästä voisi olettaa että ainakin yksi alkuperäinen puola on huono, mutta uudet puolat ovat viallisia ja lämmetessään lopettavat toimimisen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2023
Viestejä
10
Juu siis vanhat puolat on tallella. Tarkoitus olisi koittaa vanhoilla puolilla kunhan ajaa auton lämpimäksi ensin noilla tarvikepuolilla ettei tarvitse sen rykimisen kanssa tapella sitten ajellessa. Sit tietysti vaihtaa sen yhden hajonneen orkkispuolan tilalle vaikka väliaikaisesti tarvikkeen mikäli vika poistuu sillä.

Tuosta vikakoodinlukijasta, ELM327 v.2.0 pohjaisiahan ne suosittelee että saa mahdollisimman suuren kontrollin auton bokseihin. Pitänee vielä tutustua ja miettiä millasen hommais sitten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
777
voisko olla ihan maadotusvika? oma oireili joulukuussa että tyhjäkäynnillä sammuili ja lämmetessään korostu vain, sit pyöri kerran kolmella ja tuli moottorin ja absin vikavalo ym....kun sit lopulta vika oli vain maadotuspisteessä huono kontakti
 
Liittynyt
02.04.2023
Viestejä
10
Polttoainevuoto aiheuttaa myös ilman menemisen polttoainejärjestelmään. Se aiheuttaa jo joitain ongelmia
Vuoto oli painepuolella ja tosiaan hyvin pieni joten en oikein usko ilman pääsevän järjestelmään. Korjailin tämän jo tänään eikä vaikutusta.

voisko olla ihan maadotusvika? oma oireili joulukuussa että tyhjäkäynnillä sammuili ja lämmetessään korostu vain, sit pyöri kerran kolmella ja tuli moottorin ja absin vikavalo ym....kun sit lopulta vika oli vain maadotuspisteessä huono kontakti
Puolien maadoitusjohdot jotka tulee siihen kannen sivuun tarkistin, kirkas metalli kirkasta metallia vasten, varmuuden vuoksi tarkistin moottorin ja rungon väliset myös, sama homma niissä. Varuilta sipaisin hiomapaperilla kasatessa joka pinnan. Ei vaikutusta.


Kyselin alkuperäisosien hintoja tänään.
Alkuperäinen kampiakselin asentotunnistin on 240€ luokkaa joten en ainakaan umpimähkään mielellään alkaisi sitä vaihtelemaan.
Samoin alkuperäiset puolat 340€ luokkaa joten niitäkään ei mielellään umpimähkään ostelisi.

Vanhoista puolista 2 oli paskana joten ne lentää roskiin, 2 toimivaa joten niitten kanssa pitänee testailla vielä.

Edit.
Tuommonen OBD lukupalikka tuli sitten tilattua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
790
Vinkkinä, että merkkihuollon OBD-lukulaitteella näkee sylinterikohtaisesti puolaviat. Hyvin harvoin kaikki ovat samaan aikaan hajalla ja riittää, että vain viallisen vaihtaa.
Vaihdoin 300tkm ajettuun -01 Corollaan vain yhden tarvikepuolan aikanaan ja nyt mittarissa on jo 500tkm, kolmella alkuperäisellä. Tulee vain lisää virhemahdollisuuksia, kun kaikki puolat uusii, siis ne uudet voi olla vikaisia paketista. Corollassa pätkintä ilmeni myös lämpimänä mutta hyvin lievänä. Vikavalo syttyi loppua kohden tiheämpään kuin alkuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
10
En tiedä onko apua mutta muutamia vuosia sitten oli omassa pari vuotta vanhemmassa Avensiksessa samanlaista vikaa, sammui lämpimänä. Kävi muutamat korjaamot läpi kunnes yksi löysi vian moottorinohjausyksiköstä. "Korjaus" oli muistaakseni koko ohjausyksikön poisto. Ei, en tiedä onko tuo mahdollista mutta kyseinen yksilö oli muutenkin yksi vikapesä niin ajoin korjaamon viereiseen autoliikkeeseen kun kerran pysyi käynnissä ja vaihdoin toiseen autoon.
 

Kosoki

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13
Itsellä oli Honda Accordissa vm2006 käymisongelmia, jotka pikkuhiljaa pahenivat. Lopulta autoa ei tahtonut saada edes käyntiin. Joitain antureita yms. osia vaihdeltiin, kunnes otettiin moottorinohjausyksikkö irti ja avattiin se. Yksikkö oli hapettunut sisältä. No, purkaamoilta ei tahtonut löytyä sopivaa yksikköä joten auto seisoi talven pihassa. Lopulta löytyi Tanskasta sopiva n. 400eurolla. Yksikkö paikalleen, avaimien/käynnistykseneston ohjelmointi ja auto toimi taas täydellisesti. Auto lähtikin sitten pian toiselle omistajalle...
 
Liittynyt
02.04.2023
Viestejä
10
Tänään oli testissa orkkis puolat 1 ja 2 sylintereillä, 3 ja 4 sylintereillä tarvikepuolat.

Sai ajella ihan rauhassa auton kuumaks ja flektit pyörii useempaan otteeseen eikä vikaa enää ollut. Toimii taas siis ihankuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan.

Huomisen testissä sitten 1 sylinterillä orkkis ja muissa tarvike. Pitänee sitten testata myös jos laittaa yhden orkkiksen mihin tahansa muuhun paikkaan ja 1 sylinterille tarvikkeen.

Aika erikoinen vika/ominaisuus siis.

Huomasin tuossa muuten samalla että syttypuolen häiriösuoja konkka näköjään hajonnu, kiinnitys/maadoitusrauta ruostunu ja halkassu sen muovikotelon. Ettei vaan olisi osasyyllinen tarvikepuolien toimimattomuuteen? Jos sylinterin 1 sytytys on eculle elintärkeä sytytyspuolen toiminnalle, ilman häiriösuojaa tarvikepuolat antaa liikaa häiriötä kuumana jolloin ecu katkasee virrat syttypuolelta. Ellei sitten italiaano tarvikepuolissa ole se laatu sen verran rajoilla että hädintuskin toimii kylmänä mutta kuumana ei enää ecu tykkää.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
192
Tänään oli testissa orkkis puolat 1 ja 2 sylintereillä, 3 ja 4 sylintereillä tarvikepuolat.

Sai ajella ihan rauhassa auton kuumaks ja flektit pyörii useempaan otteeseen eikä vikaa enää ollut. Toimii taas siis ihankuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan.

Huomisen testissä sitten 1 sylinterillä orkkis ja muissa tarvike. Pitänee sitten testata myös jos laittaa yhden orkkiksen mihin tahansa muuhun paikkaan ja 1 sylinterille tarvikkeen.

Aika erikoinen vika/ominaisuus siis.

Huomasin tuossa muuten samalla että syttypuolen häiriösuoja konkka näköjään hajonnu, kiinnitys/maadoitusrauta ruostunu ja halkassu sen muovikotelon. Ettei vaan olisi osasyyllinen tarvikepuolien toimimattomuuteen? Jos sylinterin 1 sytytys on eculle elintärkeä sytytyspuolen toiminnalle, ilman häiriösuojaa tarvikepuolat antaa liikaa häiriötä kuumana jolloin ecu katkasee virrat syttypuolelta. Ellei sitten italiaano tarvikepuolissa ole se laatu sen verran rajoilla että hädintuskin toimii kylmänä mutta kuumana ei enää ecu tykkää.
Taitaa tuon ikäinen britti auto tarvita ihan merkki obd lukijan. Edustukselle lukemaan niin saat kunnolla tietoa.
Britti avensikset alkavat tukemaan yleisiä obd lukijoita vasta t25 korissa.
 
Liittynyt
02.04.2023
Viestejä
10
Toimi loistavasti siis jonkun aikaa 1 sylinterillä orkkis puola, muissa tarvike.

Taitaa tuon ikäinen britti auto tarvita ihan merkki obd lukijan. Edustukselle lukemaan niin saat kunnolla tietoa.
Britti avensikset alkavat tukemaan yleisiä obd lukijoita vasta t25 korissa.
Tuo Nexlinkin Nexas palikka lukee aivan loistavasti itseasiassa autosta kaikki vikakoodit.

Tänään nimittäin pimeni 2 sylinteriltä tarvikepuola, viimeinen vanha toimiva puola paikalleen ja koodien luku+nollaus ja matka jatkuu.
Pitänee tosiaan ruveta ehtimään käytettynä repullinen noita puolia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 062
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom